Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

sterilisatie DA

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

sterilisatie DA

Ongelezen bericht door twinkeltje »

ben vandaag voor de puppy prik bij de DA geweest
die begon gelijk over hoe goed sterelisatie is
is dit nu inderdaad zo goed
of zien ze alleen euro s kost toch meer dan 200 euro
ik weet een paar vooerdelen niet meer loops
en geen kans op pups
ook zei ze dat het het best met een half jaar oude pup kan
dacht dat ze eerst eens loops geweest moest zijn ?
me 4 jaar oudere teef heb ik nooit laten doen die was de eerste 2 jaar te zwak voor een oparatie en bij haar merk ik niks bijna van haar loops heid
wat vinden jullie nou 8O
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Hoi,

Het is wat je zelf wilt. Stereliseren kan inderdaad prima voor de eerste loopsheid. Als je toch niet met je pup wilt fokken, kun je er heel goed voor kiezen.
De ene teef is erger loops dan de andere, hè? Maar dat is ook hoe erg je het zelf vindt.
twinkeltje
moderator

ja maar de rede dat het k voorkomt is erg vaag vind ik ik heb ook gehoort dat die kans maar 5%verminderd
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

twinkeltje schreef:ja maar de rede dat het k voorkomt is erg vaag vind ik ik heb ook gehoort dat die kans maar 5%verminderd
Dat ligt er ook weer aan hoe vroeg je de teef al laat stereliseren. Hoe eerder je dat doet, hoe kleiner de kans op kanker en dat soort nare dingen.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik heb er persoonlijk moeite mee als dierenartsen al beginnen over een sterilisatie voordat je er maar om gevraagd hebt. Klinkt mij als wel heel graag willen opereren in de oren. ;) Toevallig had iemand op het boxerforum (uit Leiden) gisteren ook al zo'n ervaring.

Het is wat je zelf wilt verder. Nika is gesteriliseerd (gecastreerd eigenlijk) voor haar eerste loopsheid en heeft daar geen negatieve gevolgen van ondervonden. Marouck wordt in principe niet geholpen, zeker niet zolang ik nog niet zeker weet of ze geschikt is voor de fok en er geen medische noodzaak is.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
twinkeltje
moderator

ik vind inderdaad 6 maanden bij een formaat yor wel erg snel ja
plus mijn anderre teefje merk je bijna ook de loopsheid niet zie nooit een druppel of zo ook haar gedrag is dan het zelfde maarja is een klein ras he
plus veel loslopen doen ze niet wel aan een lange lijn dus tijden die tijd gaan ze ook aan de lijn
ook zei de DA zelf dat de vacht kan veranderren
pfff zet me echt aan denken
Afbeelding
anubis
Zeer actief

Ongelezen bericht door anubis »

pfff ik dacht even dat de da gesteriliseert was :mrgreen: :mrgreen:

Ik denk dat castratie ook persoonlijk is. Persoonlijk liever niet maar sommigen hebben liever niet de zooi :mrgreen:
Beide hebben hun voor en nadelen. Bij Castratie bestaat natuurlijk het risico van de narcose en er kan bij de operatie vanalles fout gaan. Bij mijn vorige hond Tanja is het fout gegaan en is een spiertje geraakt waardoor ze haar urine niet meer kon ophouden. Na veel gesukkel en operaties en een leven lang medicatie is ze toch nog redelijk droog 11 geworden. Verder zijn er de mogelijke gedragsveranderingen en de mogelijkheid van dikker worden (doch meestal heeft het baasje dit in de hand)
Als je het niet doet zijn er ook risico, denk aan een ongewenst nestje, reuen voor de deur, baarmoeder ontsteking, iets grotere kans op kanker etc.
Je moet alle voors en tegen tegen elkaar opwegen en dan een keuze maken ;) :mrgreen:
Groetjes Birgit en een lebber van Ramses
AfbeeldingRIP
Afbeelding
http://www.zivotinjsko-carstvo.com/imag ... odenco.jpg
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Ik heb 2 teven. De ene is om de anderhalf jaar loops (tenminste... ik gok erop dat ze die cyclus heeft, 1e keer was ze 1 jaar, 2e keer was ze 2.5, ze is nu 3.5 en nog niet voor de 3e keer loops geweest). Blijkbaar is ze absoluut niet interessant voor reutjes. Tijdens haar loopsheid heb ik er weinig tot geen last van. Ga wel lopen op rustige tijden hoor, maar ze kan echt makkelijk los dan.
De tweede is gewoon om het half jaar loops. Tenminste, ruim 1.5 jaar nu, en ze is keurig 6 maanden na haar eerste loopsheid weer loops geworden. Deze teef is iets lastiger dan. Ze ruikt blijkbaar lekker, en ik heb meer dan eens haar moeten laten zitten en er dan zelf bovenop zitten, omdat een reutje wel erg veel belangstelling had. Maar dat is dus hooguit een week. Dus zeg, maximaal 2 weken in het jaar.

Ik ben absoluut niet van plan om te gaan fokken hoor, maar ik ga ook niet zomaar in mijn gezonde hondjes laten snijden. Die verminderde kans op mamatumoren als je het voor de eerste loopsheid doet, klinken prachtig hoor. Maar ik ga ook niet mijn blindedarm maar laten wegsnijden, omdat dan de kans op darmkanker met zoveel procent verminderd wordt.

Zolang ik die loopsheden niet als erg hinderlijk ervaar, blijft hier de boel gewoon in tact dus. En als mijn dierenarts bij een inentingsprik zou opperen dat ik mijn puppenteefje maar moet laten castreren, dan zou ik vragen of hij geld tekort komt. Zo ja, dan kan hij die dag wel bij me komen eten ofzo ;)
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Inge schreef:Ik heb er persoonlijk moeite mee als dierenartsen al beginnen over een sterilisatie voordat je er maar om gevraagd hebt. Klinkt mij als wel heel graag willen opereren in de oren. ;)
We vallen weer gigantisch in herhaling, maar zou je dan niet een da zoeken die je wel vertrouwt?

Mijn da begint ook over castreren als je met een kitten (of pup, denk ik, geen ervaring mee) voor de eerste enting komt. Waarom? Omdat ze schijtziek en gefrustreerd wordt van alle per-ongeluk-nesten die ze op haar behandeltafel krijgt. En tuurlijk levert het op, maar ze organiseren bij deze praktijk ook castratie-acties, waarbij je voor een schijntje tot en met je konijn kan laten castreren.

Ik vind het zo godsgeklaagd respectloos om er maar vanuit te gaan dat een dierenarts dierenarts is geworden om er geld aan te verdienen. Als je rijk wilt worden zijn er echt wel betere studiemogelijkheden.

Er zijn ook legio dierenartsen die tegen kost en inwoning bij een buitenlandse-hondenorganisatie een week lang tig honden per dag castreren. En dat doen ze niet omdat ze castreren (ook van hoogzwangere teven 8O ) zulk lekker werk vinden of omdat ze er centen mee verdienen hoor.

Hanneke
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ho ho...je trekt nu wel alles uit zijn verband. Ik heb uberhaupt geen problemen met mijn dierenarts overigens.
Ik vind alleen dat ik als eigenaar zelf wel bepaal of ik wil dat mijn hond gesteriliseerd wordt of niet, ik lees ook verhalen dat iemand komt voor een puppieprik en de dierenartsassistente direct maar even een afspraak wil maken voor een castratie (niet hier, maar op het boxerforum, zoals ik ook in mijn berichtje gezegd had). Dat soort dingen vind ik te belachelijk voor woorden. Zou mijn dierenarts dat doen, zoek ik inderdaad een andere, ik wil niet het gevoel hebben dat mij dingen min of meer opgedrongen worden.
Tegen castratie van teven ben ik totaal niet, er zitten behoorlijk wat voordelen aan. Maar wél als de eigenaar dat wil en er om vraagt.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
anubis
Zeer actief

Ongelezen bericht door anubis »

maar soms is het juist wel goed dat de da het zegt niet tegen jou of zo maar er zijn genoeg minder snuggeren die er absoluut niet bij stil staan en dit zijn dan ook vaak (niet altijd :mrgreen: ) de mensen met de beruchte "Oops nestjes" ;)
Maar ja de da kan het niet aan je neus zien als je er net met een vers puppie komt :mrgreen:
Groetjes Birgit en een lebber van Ramses
AfbeeldingRIP
Afbeelding
http://www.zivotinjsko-carstvo.com/imag ... odenco.jpg
twinkeltje
moderator

ja ik zeg ook niet dat de DA op geld uit is
en het aan de deur komen van reutjes heb ik ook geen last van woon 7 hoog
maar het snijden inderdaad in een gezonde hond vind ik ook een nadeel
het grooste nadeel eigelijk
er speelt een heerlijke twee strijd in me hoofd af pffffff
Afbeelding
Silv
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Silv »

Vesta is twee weken geleden ook gesteriliseerd, ook mijn Da. begon hierover bij ons eerste bezoekje maar ik had meer het gevoel dat hij mij wou informeren zodat je alle tijd hebt om te besluiten wat je wilt en wanneer. tegenwoordig steriliseren ze ook al voor de eerste loopsheid. ik heb het na de eerste laten doen. €200 vind ik ook erg veel geld, ik was €95 kwijt dat is inclusiefkuurtje antibiotica en de volgende dag langskomen voor controle.
over het algemeen is het best meegevallen en ik verbaas me hoe snel ze er weer boven op is.vandaag zij we weer lekker bos geweest en mocht ze weer vrij rennen en spelen.
Groetjes van Sylvia en Vesta
*Silvia*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Silvia* »

twinkeltje mag ik vragen welke dierenarts heb in delft.
weet anders een hele goeie da in delft.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Silv schreef:ik was €95 kwijt dat is inclusiefkuurtje antibiotica en de volgende dag langskomen voor controle.
Ik zal hier wel een rare in zijn, maar kuurtjes antibiotica enzo ben ik ook niet zo erg happig op. Ik vind het gewoon heel erg vreemd dat iedereen z'n hond maar als 'vanzelf' laat steriliseren/castreren, en dan is alleen nog maar de vraag wanneer 8O

Ik wil zelf geen kinderen. Ik vind die loopsheid van mijzelf alleen maar lastig. Maar ik ga toch echt niet zomaar de boel laten weghalen, of afbinden ofzo. En dat gebeurt bij mijn vent ook niet zomaar.

Pas als je problemen met de vruchtbaarheid gaat krijgen (hitsige reuen, onhandelbare teefjes, condomen die steeds scheuren, 4 dagen plat op bed moeten liggen omdat je ongesteld bent), dan pas wil ik over de mogelijkheden nadenken!
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”