Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ervaringen dementie? Update - DA geweest

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
Aantal honden: 3

Ervaringen dementie? Update - DA geweest

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Boyke is aan het achteruit gaan en ik begin steeds meer te denken dat hij dement wordt :( Hij is bijna 14 en heeft al een paar jaar Tyroxal voor de schildklier en sinds ongeveer een jaar Carporal voor de pijnlijke gewrichtjes. Daar deed hij het prima op.

Sinds een aantal weken wordt hij echter onrustiger. Hij drentelt veel rond, staat (en dat gebeurt al wel langer) zomaar middenin de kamer een hele tijd voor zich uit te staren en zoekt geen contact meer met de andere honden. Als wij op de bank zitten dan staat hij vragend voor ons. Ik nodig hem dan uit en soms springt hij er op of ik til hem er op (hij ziet ook heel slecht door staar en is vrijwel doof). Hij gaat dan meestal wel lekker liggen, tegen me aan (iets wat hij vroeger nooit deed, hij is altijd vrij onafhankelijk geweest), maar na een paar minuten of soms bijna meteen, springt hij weer van de bank en gaat me weer aan staan kijken. Heel soms trilt en hijgt hij hier ook bij, maar meestal niet. Hij volgt me ook veel meer door het huis heen, wat ik toelaat.

Dit is dus overdag en 's avonds als wij nog op zijn. 's Nachts heb ik nog helemaal niets gemerkt van onrust, angst of wat dan ook. Hij piept niet en gaat gewoon in zijn mand liggen als wij naar boven gaan. Als ik beneden kom in de ochtend is hij opgewekt en komt gewoon op me af.

Hij gaat verder nog graag mee uit, alleen loopt hij niet zo snel meer. Los kan hij alleen nog op overzichtelijke bekende plekken zonder veel andere honden, want hij hoort en ziet me nauwelijks meer. Maar een rondje polder vindt hij nog steeds heerlijk en dan kan hij e ineens ook zomaar voorbij rennen :D Eten doet hij ook goed; leverdieet vanwege afwijkende leverwaardes nu sinds ongeveer een jaar. Hij is ook nog heel graag lekker in de tuin; daar lijkt hij zich het beste te voelen.

Nu vroeg ik me af:
Is dementie waarschijnlijk als oorzaak voor de onrust? Ik begreep dat dit meestal begint met onrust in de nacht en verlatingsangst.
Hebben mensen vergelijkbare verschijnselen gezien bij hun hond en wat was de eventuele oorzaak en remedie?
Is iemand bekend met het gebruik van Selgian bij dit soort gedrag?

Ik heb van de week overleg gehad met de DA. Hij heeft iig de dosis Carporal iets verhoogd (mag niet meer hoger) om uit te sluiten dat het toch pijn is. Dit heeft in die zin geholpen dat ik hem niet meer zie trillen of hijgen. De onrust is hetzelfde.
Nu ben ik van mening dat ik niet te veel meer wil 'dokteren' aan Boyke. Hij is gewoon oud en een heel eind op en hoeveel verdriet het me ook doet, ik denk dat ik hem geen plezier doe met allerlei onderzoeken etc. Maar als er een pilletje is dat hem zich beter kan laten voelen, wil ik dat natuurlijk proberen.

Mijn plan nu is om eerst zijn leverwaardes weer te laten testen. Dat is inmiddels best een tijdje geleden. Als die erg zijn verslechterd kan dat misschien ook een verklaring zijn. Nog andere ideeën? Nieren? Ik wil wel een beetje voorbereid bij de DA komen :wink:
Laatst gewijzigd door Flevo Bordertje op 08 aug 2016 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Re: Ervaringen dementie?

Ongelezen bericht door Lunatic »

Dat plotselinge stilstaan en voor zich uit staren herken ik van Max, die had dat ook ineens, soms tijdens het uitlaten, dan wilde hij aan een boom ruiken en dan bleef hij er een cm vanaf staan en staarde in het niks, dan kreeg ik ook geen contact met hem, dat lukte alleen als ik hem zachtjes aanraakte en dan keek hij altijd verbaasd op, van hey jij ook hier? Af en toe wilde hij de tuin in en dan na 2 stappen stond hij ook alleen maar stil te staren, alsof hij niet wist waar hij was en wat hij ging doen. In huis was hij niet onrustig en liep hij niet te drentelen ofzo.

Ik weet niet of het dementie was, tot onderzoek is het niet gekomen, snel nadat het begon heb ik hem om een andere reden in moeten laten slapen.

Succes, hopelijk helpen medicijnen :ok:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër

Lunatic schreef:Dat plotselinge stilstaan en voor zich uit staren herken ik van Max, die had dat ook ineens, soms tijdens het uitlaten, dan wilde hij aan een boom ruiken en dan bleef hij er een cm vanaf staan en staarde in het niks, dan kreeg ik ook geen contact met hem, dat lukte alleen als ik hem zachtjes aanraakte en dan keek hij altijd verbaasd op, van hey jij ook hier? Af en toe wilde hij de tuin in en dan na 2 stappen stond hij ook alleen maar stil te staren, alsof hij niet wist waar hij was en wat hij ging doen. In huis was hij niet onrustig en liep hij niet te drentelen ofzo.

Ik weet niet of het dementie was, tot onderzoek is het niet gekomen, snel nadat het begon heb ik hem om een andere reden in moeten laten slapen.

Succes, hopelijk helpen medicijnen :ok:
Dat klinkt heel bekend! Boyke kan ook opeens buiten bij het plassen totaal vergeten dat hij aan het plassen is en dan weer 'bijkomen' als hij omvalt. Hoe oud was Max toen dit begon? En wat verdrietig dat je hem in hebt moeten laten slapen.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Mijn hond heeft toevallig gister Selgian voorgeschreven gekregen omdat hij enorm onrustig is 's nachts. Hij piept heel erg en drentelt maar heen
en weer, ook is hij zo goed als niet bereikbaar dan. Overdag is hij sloom (maar wel bij de tijd) maar ja, dat kan ook aan het slaapgebrek liggen.
Hij is 9.5 jaar oud en onduidelijk is nog of het een vorm van dementie is of toch iets met de lever: één waarde is erg sterk verhoogd, maar de andere
waardes zijn goed. Hij is nu doorverwezen naar een internist en een radioloog voor een echo en eventueel biopten van de lever.
Ik heb inmiddels wel gelezen dat gedrag veroorzaak door lever- en nierproblemen sterk lijken op die van dementie.

Maar goed, ik ben dus vandaag begonnen met de Selgian voor hem en kan je dus eigenlijk nog niets zinnigs hierover zeggen, maar ik hoop hier
andere ervaringen te lezen, dus ik lees mee :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Flevo Bordertje
Zeer actief

Caro. schreef:Mijn hond heeft toevallig gister Selgian voorgeschreven gekregen omdat hij enorm onrustig is 's nachts. Hij piept heel erg en drentelt maar heen
en weer, ook is hij zo goed als niet bereikbaar dan. Overdag is hij sloom (maar wel bij de tijd) maar ja, dat kan ook aan het slaapgebrek liggen.
Hij is 9.5 jaar oud en onduidelijk is nog of het een vorm van dementie is of toch iets met de lever: één waarde is erg sterk verhoogd, maar de andere
waardes zijn goed. Hij is nu doorverwezen naar een internist en een radioloog voor een echo en eventueel biopten van de lever.
Ik heb inmiddels wel gelezen dat gedrag veroorzaak door lever- en nierproblemen sterk lijken op die van dementie.

Maar goed, ik ben dus vandaag begonnen met de Selgian voor hem en kan je dus eigenlijk nog niets zinnigs hierover zeggen, maar ik hoop hier
andere ervaringen te lezen, dus ik lees mee :ok:
Ik zag je topic over Puchu inderdaad voorbij komen! Wat een uitputtingsslag voor jullie allemaal zeg :ugh: Ik hoop voor je dat de Selgian aan gaat slaan en iedereen weer wat rust kan krijgen. Ik houd jouw topic ook in de gaten voor je ervaringen met Selgian!

Bij het zoeken op internet kwam ik ook tegen dat verstoorde leverwaardes of nierproblemen op dementie gelijkende symptomen kunnen geven. Omdat Boyke eigenlijk alleen overdag onrust vertoont en 's nachts gewoon rustig slaapt, denk ik dat het daar misschien toch eerder aan ligt. Zijn lever functie was al eerder niet meer optimaal namelijk. We konden toen een leverecho laten maken met eventueel biopten, maar daar heb ik voor bedankt. Ze gaven namelijk al meteen aan dat ze - als er iets op de lever zou zitten aan tumoren - ze toch niets meer konden doen gezien de risico's door zijn leeftijd. Dan ga ik ook geen nare onderzoeken onder narcose laten doen. Als hij jonger was...
Ik ga maandag de DA maar weer bellen en een afspraak maken voor bloedonderzoek. Eerst maar weer weten en dan een plan :ok:
Flevo Bordertje
Zeer actief

Re: Ervaringen dementie? Update - DA geweest

Vandaag naar de DA geweest. Gezien de beschrijving van het gedrag en het lichamelijk onderzoek is de verdenking inderdaad dementie. De mogelijkheid van bloed prikken wel besproken, maar uiteindelijk in goed overleg gekozen voor medicijnen. Het lichamelijk onderzoek wees niet in de richting van verslechterde lever/nierfuncties. Hij is niet afgevallen, drinkt niet veel etc.
We hebben Vitofyllin gekregen, een middel dat veel gebruikt schijnt te worden bij verwarring en andere 'ouderdomsklachten'. Drie weken uitproberen. Als het dan nog geen merkbaar effect heeft, kunnen we nog verder kijken.

Wel aangegeven dat we niet te veel meer met hem willen 'rommelen'. Daar kon de DA goed achter staan. Ik vind het echt onacceptabel als Boyke na zo'n lekker ongecompliceerd leventje een paar slechte laatste maanden zou hebben omdat hij steeds verwarder en angstiger zou worden :ugh: Dat wil ik hoe dan ook voor zijn. Zolang hij er nog lol in heeft, houd ik hem met veel liefde bij me, maar als die lol er af is voor hem dan wil ik er ook voor hem zijn.

Ik ben wel opgelucht dat hij lichamelijk nog helemaal zo heel slecht niet is. Wij gaan namelijk ruim twee weken op vakantie en nu laat ik hem toch met geruster hart bij z'n andere baasje achter.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Flevo Bordertje schreef:
Wel aangegeven dat we niet te veel meer met hem willen 'rommelen'. Daar kon de DA goed achter staan. Ik vind het echt onacceptabel als Boyke na zo'n lekker ongecompliceerd leventje een paar slechte laatste maanden zou hebben omdat hij steeds verwarder en angstiger zou worden :ugh: Dat wil ik hoe dan ook voor zijn. Zolang hij er nog lol in heeft, houd ik hem met veel liefde bij me, maar als die lol er af is voor hem dan wil ik er ook voor hem zijn.
Dat is het eerlijkst ;) Ik hoop dat die tijd nog lang op zich laat wachten. Sterkte!
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Wat je beschrijft doet sterk denken aan de poedel van mijn moeder, Nora. Die bleef ook buiten regelmatig stilstaan, ook midden op de weg. Dan kregen we haar niet mee. Echt om de twee meter, verstarren en in het niets staren. En thuis of volledig out of erg alert. Steeds maar naar mijn moeder staren. Bijna blind, dovig en ook het ruiken ging achteruit. Ze had ook vreemde trillingen in haar snuit, heel zielig om te zien. Ze wilde niet meer mee naar buiten tenzij ze echt hoge nood had. Dan kon ze ook opeens wel een paar jolige sprongen maken of haar dansende drafje oppakken. Zo ook die laatste morgen, nog even los en dolle sprongen. Maar onderweg naar huis weer dat verstijven.
16 jaar en de laatste tijd toch ook regelmatig niet lekker en mam die dat hondje niet in haar eentje kon optillen, van de weg af als dat nodig was. We hebben besloten om afscheid van haar te nemen. Om het grote lijden voor te zijn. En omdat het evenwicht tussen plezier en lamlendig scheef begon te trekken.
Soms is de hond er eerder aan toe dan de mens en moet die mens een beetje gesteund worden in de keuze voor het juiste moment. Maar uiteindelijk ligt die beslissing en de verantwoording daarvoor toch bij het baasje zelf, een eenzame positie! :knuffel1:
Kaat79
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Kaat79 »

Allemaal herkenbaar! Sinds een half jaar krijgt mijn Duitse herder een halve chlomicalm om prikkels minder hard binnen te laten komen. Ze is daardoor een stuk rustiger geweest en slaapt weer. Voor die tijd was ze overdag en 's nachts onrustig. Sterkte! Hopelijk mogen jullie nog even van elkaar genieten!
Vrienden voor het leven.

Afbeelding
Flevo Bordertje
Zeer actief

Lemuria schreef:
Flevo Bordertje schreef:
Dat is het eerlijkst ;) Ik hoop dat die tijd nog lang op zich laat wachten. Sterkte!
Dank je! Ik hoop echt dat deze medicatie hem wat helderder maakt, zodat hij nog een tijdje kan genieten van het leven. En wij van hem :I:
Flevo Bordertje
Zeer actief

kooi schreef:Wat je beschrijft doet sterk denken aan de poedel van mijn moeder, Nora. Die bleef ook buiten regelmatig stilstaan, ook midden op de weg. Dan kregen we haar niet mee. Echt om de twee meter, verstarren en in het niets staren. En thuis of volledig out of erg alert. Steeds maar naar mijn moeder staren. Bijna blind, dovig en ook het ruiken ging achteruit. Ze had ook vreemde trillingen in haar snuit, heel zielig om te zien. Ze wilde niet meer mee naar buiten tenzij ze echt hoge nood had. Dan kon ze ook opeens wel een paar jolige sprongen maken of haar dansende drafje oppakken. Zo ook die laatste morgen, nog even los en dolle sprongen. Maar onderweg naar huis weer dat verstijven.
16 jaar en de laatste tijd toch ook regelmatig niet lekker en mam die dat hondje niet in haar eentje kon optillen, van de weg af als dat nodig was. We hebben besloten om afscheid van haar te nemen. Om het grote lijden voor te zijn. En omdat het evenwicht tussen plezier en lamlendig scheef begon te trekken.
Soms is de hond er eerder aan toe dan de mens en moet die mens een beetje gesteund worden in de keuze voor het juiste moment. Maar uiteindelijk ligt die beslissing en de verantwoording daarvoor toch bij het baasje zelf, een eenzame positie! :knuffel1:
Ja, het is het lastigste moment in het hele leven met je hond denk ik. Hoe je het hierboven omschrijft, doet inderdaad wel denken aan wat ik bij Boyke zie gebeuren als het erger zou worden. Ik probeer er op te vertrouwen dat ik het zal weten als het tijd is, zodat we hem niet in de steek laten en op tijd ingrijpen. Precies dat wat je zegt: het evenwicht tussen plezier en lamlendig, daar gaat het om! Hij is altijd zo vrij en blij geweest, echt een blije gup. Nu heeft hij nog best veel lol, maar er zijn ook slechtere en betere dagen bij. De komende drie weken is het goed observeren of we effect zien.
Flevo Bordertje
Zeer actief

Kaat79 schreef:Allemaal herkenbaar! Sinds een half jaar krijgt mijn Duitse herder een halve chlomicalm om prikkels minder hard binnen te laten komen. Ze is daardoor een stuk rustiger geweest en slaapt weer. Voor die tijd was ze overdag en 's nachts onrustig. Sterkte! Hopelijk mogen jullie nog even van elkaar genieten!
Dank je wel! Wat fijn dat jouw hond goed heeft gereageerd op de medicatie. Als ze ook 's nachts onrustig wordt, lijkt het me helemaal een uitputtingsslag voor iedereen :roos:
We gaan voor een mooie laatste tijd met hem, hoe kort of hoe lang is dan van minder belang (zei ze heel stoer, maar ondertussen :(: ). Ik hoop dat het met jouw hond ook nog een hele tijd goed zal gaan :flower:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”