Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Follow your instincts

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Follow your instincts

Ongelezen bericht door Paisley »

Hebben jullie ook wel eens van die situaties dat je achteraf jezelf je voor de kop kan slaan omdat je je gevoel niet hebt gevolgd?
Ik hoop jullie verhalen ook te lezen, dan voel ik me niet meer zo alleen :engel: :oohja:

Ik zit nu met een pijnlijke knie even mijn eigen blunder te overdenken. Ben blij dat ík degene ben die het heeft mogen voelen, en niet mn hond.

Ik volg met Mayke jachttraining en omdat ik Kiwi niet graag alleen thuis laat, gaat ze gewoon gezellig mee. Voor ons traint een beginnersgroep en aansluitend de gevorderden, en tijdens het wisselen van de groepjes lopen de honden los en spelen ze wat met elkaar. In die momenten neem ik Kiwi mee en doe haar later in de auto als ik zelf ga trainen.

In de beginnersgroep zitten veel retrievers. Allemaal jonge honden en al met al een enorm lompe bende. Soms gaat het onwijs leuk hoor, en er valt geen kwaad woord. Maar lomp zijn ze. Als dat met elkaar los loopt, wordt t 1 tumult van rauzende pubers.

Maar deze avond waren de honden wel héél druk en toen ik bij de auto stond, zag ik eigenlijk de bui al hangen. Waarom ik toch naar het groepje kletsende cursisten ben gelopen, is me achteraf een raadsel. Waarschijnlijk vond ik dat ik me niet moest aanstellen.

Er verdwenen gelijk drie dikke neuzen onder Mayke haar staart en die begon te snauwen. Maar ze heeft hierin niet veel overwicht en begint soms toch te rennen, waardoor ze de hele bende achter zich aan krijgt. Om dit te voorkomen heb ik haar aangelijnd en heb haar voertjes gegeven. Hierdoor wordt ze wat feller en begint serieuzer van zich af te snauwen. Hier en daar heb ik een oor of een neus gegrepen als de hond zich niet liet afwijzen. Ook maar halfslachtig maar ik wist t even niet anders. Ik had terug naar de auto moeten lopen.

De reuen in het gezelschap bleken een verschrikkelijke bord voor de kop en gingen toch half door. Terwijl ik sta te worstelen om de honden van rond de 40kg per stuk van mij en mijn hond af te houden, komt er een verschrikkelijk lompe labrador reu langs rennen en klapt in volle vaart tegen mijn knieën op.
Van de eigenaren hoef ik redelijkerwijs niets te verwachten. De meeste mensen hebben slecht appèl op hun hond, daarom komen ze daar. Ik vind dat ook volkomen logisch want toen Mayke een jaar was en aan het spelen was met andere honden, hoefde ik ook geen gehoorzaamheid te verwachten op dat moment.

Ik zocht mn heil en rugdekking bij een boom en de docent kondigde aan dat de mensen van de beginnersgroep moesten vertrekken.
Dit zijn de enige momenten dat ik snap dat mensen erg bang kunnen zijn van een stel spelende honden.

Al met al werd het toch een hele fijne training want dit soort lomp gedrag bestaat niet in de trainingsgroep waarin ik zelf zit, maar toen ik vanmorgen wakker werd had ik door dat die knie toch op zn lazer heeft gekregen.
:oohja:

Ik doe t niet meer. Vanaf nu kom ik gewoon later en wacht ik bij de auto tot de rest weg is.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Re: Follow your instincts

Ongelezen bericht door DeDiana »

O, balen zeg! :-( Hopelijk gaat het met je knie snel weer beter.
En ja, ik heb ook wel eens dat soort momenten gehad. Dan ging het bijvoorbeeld om een naderende hond waarbij ik dacht: zal ik snel een ander pad inslaan of gewoon doorlopen - dus ik al twijfelde of dat wel gezellig zou worden - en ik vervolgens toch doorliep en het inderdaad een vervelende, opdringerige tank bleek te zijn waar we niet meer vanaf kwamen.
Ik heb wel geleerd daardoor mijn gevoel maar het voordeel van de twijfel te geven. :ok:
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Dat heb ik ook inderdaad. Ik ga nou op m'n instinct af, ook als iemand over afstand roept dat hij niks doet. Ik kan het ook wel aan Izzy zien (m'n back-up-instinct). Als die gespannen raakt - ondanks dat ze met d'r bal bezig is -, betekent het dat de naderende hond gewoon klote-signalen afgeeft die mij misschien niet eens opvallen. Dan ga ik er ook niet langs.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mijke »

Ja ik heb ook wel eens mn instinct genegeerd, vaak genoeg zelfs wel. Vooral toen ik Oor nog niet heel erg lang had en ik nog van mening was dat je niet mocht 'discrimineren' op hondenrassen. Ik liep bijvoorbeeld eens een rondje in het Noorderplantsoen hier, een loslooprondje is dat. Ergens halverwege waren 3 staffords met elkaar aan het spelen. Het zag er alleszins normaal uit en toch kreeg ik zo'n typisch gevoel, alsof de lucht electrisch geladen is. Er was opzich genoeg ruimte om er omheen te lopen en ik besloot me niet aan te stellen en gewoon door te lopen. Waarop dus prompt alledrie die staffords als afgesproken tegelijk op Oor klapten :schrik: Nou staat Oor normaal haar mannetje wel maar 3 bijtende honden om je heen is toch iets te veel van het goede. Ik heb er een weggetrokken, ergens een trap uitgedeeld, Oor wist er een van zich af te snauwen en toen zijn we er als een haas vandoor te gaan. Achteraf weet ik: te veel honden op een te kleine ruimte, die véél te hoog in hun energie zaten, en dan nog 3 klapkaken ook :jank: We zijn er goed van af gekomen maar die beslissing maak ik de volgende keer echt anders. Zonder nadenken rechtsomkeert!
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door *Skye* »

Niet fijn, hopelijk doet je knie snel minder pijn.

Voor mij is het onmogelijk om altijd naar mijn gevoel te luisteren omdat (zoals jullie weten ;)) ik eigenlijk altijd angstig ben. Ik ben dus erg geneigd om tegen mezelf te zeggen dat ik me niet aan moet stellen en niet naar mijn gevoel moet luisteren.

Bij ons in het bos loopt een herder reu iets jonger als Skye maar een stuk groter. Toen ze allebei rond een jaar waren sloeg het spelen voor de eerste keer om in ruzie. Ik weet dat ze niet samen kunnen. Toen ik een tijd terug stond te kletsen met iemand en de honden aan het spelen waren kwam die hond er ook aan. Ik wilde weg lopen, persoon waar ik bij stond zei dat het niet nodig was want het was zooooo een lieve hond. Toch blijven staan en binnen 5 seconde konden we ze uit elkaar plukken. Vogende keer toch maar gewoon rustig weglopen als die hond er aan komt.
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

Hou je knie goed in de gaten hoor! (ik heb een gescheurde knieband gehad door zo'n soort klap door Jamie en Yara... Heeft me ruim anderhalf jaar gekost voor ik geen last meer had).
En rot is dat he, als je achteraf bedenkt dat je anders had moeten reageren...
Probeer inderdaad op je gevoel af te gaan. Ik merk het ook (en ga er nog vaak genoeg de fout mee in) dat je gevoel volgen vaak de makkelijke maar ook de prettige manier is. Dan maar omlopen/afwachten/ wat dan ook.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

HillieS schreef:Hou je knie goed in de gaten hoor! (ik heb een gescheurde knieband gehad door zo'n soort klap door Jamie en Yara... Heeft me ruim anderhalf jaar gekost voor ik geen last meer had).
Vervelend! Anderhalf jaar is een hele tijd :ugh: Ik heb ooit zo mijn enkel gebroken. Kon de hond op zich weinig aan doen. Die tikte me aan en toen stond ik in een konijnenhol.

Gelukkig is mn knie weer oke! Vandaag weer 30 km gefietst en alleen op het laatst begon ik hem te voelen.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Je verhaal is best herkenbaar.

Het is een van de redenen dat ik nooit in een groepje mensen met honden ga staan en al helemaal niet ga staan praten terwijl de honden daarom heen dartelen.(territoriumverdediging, mogelijke irritaties, knokpartijen)
Bovendien ga ik niet met een aangelijnde hond in een groep loslopende spelende honden staan, want mijn hond kan op dat moment niet alle hondentaal spreken die ze los wel zou kunnen spreken..
En ............... het zou mij waarschijnlijk ook niet lukken om alle hondenneuzen onder de staart van mijn niet-willende hond vandaan te houden.

Dat zijn voor mij de voornaamste redenen om mijn hond(en) bij een training ergens anders uit te laten voor de training en niet in die groep te laten spelen, maar in de auto te laten tot de training begint :wink:

Gelukkig lijkt het mee te vallen met je knie :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Vaak genoeg m'n eigen gevoel gelaten voor wat het was. Heeft me nooit veel goeds gedaan.

Sinds een paar dagen doe ik er dus ook echt altijd actief wat mee, en neem dan ook geen advies meer aan van anderen. Ze bedoelen het vast heel goed maar ik heb er niks aan.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Ja 100%. Ik moest een nieuwe diensthond want Cento had LSI. We werden getipt dat er ergens een goede Hollandse herder was die nog te koop was. We gingen kijken en de hond liet alles keurig zien. Maar....ik zag het niet in de hond. Ik zei tegen mijn toenmalige chef, ik geloof niet dat het een goede diensthond wordt. Waarop hij terecht vroeg waarom niet dan. En daar kon ik dus geen gedegen antwoord op geven. Ik doe bijna alles op gevoel, altijd maar kan het niet altijd even goed verwoorden.
Dus we gingen de hond uitgebreid testen. Ik deed zelf een bijtmouwtje aan en hij deed het super. Beet dwars door de mouw en was zo gedreven dat hij amper los wilde laten. Dus heb ik hem genomen.......
In de praktijk liet hij me keer op keer in de steek en wilde absoluut niet bijten. Na een jaar is hij weggegaan, waar ik veel verdriet van had want ik was wel erg aan hem gehecht geraakt ondertussen.
Dat overkomt me dus nooit weer. Als mijn gevoel zegt nee!! Dan is t en blijft t NEE!
Laatst gewijzigd door Budkes op 13 aug 2016 23:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Gr. Aniek

Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Budkes schreef: Dat overkomt me dus nooit weer. Als mijn gevoel zegt nee!! Dan is t en blijft t NEE!
Fijn dat we dat kunnen zeggen, maar er is altijd íets nodig om tot die conclusie te komen. Maar het moeten verkopen van een hond waaraan je gehecht bent geraakt is dan wel een zware prijs :ugh:

Het lijkt me dan ook erg lastig voor jou, *Skye*, dat je weet dat je gevoel vaak niet klopt en dat je het in veel gevallen gewoon goed uitdraait als je je gevoel wegdrukt en voor de ratio gaat of voor de mening van anderen.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

*Skye* schreef:Niet fijn, hopelijk doet je knie snel minder pijn.

Voor mij is het onmogelijk om altijd naar mijn gevoel te luisteren omdat (zoals jullie weten ;)) ik eigenlijk altijd angstig ben. Ik ben dus erg geneigd om tegen mezelf te zeggen dat ik me niet aan moet stellen en niet naar mijn gevoel moet luisteren.

Bij ons in het bos loopt een herder reu iets jonger als Skye maar een stuk groter. Toen ze allebei rond een jaar waren sloeg het spelen voor de eerste keer om in ruzie. Ik weet dat ze niet samen kunnen. Toen ik een tijd terug stond te kletsen met iemand en de honden aan het spelen waren kwam die hond er ook aan. Ik wilde weg lopen, persoon waar ik bij stond zei dat het niet nodig was want het was zooooo een lieve hond. Toch blijven staan en binnen 5 seconde konden we ze uit elkaar plukken. Vogende keer toch maar gewoon rustig weglopen als die hond er aan komt.
Heb ik ook 1x gedaan. Ik hield mijn reu zelf weg en wilde doorlopen en de mevrouw in kwestie bleef maar aandringen dat er niets aan de hand was of zou zijn, terwijl ik zelf écht wel mijn bedenkingen had om die twee herder reuen bij elkaar te laten lopen.
Ging een behoorlijk tijdje goed, er was geen zichtbare spanning en ineens staan ze bij een bosje te snuffen en sloeg de vlam even in de pan.

Als ik mijn bedenkingen ergens bij heb dan doe ik het niet of zit ik er als een havik bovenop (ook weer niet goed, want dat kan juist meer spanning geven). Dus ik probeer toch meestal wel mijn gevoel te volgen in combi met wat ik denk te zien aan interacties onderling (honden en bazen combi, honden onderling en bazen naar mij toe).

Andersom geldt het trouwens ook. Ook eens meegemaakt dat er echt nul komma nul problemen waren en mijn eerste reu enorm vriendelijk op een teckel pup reageerde. De bazin vond het toch te spannend en pakte de pup op en wilde het absoluut niet meer, dat contact. Prima, maar ik liep toen wel direct door, want de spartelende en gillende pup op dat moment was dan wel weer te veel van het goede :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”