Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mina..Ziekte van Cushing, update behandeling

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Mina2006
Zeer actief
Mijn ras(sen): Maltezer kruising (samenwonend met een border collie kruising)
Aantal honden: 2

Mina..Ziekte van Cushing, update behandeling

Ongelezen bericht door Mina2006 »

Ik had Mina vanochtend weggebracht, omdat ze een hartecho zou krijgen en een bultje verwijderd zou worden. Ik zou haar rond 3 uur weer ophalen, maar de dierenarts belde me al eerder op. Ze zei dat de echo goed was en dat ze geen narcose nodig had, omdat het bultje geen bultje meer was maar een wondje, ik heb een zalfje meegekregen.
Ze zei ook dat ze de uitslag van het urine onderzoek binnen was en dat ze dat met mij wilde bespreken, tja, als ik er toch ben om Mina op te halen.

Ik wist eigenlijk al genoeg..

De echo van Mina haar hart zag er goed uit, zoals de vorige keer (nog steeds een lekkende hartklep, niks is erger of per se beter, gewoon stabiel door de medicijnen).
Uit de urinetest (maandag tot woensdag) is uitgekomen dat de cortisol waarde (als ik het goed heb) heel erg verhoogd zijn. Het moest onder 30 liggen. Op dag 1 was dit rond de 65, op dag 2 rond de 80 en op dag 3 (na de pilletjes) was dit 10.
Ze hebben ook bloedonderzoek gedaan en daar kwamen wéér verhoogde leverwaarden uit (net zoals bij de vorige dierenarts, bijna een jaar geleden..)

Om 100% zeker te zijn maken ze woensdag een echo van de nieren, bijnieren en lever, om te kijken of er eventueel wat op de lever zit en of er ook tumor(en) aanwezig zijn in/bij de (bij)nieren.

Ik weet niet hoe ik me moet voelen, ik voel zo veel dingen..Mina is nog niet eens 10 jaar. Verdriet, omdat Mina er zo'n last van heeft (vooral de sufheid/luiheid en vraatzucht is enorm) en omdat ik m'n lieve meisje niet kwijt wil raken, maar ik ben ook boos..kwaad, op de vorige praktijk, die de extreem verhoogde leverwaarden aanzag als stuwing vanuit het hart (ondanks dat het hart helemaal niet snel pompt..). Er is nooit gesproken over Cushing, nooit over gedacht. De kans is dus groot dat Mina al maanden, misschien zelfs jaren, met Cushing rondloopt.

Ook bang dat de dingen die we doen, niet aan zullen slaan, of dat de verzekering geen toestemming geeft, omdat het boven een x bedrag zit.

Pff er gaat te veel door me heen..Afwachten nu maar tot woensdag en dan kijken we verder hoe we gaan behandelen.

Sorry voor het lange verhaal, ik moest het echt even van me af schrijven.
Laatst gewijzigd door Mina2006 op 22 jul 2016 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

9,5 jaar
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Re: Mina..Ziekte van Cushing

Ongelezen bericht door gonnie »

Sterkte. Echt balen al die zorgen.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Mina2006
Zeer actief

gonnie schreef:Sterkte. Echt balen al die zorgen.
Bedankt. Jij ook sterkte..klote dat we allebei slecht nieuws hebben ontvangen vandaag, terwijl we allebei voor een (eventueel) vergroot hart gingen..
Nanna schreef:Wat een ellende .....hopelijk valt het allemaal mee.
Bij een Collie van een kennis zat er een tumortje op de bijnier die voor de Cushing zorgde en ik geloof dat dat toen vrij makkelijk te verwijderen was.
Dankje. Hopelijk valt het bij Mina ook makkelijk te verwijderen, we zullen zien :ugh: :(:
Afbeelding

9,5 jaar
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Wat een ellende zeg :(: . Ik ken die ziekte wel bij paarden maar wist niet dat honden dat ook konden krijgen. Is daar met medicatie niks aan te doen? Sterkte, ik hoop voor je dat het uiteindelijk allemaal wat mee mag vallen!
Afbeelding
Yeufke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Yeufke »

Wat een zorgen toch. Sterkte!
Afbeelding
Polly 22 jan 2007 - 15 mei 2018 ❤️
Yessie 28 april 2010 -13 juli 2020
slaap zacht lieve meid
Bulley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Bonairse kruising

Ongelezen bericht door Bulley »

Mijn vorige hondje heeft ook cushing gehad. Bij hem kwam t vanuit de hypofyse. Hij stond eigenlijk direct op de juiste dosis vetoryl. Bij hem werd alles wel vergoed door petplan.
Bulley 11.02.2005-24.02.2015
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Mina2006 schreef:
gonnie schreef:Sterkte. Echt balen al die zorgen.
Bedankt. Jij ook sterkte..klote dat we allebei slecht nieuws hebben ontvangen vandaag, terwijl we allebei voor een (eventueel) vergroot hart gingen..
Nanna schreef:Wat een ellende .....hopelijk valt het allemaal mee.
Bij een Collie van een kennis zat er een tumortje op de bijnier die voor de Cushing zorgde en ik geloof dat dat toen vrij makkelijk te verwijderen was.
Dankje. Hopelijk valt het bij Mina ook makkelijk te verwijderen, we zullen zien :ugh: :(:
Dank je. Het is zeker rot.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Wat een zorgen, sterkte !
Afbeelding
Mina2006
Zeer actief

Yara schreef:Wat een ellende zeg :(: . Ik ken die ziekte wel bij paarden maar wist niet dat honden dat ook konden krijgen. Is daar met medicatie niks aan te doen? Sterkte, ik hoop voor je dat het uiteindelijk allemaal wat mee mag vallen!
Gelukkig wel, het is over het algemeen goed te behandelen (te rekken, eigenlijk). Je kon ook al zien dat de derde dag urine, na de medicijnen, het cortisol gehalte veel lager was, dus zo kan het wel, alleen als de tumor(en) te groot zijn of operatie is te riskant, kan het best snel gaan.
Ik ga uit van het ergste, omdat Mina het waarschijnlijk al vrij lang heeft (even lang als de levensverwachting nog is na diagnose en met behandeling).
thom schreef:Wat een zorgen, sterkte !
Heavy schreef:Sterkte :(
Yeufke schreef:Wat een zorgen toch. Sterkte!
Bedankt allemaal :wink:
Bulley schreef:Mijn vorige hondje heeft ook cushing gehad. Bij hem kwam t vanuit de hypofyse. Hij stond eigenlijk direct op de juiste dosis vetoryl. Bij hem werd alles wel vergoed door petplan.
Heeft hij nog lang kunnen leven met cushing?
Ja ik zag dus dat petplan het wel vergoed, alleen zodra het wordt gezet onder behandelingen voor tumoren en dergelijke, dan kan het al snel overgaan op de aanvullende verzekering, die ik dus niet heb. Even afwachten nog en afwachten wat petplan terug stuurt.
Afbeelding

9,5 jaar
ruygemoor
Zeer actief
Mijn ras(sen): sheltie en bordercollie.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ruygemoor »

ik heb in de laatste 3 jaar 2 honden met cushing gehad. 1 had alle kenmerken plus de zeldzame en is maar 10 geworden, de andere is er 14,5 mee geworden. met het medicijn vetoryl is het meestal goed onder de duim te houden. de kosten van het medicijn en de testen zijn erg hoog. de tumor zit in 85% van de gevallen op de hypofyse, de rest op de bijnier. operaties zijn heel risicovol. er is een fijne facebookgroep; de cushingcontactgroep. hier kun je alle vragen stellen.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

A gossie wat een rotnieuws, ik hoop dat er nog iets op een goede manier aan gedaan kan worden... :(:
Mina2006
Zeer actief

ruygemoor schreef:ik heb in de laatste 3 jaar 2 honden met cushing gehad. 1 had alle kenmerken plus de zeldzame en is maar 10 geworden, de andere is er 14,5 mee geworden. met het medicijn vetoryl is het meestal goed onder de duim te houden. de kosten van het medicijn en de testen zijn erg hoog. de tumor zit in 85% van de gevallen op de hypofyse, de rest op de bijnier. operaties zijn heel risicovol. er is een fijne facebookgroep; de cushingcontactgroep. hier kun je alle vragen stellen.
Ik heb de groep gevonden, dankjewel, ook voor jouw ervaring :wink: Als petplan het vergoed (maw; ze rekenen het niet als medicatie tegen kanker, maar (wat het volgensmij ook is) als medicatie tegen hormoonziekten) dan zal het wel meevallen. Ik ben nu ook best wat kwijt aan Mina haar hart medicatie, dus ja..dit kan er ook nog wel bij.
Die dierenarts zei dat de operatie inderdaad wel een risico met zich meebrengt, maar als dit de enige kans voor Mina zal zijn (of een veel betere kans) dan doe ik het wel, omdat Mina nog vrij jong is.
Mag ik vragen, jouw hond dat 10 jaar werd, is hij overleden aan de gevolgen van cushing of aan een tumor of zo? Misschien een beetje een lompe vraag, maar ik vraag me af hoe dat eigenlijk zit.
En wat zijn de zeldzame kenmerken voor cushing? (ik ken alleen de ''bijna altijd'' en ''regelmatig'' kenmerken).

S@ndr@ schreef:A gossie wat een rotnieuws, ik hoop dat er nog iets op een goede manier aan gedaan kan worden... :(:
Bedankt, ik hoop het ook. Afwachten en duimen is het enige dat ik kan doen..
Afbeelding

9,5 jaar
Mina2006
Zeer actief

Ik heb net gelezen dat dat medicijn vaak niet mag samengaan met ACE remmers. Mina heeft een ACE remmer. Ik zal dit dan ook woensdag bespreken met de (andere) dierenarts, als we kijken naar medicijnen.
Eerst maar eens afwachten wat er uit de echo komt.
Afbeelding

9,5 jaar
annemick
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door annemick »

Verevelend dat Mina cushing heeft :ugh:
Mickey had het ook, zij was 10 toen de diagnose werd gesteld. Er was bij haar ook eerst een foutieve diagnose gedaan maar toen zij eenmaal aan de vetoryl zat ging het stukken beter, vrolijker, minder dorst en vraatzucht.
Zij is uiteindelijk ruim 13,5 half geworden waarvan het laatste half jaar ook met hartmedicatie erbij (ouderdom).
Sterkte met Mina!
Afbeelding
Mina2006
Zeer actief

Bedankt. Had Mickey ook ACE-remmers? Is er toen wel gesproken over risico of was dat niet aan de orde? Ik probeer me niet zo druk te maken, maar nja..aard van het beestje (ik).
Afbeelding

9,5 jaar
Bulley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Bonairse kruising

Ongelezen bericht door Bulley »

Mina2006 schreef:
Yara schreef:Wat een ellende zeg :(: . Ik ken die ziekte wel bij paarden maar wist niet dat honden dat ook konden krijgen. Is daar met medicatie niks aan te doen? Sterkte, ik hoop voor je dat het uiteindelijk allemaal wat mee mag vallen!
Gelukkig wel, het is over het algemeen goed te behandelen (te rekken, eigenlijk). Je kon ook al zien dat de derde dag urine, na de medicijnen, het cortisol gehalte veel lager was, dus zo kan het wel, alleen als de tumor(en) te groot zijn of operatie is te riskant, kan het best snel gaan.
Ik ga uit van het ergste, omdat Mina het waarschijnlijk al vrij lang heeft (even lang als de levensverwachting nog is na diagnose en met behandeling).
thom schreef:Wat een zorgen, sterkte !
Heavy schreef:Sterkte :(
Yeufke schreef:Wat een zorgen toch. Sterkte!
Bedankt allemaal :wink:
Bulley schreef:Mijn vorige hondje heeft ook cushing gehad. Bij hem kwam t vanuit de hypofyse. Hij stond eigenlijk direct op de juiste dosis vetoryl. Bij hem werd alles wel vergoed door petplan.
Heeft hij nog lang kunnen leven met cushing?
Ja ik zag dus dat petplan het wel vergoed, alleen zodra het wordt gezet onder behandelingen voor tumoren en dergelijke, dan kan het al snel overgaan op de aanvullende verzekering, die ik dus niet heb. Even afwachten nog en afwachten wat petplan terug stuurt.
Hij heeft maar 5 mnd geleefd op de vetoryl, maar is niet aan de cushing overleden, hij sprong uit de auto en brak z'n elleboog. Hij had helaas door de cushing dat wondjes niet goed meer heelde dus een operatie zat er niet in. Hij is 10 geworden (wat best een mooie leeftijd voor een Franse bull is)
Ik heb trouwens veel contact gehad met annemick hier op t forum toen ik info zocht.
Ik had bij petplan alleen de basis verzekering. De vetoryl werd voor 80% vergoed als ik het nog goed weet en de bloedonderzoeken 50%
Ze hebben nooit om uitslagen ofzo gevraagd.
Bulley 11.02.2005-24.02.2015
Mina2006
Zeer actief

Pff wat klote, Bulley (zo heette je hond ook zie ik).
Het is wel echt een hele nare gebeurtenis dat er dan iets gebeurt dat normaal wel geopereerd kan worden, maar dat het door cushing dan toch niet kan.
Ik heb van petplan ook nooit vragen gehad over Mina haar hartaandoening en uitslagen en zo daar van, dus ik denk dat het met (eventuele) medicijnen wel goed komt. Volgens mij staat een operatie (om de tumor te verwijderen, mocht dit nodig zijn) ook los de aparte chemo/bestraling verzekering.
Afbeelding

9,5 jaar
Mina2006
Zeer actief

- dubbel
Afbeelding

9,5 jaar
ruygemoor
Zeer actief
Mijn ras(sen): sheltie en bordercollie.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ruygemoor »

de operatie met voorbehandeling [o.a. mri] en nabehandeling zonder complicaties loopt al gauw op tot 4 a 5000 euro. heb geen idee of de verzekering dat vergoed.
als jouw hond al hartproblemen heeft is het denk ik geen goede kandidaat voor een operatie.
mijn hond van 10 had alle verschijnselen in extreme mate en ook bv. aangezichtsverlamming, wat zeldzaam is. vetoryl ontmaskert artrose en als een hond dat al flink heeft dan kan het arthritis worden [ontsteking] en dan is de medicatie geen optie meer. mijn hond zijn polsen werden 2x zo dik en hij kon niet meer lopen. toen was het over.
de andere hond kreeg het pas op bijna 13-jarige leeftijd, deed het een hele tijd goed op de vetoryl, maar de cushing zorgt toch voor schade aan de interne organen, zeker de lever en vaak ook de nieren. ook hebben ze vaak hoge bloeddruk en dat zorgt weer voor hart- en oogproblemen. diabetes komt ook regelmatig voor. en terugkerende langdurige blaasontstekingen.
het is een complexe ziekte, maar als de vetoryl goed ingesteld is, kan je hond er oud mee worden als je geluk hebt.
Mina2006
Zeer actief

ruygemoor schreef:de operatie met voorbehandeling [o.a. mri] en nabehandeling zonder complicaties loopt al gauw op tot 4 a 5000 euro. heb geen idee of de verzekering dat vergoed.
als jouw hond al hartproblemen heeft is het denk ik geen goede kandidaat voor een operatie.
mijn hond van 10 had alle verschijnselen in extreme mate en ook bv. aangezichtsverlamming, wat zeldzaam is. vetoryl ontmaskert artrose en als een hond dat al flink heeft dan kan het arthritis worden [ontsteking] en dan is de medicatie geen optie meer. mijn hond zijn polsen werden 2x zo dik en hij kon niet meer lopen. toen was het over.
de andere hond kreeg het pas op bijna 13-jarige leeftijd, deed het een hele tijd goed op de vetoryl, maar de cushing zorgt toch voor schade aan de interne organen, zeker de lever en vaak ook de nieren. ook hebben ze vaak hoge bloeddruk en dat zorgt weer voor hart- en oogproblemen. diabetes komt ook regelmatig voor. en terugkerende langdurige blaasontstekingen.
het is een complexe ziekte, maar als de vetoryl goed ingesteld is, kan je hond er oud mee worden als je geluk hebt.
In principe vergoed de verzekering operaties, alleen moet je van tevoren toestemming vragen (en ja dan kunnen ze alsnog zeggen ''doen we niet'').
Ik heb geen idee of ze een operatie aan kan, de dierenarts zegt dat narcose geen probleem is, omdat haar hart nu door de medicatie stabiel is. Mja, je weet nooit zeker natuurlijk, ik hou het sowieso in mn achterhoofd.
Wat naar dat jouw honden het ook hebben gehad zeg, gelukkig de andere wel op een wat latere leeftijd, maar het blijft rot natuurlijk.

Ik begrijp dat vetoryl enorm belangrijk is, hopelijk kan de dierenarts mij vertellen dat dat medicijn in combinatie met de ACE remmer, geen probleem is.

Voor degene die zin hebben in veel leesvoer..:

Wat dingen op een rijtje van wat ik medisch weet over Mina en wat ik zie aan Mina:
Hiervoor heb ik gelukkig nog de rekeningen van de verzekering in de mail terug kunnen vinden, anders moest ik wachten tot woensdag voor het dossier.

27-2-2015
Mina heeft hier een echo gehad en een röntgenfoto, voor haar buik (want het leek dat ze soms buikpijnaanvallen had). Hier kwamen ze erachter dat Mina een vergroot hart heeft en een vergrote lever.
Er is ook bloed afgenomen daarop was te zien dat de leverwaardes erg verhoogd waren.
Reden volgens de oude dierenarts: oh ja dat komt omdat Mina haar hart te veel bloed rondpompt en dat gaat dan naar de lever, het is stuwing.
(Volgens de nieuwe dierenarts kan dat niet, omdat Mina haar hart juist langzaam pompt en niet snel, dus er is geen sprake van stuwing.)

Ook heb ik verteld dat Mina alles op eet wat ze maar kan vinden en daardoor zelfs tassen openmaakt en op tafel springt, en dat haar buik dik was.
De dierenarts zei hierop dat maltezertjes dat wel vaker hebben, dat (vr)eetgedrag en dat de dikke buik kan komen door die darmprobleempjes, ze heeft gewoon wat zwakkere darmpjes.
(Ontlasting was prima, ze at goed en als ze een keer braakte, lag het aan haar maag).

Sindsdien krijgt Mina hartmedicatie, namelijk Benakor en Cardisure.

Tot rond mei 2016 ging het vrij goed met de conditie van Mina (ze is altijd al lui geweest, dus ze was niet ineens door de medicatie een topfitte hond, maar omdat ik haar zo kende, zag ik er weinig kwaad in..ze was immers fitter dan voorheen). We besloten om haar van de Benakor af te halen. Ik merkte al snel dat ze slomer en trager werd, dus de dierenarts gebeld en gezegd dat ik haar er weer op wil zetten, omdat ze ineens zo traag en sloom is.
Dat was goed.

Maar er veranderde vrij weinig, ze leefde wel een béétje op (ze ging minder vaak in haar mandje liggen, waar ze in ligt als ze niet zo lekker is), maar ze was nog steeds wat sloom.

Begin juni 2016
Mina kreeg een ontstoken oog, het begon klein maar werd steeds erger. De dierenarts zei dat het een virusje was dus ik kreeg oogdruppels mee. Deze werkte gelukkig goed.
Mina heeft al een tijd (beetje tegelijkertijd met de echo van het hart) last van een soort staar..wat eiwit komt naar voren, vertelde de dierenarts, omdat ze waarschijnlijk vroeger erger tegenaan gekomen is of zo..het is een beetje vaag hoe of wat.

Ik zie de laatste tijd dat er steeds meer een soort vuiltje op beide haar ogen komt, een soort vliesje. Mina ziet nog prima en het witte (staar) is een beetje erger geworden, maar niet zodanig dat ze niet meer kan zien.

Midden juni ging ik naar de dierenarts omdat ze een rood, groot bultje had waar pus uitkwam. De dierenarts zei dat dit een wratje was en niks mee moet doen.
Hierover heb ik gesschreven in een ander topic.

Eind juni ging ik verhuizen met Mina. M'n huisje was zodanig klaar dat zij er ook goed in kon leven en dus verhuisde ze mee. Zoals je in mijn topic over verlatingsangst kan lezen, was het een moeilijke overgang voor Mina. Ze was heel erg traag/sloom, wilde nauwelijks lopen, kon niet meer alleen zijn en 2x plaste ze in huis. Ook de troep op straat buiten is ineens veel interessanter en alles wat enigszins eetbaar voor haar is, moet worden onderzocht en als ik haar de kans geef, worden opgegeten.

Tja..verlatingsangst of Cushing? Dat is wat ik nú denk.

Mina ging al snel naar de nieuwe dierenarts, want ik vertrouwde het maar niet, dat ''wratje''. Wat bleek, het was een ontstoken talgklier en het beste was om deze te laten verwijderen.
Of het onder narcose kon of niet, zou duidelijk worden met het dossier dat ze zou krijgen van de oude dierenarts.
Dit duurde een week (na 4 telefoontjes van mij, de assistente 2x en de dierenarts) en de dierenarts kon kijken of ze narcose kon gebruiken, maar omdat de echo van Mina haar hart toch een tijd geleden was, wilde ze eerst een nieuwe echo maken.
Ook las ze het verhaal over de lever/leverwaardes en ze vond dit niet kloppen, zoals ik al zei. Ze vertelde dat ze dacht aan de Ziekte van Cushing en dat ze urine onderzoek wilt laten doen.

Uiteindelijk was het verwijderen van het bultje niet meer nodig, en dus ook niet de narcose, omdat het door het leegprikken plat genoeg was. Ook het hart zag er goed uit. Een hartklep lekte (was al bekend) maar verder waren er geen veranderingen.

Wel heeft ze dus uit het urine onderzoek kunnen concluderen dat ze cushing heeft en we hebben besproken dat we verder gaan onderzoeken dmv een buikecho.

Achteraf vallen meer dingen mij op, nu ik meer informatie heb;

- Mina slaapt inderdaad wel heel erg veel..Ook als ik oefeningen met haar probeer te doen, wordt het na een paar minuten eigenlijk al teveel.
- Ik zag op het scherm, van het dossier, dat Mina artrose heeft (als ik het goed heb) in haar heupen. Volgens mij zou dit weinig zijn, maar de oude dierenarts heeft hier dan ook weinig over verteld.
- De ontlasting begint langzaam wat geliger te worden (of is dat gezichtsbedrog, omdat ik nu weet dat dat voorkomt?).
- Ze wilt toch iets vaker plassen dan dat ze deed in het oude huis. Drinken is tot nu toe vrij stabiel, elke dag tussen 350 en 500 ML, maar ik hou het elke dag bij.

Dit alles maakt me gewoon kwaad, op de oude dierenarts (het zijn maar mensen..ik weet het..maar toch) maar ook om mezelf.
Mina is mijn eerste hond en de hond waar ik deels mee ben opgegroeid is een border collie; in mijn ogen is een border collie heel energiek en actief. De border collie (die van mijn ouders is) heeft heupdysplasie, waardoor ze wel speelt, maar niet lang en niet heel vaak. Ook heeft ze regelmatig pijn waardoor ze onder de tafel gaat liggen.
Door dit gedrag zag ik een ''op papier actieve hond'' die in werkelijkheid niet eens zo actief was.
Mina was nog minder actief, nog meer slapen, nog luier, speelde nooit. Dit deed ze vanaf het begin al niet en dit gaf dus niet zo heel snel alarmsignalen.
Ook had ik gewoon moeten weten dat de zinnen ''7-8-9 jaar voor een hond is helemaal niet zo oud, die horen nog actief en levendig te zijn'' écht zo zijn en niet maar bij een paar honden voorkomt.
Ik had ook niet te vaak tegen mezelf moeten zeggen; ach, zal wel door haar hart komen of door de medicijnen.

Misschien was ik er dan eerder bij geweest.
Als ik afga op de leverwaardes, het vreetgedrag en haar dikke hangbuik, zou ze nu al bijna 1 jaar en 5 maanden cushing kunnen hebben.
Dit vind ik eng, want als je kijkt naar de prognose van cushing is het een goed te behandelen ziekte, waardoor veel oude honden (13-14 jaar) nog 2 jaar kunnen leven met medicijnen.
Maar dan moet je het wel behandelen. In principe is Mina dus al bijna 1,5 jaar onbehandeld.

Ik sta nu al voor moeilijke beslissingen.

- Is medicatie goed, in verband met haar ACE remmers? Kan dit niet fout gaan?
- Is opereren verstandig? Er is altijd een risico natuurlijk, maar met cushing is het langer herstel. Ook ivm haar hart moet ik er goed over nadenken.
- Mina is pas 9,5 jaar oud, hoe lang zou ze nog hebben, zonder operatie en zonder medicatie? Hoe lang met medicatie? Hoe lang met operatie?

Ik wil alles doen om Mina langer bij me te houden, maar het moet ook prettig zijn voor haar, zonder pijn. Ik wil kunnen zeggen dat ik er alles aan heb gedaan om het op te lossen, ook al had het geen zin uiteindelijk. Als ik haar laat inslapen, zonder dat ik het probeer, zou ik het mezelf voor altijd kwalijk nemen.

Heerlijk..dat van me afschrijven..Had ik echt even nodig :ugh:
Afbeelding

9,5 jaar
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Bij mijn Westie zat het ook in de hypofyse, in die tijd was vertoryl er alleen nog in hoge dosis, dus moest ik voor haar capsules met de juiste dosis laten maken bij de apotheek, wat het nog weer duurder maakte... Na 3,5 maand was haar hele achterkant verlamd, zomaar ineens, ik kwam thuis van boodschappen doen, ze lag op de bank en kon niks meer, dierenarts nog van alles onderzocht maar geen aanwijsbare reden kunnen vinden, dus toen heb ik haar laten gaan :( ze was 10
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
annemick
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door annemick »

Mina2006 schreef:Bedankt. Had Mickey ook ACE-remmers? Is er toen wel gesproken over risico of was dat niet aan de orde? Ik probeer me niet zo druk te maken, maar nja..aard van het beestje (ik).
Ja Mickey had het laatste half jaar van haar leven benekor en cardisure, vanwege haar leeftijd die toen al over de 13 was en wat voor een boxer al een behoorlijk leeftijd is, gingen we voor het aangenaam houden van haar leven en niet of het haar leven zou verkorten.

Zij had ook al jaren vanwege artrose carporal(nsaid) in eerste instantie toen ze vetoryl erbij kreeg leken de artrose klachten te verergeren maar dat heeft zich weer gestabiliseerd toen ook eenmaal de vetoryl goed was in en (regelmatig) bijgesteld.

Mickey is in het begin een aantal keren in Utrecht bij de specialist geweest, een scan en echo gehad (mijn verzoek) er was een kleine tumor bij de hypofyse te zien maar ook (werd toen gedacht) een cyste bij de bijnier.
Haar hart en verdere conditie was op 10 jarige leeftijd dusdanig goed dat ze evt. de hypofyse operatie wel zouden doen maar het werd afgeraden vanwege de zwaarte van de ingreep en haar leeftijd wat als grensgeval werd gezien.
De vetoryl tast op den duur organenen aan maar meestal als de hond ouder is en het wel goed aanslaat, zoals bij Mickey, sterven ze eerder van ouderdom dan van het medicijn.

Voordat de diagnose werd gesteld waren er zeker al een jaar vage dingen aan de hand maar waar de oorzaak maar niet van werd gevonden, eenmaal aan de vetoryl ging dat gelukkig bij haar wel beter en heeft ze zelfs nog wel eens een (niet al te zware) operatie ondergaan.

Het kan dus bij de ene hond wat beter gaan dan bij de ander maar geef de moed nog niet op, ik heb gelukkig naast Mickey ook bij meerdere andere honden goede resultaten gehoord :ok:
Afbeelding
Mina2006
Zeer actief

Lunatic schreef:Bij mijn Westie zat het ook in de hypofyse, in die tijd was vertoryl er alleen nog in hoge dosis, dus moest ik voor haar capsules met de juiste dosis laten maken bij de apotheek, wat het nog weer duurder maakte... Na 3,5 maand was haar hele achterkant verlamd, zomaar ineens, ik kwam thuis van boodschappen doen, ze lag op de bank en kon niks meer, dierenarts nog van alles onderzocht maar geen aanwijsbare reden kunnen vinden, dus toen heb ik haar laten gaan :( ze was 10
Wat heftig zeg :( Je zal wel geschrokken zijn toen je dat zag, dat zou ik wel hebben in ieder geval.
annemick schreef:
Mina2006 schreef:Bedankt. Had Mickey ook ACE-remmers? Is er toen wel gesproken over risico of was dat niet aan de orde? Ik probeer me niet zo druk te maken, maar nja..aard van het beestje (ik).
Ja Mickey had het laatste half jaar van haar leven benekor en cardisure, vanwege haar leeftijd die toen al over de 13 was en wat voor een boxer al een behoorlijk leeftijd is, gingen we voor het aangenaam houden van haar leven en niet of het haar leven zou verkorten.

Zij had ook al jaren vanwege artrose carporal(nsaid) in eerste instantie toen ze vetoryl erbij kreeg leken de artrose klachten te verergeren maar dat heeft zich weer gestabiliseerd toen ook eenmaal de vetoryl goed was in en (regelmatig) bijgesteld.

Mickey is in het begin een aantal keren in Utrecht bij de specialist geweest, een scan en echo gehad (mijn verzoek) er was een kleine tumor bij de hypofyse te zien maar ook (werd toen gedacht) een cyste bij de bijnier.
Haar hart en verdere conditie was op 10 jarige leeftijd dusdanig goed dat ze evt. de hypofyse operatie wel zouden doen maar het werd afgeraden vanwege de zwaarte van de ingreep en haar leeftijd wat als grensgeval werd gezien.
De vetoryl tast op den duur organenen aan maar meestal als de hond ouder is en het wel goed aanslaat, zoals bij Mickey, sterven ze eerder van ouderdom dan van het medicijn.

Voordat de diagnose werd gesteld waren er zeker al een jaar vage dingen aan de hand maar waar de oorzaak maar niet van werd gevonden, eenmaal aan de vetoryl ging dat gelukkig bij haar wel beter en heeft ze zelfs nog wel eens een (niet al te zware) operatie ondergaan.

Het kan dus bij de ene hond wat beter gaan dan bij de ander maar geef de moed nog niet op, ik heb gelukkig naast Mickey ook bij meerdere andere honden goede resultaten gehoord :ok:
Begrijpelijk dat je ervoor koos om het juist dragelijk te maken, in plaats van dagen toe te voegen met een groot risico. Fijn om te lezen dat Mickey toch wel wat opties had en toch wel wat langer heeft kunnen leven. Dat stelt me wel een beetje gerust. Het is denk ik ook meer dat de gedachte van Mina verliezen, nu wel erg dichtbij komt, maar ik denk dat we dat allemaal wel even zullen hebben.
Afbeelding

9,5 jaar
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Een vriend van mij is er na hele lange tijd tobben erachter gekomen dat hij Cushing had, die veroorzaakt bleek te zijn door een grote tumor op een bijnier. Nu is een hond natuurlijk geen mens, dus ik weet het ook niet precies natuurlijk, maar de effecten op langere termijn op het lichaam en gemoedstoestand zijn best heel erg heftig en naar, afhankelijk van de permanente schade die de Cushing inmiddels al heeft aangericht. Ook het botontkalkende effect kan pijnlijke gevolgen hebben. Het beroerde is dat je de meeste effecten niet gemakkelijk ziet van buiten. Maar ik ga ervan uit dat je kwaliteit van leven voorop stelt bij Mina en je samen met de dierenarts(en) alles tegen elkaar afweegt.

Ik hoop dus van ganser harte voor jou en Mina dat het proces nog niet zo ver is en jullie met medicatie nog een fijne tijd kunnen hebben samen! Sterkte en hopelijk beterschap.
Mina2006
Zeer actief

@Gos,

Wat naar zeg, dat hij cushing heeft..lijkt me erg vervelend. Bij een mens komen er allerlei sociale en psychische aspecten ook nog eens om de hoek kijken, die honden niet/minder snel hebben.
Ik zet het kwaliteit van leven bij Mina inderdaad voorop, dat wil ook zeggen dat als er enigszins een kans is dat ze een beter leven kan hebben na een operatie, en haar hart zou het aankunnen, is de kans groot dat ik het wel doe, juist omdat ze nog jong is (nja jong, ze is nog niet eens 10 jaar).
Maar goed, we weten na woensdag pas of het ook op de bijnier zit of alleen in de hersenen. Dat bepaalt veel met verdere stappen.

Wat fijn overigens, dat ik hier zoveel lieve en steunende berichten krijg, doet me erg goed.
Ik had dit nieuws uiteraard ook verteld aan mijn gezinsleden (ik ben sindskort uit huis gegaan en Mina meegenomen natuurlijk, dus zij zijn ook wel betrokken met haar), maar enige dat ik kreeg was ''hmm ja even afwachten dus''.
Terwijl ik duidelijk zei dat ze cushing hééft en wat dit dan betekent (uitgelegd wat cushing is, in het kort).
Waarschijnlijk hebben ze toch niet zo heel goed begrepen dat de echo van woensdag meer een extra controle is om te kijken of het nóg erger nieuws is, dan dat het al is..

Dus ik ben hartstikke dankbaar voor al jullie berichtjes ;)
Afbeelding

9,5 jaar
Mina2006
Zeer actief

Morgen is het zo ver, de echo van haar buikje, waarbij we gaan kijken of er iets zit op de bijnieren, nieren en de lever.
Daarna een gesprek met de dierenarts (andere, want de 'vaste' DA is niet aanwezig). Hopelijk kan ze helderheid geven over de behandelmethodes, naar aanleiding van de echo.

Ze drinkt en plast normaal, maar haar vreetgedrag is erger vandaag. Ze piept constant dat ze naar buiten wilt en als ze buiten is zoekt ze constant naar eten en doet geen behoefte.
Ja, zo blijf ik lopen, dus ik negeer het nu.
Afbeelding

9,5 jaar
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Mina2006 schreef:Morgen is het zo ver, de echo van haar buikje, waarbij we gaan kijken of er iets zit op de bijnieren, nieren en de lever.
Daarna een gesprek met de dierenarts (andere, want de 'vaste' DA is niet aanwezig). Hopelijk kan ze helderheid geven over de behandelmethodes, naar aanleiding van de echo.

Ze drinkt en plast normaal, maar haar vreetgedrag is erger vandaag. Ze piept constant dat ze naar buiten wilt en als ze buiten is zoekt ze constant naar eten en doet geen behoefte.
Succes vandaag. :ok:
Afbeelding
Mina2006
Zeer actief

thom schreef:
Mina2006 schreef:Morgen is het zo ver, de echo van haar buikje, waarbij we gaan kijken of er iets zit op de bijnieren, nieren en de lever.

Succes vandaag. :ok:
Bedankt :)
Afbeelding

9,5 jaar
Yeufke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Yeufke »

Spannend toch wel. Hoe laat moet je er zijn?
Afbeelding
Polly 22 jan 2007 - 15 mei 2018 ❤️
Yessie 28 april 2010 -13 juli 2020
slaap zacht lieve meid
Mina2006
Zeer actief

Om 3 uur, dus ik rij 10 over half 3 weg ;)
Ik laat iets weten zodra ik weer terug ben.
Spannend inderdaad.
Afbeelding

9,5 jaar
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”