Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Lang hijgen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Lang hijgen

Ongelezen bericht door *Skye* »

Ben even benieuwd naar de meningen hier.

Skye hijgt vaak lang en al heel snel. Als je bv 3x met de bal hebt gegooid dan hijgt hij echt heel erg. Hij is dan nog wel heel aktief. Maar bij een kleine periode van inspanning hijgt hij dus al vrij erg.

Hij gaat met mijn man mee hardlopen en soms ligt hij dan 20 min later nog heel hard te hijgen in rust. Als ik hem even bij me roep ofzo springt hij wel actief op en komt hij meteen.

Hij lijkt dus niet moe en geeft geen pijn aan. Maar goed, sommige honden blijven maar gaan en misschien is Skye ook zo.

Ik heb het al wel eens bij de dierenarts aangegeven, maar die zegt dat Skye een gezonde hond is. Toch blijft het wel in mijn hoofd zitten. Moet ik hier iets mee? Ik probeer als het warm is niet te veel aktieve dingen te doen, maar zelfs vandaag kan ik eigenlijk al niet 1x met een bal gooien.

Ik denk wel dat het ook met de warmte te maken heeft. Als er bv sneeuw ligt of als het vriest heeft hij het niet.

Zouden jullie hier iets mee doen? Of zijn er mensen die dit herkennen?
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Re: Lang hijgen

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Bij Apple is dat ook zo bij inspanning.
Als we met de bal hebben gespeeld dan zet ik haar ook echt even een kwartier op het balkon om uit te hijgen. In huis gaat ze anders steeds verliggen en water drinken. Apple kan vrij slecht tegen warmte dus denk dat het bij haar daardoor komt. Bij DA altijd gezond verklaard verder.
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

*Skye* schreef:Ben even benieuwd naar de meningen hier.

Skye hijgt vaak lang en al heel snel. Als je bv 3x met de bal hebt gegooid dan hijgt hij echt heel erg. Hij is dan nog wel heel aktief. Maar bij een kleine periode van inspanning hijgt hij dus al vrij erg.

Hij gaat met mijn man mee hardlopen en soms ligt hij dan 20 min later nog heel hard te hijgen in rust. Als ik hem even bij me roep ofzo springt hij wel actief op en komt hij meteen.

Hij lijkt dus niet moe en geeft geen pijn aan. Maar goed, sommige honden blijven maar gaan en misschien is Skye ook zo.

Ik heb het al wel eens bij de dierenarts aangegeven, maar die zegt dat Skye een gezonde hond is. Toch blijft het wel in mijn hoofd zitten. Moet ik hier iets mee? Ik probeer als het warm is niet te veel aktieve dingen te doen, maar zelfs vandaag kan ik eigenlijk al niet 1x met een bal gooien.

Ik denk wel dat het ook met de warmte te maken heeft. Als er bv sneeuw ligt of als het vriest heeft hij het niet.

Zouden jullie hier iets mee doen? Of zijn er mensen die dit herkennen?
Kijk voor de gein is naar het verschil, wanneer je bij dezelfde temperatuur in droog gras of in gras wat nog nat is van de dauw of regenval met Skye bezig bent. Zie zelf een gigantisch verschil in energie niveau wanneer die buik lekker nat blijft.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Karel is ook zo'n hijger, echt bizar hoe snel en hoe lang hij blijft hijgen. Hij is kerngezond, hart en longen goed in orde, maar hij heeft het gewoon heel snel heel warm blijkbaar.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Bluf had dat ook. Nooit er verder wat achter gezocht. En ze was altijd lekker actief en heb eigenlijk nooit beperkt met ballen gooien o.i.d..
Het is dat wij vrij plots haar moesten laten gaan omdat ze acuut hartfalen had. Tik het nu hier neer dat DA daarna zei dat we eigenlijk nooit haar hart hebben geluisterd, was meer een frustratie uitspraak van de da uit op dat moment.
Later is ze er op teruggekomen. Maar het had me wel aan het denken gezet.
En de DA blijkbaar ook. Als ik nu met Aki of met Jol kom, is het eigenlijk standaard dat ze toch ook even naar het hart luistert.

Dat wil ik je meegeven, dat je bij controle gewoon naar het hart en de longen laat luisteren of dat allemaal nog ok is.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Bij Diem maakt het een erg groot verschil als hij (net) ontwold is bij de trimmer en zijn buik lekker kort geschoren is. Hij is langer actief/speels en sneller weer afgekoeld na de wandeling. Het gaat er bij hem dus echt om dat hij de warmte slecht afgevoerd krijgt als hij eenmaal warm is door inspanning.

Of het slecht is weet ik niet, maar het lijkt mij comfortabeler als hij het minder lang warm heeft na (tijdens) inspanning. Misschien Sky eens goed (professioneel) laten ontwollen en/of hem meer mogelijkheden geven tot afkoelen? Pootjes in water of een natte handdoek om op te liggen bijvoorbeeld.
Afbeelding
*Skye*
Zeer actief

Dankjewel voor het meedenken en jullie ervaringen. Het stelt me wel gerust te horen dat meer honden het hebben.

Naar zijn hart luisteren neem ik zeker mee de volgende keer bij de dierenarts. We gaan sowieso overstappen van dierenarts dus dan leg ik het gewoon nog een keer voor.

Het is trouwens idd ook minder als ik hem met de herderhark goed geborsteld heb. Er ligt dan gewoon een tweede hond aan haar naast hem.

Als we water tegenkomen gaat hij er idd ook altijd in staan.

Nogmaals bedankt. Ik hou het in de gaten en ga met de tips aan de slag.

Is het voor jullie trouwens een reden om minder te lopen? Of blijven jullie gewoon je normale ding doen. Als ik zou afgaan op wat Skye zou willen doen blijft hij doorlopen tot hij er bij neer valt...
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

*Skye* schreef: Is het voor jullie trouwens een reden om minder te lopen? Of blijven jullie gewoon je normale ding doen. Als ik zou afgaan op wat Skye zou willen doen blijft hij doorlopen tot hij er bij neer valt...
Niet zo zeer minder lopen maar zeker wel de aangeboden extra activiteiten tijdens de wandeling eruit. Half uur echt nahijgen zou ik niet prettig vinden. Ik ben dan bij Diem te bang dat hij toch oververhit raakt.
Nu is Diem uit zichzelf niet zo fanatiek en van rustig wandelen is hij altijd vlot afgekoeld. Maar zodra hij lang nahijgt van een rondje naast de scootmobiel, wat snoepjes zoeken in het gras of een muizenholletje uitgraven, schorten we dat op tot hij weer bij de trimmer is geweest en sneller kan afkoelen. Met warme temperaturen laat ik hem sowieso niet rennen overdag en sjokken we een rondje op ons gemakje :wink:

Borstelen is trouwens echt anders dan ontwollen. Daar komt goed insoppen, in laten trekken, uitspoelen en een waterblazer bij kijken. En eventueel de buik scheren als Skye gecastreerd is. De castratenvacht kan daar erg dik en warm worden.
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

*Skye* schreef:Is het voor jullie trouwens een reden om minder te lopen? Of blijven jullie gewoon je normale ding doen. Als ik zou afgaan op wat Skye zou willen doen blijft hij doorlopen tot hij er bij neer valt...
Hou er wel rekening mee. Dan ligt het er aan of er water of een plas in de buurt is om de warmte evt weer kwijt te kunnen raken.
*Skye*
Zeer actief

pioenroos schreef:
*Skye* schreef: Is het voor jullie trouwens een reden om minder te lopen? Of blijven jullie gewoon je normale ding doen. Als ik zou afgaan op wat Skye zou willen doen blijft hij doorlopen tot hij er bij neer valt...
Niet zo zeer minder lopen maar zeker wel de aangeboden extra activiteiten tijdens de wandeling eruit. Half uur echt nahijgen zou ik niet prettig vinden. Ik ben dan bij Diem te bang dat hij toch oververhit raakt.
Nu is Diem uit zichzelf niet zo fanatiek en van rustig wandelen is hij altijd vlot afgekoeld. Maar zodra hij lang nahijgt van een rondje naast de scootmobiel, wat snoepjes zoeken in het gras of een muizenholletje uitgraven, schorten we dat op tot hij weer bij de trimmer is geweest en sneller kan afkoelen. Met warme temperaturen laat ik hem sowieso niet rennen overdag en sjokken we een rondje op ons gemakje :wink:

Borstelen is trouwens echt anders dan ontwollen. Daar komt goed insoppen, in laten trekken, uitspoelen en een waterblazer bij kijken. En eventueel de buik scheren als Skye gecastreerd is. De castratenvacht kan daar erg dik en warm worden.
Ja ok, zo doe ik het ook ongeveer met de beweging. En zorg er voor dat ik water mee neem om te drinken onderweg.
Ik wist idd dat ontwollen anders is, maar ik bedoelde dat meer dat als goed borstelen al zo veel kan schelen, dat ontwollen misschien nog wel meer scheelt.
Hij is niet gecastreerd in denk dat de vacht op zijn buik wel meevalt.
korthaar schreef:
*Skye* schreef:Is het voor jullie trouwens een reden om minder te lopen? Of blijven jullie gewoon je normale ding doen. Als ik zou afgaan op wat Skye zou willen doen blijft hij doorlopen tot hij er bij neer valt...
Hou er wel rekening mee. Dan ligt het er aan of er water of een plas in de buurt is om de warmte evt weer kwijt te kunnen raken.
Dat scheelt idd wel. En balletjes halen uit het water vindt hij nog leuker om te doen dus dat zijn twee vliegen in 1 klap ;)
korthaar
Zeer actief

Niet te veel appèl erop en de hond stiefelt indien nodig uit zichzelf naar het eerste het beste water.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Ik liep ook altijd wel bij water in de buurt, en Bluf stapte uit zichzelf wel regelmatig ook de sloot in voor extra verkoeling. Dan stond ze gewoon even te staan, om daarna weer klaar voor actie te zijn :mrgreen:
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Heavy schreef:
Apple schreef:Bij Apple is dat ook zo bij inspanning.
Als we met de bal hebben gespeeld dan zet ik haar ook echt even een kwartier op het balkon om uit te hijgen. In huis gaat ze anders steeds verliggen en water drinken. Apple kan vrij slecht tegen warmte dus denk dat het bij haar daardoor komt. Bij DA altijd gezond verklaard verder.
Stopt ze dan met hijgen na een kwartier? Ik vind hijgen tijdens een wandeling niet zo erg maar Jip heeft het meeste last als we terug in huis komen. We wonen klein en er blijf veel en lang warmte in huis hangen . Als we bijvoorbeeld 's avonds wandelen en het is 21 graden ( het koelt hier lekker af in het noorden op de vlakte ) dan komen we terug in huis waar het 24 graden is :ugh:

Ik vind het heerlijk maar Jip gaat dan dus liggen hijgen en dat stopt maar niet. Heavy gaat buiten in de tuin liggen maar Jip zal en moet dan bij mij liggen :roll: als het weer voorkomt ga ik hem eens verplicht buiten in de tuin zetten misschien snapt hij dan dat dat fijner is .
Ja dan is ze daarna weer rustig.
Ze heeft het overigens alleen na het spelen met de bal.
Na een gewone wandeling hijgt ze binnen eigenlijk niet.
Maar ze heeft wel buiten snel last van de warmte ook, ze zoekt al heel snel de sloot op. Als dat niet kan gaat ze ook sjokken. Nou heeft ze ook een beste ondervacht, maar denk toch dat ze er gewoon niet zo goed tegen kan.
Je maakt haar ook blijer met regen of sneeuw :Q:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”