Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hey laura, onze stafford heeft als pup ook demodex gehad.
Ga naar een goede dermatoloog of dierenarts die er verstand van heeft, dan is het zo onder controle.
Duurt wel vrij lang voor het weg is, maar dan wordt het in elk geval niet erger.
Wij moesten hem wassen, 1x per week denk ik en hij kreeg medicijnen. Is wel al in 1998 waar ik het over heb.
Misschien zijn er tegenwoordig al betere oplossingen.
Hij deed bij elke controle een afkrabsel onder de microscoop bekijken.
Ik heb goede ervaringen (uit eigen hand en uit omgeving) met de demodexolie van de huisdierdokter.
Het is een natuurproduct en kan dus prima in combinatie met andere middelen zoals de advocate worden gebruikt.
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Nikki heeft vrij recent een plekje gehad en kreeg aechinaforcedruppels en een multivitaminepoeder voor over haar voer. Nikki is een volwassen hond en had ook echt maar 1 plekje.
Als je er niet gerust op bent even (terug) naar de dierenarts inderdaad.
Wij hebben wel eens een herplaatser gehad met zware demodexinfectie. Lees: dikke opgewollen poten die bloedde, dikke snuit en meerdere kale plekken.
Helaas hielp de demodexolie niet. Wij hebben haar gewassen met Ectodex en pipetten van Stronghold gegeven, maar daar ging het niet helemaal mee weg. Uiteindelijk Ivomec/ Ivomectine oraal gegeven. Dat is echt bocht, maar het enige wat hielp.
Ik begreep dat Bravecto ook schijnt te helpen bij Demodex.
Succes in elk geval. Belangrijk is dat je de weerstand van je hond kunt verbeteren, dan gaat de behandeling veel makkelijker.
Izzy heeft 5 jaar vreselijke demodex gehad. Ik heb echt alles geprobeerd, maar niets hielp of het werd nog erger. Ze had echt zweren.
Tot ik bij mijn dierenarts kwam (een ander uit de praktijk) en die zei meteen stoppen met al die zooi, 6 biergist tabletten (ze is ongeveer 28 kilo) geven per dag. Omdat ik het echt niet meer wist heb ik dat gedaan en ik zag het langzaam minder worden. Nu, een klein jaar verder, is ze demodex vrij! prachtige vacht, nergens geen plekken meer en voor Iz geen pijn en jeuk meer. En dat alles door de meest simpele oplossing
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
Hippo schreef:Wij hebben wel eens een herplaatser gehad met zware demodexinfectie. Lees: dikke opgewollen poten die bloedde, dikke snuit en meerdere kale plekken.
Helaas hielp de demodexolie niet. Wij hebben haar gewassen met Ectodex en pipetten van Stronghold gegeven, maar daar ging het niet helemaal mee weg. Uiteindelijk Ivomec/ Ivomectine oraal gegeven. Dat is echt bocht, maar het enige wat hielp.
Ik begreep dat Bravecto ook schijnt te helpen bij Demodex.
Succes in elk geval. Belangrijk is dat je de weerstand van je hond kunt verbeteren, dan gaat de behandeling veel makkelijker.
Amy kreeg ook ivermectine tegen de demodex, ook bij haar was dat het enige dat hielp. Maar ik denk dat ze dat alleen bij heel zware demodex geven, want anders is het middel erger dan de kwaal. Daarbij kreeg ze ook supplementen om de weerstand te verhogen.
Mijn dierenarts vertelde ook dat hij goede ervaringen had met Bravecto bij demodex.
Onze vorige hond had een heel erge demodexinfectie die pas ontdekt werd door Maarten Kappen in Eersel. Diverse andere DA'en in onze buurt konden er de vinger niet op leggen. Het vermoeden was er wel, maar pas in Eersel werd het duidelijk. Op dat moment was onze hond meer dood dan levend, maar hij heeft het gered dankzij de voorgeschreven behandeling.
Jullie wonen niet zo heel ver bij die kliniek vandaan en ik zou daar zeker naar toe gaan.
Een van de belangrijkste dingen bij demodex is de weerstand opkrikken. Goed voer en supplementen om het immuunsysteem te ondersteunen. Demodexschurft is een gevolg van een minder goed werkend afweersysteem. Dat het afweersysteem minder goed werkt kan verschillende oorzaken hebben (vaccinatie, virus- of bacteriële infectie oid), maar dat is even bijzaak. Hoofdzaak is dat je de infectie onder controle krijgt en de weerstand verbeterd.
DeDiana schreef:
Amy kreeg ook ivermectine tegen de demodex, ook bij haar was dat het enige dat hielp. Maar ik denk dat ze dat alleen bij heel zware demodex geven, want anders is het middel erger dan de kwaal. Daarbij kreeg ze ook supplementen om de weerstand te verhogen.
Waarom is ivermectine zo slecht dan?
En wat ik me ook afvraag is op welke manier externe parasieten iets met je (interne) weerstand te maken hebben.
Omdat de parasiet echt in de huid zit, en niet er bovenop. Demodex is een parasiet die veel voorkomt, en door de natuurlijke weerstand wordt beperkt waardoor er geen symptomen zijn. Er komen pas symptomen als de parasiet kans krijgt om ongestoord te groeien.
Waarom Ivermectine slecht is, weet ik niet. Het wordt ook gebruikt bij veel diersoorten tegen wormen en madenziekte. Ik weet wel dat ze in de eerste instantie iets als Advocate geven, als dat niet werkt ondersteund met Ectodex (rotspul) en dat ze dáárna pas met Ivermectine gaan werken.
Ik heb zelf een opvanghond in behandeling met ectodex. Dat spul ruikt naar verf afbijt en de hond vond de behandeling duidelijk pijnlijk
DeDiana schreef:
En wat ik me ook afvraag is op welke manier externe parasieten iets met je (interne) weerstand te maken hebben.
Omdat de parasiet echt in de huid zit, en niet er bovenop. Demodex is een parasiet die veel voorkomt, en door de natuurlijke weerstand wordt beperkt waardoor er geen symptomen zijn. Er komen pas symptomen als de parasiet kans krijgt om ongestoord te groeien.
Waarom Ivermectine slecht is, weet ik niet. Het wordt ook gebruikt bij veel diersoorten tegen wormen en madenziekte. Ik weet wel dat ze in de eerste instantie iets als Advocate geven, als dat niet werkt ondersteund met Ectodex (rotspul) en dat ze dáárna pas met Ivermectine gaan werken.
Ik heb zelf een opvanghond in behandeling met ectodex. Dat spul ruikt naar verf afbijt en de hond vond de behandeling duidelijk pijnlijk
Simparica is een vrij nieuwe vlooientablet, die ook geregistreerd is voor demodex en de resultaten lijken veelbelovend. Anders dan advocate, daar was iets met die test opzet. .. . Iets van, als je hond geen demodex had, kreeg hij het met de advocate ook niet.
En Bravecto zou bezig zijn met de registratie voor demodex.
DeDiana schreef:
Ja, zo heb ik het ook begrepen. De demodexmijt dragen veel honden bij zich, maar levert meestal alleen problemen op als de weerstand laag is.
Ik weet niet waarom ze zo terughoudend zijn met het gebruik van ivermectine, ik dacht dat het met mogelijke bijwerkingen te maken had. Het hielp bij Amy echt direct, na een dag was het krabben al over en na een paar dagen werd de huid veel rustiger.