Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Die stomme derde enting.. Upd pag 4

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Die stomme derde enting..

Ongelezen bericht door Caro. »

crutz schreef:
Caro. schreef:Ik kan je ook niet adviseren.

Mijn hond heeft een week of 7 geleden de booster gekregen én narcose en een hele nare reactie op de ketamine gekregen.
Sindsdien is hij niet meer 'normaal', hij vertoont zeer onrustig en soms apathisch gedrag, dit is 1 week na de narcose en dus ook na
de booster begonnen.
Komt het door de L4? Komt het door de reactie op de narcose? Ik weet het dus niet, maar ik ga niet meer enten, maar mijn hond
wordt volgend jaar dan ook 10 jaar en jouw hond is pas een puppy :oeps:
Ik zou de afweging maken of ze zwemt, uit sloten drinkt, enz. Daarom heb ik dus de enting wel laten geven omdat ik bijna dagelijks
in de polder loop met met hond en hij uit poldersloten drinkt, maar achteraf wou ik dat ik het nooit gedaan had, al weet ik dus
absoluut niet zeker of het daaraan gelegen heeft.

Edit: het eerste deel van de L4 enting had Puchu geen reactie op.
enten en narcose :denken: geen fijne combinatie, doet mijn dierenarts ook niet
Plato moest pas geeent worden en was er voor een bultje verwijderen, dus narcose, die is een maand later teruggekomen voor zijn enting ipv op de dag of kort na de narcose
Dat wilde ik ook en heb ik ook voorgesteld om gewoon 2 weken later nogmaals te komen, maar mijn DA verzekerde mij dat het geen enkel probleem was...

Nogmaals, ik kan echt niet hardmaken dat de problemen nu door de L4 enting komen en de internist denkt eerder aan de ketamine reactie,
maar ik kan mezelf wel voor m'n kop slaan... Anders had ik iig geweten of het de ketamine was of de L4 of misschien was er anders helemaal
geen gekkigheid gebeurd als het apart van elkaar gedaan was.

Puchu heeft nooit een reactie op inentingen gehad en ook nooit eerder een reactie op ketamine en was al 2 keer eerder onder narcose geweest.
Dus ik had dit natuurlijk ook nooit verwacht en vind achteraf ook dat de DA na de hevige reactie op de ketamine nooit had moeten besluiten
om die booster nog te geven, zeker niet omdat ik eerder had aangegeven het geen enkel probleem te vinden om na 2 weken nog eens terug
te komen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

sirene schreef:Hier een recent onderzoek (2014) mbt lepto in nederland bij mensen en honden. 13 honden met lepto. En een mooie kaart van nederland waar je de meldingen op kunt zien.

Bij mensen waren in 2014 de geteste serovars: Icterohaemorrhagiae
(9/26), Grippotyphosa (8/26), Javanica (3/26), Sejroe/
Hebdomadis/Mini complex (2/26), Sejroe (2/26), Mini
(1/26) and Pomona (1/26). Among imported cases,
the presumptive serogroup could be deduced for 8/33
cases: Australis (2/8), Celledoni (2/8), Sejroe (1/8),
Mini (1/8), Icterohaemorrhagiae (1/8) and Cynopteri (1/8).

Enting L4 bevat: Leptospira Canicola, Grippotyphosa, Icterohaemorrhagiae, Pomona Bacterin
L2 bevat: Leptospira Canicola-Icterohaemorrhagiae Bacterin
Canicola kwam veel voor bij honden maar komt door het enten niet meer voor.
Ik zie geen link/kaart?
Is ook bekend of deze honden geënt waren?
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

** Angela ** schreef:Ik heb m net laten zetten bij Kono plus rabies
Ze is nu 13.5 week

Volgend jaar en t jaar erop alleen de wil parcours en met 3 jaar weer de hele cocktail

Heb zo zitten twijfelen ivm die L4 , maar ze zitten ook regelmatig in van die gore sloten dat ik t risico niet durf te nemen om t niet te enten

Ik hou alle honden na t enten een week nauwlettend in de gaten en de eerste 2-3 dagen na de entingen is t kort en aangelijnd wandelen en niet trainen

Nooit reactie op gezien , behalve bij Kenji die werd na de laatste 2x enten steeds erg sloom
Dus die word al 4 jaar niet meer geënt , ook niet voor rabies
Maar die komt sowieso niet meer op de plekken waar de rest wel komt
Volgens mij waren er veel reacties juist veel later en werden ze daarom vaak niet direct aan de L4 gelinkt.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Als je al L4 geeft, wacht dan tot 16 weken. L4 op 8 weken vind ik echt bespottelijk!

DHP kan prima apart, ik ent nooit Weil en ik titer, maar indien nodig krijgen ze gewoon DHP.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Als je al L4 geeft, wacht dan tot 16 weken. L4 op 8 weken vind ik echt bespottelijk!

DHP kan prima apart, ik ent nooit Weil en ik titer, maar indien nodig krijgen ze gewoon DHP.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

DeDiana schreef:
sirene schreef:Hier een recent onderzoek (2014)
Ik zie geen link/kaart?
Is ook bekend of deze honden geënt waren?
Oh wat stom. Link vergeten. En nu heb ik dus al drie keer gezocht maar kan heel die studie niet meer vinden. Had het vanavond op mijn werk gevonden dus kan ook niet meer in mijn geschiedenis kijken.
Misschien dat Kruimel hem had gevonden. Titel was iets van "toename aantal gevallen van leptospirose in Nederland bij mensen en honden" in het engels en het ging over 2014. Maar ik kom hem dus niet meer tegen :19:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Kruimel53 schreef: Nope, Kruimel had 'm ook niet. Ik was bij het RIVM wezen kijken.

Daar staat overigens ook dat er zeer waarschijnlijk veel meer gevallen van leptospirose zijn dan er gemeld worden, omdat veruit de meeste gevallen mild verlopen. Soort van griep. Weil is de benaming voor de ernstige gevallen met nierproblemen enzo. Er zijn ook heel veel soorten ziekteverwekkende leptospiren, dus het idee dat je het infectierisico vermindert door te vaccineren gaat hier volstrekt niet op. Dat werkt alleen bij ziektes met één enkele verwekker die alleen bij de hond (of de mens, zie pokken) voorkomen. Daarom komt hondenziekte zo weinig meer voor in Nederland. Tegen een paar leptospiren worden alleen honden gevaccineerd bij mijn weten en dan zet het geen zoden aan de dijk als alle zoogdieren ermee rond kunnen lopen. Daarnaast verhindert de vaccinatie niet dat een hond drager kan zijn en dus zelf niet ziek is maar wel ziekteverwekkers rondstrooit.

Edit: gevonden http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27168584 Ik kan alleen de Abstract bekijken, geen toegang meer tot PubMed, dus ik kan niet zien of de honden al dan niet gevaccineerd waren. Dit zijn trouwens andere cijfers dan het RIVM geeft. Interessant wel.
:ok: hier de link naar het hele artikel (pdf) https://scholar.google.nl/scholar?hl=nl ... &btnG=&lr=
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Oh, je had hem ook al. Dat is idd de link die ik gisteren wel had gevonden. Thanks!
Ik heb nu ook geen tijd meer maar volgens mij stond daar helaas niet in of de honden gevaccineerd waren.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik heb nog nooit een hond tegen weil (of kennelhoest) laten enten. Frodo (en Biko) hebben het dus ook niet gehad.
Afbeelding
PitBullit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Pitbull
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door PitBullit »

Bullit is ge-ent met 8 weken voor L4 geen reactie op gehad (Bij de fokkers, dus niet door mij.) , daarna met 17 weken. Ze heeft hier ook geen reactie opgehad.
Na de enting heb ik 2-3 dagen alleen uitgelaten, aan de lijn (ze liep altijd los) en rustig aan gedaan.
AfbeeldingAfbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Kruimel53 schreef:
Heavy schreef:Gisteren een hond overleden aan weil

Ja, met alle respect maar dat zegt mij dus niks. Is het in Utrecht onderzocht? Was de hond gevaccineerd?
Inderdaad. En was dit een lepto-stam waar tegen gevaccineerd wordt of niet?
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Ik twijfel ook heel erg. Kenji heeft vorig jaar de puppybooster + L2 gehad. Dit jaar is hij weer opgeroepen maar aangezien de andere entingen nog 2 jaar geldig zijn, zou het alleen om de L2 of L4 gaan. L2 is er niet meer en L4 durf ik ook in het kader van de epilepsie die in de lijn voorkomt niet te zetten. Of niet goed, ik weet het eigenlijk niet...

Overigens, ik vond dit (nav bovenstaande stukje) op de website van het RIVM:

Het Veterinair Microbiologisch Diagnostisch Centrum (VMDC) zag in 2014 bij honden ook een stijging van het aantal gevallen met leptospirose. Het VMDC rapporteerde 13 honden met leptospirose, voornamelijk van juni tot oktober. Van 2010-2013 werden jaarlijks 2-6 honden (mediaan 4.5) gediagnosticeerd. Daarnaast is bij het VMDC het aantal vragen van dierenartsen over honden verdacht op leptospirose verdubbeld in 2014 (n=54) ten opzichte van 2013 (n=24).

Bron: http://www.rivm.nl/Documenten_en_public ... naagdieren (Rapport staat van zoönosen, linkje staat onder de foto rechts op de pagina)
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Fotogravinnetje schreef:
Kruimel53 schreef:
Ja, met alle respect maar dat zegt mij dus niks. Is het in Utrecht onderzocht? Was de hond gevaccineerd?
Het is wel in Utrecht onderzocht (dat las ik op FB van eigenaresse). Ik ben ook benieuwd of de hond gevaccineerd was. Ik ben benieuwd of ze dan ook de lepto stam bepalen. Bij de vorige berichten van honden met lepto heb ik dit nooit gelezen. Had laatst ook die melding van de hond in Zandvoort teruggezocht maar ook daar nooit kunnen vinden of de hond geënt was en met welke stam hij geïnfecteerd was.

Kwam toevallig nog wel deze tegen. Deze hond was dus wel geënt met L4:
http://www.rivm.nl/Documenten_en_public ... p%3A305740

Ik vind het wel heel opvallend dat juist nu de L4 er is sinds ?? het aantal gevallen van Weil zo toeneemt. Je zou haast denken dat het juist door de vaccinatie komt.
Laatst gewijzigd door sirene op 18 aug 2016 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Daar zat ik ook aan te denken die toename is er sinds de L4 blijkbaar... das vreemd
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Inderdaad valt dat wel ongeveer samen. Boomer heeft in z'n laatste jaar de L4 met booster gehad en hij is eind 2013 overleden (waarbij ik me soms toch afvraag of er geen link met de L4 is geweest... Hij is in ieder geval in het laatste half jaar zo hard achteruit gegaan, maar omdat ik er niet echt op gelet heb, weet ik niet of hij voor de L4 al minder begon te worden of niet)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Kruimel53 schreef:In het artikel dat wij opgedoken hadden wordt de toename gerelateerd aan de extreem zachte winters. Bij mensen is er nl ook een toename terwijl die niet gevaccineerd worden.
2013 was een ijskoude en lange winter...weet t nog zo goed omdat ik bij een dekking 2.5 uur heb staan blauwbekken in een sneeuwstorm. Het wilde ook echt geen zomer worden in juni vroor t nog
Afbeelding
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Dierenartsen zeggen allemaal dat ze nog nóóit wat hebben gehoord over de L4. Ze verklaren me allemaal voor gek dat ik die niet wil of apart wil laten zetten.
Ze hebben nog L3 als het goed is. Ik ga morgen in ieder geval de DHP laten zetten. Ik kan ervoor kiezen om morgen L3 + DHP te laten zetten, ik kan ook morgen alleen DHP doen en later L3. (Ze geven nog steeds aan dat zij die hebben? L3..). Ze raden me sterk af om de L4 niet te laten zetten en ze vond het ook niet slim om het in 2x te doen omdat ik dan dubbel betaal..

Wat ga ik doen.. Ik weet 't echt niet. Kiezen tussen twee kwaden..
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Re: Die stomme derde enting.. Upd pag 4

L2... de L3 heb ik nog nooit van gehoord
Afbeelding
sjm
Zeer actief

malinois schreef:L2... de L3 heb ik nog nooit van gehoord
Snap het niet. L2 kunnen ze niet aankomen maar ze hebben 't echt over L3...
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

L3 bestaat gewoon. Nogmaals...
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Doe eens een linkje naar die L3 enting Leonie? Aub ;)
Ik zou het iig niet samen laten zetten.
Waarom laat je niet eerst titeren voor de DHP? Misschien hoef je DHP wel helemaal niet te zetten. Dan kun je ervoor kiezen alleen de Lepto te doen (als je dat zou willen).
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

http://www.zivi.be/nl/bijsluiters/versican-dhppi-l3 hier zit een L3 in.
De Pomona ontbreekt daar.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sjm
Zeer actief

Heavy schreef:
sirene schreef:
Fotogravinnetje schreef:
Kruimel53 schreef:
Het is wel in Utrecht onderzocht (dat las ik op FB van eigenaresse). Ik ben ook benieuwd of de hond gevaccineerd was. Ik ben benieuwd of ze dan ook de lepto stam bepalen. Bij de vorige berichten van honden met lepto heb ik dit nooit gelezen. Had laatst ook die melding van de hond in Zandvoort teruggezocht maar ook daar nooit kunnen vinden of de hond geënt was en met welke stam hij geïnfecteerd was.

Kwam toevallig nog wel deze tegen. Deze hond was dus wel geënt met L4:
http://www.rivm.nl/Documenten_en_public ... p%3A305740

Ik vind het wel heel opvallend dat juist nu de L4 er is sinds ?? het aantal gevallen van Weil zo toeneemt. Je zou haast denken dat het juist door de vaccinatie komt.
Of juist omdat mensen niet meer enten door de nare verhalen over de L 4
Ik denk dat het altijd wel was. Maar er is meer ophef over de ziekte en de enting nu, dus worden dingen eerder gezien als iets van de enting of van de ziekte en wordt het eerder op internet gezet allemaal.
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Maar het gaat toch alleen om de L4 Booster die Zahra nog moet hebben? Misschien ben ik wel dom maar als ze al de eerste L4 gehad heeft ga je er daarna toch niet alsnog een L2 of een L3 inzetten? Dat lijkt me enigszins dubbel op.

Ik laat trouwens niet vaccineren. Heb Ollie laten titeren bij Tannetje vorig jaar en tot 2020 zitten we goed. Lepto laat ik niet zetten en ik heb daar geen onderbouwing voor, is puur gevoelsmatig. Kennelhoest heb ik nu noodgedwongen wel moeten laten zetten omdat die verplicht is in het pension waar hij straks een paar nachtjes moet vertoeven.. Maar doe ik liever ook niet.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Heavy schreef:
Of juist omdat mensen niet meer enten door de nare verhalen over de L 4
Ik heb geen idee wat de oorzaak is maar het is wel opvallend.
Uitscheiden van de ziekteverwekkers door het vaccin kan niet omdat het een geïnactiveerd vaccin is. Wat wel kan is dat het vaccin zo goed werkt dat veel honden geïnfecteerd worden maar geen ziekteverschijnselen krijgen maar de leptospiren wel overal uitscheiden zodat andere honden/mensen juist eerder besmet worden. En dat vroeger meer honden echt ziekteverschijnselen kregen en dan dus dus of in de dierenkliniek ziek zaten te zijn zonder de omgeving te infecteren. Ik noem maar wat :wink:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

sirene schreef:Doe eens een linkje naar die L3 enting Leonie? Aub ;)
Ik lees het op verschillende plekken, bijvoorbeeld weer hier: https://dierbewust.nl/db-005-op-welke-m ... je-koning/

En inderdaad, Zahra heeft de DHP toch al gehad? Moet die echt nog een keer? Ik heb het gehoord vorige keer bij de DA met Millie, maar ben eigenlijk vergeten wat ze met 16 weken precies zou krijgen.
sjm
Zeer actief

Ik twijfel nu heel erg omdat ze deel 1 toch al gehad heeft en nog pup is. De anderen ent ik ook vrijwel nooit. Maar Zahra is nog pup en ze heeft 1 deel van de L4 al gehad...
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Niika88 schreef:even een vraagje uit interesse: is dat titeren ook geldig als je naar het buitenland gaat?
Voor het buitenland heb je alleen een rabiësenting nodig en nee, dan is een geldige enting verplicht, een rabiëstiter wordt niet geaccepteerd.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

sjm schreef:Ik twijfel nu heel erg omdat ze deel 1 toch al gehad heeft en nog pup is. De anderen ent ik ook vrijwel nooit. Maar Zahra is nog pup en ze heeft 1 deel van de L4 al gehad...
Hoe vaak komt Zahra in aanraking met open water?
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Zamunda schreef:
sjm schreef:Ik twijfel nu heel erg omdat ze deel 1 toch al gehad heeft en nog pup is. De anderen ent ik ook vrijwel nooit. Maar Zahra is nog pup en ze heeft 1 deel van de L4 al gehad...
Hoe vaak komt Zahra in aanraking met open water?
Stilstaand water dan vooral.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”