Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Taboe mbt herplaatsen
Moderator: moderatorteam
- bram en thijs
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
- Aantal honden: 0
Re: Taboe mbt herplaatsen
Ik heb geen moeite met herplaatsen, wel met mensen die zich ondertussen alvast een nieuw model uitzoeken.
We hebben allemaal dingen waar we niet goed in zijn, hoe graag we dat ook willen. Sommige mensen zouden er goed aan doen te begrijpen dat zij niet in de weg zijn gelegd voor een hond, ongeacht het ras. Een hond is weerloos, je kunt niet "blijven proberen" of het ooit een keer lukt.
We hebben allemaal dingen waar we niet goed in zijn, hoe graag we dat ook willen. Sommige mensen zouden er goed aan doen te begrijpen dat zij niet in de weg zijn gelegd voor een hond, ongeacht het ras. Een hond is weerloos, je kunt niet "blijven proberen" of het ooit een keer lukt.
Laatst gewijzigd door bram en thijs op 13 aug 2016 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.

- Tineke
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Gut over Jomanda gaven gesproken,dat is niet wat ik denk of bedoel. In het algemeen gesproken ben ik van mening dat een hond herplaatsen los moet staan van fokken. Dus algemeen gesproken zou ik het lullig naar de hond toe vinden als deze niet op haar plaats zit maar pas herplaatst zou worden na het fokken. Ik had het wat raar opgeschreven maar ik bedoelde het in het algemeen en niet specifiek voor deze kwestieMarjoleine schreef:Wat een onzin. Je gaat er dus vanuit dat we haar hebben voor de fok en verder niet. Jouw interpretatie, waaruit wel erg duidelijk blijkt hoe jij over mij/ons denkt. Maar goed, niks nieuws.Tineke schreef:En dus zou deze hond wellicht op een andere plaats beter op haar plek zijn waar er niet gefokt wordt maar op díe plek moet er gewacht worden tot er niet meer mee gefokt kan worden.Marjoleine schreef:Ik heb hier ook een (jongere) teef die die pups helemaal niks vindt. Hopelijk ooit die van haarzelf wel, maar deze dus niet.
In principe herplaatsen wij nooit tenzij er geknokt wordt en er is geen enkele reden aan te namen dat dit teefje ooit herplaatst gaat worden. Ze is gewoon nog erg jong en dit is de eerste keer dat ze dit meemaakt.
.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Mijn zusje dus. Ze was echt gek op onze hond, en ze had net een dochter die ging kruipen. En ze kon een Beagle kopen van een collega. "Gelukkig" riep ze mijn hulp in. De hele dag een briefing gehad. Ik liet vooral Saar en Miep gewoon gaan. En heb haar allerlei boekjes in de hand gedrukt. Maar ze gingen ervoor.bram en thijs schreef:Ik heb geen moeite met herplaatsen, wel met mensen die zich ondertussen alvast een nieuw model uitzoeken.
We hebben allemaal dingen waar we niet goed in zijn, hoe graag we dat ook willen. Sommige mensen zouden er goed aan doen te begrijpen dat zij niet in de weg zien gelegd voor een hond, ongeacht het ras. Een hond is weerloos, je kunt niet "blijven proberen" of het ooit een keer lukt.
Volgende middag belt ze me op. "Ja maar die hond wil niet piesen buiten, piest binnen, en Iris kruipt ook binnen!" Ben er 's middags nog even geweest (met de pup helemaal niets mis), maar heb zusje wel gezegd dat ze zo snel mogelijk pup weer naar de fokker terug moest doen. Pup is goed terecht gekomen, en zusje is niet meer aan honden begonnen.
Prima. Win-win.
-
- Zeer actief
Hier ben ik het wel mee eens.Tineke schreef:In het algemeen gesproken ben ik van mening dat een hond herplaatsen los moet staan van fokken. Dus algemeen gesproken zou ik het lullig naar de hond toe vinden als deze niet op haar plaats zit maar pas herplaatst zou worden na het fokken.
Ik zou het echt niet kunnen trouwens, regelmatig herplaatsen wegens niet geschikt voor de sport of uitgefokt. Ik hecht me verschrikkelijk aan een hond en ik zou kapot gaan van verdriet bij een herplaatsing, ook eentje waar een legitieme reden voor is.
Ik heb nu al twee keer een hond in huis genomen met het duidelijke plan om ze enkel weer op de rails te krijgen en er daarna een leuke baas voor te zoeken dus je zou denken dat het dan gemakkelijkker is. Maar ze zijn allebei gebleven

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Toegeven moet ik wel dat ik soms wel eens verbaasd stond als bij een baasje hond nummer zoveel na een of twee jaar weer weggedaan werd omdat hij of zij hem niet goed genoeg vonden voor de sport.
Hun keus overigens, en beter meestal ook voor de hond hoor. Maar zelf had ik dan wel eens de gedachte dat ze misschien eens bij zichzelf te raden moesten gaan of hun manier van trainen of wellicht de keus van een pup wel goed was geweest.
Hun keus overigens, en beter meestal ook voor de hond hoor. Maar zelf had ik dan wel eens de gedachte dat ze misschien eens bij zichzelf te raden moesten gaan of hun manier van trainen of wellicht de keus van een pup wel goed was geweest.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Maar dat heb ik ook hoor, op een vorige vereniging liep iemand die 27 honden had gehad in een jaar of 4...blondie schreef:Toegeven moet ik wel dat ik soms wel eens verbaasd stond als bij een baasje hond nummer zoveel na een of twee jaar weer weggedaan werd omdat hij of zij hem niet goed genoeg vonden voor de sport.
Daar heb ik dus ook niks mee en kan ik ook niks mee. Ik zou ook niet herplaatsen vanwege niet geschikt maar er zou er misschien wel 1 dan bijkomen. Maar knokken en dan echt voor de kill met eigen honden dat doe ik gewoon echt niet meer zo'n hond houden. Zeker niet nu ik gezien heb hoeveel invloed dit heeft op de honden zelf.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
In die gevallen heb ik wel vaak bedenkingen ja. Zoals: je kunt ook een andere sport gaan doen met je hond, je aanpassen aan de behoeftes van de hond in de plaats van allerlei aanpassingen van de hond te verwachten, wat meer tijd nemen voor het trainen of gewoon leuk samen bezig zijn en je niet zo focussen op het resultaat. Je kunt zo'n hond herplaatsen naar iemand waar hij gezinshond kan zijn en er bijvoorbeeld mee gespeurd wordt, of je stelt zelf je verwachtingen bij en doet dat zelfblondie schreef:Toegeven moet ik wel dat ik soms wel eens verbaasd stond als bij een baasje hond nummer zoveel na een of twee jaar weer weggedaan werd omdat hij of zij hem niet goed genoeg vonden voor de sport.

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Heel veel honden snap ik niet maar een enkele wel ondanks dat ik t zelf niet kan. Hebben zelf een hond gehad die in de bloei van zn leven een nekhernia kreeg. Dusdanig ernstig dat hij verlamt zou kunnen raken bij een verkeerde beweging. Trainen was dus van de ene op de andere dag voorbij. Wat een drama voor deze hond. Hij werd letterlijk onhandelbaar dat hij niks mocht doen en wel alles hoorde en zag. Dat kon niet anders want thuislaten was geen optie ivm afstand en tijd als wij met onze andere honden gingen trainen. Gillen en janken dat ging door merg en been. Misschien was t beter geweest als we hem herplaatst hadden hoor dat hij dat allemaal niet hoefde mee te maken. Met een hond op leeftijd maar gezond kun je afbouwen. Dit kon dus niet met hem met alle gevolgen van dien.DeDiana schreef:In die gevallen heb ik wel vaak bedenkingen ja. Zoals: je kunt ook een andere sport gaan doen met je hond, je aanpassen aan de behoeftes van de hond in de plaats van allerlei aanpassingen van de hond te verwachten, wat meer tijd nemen voor het trainen of gewoon leuk samen bezig zijn en je niet zo focussen op het resultaat. Je kunt zo'n hond herplaatsen naar iemand waar hij gezinshond kan zijn en er bijvoorbeeld mee gespeurd wordt, of je stelt zelf je verwachtingen bij en doet dat zelfblondie schreef:Toegeven moet ik wel dat ik soms wel eens verbaasd stond als bij een baasje hond nummer zoveel na een of twee jaar weer weggedaan werd omdat hij of zij hem niet goed genoeg vonden voor de sport.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Hier ben ik t niet mee eens. Als ik een bepaalde sport wil beoefenen met mijn hond dan wil ik niet ineens switchen naar een sport waar ik eigenlijk niets aan vind. Dus ik heb daar wel begrip voor.DeDiana schreef:In die gevallen heb ik wel vaak bedenkingen ja. Zoals: je kunt ook een andere sport gaan doen met je hond, je aanpassen aan de behoeftes van de hond in de plaats van allerlei aanpassingen van de hond te verwachten, wat meer tijd nemen voor het trainen of gewoon leuk samen bezig zijn en je niet zo focussen op het resultaat. Je kunt zo'n hond herplaatsen naar iemand waar hij gezinshond kan zijn en er bijvoorbeeld mee gespeurd wordt, of je stelt zelf je verwachtingen bij en doet dat zelfblondie schreef:Toegeven moet ik wel dat ik soms wel eens verbaasd stond als bij een baasje hond nummer zoveel na een of twee jaar weer weggedaan werd omdat hij of zij hem niet goed genoeg vonden voor de sport.
Elke aankoop van een hond is in de basis een egoïstische. De keus van de baas, niet van de hond.
Ik zou wel mogen herplaatsen als het karakter botst? Maar niet als ik niet met mijn hond zou kunnen waarvoor ik hem heb gekocht? Dat verschil snap ik niet zo goed.
Maar goed in mijn geval allemaal hypothetisch want ik kan sowieso geen afscheid nemen.
1 x een hond herplaatst omdat hij mijn jongste zoon in het gezicht had gegeten, schuldloos maar het risico op herhaling in die woonsituatie was te groot en hij kon blijven waar hij even tijdelijk zat. En dat was de hondenhemel op aarde. Maar letterlijk 6 jaar niet langs kunnen rijden zonder een enorme knoop in mijn maag. Het heeft me een vriendschap gekost want ik kon er gewoon niet meer naar toe. Letterlijk ziek van geweest.
En 1 maal een diensthond die niet beet. Dus die mocht niet blijven. Een diensthond is, zolang hij werkzaam is, niet mijn eigendom maar van de baas. En die besloot de hond te verkopen. Als het aan mij lag was hij gewoon gebleven. Achteraf was ik wel blij trouwens. Maar ook weer tranen met tuiten toen hij moest vertrekken. Ik ben er niet voor in de wieg gelegd.
Maar hoe dan ook. Soms denk ik echt dat het beter is voor een hond als hij zorgvuldig!!! wordt herplaatst.
Gr. Aniek

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Hoewel ik het zelf niet zou kunnen om een teefje waarmee ik niet (meer) fok te herplaatsen en dit ook niet gedaan heb toen ik nog fokte, begrijp ik Marjoleines beweegredenen wel om dit wel te doen.
Mijn doel als fokker is geweest dat ik van iedere generatie die ik gefokt heb 1 pup heb willen aanhouden om bij gebleken geschiktheid mee verder te fokken. Dus niet per nest een pup aanhouden, maar per generatie (teefje waarmee ik fok). Dat heb ik ook gedaan. Bij mijn laatst aangehouden pup bleek toen zij volwassen werd dat ik, ondanks dat ze volgens de rasvereniging prima voldeed aan alle fokeisen die zij stelden op gebied van exterieur/show, gezondheid en karakter (gedragstest), haar niet geschikt vond om mijn volgende generatie mee te fokken. Dat was natuurlijk wel even slikken, maar voor mij persoonlijk geen reden om haar te herplaatsen en met een andere teef weer verder te gaan. Zij is dan ook gewoon gebleven, nog steeds bij mij en ik heb hier totaal geen spijt van. De hond zit hier prima heb ik het idee.
Wat sporten betreft, ik heb geen van mijn honden aangeschaft met het doel een bepaalde sport te móeten doen met die hond. Met Sjefke en Nozem heb ik wat gehoorzaamheid gedaan en hier diploma's in behaald, en recreatief wat agility.
Met Tapas, die qua karakter en drive wat anders was en is dan haar moeder en oma, heb ik GG-B gedaan en het diploma behaald en ben ik agility gaan doen, en niet onverdienstelijk want ze werd 3e in de B1-competitie en mocht daarna B2 (derde graad) gaan lopen. Toen raakte ze langdurig geblesseerd en was ik er een jaar uit met haar. Inmiddels hebben we weer wat B1 wedstrijden gelopen en dat gaat weer goed.
Al was ze niet meer geschikt voor de agility, dan was ze toch nog niet weggegaan. Ik ben zelf van mening dat er dan wel wat anders te vinden is wat we samen ook leuk kunnen gaan vinden. Sinds kort doe ik met haar ook aan schapendrijven en dat vindt ze geweldig, dus weer een nieuwe tak van sport gevonden om met haar te doen naast, of in plaats van de agility.
Met Mojo doe ik na het diploma SHH aan agility, en dat gaat na een wat aarzelend begin omdat hij slecht te motiveren was ook steeds beter. Maar ook als hij agility niet leuk had gevonden was hij niet weggegaan. Ik heb hem nooit aangeschaft met het doel "hij moet agility gaan doen". Als hij het leuk vindt gaan/blijven we dat doen, zo niet dan zoeken we wat anders wat we allebei leuk vinden en gaan daarmee aan de slag.
Mijn doel als fokker is geweest dat ik van iedere generatie die ik gefokt heb 1 pup heb willen aanhouden om bij gebleken geschiktheid mee verder te fokken. Dus niet per nest een pup aanhouden, maar per generatie (teefje waarmee ik fok). Dat heb ik ook gedaan. Bij mijn laatst aangehouden pup bleek toen zij volwassen werd dat ik, ondanks dat ze volgens de rasvereniging prima voldeed aan alle fokeisen die zij stelden op gebied van exterieur/show, gezondheid en karakter (gedragstest), haar niet geschikt vond om mijn volgende generatie mee te fokken. Dat was natuurlijk wel even slikken, maar voor mij persoonlijk geen reden om haar te herplaatsen en met een andere teef weer verder te gaan. Zij is dan ook gewoon gebleven, nog steeds bij mij en ik heb hier totaal geen spijt van. De hond zit hier prima heb ik het idee.
Wat sporten betreft, ik heb geen van mijn honden aangeschaft met het doel een bepaalde sport te móeten doen met die hond. Met Sjefke en Nozem heb ik wat gehoorzaamheid gedaan en hier diploma's in behaald, en recreatief wat agility.
Met Tapas, die qua karakter en drive wat anders was en is dan haar moeder en oma, heb ik GG-B gedaan en het diploma behaald en ben ik agility gaan doen, en niet onverdienstelijk want ze werd 3e in de B1-competitie en mocht daarna B2 (derde graad) gaan lopen. Toen raakte ze langdurig geblesseerd en was ik er een jaar uit met haar. Inmiddels hebben we weer wat B1 wedstrijden gelopen en dat gaat weer goed.
Al was ze niet meer geschikt voor de agility, dan was ze toch nog niet weggegaan. Ik ben zelf van mening dat er dan wel wat anders te vinden is wat we samen ook leuk kunnen gaan vinden. Sinds kort doe ik met haar ook aan schapendrijven en dat vindt ze geweldig, dus weer een nieuwe tak van sport gevonden om met haar te doen naast, of in plaats van de agility.
Met Mojo doe ik na het diploma SHH aan agility, en dat gaat na een wat aarzelend begin omdat hij slecht te motiveren was ook steeds beter. Maar ook als hij agility niet leuk had gevonden was hij niet weggegaan. Ik heb hem nooit aangeschaft met het doel "hij moet agility gaan doen". Als hij het leuk vindt gaan/blijven we dat doen, zo niet dan zoeken we wat anders wat we allebei leuk vinden en gaan daarmee aan de slag.
-
- Zeer actief
Je bent al wat tijd met je hond onderweg. En ineens is het niet goed meer of niet goed genoeg meer. Destijds snapte ik dat niet, en ik moet bekennen dat ik met mijn tweede hond ben gestopt omdat ik vond dat het er niet in zat. Maar kan zeggen dat waar de eerste hond om weggedaan was hij met mij tijdens een examen het gewoon "deed". En toegeven, ook zijn vorige eigenaar stond in zijn handen te klappen en feliciteerde ons. Was met speuren, appel en manwerk was ik zelf niet sterk genoeg. Maar gut wat was ik blij op het examen met zijn speuren!Heavy schreef:Zo dacht ik er ook altijd over . Maar ik heb ook gezien dat mensen een doel voor ogen hebben. Op wedstrijden willen staan bijvoorbeeld . En daar hebben ze heel veel tijd en energie voor over maar ook een geschikte hond voor nodigDeDiana schreef:In die gevallen heb ik wel vaak bedenkingen ja. Zoals: je kunt ook een andere sport gaan doen met je hond, je aanpassen aan de behoeftes van de hond in de plaats van allerlei aanpassingen van de hond te verwachten, wat meer tijd nemen voor het trainen of gewoon leuk samen bezig zijn en je niet zo focussen op het resultaat. Je kunt zo'n hond herplaatsen naar iemand waar hij gezinshond kan zijn en er bijvoorbeeld mee gespeurd wordt, of je stelt zelf je verwachtingen bij en doet dat zelfblondie schreef:Toegeven moet ik wel dat ik soms wel eens verbaasd stond als bij een baasje hond nummer zoveel na een of twee jaar weer weggedaan werd omdat hij of zij hem niet goed genoeg vonden voor de sport.
Hun keus overigens, en beter meestal ook voor de hond hoor. Maar zelf had ik dan wel eens de gedachte dat ze misschien eens bij zichzelf te raden moesten gaan of hun manier van trainen of wellicht de keus van een pup wel goed was geweest.![]()
En als ik dan naar de ipo sport kijk dan moet zo'n hond nogal wat kunnen hoor . Moet kunnen speuren en gehoorzamen én pakwerk . Als 1 van die onderdelen niet goed gaat kan je al niet meer met een wedstrijd meedoen. Natuurlijk kan je dan zeggen ga lekker speuren als dat wel goed gaat en vergeet de rest maar dat was niet het doel wat ze voor ogen hadden.
Ik heb trouwens meer honden wegens gezondheidsproblemen zien weggaan dan wegens niet geschikt voor de sport
En meer ook omdat de hond het vertrouwen weer had om het spoor goed te lopen.
Maar enfin, ik doe nu niets meer in sport met de honden.
Maar heb wel wat gezien en ook van eigen hond(en) geleerd dat een andere manier van benaderen of trainen wel baat kan hebben.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ehm?LongFields schreef:Hoewel ik het zelf niet zou kunnen om een teefje waarmee ik niet (meer) fok te herplaatsen en dit ook niet gedaan heb toen ik nog fokte, begrijp ik Marjoleines beweegredenen wel om dit wel te doen.

Ik doe het niet, hoor. Althans niet wegens uitgefokt.
Ik zeg wel dat ik begrijp dat mensen het doen. En dat ik mensen ken die het doen. En dat ik ook zeker begrijp dat ze dat nergens vertellen vanwege het oordelen van de rest van de wereld.
En voor we dat weer krijgen, ik heb ooit eenmaal herplaatst wegens roedelproblemen en die hond heeft stikgelukkig 11 jaar (tot haar dood in feite, ze is 14 geworden) een jachtopziener begeleid en daar ook actief mee gejaagd, en een andere teef heb ik ooit herplaatst omdat die de tent werd uitgevochten.
En Orpa woont sinds alweer haast twee jaar bij onze dochter, het is altijd haar hondje geweest en toen ze een eigen flatje kreeg kon en mocht ze haar daarom komen halen.
Voor mensen weer mijn website gaan doorzoeken om te kijken hoe het ook weer zat (nee, niet jij, LF

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ik bedoelde ook niet dat jij het wel doet, maar dat jij beweegredenen hebt genoemd in dit topic waarom dit door fokkers wel gedaan wordt en dat ik díe begrijp.Marjoleine schreef:Ehm?LongFields schreef:Hoewel ik het zelf niet zou kunnen om een teefje waarmee ik niet (meer) fok te herplaatsen en dit ook niet gedaan heb toen ik nog fokte, begrijp ik Marjoleines beweegredenen wel om dit wel te doen.![]()
Ik zeg wel dat ik begrijp dat mensen het doen. En dat ik mensen ken die het doen. En dat ik ook zeker begrijp dat ze dat nergens vertellen vanwege het oordelen van de rest van de wereld.
En voor we dat weer krijgen, ik heb ooit eenmaal herplaatst wegens roedelproblemen en die hond heeft stikgelukkig 11 jaar (tot haar dood in feite, ze is 14 geworden) een jachtopziener begeleid en daar ook actief mee gejaagd, en een andere teef heb ik ooit herplaatst omdat die de tent werd uitgevochten.
En Orpa woont sinds alweer haast twee jaar bij onze dochter, het is altijd haar hondje geweest en toen ze een eigen flatje kreeg kon en mocht ze haar daarom komen halen.
Voor mensen weer mijn website gaan doorzoeken om te kijken hoe het ook weer zat (nee, niet jij, LF).

Heb me niet heel duidelijk uitgedrukt zie ik nu, excuus.
- Tineke
- Zeer actief
Dan snap ik eerlijk gezegd die lange tenen je raakt een zenuw reacties niet zo. Het gaat dan immers niet over fokkers zoals jij. Misschien zouden fokkers gewoon wat opener moeten zijn als ze wel herplaatsen na het fokken. Het ging toch enkel om het welzijn van de honden, die hoeven dan toch niet in alle stilte via de achterdeur te verdwijnen.Dat wekt juist de indruk dat het niets met dierenwelzijn te maken heeft. Je reactie over je website bezoeken vind ik te kinderachtig voor woorden, met je nee jij niet Lf. Zeg gewoon wie of wat je bedoelt ipv te insinueren.Marjoleine schreef:Ehm?![]()
Voor mensen weer mijn website gaan doorzoeken om te kijken hoe het ook weer zat (nee, niet jij, LF).

- Tineke
- Zeer actief
Dan snap ik eerlijk gezegd die lange tenen je raakt een zenuw reacties niet zo. Het gaat dan immers niet over fokkers zoals jij. Misschien zouden fokkers gewoon wat opener moeten zijn als ze wel herplaatsen na het fokken. Het ging toch enkel om het welzijn van de honden, die hoeven dan toch niet in alle stilte via de achterdeur te verdwijnen.Dat wekt juist de indruk dat het niets met dierenwelzijn te maken heeft. Je reactie over je website bezoeken vind ik te kinderachtig voor woorden, met je nee jij niet Lf. Zeg gewoon wie of wat je bedoelt ipv te insinueren.Marjoleine schreef:Ehm?![]()

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Waarom via de achterdeur als je gewoon een hond herplaatst zonder de hele gemeente van op de hoogte te brengen . Wat heeft iemand anders er mee te maken .?
Waarom is het voor de gemeente zo belangrijk dat Marjoleine haar dochter een hond heeft meegenomen toen ze op haarzelf ging.?
Net zo onbelangrijk als jouw zoon , vader of nichtje een hond uit jouw hondenbemiddeling neemt.
Of een hond nu na 1 of 3 nesten of geen nest , hd of kromme poten of een kutkarakter weg gaat of te lief maakt toch niet uit. Beest zit niet op zijn plek en kan het ergens anders beter krijgen.
Zit ook een poedel van mij op de schopstoel , enige wat telt is dat het beest weg moet daar. De reden zal mij een rotzorg zijn eerlijk gezegd , hij moet weg . Dus als je nog iemand weet.?
Waarom is het voor de gemeente zo belangrijk dat Marjoleine haar dochter een hond heeft meegenomen toen ze op haarzelf ging.?
Net zo onbelangrijk als jouw zoon , vader of nichtje een hond uit jouw hondenbemiddeling neemt.
Of een hond nu na 1 of 3 nesten of geen nest , hd of kromme poten of een kutkarakter weg gaat of te lief maakt toch niet uit. Beest zit niet op zijn plek en kan het ergens anders beter krijgen.
Zit ook een poedel van mij op de schopstoel , enige wat telt is dat het beest weg moet daar. De reden zal mij een rotzorg zijn eerlijk gezegd , hij moet weg . Dus als je nog iemand weet.?
Wat je zegt ben je zelfffff 

- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Dit dus en als ze hele oude honden gaan herplaatsen om een nieuwe pup te nemenflamme schreef:Oh. Ik vind er eigenlijk niet altijd iets vreselijks van als mensen een hond herplaatsen. Ik denk vooral dat een hond gewenst moet zijn en als hij dat, door welke omstandigheden dan ook, niet meer is dan lijkt voor de hond herplaatsen me de beste optie. Tenzij grote problemen waarbij inslapen soms de beste optie is.
Wel vind ik wat van mensen die keer op keer herplaatsen en keer op keer weer een nieuwe hond nemen.
Dan nog vind ik dat herplaatsen een goed idee maar ik
zou dan liever zien dat mensen die blijkbaar de hele tijd verkeerde keuzes maken mbt hun huisdier gewoon geen hond zouden nemen.
- Tineke
- Zeer actief
Voor mijzelf zou ik geen hond kopen bij een fokker die standaard zijn honden weg doet als ze uitgefokt zijn dus ik vind dat wel een punt om mee in overweging te nemen. De fok in het algemeen krijgt , al dan niet terecht, de laatste tijd zware kritiek te verduren. Openheid zou daar wellicht wat aan kunnen veranderen. Als je me wat gegevens pb't van de hond dan zal ik eens rondkijken zodra ik weer thuis ben heb nu enkel mobiel bij mebouvierpoedel schreef:Waarom via de achterdeur als je gewoon een hond herplaatst zonder de hele gemeente van op de hoogte te brengen . Wat heeft iemand anders er mee te maken .?

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Ik ken verschillende fokkers van verschillende rassen.
De een fokt steeds een nieuwe generatie, de ander fokt aanzienlijk meer.
Als ik kijk naar mijnheer Korthals die mijn ras op de kaart heeft gezet ........... hij fokte veel nesten en koos daaruit wat geschikt leek om verder te fokken.
Ongeschikt of uitgefokt ging naar vrienden en kennissen en naar kennissen van kennissen.
Iemands beschikbare ruimte (en zijn financiën) zal altijd beperkingen hebben en als je actief bezig bent om een ras op te bouwen of een ras sterker/gezonder te maken, problemen er uit te fokken, heb je gewoon niet de gelegenheid om alles aan te houden.
Het is een andere benadering van de hond/het ras.
Maar niet per se onverschillig of het belang van de hond niet in het oog houdend.
Misschien houdt zo iemand het belang van de honden juist wel in het oog.
Voor mij zou een hond uit zo'n kennel best een optie zijn.
Zowel een pup als een oudere hond.
Dat het voor mijzelf geen optie is om de honden na bewezen diensten weg te doen, maakt mij ongeschikt om op die manier te fokken.
Maar ik zal het die fokker niet aanwrijven en al helemaal niet als zijn/haar manier van fokken een gezondere hond oplevert die ik dus - in principe - langer bij me kan hebben.
Als ik kijk naar mijnheer Korthals die mijn ras op de kaart heeft gezet ........... hij fokte veel nesten en koos daaruit wat geschikt leek om verder te fokken.
Ongeschikt of uitgefokt ging naar vrienden en kennissen en naar kennissen van kennissen.
Iemands beschikbare ruimte (en zijn financiën) zal altijd beperkingen hebben en als je actief bezig bent om een ras op te bouwen of een ras sterker/gezonder te maken, problemen er uit te fokken, heb je gewoon niet de gelegenheid om alles aan te houden.
Maar niet per se onverschillig of het belang van de hond niet in het oog houdend.
Dat het voor mijzelf geen optie is om de honden na bewezen diensten weg te doen, maakt mij ongeschikt om op die manier te fokken.
Maar ik zal het die fokker niet aanwrijven en al helemaal niet als zijn/haar manier van fokken een gezondere hond oplevert die ik dus - in principe - langer bij me kan hebben.
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Ik ben het hier niet (meer) mee eens. Wel heel lang zo gedacht hoor, heb altijd de sporten die ik deed aangepast aan de hond. Daarom heb ik ook gehoorzaamheid, agility, breitensport, recreatief sporten, IPO en KNPV zoekhonden gedaan.DeDiana schreef: In die gevallen heb ik wel vaak bedenkingen ja. Zoals: je kunt ook een andere sport gaan doen met je hond, je aanpassen aan de behoeftes van de hond in de plaats van allerlei aanpassingen van de hond te verwachten, wat meer tijd nemen voor het trainen of gewoon leuk samen bezig zijn en je niet zo focussen op het resultaat. Je kunt zo'n hond herplaatsen naar iemand waar hij gezinshond kan zijn en er bijvoorbeeld mee gespeurd wordt, of je stelt zelf je verwachtingen bij en doet dat zelf
Maar op dit moment wil ik dat niet meer, ik heb, mede doordat ik verschillende dingen heb gedaan, ontdekt dat ik in de KNPV trainen (PH-programma dus) het allerleukste vind om te doen. En nu hoef ik niet op de NK te belanden of om de hoogste punten naar de keuring te gaan, maar ik wil wel een hond waarmee ik het certificaat zou kunnen halen. En of dat dan 2 jaar duurt of 4 jaar voor ik zover ben boeit me dan weer niet.
Ik wil me niet meer aanpassen aan de hond door een andere sport te gaan doen.
(Overigens heeft herplaatsen hier nu niets te maken met bovenstaande, voordat 1 en ander weer verkeerd geïnterpreteerd wordt).
Ik vind niets mis met herplaatsen, ik vind wel dat je áls je herplaatst eerlijk moet zijn over de hond in kwestie. Dus niet de boel mooier maken dan dat het is.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
-
- Zeer actief
Ik vind wel wat mis met herplaatsen als het inherent is aan je keuzes of een herhalend iets is. Als ik nu twee teefjes uit een nestje neem van jr terriërs dan doe ik op voorhand al een hondje weg. Maar dat hondje heeft nergens om gevraagd. Zo kan je nog legio voorbeelden bedenken waarbij je wel degelijk je vraagtekens kan hebben bij herplaatsen. Zeggen dat een hond die je niet wil of niet kan houden herplaatst moet worden is totaal geen rechtvaardiging wat mij betreft. Natuurlijk moet je die hond weg doen. Maargoed. Betekent niet dat ik een oordeel voor me moet houden.
- Tineke
- Zeer actief
Misschien moet je er als fokker wel zo naar kijken om succesvol te zijn maar ik heb daar toch wel moeite mee. Overigens denk ik dat je zeker met maar één ras je familie en kennissen kring al vrij snel hebt voorzien van een hond en dat je dan toch echt verder moet kijken. Ik voor mijzelf hoef geen hond van een fokker die standaard alles wegdoet nadat het uitgefokt is. Dat is imo wat anders dan een hond met een kind laten meegaan of herplaatsen om andere redenen. Wellicht bekijk ik het teveel vanuit gevoel en vanuit ons ras waarvan ik weet dat herplaatsen er in hakt.Net als fokkers eisen kunnen hebben aan hun puppenkopers is dat vice versa ook zo uiteraard.Ik weet een hele grootschalige fila fokker, echt pracht honden, maar met zo'n 60 Fila's wel een fila fabriek naar mijn idee. Ze verkopen wereldwijd, honden zitten er prima bij, wel uiteraard in kennels maar ik wilde er toch geen hond van om hoe ze gehouden worden. Een fila heeft een band met een baas nodig geen personeel wat ze verzorgd iets wat daar de normale gang van zaken is.ranetje schreef:Ik ken verschillende fokkers van verschillende rassen.

-
- Zeer actief
laeken schreef:Ik vind wel wat mis met herplaatsen als het inherent is aan je keuzes of een herhalend iets is.
In dat geval vind ik vooral iets van het in huis halen van (weer) een hond. Niet van het herplaatsen: Een hond die ergens anders beter af is kan beter ergens anders zijn

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Gewoon lol met je hond hebben en samen iets leuks doen kan toch ook voldoening geven?Heavy schreef:Er zijn mensen die een hond kiezen om mee te gaan sporten en die gaan dan op hun gemakje kijken welke sport het beste past . Maar er zijn ook mensen die een hond kiezen en al weten welke sport ze ermee willen gaan doen . Als een bepaalde sport je passie is dan vind ik het logisch dat je niet wil uitwijken naar een andere sport . Als ik gek ben op voetballen ga ik ook niet wielrennen.Inge schreef:Ik ben het hier niet (meer) mee eens. Wel heel lang zo gedacht hoor, heb altijd de sporten die ik deed aangepast aan de hond. Daarom heb ik ook gehoorzaamheid, agility, breitensport, recreatief sporten, IPO en KNPV zoekhonden gedaan.DeDiana schreef: In die gevallen heb ik wel vaak bedenkingen ja. Zoals: je kunt ook een andere sport gaan doen met je hond, je aanpassen aan de behoeftes van de hond in de plaats van allerlei aanpassingen van de hond te verwachten, wat meer tijd nemen voor het trainen of gewoon leuk samen bezig zijn en je niet zo focussen op het resultaat. Je kunt zo'n hond herplaatsen naar iemand waar hij gezinshond kan zijn en er bijvoorbeeld mee gespeurd wordt, of je stelt zelf je verwachtingen bij en doet dat zelf
Maar op dit moment wil ik dat niet meer, ik heb, mede doordat ik verschillende dingen heb gedaan, ontdekt dat ik in de KNPV trainen (PH-programma dus) het allerleukste vind om te doen. En nu hoef ik niet op de NK te belanden of om de hoogste punten naar de keuring te gaan, maar ik wil wel een hond waarmee ik het certificaat zou kunnen halen. En of dat dan 2 jaar duurt of 4 jaar voor ik zover ben boeit me dan weer niet.
Ik wil me niet meer aanpassen aan de hond door een andere sport te gaan doen.
(Overigens heeft herplaatsen hier nu niets te maken met bovenstaande, voordat 1 en ander weer verkeerd geïnterpreteerd wordt).
Ik vind niets mis met herplaatsen, ik vind wel dat je áls je herplaatst eerlijk moet zijn over de hond in kwestie. Dus niet de boel mooier maken dan dat het is.
En als ik wel gek ben op wielrennen dan ga ik dat ook niet op een driewieler doen .
En dat je ergens naar toe werkt een certificaat bijvoorbeeld dat is ook logisch want als je geen doel voor ogen hebt dan is de lol eraf.

Prima als je meer ambities hebt, maar jammer als dat ten koste van de hond moet gaan.
-
- Zeer actief
Dat is maar de vraag of dat dan ten koste van de hond gaat, alsof jezelf de enige goede plek zou zijn voor een hond. De meeste honden weten zich prima aan te passen en denken dat je zelf onmisbaar bent in een hondenleven vind ik nogal overdreven in de meeste gevallen eerlijk gezegd.DeDiana schreef: Gewoon lol met je hond hebben en samen iets leuks doen kan toch ook voldoening geven?![]()
Prima als je meer ambities hebt, maar jammer als dat ten koste van de hond moet gaan.
Ik vraag me af of je bij een partner ook alles maar ombuigt om je partner een plezier te doen. Oh dat is heel iets anders natuurlijk, stom.....
Het hangt er ook af van waar je eigen interesses liggen en hoe gemakkelijk het is om even te switchen van activiteit met je hond. Kijk als je besluit dat gehoorzaamheid je ding niet is, of agility, of doggy-dance, dan draait die school natuurlijk prima door. Je betaalt ervoor en er zijn instructeurs die de school draaiende houden. In de sport die ik doe (KNPV) werkt dat niet zo. Daar heb je geen instructeurs, alle taken moet je uitvoeren met je medeclubgenoten, inclusief het schoonhouden en onderhoud van je terrein, het meegaan bij oefendagen op vreemd terrein van een ander, je helpt bij de oefeningen, je staat als keurmeester voor elkaar enzovoorts. Dus het is meer dan "alleen" het trainen met je hond naar een doel toe, er wordt een hoop betrokkenheid bij elkaar verwacht. Heb je dan een hond waar het echt niet mee gaat (ben het overigens met Carmen eens dat sommige mensen wel heel snel afhaken), en ga je de rest van zijn leven iets anders doen buiten de club, dan zien ze je daarna aankomen als je ineens wel weer wilt meedoen....... het zijn veel uren in de week die je doorbrengt op de club, en dan blijft er een beperkte hoeveelheid over voor andere activiteiten. En je werk en andere bezigheden. Dus zou ik een hond hebben die voor de sport was aangeschaft en die echt niet geschikt zou zijn, dan zou ik het wel overwegen een betere plek voor die hond te zoeken. Maar een hond waar het alleen meer moeite kost (zoals mijn jongste teef die mij eigenlijk vaak 2 passen te snel af is, dus daar zit het probleem in de geleider en niet in de hond

Maar goed, dan moet het thuis wel in balans zijn en wij hebben het geluk dat met de gepensioneerde teef, haar nichtje en haar achterneefje de thuissituatie prima in balans is. Als er 1 onder zou lijden, dan verandert het verhaal. En dan heb ik schijt aan wat moraalridders daarvan denken. Ik weet hoe wij met onze honden omgaan en hoe hun leven in elkaar steekt, en ook op wat voor voorwaarden er honden hier weggegaan zijn (trouwens nog geen vanwege niet geschikt).
- bram en thijs
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Inge schreef:ontdekt dat ik in de KNPV trainen (PH-programma dus) het allerleukste vind om te doen. En nu hoef ik niet op de NK te belanden of om de hoogste punten naar de keuring te gaan, maar ik wil wel een hond waarmee ik het certificaat zou kunnen halen. En of dat dan 2 jaar duurt of 4 jaar voor ik zover ben boeit me dan weer niet.
Dit is jouw ding, jij beleeft hier heel veel plezier aan en dat straal je uit. Wat ik me afvraag is hoe het verder gaat als de hond te oud is want dit klinkt als iets dat je met redelijk jonge en fitte honden doet. Zou je dan de (te) oude hond herplaatsen of kunnen ze dit heel lang doen en is leeftijd geen onderdeel?Inge schreef:k wil me niet meer aanpassen aan de hond door een andere sport te gaan doen.

- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Nou, ze kunnen het behoorlijk lang volhouden, hoor. Blessures daargelaten, natuurlijk.bram en thijs schreef:Wat ik me afvraag is hoe het verder gaat als de hond te oud is want dit klinkt als iets dat je met redelijk jonge en fitte honden doet. Zou je dan de (te) oude hond herplaatsen of kunnen ze dit heel lang doen en is leeftijd geen onderdeel?
Meestal gaan ze afbouwen zo rond de 8 à 9 jaar, en worden ze zo tussen de 10 en 11 met pensioen gestuurd.
Tenminste, zo ging dat in de prehistorie, ik gok dat daarin weinig veranderd is?
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
-
- Zeer actief
Mijn oudste van nu 11.5 is met sportpensioen gegaan met 8. Sindsdien doet ze nog af en toe wat zoekwerk voor de fun, gaat ze mee langs de fiets en op de wandelingen. En ze speelt nog steeds graag met de andere 2. Had ik er nog 2 met pensioen, dan zouden ze allemaal te kort komen (voor mijn gevoel dan)
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Hoezo dat? Dan heb je toch net zo goed de tijd voor alle 3 de gepensioneerden als je nu hebt voor je pensionada in combinatie met de 2 honden waar wel mee getraind wordt?Gos schreef:Had ik er nog 2 met pensioen, dan zouden ze allemaal te kort komen (voor mijn gevoel dan)
Neem aan dat je met honden waar nog mee getraind wordt langer en vaker bezig bent dan de tijd die je bezig bent met je honden die met pensioen zijn.
-
- Zeer actief
Ik zeg ook dat dat MIJN gevoel is. Niet dat dat voor een ander ook zo hoeft te zijn, of dat de honden het zo zouden ervaren. Praktisch gezien zitten er ook nadelen aan, bijvoorbeeld meenemen op vakantie zoals wij dat graag doen, dat gaat m.i. niet goed met 5. Maar dat is ook niet aan de orde.
Maar als het zou gaan om 3 honden met pensioen en geen sport erbij, zou dat wat anders zijn. Alleen hebben we (nu nog) teveel plezier aan het sporten om daarmee te stoppen.
Maar als het zou gaan om 3 honden met pensioen en geen sport erbij, zou dat wat anders zijn. Alleen hebben we (nu nog) teveel plezier aan het sporten om daarmee te stoppen.
Laatst gewijzigd door Gos op 14 aug 2016 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.