Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Die stomme derde enting.. Upd pag 4

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

sjm
Zeer actief

Die stomme derde enting.. Upd pag 4

Ongelezen bericht door sjm »

Ik twijfel al de hele tijd, ik weet niet wat ik ermee moet.

Zahra heeft met 9,5 week de tweede gehad bij de fokker. L4. Geen entreacties gehad, geen van alle pups.

De andere pups hebben de 3e enting al gehad. Zahra is nu 13,5 week.

Dierenarts hier geeft ook L4 en heeft nog nooit van problemen gehoord van die enting. Wel een aantal zieke honden die niet voor de ziekte waren geënt en zelfs een paar daarvan overleden.

Wat ga ik doen? Gewoon enten? Wat zijn de risico's van beide beslissingen?

Dierenarts zegt dat ze nog geboosterd moet worden? Omdat er meerdere ziektes van zijn en die derde enting belangrijk is voor volledige bescherming als ze gaat zwemmen etc.
Laatst gewijzigd door sjm op 18 aug 2016 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Re: Die stomme derde enting..

Ongelezen bericht door Hippo »

Denk dat het persoonlijk is. Ik ent wel mijn honden met alle 3 de puppy entingen + het jaar erna. Daarna ga ik pas titeren.
sjm
Zeer actief

Was dat dan ook L4?
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

L4 kun je niet titeren. Die moet de eerste keer 2 keer en daarna jaarlijks.
Ik geef het niet maar ik heb kopers die niet anders durven. Die geven de eerste pas op 16 weken.
Eerder is idioot vroeg, ik zou het nooit doen.
Mijn honden lopen altijd langs het water maar ik vind de enting enger dan de risico's eerlijk gezegd.

en wel hierom:
http://dogzine.nl/nl/nieuwsartikelen/va ... n-de-kwaal
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Maar mocht je toch tegen Weil willen enten, waarom dan niet de L3?
sjm
Zeer actief

Tara schreef:Ik vind het toch opmerkelijk, die verhalen van honden die dood zijn gegaan aan.
Mijn DA zegt dat ook, maar waarom horen wij die verhalen dan niet? En uit hoeveelste hand hebben deze DA dat?
Kijk, als ze nu in de eigen praktijk hordes Lepto-slachtoffers binnenkrijgen, dan kun je daar wat van denken, maar volgens mij is dat helemaal niet zo.
Dat vind ik inderdaad ook vreemd. Ik zie ook op internet verhalen van dierenartsen en assistentes die op fora reageren: "Wij hebben het in de praktijk nog niet gehad en we zijn al 1 of 2 jaar verder"
Als een hond reactie krijgt op de enting ga je toch naar de DA?
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Zamunda schreef:Maar mocht je toch tegen Weil willen enten, waarom dan niet de L3?
L3? L2 bedoel je denk ik?
Tara schreef:Ik vind het toch opmerkelijk, die verhalen van honden die dood zijn gegaan aan.
Mijn DA zegt dat ook, maar waarom horen wij die verhalen dan niet? En uit hoeveelste hand hebben deze DA dat?
Kijk, als ze nu in de eigen praktijk hordes Lepto-slachtoffers binnenkrijgen, dan kun je daar wat van denken, maar volgens mij is dat helemaal niet zo.
Ik hoor ze wel hoor, ik ken diverse honden die zijn overleden.
Ik weet ook dat veel klachten niet door de fabrikant worden behandeld en dat er door de onafhankelijke bureaus wel degelijk klachten in behandeling worden genomen.
En als je de link leest word je ook al wijzer.
Het is niet het vaccin, maar het oplosmiddel, dat in veel landen overigens voor humaan gebruik is verboden. Maar voor dieren mag het wel?

Nog een link. Denk je dat ze onderzoek lieten doen als er geen meldingen waren?
http://dogzine.nl/nl/nieuwsartikelen/br ... veel-lager

Afbeelding

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

sjm schreef:
Dat vind ik inderdaad ook vreemd. Ik zie ook op internet verhalen van dierenartsen en assistentes die op fora reageren: "Wij hebben het in de praktijk nog niet gehad en we zijn al 1 of 2 jaar verder"
Ik denk dat Tara het heeft over de ziekte lepto zelf. Niet over reacties op de enting.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sjm
Zeer actief

sirene schreef:
sjm schreef:
Ik denk dat Tara het heeft over de ziekte lepto zelf. Niet over reacties op de enting.
Ah, dat kan natuurlijk ook! :ok:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:
sjm schreef:
Oh, zo. Niet heel helder geformuleerd.

Afbeelding

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

In het geval van Lepto vind ik de enting enger dan de aandoening. Ik neem wel een risico door mijn honden niet te laten enten maar dat is een afweging die je moet maken.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

sjm schreef:Ik twijfel al de hele tijd, ik weet niet wat ik ermee moet.

Zahra heeft met 9,5 week de tweede gehad bij de fokker. L4. Geen entreacties gehad, geen van alle pups.
Ik zou trouwens DHP titeren als ik jou was. En dan op maat enten aan de hand van de uitslag.

Afbeelding

Zamunda
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Zamunda schreef:Maar mocht je toch tegen Weil willen enten, waarom dan niet de L3?
Ja :oohja: . Maar de vraag blijft staan: waarom niet kiezen voor de L2 als je toch besluit te vaccineren?
sjm
Zeer actief

Zamunda schreef:
Marjoleine schreef:
Ja :oohja: . Maar de vraag blijft staan: waarom niet kiezen voor de L2 als je toch besluit te vaccineren?
Die hebben ze niet...
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Ik heb er laatst ook een heel topic over gehad. Ik twijfelde zo. Mijn eigen dierenarts stond niet heel open voor discussie, dus ben naar een andere dierenarts gegaan.

Deze dierenarts is heel erg terughoudend met vaccineren, is volgens zichzelf de laatste die vaccineert. Maar hij geeft wel L4. L2 heeft volgens hem weinig zin, die stammen komen denk ik niet (meer) veel voor. Hij is van mening dat de slechte reacties op L4 waarover je hoort, met name komen door op het verkeerde moment te enten. Hij checkt zelf heel uitgebreid het dier en alle organen en stuurt regelmatig honden naar huis, als ze niet 'gezond' genoeg zijn voor de enting. Dan mogen ze later terugkomen. Hij heeft zelf nooit een serieuze reactie op de Weil enting meegemaakt. De reden dat hij toch vaccineert (en dit heeft mij eigenlijk over de streep getrokken) is dat hij wel Weil besmettingen ziet. Het stikt hier in de stad van de ratten en in de parken zie je ze zelfs lopen. Ze piesen langs de waterkant, waar veel honden drinken. En ze lopen door de stadstuinen, etc.

Millie had helaas dagenlang diarree en snotogen na de enting en heeft nu zogenaamde ontstoringsdruppels gekregen. Ze lijkt hierdoor gelukkig weer helemaal gezond. Maar goed, of de enting de diarree heeft veroorzaakt en de druppels de genezing, dat valt natuurlijk beide niet met zekerheid te zeggen.

Oh ja, Millie is met 6 weken getiterd en met 10 weken weer. Met 10 weken is ze pas gevaccineerd. Kan me voorstellen dat Zahra nog beschermd zal zijn van de vorige enting.
Leonie.
Zeer actief

Zamunda schreef:
Marjoleine schreef:

Zoals ik het begrijp is die L4 gekomen omdat de L2 zo'n beetje zinloos is geworden.
sjm
Zeer actief

Leonie. schreef:Ik heb er laatst ook een heel topic over gehad. Ik twijfelde zo. Mijn eigen dierenarts stond niet heel open voor discussie, dus ben naar een andere dierenarts gegaan.

Deze dierenarts is heel erg terughoudend met vaccineren, is volgens zichzelf de laatste die vaccineert. Maar hij geeft wel L4. L2 heeft volgens hem weinig zin, die stammen komen denk ik niet (meer) veel voor. Hij is van mening dat de slechte reacties op L4 waarover je hoort, met name komen door op het verkeerde moment te enten. Hij checkt zelf heel uitgebreid het dier en alle organen en stuurt regelmatig honden naar huis, als ze niet 'gezond' genoeg zijn voor de enting. Dan mogen ze later terugkomen. Hij heeft zelf nooit een serieuze reactie op de Weil enting meegemaakt. De reden dat hij toch vaccineert (en dit heeft mij eigenlijk over de streep getrokken) is dat hij wel Weil besmettingen ziet. Het stikt hier in de stad van de ratten en in de parken zie je ze zelfs lopen. Ze piesen langs de waterkant, waar veel honden drinken. En ze lopen door de stadstuinen, etc.

Millie had helaas dagenlang diarree en snotogen na de enting en heeft nu zogenaamde ontstoringsdruppels gekregen. Ze lijkt hierdoor gelukkig weer helemaal gezond. Maar goed, of de enting de diarree heeft veroorzaakt en de druppels de genezing, dat valt natuurlijk beide niet met zekerheid te zeggen.

Oh ja, Millie is met 6 weken getiterd en met 10 weken weer. Met 10 weken is ze pas gevaccineerd. Kan me voorstellen dat Zahra nog beschermd zal zijn van de vorige enting.
Dankje voor je ervaring. Hoe bedoel je precies het verkeerde moment?
Zahra heeft de L4 al een keer gehad zonder enkele reactie. Is zij dan gezond genoeg voor de 2e L4? Of is ze al voldoende beschermd?
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik kan je ook niet adviseren.

Mijn hond heeft een week of 7 geleden de booster gekregen én narcose en een hele nare reactie op de ketamine gekregen.
Sindsdien is hij niet meer 'normaal', hij vertoont zeer onrustig en soms apathisch gedrag, dit is 1 week na de narcose en dus ook na
de booster begonnen.
Komt het door de L4? Komt het door de reactie op de narcose? Ik weet het dus niet, maar ik ga niet meer enten, maar mijn hond
wordt volgend jaar dan ook 10 jaar en jouw hond is pas een puppy :oeps:
Ik zou de afweging maken of ze zwemt, uit sloten drinkt, enz. Daarom heb ik dus de enting wel laten geven omdat ik bijna dagelijks
in de polder loop met met hond en hij uit poldersloten drinkt, maar achteraf wou ik dat ik het nooit gedaan had, al weet ik dus
absoluut niet zeker of het daaraan gelegen heeft.

Edit: het eerste deel van de L4 enting had Puchu geen reactie op.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

sjm schreef:Was dat dan ook L4?
Nee die had je toen nog niet toen Oscar pup was. De andere 2 erna kreeg ik pas op latere leeftijd. Ik heb ze ik dacht 2jr geleden voor het laatst tegen de ziekte van Weil laten enten. Ik doe het niet meer. Mijn DA zegt ook dat ze mét enting alsnog de ziekte kunnen krijgen. Ondanks dat ze hier vaak zwemmen, geef ik die enting dus niet meer.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

bij mij hebben ze hem allebei gewoon gehad, karel als pup al en pom op datzelfde moment (dus met 9 en 13 weken, ofzo, en pom was toen al ruim 2). Het is heel persoonlijk denk ik.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

sjm schreef:
Ik heb gebeld, maar dat kwam niet van de enting volgens de DA en naar de praktijk komen was niet nodig. Zowel Tessa, die na elke enting ziek werd, als Winni die bijna 40 graden koorts kreeg, werden afgedaan als 'kan niet van enting zijn, hebben we nog nooit meegemaakt.'
sjm
Zeer actief

De eerste enting die ze heeft gehad is Nobivac Puppy DP en de tweede is Parvo + L4.

Maar L4 moet dus geboost worden voor ze voldoende beschermd is? De rest kan getiterd worden?
tobi__
Zeer actief
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke

Ongelezen bericht door tobi__ »

Tobi krijg met 12 weken de derde enting. Als de dierenarts dit aanbeveelt, ga ik er van uit dat het goed zal zijn. Komen al jaren bij deze praktijk, en hele goede ervaringen mee. Zij zijn de deskundige, daar ga ik mij niet in mengen :Q:

Maar denk dat het gewoon ook persoonlijk is, iedereen heeft er weer andere ervaringen mee.
_Esmee
Zamunda
Zeer actief

sjm schreef:
Zamunda schreef:
Marjoleine schreef:
Die hebben ze niet...
Dat lijkt me niet echt een reden toch? Er zijn vast andere praktijken die de L2 nog wel hebben?

Leonie. schreef:
Zamunda schreef:Zoals ik het begrijp is die L4 gekomen omdat de L2 zo'n beetje zinloos is geworden.
Misschien wel, misschien niet. Kan ik niets over zeggen omdat ik me daar niet in verdiept heb. Maar ik zou het niet voor waarheid aannemen omdat één DA me dat gezegd heeft.
Leonie.
Zeer actief

sjm schreef: Dankje voor je ervaring. Hoe bedoel je precies het verkeerde moment?
Dat de hond al niet goed in balans is. Klinkt een beetje zweverig. Maar ik kan het niet zo duidelijk vertellen als de DA.
sjm schreef: Zahra heeft de L4 al een keer gehad zonder enkele reactie. Is zij dan gezond genoeg voor de 2e L4? Of is ze al voldoende beschermd?
De L4 moet je inderdaad twee keer laten geven. Ik vraag me ook weleens af of, wanneer een hond de eerste L4 goed heeft doorstaan, je je dan minder zorgen hoeft te maken over de daaropvolgende L4 entingen.
Zamunda schreef:Misschien wel, misschien niet. Kan ik niets over zeggen omdat ik me daar niet in verdiept heb. Maar ik zou het niet voor waarheid aannemen omdat één DA me dat gezegd heeft.
Ik heb hier inmiddels met heel veel mensen (dierenartsen) over gepraat. Ik neem ook niet graag dingen aan die ik van 1 iemand hoor ;)

Tannetje is wel voor de L2. Vanaf 11:10 ongeveer gaat het over L2, L3, L4 en de verschillen: https://dierbewust.nl/db-005-op-welke-m ... je-koning/
Leonie.
Zeer actief

TessaThomas schreef:Ik heb gebeld, maar dat kwam niet van de enting volgens de DA en naar de praktijk komen was niet nodig. Zowel Tessa, die na elke enting ziek werd, als Winni die bijna 40 graden koorts kreeg, werden afgedaan als 'kan niet van enting zijn, hebben we nog nooit meegemaakt.'
:oohja:
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Caro. schreef:Ik kan je ook niet adviseren.

Mijn hond heeft een week of 7 geleden de booster gekregen én narcose en een hele nare reactie op de ketamine gekregen.
Sindsdien is hij niet meer 'normaal', hij vertoont zeer onrustig en soms apathisch gedrag, dit is 1 week na de narcose en dus ook na
de booster begonnen.
Komt het door de L4? Komt het door de reactie op de narcose? Ik weet het dus niet, maar ik ga niet meer enten, maar mijn hond
wordt volgend jaar dan ook 10 jaar en jouw hond is pas een puppy :oeps:
Ik zou de afweging maken of ze zwemt, uit sloten drinkt, enz. Daarom heb ik dus de enting wel laten geven omdat ik bijna dagelijks
in de polder loop met met hond en hij uit poldersloten drinkt, maar achteraf wou ik dat ik het nooit gedaan had, al weet ik dus
absoluut niet zeker of het daaraan gelegen heeft.

Edit: het eerste deel van de L4 enting had Puchu geen reactie op.
enten en narcose :denken: geen fijne combinatie, doet mijn dierenarts ook niet
Plato moest pas geeent worden en was er voor een bultje verwijderen, dus narcose, die is een maand later teruggekomen voor zijn enting ipv op de dag of kort na de narcose
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

ik ent de L4 wel, om duidelijke redenen, ze vangen en doden hier op het terrein de ratten en omdat ze zonder toezicht op het terrein lopen kan ik het ook niet tegen houden.
Inmmiddels al 2 of 3 jaar de L4, ook de pups die langer moesten blijven of eigen pups, denk in totaal een stuk of 30 honden en geen van allen een entreactie gekregen
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Lotje heeft vorig jaar de L4 enting ook gehad, nergens last van. Hier in Acht hebben we last van een rattenplaag, die op een of andere manier niet onder controle te krijgen is.
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

Triss is geënt met de L2 deze is speciaal voor haar besteld. Maar Triss is ook pas laat geënt omdat ze steeds een blaasontsteking had en de da niet ent als de pup niet 100% gezond is. Triss is op 14 weken en 18 weken geënt.
Afbeelding
Groetjes Marja
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”