Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Taboe mbt herplaatsen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 4

Re: Taboe mbt herplaatsen

Ongelezen bericht door Sassy »

Idd Yara, paarden gooien ze ons ook achterna.
Onder het mom van je hebt toch plaats genoeg...
Alsof het voer, hoefsmid, ontwormen, enten e.d allemaal maar niks kost :oohja:
Afbeelding
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door smoekie »

Lemuria schreef:Herplaatsen is gewoon soms nodig, waarom een ander er een mening over zou moeten hebben, snap ik niet helemaal. Toen ik bij m'n ex wegging en op een klein studentenkamertje terechtkwam, kon ik mijn 3 Huskies gewoon niet houden. Gek te bedenken dat die honden misschien al dood zijn, ik heb er geen contact mee gehouden omdat ik het niet kon. Te pijnlijk. Het lag absoluut niet aan de honden. Ik voelde me ronduit mislukt. Een aantal maanden later kwam de jongste, waar ik de sterkste band mee had, nog even terug - de mensen hadden zich verkeken op het houden van een Husky. Moddervet was hij. Ik heb hem toen een paar weken (geloof ik) in huis gehad en wederom moeten herplaatsen - ik leefde op 16m2 en het was geen doen.

Ik heb tot een paar jaar daarna geen Husky kunnen zien zonder over de flos te raken, was zelf ook altijd overtuigd van de mening "Als je aan een hond begint, blijft-ie tot het eind.". Maar soms is dat 'einde' niet de dood, maar een andere onoverkomelijke situatie.
Maar situaties al bovenstaande staan toch ook voor zover er al discussie is, niet ter discussie? In zulke gevallen is het cru gezegd helaas pindakaas en kon je niet anders. Dat heeft dan ook niks te maken met "mislukt" zijn (voelen) te maken.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Machie schreef:
Tineke schreef:
Marjoleine schreef: Met zulke honden wordt vaak weinig meer gedaan, dan zijn ze toch beter af ergens waar ze de enige zijn?
Waarom is dat eigenlijk dat er met uitgefokte honden weinig meer wordt gedaan, dat lijkt me iets wat jezelf in de hand hebt namelijk. Wij fokken niet maar hebben wel een aardig leeftijdsverschil tussen de honden maar kunnen ze toch allemaal bieden wat ze nodig hebben, kwestie van aanpassen aan hun behoeften.
Ik denk dat de hond er dan is als fokteef en niet als huishond?
Anders snap ik ook niet waarom je met een teef wel wat kan doen als je er nog mee kan fokken en daarna niet meer. Ik heb geen idee...
Ik heb ook niets tegen herplaatsen als de hond niet goed op zijn op zijn plek zit, maar lariekoek redenen en meteen weer wat anders aanschaffen is te makkelijk. :ugh:

Madam is ook een uitgefokte teef ( wat een raar woord is dat trouwens, niet meer nodig zo klinkt het :blauwoog: )
En ik had gewild dat ze het jaren eerder had gedaan, dan was ze ook jaren eerder gelukkiger geweest, want het was echt een gestoord hondje, zat daar bijna 24 uur per dag in een bench omdat ze vocht, ja vind je het gek met nog 6 of 7 Lakeland teven en mocht 1 keer per dag mee, dat ze hier kwam kon ze een hele dag rondjes lopen en stopte alleen als je haar op haar plaats stuurde en was hysterisch met uitgaan, vind je het gek ze mocht hier mee ballen en fietsen en zwemmen, maar we moesten eerst alles rustig opbouwen omdat ze met haar 7 jaar niets gewend was en eerst spieren moest opbouwen :piew: , in en in triest heb ik dat gevonden :evil: toen kwamen de krampen van Madam wat mijn schuld was volgens de fokster :ugh:
Nu gaat het goed met Madam, maar wat heb ik een intense bloedhekel aan die zogenaamde goede fokkers die naar de buitenwereld de ideale hondenmensen zijn :blah:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Tineke schreef:
Marjoleine schreef: Met zulke honden wordt vaak weinig meer gedaan, dan zijn ze toch beter af ergens waar ze de enige zijn?
Waarom is dat eigenlijk dat er met uitgefokte honden weinig meer wordt gedaan, dat lijkt me iets wat jezelf in de hand hebt namelijk. Wij fokken niet maar hebben wel een aardig leeftijdsverschil tussen de honden maar kunnen ze toch allemaal bieden wat ze nodig hebben, kwestie van aanpassen aan hun behoeften.
Omdat er inmiddels ook weer jongere honden zijn waar mee wordt gewerkt en gefokt, en een dag heeft een beperkt aantal uren.
Daar kun je wel van alles van vinden maar het is gewoon de praktijk.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
smoekie
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Tineke schreef:
Omdat er inmiddels ook weer jongere honden zijn waar mee wordt gewerkt en gefokt, en een dag heeft een beperkt aantal uren.

Dus is een hond (fokteef) niks meer dan een "gebruiksvoorwerp" en waar je gebruik van maakt zolang dat kan/mogelijk is. Waarom is er dan altijd zoveel ophef wanneer mensen het hebben over honden(lees dieren) als ding/gebruiksvoorwerp. Dat zijn ze dan toch ook? Niet goed? Niet goed genoeg meer? Next!

En ja, ongetwijfeld dat dat de praktijk is. Daar twijfel ik ook niet aan. En ja, daar vind ik zoals je terecht zegt inderdaad wat van.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Marjoleine schreef:
Tineke schreef:
Niet bij iedereen hoor want ze zijn er wel die fokkers die dat niet doen en waar de uitgefokte honden een goede oude dag hebben. Kwestie van keuzes maken en prioriteiten.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

Cleva schreef:Het is me vaak opgevallen dat mensen erg opgewonden worden als het er om gaat dat iemand het "uit wil maken" met zijn hond.
Aan de ene kant zijn mensen enorm aanvallend en aan de andere kant schieten de uitmakers vreselijk in de verdediging.
Ik begrijp niet precies waarom.

Als iemand een paard verkoopt heb je dat gelul toch ook niet?
Wat is er mis mee om ten halve te draaien? Ondertussen staat het forum bol van de mensen met dolgelukkige herplaatsers.

Ik heb honden vooral leren kennen als dieren die contact nodig hebben. Het is nooit genoeg. Het kan altijd nog hechter.
Hoe doe je dat als je het zelf niet voelt? Hoe verzorg je dat voor een hond waar je eigenlijk wel klaar mee bent?
Je kunt er allerlei kritische noten bij bedenken maar doen alsof je blij met je hond bent komt niet aan. Daar zijn ze te slim en te gevoelig voor. Je kunt een hond niet laten voelen dat hij gewenst is als dat niet echt zo is.

Waarom dan al die heisa over herplaatsen?

Stelling: Elke hond heeft een baas nodig die hem waardeert. Als je dat zelf niet kunt moet je loslaten.

Bespreek.
herplaatsen hoeft geen taboe te zijn, soms is er gewoon geen andere oplossing. Door onvoorziene en onoplosbare omstandigheden bij voorbeeld. En ja, elders kan de hond dan beter af zijn.
Maar ik gok zomaar dat de situatie in de meeste gevallen helemaal niet zo hopeloos of onoplosbaar was, hond dumpen is immers veel makkelijker als het even tegenzit. TOen ik op zoek was naar een nieuwe (herplaats)herder, heb ik letterlijk honderden advertenties gezien met dezelfde opgaaf van reden: geen tijd om de hond te geven wat ie 'verdiende' :ugh: Daar word ik echt niet goed van eerlijk gezegd. Denk gewoon ff na voordat je een hond in huis neemt :devil: Tuurlijk kan de hond dan beter ergens zijn waar er wèl tijd genoeg is, maar daar gaat het niet om. Je hebt gewoon de morele plicht om een dier tot aan het einde naar eer en geweten te verzorgen. Soms kan herplaatsen daar bij horen, maar helaas is er ook een gerede kans dat het dier uiteindelijk wederom moet verkassen.
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Tineke schreef:
Marjoleine schreef:
Tineke schreef: Waarom is dat eigenlijk dat er met uitgefokte honden weinig meer wordt gedaan, dat lijkt me iets wat jezelf in de hand hebt namelijk. Wij fokken niet maar hebben wel een aardig leeftijdsverschil tussen de honden maar kunnen ze toch allemaal bieden wat ze nodig hebben, kwestie van aanpassen aan hun behoeften.
Niet bij iedereen hoor want ze zijn er wel die fokkers die dat niet doen en waar de uitgefokte honden een goede oude dag hebben. Kwestie van keuzes maken en prioriteiten.
Nou idd, als je er geen honden meer bij kan hebben omdat er te weinig uren in de dag zitten, dan neem je geen nieuwe hond, je weet van te voren dat een hond gemiddeld een jaar of 12 wordt!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
smoekie
Zeer actief

Lunatic schreef:Nou idd, als je er geen honden meer bij kan hebben omdat er te weinig uren in de dag zitten, dan neem je geen nieuwe hond, je weet van te voren dat een hond gemiddeld een jaar of 12 wordt!
Wel, want als de uitgerangeerde en overbodig geworden fokteef niet meer nodig is, is er geen tijd meer voor omdat er gewerkt en gefokt 'moet" worden met de jongere (fok) honden. Wat dat betreft staat een hond(dier) terecht "geregistreerd" als een ding/gebruiksvoorwerp. Dat is het helaas in de praktijk veel te veel/vaak!
Arline
Zeer actief

Ongelezen bericht door Arline »

Ik ben niet tegen herplaatsen, want zo ben ik aan Nox gekomen en ik ben enorm blij met hem.
Als mensen en goede reden hebben en een goed adres zoeken zie ik geen problemen, een hond heb je immers als verrijking van je leven. De reden en afweging kan iemand alleen zelf maken, dat anderen er wat van vinden dat kan en mag.
mijn eigen ervaring met het herplaatsen van een hond is niet goed. De omstandigheden lieten me toen weinig andere keus, dit had overigens niets met de hond of dat ik niet van hem hield te maken. Helaas weet je niet hoe een hond terecht komt. En nee direct de 1e optie is hij niet naar toe gegaan, maar naar en adres dat veel geschikter leek. Niet dus. Ook dat is een risico van herplaatsen.
Achteraf had ik het anders gedaan, maar dat is makkelijk kletsen, want achteraf kijk je een koe in de kont. Zoals hier al eerder gezegd je hebt geen glazen bol waarin je kijken kan, want dan zou niemand een hond hebben waarmee het niet klikt of die niet past. Er zijn ook legio voorbeelden waarbij een hond veel beter af is bij een nieuwe baas. Dus nee, niet tegen herplaatsen. Of ik het zelf nog eens zou doen denk ik (nu) niet.
Afbeelding
I think the reason we are born with two hands is so we can pet two dogs at once
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Ik vind er ook meestal wat van.
En meestal niet positief.
En toch zit ik er ook tegen aan te hikken.
Omdat ik het inmiddels echt zat begin te worden om altijd politieagent te moeten spelen.
En beide honden kunnen ook niet zichzelf zijn daardoor.
De een wil spelen en de ander is een stuk sjagrijn wat dat betreft.
En de andere dag zit dat stuk sjagrijn weer de oren van Suske te soppen.
Maar echt knokken af en toe.
We worden er langzaam aan gek van.
Dus soms ja soms nee.
Soms makkelijk, soms moeilijk.
Hier met historie moeilijk.
Maar de dag dat we een ander huis gaan zoeken komt steeds dichterbij.
Asiel vind ik te makkelijk.
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Als een hond het ergens anders beter heeft, zou ik herplaatsen zeker overwegen. Bij sommige honden denk ik wel eens: was je maar herplaatst :ugh: Hoewel ik ook wel denk dat honden zich prima zullen schikken in nieuwe situaties, maar ik zou het niet kunnen. Dan zou ik herplaatsing zeker overwegen.
Perry en Noah

Afbeelding
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

billy schreef:
Machie schreef:
Tineke schreef:
Ik denk dat de hond er dan is als fokteef en niet als huishond?
Anders snap ik ook niet waarom je met een teef wel wat kan doen als je er nog mee kan fokken en daarna niet meer. Ik heb geen idee...
Ik heb ook niets tegen herplaatsen als de hond niet goed op zijn op zijn plek zit, maar lariekoek redenen en meteen weer wat anders aanschaffen is te makkelijk. :ugh:

Madam is ook een uitgefokte teef ( wat een raar woord is dat trouwens, niet meer nodig zo klinkt het :blauwoog: )
En ik had gewild dat ze het jaren eerder had gedaan, dan was ze ook jaren eerder gelukkiger geweest, want het was echt een gestoord hondje, zat daar bijna 24 uur per dag in een bench omdat ze vocht, ja vind je het gek met nog 6 of 7 Lakeland teven en mocht 1 keer per dag mee, dat ze hier kwam kon ze een hele dag rondjes lopen en stopte alleen als je haar op haar plaats stuurde en was hysterisch met uitgaan, vind je het gek ze mocht hier mee ballen en fietsen en zwemmen, maar we moesten eerst alles rustig opbouwen omdat ze met haar 7 jaar niets gewend was en eerst spieren moest opbouwen :piew: , in en in triest heb ik dat gevonden :evil: toen kwamen de krampen van Madam wat mijn schuld was volgens de fokster :ugh:
Nu gaat het goed met Madam, maar wat heb ik een intense bloedhekel aan die zogenaamde goede fokkers die naar de buitenwereld de ideale hondenmensen zijn :blah:
Dat ene hondje, dat in eerste instantie bij ons herplaatst zou worden, maar toen ze zijn stamboom zag ineens niet meer want er moest mee gefokt worden, heeft ook maanden in een bench gezeten, apart in de hal. Mocht er alleen uit om te dekken en af en toe een klein rondje lopen. Om te huilen. En waar t beestje nu is, geen mens die het weet.

Madam had krampen omdat je haar te weinig liet drinken, zei jeweetwelwie, 'want lakelandjes drinken heel slecht'. Nou, nooit wat van gemerkt en Polly had ook krampen, in lichte mate, waarschijnlijk omdat ze bij ons van jongsafaan al kvv kreeg, het schijnt dat dat de aanvallen sterk vermindert. En dat Heeft Madam daar natuurlijk niet gehad, die kreeg ander eten. De da wist meteen wat het was en lag bijna onder de tafel van het lachen toen ik zei dat een fokster had gezegd dat het kwam door te weinig drinken.

Sorry, moest het even kwijt.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

smoekie schreef:Dus is een hond (fokteef) niks meer dan een "gebruiksvoorwerp" en waar je gebruik van maakt zolang dat kan/mogelijk is. Waarom is er dan altijd zoveel ophef wanneer mensen het hebben over honden(lees dieren) als ding/gebruiksvoorwerp. Dat zijn ze dan toch ook? Niet goed? Niet goed genoeg meer? Next!
Nee, niet "niet goed genoeg". Anders waren ze geen fokdier. Maar fokkers willen verder en vol is vol. En als zich dan een goede plek aandient heb ik er zelf geen problemen mee als mensen dat doen.

Niet-fokkers hebben daar vaak wél problemen mee en daarom rust er dus een enorm taboe op. Ik begrijp niet waarom. Als zo'n hond het elders goed heeft is dat toch prima?
Bovendien, niet alle fokkers hebben honden in een bench en in een niet-heel-hondvriendelijke situatie.
Overigens zou ik dat juist een reden vinden om herplaatsen toe te juichen.

Ik vind dat je honden in een groep in huis hoort te houden en als dat ergens fout gaat moet je dat oplossen. Scheiden vind ik dan weer niet acceptabel in de meeste situaties, ik zou het nooit willen in elk geval. Dan liever een herplaatsen zodat die elders een leuk leven heeft.

Wat is trouwens het verschil met paarden, daar is het doodnormaal. En met bv konijnen? Die worden na twee worpen gewoon geslacht. Daar hoor je nooit iemand over.

Afbeelding

Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

Suske schreef:Ik vind er ook meestal wat van.
Omdat ik het inmiddels echt zat begin te worden om altijd politieagent te moeten spelen.
Dus soms ja soms nee.
:ugh: Ik begrijp dat dit heel moeilijk is, echt, maar dit kan je toch niet volhouden? Er zit hier mensen met een groot netwerk, maak daar gebruik van :J:
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
smoekie
Zeer actief

Marjoleine schreef:
smoekie schreef:Dus is een hond (fokteef) niks meer dan een "gebruiksvoorwerp" en waar je gebruik van maakt zolang dat kan/mogelijk is. Waarom is er dan altijd zoveel ophef wanneer mensen het hebben over honden(lees dieren) als ding/gebruiksvoorwerp. Dat zijn ze dan toch ook? Niet goed? Niet goed genoeg meer? Next!
Nee, niet "niet goed genoeg". Anders waren ze geen fokdier.
Je snapt vast wel wat ik bedoel Marjoleine.

Marjoleine schreef: Maar fokkers willen verder en vol is vol.
Dat kan, maar zoals gezegd dan is een hond(fokteef) niks meer, minder dan een "gebruiksvoorwerp" waar je gebruik van maakt zolang dat kan/mogelijk is.

Marjoleine schreef:En als zich dan een goede plek aandient heb ik er zelf geen problemen mee als mensen dat doen.
Is mij allemaal prima, maar er zijn mensen, ik is daar 1 van die daar wél een uitgesproken mening over hebben.
Marjoleine schreef: Niet-fokkers hebben daar vaak wél problemen mee en daarom rust er dus een enorm taboe op.
Ik denk dat je hier misschien het verschil kenbaar maakt tussen "hobbyfokkers" en "bedrijfsmatige fokkers". Mijn ouders fokte wel en van hen heb ik zeer waarschijnlijk deze "mening/overtuiging" meegekregen.

Marjoleine schreef:Ik begrijp niet waarom. Als zo'n hond het elders goed heeft is dat toch prima?
Dat geloof ik direct. Maar het is dan toch ook prima als mensen daar een andere mening op nahouden.

Marjoleine schreef: Bovendien, niet alle fokkers hebben honden in een bench en in een niet-heel-hondvriendelijke situatie.
Overigens zou ik dat juist een reden vinden om herplaatsen toe te juichen.
Ik kan me uiteraard vergissen, maar volgens mij gaat het ook niet om bovenstaande.
Marjoleine schreef: Ik vind dat je honden in een groep in huis hoort te houden en als dat ergens fout gaat moet je dat oplossen. Scheiden vind ik dan weer niet acceptabel in de meeste situaties, ik zou het nooit willen in elk geval. Dan liever een herplaatsen zodat die elders een leuk leven heeft
Mwoah, ben ik niet met je eens. Scheiden is misschien niet de meest ideale situatie, maar soms kán dat niet anders. Of nu ja, kán natuurlijk wel als je voor herplaatsen kiest, maar als dat niet de voorkeur heeft en niet écht nodig is omdat de hond er geen hinder van ondervind vind ik het scheiden van honden een zeer acceptabele oplossing.

Marjoleine schreef:Wat is trouwens het verschil met paarden, daar is het doodnormaal. En met bv konijnen? Die worden na twee worpen gewoon geslacht. Daar hoor je nooit iemand over.

Het "herplaatsen" van paarden staat hier net als het "herplaatsen" van konijnen dan ook niet ter discussie. In China hebben ze het "zonnewendefeest" waarbij het eten van hondenvlees boven aan de menukaart staat. Dus?
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Tiny schreef:
Suske schreef:Ik vind er ook meestal wat van.
Dus soms ja soms nee.
:ugh: Ik begrijp dat dit heel moeilijk is, echt, maar dit kan je toch niet volhouden? Er zit hier mensen met een groot netwerk, maak daar gebruik van :J:
Eigenlijk niet meer vol te houden na een jaar of vier.
En nog een jaar of 8? te gaan?
Lijntjes zijn al uitgezet hoor.
Maar toch :ugh:
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

Suske schreef: Eigenlijk niet meer vol te houden na een jaar of vier.
En nog een jaar of 8? te gaan?
Lijntjes zijn al uitgezet hoor.
Maar toch :ugh:
Ja, erg.
Ted en Harry
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie mix en OEB

Ongelezen bericht door Ted en Harry »

Ik heb helaas zelf moeten meemaken hoe er vooral hier op het forum wordt gereageerd op herplaatsen. Ik wilde het beste voor die hond en dat was overduidelijk niet om bij ons te wonen. Dat er beperkte tijd was omdat ik simpelweg na 2 weken niet ineens ergens nog meer vrije dagen vandaan kon toveren maakte het alleen nog maar moeilijker, ik kon echt geen kant op en zat met gescheiden honden op 55m2. Dat werd allemaal heel hard veroordeeld door mensen die geen idee hadden van mijn situatie. Ik stond daar echt van te kijken. In mijn directe omgeving zag iedereen namelijk wel wat voor onhoudbare situatie het was en snapten ze mijn keuze helemaal. Alleen op het internet kreeg ik naar m'n hoofd geslingerd dat ik gestoord was om te denken dat een dergelijke hond zich "zo snel" zou aanpassen. Ik ging af op mijn ervaringen met opvangers, die beschreven werden als bang en niet sociaal en het hier vervolgens binnen een paar dagen prima deden. De uiteindelijk herplaatste hond werd omschreven als makkelijk en lief maar bleek bij ons een bijtgrage tiran. Dat zag ik gewoon niet aankomen en ik wist dat ik het gewoon niet (snel genoeg) kon oplossen.

Mijn mening over herplaatsen is dat je niet zomaar mag oordelen en je naar alle nuances en factoren moet kijken. Uiteindelijk is het voor de hond in kwestie het best om ergens te wonen waar de hond welkom en/of geliefd is en er genoeg tijd en middelen zijn om de hond te geven wat hij nodig heeft.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Heavy schreef:
Cleva schreef:
smoekie schreef: Dus is een hond (fokteef) niks meer dan een "gebruiksvoorwerp" en waar je gebruik van maakt zolang dat kan/mogelijk is.
Als je nakomelingen aanhoudt vragen die meestal meer tijd en aandacht dan de oudere generaties. Niet altijd erg maar soms is een hond dan beter af met een eigen plek.
Hoeveel tijd en aandacht kost het extra om uitgelokte teef mee te nemen met de wandelingen die toch gemaakt moeten worden? Het lijkt me juist leuk voor nakomelingen en pups dat er ook oudere generaties rondlopen die helpen bij de opvoeding .
Ik heb geen uitgefokte teven oid maar ik deed Xena t laatste jaar geen plezier meer met de wandelingen met de heren samen. Ook de afstand kon ze niet meer aan. Ze kon niet meer mee in de auto waarmee ik altijd de honden uitlaat want daar schoot ze van in de stress door die bijna stik ervaring. Ik moet zeggen dat dit (ondanks dat ik t met liefde deed en nog graag jaren gedaan zou hebben) best behoorlijk veel tijd koste. Zeker toen Xygan nog een puppeman was en dus nog niet mee kon met Xavi uit ivm gevaarijke wegen moest ik 3 x uit. En dat minimaal 4 x per dag. Naast mn werk en t trainen met de honden. Was al voor dag en dauw op en erg laat weer in mn mandje...nogmaals ik had t met liefde nog jaren gedaan maar als fokker met behoorlijk veel meer honden als ik heb kan ik me er genoeg bij voorstellen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Heavy schreef:Wat bedoel je met " vol is vol " dat het huis letterlijk vol is dus geen plaats meer voor de fokteef of dat de dagindeling vol is door werken en showen met de honden die nog wel geschikt zijn voor de fok ?
Nee, je leest niet.
Het gaat om de tijd die je kunt geven.
Natuurlijk kun je alles aanhouden. Dan liggen ze achter de spreekwoordelijke kachel, krijgen relatief weinig aandacht en er wordt weinig tot niets mee gedaan op de dagelijkse zaken na. Zou zo'n hond niet beter af zijn in een huis waar hij/zij de enige is? Ik denk het eigenlijk wel.
Tijd en aandacht zijn essentieel voor een gelukkig hondenleven.
Als die tijd en aandacht verschuift naar jongere exemplaren komt zo'n hond daardoor te kort. Lijkt mij.
Kruimel53 schreef:Daarbij komt dat als ik een hond herplaats, die moet verhuizen, dus én de baas én de leefomgeving veranderen. Paard woont nog steeds gezellig in haar eigen wei.
In dit geval. Dat is natuurlijk lang niet altijd zo.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Heavy schreef:Hoeveel tijd en aandacht kost het extra om uitgelokte teef mee te nemen met de wandelingen die toch gemaakt moeten worden? Het lijkt me juist leuk voor nakomelingen en pups dat er ook oudere generaties rondlopen die helpen bij de opvoeding .
Dat vinden lang niet alle oudere honden, kan ik je zeggen. En lang niet alle teven accepteren andere honden bij hun pups.
Wat jij schets is utopia.

Afbeelding

smoekie
Zeer actief

Cleva schreef:
smoekie schreef: Dus is een hond (fokteef) niks meer dan een "gebruiksvoorwerp" en waar je gebruik van maakt zolang dat kan/mogelijk is.
Als je nakomelingen aanhoudt vragen die meestal meer tijd en aandacht dan de oudere generaties. Niet altijd erg maar soms is een hond dan beter af met een eigen plek.
Dat zal bij anderen vast zo werken hoor, maar dat geeft mijn inziens wél aan dat een hond in sommige (nou ja, sommige) gevallen niks meer/minder is dan een gebruiksvoorwerp/ding dat je wegdoet op het moment dat je er "niks" meer aan hebt en of het "overbodig" is geworden waar geen tijd meer aan besteed "kan" worden.

Cleva schreef:
smoekie schreef: Het "herplaatsen" van paarden staat hier net als het "herplaatsen" van konijnen dan ook niet ter discussie.
Paarden zijn vaak goed verzorgde en geliefde dieren die herplaatst worden omdat men vindt er niet voldoende tijd en aandacht aan te kunnen besteden.
Ik vind dat zeer overeenkomstig met een herplaatshond.
Ik niet. Integendeel zelfs. Appels en peren komt meer in de buurt.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Heavy schreef:
Cleva schreef:
Marjoleine schreef:
Heavy schreef:Hoeveel tijd en aandacht kost het extra om uitgelokte teef mee te nemen met de wandelingen die toch gemaakt moeten worden? Het lijkt me juist leuk voor nakomelingen en pups dat er ook oudere generaties rondlopen die helpen bij de opvoeding .
Dat vinden lang niet alle oudere honden, kan ik je zeggen. En lang niet alle teven accepteren andere honden bij hun pups.
Precies.

Daarnaast kan het voor een oudere hond ook gewoon teveel worden om constant met die jonge klieren bezig te zijn. Juist de eeuwige opvoeders kunnen daar in vastlopen.
Als je dan een plek hebt waar het allemaal wat rustiger kan is dat toch alleen maar een zegen?

Overigens vind ik "uitgefokt" meteen zo'n dramatisch beeld. Alsof het een invalide kneus na 12 nesten is.
Dat is omdat jij iets anders bedenkt bij het woord uit . Ik bedoel klaar met fokken maar klaargefokt klinkt ook zo raar :mrgreen: met pensioen dat kan ook
Bij veel rassen is een 'uitgefokte' teef een jaar of 6. Niet ouder. En als je dan bedenkt dat een doorsnee hond 12 wordt, heb je dus een hond die nog een jaar of 6 leeft. Dat kan als je er één of twee bij hebt waar je niet mee kan fokken.
Maar in de praktijk gebeurt het ook dat je een teefje uit een eigen fok aanhoudt om mee te fokken. Na een jaar of twee blijkt dat de teef fokongeschikt is. Nou, die hou je dan ook nog aan.
O wacht, je hebt ook nog moeder, en nog een oma of twee rondlopen die met pensioen zijn.
Dat zijn er al drie waar je niet mee kan fokken.
Plus nog één of twee teefjes waar je misschien nog wel een nestje mee kan fokken.
Om vervolgens al je fokaspiraties maar 10 jaar op pauze te moeten zetten tot er wat overleden zijn want tja, je huis zit nu vol. Waarvan de helft met honden waar je dus foktechnisch niets mee kan.
Want in Nederland is het nu eenmaal not done om de honden in kennels te houden. Nederlanders houden nu eenmaal van huiskamernestjes. Alleen jammer dat de meeste huiskamers niet de afmetingen hebben om er meer dan 5 of 6 honden in te houden.

Mijn Kyra was overigens zo'n fokteef met pensioen. Een keer een nest gehad, ze wilden niet met haar verder en ze was pas 2,5 jaar. De fokker had al 3 gepensioneerde teven van rond de 10 en vond het beter om een goed tehuis voor Kyra te zoeken.
En ik ben verwaand genoeg om te denken dat ze dat bij mij heeft gevonden. En ik heb volledig begrip voor de fokker en was dolblij met Kyra.
Afbeelding
smoekie
Zeer actief

Cleva schreef:Daarnaast kan het voor een oudere hond ook gewoon teveel worden om constant met die jonge klieren bezig te zijn. Juist de eeuwige opvoeders kunnen daar in vastlopen.

Als je dan een plek hebt waar het allemaal wat rustiger kan is dat toch alleen maar een zegen?
Dat is weer het andere uiterste. Dat wat jij hier nu zegt is toch niet vaak "de reden" waarom een uitgerangeerde/uitgefokte teef het veld moet ruimen hoor.
Cleva schreef: Overigens vind ik "uitgefokt" meteen zo'n dramatisch beeld. Alsof het een invalide kneus na 12 nesten is.
Uitgefokt, het heeft geen nut meer, vol is vol, hop wegwezen en plaats en tijd maken,! Daar komt het uiteindelijk wel op neer. Dramatisch, cru beeld/gezegd? Ja, dat ben ik met je eens.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Ik heb toch sterk het idee Smoekie dat bij jou het probleem eigenlijk niet zo zeer bij het herplaatsen zelf zit, maar meer bij de aanname die je op basis daarvan doet - namelijk dat het dan "dus" maar gebruiksvoorwerpen zijn en de fokker er waarschijnlijk al vóór het herplaatsen dienovereenkomstig mee om gegaan is. Maar echt, als een fokker zijn of haar fokhond een goed hondenleven geeft, en er zorg voor draagt dat de hond na zijn of haar pensioen ergens anders een goed hondenleven heeft. wat is dan in vredesnaam precies het probleem? :U:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Raar hoor mensen willen wel een herplaatser maar die mensen die het dier herpaatsen vinden ze fout.
Ze willen een pup maar als die fokker een oudere hond weg doet dan is dat ook fout.
Het houden en scheiden van 2 knokkende honden is ook fout maar er 1 wegdoen is ook fout en inslapen is ook fout .
Oudere honden bij pup/ jonge hond is fout maar pup of oudere hond herplaatsen is ook fout.
Hond weg doen omdat er geen klik is weg doen is ook fout maar hem houden ook.
Kortom is dus iedereen fout en kun je het in principe nooit goed doen.
Als iedereen nu gewoon stopt met honden houden is het hondenleed zo de wereld uit .Lijkt verdomme wel een wedstrijdje wie het meest van hondjes houd. :zweep:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Dat eeuwige oordeel,. Ik denk en vind nog steeds de Sneeuw ergens anders beter zou kunnen, ( niet dat ze het hier slecht heeft) en dan komen er ook reacties dat je denkt van ik heb t over inslapen of zo :vaag: ...... terwijl je het hebt over een beter passende plaats voor haar. die twijfel zal altijd blijven - ik zorg goed voor haar, maar het kan vele malen beter.. bij iemand die met haar wil ( honden ) sportten of iets dergelijks..... en er zijn best mensen die dat willen - ze zou er zo geschikt voor zijn en de tijd van haar leven hebben......maar goed de twijfel zal altijd blijven of ik haar een plezier doe om te houden....
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

Heavy schreef:
Marjoleine schreef:
Geen utopia denk ik . Het zal het verschil zijn tussen hobby fok en grootschalig .
Dat was iets wat mij vorige week zo verbaasde. Triss heeft vorige week haar moeder weer ontmoet, en die wilde helemaal niets met haar te maken hebben. Snauwen en grauwen. Terwijl deze teef over het algemeen puppen heel leuk vindt, alleen haar eigen puppen naar verloop van tijd niet meer. En dat schijnt heel normaal te zijn bij teven en hun eigen pups.
Zij hebben 9 collies, allemaal in huis, herplaatst niets, maar de oudjes liggen wel apart van de rest. Bij het uitlaten, moeten er hele constructies bedacht worden zodat sommige honden niet bij de pups kunnen komen, omdat die niets van pups moeten hebben.
Zij houdt de oudjes, liggen apart van de rest, maar ik kan me ook zo maar voorstellen dat het voor zo'n hond veel fijner is om ergens een huisje te hebben waar volop aandacht te krijgen.
Afbeelding
Groetjes Marja
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

Ik denk bij fokteven die plaats moeten maken meestal...dat er wel aan verdiend mag worden maar zodra er geen inkomsten meer komen mag die hond naar zijn gouden plekje.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”