Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

DNA-test aanrader of niet?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

DNA-test aanrader of niet?

Ongelezen bericht door veertje »

Het is steeds populairder om een DNA test te laten doen, maar is het nou alleen maar leuk of heb je er ook nog wat aan? :engel:
Ik twijfel wel eens om Finn te laten testen, maar die prijs hè.... Aan de ene kant lijkt het me leuk om te weten en zou het misschien (deels) zijn karakter kunnen verklaren, maar aan de andere kant verwacht ik een stamboom van de ene mixed breed met de andere (met een scheutje teckel erin).

Hebben degene die hem gedaan hebben er wat aan gehad en zou je het nog eens doen? En degene die het niet doen, waarom niet?
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Re: DNA-test aanrader of niet?

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik heb er wel eens aan gedacht om het voor Mika en Rani te laten doen. Maar ja, het kost iets van 80 euro dacht ik? Dat vind ik best prijzig om iets voor de grap te doen. Daarbij heb ik toch wel een idee wat erin zit en zou het mijn omgang met de honden niet beïnvloeden. Mika heeft wat terriërachtigs en Rani wat herderachtigs.
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lothian »

Ik heb er nu twee gedaan en blijf het doen (de test voor Lucca zit in de bestelling :mrgreen:), maar puur voor de leuk. Ik heb niks over het gedrag geleerd wat ik nog niet wist eigenlijk.

Hooguit zou het handig zijn als je erachterkomt dat je hond een halve collie is en je dus misschien moet opletten met bepaalde medicatie.

Edit ik heb alle tests voor mijn verjaardag gevraagd en gekregen :lol1:
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Bij een kruising uit nederland zou ik het heel graag doen. Nederland heeft relatief veel rashonden en als er een kruising rondloopt, is de kans groot dat in zn voorouders veel rashonden zitten.

Maar een buitenlands stichtinghondje, daar zou ik het niet bij doen. Er komt meestal een ratjetoe aan rassen uit waarvan iedereen weet dat t niet klopt.
Afbeelding
klaproos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse boxermix

Ongelezen bericht door klaproos »

Ik heb het voor Jazzy wel gedaan, voornamelijk voor de leuk maar ik vind het toch ook wel interessant om te weten wat voor eigenschappen zich (mogelijk) meer of minder gaan ontwikkelen bij haar en bovendien zijn bepaalde karaktertrekjes beter te verklaren (bijvoorbeeld het 'boksen' met de voorpoten). Nu ik weet dat er vrij veel jachthond inzit zal ik bijvoorbeeld wat extra aandacht besteden aan betrouwbaar hierkomen en er rekening mee houden dat het jachtinstinct zich mogelijk nog wel gaat openbaren. En ik weet nu dat het in ieder geval geen klapkaakmix is -wat best een mogelijkheid was gezien haar uiterlijk-, dat geeft me toch een soort geruststelling op het gebied van hondcontacten. :engel:
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Ik zou het wel eens bij Sally willen doen, de enige zonder stamboom hier. Maar ik vind het wel een beetje een duur grapje.
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

De prijs houd mij ook tegen. Ik ben ook wel zeer benieuwd wat er in Yara gemixt zit maar om daar nu 85 euro aan te spenderen vind ik ook wel een beetje veel. Maar misschien doe ik het toch nog wel eens.
Afbeelding
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Ik wil het nog wel eens voor Sofi'tje laten doen. Ben echt benieuwd wat daar in zit, maar €85,- heb ik even niet meer liggen :mrgreen:
naomi12
Zeer actief
Mijn ras(sen): bobtail
Spaanse galgo kruising
Spaanse border collie kruising

Ongelezen bericht door naomi12 »

Ik heb het gedaan en zou het zo weer doen.
Eigenlijk alleen voor de leuk. Ik dacht heel vaak als ze iets deed bijvoorbeeld: Dat is echt typisch border collie, Oh zo is ze net een pointer, zo lijkt ze net op een galgo, etc. Vind het wel leuk dat ik het nu weet.
Het verklaard ook bepaalde karakter eigenschappen van haar.
dre
Zeer actief

Ongelezen bericht door dre »

Ik ben ook nog in twijfel, maar vooral vanwege de prijs.

Het lijkt mij gewoon leuk om te weten welke rassen/mixen er nu inzitten. Laatst kwam iemand zelfs vragen of er niet toevallig een flinke scheut kooiker in Juno zat en over Shelly wordt de border collie ook nog wel eens in twijfel getrokken. Maar dan wil ik ze dus allebei doen en "even" 160 eurie neertellen gaat mij net iets te ver voor pure nieuwsgierigheid :mrgreen:

Ooit ga ik het wel laten doen, dat wel :F:
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Als de prijs zou zakken hoef ik er ook niet meer over te twijfelen. Voor nu blijft hij maar even de teckel X sheltie kruising of de tibetaanse spaniel met lange neus :mrgreen: Al heb ik ook al deels aussie gehoord en iemand vroeg zelfs of ik een border collie had :80:
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

veertje schreef:Als de prijs zou zakken hoef ik er ook niet meer over te twijfelen. Voor nu blijft hij maar even de teckel X sheltie kruising of de tibetaanse spaniel met lange neus :mrgreen: Al heb ik ook al deels aussie gehoord en iemand vroeg zelfs of ik een border collie had :80:
Achja dat hoor ik over mijn volkomen rastypische stabij ook wel eens. In Friesland notabene :LOL:
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Tedzy. schreef:Ik heb het voor Jazzy wel gedaan, voornamelijk voor de leuk maar ik vind het toch ook wel interessant om te weten wat voor eigenschappen zich (mogelijk) meer of minder gaan ontwikkelen bij haar en bovendien zijn bepaalde karaktertrekjes beter te verklaren (bijvoorbeeld het 'boksen' met de voorpoten). Nu ik weet dat er vrij veel jachthond inzit zal ik bijvoorbeeld wat extra aandacht besteden aan betrouwbaar hierkomen en er rekening mee houden dat het jachtinstinct zich mogelijk nog wel gaat openbaren. En ik weet nu dat het in ieder geval geen klapkaakmix is -wat best een mogelijkheid was gezien haar uiterlijk-, dat geeft me toch een soort geruststelling op het gebied van hondcontacten. :engel:
Dat spelen/boksen met de voorpoten is ook iets wat podenco's doen.
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Kaiou »

Voor Kaiou heb ik zo'n test laten doen en met de uitslag kon ik wel wat.
Die maakte dat ik zijn gedrag beter snapte en dat begrip gaf me weer handvatten om met dat gedrag om te gaan.
Ik dacht een kruising bouvier te hebben, hij blijkt een kruising golden/airedale/duitse herder, toch wel iets anders... :Q: :F:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Hier gewoon voor de leuk, maar het verklaart wel een hoop.
Pjotr is qua uiterlijk een typisch herdertje, in karakter komt daar niet zo heel veel van terug.
Bij Niko precies omgekeerd.
Ben nog wel erg benieuwd naar wat er verder in tibbe zit. Nu ik een husky beter leer kennen zie ik er vreselijk veel van in tibbe terug; overal op klimmen, het recht aankijken, bepaalde geluiden en hoe hij zijn bek gebruikt met spelen, zijn kopje scheef houdt bij nieuwe geluiden.
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ik had 'm via e-bay voor 55 euro maar dan moet je nog wel zelf versturen naar engeland of amerika (weet niet of dat bij de NL versie ook zo is). Vond het heel leuk voor Jura om te doen en wil het voor Mahru ook wel doen.
Gewoon om betweterige mensen te kunnen zeggen dat Jura toch echt geen stafford is. ;) :P
Ben wel benieuwd wat Mahru voor kruising is ook, dus ooit komt ie er ook wel voor haar.
klaproos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse boxermix

Ongelezen bericht door klaproos »

*Wolf* schreef:
Tedzy. schreef:Ik heb het voor Jazzy wel gedaan, voornamelijk voor de leuk maar ik vind het toch ook wel interessant om te weten wat voor eigenschappen zich (mogelijk) meer of minder gaan ontwikkelen bij haar en bovendien zijn bepaalde karaktertrekjes beter te verklaren (bijvoorbeeld het 'boksen' met de voorpoten). Nu ik weet dat er vrij veel jachthond inzit zal ik bijvoorbeeld wat extra aandacht besteden aan betrouwbaar hierkomen en er rekening mee houden dat het jachtinstinct zich mogelijk nog wel gaat openbaren. En ik weet nu dat het in ieder geval geen klapkaakmix is -wat best een mogelijkheid was gezien haar uiterlijk-, dat geeft me toch een soort geruststelling op het gebied van hondcontacten. :engel:
Dat spelen/boksen met de voorpoten is ook iets wat podenco's doen.
Dat wist ik niet, wat grappig. Dan zit het er dubbel in, ze is een kwart boxer en waarschijnlijk zit er ook een flinke scheut podenco door. :ok:
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Hier ook voor de leuk en omdat ik een sterk vermoeden had dat er poolhond in Nanuq moest zitten.
Mijn manier van dingen doen is er niet door veranderd maar het verklaarde wel bepaald gedrag/vocale talenten :mann:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik heb ze gemaild omdat ik t wel leuk zou vinden om van Xygan te doen en ze gaven aan dat ik t beter niet kon doen. Aangezien de hollandse herder niet bekend is bij hen en hij natuurlijk mh x hh is.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Paisley schreef:Bij een kruising uit nederland zou ik het heel graag doen. Nederland heeft relatief veel rashonden en als er een kruising rondloopt, is de kans groot dat in zn voorouders veel rashonden zitten.

Maar een buitenlands stichtinghondje, daar zou ik het niet bij doen. Er komt meestal een ratjetoe aan rassen uit waarvan iedereen weet dat t niet klopt.
Dit.
Ik heb het van een (aangekeurde) Peruaanse naakthond laten doen omdat ik nieuwsgierig was en graag wilde weten met welke rassen ze qua DNA de meeste overeenkomsten hebben. Haar baas en ik waren ervan overtuigd dat er iets van een terriër uit zou komen omdat ze echt veel terriër trekjes heeft. De Peruaan zit niet in de database dus kon er sowieso niet uitkomen. Had wel verwacht dat ze door het naaktgen ook de chinese naakthond (of Mexicaan) erbij zouden melden. Niets van dat al. Het zou een Chihuahua mix x Duitse Herder mix zijn.
Ik heb nog een test liggen die ik bij Elena wil laten doen (wel een stamboom Peruaan) maar de uitslag van Kori was zo teleurstellend (die chi kan ik heel goed begrijpen qua DNA trouwens maar de DH kan ik echt in de verste verte niets mee) dat ik het nog steeds niet heb gedaan.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik heb het voor de leuk gedaan bij Amoz. Op zich heb ik er verder niet veel aan, al zou het wel sommige dingen kunnen verklaren, zoals zijn énorme lust tot rennen (husky) en dat hij echt een eenmanshond is (Duitse herder). Ik vond de uitslag bij Amoz eigenlijk ook wel heel aannemelijk.
Bij Amy laat ik het pas doen als de podenco Andaluz ook in de database zit, aangezien haar moeder een podenco Andaluz (of kruising daarvan) was.
dre
Zeer actief

Ongelezen bericht door dre »

En dan komt de vraag: waar koop je die test dan? Ik zie ze van € 80,-- maar ook van € 130,--.

Ik heb mij een tijdje geleden een beetje erin verdiept en afhankelijk van welke test zit er ook nog verschil in de databank (uitgebreider of niet).
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”