Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pup en enting

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Pup en enting

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik zou de pup laten titeren. Ik titer mijn pups in het nest op 7 weken en aan de hand daarvan gaan we kijken of we DHP enten of niet.
Dus ja, Amelie legt het goed uit maar de inzichten zijn veranderd.

Je kan best drie keer enten, dat is jaren standaard geweest. Maar de praktijk leert dat als je drie keer te vroeg ent, de enting niet aanslaat. De praktijk leert ook dat áls dat gebeurt, het negen van de tien keer om parvo gaat.
Ik titer dus en daarmee constateer ik of er wel of geen maternale anti-stoffen meer aanwezig zijn.
Is dat zo, dan ent ik niet. Is het niet zo, dan ent ik DHP.
Dan hoef je dus maar eenmaal te enten voor maximale bescherming.
Als je titert wéét je of je pup beschermd is. Als je domweg ent, hóóp je het. Maar weten doe je het niet.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Afbeelding

Tamara1985
Actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Tamara1985 »

crutz schreef:
Tamara1985 schreef:kensi krijgt maandag haar 9 weken enting maar ik heb haar wel gewoon kennis laten maken met andere honden als het zo uitkwam...ik zoek het niet op maar als je ze toch tegen komt en het zijn vriendelijke honden waarom niet?? tot nu toe geen enge dingen meegemaakt...als ik kijk met hoe ze was toen ik haar kreeg en hoe ze nu is, is er een wereld van verschil. ze weet nu al dat het goed is als ik zeg toe maar en als ze wil schuilen bij mij mag dat maar dan nog gaat ze uiteindelijk wel kennis maken en wil daarna spelen met eigenlijk alle honden die we tot nu toe zijn tegengekomen

hmmm helaas wrs al te laat, maar als je al allergie problemen (vind het nog steeds vreemd want allergie zo jong al???) hebt en dan gewoon enten?

Hoop ook eigenlijk dat de DA gekozen heeft haar eerst even bij te laten komen van wat er was, omdat je wel schrijft dat het over is nu, voordat er direct een enting in gejast is.
inderdaad te laat en de da heeft haar helemaal nagekeken en ze was gezond en heeft dus haar enting gekregen, wel helaas met een fikse entreactie. dat heb ik nog nooit gehad een entrectie dus weet nu ook wat dat is..

gelukkig hoeft ze nu pas 1 augustus weer dus krijgen we de tijd om bij te komen van alle pech
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Tamara1985 schreef:gelukkig hoeft ze nu pas 1 augustus weer dus krijgen we de tijd om bij te komen van alle pech
Voor wat moet ze dan? :scratch:

Lees die link even. Best zinnig.

Afbeelding

Tamara1985
Actief

Marjoleine schreef:
Tamara1985 schreef:gelukkig hoeft ze nu pas 1 augustus weer dus krijgen we de tijd om bij te komen van alle pech

ik heb het boekje er even bijgepakt

met 6 weken heeft ze hondenziekte en parvo gehad, met 9 weken parvo, ziekte van weil, kennelhoest para influenza en kennelhoest bordetella.

met 13 weken krijgt ze parvo, hondenziekte, besmetttelijke leverontsteking, ziekte van weil en kennelhoest para influenza.

dus er zijn een paar identiek maar ook een paar niet en voor ziekte van weil kunnen ze niet titeren
Afbeelding
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Tamara1985 schreef:
Marjoleine schreef:

met 6 weken heeft ze hondenziekte en parvo gehad, met 9 weken parvo, ziekte van weil, kennelhoest para influenza en kennelhoest bordetella.

met 13 weken krijgt ze parvo, hondenziekte, besmetttelijke leverontsteking, ziekte van weil en kennelhoest para influenza.

dus er zijn een paar identiek maar ook een paar niet en voor ziekte van weil kunnen ze niet titeren
Dat vind ik een erg heftig schema, zeker voor een pup die al niet zo lekker erop heeft gereageerd.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Tamara1985 schreef:
Marjoleine schreef:

Hmmm fijne DA *not* bij pup met al "allergie" problemen gelijk alles tegelijk er in jassen.

Kuch is sowieso al "overbodig" om te enten en zelfs bordetella zit bij Nobivac niet meer in de standaard grote enting.

Weil zou ik van m'n omgeving af laten hangen. Hier vangen en doden ze ratten. Contact is dus vrij extreem. Anders ging die er echt niet in.

Zou voor ik überhaupt nog wat zou enten echt eerst titeren bij een hondje wat zo extreem reageert.

En hoop echt dat de fokker ook 2x nadenkt voor ze besluit haar tzt in te zetten.
Tamara1985
Actief

crutz schreef:
Tamara1985 schreef:
Marjoleine schreef:

Hmmm fijne DA *not* bij pup met al "allergie" problemen gelijk alles tegelijk er in jassen.

Kuch is sowieso al "overbodig" om te enten en zelfs bordetella zit bij Nobivac niet meer in de standaard grote enting.

Weil zou ik van m'n omgeving af laten hangen. Hier vangen en doden ze ratten. Contact is dus vrij extreem. Anders ging die er echt niet in.

Zou voor ik überhaupt nog wat zou enten echt eerst titeren bij een hondje wat zo extreem reageert.

En hoop echt dat de fokker ook 2x nadenkt voor ze besluit haar tzt in te zetten.
de bordetella was een aparte enting in de neus. maar ik knijp hem ook wel een beetje voor over 4 weken ga ook eens vragen of ze titeren....
Afbeelding
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

crutz schreef:
tycha schreef:Triss gaat ook overal mee naar toe, en heeft nu nog steeds haar 9 weken enting niet gehad, vanwege een keer een virus en al twee blaasontstekingen. Als het nu goed gaat krijgt ze haar 9 weken enting met 13 weken ;)

Triss hoeft dan niet haar 9 weken enting en later nog een keer. Omdat ze boven de 3 maanden is voldoet in principe nu nog eenmaal de grote cocktail.
Triss krijgt nu morgen dus pas haar zogenaamde 9 weken enting. Ze is dan dus 14 weken. Kun je me over bovenstaande, iets meer informatie geven zodat ik morgen goed geïnformeerd bij de DA kom? :wink:
Het laatste wat ik wil is teveel enten.
Afbeelding
Groetjes Marja
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Leonie. »

Marjoleine schreef:Ik zou de pup laten titeren. Ik titer mijn pups in het nest op 7 weken en aan de hand daarvan gaan we kijken of we DHP enten of niet.
Uit nieuwsgierigheid: is het dan bij alle pups gelijk, of kan het wisselen?
crutz
Zeer actief
Contacteer:

tycha schreef:
crutz schreef:
tycha schreef:Triss gaat ook overal mee naar toe, en heeft nu nog steeds haar 9 weken enting niet gehad, vanwege een keer een virus en al twee blaasontstekingen. Als het nu goed gaat krijgt ze haar 9 weken enting met 13 weken ;)

Triss hoeft dan niet haar 9 weken enting en later nog een keer. Omdat ze boven de 3 maanden is voldoet in principe nu nog eenmaal de grote cocktail.
Triss krijgt nu morgen dus pas haar zogenaamde 9 weken enting. Ze is dan dus 14 weken. Kun je me over bovenstaande, iets meer informatie geven zodat ik morgen goed geïnformeerd bij de DA kom? :wink:
Het laatste wat ik wil is teveel enten.
zal te maken hebben met de afgenomen maternale immuniteit dat het dan niet meer herhaald hoeft te worden

weet het door terug gekomen pups die bij de eigenaar dan niet meer geënt waren, indien boven de 12-13 weken is het beleid bij mijn dierenarts dat eenmalig enten voldoende is.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Tamara1985 schreef:
crutz schreef:
Tamara1985 schreef: ik heb het boekje er even bijgepakt

de bordetella was een aparte enting in de neus. maar ik knijp hem ook wel een beetje voor over 4 weken ga ook eens vragen of ze titeren....
mijn fout, para influenza bedoelde ik, deze zit bij Nobivac ook niet meer standaard in de grote cocktail en de afgelopen jaren is die bij mijn pups die langer bleven dan ook niet gezet
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Marjoleine schreef:
Deze is ook wel interessant: http://skeptvet.com/Blog/2014/12/antibo ... -and-cats/
O.a. over de betrouwbaarheid van testen als Vaccicheck.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”