Ik snap wel wat je bedoeld met dat de reden 'het is geen beginnershond' geen reden is om niet aan een hond te beginnen. Ik wilde een border collie en dat wordt ook niet echt aangeraden als beginnershond. Maar ik dacht ook, ik ga toch niet eerst een andere hond nemen voor 12 jaar om maar ervaring op te doen, en dan 12 jaar met een hond te zitten die ik eigenlijk niet wil.
Dus hier is een border gekomen. En we zijn tegen dingen aangelopen. Het 'ergste' waar ik tegen aan gelopen ben, was dat ik door 1 x niet terecht mijn stem te verheffen geen commando's meer kon geven in en om huis zonder dat hij in elkaar kroop alsof hij dagelijks in elkaar geschopt werd. Dat heeft ruim een jaar geduurd voor dat goed was.
Ik had die situatie verkeerd ingeschat, maar ik heb er wel van geleerd.
De reden dat mensen zo heftig reageren op het ras wat jij wilt is omdat als het mis gaat (en dat hoeft natuurlijk niet) maar als het mis gaat, dan kan het goed mis gaan. Wil je dat risico lopen? En nog belangrijk, kan je vriendin er mee om gaan. Ik weet dat als Skye in een gevecht komt om wat voor reden dan ook, mijn man en ik allebei fysiek in staat zijn hem te pakken en uit de situatie te krijgen. Denk je dat jij en je vriendin dit kunnen bij het ras waar je nu aan denkt?
Edit; mocht je trouwens toch voor het ras gaan zou ik heel goed luisteren naar de mensen hier die er veel ervaring mee hebben. Zo ben ik bv super streng richting Skye op de border collie risico gebieden

Er wordt nooit ge-eyed naar ander honden, vreemde honden worden niet opgedreven, verkeer al helemaal nooit, nee is nee en ik ben er altijd concequent in, altijd.
Ik heb er niet genog verstand van waar je bij pitbulls enz op zou moeten letten, maar als je er echt voorzichtig en serieus mee om gaat zal het vast goed kunnen komen.
Respect in ieder geval dat je je er goed voor inleest en niet overhaast een beslissing neemt.