Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zindelijk worden

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2

Zindelijk worden

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Vanaf welke leeftijd waren jullie pups zindelijk?

Lily is nu 3,5 maand. Het poepen gaat redelijk. Ze doet het buiten, en als ze binnen is en nodig moet, doet ze het op het balkon of in het trappenhuis. Ze zoekt in ieder geval een plekje achteraf. Maar het plassen.... Dat is zo ongeveer een onophoudelijke stroom. Het komt voor dat ze tijdens een wandeling een flink aantal plasjes doet, en bij binnenkomst, hup, meteen een plas middenin de kamer. Het laminaat begint om te krullen bij de randjes... :(

Hoe ging dat bij jullie pups?
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
Aantal honden: 1

Re: Zindelijk worden

Ongelezen bericht door Sas »

mwah, de oudste was heel snel, deed het al prima met een week 0f 12. De jongste bleef lang een drama, vooral in de nacht. Die kon pas rond 8 maanden de nacht doorslapen.
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Volgens mij had Mahru na 6 maanden ongeveer geen ongelukjes meer in huis.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco's laatste ongelukje in huis was met een maand of vijf (behalve die keer dat hij aan de diarree was, maar dat heeft niets met zindelijkheid te maken). Met 4 maanden vond hij het beter om alles zelfs buiten de tuin te doen, ondanks dat hij van ons best nog in de tuin mocht poepen en plassen
Alfilillo
Zeer actief

En hoe hebben jullie het dan aangepakt met zindelijk maken?

Wat ik nu doe is: als ik zie dat ze in huis plast, pak ik haar snel op en zet haar op de plek waar het wel mag en zeg plasjes hier doen. Maar in het gros van de gevallen vind ik alleen het plasje, en zie ik het haar niet doen.

Nog goeie tips?

Alfil & Lily
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

In huis geen aandacht aan geven, buiten prijzen. Zindelijkheid komt vanzelf
Ayronna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Ayronna »

Flynn was met 10 weken bij ons in huis zindelijk, met een maand of 4 deed hij ook bij anderen geen plasjes binnen (Wij hadden geen vloerkleed, en Flynn moest even leren dat een vloerkleed bij andere mensen geen grasveld was om op te plassen :P ). Wij hebben hem gewoon heel veel naar buiten gelaten en beloond voor het buiten plassen, daarnaast meteen een commando er aan gekoppeld zodat hij nu ook op commando buiten kan plassen. Bij Flynn herkenden we ook al heel snel wanneer hij moest plassen, hij gaf het heel duidelijk aan (snuffelen, rondjes lopen door de kamer), dus ik denk dat dat ook heel erg heeft geholpen met hem snel zindelijk te maken.
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ik heb Mahru nooit opgetild tijdens het in huis plassen maar gewoon er na alles schoongemaakt. En buiten belonen als ze het goed deed inderdaad.
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

Alfilillo schreef:En hoe hebben jullie het dan aangepakt met zindelijk maken?

Wat ik nu doe is: als ik zie dat ze in huis plast, pak ik haar snel op en zet haar op de plek waar het wel mag en zeg plasjes hier doen. Maar in het gros van de gevallen vind ik alleen het plasje, en zie ik het haar niet doen.

Nog goeie tips?
geduld hebben en blijven dweilen ;-).

Het komt wel goed.
Afbeelding
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Hoe vaak zet je haar buiten?

Hippo moesten we de eerste 3 weken elke 20min buiten zetten als hij wakker was om te voorkomen dat hij binnen plaste. Erna langzaam opgebouwd. Met een week of 12 oud ging het stukken beter en hield hij het wel 2uurtjes vol. Doordat we hem vaak buiten zette, kon je de ongelukjes op 2 handen tellen.

Oscar en de dobers die we als pup hadden waren stukken sneller.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Naar buiten na slapen, spelen, eten en dan wachten tot er een plasje gedaan is.
Daarnaast of mede ingebouwd minstens elk uur naar buiten.
En buiten belonen voor een plasje op de juiste plek..
Observeren tijdens spelen, dan ZIE je dat ze aanstalten maakt om te gaan plassen (vaag rondscharrelen en wat snuffelen).

Er zijn nog wel een paar topics over zindelijkheid van een pup :wink:
KLIK
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
mirriejj
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie, kruising, middenslag keeshond

Ongelezen bericht door mirriejj »

Juna was zo lek als een mandje :schrik: :LOL: Die was met 2 jaar pas 100% zindelijk. Die vond het niet zo nodig om het buiten te moeten doen. :piew:

Semmie en Tender waren gelukkig binnen een paar weekjes zindelijk.
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

Triss was met 12 weken volledig zindelijk, 's nachts hooguit een week er 's nachts uitgeweest en toen sliep ze al hele nachten door. Nu met 4,5 maand ook zindelijk in de tuin, geeft aan als ze uit moet.
Nu hadden wij het wel makkelijk omdat de tuindeur veel open heeft gestaan en ze dus al snel zelf naar de tuin ging. Eigenlijk waren de enige ongelukjes in huis op momenten dat ze erg opgewonde raakte en toen ze blaasontsteking had. 1 X in huis gepoept verder alles buiten.
Afbeelding
Groetjes Marja
Alfilillo
Zeer actief

Wat betreft blaasontsteking, dat is ook door mijn hoofd geschoten, maar ze is kerngezond, dus ik denk eigenlijk niet dat het dat is. Ze drinkt heel veel, dat kan ook meespelen.

Ik heb de deuren naar de tuin en naar het balkon altijd open staan, dus ze kan naar buiten als ze wil. Waarschijnlijk is het nog teveel gevraagd dat ze zelf het initiatief neemt. Ik ga eens proberen om haar elk uur buiten te zetten, en ook na slapen, eten en spelen.

Ze geeft trouwens helemaal geen signalen af voordat ze gaat plassen. Ze staat of loopt rustig rond, en dan opeens, zitten, pssss, en weer verder, in 1 seconde gepiept. Het lukt me daarom niet om te anticiperen.

En jullie zeggen het al: geduld oefenen... en sparen voor een nieuwe vloer. Zucht... (Gelukkig is ze zo lief ;-)

Alfil & Lily
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Ik heb eens een pup in de opvang gehad die ook zoveel dronk, en dan ook veel plaste in huis. Ik heb toen de waterbak in huis weggehaald zodat hij buiten moest drinken (wat voor mijn eigen honden normaal is). Hij ging vaak genoeg naar buiten voor een plasje, dus hij kreeg echt genoeg water. Het drinken normaliseerde daardoor en deed hij minder vaak een plas in huis.
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

Waarom vang je voor alle zekerheid niet een plasje op en laat je dat even nakijken op blaasontsteking dan weet je zeker dat je dat uit kunt sluiten.
Triss plast tijdens de wandeling maar 1 keer. Behalve toen ze die blaasontsteking had. Heeft ze trouwens twee keer gehad, en heeft verder niets met gezondheid te maken :wink:
Afbeelding
Groetjes Marja
Donkere Dame
Actief

Ongelezen bericht door Donkere Dame »

Kirra is nu 5 maanden en het is al lang geleden dat ze binnen een ongelukje had (plasje).
In de tuin (betegeld) is het wat korter geleden 2-3 weken (ook een plasje...)
Als wij het zagen dat ze binnen wilde plassen snel opgetild en buiten op het gras gezet en daar beloond wat we natuurlijk ook deden als ze gewoon buiten plaste.
Voor de rest gewoon in de gaten gehouden, zodra ze binnen wat onrustig werd direct naar buiten en belonen.
'S nachts in de bench met een babyfoon aan als ze dan 's nachts tegen de bench begon te tikken een een beetje begon te piepen hup de joggingsbroek snel aan en hup buiten plassen.
Nu houd ze het zo'n 4-6 uur op.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Mila was ook heel snel zindelijk, met een week of 10 heeft ze misschien nog een paar ongelukjes gehad (plassen) maar met 11-12 weken was ze compleet zindelijk.
Bij sommige pups gaat het heel snel, bij andere duurt het wat langer. Je zult daar zelf vast enige invloed op hebben (héél vaak naar buiten gaan, belonen voor het plassen en poepen buiten), maar uiteindelijk komt het altijd wel goed, op een heel enkele uitzondering of medisch probleem na. Amy was 1 jaar toen ze hier kwam, had nog nooit in een huis gewoond en heeft nooit iets in huis gedaan, dus is ook ondanks geen enkele zindelijkheidstraining gewoon compleet zindelijk. Dat gold ook voor al mijn opvangers.
Alfilillo
Zeer actief

Dank voor alle tips!!

(Ze heeft vandaag al een paar keer geplast terwijl ik haat buiten zette, maar ook een paar keer binnen...)

Alfil & Lily
Ramiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): borderterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ramiek »

Bij Spetter duurde het ook best lang, had haar misschien een andere naam moeten geven? Het weer werkte ook niet mee, hoosbuien, windkracht 7 en een hondje van een kilo zijn dan niet zo'n fijne formule. Ik zou als ik jou was, ook even een plasje laten nakijken. Een pup met blaasontsteking hoeft niet ziek te lijken.
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Izzy was met een maand of 6 zindelijk qua urine, maar binnen poepen heeft ze nog tot 10 maanden volgehouden :ugh: Sofi'tje was met 5 maanden zo goed als zindelijk. Heel af en toe gebeurt er nog een ongelukje, maar als dat 1x per week is, is het veel.
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

Bij Shira heeft het tot een maand of tien geduurd totdat ze zindelijk was. Ze deed het meeste wel buiten maar dat was omdat we heel veel met haar buiten liepn. Deden we dat niet dan deed ze het net zo makkelijk binnen. Vooral 's avonds. Ze moet nog steeds veel vaker naar buiten dan de rest. Die gaan 4 keer. Zij gaat tussen alle rondes door nog een keer extra. Dan ga ik vaak met haar apart even naar buiten om te spelen of wat te trainen.

Gewoon niet druk om maken en de tijd nemen als alles fysiek in orde is.
Maandoodle
Actief

Ongelezen bericht door Maandoodle »

Ik zou zelf indd voor de zekerheid de urine laten controleren. Maan had ook een blaasontsteking en verder geen klachten en dit gold ook voor haar broertje. Na een kuurtje ging het een stuk beter. En voor de rest gewoon stug volhouden, komt vanzelf een keer goed.
Barkley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano

Ongelezen bericht door Barkley »

Fred is bijna 6 maanden en heeft het snachts nog wel eens nodig om buiten te plassen. Hij plast Echt reuze plassen en las geleden had hij over het tapijt geplast. Lang leve mooi weer en biotex!

Dat tapijt ligt er sinds hij er is zodat hij niet zo snel uit kan glijden. Ik wilde het na de plas. subtiel wegmoffelen maar vriendlief is er nogal aan gehecht.
petra1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door petra1 »

Hier een pupje van bijna 14 weken, hij doet het eigenlijk heel erg keurig wat de zindelijkheid betreft.
Nu in de laatste week 3 plasjes binnen en die waren allemaal omdat ik zelf niet snel genoeg was.
Hij heeft ook al een paar keer bij de deur aangegeven dat hij naar buiten moest, en deed dan ook netjes buiten zijn behoefte.
Poepen heeft hij alleen in de eerste week binnen gedaan.

Als hij binnen plast dan negeer ik dat, en als hij bij de plas weg is dan ruim ik het op.
Buiten zeg ik: goed zo!! plasje doen! en dan krijgt hij een snoepje.
Afbeelding

In loving memory of Denzel, Stef en Dax.
Groetjes Petra en de hondjes
Kirst91
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Kirst91 »

Over 2,5 week krijgen wij onze pup, hij is dan 9 weken.
Nu dacht ik zelf om iets achter het huis neer te zetten waar hij op mag plassen, zodat we dat later ook weg kunnen halen als hij volledig zindelijk is. Dus dat hij gelijk leert dat het niet op het gras mag of op de tegels. We hebben hier in de straat nog een vrije kavel waar de andere pups in de straat ook uit worden gelaten. Ik ben van plan om hier dan zo vaak mogelijk heen te lopen. Ik hoop dat het over 2,5 week nog steeds dit weer is, dat maakt het iets makkelijker als de hond al veel buiten is!

Mijn ouders nemen ook een pup uit hetzelfde nestje en na 3 dagen hebben we die van hun ook een dag. 2 niet-zindelijke pups bij elkaar wordt nog leuk denk ik, haha..

Als iemand nog tips heeft verder, die zijn welkom!
Lasse, 15 juli 2016!

Sem
9 mei 2006 - 4 augustus 2016
It's impossible to forget a dog that gave you so much to remember!
Carlo_040

Ongelezen bericht door Carlo_040 »

Cleva schreef:
Fotogravinnetje schreef:In huis geen aandacht aan geven, buiten prijzen. Zindelijkheid komt vanzelf

Precies.
Een vaste routine helpt. Vlees in plaats van brokken voeren helpt enorm! Buiten belonen helpt maar uiteindelijk gaat het om je hond en zijn natuurlijke instinct.
Vlees ipv brokken helpt enorm, wat is daar de logica van dan?
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Cleva schreef:
Fotogravinnetje schreef:In huis geen aandacht aan geven, buiten prijzen. Zindelijkheid komt vanzelf

Precies.
Een vaste routine helpt. Vlees in plaats van brokken voeren helpt enorm! Buiten belonen helpt maar uiteindelijk gaat het om je hond en zijn natuurlijke instinct.

:ok: Meer hebben wij ook niet gedaan. Gewoon laten lopen, met de dweil er achteraan, het buiten doen was/is superknap en vanzelf werd het minder en minder.
Snuffelen, onrust of tekenen dat er iets aan zat te komen hebben we geen aandacht aan besteed.
Wakker worden 's ochtends wel, dan moesten ze direct naar buiten.

Met zes weken poepten de pups al helemaal niet meer in huis. Plassen idem, tenzij we even weg waren, dan lag er een puppypad.
Ze vonden het tapijt nogal fijn als vaste anti spetter plek :mrgreen: Een pad daar direct naast was binnen een dag duidelijk voor ze.
Ook in het bos/park zochten ze al instinctief een rustig struikje aan de kant uit om te poepen.

:mrgreen: Jaap legt wel zelf even een dekentje op de goede plek wanneer we de pad vergeten zijn.
Hij is nu tien weken en doet het zelf liever buiten.
Eigenlijk geen enkele moeite.
Hij komt 's ochtends zelfs eerst nog even op bed knuffelen voor hij echt moet.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Carlo_040 schreef:
Cleva schreef:
Precies.
Vlees ipv brokken helpt enorm, wat is daar de logica van dan?
Doorgaans minder drinken, dus minder vaak hoge nood en minder poep.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”