Weet ik dat ook weer, bedankt Marjoleine.Marjoleine schreef:Ehm, nee?Puppie schreef:Ik bedoelde inderdaad zadel. Dat moet dan toch at/at of at/a zijn. Want zadel is toch creeping tan? Voor foto's van de ouders moet ik vanavond even uitgebreid zoeken. De vader is overigens een indian dog en ik ben er wel achter dat daar van alles in kan zitten (qua rassen)
Zadel is zadel, een aparte insertie.
Nee, die is tanpoint. Die lichtere ondervacht is daar onderdeel van.thom schreef:Ari is ook deels wolfsgrauw.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Sable of wolfsgrauw?
Moderator: moderatorteam
- thom
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Re: Sable of wolfsgrauw?

- Lothian
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
- Aantal honden: 3
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ja, dit wordt open faced tanpoint genoemd.Lothian schreef:Dalí is ook gewoon black and tan met uitgebreid tan, toch?
Het is niet helemaal duidelijk hoe dat komt, maar het is "gewoon" tanpoint dus.
Ja, dat is inderdaad wolfsgrauw, met masker.blondie schreef:Aki , niet te miskennen wolfgrauw
Finn vind ik niet wolfsgrauw.Finn op de voorgrond stond ook te boek als wolfgrauw en Bluf op de achtergrond ook, wel duidelijk verschil tussen die twee, maar beiden wolfgrauw.
Bluf was denk ik aw/at, maar Finn, dat is at/at, met masker.
-
Caat*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Berger Piekhaar ;)
Even inbreken hoorMarjoleine schreef:Widow's peak.
Deze is heel duidelijk en is kenmerkend voor dit patroon. Vaak vervaagt het, maar soms dus niet
Dat widow's peak, is dat kenmerkend voor sable alleen? Ik denk dat dit ook bij fauve picards zo is (is toch sable als ik het goed onthouden heb?) maar ik denk dat ik dit ook bij jongere brindle picards heb gezien.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, klopt.Caat* schreef:Dat widow's peak, is dat kenmerkend voor sable alleen? Ik denk dat dit ook bij fauve picards zo is (is toch sable als ik het goed onthouden heb?) maar ik denk dat ik dit ook bij jongere brindle picards heb gezien.
Maar een brindle is ook sable he
-
Caat*
- Zeer actief
Oja, oeps. Wordt tijd dat ik de link die je me drie jaar geleden al eens gaf nog eens goed doorneemMarjoleine schreef:Ja, klopt.Caat* schreef:Dat widow's peak, is dat kenmerkend voor sable alleen? Ik denk dat dit ook bij fauve picards zo is (is toch sable als ik het goed onthouden heb?) maar ik denk dat ik dit ook bij jongere brindle picards heb gezien.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Een brindle is een sable met streepjes er overheen.Caat* schreef:Oja, oeps. Wordt tijd dat ik de link die je me drie jaar geleden al eens gaf nog eens goed doorneemMarjoleine schreef:Ja, klopt.Caat* schreef:Dat widow's peak, is dat kenmerkend voor sable alleen? Ik denk dat dit ook bij fauve picards zo is (is toch sable als ik het goed onthouden heb?) maar ik denk dat ik dit ook bij jongere brindle picards heb gezien.
Simpel toch?
-
Caat*
- Zeer actief
Ik snap 'm weer, Brindle ligt op een andere locus dan sable.Marjoleine schreef:Een brindle is een sable met streepjes er overheen.Caat* schreef:Oja, oeps. Wordt tijd dat ik de link die je me drie jaar geleden al eens gaf nog eens goed doorneemMarjoleine schreef:Ja, klopt.Caat* schreef:Dat widow's peak, is dat kenmerkend voor sable alleen? Ik denk dat dit ook bij fauve picards zo is (is toch sable als ik het goed onthouden heb?) maar ik denk dat ik dit ook bij jongere brindle picards heb gezien.
Simpel toch?

-
blondie
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Even weer zoeken op de afkortingen,
at oh haha word mijn blik getrokken door een foto van de vader van Finn. Topic uit 2008
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=141762
at oh haha word mijn blik getrokken door een foto van de vader van Finn. Topic uit 2008
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=141762
-
Puppie
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Herdermixen
- Aantal honden: 4
Moeder
Vader
Deze zijn uit het zelfde nest. ( de laatste foto haal ik later weg omdat het meisje erbij op staat.) Maar hij laat zien wat voor interessant nest het was
De foto's hebben overigens wel op internet gestaan
Vader
Deze zijn uit het zelfde nest. ( de laatste foto haal ik later weg omdat het meisje erbij op staat.) Maar hij laat zien wat voor interessant nest het was
De foto's hebben overigens wel op internet gestaan
Laatst gewijzigd door Puppie op 02 sep 2016 09:45, 3 keer totaal gewijzigd.
-
Puppie
- Vaste gebruiker
Ik dacht overigens gelezen te hebben dat een zadel creeping tan was en dat de hond dus tanpoint moet zijn. Maar ik haal mijn informatie overal van internet, wat veroudert of fout kan zijn, dus je mag me verbeteren 
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Die is achterhaald jaPuppie schreef:Ik dacht overigens gelezen te hebben dat een zadel creeping tan was en dat de hond dus tanpoint moet zijn. Maar ik haal mijn informatie overal van internet, wat veroudert of fout kan zijn, dus je mag me verbeteren
Ik leg hem later uit, nu geen tijd.
-
Puppie
- Vaste gebruiker
prima
Trouwens voor de volledigheid. De 'zwarte' pups hadden lichte wenkbrauwtjes, staartpunt en onder de staart. Ik vraag me af of dat dan wel dominant zwart kan zijn? Ben zo even de genetische term kwijt
Trouwens voor de volledigheid. De 'zwarte' pups hadden lichte wenkbrauwtjes, staartpunt en onder de staart. Ik vraag me af of dat dan wel dominant zwart kan zijn? Ben zo even de genetische term kwijt
-
Puppie
- Vaste gebruiker
Nee, ik bedoel als de vaderhond dominant zwart zou zijn en dat zou doorgeven. Van de moeder kan het sowieso niet komen, omdat het recessief is.
-
Puppie
- Vaste gebruiker
Het recessief zwarte van duitse herders A op de A- locus bedoel ik 
Met dominant zwart bedoel ik KB op de K locus.
Met dominant zwart bedoel ik KB op de K locus.
-
blondie
- Zeer actief
Finn.. een van de twee is het (ik denk rechts)Mizzsylver schreef:Finn is echt grauw. Weet niet of Blondie pup foto's van hem heeft, maar hij is geen at/at.Marjoleine schreef:Ja, dit wordt open faced tanpoint genoemd.Lothian schreef:Dalí is ook gewoon black and tan met uitgebreid tan, toch?
Het is niet helemaal duidelijk hoe dat komt, maar het is "gewoon" tanpoint dus.
Ja, dat is inderdaad wolfsgrauw, met masker.blondie schreef:Aki , niet te miskennen wolfgrauw
Finn vind ik niet wolfsgrauw.Finn op de voorgrond stond ook te boek als wolfgrauw en Bluf op de achtergrond ook, wel duidelijk verschil tussen die twee, maar beiden wolfgrauw.
Bluf was denk ik aw/at, maar Finn, dat is at/at, met masker.

En Bluf

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
KB, nee. Als je op die plekken phaeomelanine ziet, zie je A. Dus dat kan niet.Puppie schreef:prima![]()
@Blondie: dat is geen grauw. Misschien één allel, maar ik denk het niet eens.
-
blondie
- Zeer actief
Er werd gevraagd om een pupfoto van Finn en die heb ik neergezet. Op basis van hoe hij als pup was is er wolfsgrauw op de stamboom gezet. Hoe hij later uitgroeide is voor mij inderdaad geen standaard herkenbare grauwe, maar hij was ook niet zwart bruin, of zwart geel.
Ik weet dan ook niet wat je met allel bedoeld, ik ben er ook niet echt mee bezig hoor
Ik ben blij dat dan weer wel, dat Aki wat donkerder uit pakt, ik vind dat wel weer mooier dan een licht grauwe herder en eigenlijk ben ik fan van de bruin of geel zwarte herder. Wie weet in de toekomst eens, de eerste pup is Aki geworden meer op zijn doen en laten dan hoe hij eruit zag haha.
Ik weet dan ook niet wat je met allel bedoeld, ik ben er ook niet echt mee bezig hoor
Ik ben blij dat dan weer wel, dat Aki wat donkerder uit pakt, ik vind dat wel weer mooier dan een licht grauwe herder en eigenlijk ben ik fan van de bruin of geel zwarte herder. Wie weet in de toekomst eens, de eerste pup is Aki geworden meer op zijn doen en laten dan hoe hij eruit zag haha.
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Ik zie wel vaker honden die wolfsgrauw horen te zijn en er als Finn uit zien. Beetje aparte tak weer 
Ik vraag me dan weer af, Tay wordt gewoon zwart geel genoemd, maar daar zit zoveel verschil in. Zijn dat dan stiekem toch andere kleuren? Want in principe vallen Tessa en Tay onder dezelfde kleur, maar waar Tessa waarschijnlijk veel donkerder was als pup en langzaam lichter geworden is, was Tay als pup deze kleur al.
EDIT: Oh en Blondie, ik wilde een wolfsgrauwe toen we Tay uitzochten en mijn vriend een zwart bruine/gele bij Winni
Ik vraag me dan weer af, Tay wordt gewoon zwart geel genoemd, maar daar zit zoveel verschil in. Zijn dat dan stiekem toch andere kleuren? Want in principe vallen Tessa en Tay onder dezelfde kleur, maar waar Tessa waarschijnlijk veel donkerder was als pup en langzaam lichter geworden is, was Tay als pup deze kleur al.
EDIT: Oh en Blondie, ik wilde een wolfsgrauwe toen we Tay uitzochten en mijn vriend een zwart bruine/gele bij Winni
- dagmar88
- Zeer actief
Is het niet dezelfde kleur, maar een ander patroon?TessaThomas schreef:Ik zie wel vaker honden die wolfsgrauw horen te zijn en er als Finn uit zien. Beetje aparte tak weer
- dagmar88
- Zeer actief
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Interessante link! Volgens die link zijn het Sadle-back(en dan asas) en Bi color(volgens mij atat, omdat hij wel wat op bek heeft) als ik het goed begrijp. Dan wordt het ineens een stuk duidelijker, ipv alleen maar die 3 kleuren die ze hier in NL hebben qua benaming.
Zo wordt het ook duidelijk waarom bepaalde reuen hun donkere wolfsgrauw niet doorgeven, leuk zeg! Dank je wel!
Zo wordt het ook duidelijk waarom bepaalde reuen hun donkere wolfsgrauw niet doorgeven, leuk zeg! Dank je wel!
- dagmar88
- Zeer actief
TessaThomas schreef:Interessante link! Volgens die link zijn het Sadle-back(en dan asas) en Bi color(volgens mij atat, omdat hij wel wat op bek heeft) als ik het goed begrijp. Dan wordt het ineens een stuk duidelijker, ipv alleen maar die 3 kleuren die ze hier in NL hebben qua benaming.
Zou niet helemaal correct zijn, maar het maakt het voor de leek toch een stuk minder abstract
- runninggirl
- Zeer actief
Worden die kleurtjes alleen bij herders zo genoemd of geldt dat voor alle rassen hetzelfde?
-
Puppie
- Vaste gebruiker
Tenzij ze de seal- factor hebben toch? En dan zouden ze volgens mij sable (ay) moeten zijn. Dat zou dan van de vader moeten komen omdat sable bij DH niet voorkomt.Marjoleine schreef:KB, nee. Als je op die plekken phaeomelanine ziet, zie je A. Dus dat kan niet.Puppie schreef:prima![]()
@Blondie: dat is geen grauw. Misschien één allel, maar ik denk het niet eens.
-
Puppie
- Vaste gebruiker
Maar waar kan je nu het duidelijkst het verschil zien tussen sable (ay) en agouti (aw). Die widows peak lijkt mijn hond ook te hebben, maar goed dat kan theoretisch ook van het masker zijn 
- Van
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder, Tamaskan, Turkse Vans
- Contacteer:
Vader en zwarte pups zullen wel seal geweest zijn, komt vaker voor bij de idian. Seal kan ook met aw en een aw kan ook een widows peak hebben

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Die namen zijn dus echt fout, een DH heeft geen sable.
En hoe komen jullie opeens bij seal? Wat is volgens jullie seal?
Van, wat is volgens jou seal genetisch gezien?
Op A liggen verschillende patronen (geen kleuren, Dagmar, kleuren zijn alleen bruin en zwart).
Die kun je zuiver hebben (aw/aw bijvoorbeeld) of in mengvorm (aw/at).
Er zijn ook nog andere genen die de uiting beinvloeden. Die maken de tan (jullie noemen het bruin) lichter of donkerder bijvoorbeeld.
Als je aw/at hebt (zowel een allel voor wolfsgrauw als een allel voor tanpoint) krijg je dus een mengvorm; een uitgebreide tanpoint die ook niet echt wolfsgrauw is.
Als een hond wolfsgrauw is maar ook een allel voor recessief zwart heeft (aw/a) bv toont hij heel veel donkerder.
Dat noemen jullie weer anders geloof ik.
En hoe komen jullie opeens bij seal? Wat is volgens jullie seal?
Van, wat is volgens jou seal genetisch gezien?
Op A liggen verschillende patronen (geen kleuren, Dagmar, kleuren zijn alleen bruin en zwart).
Die kun je zuiver hebben (aw/aw bijvoorbeeld) of in mengvorm (aw/at).
Er zijn ook nog andere genen die de uiting beinvloeden. Die maken de tan (jullie noemen het bruin) lichter of donkerder bijvoorbeeld.
Als je aw/at hebt (zowel een allel voor wolfsgrauw als een allel voor tanpoint) krijg je dus een mengvorm; een uitgebreide tanpoint die ook niet echt wolfsgrauw is.
Als een hond wolfsgrauw is maar ook een allel voor recessief zwart heeft (aw/a) bv toont hij heel veel donkerder.
Dat noemen jullie weer anders geloof ik.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Waarom denk je dat seal sable heeft? Dat wordt wel vermoed maar het is niet bekend, het is niet eens zeker welke genen erbij betrokken zijnPuppie schreef:Tenzij ze de seal- factor hebben toch? En dan zouden ze volgens mij sable (ay) moeten zijn. Dat zou dan van de vader moeten komen omdat sable bij DH niet voorkomt.
- Van
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder, Tamaskan, Turkse Vans
- Contacteer:
seal is KB met iets onbekends waardoor de A locus te zien is terwijl de hond eigenlijk effen zwart had moeten zijn