Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gezondheidscheck ivm hijgen/zwaar ademen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Solo
Vaste gebruiker
Aantal honden: 1

Gezondheidscheck ivm hijgen/zwaar ademen

Ongelezen bericht door Solo »

Hoi,
De laatste tijd valt het me regelmatig op dat mijn hond veel aan het hijgen is of zwaar aan het ademen is als hij ligt. Nou is er soms wel een reden te bedenken waarom hij dat zou doen, het is ook warm geweest of hij heeft gespeeld. En er zijn ook momenten dat hij het niet doet. Daardoor twijfel ik of er wel echt iets aan de hand is. Hij is verder ook gewoon vrolijk en eet goed. Maar toch zit het me niet lekker. Eerst viel het me nooit op en nu denk ik steeds: wat loopt hij toch te hijgen... Ook op momenten dat hij toch niet echt druk is geweest of waarop het niet echt warm is. Eerder had ik dat eigenlijk alleen als hij echt heel actief was geweest of bv in de volle zon ging liggen op een warme dag. Alleen met duidelijke redenen dus.
Daarom denk ik er nu aan om hem toch even na te laten kijken door de dierenarts. Een algemene gezondheidscheck ofzo. Wil zelf inmiddels wel even gerust gesteld worden. Loop er nu steeds op te letten. Dat is ook niet echt relaxed.
Heeft iemand ervaring met een gezondheidscheck bij dit soort vage klachten? Wat zou er dan allemaal nagekeken moeten worden?
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Gezondheidscheck ivm hijgen/zwaar ademen

Ongelezen bericht door Gimmick »

Gewoon heen gaan.
Er wordt even naar de longen en het hart geluisterd.
En even de hele hond betasten.
En als de da het niet vertrouwd dan nog even een algemeen bloedbeeld er bij (die ik sowieso even zou vragen om te doen)
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Bij hijgen/ zwaar ademen word er vaak naar het hart gekeken. Als ze iets horen kunnen ze eventueel bloed afnemen om te kijken of er aanwijzingen zijn voor een hartprobleem.
Algeheel bloedonderzoek en eventueel urine kun je ook na laten kijken.
Solo
Vaste gebruiker

Bedankt voor jullie reacties.
Vandaag lijkt het weer iets minder, maar ik heb nu al te lang twijfels, dus ga morgen toch de dierenarts even bellen voor een afspraak. Hopelijk zijn de zorgen voor niks.
Easy_Rider
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Easy_Rider »

I
Laatst gewijzigd door Easy_Rider op 01 aug 2016 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Solo
Vaste gebruiker

Afspraak staat voor aanstaande donderdag. Assistente vond het ook verstandig om er even naar te laten kijken. Nou was er gistermidddag en avond weer niks te zien. Zal je altijd zien, op het moment dat je besluit naar de dierenarts te gaan, is het weer even weg. Maar goed, dat is de laatste tijd al een paar keer zo geweest, dus nu ga ik gewoon. Zelfs als ik hem de komende dagen niet meer zie hijgen. Tijd om echt gerustgesteld te worden! Tenminste, dat is natuurlijk waar ik op hoop.
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door *Skye* »

Ben erg benieuwd en lees even mee. Heb er laatst ook een topic over geopend. Nu denk ik dat het een combinatie is van 2 dingen bij Skye. Hij hijgt gewoon lang en snel. En ik heb veel stress en daar reageert hij weer op. Verder is hij opgewekt en fit, maar net als jij blijf ik er mee in mijn hoofd.

Goed dat je er iets mee gaat doen en ben benieuwd.
Sassy
moderator
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Sassy »

Dat hadden wij met onze Border Easy toen hij de eerste weken/maanden bij ons was, we hebben hem ook goed laten nakijken, was zijn hart niet, maar die bleek na bloedtesten bloedarmoede te hebben.
Dus bij hem hebben we het voer aangepast, naar goeie kwaliteit vers vlees, en als we al brok voerden, dan orijen vis.

Nu is hij zo fit als een hoentje :)

Sterkte, ik hoop dat jullie kunnen uitvinden of en wat er mogelijk aan scheelt!
Afbeelding
Kaat79
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Kaat79 »

Ik ben heel benieuwd... toevallig ga ik vanavond naar de dierenarts voor precies hetzelfde verhaal... Ik heb al afgesproken dat er ook bloed wordt afgenomen om te kijken of ze daar iets uit kunnen halen. hoe oud is jouw hond als ik vragen mag en welk ras? Ik heb zelf een Duitse herder van ruim elf.
Vrienden voor het leven.

Afbeelding
Solo
Vaste gebruiker

Meer mensen met dezelfde klachten, dus. Vervelend hoor. Je wilt niet dat er duidelijk iets mis is, maar van die vage klachten zijn ook echt niet fijn.
Ik heb een Friese Stabij van 3,5 jaar oud.

Vanochtend bij de dierenarts geweest. Algemeen beeld bekeken (ogen, tanden, bespiering, etc.), ademhaling en hart beluisterd en temperatuur opgenomen. Was allemaal perfect.
Volgende stap zou bloedonderzoek of een echo zijn, maar omdat bij de check alles goed was, ik het niet constant waarneem en hij verder ook wel gewoon vrolijk/actief is en een goede eetlust heeft, twijfelde dierenarts of we die stap op dit moment al moeten zetten. Verder hebben we afgelopen tijd een ander ritme gehad dan anders (door vakantie, logé, etc.). Extra vermoeidheid zou dus ook mee kunnen spelen...
Wel ga ik in ieder geval even naar een trimster. 3/4 jaar terug is hij gecastreerd en op dit moment begint zijn vacht iets te veranderen. Dierenarts vond het nog minimaal en verwachtte niet dat het de oorzaak is, maar het is toch het proberen waard of het helpt als een trimster wat dood haar kan verwijderen.
Verder afgesproken dat ik thuis een filmpje maak als hij weer zwaar ligt te ademen zodat ik dat kan laten zien.

Als jullie meer duidelijkheid hebben omtrent de klachten bij jullie honden, hoor ik het graag. Benieuwd wat de dierenarts bij jou gaat zeggen, Kaat79.
Kaat79
Vaste gebruiker

Ik ga vanavond dus ik laat het weten. Wij gaan zeker voor wem bloedonderzoek, maar het gaat bij ons ook om een oude hond. Fijn dat er bij jullie voor nu niet direct iets aan de hand is. Ik had de dierenarts (vriendin) al een filmpje toegestuurd en zij had het over "inderdaad serieus hijgen". Ik ben benieuwd!
Vrienden voor het leven.

Afbeelding
Kaat79
Vaste gebruiker

Bloedwaarden zijn goed. Geen rode en witte bloedcellen laten nakijken omdat hier geen aanleiding voor is. Alles bevoeld, hart en longen klinken ook goed. Enige wat ik nu nog kan doen is een echo laten maken. Afgesproken het een weekje aan te kijken. Mijn onderbuikgevoel zegt dat er wat broeit bij haar. Ze hijgt en kwijlt niet voor niets zo erg de laatste dagen en ik zie haar mondjesmaat achteruitgaan. We wachten af...
Vrienden voor het leven.

Afbeelding
Solo
Vaste gebruiker

Vervelend onderbuikgevoel, Kaat79. Ik ga voor je duimen dat de klachten weer verdwijnen. Maar snap goed dat je je zorgen blijft maken zolang je ziet dat ze niet fit is. Sterkte!
Kaat79
Vaste gebruiker

Dank je. We wachten af. Ze mag van mij nog wel wat jaartjes bij ons blijven dus ik bekijk haar heel kritisch misschien wel iets te...
Vrienden voor het leven.

Afbeelding
*Skye*
Zeer actief

@Kaat; ik ga voor je duimen dat ze snel weer helemaal opknapt.

@Solo; dan heb je het toch maar even laten checken voor nu. Hopelijk helpt het naar de trimmer te gaan. En anders is een filmpje idd een goed idee.

Toen ik hier een topic over opende reageerde er ook veel mensen met dat hun hond het ook had. Dus het is denk ik idd iets wat veel voorkomt.
Kaat79
Vaste gebruiker

Morgen naar de dierenarts voor een echo. Hijgen is wat minder, maar wel kreunen bij opstaan en liggen. Ook ineens piepen en weer meer onrust in de nacht. Ze krijgt al een tijdje chlomicalm en dagelijks max dosis pijnstilling (metacam). Aan de ene kant wil ik gewoon dat ze wat vinden aan de andere kant ook weer niet.... We wachten morgen af.
Vrienden voor het leven.

Afbeelding
Solo
Vaste gebruiker

Oh bah, Kaat79. Wat naar.
Snap ook je dubbele gevoel. Ik ga duimen dat ze iets vinden waar ze makkelijk iets aan kunnen doen. Denk dat dat op dit moment de beste optie zou zijn...
Solo
Vaste gebruiker

Fijn dat het koeltuigje zo'n verschil maakt, Heavy.
Ik ga dat zeker in gedachten houden! Weet je van welk merk het koeltuig is wat je voor Jip hebt gekocht?
Kaat79
Vaste gebruiker

Het zag er allemaal normaal uit. Aicka gaf pijnklachten helemaal achterin de buik bij de blaas. Hij zag op de echo daar behoorlijke botwoekering. Bij de laatste wervel en het bekken. Dus de pijn komt van de spondylose hoogstwaarschijnlijk. Weet ik toch wel meer nu. Kan er alleen niets aan doen buiten operatie of prednison...
Vrienden voor het leven.

Afbeelding
*Skye*
Zeer actief

Fijn dat je wel duidelijkheid hebt, maar niet leuk dat het een reactie op pijn is... Weet je al wat je gaat doen?
Solo
Vaste gebruiker

Jeetje, Kaat79. Goed dat je meer duidelijkheid hebt nu, alleen had ik natuurlijk voor je gehoopt dat ze iets zouden vinden waar je echt goed iets aan kon doen. Heeft dierenarts je nu advies gegeven vwb operatie of prednison? Of is een duidelijk advies daarin niet zo makkelijk en moet je nu eerst de uitslag even verwerken? Sterkte in ieder geval. Echt zo rot als je je beestje achteruit ziet gaan.

Bedankt voor de link, Heavy. Ik wacht even af hoe het gaat nadat hij bij de trimster is geweest, maar anders ga ik ook een koeltuig proberen.
Kaat79
Vaste gebruiker

Dat ze spondylose had weet ik al wat jaartjes en dat ze daar uiteindelijk last van zou krijgen is mij toen al verteld. Door de uitslagen weet ik det ze kerngezond is verder en dat is positief. Als we haar beweging doseren en "trauma" weten te voorkomen kan ze nog wat jaartjes mee. Een operatie is heel zwaar en een heel traject dat ga ik haar niet meer aan doen en rade de dierenarts ook niet aan. Prednison is een zwaar middel en wordt eigenlijk alleen maar voor korte tijd gebruikt. Aicka zou daar haar hele leven aan vast zitten en dan is het de vraag of het niet meer kwaad dan goed doet. Ik vermoed nu dat ze tijdelijk veel pijn heeft gehad nadat mij dochter per ongeluk op haar rug is gevallen. Daar denk ik nu aan en heb ik nooit in overweging genomen als mogelijkheid. Het gaat iets beter met haar gelukkig. Positieve aan het hele verhaal is dat ik weet dat ze gezond is en dat ik goed kan zien als ze pijn heeft. Gaat ze in de toekomst langere tijd pijnklachten laten zien dan is het tijd voor een beslissing. Tot die tijd genieten we volop van haar. Bedankt voor je interesse en fijne reacties!
Vrienden voor het leven.

Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Kaat79 schreef:Dat ze spondylose had weet ik al wat jaartjes en dat ze daar uiteindelijk last van zou krijgen is mij toen al verteld. Door de uitslagen weet ik det ze kerngezond is verder en dat is positief. Als we haar beweging doseren en "trauma" weten te voorkomen kan ze nog wat jaartjes mee. Een operatie is heel zwaar en een heel traject dat ga ik haar niet meer aan doen en rade de dierenarts ook niet aan. Prednison is een zwaar middel en wordt eigenlijk alleen maar voor korte tijd gebruikt. Aicka zou daar haar hele leven aan vast zitten en dan is het de vraag of het niet meer kwaad dan goed doet. Ik vermoed nu dat ze tijdelijk veel pijn heeft gehad nadat mij dochter per ongeluk op haar rug is gevallen. Daar denk ik nu aan en heb ik nooit in overweging genomen als mogelijkheid. Het gaat iets beter met haar gelukkig. Positieve aan het hele verhaal is dat ik weet dat ze gezond is en dat ik goed kan zien als ze pijn heeft. Gaat ze in de toekomst langere tijd pijnklachten laten zien dan is het tijd voor een beslissing. Tot die tijd genieten we volop van haar. Bedankt voor je interesse en fijne reacties!
Maar er zijn toch nog wel meer pijnstillers dan alleen prednison?
Gr. Aniek

Afbeelding
Solo
Vaste gebruiker

Kaat79 schreef:Dat ze spondylose had weet ik al wat jaartjes en dat ze daar uiteindelijk last van zou krijgen is mij toen al verteld. Door de uitslagen weet ik det ze kerngezond is verder en dat is positief. Als we haar beweging doseren en "trauma" weten te voorkomen kan ze nog wat jaartjes mee. Een operatie is heel zwaar en een heel traject dat ga ik haar niet meer aan doen en rade de dierenarts ook niet aan. Prednison is een zwaar middel en wordt eigenlijk alleen maar voor korte tijd gebruikt. Aicka zou daar haar hele leven aan vast zitten en dan is het de vraag of het niet meer kwaad dan goed doet. Ik vermoed nu dat ze tijdelijk veel pijn heeft gehad nadat mij dochter per ongeluk op haar rug is gevallen. Daar denk ik nu aan en heb ik nooit in overweging genomen als mogelijkheid. Het gaat iets beter met haar gelukkig. Positieve aan het hele verhaal is dat ik weet dat ze gezond is en dat ik goed kan zien als ze pijn heeft. Gaat ze in de toekomst langere tijd pijnklachten laten zien dan is het tijd voor een beslissing. Tot die tijd genieten we volop van haar. Bedankt voor je interesse en fijne reacties!
Het zou inderdaad 'mooi' zijn als de extra pijn een duidelijke oorzaak heeft. Begrijp dat je zo'n val van je dochter niet direct gelinkt hebt aan de achteruitgang, maar het zou natuurlijk wel goed kunnen dat dit tijdelijk voor extra pijn heeft gezorgd. Hopelijk nu dan weer de goede kant op en zoals je zegt beweging doseren en "trauma" proberen te voorkomen. Door de extra checks weet je nu dat ze verder nog gezond is, dus ze moet gewoon nog lekker een tijdje meegaan!

Ik heb mijn hond net naar de trimster gebracht, dus ben benieuwd of ik verschil ga merken. De laatste dagen gaat het sowieso wel goed, maar de zomer is ook ver te zoeken :schrik: Het lijkt hier dus in ieder geval wel zo dat hij last heeft van de warmte. Voor mijn gevoel wel meer dan voorheen, maar op koelere dagen zie ik in ieder geval geen gehijg.
Kaat79
Vaste gebruiker

Maar er zijn toch nog wel meer pijnstillers dan alleen prednison?[/quote]

Jazeker! Ze krijgt iedere dag al de maximale dosis pijnstilling... Anders komt ze de dag niet door. Meer van deze pijnstilling (metacam) heeft geen effect dus dan moeten we voor een zwaarder middel kiezen en dat is prednison.
Vrienden voor het leven.

Afbeelding
Kaat79
Vaste gebruiker

Het zou inderdaad 'mooi' zijn als de extra pijn een duidelijke oorzaak heeft. Begrijp dat je zo'n val van je dochter niet direct gelinkt hebt aan de achteruitgang, maar het zou natuurlijk wel goed kunnen dat dit tijdelijk voor extra pijn heeft gezorgd. Hopelijk nu dan weer de goede kant op en zoals je zegt beweging doseren en "trauma" proberen te voorkomen. Door de extra checks weet je nu dat ze verder nog gezond is, dus ze moet gewoon nog lekker een tijdje meegaan!

Ik heb mijn hond net naar de trimster gebracht, dus ben benieuwd of ik verschil ga merken. De laatste dagen gaat het sowieso wel goed, maar de zomer is ook ver te zoeken :schrik: Het lijkt hier dus in ieder geval wel zo dat hij last heeft van de warmte. Voor mijn gevoel wel meer dan voorheen, maar op koelere dagen zie ik in ieder geval geen gehijg.[/quote]

Als ze ouder worden krijgen ze vaak ook meer last van warmte dat zie ik bij Aicka ook. Inmiddels gaat het hier weer beter. Ze heeft minder pijn. Ik zou willen geen pijn, maar dat weet ik eenvoudig niet... Ze rolt in ieder geval wel weer lekker door het gras ik ga er maar vanuit dat ze dat niet zou doen als ze pijn had.

Hopelijk heeft jouw hond straks minder last van de warmte en gaat hij weer vrolijk door het leven!
Vrienden voor het leven.

Afbeelding
Gollum
Zeer actief

Kaat79 schreef:

Jazeker! Ze krijgt iedere dag al de maximale dosis pijnstilling... Anders komt ze de dag niet door. Meer van deze pijnstilling (metacam) heeft geen effect dus dan moeten we voor een zwaarder middel kiezen en dat is prednison.
Is tramadol dan niet een logischere optie?
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Gollum schreef:
Kaat79 schreef:

Dacht ik ook aan :ok:
Maar misschien is er een reden om prednison te geven i.p.v. tramadol?

Hijgen is dacht ik vaker een signaal van pijn dan van hartproblemen?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gollum
Zeer actief

ranetje schreef:
Gollum schreef:
Kaat79 schreef:

Dacht ik ook aan :ok:
Maar misschien is er een reden om prednison te geven i.p.v. tramadol?

Hijgen is dacht ik vaker een signaal van pijn dan van hartproblemen?
Prednison is volgens mij helemaal niet pijnstillend maar ontstekingsremmend. Ik ben ook wel benieuwd naar de reden waarom.

Hijgen kan door pijn en koorts, bij hartproblemen zie je meestal hoesten.
Kaat79
Vaste gebruiker

Gollum schreef:
Kaat79 schreef:

Voor zover ik weet is tramadol geen ontstekeningsremmende pijnstiller en dat heeft mijn hond wel nodig. Metacam wordt voornamelijk voorgeschreven aan honden met klachten aan het bewegingsapparaat. Tramadol heeft op langere termijn (ik heb beperkte kennis) geen gunstige invloed op de organen. Metacam geeft in mindere mate klachten bij gebruik op langere termijn. Daarom is tramadol denk ik geen betere optie in ons geval.
Vrienden voor het leven.

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”