Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
nierfalen. tips?
Moderator: moderatorteam
-
Jacq
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): vubara
- Aantal honden: 3
nierfalen. tips?
Hallo allemaal.
gisteren is er bloed getapt bij het hondje van mijn moeder (15 jaar) en haar nier waardes zijn te hoog. Creatinine 217 en ureum 13,4. Ze is op 9 jarige leeftijd bij mijn moeder gekomen en had altijd brok gehad vandaar dat mijn moeder haar ook brok is blijven voeren. Ze heeft nu royal canin nierdieet brokken en een halve benakor per dag. Kunnen we nog meer doen voor haar? En zijn er mensen die hun ervaring met nierfalen willen vertellen? Ik heb zelf al veel honden gehad maar nog nooit 1 met nierfalen.
gisteren is er bloed getapt bij het hondje van mijn moeder (15 jaar) en haar nier waardes zijn te hoog. Creatinine 217 en ureum 13,4. Ze is op 9 jarige leeftijd bij mijn moeder gekomen en had altijd brok gehad vandaar dat mijn moeder haar ook brok is blijven voeren. Ze heeft nu royal canin nierdieet brokken en een halve benakor per dag. Kunnen we nog meer doen voor haar? En zijn er mensen die hun ervaring met nierfalen willen vertellen? Ik heb zelf al veel honden gehad maar nog nooit 1 met nierfalen.
Laatst gewijzigd door Jacq op 08 jul 2016 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Re: nierfalen. tips?
Ik ben net als Nanna bang dat er weinig meer aan te doen is 

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Feather__
- Zeer actief
Ik heb 3 katten gehad met nierfalen. 1 hebben we in laten slapen aangezien ze een operatie nodig had en we voor de operatie haar nieren gingen checken. Dierenarts wilde liever niet opereren maar het was onze beslissing.
1 hebben we 8 maanden lang verzorgd. In die 8 maanden ging het er 6 erg goed. Hij kreek medicijnen (semintra) en misselijkheidspilletjes. In februari hoorde we een krijs en toen we beneden kwamen lag hij verstijfd in de woonkamer met bloed uit zijn neus en oog. Meteen naar de dierenarts gegaan en alles laten checken. We hebben hem een infuus gegeven (3 dagen lang bij de da infuus laten prikken). Hij knapte redelijk op maar is nooit meer de kat geworden voor het incident. Hij heeft in die 2 maanden 3x 3 dagen een infuus gehad. (Sommige mensen leren dit zelf en dan kan je dit wekelijks doen om de nieren even een handje te helpen, dat was bij mijn kat niet mogelijk helaas.)
De derde kat had diabetes, nierfalen en HCM. Toen we haar HCM ontdekte hebben we haar nog geen week later laten inslapen omdat ze hard achteruit ging.
Wat kan je doen? En belangrijker wat wil je doen.
Laat je dierenarts een onderhuis infuus leren prikken. Merk je dat haar hondje wat minder wordt kan je een infuus prikken en dan zal je merken dat dat heel erg helpt. Maar dit vinden sommige mensen al veel te ver gaan.
Nierkatten zijn erg moeilijke eters, weet niet hoe dit bij honden zit, dus kijk niet raar op als ze opeens eten weigeren. Ik had op een gegeven moment 5 zakken brokken staan en meer dan 10 smaken/5 merken natvoer in de kast omdat ik telkens moest afwisselen.
Koop eventueel een drinkfontein.
En kijk wat jullie de grens vinden. Ik heb infusen gegeven aan mijn kat terwijl sommige mensen hun dier meteen laten inslapen als er nierfalen ontdekt wordt om verder 'lijden' te besparen. Hun zijn het niet met mij eens en ik ben het niet eens om meteen een dier in te slapen zonder wat geprobeerd te hebben
Het ligt dus heel erg aan de persoon hoe ver je wilt gaan. En er is geen fout iets om te doen. Je bent niet fout als je het diertje inslaapt en je bent niet fout als je het diertje niet in laat slapen maar nog verder wil doktoren.
1 hebben we 8 maanden lang verzorgd. In die 8 maanden ging het er 6 erg goed. Hij kreek medicijnen (semintra) en misselijkheidspilletjes. In februari hoorde we een krijs en toen we beneden kwamen lag hij verstijfd in de woonkamer met bloed uit zijn neus en oog. Meteen naar de dierenarts gegaan en alles laten checken. We hebben hem een infuus gegeven (3 dagen lang bij de da infuus laten prikken). Hij knapte redelijk op maar is nooit meer de kat geworden voor het incident. Hij heeft in die 2 maanden 3x 3 dagen een infuus gehad. (Sommige mensen leren dit zelf en dan kan je dit wekelijks doen om de nieren even een handje te helpen, dat was bij mijn kat niet mogelijk helaas.)
De derde kat had diabetes, nierfalen en HCM. Toen we haar HCM ontdekte hebben we haar nog geen week later laten inslapen omdat ze hard achteruit ging.
Wat kan je doen? En belangrijker wat wil je doen.
Laat je dierenarts een onderhuis infuus leren prikken. Merk je dat haar hondje wat minder wordt kan je een infuus prikken en dan zal je merken dat dat heel erg helpt. Maar dit vinden sommige mensen al veel te ver gaan.
Nierkatten zijn erg moeilijke eters, weet niet hoe dit bij honden zit, dus kijk niet raar op als ze opeens eten weigeren. Ik had op een gegeven moment 5 zakken brokken staan en meer dan 10 smaken/5 merken natvoer in de kast omdat ik telkens moest afwisselen.
Koop eventueel een drinkfontein.
En kijk wat jullie de grens vinden. Ik heb infusen gegeven aan mijn kat terwijl sommige mensen hun dier meteen laten inslapen als er nierfalen ontdekt wordt om verder 'lijden' te besparen. Hun zijn het niet met mij eens en ik ben het niet eens om meteen een dier in te slapen zonder wat geprobeerd te hebben
Het ligt dus heel erg aan de persoon hoe ver je wilt gaan. En er is geen fout iets om te doen. Je bent niet fout als je het diertje inslaapt en je bent niet fout als je het diertje niet in laat slapen maar nog verder wil doktoren.

-
Jacq
- Zeer actief
Dank je wel voor jullie antwoord. We zullen er nog een fijne tijd van maken met haar. Ze is speciaal ook voor mij want ik liet haar al een hele tijd uit met mijn uitlaatservice en toen haar eigenaar niet meer voor haar kon zorgen moest ze naar het asiel. Dat vonden mijn ouders zo sneu dat ze haar in huis hebben genomen.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Mijn hond reageerde enorm goed op nierdieet brokken en ze heeft het daar nog jaren prima op gedaan.
Alleen zij was geen 15 jaar, maar 9 jaar en dat maakt wellicht toch een verschil.
Ik heb ook een kat gehad met acuut nierfalen en daar was echt niks meer bij te redden en hem hebben we in laten slapen.
Ik zou dus even bekijken hoe je hond het gaat doen op het nierdieet en na 4 á 6 weken opnieuw de nierwaardes laten testen
en kijken hoe het ervoor staat. Merk je eerder dat je hond verslechterd, dan uiteraard eerder terug naar de dierenarts.
Alleen zij was geen 15 jaar, maar 9 jaar en dat maakt wellicht toch een verschil.
Ik heb ook een kat gehad met acuut nierfalen en daar was echt niks meer bij te redden en hem hebben we in laten slapen.
Ik zou dus even bekijken hoe je hond het gaat doen op het nierdieet en na 4 á 6 weken opnieuw de nierwaardes laten testen
en kijken hoe het ervoor staat. Merk je eerder dat je hond verslechterd, dan uiteraard eerder terug naar de dierenarts.
-
Jacq
- Zeer actief
Bedankt voor het delen van je ervaring caro. Weet jij misschien de waardes van destijds? Wat fijn dat je hond nog zo lang heeft mogen genieten.
- Ri@nne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.
Dit was bij mijn meisje Bonnie een van de redenen om haar te laten inslapen... 
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
De creatinine weet ik niet meer, maar ureum was schrikbarend hoog met 40. Dat was binnen 6 weken bijna naar normale waarde teruggebrachtJacq schreef:Bedankt voor het delen van je ervaring caro. Weet jij misschien de waardes van destijds? Wat fijn dat je hond nog zo lang heeft mogen genieten.
met de overgang naar het nierdieet.
De creatinine bij jouw hond is ook niet schrikbarend hoog volgens mij en de ureum is iets verhoogd, dus ik zou bijna denken dat hier nog wel
wat aan te doen is, maar de hond is oud en nieren kunnen onvoorspelbaar slecht worden ineens, dus tja het blijft even afwachten en eng natuurlijk.
Mijn hond is 4 jaar later overleden aan iets totaal anders. Wel heeft ze al die tijd het nierdieet nog gekregen.
-
Kimmie
ik heb een puppie gehad welke een aangeboren afwijking bleek te hebben aan haar nieren,deze heb ik een tijd pillen (Rehmannia) van de huisdierendokter gegeven en waardoor het ook kwam haar nierwaardes zijn even beter geworden...
ze is toen een keer of 5 gespoelt door middel van een infuus ,had verder geen nierdieet maar gaf haar gewoon vers vlees,nu heeft zij maar 5 weken na diagnose nog mogen leven,maar zij was verder niet te "redden",hoe groter ze werd hoe meer werk die nieren kregen wat ze niet aankonden...
ze is toen een keer of 5 gespoelt door middel van een infuus ,had verder geen nierdieet maar gaf haar gewoon vers vlees,nu heeft zij maar 5 weken na diagnose nog mogen leven,maar zij was verder niet te "redden",hoe groter ze werd hoe meer werk die nieren kregen wat ze niet aankonden...
-
bellabeest
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje - Aantal honden: 5
zonder de standaard waardes kan je hier eigenlijk weinig over zeggen, omdat elk lab een eigen standaardwaarde hanteert.
op zich lijken deze waardes me niet extreem hoog, en kan het hondje best nog een tijdje mee met nierdieet en eventueel zo nu en dan een infuusje om te spoelen.
op zich lijken deze waardes me niet extreem hoog, en kan het hondje best nog een tijdje mee met nierdieet en eventueel zo nu en dan een infuusje om te spoelen.
- DebbieZ
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol
- Aantal honden: 2
Onze bejaarde poedel van momenteel 16 jaar staat al twee jaar op nierdieet en krijgt Ipakitine-poeder over zijn eten heen. Die was binnen een week zo onwijs opgeknapt. Zijn waarden waren alleen niet heel erg extreem, geloof ik. Weet ik niet zo heel goed meer. Zijn enige symptoom was vermageren. Hij heeft sindsdien zelfs nog twee narcoses doorgemaakt en doet het prima. Los van die stomme pollenjeuk en een Napoleonsyndroom (kleine keizer is het).
-
Jacq
- Zeer actief
Wat fijn om ervaringen te lezen. Doerak voelt zich nu al beter met het nierdieet. Ze hoeft zelfs niet meer elke nacht er uit voor een plas. Dat poeder ga ik eens opzoeken. Dat ken ik niet. Hoe werkt dat spoelen precies? En doe je dat als het zichtbaar slechter gaat of is het een standaard iets?
- Feather__
- Zeer actief
Ik deed het als ik het merkte aan hem. Hij wilde minder eten, werd wat slomer (soms ging hij ook kotsen). Toen een onderhuidsinfuus laten geven en na een paar uur zag je hem gewoon opleven, wilde die weer meer eten. Onderhuids is echt gewoon een (dikke) naald die je onder de huid prikt en dan laat je vocht onder de huid lopen. Is eerst een rare grote bobbel maar die trekt weg. Dit minimaal 3 dagen achter elkaar (waarom weet ik niet precies
)
Ik ken trouwens iemand die het standaard iedere week week, 1x. Uiteindelijk ging het duidelijk beter met de kat en nu doet hij het alleen nog maar als hij het nodig vind (door te kijken wat er dus verandert kwa gedrag/medisch).
Ik ken trouwens iemand die het standaard iedere week week, 1x. Uiteindelijk ging het duidelijk beter met de kat en nu doet hij het alleen nog maar als hij het nodig vind (door te kijken wat er dus verandert kwa gedrag/medisch).

- DebbieZ
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol
- Aantal honden: 2
Dat ging bij Japie ook zo snel.Jacq schreef:Wat fijn om ervaringen te lezen. Doerak voelt zich nu al beter met het nierdieet. Ze hoeft zelfs niet meer elke nacht er uit voor een plas. Dat poeder ga ik eens opzoeken. Dat ken ik niet. Hoe werkt dat spoelen precies? En doe je dat als het zichtbaar slechter gaat of is het een standaard iets?
http://www.medpets.nl/ipakitine/
-
Jacq
- Zeer actief
bedankt voor de link Debbie. Daar heb ik echt wat aan! super.
meteen besteld. nu hebben we echt het idee dat we alles wat mogelijk is doen voor Doerak.
bedankt iedereen!
meteen besteld. nu hebben we echt het idee dat we alles wat mogelijk is doen voor Doerak.
bedankt iedereen!

Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15