Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoe staat het met rottweiler,bouvier en dobermann ?
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Hoe staat het met rottweiler,bouvier en dobermann ?
Rassen die ik zelden meer tegen kom toch prachtige rassen met een mooi en imposant karakter
Toch slachtoffer van het coupeer verbod dat het ineens minder aantrekkelijk is geworden gok ik
Hoe staat het met de gezondheid en en erfelijke aandoeningen van deze rassen tegenwoordig ?
Toch slachtoffer van het coupeer verbod dat het ineens minder aantrekkelijk is geworden gok ik
Hoe staat het met de gezondheid en en erfelijke aandoeningen van deze rassen tegenwoordig ?
- Marco88
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever
- Aantal honden: 1
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Re: Hoe staat het met rottweiler,bouvier en dobermann ?
Dat de Dobermann een mooi en imposant karakter heeft gehad was voor het laatst diep in de vorige eeuw. Dat was helaas in de jaren 80 al een grote uitzondering. Ver voor het coupeerverbod.
De boef is eigenlijk best nog wel leuk vind ik, maar wordt inderdaad niet heel erg gewaardeerd om zijn oorspronkelijke karakter, of juist wel en blijft daardoor een ras voor liefhebbers.
De Rottweiler is naar mijn bescheiden mening weinig veranderd.
De Dobermann is ook nog niet best qua gezondheid volgens mij. Met de beide anderen gaat het best redelijk wat dat betreft.
Maar met alle drie heb ik niet echt het idee dat ze "slachtoffer" zijn geworden van het coupeerverbod. Voor zover dat mogelijk is...
De boef is eigenlijk best nog wel leuk vind ik, maar wordt inderdaad niet heel erg gewaardeerd om zijn oorspronkelijke karakter, of juist wel en blijft daardoor een ras voor liefhebbers.
De Rottweiler is naar mijn bescheiden mening weinig veranderd.
De Dobermann is ook nog niet best qua gezondheid volgens mij. Met de beide anderen gaat het best redelijk wat dat betreft.
Maar met alle drie heb ik niet echt het idee dat ze "slachtoffer" zijn geworden van het coupeerverbod. Voor zover dat mogelijk is...
Gr. Aniek

- Shiloh86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Vind het eigenlijk wel typisch dat je hier een soort kruistocht houdt tegen de pitbulls en de staffords, maar ondertussen de rottweiler (die toch lang aanvoerder was (is?) van de lijst "ras met meeste dodelijke bijtincidenten in Europa") een prachtig ras vind.
Niet dat ik nou zon vreselijk uitgesproken mening heb over deze rassen de ene of de andere kant op, maar dit valt wel op.

Niet dat ik nou zon vreselijk uitgesproken mening heb over deze rassen de ene of de andere kant op, maar dit valt wel op.

-
- Zeer actief
Ik denk dat wel dat het minder aantrekkelijk is geworden sinds het coupeerverbod wat ik van diverse fokkers heb begrepen. Dobermann heupen en hart problemen, bouvier volgens mij weinig aandoeningen, rottweiler weet ik weinig van
Ik heb het dan over de werklijnen.
Coupeerverbod zou een oorzaak zijn omdat het uiterlijk minder aantrekkelijk is voor vele potentiële kopers.
Heb in het verleden deze honden nog wel eens op het pak gehad tegenwoordig kom ik ze bijna niet meer tegen helaas,
zaten imposante honden tussen
Ook in de omgeving zie ik ze weinig meer tussen de gewone huishonden
Ik heb het dan over de werklijnen.
Coupeerverbod zou een oorzaak zijn omdat het uiterlijk minder aantrekkelijk is voor vele potentiële kopers.
Heb in het verleden deze honden nog wel eens op het pak gehad tegenwoordig kom ik ze bijna niet meer tegen helaas,
zaten imposante honden tussen
Ook in de omgeving zie ik ze weinig meer tussen de gewone huishonden
Laatst gewijzigd door Rocco op 13 aug 2016 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Slachtoffer van de gezondheid. Dober van 5 moeten inslapen wegens kanker.
Boeven zie ik nog wekelijks dus zijn er nog zat.
Boeven zie ik nog wekelijks dus zijn er nog zat.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
Ik heb niet het idee dat het coupeerverbod meespeelt Rocco. Althans niet bij de jongere generatie. Die hebben de coupeertijd niet meegemaakt en weten niet beter. Ik heb de indruk dat men zich veelal laat leiden door honden die in de mode zijn. Rottweiler en Dobermann schijnen last te hebben van erfelijke aandoeningen. Je ziet ze inderdaad nauwelijks meer. Flink doorgefokt lijkt me. Ooit waren ook zij modehonden. De gezondheid van de Bouvier weet ik niet. Hier in de wijk lopen er toevallig twee. Erg brave honden. Een ervan loopt gewoon los en speelt altijd met mijn Teckel. Zit totaal geen kwaad in. Maar ook deze zie je weinig. In mijn jonge jaren zag je ze ook niet veel. Toen, jaren 50 en 60 waren het vooral Duitse en Mechelse Herders. Veelal niet al te vriendelijk.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
-
- Zeer actief
Ja das wel heel jong ........ dat heb ik vaker gehoord bij de Dober
ze gaan vast wel weer populairder worden als er landelijke maatregelen gaan komen tegen pitbulls en stafford denk ik zomaar...
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Dan moet je al heel lang pakwerker zijn had je nog een imposante Dobermann op het pak.
Ik vind het trouwens dikke onzin. Een hond bijt niet met zijn oren. En ook niet met zijn staart.
Rottweilers en Dobermanns zag je sowieso al lange tijd niet meer echt binnen de KNPV. Ik ken nog 1 Rottweiler als diensthond in Brabant een jaar of 10 terug, maar die heeft zijn tijd helaas ook niet uitgediend.
Vroegûh, zo'n dertig jaar terug, zag je nog wel eens boeven als diensthond, maar ik denk eerder dat hun stuggere karakter qua leren, ze nog meer de das heeft omgedaan dan het couperen.
Beetje hetzelfde als de Duitser, te kostbaar qua tijd en aanschaf.
Maar er zijn nog steeds wel leuke Boeven binnen de KNPV

Ik vind het trouwens dikke onzin. Een hond bijt niet met zijn oren. En ook niet met zijn staart.
Rottweilers en Dobermanns zag je sowieso al lange tijd niet meer echt binnen de KNPV. Ik ken nog 1 Rottweiler als diensthond in Brabant een jaar of 10 terug, maar die heeft zijn tijd helaas ook niet uitgediend.
Vroegûh, zo'n dertig jaar terug, zag je nog wel eens boeven als diensthond, maar ik denk eerder dat hun stuggere karakter qua leren, ze nog meer de das heeft omgedaan dan het couperen.
Beetje hetzelfde als de Duitser, te kostbaar qua tijd en aanschaf.
Maar er zijn nog steeds wel leuke Boeven binnen de KNPV
Gr. Aniek

- dagmar88
- Zeer actief
Budkes schreef:Dan moet je al heel lang pakwerker zijn had je nog een imposante Dobermann op het pak.![]()
In zeeland moet een vereniging zijn waar ze er nog regelmatig mee trainen.
Weet er verder niets van hoor, aan de praat geraakt met een meneer met dober pupje.
Ik ken verder op een bruine na alleen onberekenbare lijers.
- DesireeB
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
- Contacteer:
Hier in de buurt is er nog een dobermann clubje. Voor de rest zie ik geen dobermann's in het wild. De rottweiler kom ik wel geregeld tegen en de bouvier zeer zelden.
Het is overigens dat vriendlief bang is voor rottweilers(door de media, want hij heeft geen nare ervaringen ermee) anders was er hier allang een rottweiler geweest.
Het is overigens dat vriendlief bang is voor rottweilers(door de media, want hij heeft geen nare ervaringen ermee) anders was er hier allang een rottweiler geweest.
-
- Zeer actief
Een kennis van ons hebben een dobeman, een bruine, maar die mensen hebben hun leven lang al dat ras , dus ook een uitstervende liefhebber, ik vind het trouwens onwijs leuke honden en die van hun zijn eigenlijk allemaal wel boven de 10 jaargeworden
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Bouvier heeft na het coupeer verbod een heel andere liefhebbersgroep erbij gekregen .Zie steeds meer bouviers met heel veel hoeking in de achterhand . HD en ED komt veel voor , ogen , hart, en epilepsie zie je ook steeds vaker. Bouvier heeft ook een scheiding in africhtinglijn en showlijn. De laatste is de mooiste en de 1e heeft het karakter wat ook geen leuke huishonden zijn maar wel als huishond verkocht word. Laatste tijd nogal bijtgevalletjes en wat honden verplaatst en afgemaakt.
Hele show populatie is dik familie van elkaar. Africhtingslijn weet ik niet maar nog kleinere populatie dus zal wel net hetzelfde zijn.
Hele show populatie is dik familie van elkaar. Africhtingslijn weet ik niet maar nog kleinere populatie dus zal wel net hetzelfde zijn.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
- Zeer actief
Een hond die tegen hooligans wordt ingezet mag zelf ook best wel een beetje geradicaliseerde uitstraling hebben.Budkes schreef:Dan moet je al heel lang pakwerker zijn had je nog een imposante Dobermann op het pak.![]()
- Tineke
- Zeer actief
Volgens mij zijn rassen ook gewoon aan mode onderhevig. Dobers en boeffies zie je inderdaad veel min der vaak dan in de jaren 70/80 maar rotties zie ik toch nog wel regelmatig.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
-
- Zeer actief
Zeker weten zijn rassen aan mode onderhevig .Niet alleen bij de liefhebbers maar ook bij de fokkers.Tineke schreef:Volgens mij zijn rassen ook gewoon aan mode onderhevig. Dobers en boeffies zie je inderdaad veel min der vaak dan in de jaren 70/80 maar rotties zie ik toch nog wel regelmatig.
Zelfs in uiterlijk zijn ze aan mode onderhevig .
1 Toller in de straat en hup worden er gelijk 3 en 10 in de buurt en 50 in het darp en gelijk van 5 fokkers naar de 15.

-
- Zeer actief
Met de doodle uitstraling van de bouvier heb je wel gelijk. Mag ook niet meer tonen als een bouvier bij mensen , die willen een lieve doodlekop geknipt en vooral een bossige behaarde staart. Mensen weten vaak niet wat ze in huis halen en de meest makkelijke bouviers worden herplaatst als probleem omdat ze het niet aan kunnen. En er word veel heel veel herplaatst waar van veel naar Duitsland.Nanna schreef:Ik denk zeker te weten dat vooral de Dober en de Bouvier last hebben gekregen van het coupeerverbod.
Waar de Dober eens een fiere geblokte hond was is het nu een jachthond met wiebelstaart. Op de Bouvier is steeds meer haar gefokt en dat samen met een staart eraan maakt dat het eruit ziet als een soort van Doodle.
Totaal onaantrekkelijk dus voor het gros dat zich er eerst wel tot aangetrokken voelde.
Ik zie in het wild nooit meer een Dobermann![]()
En ik weet niet hoe het met de africhtingslijnen zit maar de showrottweiler vind ik er niet knapper op worden met die steeds debielere dikke koppen. Bij veel van die honden vraag ik me altijd af of ze wel goed wijs zijn, het zijn van die Jostiknarren.
Is al zo dat bij de meeste eigenaren je vraagd of ze hem volgens de standaard getrimt willen hebben ze denken dat het een geschoren bouvier is.

- dagmar88
- Zeer actief
Nanna schreef: En ik weet niet hoe het met de africhtingslijnen zit maar de showrottweiler vind ik er niet knapper op worden met die steeds debielere dikke koppen. Bij veel van die honden vraag ik me altijd af of ze wel goed wijs zijn, het zijn van die Jostiknarren.

Er kleeft echt wel een stigma aan en de oude rottweiler liefhebbers zijn inmiddels op leeftijd.
Je kon je vroeger gewoon meer permitteren. Bij mij in de buurt waren ze de staffords van nu en beslist niet veel vriendelijker.
Hier op het strand zie je ze af en toe nog, altijd dominante ongeleide projectielen, altijd onder de drie jaar.
Bij niko zijn mensen verbaasd als ze vragen wat voor kruising hij is.

- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Vind ik ook idd. Bij ons op de club lopen meerdere rottweilers die gelukkig niet van de enorme overdreven dikke koppen hebben. Hele leuke honden, maar als je dan op een wedstrijd voor rottweilers komt, dan zie je echt enorm veel verschil. Van hele zware met enorme koppen, tot slanker met normale koppen en noem maar op.Nanna schreef:
En ik weet niet hoe het met de africhtingslijnen zit maar de showrottweiler vind ik er niet knapper op worden met die steeds debielere dikke koppen. Bij veel van die honden vraag ik me altijd af of ze wel goed wijs zijn, het zijn van die Jostiknarren.
- tobi__
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke
Ik zie hier geen van de drie honden. Vroeger liepen er wel twee rottweilers in de straat, en hadden mensen verderop in de wijk twee dobermann honden. Wat een stront beesten waren dat. Als ik op mijn skeelers voorbij het grasveld ging, kwam één van de honden meteen grommend en blaffend op me af en bleef me tot aan huis volgen. Moest naar mijn idee voor mijn leven skeeleren. En dat gebeurde steeds weer. En dat baasje maar lachen. Dus ben blij dat er geen dobermann beesten (meer) rondlopen.
_Esmee
- tycha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Smoothies
- Contacteer:
Hier in de buurt lopen nog een paar Rotweilers, stuk voor stuk geen vriendelijke honden. 

Groetjes Marja
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
tycha schreef:Hier in de buurt lopen nog een paar Rotweilers, stuk voor stuk geen vriendelijke honden.
Hier ook.
Maar moet er een kantekening bij maken, het zijn kruisingen rott - berner.
Er zijn er een hoop van geproduceerd de laatste jaren.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Haha geweldigNanna schreef:Hier lopen dus zo goed als alleen maar vriendelijke Rottweilers. Moet wel zeggen dat het allemaal teven zijn, wellicht scheelt dat.
Er heeft wel een beer van een reu rondgelopen, ene Harry. Maar die had een identiteitscrisis want die heeft tot het eind van zijn leven gedacht dat ie een maltezer was.
Kwam ie met zijn vijftig kilo aangedenderd om vlak voor je neus te eindigen in een spelbuiging![]()
Hij was zelf intact en wilde ook dolgraag met andere intacte reuen spelen. Die begrepen er geen donder van

- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Hier zijn het vooral reuen en twee teven. een van de teven is super lief de rest van die lelijke gedrochten want dat zijn het zijn zo vals als wat er zijn er inmiddels 3 ingeslapen wegens agressie.
Wel loopt er ook een man met een volle Rottweiler reu geen kruising en dat is ook een schat. Zoals hij hoort te zijn. In het begin kwam ikn iet in de buurt omdat al die andere gewoon gevaarlijk zijn. Tot ik in de polder liep en ik Toots aanlijnde en om wilde keren en de persoon die mee liep zei nee joh dat is zo,n schat. En dat bleek zo. ik denk dat de meeste Rottweilers de echte gewoon juist lieverds zijn. Maar die kruisingen met berners zeker de teven die hier rondlopen kun je niet of nauwelijks onderscheiden.
Mijn zus heeft ook een kruising met een berner. Voor hun en de kinderen is het een schat. Ik vind het best verder serieus gedrags gestoord.
Wel loopt er ook een man met een volle Rottweiler reu geen kruising en dat is ook een schat. Zoals hij hoort te zijn. In het begin kwam ikn iet in de buurt omdat al die andere gewoon gevaarlijk zijn. Tot ik in de polder liep en ik Toots aanlijnde en om wilde keren en de persoon die mee liep zei nee joh dat is zo,n schat. En dat bleek zo. ik denk dat de meeste Rottweilers de echte gewoon juist lieverds zijn. Maar die kruisingen met berners zeker de teven die hier rondlopen kun je niet of nauwelijks onderscheiden.
Mijn zus heeft ook een kruising met een berner. Voor hun en de kinderen is het een schat. Ik vind het best verder serieus gedrags gestoord.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Hier een Rottweiler fan, helaas sinds bijna 2 jaar zonder Rottweiler.
Hier in de buurt lopen echt nog wel wat Rottweilers rond, maar Dobermanns zie ik eigenlijk niet meer en Bouviers nog maar heel zelden.
Of het coupeerverbod er iets mee te maken heeft? Misschien bij de Dobermann, dat weet ik niet, maar in ieder geval bij de Rottweiler vind
ik het niet couperen van de staart vele malen mooier en bovendien zit die staart er ook niet voor niks. Ik geloof dat bij de Rottweiler, na
een korte gewenningsperiode, de meeste het toch wel prima vinden zo.
De gezondheid van de Rottweiler is ook niet geweldig, vaak problemen met de gewrichten en gevoelig voor kanker
Bovendien is wat vaak voor Rottweiler doorgaat, dus niet het type Rottweiler wat ik mooi vind: de Rottweiler is een brede hond, maar geen
moddervette, en bovendien hoort ie enorm wendbaar te zijn.. nou, dat zie ik bij de meeste niet zo gebeuren
Ik ben dus fan van het werktype, de wat lichtere bouw, de niet zo overdreven brede kop. Maar goed, daar hoort bij dat je een pittige energieke
hond hebt en soms is dat net wat teveel van het goede.
Hier in de buurt lopen echt nog wel wat Rottweilers rond, maar Dobermanns zie ik eigenlijk niet meer en Bouviers nog maar heel zelden.
Of het coupeerverbod er iets mee te maken heeft? Misschien bij de Dobermann, dat weet ik niet, maar in ieder geval bij de Rottweiler vind
ik het niet couperen van de staart vele malen mooier en bovendien zit die staart er ook niet voor niks. Ik geloof dat bij de Rottweiler, na
een korte gewenningsperiode, de meeste het toch wel prima vinden zo.
De gezondheid van de Rottweiler is ook niet geweldig, vaak problemen met de gewrichten en gevoelig voor kanker

Bovendien is wat vaak voor Rottweiler doorgaat, dus niet het type Rottweiler wat ik mooi vind: de Rottweiler is een brede hond, maar geen
moddervette, en bovendien hoort ie enorm wendbaar te zijn.. nou, dat zie ik bij de meeste niet zo gebeuren

Ik ben dus fan van het werktype, de wat lichtere bouw, de niet zo overdreven brede kop. Maar goed, daar hoort bij dat je een pittige energieke
hond hebt en soms is dat net wat teveel van het goede.
- Lieske_1977
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Dobermanns zie ik heel, heel zelden. Ik ken twee mensen met bouviers; stuk voor stuk prima honden. Rottweilers zie ik vaker dan me lief is
Meestal zijn het ronduit agressieve, schuimbekkende uitvallers waar ik graag een blokje voor om ga.

- dagmar88
- Zeer actief
Nanna schreef:Hier lopen dus zo goed als alleen maar vriendelijke Rottweilers. Moet wel zeggen dat het allemaal teven zijn, wellicht scheelt dat.
Er heeft wel een beer van een reu rondgelopen, ene Harry. Maar die had een identiteitscrisis want die heeft tot het eind van zijn leven gedacht dat ie een maltezer was.
Kwam ie met zijn vijftig kilo aangedenderd om vlak voor je neus te eindigen in een spelbuiging![]()
Hij was zelf intact en wilde ook dolgraag met andere intacte reuen spelen. Die begrepen er geen donder van
Mijn kruising reuen ook. Wel altijd van het type geef ze een vinger en ze rukken een arm af

En aan de andere kant geen honden om veel druk op te zetten, zeker niet wanneer ze niet weg kunnen lopen.
Niko is vreselijk lief, kun je zo met een vreemde volle reu in de auto gooien en kan ontzettend goed op gepaste wijze grenzen aangeven bij jonge honden.
Een half woord en hij loopt met ingezogen wangen zonder te kijken langs de meest idiote uitvallers. Zelfs met een xxl pitbull over z'n rug gedrapeerd deed hij niets.
Maar z'n gebruiksaanwijzing binnen niet volgen of hem te veel privileges geven en hij haalt serieus uit.
Denk dat het daar vaak de mist in gaat.
De rotzakken kan ik overigens ook wel waarderen, en omgekeerd.
Hier op het industrieterrein liep vaak een man met twee niet zo vriendelijke rotkwijlers.
De ene ging er standaard vandoor om met z'n dikke kont op m'n schoenen te komen zitten. Zo, jij kunt nergens meer heen, en dan nu aaien

- Lothian
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Hier in de buurt lopen twee of drie Rottweilers (ivm Dalí kom ik nooit dichtbij genoeg om te zien hoeveel verschillende het er zijn
) en ik kom ze niet graag tegen. Het zijn fixerende patsers. Daar kan Dalí slecht mee. Ook was er een jonge Dobermann maar ik bedenk me nu dat ik die al een tijdje niet heb gezien. Daar werd veel mee gefietst. En ik zag toevallig vanochtend een bouvier naast de fiets in het buitengebied, haha.
Ik denk dat het coupeerverbod die rassen alleen maar goed heeft gedaan trouwens. Nog los van de walgelijke handeling zelf is daarmee een groep eigenaren weggeselecteerd die kennelijk niet genoeg verstand van honden had om uitstraling van cosmetische ingrepen te onderscheiden. En die die 'stoere' uitstraling kennelijk ook nog eens belangrijk vonden.

Ik denk dat het coupeerverbod die rassen alleen maar goed heeft gedaan trouwens. Nog los van de walgelijke handeling zelf is daarmee een groep eigenaren weggeselecteerd die kennelijk niet genoeg verstand van honden had om uitstraling van cosmetische ingrepen te onderscheiden. En die die 'stoere' uitstraling kennelijk ook nog eens belangrijk vonden.
Laatst gewijzigd door Lothian op 14 aug 2016 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Hire op het forum heeft een lid gezeten die KNPV trainde met een dober. Die heeft voorzover ik weet om gezondheidsredenen moeten stoppen.
In de IPO zijn er nog aparte dober verenigingen. Daar zijn nog wel een aantal honden dan actief.
In de KNPV is momenteel een bruine dober erg actief en is de planning dit jaar nog voor de keuring. Alleen is de moeder daarvan op 5 jaar op onverklaarbare reden dood neergevallen en begreep ik vorige week dat de eigenaar vanalles laat testen maar het hart niet omdat de test een moment opname is en de DNA test vooral op de Amerikaanse populatie gericht is.
In de IPO zijn er nog aparte dober verenigingen. Daar zijn nog wel een aantal honden dan actief.
In de KNPV is momenteel een bruine dober erg actief en is de planning dit jaar nog voor de keuring. Alleen is de moeder daarvan op 5 jaar op onverklaarbare reden dood neergevallen en begreep ik vorige week dat de eigenaar vanalles laat testen maar het hart niet omdat de test een moment opname is en de DNA test vooral op de Amerikaanse populatie gericht is.