Onder het mom van je hebt toch plaats genoeg...
Alsof het voer, hoefsmid, ontwormen, enten e.d allemaal maar niks kost

Moderator: moderatorteam
Maar situaties al bovenstaande staan toch ook voor zover er al discussie is, niet ter discussie? In zulke gevallen is het cru gezegd helaas pindakaas en kon je niet anders. Dat heeft dan ook niks te maken met "mislukt" zijn (voelen) te maken.Lemuria schreef:Herplaatsen is gewoon soms nodig, waarom een ander er een mening over zou moeten hebben, snap ik niet helemaal. Toen ik bij m'n ex wegging en op een klein studentenkamertje terechtkwam, kon ik mijn 3 Huskies gewoon niet houden. Gek te bedenken dat die honden misschien al dood zijn, ik heb er geen contact mee gehouden omdat ik het niet kon. Te pijnlijk. Het lag absoluut niet aan de honden. Ik voelde me ronduit mislukt. Een aantal maanden later kwam de jongste, waar ik de sterkste band mee had, nog even terug - de mensen hadden zich verkeken op het houden van een Husky. Moddervet was hij. Ik heb hem toen een paar weken (geloof ik) in huis gehad en wederom moeten herplaatsen - ik leefde op 16m2 en het was geen doen.
Ik heb tot een paar jaar daarna geen Husky kunnen zien zonder over de flos te raken, was zelf ook altijd overtuigd van de mening "Als je aan een hond begint, blijft-ie tot het eind.". Maar soms is dat 'einde' niet de dood, maar een andere onoverkomelijke situatie.
Ik heb ook niets tegen herplaatsen als de hond niet goed op zijn op zijn plek zit, maar lariekoek redenen en meteen weer wat anders aanschaffen is te makkelijk.Machie schreef:Ik denk dat de hond er dan is als fokteef en niet als huishond?Tineke schreef:Waarom is dat eigenlijk dat er met uitgefokte honden weinig meer wordt gedaan, dat lijkt me iets wat jezelf in de hand hebt namelijk. Wij fokken niet maar hebben wel een aardig leeftijdsverschil tussen de honden maar kunnen ze toch allemaal bieden wat ze nodig hebben, kwestie van aanpassen aan hun behoeften.Marjoleine schreef: Met zulke honden wordt vaak weinig meer gedaan, dan zijn ze toch beter af ergens waar ze de enige zijn?
Anders snap ik ook niet waarom je met een teef wel wat kan doen als je er nog mee kan fokken en daarna niet meer. Ik heb geen idee...
Omdat er inmiddels ook weer jongere honden zijn waar mee wordt gewerkt en gefokt, en een dag heeft een beperkt aantal uren.Tineke schreef:Waarom is dat eigenlijk dat er met uitgefokte honden weinig meer wordt gedaan, dat lijkt me iets wat jezelf in de hand hebt namelijk. Wij fokken niet maar hebben wel een aardig leeftijdsverschil tussen de honden maar kunnen ze toch allemaal bieden wat ze nodig hebben, kwestie van aanpassen aan hun behoeften.Marjoleine schreef: Met zulke honden wordt vaak weinig meer gedaan, dan zijn ze toch beter af ergens waar ze de enige zijn?
Marjoleine schreef:Omdat er inmiddels ook weer jongere honden zijn waar mee wordt gewerkt en gefokt, en een dag heeft een beperkt aantal uren.Tineke schreef:Waarom is dat eigenlijk dat er met uitgefokte honden weinig meer wordt gedaan, dat lijkt me iets wat jezelf in de hand hebt namelijk. Wij fokken niet maar hebben wel een aardig leeftijdsverschil tussen de honden maar kunnen ze toch allemaal bieden wat ze nodig hebben, kwestie van aanpassen aan hun behoeften.Marjoleine schreef: Met zulke honden wordt vaak weinig meer gedaan, dan zijn ze toch beter af ergens waar ze de enige zijn?
Daar kun je wel van alles van vinden maar het is gewoon de praktijk.
Niet bij iedereen hoor want ze zijn er wel die fokkers die dat niet doen en waar de uitgefokte honden een goede oude dag hebben. Kwestie van keuzes maken en prioriteiten.Marjoleine schreef:Omdat er inmiddels ook weer jongere honden zijn waar mee wordt gewerkt en gefokt, en een dag heeft een beperkt aantal uren.Tineke schreef:Waarom is dat eigenlijk dat er met uitgefokte honden weinig meer wordt gedaan, dat lijkt me iets wat jezelf in de hand hebt namelijk. Wij fokken niet maar hebben wel een aardig leeftijdsverschil tussen de honden maar kunnen ze toch allemaal bieden wat ze nodig hebben, kwestie van aanpassen aan hun behoeften.Marjoleine schreef: Met zulke honden wordt vaak weinig meer gedaan, dan zijn ze toch beter af ergens waar ze de enige zijn?
herplaatsen hoeft geen taboe te zijn, soms is er gewoon geen andere oplossing. Door onvoorziene en onoplosbare omstandigheden bij voorbeeld. En ja, elders kan de hond dan beter af zijn.Cleva schreef:Het is me vaak opgevallen dat mensen erg opgewonden worden als het er om gaat dat iemand het "uit wil maken" met zijn hond.
Aan de ene kant zijn mensen enorm aanvallend en aan de andere kant schieten de uitmakers vreselijk in de verdediging.
Ik begrijp niet precies waarom.
Als iemand een paard verkoopt heb je dat gelul toch ook niet?
Wat is er mis mee om ten halve te draaien? Ondertussen staat het forum bol van de mensen met dolgelukkige herplaatsers.
Ik heb honden vooral leren kennen als dieren die contact nodig hebben. Het is nooit genoeg. Het kan altijd nog hechter.
Hoe doe je dat als je het zelf niet voelt? Hoe verzorg je dat voor een hond waar je eigenlijk wel klaar mee bent?
Je kunt er allerlei kritische noten bij bedenken maar doen alsof je blij met je hond bent komt niet aan. Daar zijn ze te slim en te gevoelig voor. Je kunt een hond niet laten voelen dat hij gewenst is als dat niet echt zo is.
Waarom dan al die heisa over herplaatsen?
Stelling: Elke hond heeft een baas nodig die hem waardeert. Als je dat zelf niet kunt moet je loslaten.
Bespreek.
Nou idd, als je er geen honden meer bij kan hebben omdat er te weinig uren in de dag zitten, dan neem je geen nieuwe hond, je weet van te voren dat een hond gemiddeld een jaar of 12 wordt!Tineke schreef:Niet bij iedereen hoor want ze zijn er wel die fokkers die dat niet doen en waar de uitgefokte honden een goede oude dag hebben. Kwestie van keuzes maken en prioriteiten.Marjoleine schreef:Omdat er inmiddels ook weer jongere honden zijn waar mee wordt gewerkt en gefokt, en een dag heeft een beperkt aantal uren.Tineke schreef: Waarom is dat eigenlijk dat er met uitgefokte honden weinig meer wordt gedaan, dat lijkt me iets wat jezelf in de hand hebt namelijk. Wij fokken niet maar hebben wel een aardig leeftijdsverschil tussen de honden maar kunnen ze toch allemaal bieden wat ze nodig hebben, kwestie van aanpassen aan hun behoeften.
Wel, want als de uitgerangeerde en overbodig geworden fokteef niet meer nodig is, is er geen tijd meer voor omdat er gewerkt en gefokt 'moet" worden met de jongere (fok) honden. Wat dat betreft staat een hond(dier) terecht "geregistreerd" als een ding/gebruiksvoorwerp. Dat is het helaas in de praktijk veel te veel/vaak!Lunatic schreef:Nou idd, als je er geen honden meer bij kan hebben omdat er te weinig uren in de dag zitten, dan neem je geen nieuwe hond, je weet van te voren dat een hond gemiddeld een jaar of 12 wordt!
Dat ene hondje, dat in eerste instantie bij ons herplaatst zou worden, maar toen ze zijn stamboom zag ineens niet meer want er moest mee gefokt worden, heeft ook maanden in een bench gezeten, apart in de hal. Mocht er alleen uit om te dekken en af en toe een klein rondje lopen. Om te huilen. En waar t beestje nu is, geen mens die het weet.billy schreef:Ik heb ook niets tegen herplaatsen als de hond niet goed op zijn op zijn plek zit, maar lariekoek redenen en meteen weer wat anders aanschaffen is te makkelijk.Machie schreef:Ik denk dat de hond er dan is als fokteef en niet als huishond?Tineke schreef:Waarom is dat eigenlijk dat er met uitgefokte honden weinig meer wordt gedaan, dat lijkt me iets wat jezelf in de hand hebt namelijk. Wij fokken niet maar hebben wel een aardig leeftijdsverschil tussen de honden maar kunnen ze toch allemaal bieden wat ze nodig hebben, kwestie van aanpassen aan hun behoeften.Marjoleine schreef: Met zulke honden wordt vaak weinig meer gedaan, dan zijn ze toch beter af ergens waar ze de enige zijn?
Anders snap ik ook niet waarom je met een teef wel wat kan doen als je er nog mee kan fokken en daarna niet meer. Ik heb geen idee...![]()
Madam is ook een uitgefokte teef ( wat een raar woord is dat trouwens, niet meer nodig zo klinkt het)
En ik had gewild dat ze het jaren eerder had gedaan, dan was ze ook jaren eerder gelukkiger geweest, want het was echt een gestoord hondje, zat daar bijna 24 uur per dag in een bench omdat ze vocht, ja vind je het gek met nog 6 of 7 Lakeland teven en mocht 1 keer per dag mee, dat ze hier kwam kon ze een hele dag rondjes lopen en stopte alleen als je haar op haar plaats stuurde en was hysterisch met uitgaan, vind je het gek ze mocht hier mee ballen en fietsen en zwemmen, maar we moesten eerst alles rustig opbouwen omdat ze met haar 7 jaar niets gewend was en eerst spieren moest opbouwen, in en in triest heb ik dat gevonden
toen kwamen de krampen van Madam wat mijn schuld was volgens de fokster
![]()
Nu gaat het goed met Madam, maar wat heb ik een intense bloedhekel aan die zogenaamde goede fokkers die naar de buitenwereld de ideale hondenmensen zijn
Nee, niet "niet goed genoeg". Anders waren ze geen fokdier. Maar fokkers willen verder en vol is vol. En als zich dan een goede plek aandient heb ik er zelf geen problemen mee als mensen dat doen.smoekie schreef:Dus is een hond (fokteef) niks meer dan een "gebruiksvoorwerp" en waar je gebruik van maakt zolang dat kan/mogelijk is. Waarom is er dan altijd zoveel ophef wanneer mensen het hebben over honden(lees dieren) als ding/gebruiksvoorwerp. Dat zijn ze dan toch ook? Niet goed? Niet goed genoeg meer? Next!
Suske schreef:Ik vind er ook meestal wat van.
En meestal niet positief.
En toch zit ik er ook tegen aan te hikken.
Omdat ik het inmiddels echt zat begin te worden om altijd politieagent te moeten spelen.
En beide honden kunnen ook niet zichzelf zijn daardoor.
De een wil spelen en de ander is een stuk sjagrijn wat dat betreft.
En de andere dag zit dat stuk sjagrijn weer de oren van Suske te soppen.
Maar echt knokken af en toe.
We worden er langzaam aan gek van.
Dus soms ja soms nee.
Soms makkelijk, soms moeilijk.
Hier met historie moeilijk.
Maar de dag dat we een ander huis gaan zoeken komt steeds dichterbij.
Asiel vind ik te makkelijk.
Je snapt vast wel wat ik bedoel Marjoleine.Marjoleine schreef:Nee, niet "niet goed genoeg". Anders waren ze geen fokdier.smoekie schreef:Dus is een hond (fokteef) niks meer dan een "gebruiksvoorwerp" en waar je gebruik van maakt zolang dat kan/mogelijk is. Waarom is er dan altijd zoveel ophef wanneer mensen het hebben over honden(lees dieren) als ding/gebruiksvoorwerp. Dat zijn ze dan toch ook? Niet goed? Niet goed genoeg meer? Next!
Dat kan, maar zoals gezegd dan is een hond(fokteef) niks meer, minder dan een "gebruiksvoorwerp" waar je gebruik van maakt zolang dat kan/mogelijk is.Marjoleine schreef: Maar fokkers willen verder en vol is vol.
Is mij allemaal prima, maar er zijn mensen, ik is daar 1 van die daar wél een uitgesproken mening over hebben.Marjoleine schreef:En als zich dan een goede plek aandient heb ik er zelf geen problemen mee als mensen dat doen.
Ik denk dat je hier misschien het verschil kenbaar maakt tussen "hobbyfokkers" en "bedrijfsmatige fokkers". Mijn ouders fokte wel en van hen heb ik zeer waarschijnlijk deze "mening/overtuiging" meegekregen.Marjoleine schreef: Niet-fokkers hebben daar vaak wél problemen mee en daarom rust er dus een enorm taboe op.
Dat geloof ik direct. Maar het is dan toch ook prima als mensen daar een andere mening op nahouden.Marjoleine schreef:Ik begrijp niet waarom. Als zo'n hond het elders goed heeft is dat toch prima?
Ik kan me uiteraard vergissen, maar volgens mij gaat het ook niet om bovenstaande.Marjoleine schreef: Bovendien, niet alle fokkers hebben honden in een bench en in een niet-heel-hondvriendelijke situatie.
Overigens zou ik dat juist een reden vinden om herplaatsen toe te juichen.
Mwoah, ben ik niet met je eens. Scheiden is misschien niet de meest ideale situatie, maar soms kán dat niet anders. Of nu ja, kán natuurlijk wel als je voor herplaatsen kiest, maar als dat niet de voorkeur heeft en niet écht nodig is omdat de hond er geen hinder van ondervind vind ik het scheiden van honden een zeer acceptabele oplossing.Marjoleine schreef: Ik vind dat je honden in een groep in huis hoort te houden en als dat ergens fout gaat moet je dat oplossen. Scheiden vind ik dan weer niet acceptabel in de meeste situaties, ik zou het nooit willen in elk geval. Dan liever een herplaatsen zodat die elders een leuk leven heeft
Marjoleine schreef:Wat is trouwens het verschil met paarden, daar is het doodnormaal. En met bv konijnen? Die worden na twee worpen gewoon geslacht. Daar hoor je nooit iemand over.
Eigenlijk niet meer vol te houden na een jaar of vier.Tiny schreef:Suske schreef:Ik vind er ook meestal wat van.
En meestal niet positief.
En toch zit ik er ook tegen aan te hikken.
Omdat ik het inmiddels echt zat begin te worden om altijd politieagent te moeten spelen.
En beide honden kunnen ook niet zichzelf zijn daardoor.
De een wil spelen en de ander is een stuk sjagrijn wat dat betreft.
En de andere dag zit dat stuk sjagrijn weer de oren van Suske te soppen.
Maar echt knokken af en toe.
We worden er langzaam aan gek van.
Dus soms ja soms nee.
Soms makkelijk, soms moeilijk.
Hier met historie moeilijk.
Maar de dag dat we een ander huis gaan zoeken komt steeds dichterbij.
Asiel vind ik te makkelijk.Ik begrijp dat dit heel moeilijk is, echt, maar dit kan je toch niet volhouden? Er zit hier mensen met een groot netwerk, maak daar gebruik van
Ja, erg.Suske schreef: Eigenlijk niet meer vol te houden na een jaar of vier.
En nog een jaar of 8? te gaan?
Lijntjes zijn al uitgezet hoor.
Maar toch
Ik heb geen uitgefokte teven oid maar ik deed Xena t laatste jaar geen plezier meer met de wandelingen met de heren samen. Ook de afstand kon ze niet meer aan. Ze kon niet meer mee in de auto waarmee ik altijd de honden uitlaat want daar schoot ze van in de stress door die bijna stik ervaring. Ik moet zeggen dat dit (ondanks dat ik t met liefde deed en nog graag jaren gedaan zou hebben) best behoorlijk veel tijd koste. Zeker toen Xygan nog een puppeman was en dus nog niet mee kon met Xavi uit ivm gevaarijke wegen moest ik 3 x uit. En dat minimaal 4 x per dag. Naast mn werk en t trainen met de honden. Was al voor dag en dauw op en erg laat weer in mn mandje...nogmaals ik had t met liefde nog jaren gedaan maar als fokker met behoorlijk veel meer honden als ik heb kan ik me er genoeg bij voorstellen.Heavy schreef:Hoeveel tijd en aandacht kost het extra om uitgelokte teef mee te nemen met de wandelingen die toch gemaakt moeten worden? Het lijkt me juist leuk voor nakomelingen en pups dat er ook oudere generaties rondlopen die helpen bij de opvoeding .Cleva schreef:Als je nakomelingen aanhoudt vragen die meestal meer tijd en aandacht dan de oudere generaties. Niet altijd erg maar soms is een hond dan beter af met een eigen plek.smoekie schreef: Dus is een hond (fokteef) niks meer dan een "gebruiksvoorwerp" en waar je gebruik van maakt zolang dat kan/mogelijk is.
Nee, je leest niet.Heavy schreef:Wat bedoel je met " vol is vol " dat het huis letterlijk vol is dus geen plaats meer voor de fokteef of dat de dagindeling vol is door werken en showen met de honden die nog wel geschikt zijn voor de fok ?
In dit geval. Dat is natuurlijk lang niet altijd zo.Kruimel53 schreef:Daarbij komt dat als ik een hond herplaats, die moet verhuizen, dus én de baas én de leefomgeving veranderen. Paard woont nog steeds gezellig in haar eigen wei.
Dat vinden lang niet alle oudere honden, kan ik je zeggen. En lang niet alle teven accepteren andere honden bij hun pups.Heavy schreef:Hoeveel tijd en aandacht kost het extra om uitgelokte teef mee te nemen met de wandelingen die toch gemaakt moeten worden? Het lijkt me juist leuk voor nakomelingen en pups dat er ook oudere generaties rondlopen die helpen bij de opvoeding .
Dat zal bij anderen vast zo werken hoor, maar dat geeft mijn inziens wél aan dat een hond in sommige (nou ja, sommige) gevallen niks meer/minder is dan een gebruiksvoorwerp/ding dat je wegdoet op het moment dat je er "niks" meer aan hebt en of het "overbodig" is geworden waar geen tijd meer aan besteed "kan" worden.Cleva schreef:Als je nakomelingen aanhoudt vragen die meestal meer tijd en aandacht dan de oudere generaties. Niet altijd erg maar soms is een hond dan beter af met een eigen plek.smoekie schreef: Dus is een hond (fokteef) niks meer dan een "gebruiksvoorwerp" en waar je gebruik van maakt zolang dat kan/mogelijk is.
Ik niet. Integendeel zelfs. Appels en peren komt meer in de buurt.Cleva schreef:Paarden zijn vaak goed verzorgde en geliefde dieren die herplaatst worden omdat men vindt er niet voldoende tijd en aandacht aan te kunnen besteden.smoekie schreef: Het "herplaatsen" van paarden staat hier net als het "herplaatsen" van konijnen dan ook niet ter discussie.
Ik vind dat zeer overeenkomstig met een herplaatshond.
Bij veel rassen is een 'uitgefokte' teef een jaar of 6. Niet ouder. En als je dan bedenkt dat een doorsnee hond 12 wordt, heb je dus een hond die nog een jaar of 6 leeft. Dat kan als je er één of twee bij hebt waar je niet mee kan fokken.Heavy schreef:Dat is omdat jij iets anders bedenkt bij het woord uit . Ik bedoel klaar met fokken maar klaargefokt klinkt ook zo raarCleva schreef:Precies.Marjoleine schreef:Dat vinden lang niet alle oudere honden, kan ik je zeggen. En lang niet alle teven accepteren andere honden bij hun pups.Heavy schreef:Hoeveel tijd en aandacht kost het extra om uitgelokte teef mee te nemen met de wandelingen die toch gemaakt moeten worden? Het lijkt me juist leuk voor nakomelingen en pups dat er ook oudere generaties rondlopen die helpen bij de opvoeding .
Wat jij schets is utopia.
Daarnaast kan het voor een oudere hond ook gewoon teveel worden om constant met die jonge klieren bezig te zijn. Juist de eeuwige opvoeders kunnen daar in vastlopen.
Als je dan een plek hebt waar het allemaal wat rustiger kan is dat toch alleen maar een zegen?
Overigens vind ik "uitgefokt" meteen zo'n dramatisch beeld. Alsof het een invalide kneus na 12 nesten is.met pensioen dat kan ook
Dat is weer het andere uiterste. Dat wat jij hier nu zegt is toch niet vaak "de reden" waarom een uitgerangeerde/uitgefokte teef het veld moet ruimen hoor.Cleva schreef:Daarnaast kan het voor een oudere hond ook gewoon teveel worden om constant met die jonge klieren bezig te zijn. Juist de eeuwige opvoeders kunnen daar in vastlopen.
Als je dan een plek hebt waar het allemaal wat rustiger kan is dat toch alleen maar een zegen?
Uitgefokt, het heeft geen nut meer, vol is vol, hop wegwezen en plaats en tijd maken,! Daar komt het uiteindelijk wel op neer. Dramatisch, cru beeld/gezegd? Ja, dat ben ik met je eens.Cleva schreef: Overigens vind ik "uitgefokt" meteen zo'n dramatisch beeld. Alsof het een invalide kneus na 12 nesten is.
Dat was iets wat mij vorige week zo verbaasde. Triss heeft vorige week haar moeder weer ontmoet, en die wilde helemaal niets met haar te maken hebben. Snauwen en grauwen. Terwijl deze teef over het algemeen puppen heel leuk vindt, alleen haar eigen puppen naar verloop van tijd niet meer. En dat schijnt heel normaal te zijn bij teven en hun eigen pups.Heavy schreef:Geen utopia denk ik . Het zal het verschil zijn tussen hobby fok en grootschalig .Marjoleine schreef:Dat vinden lang niet alle oudere honden, kan ik je zeggen. En lang niet alle teven accepteren andere honden bij hun pups.Heavy schreef:Hoeveel tijd en aandacht kost het extra om uitgelokte teef mee te nemen met de wandelingen die toch gemaakt moeten worden? Het lijkt me juist leuk voor nakomelingen en pups dat er ook oudere generaties rondlopen die helpen bij de opvoeding .
Wat jij schets is utopia.