Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Gedrag na dekken
Moderator: moderatorteam
-
- Vaste gebruiker
Gedrag na dekken
De fokker waar ik mijn collie vandaan heb,heeft mij gevraagd om met mijn collie verder te fokken.
Hij ,Rocky, is nu 11 maanden en is een fijne hond die goed luisterd maar wel in zijn pubertijd zit.
Ik ben nu bang dat als hij de smaak van een teefje te pakken heeft, hij op iedere teef zal gaan duiken en dat vind ik maar niets.
Is dit zo,volgens de fokker valt dit wel mee.
Wat is jullie advies en/of ervaring???
Ze wil nml de stamboom van mijn collie voortzetten omdat het de mooiste uit het nest was.
Hij ,Rocky, is nu 11 maanden en is een fijne hond die goed luisterd maar wel in zijn pubertijd zit.
Ik ben nu bang dat als hij de smaak van een teefje te pakken heeft, hij op iedere teef zal gaan duiken en dat vind ik maar niets.
Ze wil nml de stamboom van mijn collie voortzetten omdat het de mooiste uit het nest was.
- Dingo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Re: Gedrag na dekken
Hoe denk je er zelf over?? mbt een nest..Don schreef:De fokker waar ik mijn collie vandaan heb,heeft mij gevraagd om met mijn collie verder te fokken.

Who finds a faithful friend, finds a treasure.
-
- Vaste gebruiker
Nou,ik heb een reu dus dat nestje blijft bij de fokker.
Ikzelf wil er geen hond bij omdat ik ook een sheltie heb en 2 honden mooi vind.
De fokker zeurt mijn kop gek en ben best bereid om zijn stamboom voort te laten gaan (ben er ook wel een beetje trots op) maar als het ten nadele van het gedrag van Rocky gaat,hoeft het voor mij niet.
Ik hoor er zo veel rare dingen over dat ik het niet meer weet.
Ikzelf wil er geen hond bij omdat ik ook een sheltie heb en 2 honden mooi vind.
De fokker zeurt mijn kop gek en ben best bereid om zijn stamboom voort te laten gaan (ben er ook wel een beetje trots op) maar als het ten nadele van het gedrag van Rocky gaat,hoeft het voor mij niet.
Ik hoor er zo veel rare dingen over dat ik het niet meer weet.
-
- Vaste gebruiker
Hij zit nu in zijn pubertijd en is gek op teefjes maar dat is op deze leeftijd normaal tenminste ik heb dit gedrag bij al mijn jonge honden meegemaakt.Martijn schreef:Over 5 jaar is hij nog steeds de mooiste van het nest en dan weet je ook of hij de gezondste is.
Ik zou nooit met een reu van nog geen jaar gaan fokken. Voor hetzelfde geld ben je er over een jaar achter gekomen dat het een mooi maar zielig wrak is. Beetje jammer als je dan al 10 nakomelingen rond hebt lopen. Je fokker zou dit ook als prioriteit moeten hebben.
Op zich hoef je geen gigantische veranderingen te verwachten maar het verschilt wel van hond tot hond. Je hebt ze die wijvengek worden.
Je moet eigenlijk in ieder geval zijn normale, volwassen gedrag tov teven bekijken voor je er iets over kunt zeggen. Dan ben je minimaal 1,5 jaar verder.
- Elly*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- Contacteer:
Ik vind hem ook nog wel jong.
Zijn er al onderzoeksresultaten van bijvoorbeeld HD-onderzoek en wat misschien nog meer "kwalen"zijn die bij Collies voor kunnen komen?
Heb je al tentoonstellingsresultaten?
Het gezondheidsaspect vind ik het allerbelangrijkste, dus daar zou ik in ieder geval op wachten, tot de uitslagen daarvan beschikbaar zijn.
Zijn er al onderzoeksresultaten van bijvoorbeeld HD-onderzoek en wat misschien nog meer "kwalen"zijn die bij Collies voor kunnen komen?
Het gezondheidsaspect vind ik het allerbelangrijkste, dus daar zou ik in ieder geval op wachten, tot de uitslagen daarvan beschikbaar zijn.
- majelle
- Zeer actief
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Waarom???Hutsje schreef:Als de fokker de lijn voort wil zetten zal jouw reu op zijn naam gezet moeten worden indien hij zijn kennelnaam eraan wil verbinden.
Hij gebruikt toch gewoon de reu voor zijn lijn? Dus betaalt gewoon dekgeld neem ik aan, net zoals ie dat zou doen bij een andere reu. Of begrijp ik iets verkeerd?
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- Mol
- Zeer actief
-
- Zeer actief
Ik heb hier twee reuen lopen. De een heeft tot nu toe 1 maal gedekt (zijn pups zijn nu 11 maand) en de ander heeft vier keer gedekt. De 1 was 3 jaar toen hij voor het eerst dekte, de ander 4 jaar.
Mijn mening is, niet te vroeg laten dekken. Ik heb binnen de rasvereniging div. reuen gezien die rond een jaar voor het eerst gedekt hebben, maar die reuen zijn meestal wel de tevenaanhangers nu tijdens gezamelijke wandelingen. Met mijn reuen geen enkele last tijdens wandelingen, ze blijven bij me en zoeken geen teef uit om de hele wandeling bij te blijven lopen.
Ook hier in huis geen veranderingen, terwijl hier toch drie teven rondlopen. Ook tijdens de loopsheden geen enkel probleem. Ze lopen hier gewoon los bij elkaar, als ik tenminste het oog erop kan houden. En op de dekrijpe dagen van de teef worden ze wel gescheiden, gewoon puur voor de zekerheid.
Mijn mening is, niet te vroeg laten dekken. Ik heb binnen de rasvereniging div. reuen gezien die rond een jaar voor het eerst gedekt hebben, maar die reuen zijn meestal wel de tevenaanhangers nu tijdens gezamelijke wandelingen. Met mijn reuen geen enkele last tijdens wandelingen, ze blijven bij me en zoeken geen teef uit om de hele wandeling bij te blijven lopen.
Ook hier in huis geen veranderingen, terwijl hier toch drie teven rondlopen. Ook tijdens de loopsheden geen enkel probleem. Ze lopen hier gewoon los bij elkaar, als ik tenminste het oog erop kan houden. En op de dekrijpe dagen van de teef worden ze wel gescheiden, gewoon puur voor de zekerheid.
-
- Actief
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Ik snap hem ook niet. Die reu heeft n.l. al de kennelnaam van de fokker en de pups krijgen die zo wie zo omdat de teef die gebruikt wordt (voor zover ik het heb begrepen) van de fokker is. Wat er nu gebeurt is dat de pups aan zowel de vaders kant als die van de moeder dezelfde kennelnaam in de lijnen hebben. Maar daar is verder niets extra's voor nodig als wanneer de fokker een dekreu gebruikt van iemand anders.v.d Lupinehof schreef:huh? ga dat nu eens uit leggen want het klopt niet helemaal wat je zegtHutsje schreef:Als de fokker de lijn voort wil zetten zal jouw reu op zijn naam gezet moeten worden indien hij zijn kennelnaam eraan wil verbinden.
mol

-
- Vaste gebruiker
De resultaten van onderzoeken ed zijn er en hij heeft geen van de voorkomende kwalen die bij collie's voorkomen.Elmar schreef:Ik vind hem ook nog wel jong.
De vraag van de fokker komt nml om de volgende reden; ze had hem liever zelf gehouden maar door het smeken van iemand heeft ze hem verkocht aan die persoon en een contractje opgesteld dat die persoon hem beschikbaar hield voor dekking en als hij hem weg deed hij hem alleen aan de fokker mocht terug vekopen.
Die persoon heeft hem op marktplaats te koop aan geboden en gezien wij een collie zochten zijn we hier op in gegaan.
Het verhaal was;hij kan niet samen met de franse dog overweg en daarom doen we hem weg.
Toen ik hem gehaald had,heb ik contact gezocht met de fokker omdat ik van niets wist maar de fokker schrok zich dood.
De fokker kan het nu niet meer terug draaien alhoewel zij mij al heel veel gevraagd heeft om hem aan haar terug te verkopen maar dat doe ik niet,het is géén speelballetje.
Ik heb wel een heel goed en leuk contact met de fokker.
Zo,het is een beetje lang geworden maar nu weten jullie de reden.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
hij is toch pas 11 mnd,Don schreef:De resultaten van onderzoeken ed zijn er en hij heeft geen van de voorkomende kwalen die bij collie's voorkomen.Elmar schreef:Ik vind hem ook nog wel jong.
officiele onderzoeken kunnen pas vanaf 12 mnd (bij sommige rassen zelfs pas vanaf 18 mnd)
dan nog kan de fokker toch best wachten tot de hond wat ouder is en er meer duidelijk is over de totale ontwikkeling van de hondDe vraag van de fokker komt nml om de volgende reden; ze had hem liever zelf gehouden maar door het smeken van iemand heeft ze hem verkocht aan die persoon en een contractje opgesteld dat die persoon hem beschikbaar hield voor dekking en als hij hem weg deed hij hem alleen aan de fokker mocht terug vekopen.
Die persoon heeft hem op marktplaats te koop aan geboden en gezien wij een collie zochten zijn we hier op in gegaan.
Het verhaal was;hij kan niet samen met de franse dog overweg en daarom doen we hem weg.
Toen ik hem gehaald had,heb ik contact gezocht met de fokker omdat ik van niets wist maar de fokker schrok zich dood.
De fokker kan het nu niet meer terug draaien alhoewel zij mij al heel veel gevraagd heeft om hem aan haar terug te verkopen maar dat doe ik niet,het is géén speelballetje.
Ik heb wel een heel goed en leuk contact met de fokker.
Zo,het is een beetje lang geworden maar nu weten jullie de reden.
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
Ik zit inderdaad onzin te kletsen, dat geldt alleen in het geval van een teef natuurlijk (tja, beetje wijn en haarkleur he)Branka schreef:Ik snap hem ook niet. Die reu heeft n.l. al de kennelnaam van de fokker en de pups krijgen die zo wie zo omdat de teef die gebruikt wordt (voor zover ik het heb begrepen) van de fokker is. Wat er nu gebeurt is dat de pups aan zowel de vaders kant als die van de moeder dezelfde kennelnaam in de lijnen hebben. Maar daar is verder niets extra's voor nodig als wanneer de fokker een dekreu gebruikt van iemand anders.v.d Lupinehof schreef:huh? ga dat nu eens uit leggen want het klopt niet helemaal wat je zegtHutsje schreef:Als de fokker de lijn voort wil zetten zal jouw reu op zijn naam gezet moeten worden indien hij zijn kennelnaam eraan wil verbinden.
mol

- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Hutsje schreef:Ik zit inderdaad onzin te kletsen, dat geldt alleen in het geval van een teef natuurlijk (tja, beetje wijn en haarkleur he)Branka schreef:Ik snap hem ook niet. Die reu heeft n.l. al de kennelnaam van de fokker en de pups krijgen die zo wie zo omdat de teef die gebruikt wordt (voor zover ik het heb begrepen) van de fokker is. Wat er nu gebeurt is dat de pups aan zowel de vaders kant als die van de moeder dezelfde kennelnaam in de lijnen hebben. Maar daar is verder niets extra's voor nodig als wanneer de fokker een dekreu gebruikt van iemand anders.v.d Lupinehof schreef:huh? ga dat nu eens uit leggen want het klopt niet helemaal wat je zegtHutsje schreef:Als de fokker de lijn voort wil zetten zal jouw reu op zijn naam gezet moeten worden indien hij zijn kennelnaam eraan wil verbinden.
mol