Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

onbekend commando uitvoeren

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

onbekend commando uitvoeren

Ongelezen bericht door veertje »

Zaterdag was mijn oma bij ons op bezoek. Door een hersenbloeding is ze geestelijk en lichamelijk erg achteruit gegaan en zit nu in een rolstoel. Ze houdt nu ook erg van eten en dat in combinatie met haar tegendraadse acties, maakt dat Joris een grote vriend is van oma :engel: Er vliegt geregeld een plakje worst of kaas naar beneden, want Joris is haar hondje (andere honden zijn stom!). Joris kan dus als een standbeeld voor de rolstoel zitten, wachtend op zijn deel. Afgelopen zaterdag dus weer. Mijn oma vindt soms wel dat hij iets voor zijn eten moet doen en meestal is dat 'netjes zitten, ga je netjes zitten?'. Maar nu zei ze 'Joris af, ga af' en hop, Joris lag. Nu is dat misschien niet zo apart, maar Joris kent het commando 'af' niet als gaan liggen. Wij gebruiken 'lig' om te liggen en 'af' om ergens vanaf te komen. Ik stond er wel van te kijken dat hij het deed. Misschien probeerde hij maar gewoon wat, omdat hij een opdracht kreeg die hij niet begreep :wink: Maar toch vond ik het knap :pffff: :D

Hebben jullie ook wel eens van die momenten dat je denk 'huh, hoe weet hij dat nou?'.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Re: onbekend commando uitvoeren

Ongelezen bericht door Gollum »

Dat heb ik wel eens bij Rani maar volgens mij kijkt ze gewoon af bij Gol en Mika :lol1:
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hippo »

Nee helaas, die 3 hier nemen mensen graag in de maling en hebben vaak al geen zin om een bekend commando uit te voeren, laat staan een onbekende :mrgreen:

Soms zeggen mensen wel eens 'down' ipv af. Dan doen ze dat dus niet, maar als je er een duidelijk handgebaar bij maakt, dan doen ze het wel. Joris is dus gewoon slim ;-)
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Haha wat knap!
Ik herken het wel enigszins van Amy. Die reageert dusdanig sterk op lichaamstaal, dat ze vaak al snapt wat ik bedoel door waar ik naar kijk bijvoorbeeld.
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Toen Lou een pup was zei ik in plaats van 'zit' eens 'Lou, op de billetjes!' en hij ging zitten :LOL:
veertje
Zeer actief

Leonie. schreef:Toen Lou een pup was zei ik in plaats van 'zit' eens 'Lou, op de billetjes!' en hij ging zitten :LOL:
:LOL:

Het zou wel kunnen dat het toch lichaamstaal was, maar voor mij zag het er gewoon uit als een wiebelend handje met een lapje ham :LOL:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Misschien maakte ze er een gebaar bij?
Ik merk dat de meeste honden af gaan op een handgebaar ongeacht het commando.

Daarbij komt natuurlijk dat een stuk worst niet te versmaden is en je moet dan wel proberen om uit te vissen wat de bedoeling is :engel:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door *Skye* »

Wat grappig.

Afgelopen weekend waren we een flessen-met-brokjes-draai-ding in elkaar aan het zetten. De flessen hebben er uitgespoeld en moesten even in de zon drogen. Mijn man zet ze in het laatste zonstukje in de tuin en dat was op de grond naast Nova. Dus hij zegt tegen haar 'Nova zullen we even afspreken dat je hier vanaf blijft, ze moeten drogen in de zon'. Skye is gek op flessen dus die zag ze staan en wilde er naar toen, hij kreeg toch op zijn sodemieter van Nova. En toen draaide ze heel trots weer om en ging weer naast de flessen zitten. Wij zaten echt met open monden van verbazing te kijken.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Ik heb dat met Izzy 3x gehad. De eerste keer was toen ik haar net een weekje had. We liepen door de wijk en als we voor het oversteken ergens moesten wachten, zei ik zonder nadenken "Even wachten". Daarop ging ze zitten. Heb toen de vrouw waar ik haar vandaan gehad geappt en gevraagd of zij dat kon verklaren. Nou ja. Dat moest baby-Izzy al toen ze bij haar woonde :mrgreen: Toevallig gaven we hetzelfde commando eraan.

Daarbij heeft ze het ook met "Op de stoep" en "Aan de kant" (als ze in de berm/aan de kant van de weg moet lopen). Dat heb ik haar nooit aangeleerd, toch snapt ze die. Maar die laatste kan worden verklaard omdat ik er een wijzend gebaar bij maak ;) De "op de stoep" kan ik niet verklaren. Sowieso snap ik niet dat een hond het principe van stoep/fietspad/weg kan begrijpen.
Leonie.
Zeer actief

Oh ja, Millie ging laatst bij de stoeprand zitten, toen ik 'wachten' zei. Lou bleef gewoon staan, dus daar keek ze het niet van af ;)
gyanty
Zeer actief

Ongelezen bericht door gyanty »

Honden zijn zichtdieren. Wij zijn hoordieren. Wij maken van onze zichtdieren hoordieren. Maar uiteindelijk trainen onze honden ons meer dan we denken. Wij gebruiken in bijna 90 % van de gevallen stiekem naast de gesproken verzoeken ook lichamelijke verzoeken. Veel honden kunnen uiteindelijk heel slecht commando's als wij mij onze handen op de rug staan en enkel een gesproken verzoek uiten. Echter kunnen de meeste honden het wel als we alleen een lichamelijk verzoeken uiten en onze gesproken verzoek stil houden. Sterker nog. Geef je twee verschillende verzoeken tegelijk (dus 1 gesproken en 1 lichamelijk) zullen bijna alle honden het lichamelijke verzoek opvolgen (en een deel zal je dom aankijken haha)
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

gyanty schreef:Honden zijn zichtdieren. Wij zijn hoordieren. Wij maken van onze zichtdieren hoordieren. Maar uiteindelijk trainen onze honden ons meer dan we denken. Wij gebruiken in bijna 90 % van de gevallen stiekem naast de gesproken verzoeken ook lichamelijke verzoeken. Veel honden kunnen uiteindelijk heel slecht commando's als wij mij onze handen op de rug staan en enkel een gesproken verzoek uiten. Echter kunnen de meeste honden het wel als we alleen een lichamelijk verzoeken uiten en onze gesproken verzoek stil houden. Sterker nog. Geef je twee verschillende verzoeken tegelijk (dus 1 gesproken en 1 lichamelijk) zullen bijna alle honden het lichamelijke verzoek opvolgen (en een deel zal je dom aankijken haha)
Ik niet stiekem hoor :D
Gebaren zijn vaak veel handiger dan woorden.

Elk examen met honden (G&G enz.) waarbij alleen een woordcommando mag worden gebruikt levert dus problemen op, maar dat interesseert me geen barst.
Dan maar geen 10. :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Leonie.
Zeer actief

gyanty schreef:Honden zijn zichtdieren. Wij zijn hoordieren. Wij maken van onze zichtdieren hoordieren. Maar uiteindelijk trainen onze honden ons meer dan we denken. Wij gebruiken in bijna 90 % van de gevallen stiekem naast de gesproken verzoeken ook lichamelijke verzoeken. Veel honden kunnen uiteindelijk heel slecht commando's als wij mij onze handen op de rug staan en enkel een gesproken verzoek uiten. Echter kunnen de meeste honden het wel als we alleen een lichamelijk verzoeken uiten en onze gesproken verzoek stil houden. Sterker nog. Geef je twee verschillende verzoeken tegelijk (dus 1 gesproken en 1 lichamelijk) zullen bijna alle honden het lichamelijke verzoek opvolgen (en een deel zal je dom aankijken haha)
Bij onze hondenschool leer je ook de gebaren heel bewust te gebruiken. Lou 'luistert' daar ook beter naar. Maar ik denk dat bij de meeste voorbeelden hierboven ook echt geen handgebaar is gebruikt, in elk geval bij mijn eerste voorbeeld niet. Het was gewoon raar ;)
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Izzie voert gewoon de hele riedel uit als ik niet snel genoeg ben met belonen. Als ik zeg "zit" en ik duw er niet snel genoeg een koekje in, gaat ze af, plat, weer in zit, geeft pootjes, gaat af om het af te sluiten met een plat met pootjes (lees maaiende klauwen). Ik kwam er achter toen een koekje echt echt echt de jaszak niet uit wilde.

Verder denk ik vaak dat ze gedachten leest omdat ze al doet wat ik wil voor ik iets gezegd heb. Maar dat heeft ongetwijfeld met onbewuste gebaren en blikken te maken :mrgreen:
gyanty
Zeer actief

ranetje schreef:

Elk examen met honden (G&G enz.) waarbij alleen een woordcommando mag worden gebruikt levert dus problemen op, maar dat interesseert me geen barst.
Uiteindelijk gebruiken veel mensen onbewust hun lichaam. Veel meer dan wij ons bewust van zijn. Je kan het dus inderdaad goed zien in een g&g examen van alleen woordcommando's. Toch stiekem heel klein een gebaartje, gelukkig zijn de ogen van keurmeesters vaak scherp.

Ik gebruik het zelf ook. Zeker in de aanleerfase. Ik bouw het wel af, omdat ik wil dat mijn hond beide kan. Mensen in cursussen geven vaak aan, ja maar ik wil dat als hij later doof is, dan ook nog kan gehoorzamen. Grappige is dat die lichamelijke verzoeken dus gewoon heel makkelijk begrepen worden en eigenlijk nooit een probleem zijn. Maar tja in mijn favo-rassen komen nogal wat oogaandoeningen voor, geef ik ze dan maar als voorbeeld. Wat nu als u hond toch ook eerder last van zicht krijg. Dan is het weer handig dan hij ook gesproken verzoeken kent. Dus voor beide is wat te zeggen. Voor gewoon huis-tuin-keuken vind ik gebruik van beide door elkaar heen heerlijk. Sommige dingen moeten ze echter uit veiligheid ook echt op bijvoorbeeld alleen stem kunnen doen (in mijn geval down, als ze weer eens als een kip zonder kop ergens heen rennen, of hierrrrrr).

En voor wedstrijden, ach zo ver kom ik toch niet, dus smokkel ik gewoon met steeds kleinere gebaartjes. Voet en naast ben ik de grootste smokkelaar in hoor haha. Zonder een knikje naar links of recht, of zelfs even met mijn ogen naar links of recht rollen helpen hem bij het maken van de juiste keuze haha. Nee wedstrijd wordt niks voor ons haha
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

gyanty schreef:
ranetje schreef:

Uiteindelijk gebruiken veel mensen onbewust hun lichaam. Veel meer dan wij ons bewust van zijn. Je kan het dus inderdaad goed zien in een g&g examen van alleen woordcommando's. Toch stiekem heel klein een gebaartje, gelukkig zijn de ogen van keurmeesters vaak scherp.
Jij vindt het gelukkig, ik vind dat jammer :wink:
gyanty schreef:Ik gebruik het zelf ook. Zeker in de aanleerfase. Ik bouw het wel af, omdat ik wil dat mijn hond beide kan. Mensen in cursussen geven vaak aan, ja maar ik wil dat als hij later doof is, dan ook nog kan gehoorzamen. Grappige is dat die lichamelijke verzoeken dus gewoon heel makkelijk begrepen worden en eigenlijk nooit een probleem zijn. Maar tja in mijn favo-rassen komen nogal wat oogaandoeningen voor, geef ik ze dan maar als voorbeeld. Wat nu als u hond toch ook eerder last van zicht krijg. Dan is het weer handig dan hij ook gesproken verzoeken kent. Dus voor beide is wat te zeggen. Voor gewoon huis-tuin-keuken vind ik gebruik van beide door elkaar heen heerlijk. Sommige dingen moeten ze echter uit veiligheid ook echt op bijvoorbeeld alleen stem kunnen doen (in mijn geval down, als ze weer eens als een kip zonder kop ergens heen rennen, of hierrrrrr).

En voor wedstrijden, ach zo ver kom ik toch niet, dus smokkel ik gewoon met steeds kleinere gebaartjes. Voet en naast ben ik de grootste smokkelaar in hoor haha. Zonder een knikje naar links of recht, of zelfs even met mijn ogen naar links of recht rollen helpen hem bij het maken van de juiste keuze haha. Nee wedstrijd wordt niks voor ons haha
Kan je me dat uitleggen?
Waarom bouw je af als je wilt dat je hond beide kan?
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Het zijn inderdaad vaak heel kleine gebaartjes: een kant die je met je hoofd op draait, waar je naar kijkt, een lichte draai van je bovenlichaam, etc. waar een hond al op reageert. Omdat Amy daar heel extreem op reageert, ben ik me daar extra bewust van geworden.
gyanty
Zeer actief

Leonie. schreef:
Bij onze hondenschool leer je ook de gebaren heel bewust te gebruiken. Lou 'luistert' daar ook beter naar. Maar ik denk dat bij de meeste voorbeelden hierboven ook echt geen handgebaar is gebruikt, in elk geval bij mijn eerste voorbeeld niet. Het was gewoon raar ;)
Het hoeft niet eens een handgebaar te zijn soms. Ik kan Kay de juiste keuze voor voet of naast laten maken door slechts met mijn ogen naar links of naar rechts te kijken. Norah kan ik laten zitten door mijn ogen af te laten glijden naar haar kont. Als ik een beetje frons zullen ze gaan liggen..... Tja die border collies zijn wel heel gevoelig daarvoor natuurlijk.

Denk dat veel hondenscholen tegenwoordig werken in de opbouwfase met handgebaren. Omdat dat meer aansluit in de belevingswereld van de hond. Maar men moet zich dan wel bewust zijn dat als je eerst een handgebaar maakt en dan het verzoek uitspreekt, de hond het gesproken commando nagenoeg niet zal leren (leerprincipes). Doe je het andersom zal volgens de leerprincipes wel een grote kans zijn dat hij ook het gesproken verzoek in zijn vocabulaire :mrgreen: zal opnemen.
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Mijn honden kennen het verschil tussen rechts en links. En dat zal ik in het begin vast door handgebaren duidelijk gemaakt hebben, maar zonder gebaren luisteren ze er ook naar.

Nou ja, luisterden, heb nu alleen Nikkie nog.

Weet nog wel toen ik een paar jaar terug tegen de honden zei: naar rechts ze naar rechts gingen, een vrouw stond er versteld van. Later kwam ik haar tegen toen zij langs fietste met nog iemand, toen zei ze tegen die andere vrouw: die honden weten het verschil tussen rechts en links. Haha.

En nu nog als Nikkie teveel naar links loopt dan zeg ik: Naar rechts en dat doet ze dan.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
DeDiana
Zeer actief

gonnie schreef:Mijn honden kennen het verschil tussen rechts en links. En dat zal ik in het begin vast door handgebaren duidelijk gemaakt hebben, maar zonder gebaren luisteren ze er ook naar.

Nou ja, luisterden, heb nu alleen Nikkie nog.

Weet nog wel toen ik een paar jaar terug tegen de honden zei: naar rechts ze naar rechts gingen, een vrouw stond er versteld van. Later kwam ik haar tegen toen zij langs fietste met nog iemand, toen zei ze tegen die andere vrouw: die honden weten het verschil tussen rechts en links. Haha.

En nu nog als Nikkie teveel naar links loopt dan zeg ik: Naar rechts en dat doet ze dan.
Ik haal het zelf nog wel eens door elkaar. Vanavond nog: ik liep een bruggetje af, de honden moeten dan altijd allemaal links lopen. Ik zei 'rechts!' en Mila ging keurig naar rechts. 'Rechts, rechts!' zei ik - en de man die achter mij liep zei: 'Ja, dat ís ook rechts! Links bedoel je!' :mrgreen:
veertje
Zeer actief

Het zou best lichaamstaal geweest kunnen zijn, al zag ik het zelf niet. Mijn oma wijst altijd met haar vingertje, maar dat doet ze bij zitten ook :mrgreen:
Joris ging ook steeds opnieuw zitten. Heel kort even omhoog komen en meteen weer gaan zitten. 'Kijk dan, ik zit toch, joehoee hier ben ik' en mijn oma hem maar negeren :LOL:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Ik ken het wel van handgebaren of soms maar doen wat hij denkt dat er van hem verlangd wordt. Gisteren moest ik eerlijk gezegd wel lachen en stond wat verbaasd. Ik had een piepbal in mijn handen en stond voor me. Ik kneep in de bal, en op het piepgeluidje ging hij ineens zitten. Nog een keer piep, en hij ging liggen, weer piep om weer te gaan zitten :denken:
Het zag er wel komisch uit, maar het was nou niet iets wat ik van hem verlangde toen ik in het balletje kneep. Hij gaf er een eigen draai aan blijkbaar, de "beloning" was dan wel dat hij het balletje mocht vangen :mrgreen:
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

Lemuria schreef:Ik heb dat met Izzy 3x gehad. De eerste keer was toen ik haar net een weekje had. We liepen door de wijk en als we voor het oversteken ergens moesten wachten, zei ik zonder nadenken "Even wachten". Daarop ging ze zitten. Heb toen de vrouw waar ik haar vandaan gehad geappt en gevraagd of zij dat kon verklaren. Nou ja. Dat moest baby-Izzy al toen ze bij haar woonde :mrgreen: Toevallig gaven we hetzelfde commando eraan.

Daarbij heeft ze het ook met "Op de stoep" en "Aan de kant" (als ze in de berm/aan de kant van de weg moet lopen). Dat heb ik haar nooit aangeleerd, toch snapt ze die. Maar die laatste kan worden verklaard omdat ik er een wijzend gebaar bij maak ;) De "op de stoep" kan ik niet verklaren. Sowieso snap ik niet dat een hond het principe van stoep/fietspad/weg kan begrijpen.
Onze eerste vakantie met Jamie, hij werd toen net 1 jaar, liepen we met hem door het gehuchtje waar we op vakantie waren.
Hij liep aan de lijn voor ons uit, en als grapje zei ik tegen hem: "ga maar op de stoep". We hadden dit nog nooit eerder tegen hem als commando gezegd, en nooit genoemd tijdens het wandelen. En ja hoor, daar liep hij netjes de stoep op. Wij schoten keihard in de lach. Het was zonder gebaar, of dat hij onze lichaamstaal kon zien. We liepen nl achter hem... Yara heeft het van Jamie geleerd.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Haha, nee Puchu doet niets wat niet perse moet en zeker niet als een ander het zegt en er niets tegenover staat :LOL:
Als hij bij mijn moeder komt, dan rent hij altijd naar de keuken omdat hij daar een kluifje krijgt van haar, nou dan kan hij alles, maar
laatst bij het weggaan zei mijn moeder liefjes 'krijg ik nog een pootje van je Puchu?' en hij doet echt alsof hij niets hoort :LOL:
Ik zei dus ook tegen haar, je moet niets vragen van hem, je moet het eisen: Puchu, poot! en hop dán kan je een poot krijgen, niet te
enthousiast natuurlijk, maar het gebeurt wel.
Is er een koekje in het verschiet, dan doet hij alles uit zichzelf achter elkaar zodat vast het goede er wel bijzit: zit, poot, af, draaien en
een buiging... koekje nu graag! :LOL:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
gyanty
Zeer actief

ranetje schreef:
gyanty schreef:
ranetje schreef:

Jij vindt het gelukkig, ik vind dat jammer :wink:
gyanty schreef:Ik gebruik het zelf ook. Zeker in de aanleerfase. Ik bouw het wel af, omdat ik wil dat mijn hond beide kan. Mensen in cursussen geven vaak aan, ja maar ik wil dat als hij later doof is, dan ook nog kan gehoorzamen. Grappige is dat die lichamelijke verzoeken dus gewoon heel makkelijk begrepen worden en eigenlijk nooit een probleem zijn. Maar tja in mijn favo-rassen komen nogal wat oogaandoeningen voor, geef ik ze dan maar als voorbeeld. Wat nu als u hond toch ook eerder last van zicht krijg. Dan is het weer handig dan hij ook gesproken verzoeken kent. Dus voor beide is wat te zeggen. Voor gewoon huis-tuin-keuken vind ik gebruik van beide door elkaar heen heerlijk. Sommige dingen moeten ze echter uit veiligheid ook echt op bijvoorbeeld alleen stem kunnen doen (in mijn geval down, als ze weer eens als een kip zonder kop ergens heen rennen, of hierrrrrr).

Kan je me dat uitleggen?
Als ik wil dat ze een bepaald commando ook op stemverzoek doen, dan bouw ik in de aanleerfase voor stemverzoek het handgebaar af, want dat belemmerd het aanleren van het stemverzoek. Als het stemverzoek er goed in zit dan maakt het mij niet meer uit hoor en gebruik ik beide en alles door elkaar heen. Maar zoals in mijn voorbeeld, gebruik ik down nog al eens uit noodrem als ze weer eens met een noodgang vooruit rennen. Dan is het wel handig als ze dat enkel op stem doen want ze kijken dan niet naar mij hoor. Maar zoals in een verzoek als voet of naast ben ik dan weer niet zo nauwkeurig, omdat ik daar toch niet helemaal het nut van inzie om dat zonder visueel verzoek te doen.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

gyanty schreef:
ranetje schreef:

Kan je me dat uitleggen?
Als ik wil dat ze een bepaald commando ook op stemverzoek doen, dan bouw ik in de aanleerfase voor stemverzoek het handgebaar af, want dat belemmerd het aanleren van het stemverzoek. Als het stemverzoek er goed in zit dan maakt het mij niet meer uit hoor en gebruik ik beide en alles door elkaar heen. Maar zoals in mijn voorbeeld, gebruik ik down nog al eens uit noodrem als ze weer eens met een noodgang vooruit rennen. Dan is het wel handig als ze dat enkel op stem doen want ze kijken dan niet naar mij hoor. Maar zoals in een verzoek als voet of naast ben ik dan weer niet zo nauwkeurig, omdat ik daar toch niet helemaal het nut van inzie om dat zonder visueel verzoek te doen.
:ok:

Ik heb nooit iets afgebouwd, toch reageren mijn honden ook prima op een stemcommando als ze met de rug naar me toe zitten/lopen.
Daarom snapte ik je niet. :wink:
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

ranetje schreef:Ik heb nooit iets afgebouwd, toch reageren mijn honden ook prima op een stemcommando als ze met de rug naar me toe zitten/lopen.
Daarom snapte ik je niet. :wink:
Ik merk zelf dat sommige honden veel meer leunen op het handgebaar dan andere en daar moet je dat dus wel echt bij afbouwen. Mila is heel erg op geluiden/stem georiënteerd, dus die pikt juist de gesproken commando's heel snel op. Na drie keer zeggen weet ze het wel. Amy en Amoz zijn veel visueler ingesteld en bij hen duurde het langer voordat ze snapten dat er ook een stemcommando gegeven werd. Kortom: ze keken alleen, maar luisterden niet - nu snappen ze ondertussen wel dat ze ook hun oren moeten gebruiken. :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”