Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat zien jullie? Update: DNA-testresultaten!

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Wat zien jullie? Update: DNA-testresultaten!

Ongelezen bericht door Lothian »

Je moet het ook niet te letterlijk interpreteren; één van zijn voorouders is een retrieverachtige die een stukje genen heeft dat precies overeenkomt met wat er in de Chesapeake zit. Dat soort vage bewoordingen zitten hondenbezitters niet op te wachten dus wordt het gepresenteerd zoals op het plaatje. Of er was toevallig wel een Chesapeake bay in de buurt, dat kan ook.

Zoals je vast weet bestaat DNA uit baseparen (A/T en C/G); voor het overgrote deel is deze code voor alle honden gelijk maar er zijn stukken waar verschillen tussen honden en rassen op zijn ontstaan. Sommige verschillen zijn uniek voor een ras. Deze zijn in kaart gebracht en er kan getest worden op de aanwezigheid van deze verschillen. Je maakt in het lab een kopie van het rijtje baseparen met de verschillen en kijkt of het aan het donorDNA blijft plakken. Dat is een match.

Dit testen op de zogenaamde SNPs (single nucleotide polymorphisms) is echt een heel gebruikelijk hulpmiddel in de genetica. Vervolgens is het een kwestie van modelleren hoe jouw geteste SNPs in de database met rasprofielen past. Er valt weinig aan te sjoemelen denk ik.

Tenzij de tests verwisseld zijn en er nu een Amerikaan trots aan het vertellen is dat zijn vette flapoor een Roemeense zweethond x podenco is :mrgreen:
Afbeelding
Lothian
Zeer actief

De betrouwbaarheid van deze tests staat of valt trouwens bij de compleetheid van de database en dat is dan ook wel een probleem voor de zuid-oosteuropeanen. De locale rassen staan grotendeels nog niet in de database en daardoor wordt het computermodel minder betrouwbaar. Stel dat er een Roemeense retriever is die Chesapeake bay in zijn oorsprong heeft, ik noem maar iets onwaarschijnlijks: dat zie je nu niet terug in de test.

De zijn de databases wel nog altijd aan het uitbreiden.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Oooooooooooooooooh *smelt* :I: . Vertel me alsjeblieft even waar ik Jazzy kan ontvoeren! *zwijmel*

Heb je nog meer foto(topic)(')s van haar?
Johnny Jones
Zeer actief

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Wat een verrassende uitslag! Ik was tamelijk overtuigd van mijn gelijk, maar ik zat er volledig naast :mrgreen: ). Een flinke dosis jachthond gemixed met boxer en een vleugje herder, leuk!
Zie je deze rassen ook terug in zijn karakter?
klaproos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse boxermix

Re: Wat zien jullie? (DNA-test onderweg)

Ongelezen bericht door klaproos »

LongFields schreef:Ik vind haar prachtig!
Dank je wel! :D
Lemuria schreef: OT: Het is een prachtig hondje ;) Maar wat een verschil met die broer! Volg je nog meer nestgenoten?
Dank je wel! Het verschil is inderdaad vrij groot, al moet ik zeggen dat Jazz ook met de dag lijkt te groeien en ze al een heel stuk steviger is dan toen we haar net hadden. :ok: Helaas heb ik geen gegevens van andere nestgenootjes, deze broer heb ik toevallig kunnen vinden via de Facebookpagina van de stichting. Ik weet wel dat er nog een zusje ergens in Nederland zit, en de rest bevindt zich geloof ik in Duitsland en Spanje. Wie weet kom ik ze ooit nog tegen op zo'n stichtingreüniedag. :idea:
runninggirl schreef:
Dapper schreef:
runninggirl schreef:Bijna hetzelfde als Jura, die had 50 procent herder en 25 boxer [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
Wat leuk, verre familie! :D Komt Jura ook uit Spanje?
Ja, die komt inderdaad uit Spanje via een stichting.

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
Leuk hoor, volgens mij komen zowel boxer- als herderkruisingen vrij veel voor in Spanje. Ik zie regelmatig dit soort mixjes voorbijkomen bij stichtingen.
Lothian schreef: Tenzij de tests verwisseld zijn en er nu een Amerikaan trots aan het vertellen is dat zijn vette flapoor een Roemeense zweethond x podenco is :mrgreen:
:LOL:
Zamunda schreef:Oooooooooooooooooh *smelt* :I: . Vertel me alsjeblieft even waar ik Jazzy kan ontvoeren! *zwijmel*

Hahaha, ze is leuk hè? :I:
En ze heeft nog een heerlijk karakter ook. :F:

Ik heb al wel wat fototopics geplaatst, zoals hier en hier en hier, maar ik heb haar pas anderhalve maand natuurlijk. Sowieso zullen meer foto's volgen!
Johnny Jones schreef:Wat een verrassende uitslag! Ik was tamelijk overtuigd van mijn gelijk, maar ik zat er volledig naast :mrgreen: ). Een flinke dosis jachthond gemixed met boxer en een vleugje herder, leuk!
Zie je deze rassen ook terug in zijn karakter?
Haha ja, zo zie je maar! Dat maakt het wel erg leuk om het te laten onderzoeken.
Boxer merk ik eigenlijk het duidelijkst, ze is ontzettend clownesk, vrij explosief in haar energie en met vlagen ongelofelijk lomp. :smile2: Ook 'boxt' ze met haar voorpoten tijdens spel. Sowieso gebruikt ze haar voorpoten veel meer dan ik gewend ben van andere honden.
Ze is vriendelijk en enthousiast naar alle mensen, ook kinderen. Andere honden betekent SPELEN. :cheer: Dus dat moet ik zo nu en dan een beetje afremmen.
Ze is heel praatgraag, ze blaft eigenlijk nooit maar maakt een soort 'wau-wau' geluiden als ze enthousiast is en kan zwaar overdreven zuchten en steunen als ze het ergens niet mee eens is. :mrgreen: Geen idee waar dat vandaan zou kunnen komen. Maar het is erg vermakelijk. Ik vind haar eigenlijk vrij rustig en relaxed van karakter als ik haar vergelijk met de rassen die uit de test zijn gekomen. Gelukje denk ik. :engel:
Jachtinstinct heb ik nog niet erg gemerkt, ze neemt (nog) niet veel ruimte buiten, wel is ze erg geïnteresseerd als ze bijvoorbeeld konijnen of vogels ziet, maar erop jagen komt geloof ik niet in haar op. Terwijl ik toch regelmatig in gebieden loop waar het stikt van de konijnen/muizen/(water)vogels.
Verder leert ze als een trein en doet ze erg haar best het goed te doen, het is over het algemeen best een gehoorzaam dametje, dat zullen de herdergenen wel zijn. :Q:
Zamunda
Zeer actief

Tedzy. schreef:en kan zwaar overdreven zuchten en steunen als ze het ergens niet mee eens is. :mrgreen:
Oh, een dramaqueen! Ik hou ervan :I: !

Tedzy. schreef:
Zamunda schreef:Oooooooooooooooooh *smelt* :I: . Vertel me alsjeblieft even waar ik Jazzy kan ontvoeren! *zwijmel*

Hahaha, ze is leuk hè? :I:
En ze heeft nog een heerlijk karakter ook. :F:

Ik heb al wel wat fototopics geplaatst, zoals hier en hier en hier, maar ik heb haar pas anderhalve maand natuurlijk. Sowieso zullen meer foto's volgen!
Ha leuk, ik ga gelijk even kijken :ok: .
Zamunda
Zeer actief

Fototopics bekeken. Ik wil graag bovenaan de lijst, mocht je haar herplaatsen.
klaproos
Zeer actief

Zamunda schreef:Fototopics bekeken. Ik wil graag bovenaan de lijst, mocht je haar herplaatsen.
:LOL:
Ik hoop dat dat nooit nodig zal zijn, ik wil haar nu al voor geen goud meer missen, maar ik zal het onthouden. :lol1:
Cinnepin
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerenfox en border collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Cinnepin »

Lemuria schreef:
Cinnepin schreef:

En jij maar lachen met mijn gok, zat ik met mn herder toch goed! Het was volgens jou een windhond pup...aldus in een ander topic
Lees m'n quote anders nog eens even goed, doos.
Sowieso zit er windhond in. Misschien iets met een hoogpotige terriër, hoewel ik de Staff dan weer niet zie.
Labrador x Herder kán niet. Kijk naar de bouw van die hond :roll: Maar goed, daar gaat het je niet om hè. Je wil gewoon weer een rel veroorzaken zodat je kunt calimero'en als er weer reacties op komen. Ik ga hier dus verder ook niet op in.

OT: Het is een prachtig hondje ;) Maar wat een verschil met die broer! Volg je nog meer nestgenoten?
Waarom denk jij altijd gelijk dat ik een rel wil? Als iemand niet met je mee lult willen die gelijk rellen? Waar haal je die arrogantie vandaan? Dus nee, dat was mijn bedoeling niet.
Afbeelding
Hakkene
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hakkene »

Wow, mooie hond:)

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Wat een leuke uitslag!
klaproos
Zeer actief

Cinnepin schreef: Waarom denk jij altijd gelijk dat ik een rel wil? Als iemand niet met je mee lult willen die gelijk rellen? Waar haal je die arrogantie vandaan? Dus nee, dat was mijn bedoeling niet.
Kan dit zinloze off-topic gekibbel misschien per pb ofzo? :hmmm:
Hakkene schreef:Wow, mooie hond:)

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Thanks! :ok:
Manuma schreef:Wat een leuke uitslag!
Zeker! En eigenlijk komt het grotendeels overeen met onze eigen verwachtingen, hoewel ik toch wel wat windhond verwacht had! :D
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mijke »

Lothian schreef:mensen zien echt iets te snel windhonden in dit soort slanke straatkruisingen.
Klopt dat is ook mijn ervaring, zelfs in Oor zien mensen de hele tijd een windhond. Prachtige hond heb je trouwens! <3
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mijke »

Zamunda schreef:Fototopics bekeken. Ik wil graag bovenaan de lijst, mocht je haar herplaatsen.
jammer, daar sta ik al :engel:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Tedzy. schreef: Zeker! En eigenlijk komt het grotendeels overeen met onze eigen verwachtingen, hoewel ik toch wel wat windhond verwacht had! :D

Er zit toch windhondtype in?
Bij pjotr had ik ook echt wel windhond naast het herder stuk verwacht.
Niks hoor, teckel en overeenkomsten met leonberger. Ik denk dat die laatste best wel eens een bulgaarse herder (karakachan) zou kunnen zijn.
Heb het idee dat veel van die rommelmixjes tengerder zijn dan hun voorouders.
Zamunda
Zeer actief

mijke schreef:
jammer, daar sta ik al :engel:
Nu niet meer :pffff: .
Lothian
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Tedzy. schreef: Zeker! En eigenlijk komt het grotendeels overeen met onze eigen verwachtingen, hoewel ik toch wel wat windhond verwacht had! :D

Niks hoor, teckel en overeenkomsten met leonberger. Ik denk dat die laatste best wel eens een bulgaarse herder (karakachan) zou kunnen zijn.
En vaak vroeg gecastreerd door de stichtingen - dat geeft lange poten en weinig uitzwaren.
Afbeelding
klaproos
Zeer actief

dagmar88 schreef:

Ja klopt, de podenco inderdaad, maar ik vermoedde een deel galgo/greyhound/whippet. :ok:
Nu was ze ook wel wat te mager toen we haar adopteerden (ook ivm langdurige giardia), ze vrat als een dijker maar kwam geen gram aan.
Inmiddels is ze wel wat kilootjes aangekomen en flink gegroeid, en daarmee ziet ze er automatisch wat minder windhondachtig uit. :mrgreen:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Lothian schreef:
dagmar88 schreef:

En vaak vroeg gecastreerd door de stichtingen - dat geeft lange poten en weinig uitzwaren.

Ja klopt, pjotr is ook met 4 maanden gecastreerd, heeft belachelijk lange poten en het lijf van een heel jong hondje.
klaproos
Zeer actief

Lothian schreef:
dagmar88 schreef:

Jazz is gelukkig niet gecastreerd, daar wachten we mooi even mee totdat ze uitgegroeid is (zelfs op advies van de stichting).
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”