Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Advies gevraagd over dominantie en bijten

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Amaranthas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu
Aantal honden: 7
Contacteer:

Advies gevraagd over dominantie en bijten

Ongelezen bericht door Amaranthas »

Ik zou graag van wat kenners wat advies willen. Ik heb er zelf in 12 jaar nog nooit mee te maken gehad dus ik weet niet goed wat te adviseren.

Vandaag werd ik gebeld door een pupkoper die een hondje van mij hebben. Een shih tzu.
Het is een reu, geboren op 1 Mei 2015.
Ze vertelde mij dat ze met de handen in het haar zitten. Volgens hen zou de hond extreem dominant zijn. iets wat hij schijnbaar vanaf het begin al is en dan met name naar hun dochter van 14.
Ondanks training blijft hij trekken aan de lijn en blaft hij naar alles wat hij ziet. In de afgelopen 2 weken hebben ze 5 bijtincidenten met hem gehad. De vrouw zelf, haar man, schoonvader, dochter en een vriendinnetje.
Naar andere bekenden en familie is hij zeer intimiderend en aanvallend blijkbaar.
Hij heeft gebeten op momenten dat hij rustig lag en geaaid werd. Als ze niet met hem bezig waren, dan zocht hij blijkbaar op een zeer agressieve manier aandacht.
Hij wil bijten bij het omdoen van zijn tuigje, bij het pakken van zijn speelgoed of als je iets wil afpakken wat hij stiekem heeft gepakt en niet mag hebben.
Volgens de vrouw bijt hij dus meestal naar aanleiding van niets.
hun dochter is bang van de hond nu en ze willen dat hij weggaat.

Ik heb hen gezegd dat ik vermoed dat het een dominantieprobleem is wat ze schijnbaar niet goed aanpakken. Maar ze willen toch de hond weg doen.

Nu kan ik hem niet direct in huis hebben maar waarschijnlijk over een week of 3 wel.
Ik weet niet goed wat hen te adviseren. Ik kan ze natuurlijk zeggen zet maar op marktplaats maar erg netjes vind ik dat niet.
Ik ben ook een beetje bang dat als ze zelf een andere baas uitzoeken, deze misschien tegen het zelfde probleem loopt, of ze zien niet in of iemand geschikt is of niet.
Mijn laatste optie is hem dus zelf terug te nemen over een paar weken en dan te kijken hoe of wat en er zelf een baas voor te zoeken.
Maar hoe ga ik met hem om? Wat kan ik doen om dit gedrag te verminderen en te voorkomen bij een volgend baasje?

In 12 jaar tijd heb ik nog nooit een pup terug gehad wegens agressie. Ik heb zelf de broer van deze reu en dat is een enorme schat.
Ik heb ook de moeder van deze reu, en haar beide ouders heb ik ook. Ik kan nergens opkomen waar dit gedrag vandaan kan komen behalve hoe deze mensen er mee om zijn gegaan.
Wie o wie heeft wat advies hoe dit het beste aan te pakken?
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.
Afbeelding
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Advies gevraagd over dominantie en bijten

Ongelezen bericht door Tineke »

Het klinkt mij gewoon als een klein verwend mormeltje in de oren die geleerd heeft dat een tandje bijzetten wat oplevert.
Ik zou hem wel terug nemen zsm om geleur te voorkomen en zou hem gewoon weinig tot geen priveleges geven tot meneer zich wenst te gedragen.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik lees alleen maar een heleboel onbegrip, zowel van de eigenaren als van jou eigenlijk. Hij trekt aan de lijn, dat is opvoeding en heeft niets met dominantie te maken. Hij blaft naar alles wat hij ziet, laat zich niet aaien als hij rustig ligt (lag hij te slapen/rusten? Dan moeten ze hem sowieso niet storen natuurlijk), bijt om zich heen bij het om doen van een tuig en claimt spullen. Maar volgens de eigenaar "naar aanleiding van niets" terwijl ik zojuist tig aanleidingen lees? Maar in geen van allen zie ik dominantie. Het klinkt eerder als behoorlijke onzekerheid en misschien zelfs pijn. Dat met een vleugje onbegrip van de eigenaren. Ik zou die hond terug halen, ze hebben het blijkbaar niet in zich om hem fatsoenlijk op te voeden en hij zit daar niet op z'n plek.
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Ik zou hem ook terug in huis nemen en dan rustig kijken wat er aan de hand is. Het klinkt als een hondje die geen grenzen is geleerd maar je weet pas wat het is als je hem zelf meemaakt.
Amaranthas
Zeer actief
Contacteer:

Meave ik vertel alleen wat de eigenaar mij verteld. Ik denk zelf ook dat het opvoeden gewoon faliekant mis is gegaan en ze zich er nu geen raad meer mee weten. Maar ik ben geen type die gelijkt naar een pupkoper roept "jij doet dit fout en jij doet dat fout en jij" :blah:

Het werd me al snel duidelijk dat deze mensen het niet meer zien zitten en ik wil alleen maar het beste voor het hondje.
Maar wel met advies ALS het een probleem is ik weet hoe ik dit aan moet pakken.
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

terug nemen en maar eens kijken hoe die zich bij jou gedraagt, het is dan vroeg genoeg om te zien waar je bij moet sturen en anders zijn er nog wel gedragsdeskundige die je kunnen helpen.

Mijn Fix is ook terug gegaan naar de fokker ivm meerdere bijtincidenten, hier thuis niks aan de hand
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Yeufke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Yeufke »

Ik zou hem ook terughalen.
Eerst medisch laten nakijken en als er niks mis is eens gaan heropvoeden.
Je hebt zelf nooit problemen gehad, weet waarschijnlijk heel goed een hond grenzen te geven en consequent te zijn.
Misschien is dat wel alles wat het hondje nodig heeft.
En zo niet kun je toch altijd een gedragstherapeut vragen eens mee te kijken.
Hopelijk 'dumpen' ze de hond niet snel op Marktplaats en wachten ze een paar weken.
Jammer dat het zo moet maar voor de hond zal het daar vast ook niet meer leuk zijn nu.
Afbeelding
Polly 22 jan 2007 - 15 mei 2018 ❤️
Yessie 28 april 2010 -13 juli 2020
slaap zacht lieve meid
Amaranthas
Zeer actief
Contacteer:

Overigens hebben ze hem 2 weken terug chemisch laten castreren ivm zijn gedrag. Dit heeft nog geen verandering gebracht.
Ik denk niet dat dat uberhaupt gaat helpen, maargoed.
Afbeelding
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

speculeren over zaken heeft nu geen zin, terughalen die hond en kijken wat er echt aan de hand is. Dan gaan we daarna wel adviezen geven ;-)
Afbeelding
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

gewoon terug nemen.
Afbeelding
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Klinkt mij ook als een verwend mormeltje in de oren ;) Als er haast bij geboden is en ze geen 3 weken willen wachten, is het misschien een idee om hem tijdelijk bij iemand onder te brengen? Dan weet je in ieder geval zeker dat hij niet aan de eerste de beste verkocht wordt.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Amaranthas schreef:Meave ik vertel alleen wat de eigenaar mij verteld. Ik denk zelf ook dat het opvoeden gewoon faliekant mis is gegaan en ze zich er nu geen raad meer mee weten. Maar ik ben geen type die gelijkt naar een pupkoper roept "jij doet dit fout en jij doet dat fout en jij" :blah:

Het werd me al snel duidelijk dat deze mensen het niet meer zien zitten en ik wil alleen maar het beste voor het hondje.
Maar wel met advies ALS het een probleem is ik weet hoe ik dit aan moet pakken.
Nee, dat moet je ook niet zo naar hen communiceren :mrgreen: Maar dat is wel wat er aan de hand is, zo te lezen. Ik acht de kans klein dat ze het wel voor elkaar krijgen met wat tips, dus inderdaad maar terug halen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Tineke schreef:Het klinkt mij gewoon als een klein verwend mormeltje in de oren die geleerd heeft dat een tandje bijzetten wat oplevert.
Ik zou hem wel terug nemen zsm om geleur te voorkomen en zou hem gewoon weinig tot geen priveleges geven tot meneer zich wenst te gedragen.
Dit dus. Terugnemen en even met zn pootjes op aarde zetten. Privileges moeten verdiend worden.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Tineke schreef:Het klinkt mij gewoon als een klein verwend mormeltje in de oren die geleerd heeft dat een tandje bijzetten wat oplevert.
Dit dus.
Gedrag is waarschijnlijk een stuk minder of over als hij 1 poot bij je over de drempel zet. Zie dat gedrag van de Chih vaak op tafel tijdens trimmen.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Lemuria

En anders ga je er gewoon mee naar dierenarts Snibbert :)
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Lemuria schreef:En anders ga je er gewoon mee naar dierenarts Snibbert :)
:mann: :LOL: :LOL: :LOL:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ophalen, zo snel mogelijk. Sommige mensen hebben het niet in zich en deze horen daar duidelijk bij.

Dat moet je zo niet zeggen natuurlijk ;)
Je zegt dat het heel vervelend is, dat het een mismatch is en dat je hen gaat helpen door hem als de duvel te herplaatsen, want als goede fokker pak jij gewoon die verantwoording.
Vervolgens haal je hem op en ga je eens kijken wat er nou écht aan de hand is.
Ik denk niks, behalve heel veel onbegrip jegens het fenomeen "hond".
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Marjoleine schreef:Ophalen, zo snel mogelijk. Sommige mensen hebben het niet in zich en deze horen daar duidelijk bij.

Dat moet je zo niet zeggen natuurlijk ;)
Je zegt dat het heel vervelend is, dat het een mismatch is en dat je hen gaat helpen door hem als de duvel te herplaatsen, want als goede fokker pak jij gewoon die verantwoording.
Vervolgens haal je hem op en ga je eens kijken wat er nou écht aan de hand is.
Ik denk niks, behalve heel veel onbegrip jegens het fenomeen "hond".
Heel mooi verwoord en dekt volledig de lading.

En btw chemische castratie of een chip? Bij een chemisch chip zou het verklaarbaar zijn, want de inwerktijd duurt lang(tot 6 weken)
Afbeelding
PitBullit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Pitbull
Contacteer:

Ongelezen bericht door PitBullit »

Ik zou hem ook ophalen.

Hoe ga je nu verder?
AfbeeldingAfbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

terug nemen en zelf even evalueren. kan best zijn dat in een andere omgeving met regels, de hond zich gelijk al anders gedraagt, maar hoe dan ook waar hij nu zit levert hij problemen op en dat wil je niet, dus hond zit daar absoluut niet goed, als mensen beginnen met dominante hond en hij bijt gaan mijn allergie stekels omhoog, en ik zou zoiets hebben van kom maar op met t beestje...... klaar ermee
Yeufke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Yeufke »

Heb je al een idee wat je gaat doen?
Afbeelding
Polly 22 jan 2007 - 15 mei 2018 ❤️
Yessie 28 april 2010 -13 juli 2020
slaap zacht lieve meid
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

alinelaila schreef:
Amaranthas schreef: Hij heeft gebeten op momenten dat hij rustig lag en geaaid werd. Als ze niet met hem bezig waren, dan zocht hij blijkbaar op een zeer agressieve manier aandacht.
Hij wil bijten bij het omdoen van zijn tuigje, bij het pakken van zijn speelgoed of als je iets wil afpakken wat hij stiekem heeft gepakt en niet mag hebben.
Volgens de vrouw bijt hij dus meestal naar aanleiding van niets.
Wat een rare conclusie van die mevrouw. Ik lees namelijk tig aanleidingen.

Ik zou het hondje terughalen, hoe dan ook. Want je kunt nu al voorspellen dat die chemische castratie ook echt niet gaat helpen als die mensen niet eens naar hun eigen gedrag en manier van omgang met het hondje gaan kijken.
Ik ook.
Dat hondje zou je moeten terugnemen en met vier pootjes op de grond zetten.
Grenzen leren. :ok:
Ben het ook eens met Tineke
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Amaranthas
Zeer actief
Contacteer:

Ja ik denk dat jullie wel gelijk hebben.

Morgen komen de mensen hem brengen. Eerst kon hij wel nog een week of 3 blijven, maar later kreeg ik mail dat het toch niet ging want hij ging nu opeens mevrouw in haar kuiten bijten.
Voor ons komt het eigenlijk heel niet uit, we zijn zo druk de komende weken. Ik ben enorm veel van huis, krijg 5 kinderen extra over de vloer omdat mijn zus op punt van bevallen staat (van nr 6 :engel: en die gaan ze waarschijnlijk ook nog inleiden) en nog meer andere zaken. Maar goed voor het hondje is het beter dat hij daar sowieso weg is.
Ik kreeg dan ook een heel erg lief gebaar van iemand hier van het forum( mag ik namen noemen?) dat hij bij haar even mag logeren tot de rust hier is wedergekeerd en dat aanbod heb ik dan ook zeer dankbaar aangenomen.

Morgen komt hij dus hierheen en dan breng ik hem een dag of 2 later naar zijn logeerplekje. Het is wel even gesleep maar daarna zit hij wel voor 3 weken op een vaste plek bij iemand die hem volledig aandacht kan geven want daar heb ik gewoonweg nu even geen tijd voor.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Tof! Is voor nu denk ik inderdaad de beste oplossing
Jeannet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie, schapendoes en een chodsky pes

Ongelezen bericht door Jeannet »

lijkt mij heel goede oplossing :ok:
Groetjes Jeannet, Ruby, Lotje en Uschka
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Goede oplossing :ok:
Laat je nog weten hoe het verder gaat?
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Wat fijn! En ook fijn dat iemand van hier heeft aangeboden tijdelijk de hond op te vangen! Top gewoon, dan kun je ook zien hoe de hond zich gedraagt in een andere omgeving.
Lemuria

Je mag best namen noemen hoor ;) De "dominante kuitenbijter" komt per woensdag bij ons wonen zodat hij wat regeltjes leert en zich weer als een gezellig gezelschapshondje leert te gedragen. Tussen Izzy, Sofi, reinheid en regelmaat denk ik dat hij snel genoeg weer een vrolijk hondje zal worden :ok:
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Lemuria schreef:Je mag best namen noemen hoor ;) De "dominante kuitenbijter" komt per woensdag bij ons wonen zodat hij wat regeltjes leert en zich weer als een gezellig gezelschapshondje leert te gedragen. Tussen Izzy, Sofi, reinheid en regelmaat denk ik dat hij snel genoeg weer een vrolijk hondje zal worden :ok:
Top!
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

Hartstikke goed dat hij daar weggaat en bij jullie komt Lemuria!
Het klinkt inderdaad als een verwend ventje die moet leren dat regels bestaan :E:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”