Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Leren apporteren, hij doet het!
Moderator: moderatorteam
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: Leren apporteren
Lang lijntje aan een bal, kort stukje weggooien en bal bewegen als ze er bijna is

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Als hij hem al niet ziet zou ik hem maar een klein stukje weggooien, recht voor z'n neus. Zodra dat spelletje hem gaat interesseren let hij vanzelf beter op
Dan kan je met twee ballen werken, als hij de ene heeft kan hij die terugbrengen en ruilen voor de ander. Zo doe ik het tenminste, maar bij mijn honden is dit ook al behoorlijk voorgeprogrammeerd natuurlijk.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik heb het Elco in omgekeerde volgorde aangeleerd met de clicker. Dus eerst afgeven in de hand, daarna pakken en geven in de hand. En toen hij dat spelletje door had, stukje bij beetje de afstand vergroot, tot ik knuffel/bal weg kon gooien en hij hem betrouwbaar ophaalde. Nu maakt het niet meer uit waar ik m'n hand hou, hij zoekt actief m'n hand om z'n speeltje af te geven
- Shiloh86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder
- Aantal honden: 1
Als je de bal gooit, gaat hij hem dan wel pakken? Als jij gaat rennen, komt hij dan achter je aan?
Ik heb Duke leren apporteren door klein te beginnen met trek en achtervolg spelletjes. Balletje met een touw eraan, lekker stoeien en trek spelletje doen. Dichtbij weggooien, en zodra hij de bal pakte zelf wegrennen. Dan kwam hij met bal en al achter me aan. Vervolgens ving ik hem op, greep het touw, commando los, flink belonen en gelijk weer trekspelletje. Op een gegeven moment het commando apport er aan gehangen. Langzaam het balletje steeds verder gaan gooien en zelf minder gaan rennen.
Inmiddels snapt hij dat als ik apport zeg dat hij het balletje in mijn hand moet deponeren.
Als hij het balletje niet ziet, dan misschien beginnen met iets anders. Knuffel, flostouw, Fleece frutsel. Whatever.
Ik heb Duke leren apporteren door klein te beginnen met trek en achtervolg spelletjes. Balletje met een touw eraan, lekker stoeien en trek spelletje doen. Dichtbij weggooien, en zodra hij de bal pakte zelf wegrennen. Dan kwam hij met bal en al achter me aan. Vervolgens ving ik hem op, greep het touw, commando los, flink belonen en gelijk weer trekspelletje. Op een gegeven moment het commando apport er aan gehangen. Langzaam het balletje steeds verder gaan gooien en zelf minder gaan rennen.
Inmiddels snapt hij dat als ik apport zeg dat hij het balletje in mijn hand moet deponeren.
Als hij het balletje niet ziet, dan misschien beginnen met iets anders. Knuffel, flostouw, Fleece frutsel. Whatever.

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Elco was ruim een half jaar toen ik er mee begon. Dus bepaald niet met een rustige hond en met de concentratie van een goudvis 
Je moet vooral zelf geduld hebben en niet te snel willen gaan
Je moet vooral zelf geduld hebben en niet te snel willen gaan
- Shiloh86
- Zeer actief
Haha. Wat een lekker ding! Vooral niet teveel druk op leggen. Misschien gewoon eerst even focussen op dat het knap is als hij de bal een tijdje vast heeft. Kijken of hij met bal in de mond wil meelopen. Wat je nu ziet is dat als je hem roept, dat hij de bal dan direct los laat. Als hij met bal wil lopen, dan er een achtervolg spelletje van maken. Wat dat betreft zou ik denk ik ook een bal met een touw eraan gebruiken, zodat het ook iets is waar je samen mee kan spelen. Of is Jip helemaal niet van de trekspelletjes?

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Kan je hem anders eerst leren apporteren met een voerdummy?
- Iriszonnetje
- Vaste gebruiker
Oh..Ik lees ff mee! Ik wil Luca ook leren apporteren. In het begin leek hij het uit zichzelf te doen. Ik gooi iets weg en hij komt het grootste deel het weer brengen maar mijn kinderen hebben nu een aantal keren achter hem aan gerent als spel toen hij een speeltje vast had en dat vond hij erg leuk..nu komt hij het speeltje, eenmaal gepakt, niet meer brengen maar holt ermee weg! :-O Nu wil ik dit graag weer omdraaien! Met belonen wel al weer geprobeerd maar snappen...ho maar..hahaha
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Voor een voergerichte en (nog) niet heel erg speelgerichte hond werkt dit inderdaad erg goed.ranetje schreef:Kan je hem anders eerst leren apporteren met een voerdummy?
Ik heb Amy ook leren apporteren met een voerdummy en zelfs Amoz snapt het nu
Amy apporteert inmiddels ook andere dingen, maar nog geen ballen (die vindt ze niet leuk of ze denkt dat alle ballen van Mila zijn). Maar ik denk dat dat op den duur ook wel lukt, ze heeft laatst wel een halfuur met een appeltje gespeeld en geapporteerd
- ranetje
- Zeer actief
Met erg voergerichte honden (= passievolle vreters) oefen ik in het begin zelfs aangelijnd als ze plannen hebben om hem te smeren met de voerdummy.Heavy schreef:ranetje schreef:Kan je hem anders eerst leren apporteren met een voerdummy?
Leukdat ga ik proberen . Hij is gek op voer dus denk dat hij daar meer nut van zal inzien dan van een bal terugbrengen
ik begin wel in huis want ik denk zomaar dat Jip weg rent met voerdummy en open probeert te maken .
Wat hij nu deed was steeds bij de bal gaan liggen . Misschien kan ik er beter een zoek de bal spelletje van maken
- HillieS
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Schapendoezen zijn over het algemeen sowieso niet de grootste apporteer talenten. Vaak vinden ze er geen klap aan. Hou daar in je verwachtingen rekening meeHeavy schreef:Ik denk dat Jip te weinig rust heeft voor deze methodeFotogravinnetje schreef:Ik heb het Elco in omgekeerde volgorde aangeleerd met de clicker. Dus eerst afgeven in de hand, daarna pakken en geven in de hand. En toen hij dat spelletje door had, stukje bij beetje de afstand vergroot, tot ik knuffel/bal weg kon gooien en hij hem betrouwbaar ophaalde. Nu maakt het niet meer uit waar ik m'n hand hou, hij zoekt actief m'n hand om z'n speeltje af te geven
Ik heb het ongeveer zo gedaan zoals Fotogravinnetje het hierboven beschrijft. Heeft best tijd gekost, maar inmiddels vind ze ballen apporteren, en haar apporteerknuffels halen he-le-maal het einde!

- HillieS
- Zeer actief
Yara vind de clicker wel ok, die heb ik inderdaad gebruikt. Je kan ook een zogenaamd 'clicker-woord' zoals 'goed' of 'ja' ofzo gebruiken, gevolgd door direct een snoepje. Dus zelfde als een clicker maar zonder het ding. Maar als je het stapje voor stapje doet en niet te snel gaat heb je kans dat hij het leuk vind. De schapendoes'pup' van Yara dr fokster/trainster kan ook apporteren. Die is trots op haar eerste does die t kan, van de 5 die ze tot voor kort had.Heavy schreef:Heb je dat ook met de clicker gedaan? Jip wordt zo gestrest van de clicker . Hij gaat zitten krabben en piepen. Maar het is alweer een tijd geleden misschien heeft hij nu wat meer rust in zijn koppie ahhumHillieS schreef:Schapendoezen zijn over het algemeen sowieso niet de grootste apporteer talenten. Vaak vinden ze er geen klap aan. Hou daar in je verwachtingen rekening meeHeavy schreef:Ik denk dat Jip te weinig rust heeft voor deze methodeFotogravinnetje schreef:Ik heb het Elco in omgekeerde volgorde aangeleerd met de clicker. Dus eerst afgeven in de hand, daarna pakken en geven in de hand. En toen hij dat spelletje door had, stukje bij beetje de afstand vergroot, tot ik knuffel/bal weg kon gooien en hij hem betrouwbaar ophaalde. Nu maakt het niet meer uit waar ik m'n hand hou, hij zoekt actief m'n hand om z'n speeltje af te gevenYara kan het inmiddels behoorlijk goed (ook sorteren dus 2 knuffels kent ze bij naam en als ik zeg 'aport beer' dan haalt ze het beertje en t zelfde bij de giraffe.
Ik heb het ongeveer zo gedaan zoals Fotogravinnetje het hierboven beschrijft. Heeft best tijd gekost, maar inmiddels vind ze ballen apporteren, en haar apporteerknuffels halen he-le-maal het einde!

- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Hebe heeft natuurlijk van Diem afgekeken hoe het niet moetHillieS schreef: De schapendoes'pup' van Yara dr fokster/trainster kan ook apporteren. Die is trots op haar eerste does die t kan, van de 5 die ze tot voor kort had.
Tip van een voerdummy vind ik wel een goede. Ik ga daar ook eens mee aan de slag om te zien of ik ze hier wat meer de lol van bij mij terugbrengen kan bijbrengen
Hij is toch geluidsgevoelig? Diem raakt niet gestrest van een clicker maar hij vindt het wel een vervelend geluid. Bij elke klik knijpt hij even met zijn ogen.Heavy schreef:Heb je dat ook met de clicker gedaan? Jip wordt zo gestrest van de clicker .
Een oefening ziet er dan zo uit: ik vraag wat van hem, hij voert het uit met een wat vertrokken gezicht, knippert met zijn ogen als ik click om vervolgens opgelucht het snoepje aan te nemen. De clicker slaan we dus maar over, ik beloon hem wel met mijn stem
- HillieS
- Zeer actief
En van Yara afgekeken hoe het wel moet
Die voerdummy zou voor Mies inderdaad een goede kunnen zijn, als ze tijd heeft in dr agenda
Diem zal het allicht lollig vinden
Die voerdummy zou voor Mies inderdaad een goede kunnen zijn, als ze tijd heeft in dr agenda

- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Oh ja, afkijken hoe het wel moet is natuurlijk logischer. Met als extra motivatie Diem aftroevenHillieS schreef:En van Yara afgekeken hoe het wel moet![]()
Die voerdummy zou voor Mies inderdaad een goede kunnen zijn, als ze tijd heeft in dr agenda![]()
Als het om eten gaat kan Mies meestal wel een gaatje in haar agenda vinden. Het zal er meer om hangen of de kosten-baten analyse een beetje positief uitvalt
- HillieS
- Zeer actief
En Diem aftroeven is ook Belangrijkpioenroos schreef:Oh ja, afkijken hoe het wel moet is natuurlijk logischer. Met als extra motivatie Diem aftroevenHillieS schreef:En van Yara afgekeken hoe het wel moet![]()
Die voerdummy zou voor Mies inderdaad een goede kunnen zijn, als ze tijd heeft in dr agenda![]()
Diem zal het allicht lollig vinden![]()
Dan is dat de uitdaging voor jou. Zoek een voerdummy die Mies kan vasthouden en waar genoeg extra lekkers in kanpioenroos schreef: Als het om eten gaat kan Mies meestal wel een gaatje in haar agenda vinden. Het zal er meer om hangen of de kosten-baten analyse een beetje positief uitvalt

- HillieS
- Zeer actief
Re: Leren apporteren, hij doet het!
Super!
Je kunt op den duur er vanzelf een commando aan hangen.
Bijvoorbeeld door enthousiast hem aan te moedigen met 'goed zo, pak de bal, jaaaaa goed zo' en dan dat uitwerken naar dat hij het op het commando doet.
Je kunt op den duur er vanzelf een commando aan hangen.
Bijvoorbeeld door enthousiast hem aan te moedigen met 'goed zo, pak de bal, jaaaaa goed zo' en dan dat uitwerken naar dat hij het op het commando doet.

- Shiloh86
- Zeer actief
SuperHeavy schreef:Hij doet het gewoon! Rust brengen moet je door zelf rustig te blijven jaja ik weet het allemaal wel maar toepassen is wat anders. Dus vandaag weer bal gegooid en toen hij hem had ging hij meteen weer liggen en ben ik weg gaan rennen en kwam hij me achterna .
Dat een paar keer gedaan en toen snapte hij het . De bal wordt terug gebracht . Nog niet in mijn hand maar ik ben al dik tevredenhet werkt dus bij Jip het beste om geen commando's te geven en te gaan roepen maar gewoon rustig te blijven en hem zelf na te laten denken .
Bal in het water moeten we nog aan werken want die bal is nu dus kwijt

- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
- Aantal honden: 5
- xSuzannex
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezers
- Contacteer:
Wat goed!
Hier heb ik toevallig gister op puppycursus een begin gemaakt met apporteren met de clicker. Kreeg een privélesje dus er was tijd voor van alles.
Gewoon iets halen wat gegooid werd deed ze wel, maar terugbrengen maakte ze een spel van waarbij ik het moest afpakken en snel genoeg moest zijn
We hielden een pen voor haar neus, klik als ze erin beet, (en uiteraard na elke klik een koekje) dat een keer of 10 tot ze duidelijk door had dat ze die pen in haar bek moest hebben voor een klik.
daarna de pen op de grond, oppakken is klik
daarna oppakken en een nanoseconde langer vasthouden.
daarna commando pen eraan koppelen
mijn hand eronder houden zodat ie daarin komt als ze hem uittuft.
en daarna wordt pas de afstand vergroot.
na 2x een paar minuten clickeren zijn we al zo ver dat ik 5 rare voorwerpen in de kamer leg en ze ze een voor een komt afgeven in mijn hand
Hier heb ik toevallig gister op puppycursus een begin gemaakt met apporteren met de clicker. Kreeg een privélesje dus er was tijd voor van alles.
Gewoon iets halen wat gegooid werd deed ze wel, maar terugbrengen maakte ze een spel van waarbij ik het moest afpakken en snel genoeg moest zijn
We hielden een pen voor haar neus, klik als ze erin beet, (en uiteraard na elke klik een koekje) dat een keer of 10 tot ze duidelijk door had dat ze die pen in haar bek moest hebben voor een klik.
daarna de pen op de grond, oppakken is klik
daarna oppakken en een nanoseconde langer vasthouden.
daarna commando pen eraan koppelen
mijn hand eronder houden zodat ie daarin komt als ze hem uittuft.
en daarna wordt pas de afstand vergroot.
na 2x een paar minuten clickeren zijn we al zo ver dat ik 5 rare voorwerpen in de kamer leg en ze ze een voor een komt afgeven in mijn hand
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
- ranetje
- Zeer actief
Leuk!!Heavy schreef:Hij doet het gewoon! Rust brengen moet je door zelf rustig te blijven jaja ik weet het allemaal wel maar toepassen is wat anders. Dus vandaag weer bal gegooid en toen hij hem had ging hij meteen weer liggen en ben ik weg gaan rennen en kwam hij me achterna .
Dat een paar keer gedaan en toen snapte hij het . De bal wordt terug gebracht . Nog niet in mijn hand maar ik ben al dik tevredenhet werkt dus bij Jip het beste om geen commando's te geven en te gaan roepen maar gewoon rustig te blijven en hem zelf na te laten denken .
Bal in het water moeten we nog aan werken want die bal is nu dus kwijt
Niet alles tegelijk
Dit is al super en dat water komt later.