Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

spelen op pupcursus, wel of niet. Ben ik nou een zeur?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

xSuzannex
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezers
Aantal honden: 2
Contacteer:

spelen op pupcursus, wel of niet. Ben ik nou een zeur?

Ongelezen bericht door xSuzannex »

Sara is nu 11 weken en net 2 kilo.
Vanaf 9 weken zijn we naar pupcursus gegaan, de cursus zelf vindt ze prachtig, al ben ik het niet helemaal eens met de manier waarop de cursus gegeven wordt. imo is het erg onduidelijk voor een hond wanneer er van alles gevraagd wordt wat ze niet beheersen. Overal moeten commando's bij gegeven worden die nog niet eens geoefend zijn. Wat heeft het voor zin om blijf te zeggen terwijl ze bezig is om te worstelen om vast door te gaan. Ik leer liever eerst het gedrag aan en dan pas een commando. Maar goed dat is een andere discussie.

We zijn nu 3x geweest, en bij elke keer "moet" ze op het eind spelen.
De eerste keer vond ik het doodeng, net 1.5 kilo, als enige uk tussen een hoop lompe labradors en een flatcoat die zo bezig was dat de cursusleidsters het nodig vonden hem in zijn nek op de grond te drukken om te laten zien wie de baas was....
Toen de grootste drukte eraf was heb ik saar erbij gelaten, maar idd zoals ik al dacht, werd ze onder de voet gelopen en zelfs toen ze braaf op haar rug lag beukten er 3 labs op. Geen kwaad in de zin hoor, maar ik vind dat dus niet tof.
De 2e les was beter, er was een bullxmops van haar formaat/leeftijd en na wat aftasten bleken ze prima aan elkaar gewaagd. De ene keer dook zij bovenop hem, de andere keer hij op haar. Niks aan de hand, het was gewoon echt leuk spel, geen angst, geen gepiep, geen gesnauw.

Maar gisteravond was het weer zoals de eerste dag, ze werd achterna gezeten, ze werd omver gebeukt, op zo'n manier dat ze dus echt angstig was. De andere honden werden er vanaf geplukt maar het bleef gebeuren. Tot zover dat ze het nodig vond om al flink om zich heen te happen als er ook maar iemand in de buurt kwam.
Dat werd geprezen van kijk dat is duidelijke taal terwijl ik juist zoiets wil voorkomen. Ik wil niet dat ze van zich af moet bijten, ik wil dat ze voorlopig enkel leuke hondencontacten heeft. Dat heb ik ook daar gezegd dat ik dit dus echt niet oke vind, maar daar waren zij het niet mee eens, en dit was allemaal goed en normaal.
Ook mocht ze niet de bescherming van benen opzoeken, iedereen moest wegstappen als ze tussen benen ging zitten, terwijl ik dat juist zie als iets goeds. Als dingen eng zijn of er gevaar is, kom alsjeblieft bij me zitten ipv te vluchten. Ik was haar heus niet aan het voeden in haar angst, ik zei niets, deed niets, ik plukte alleen andere honden weg die dan alsnog bij haar kwamen.
Aan het eind van het spel wilde ze toch nog even met een kleine franse bull spelen, dus ze was ook weer niet zo onder de indruk.
Thuis zorg ik ervoor dat ze alleen leuke contacten heeft. Ik zit rustig met haar in het park en vraag aan elke voorbijganger met hond of die hond leuk is met pups zo ja, zet ik haar op de grond en kan ze kennis maken.

Ik weet heus wel dat ik zelf ook een mieperd ben, maar Cas is zo vaak aangevallen door honden dat hij niet meer met andere honden kon zonder heel veel begeleiding. Dat wil ik voorkomen. Ik wil een leuk hondje van Sara maken en niet dat ze straks een hondje is wat van zich af bijt zodra er een hond alleen maar komt snuffelen.
Maar is het nu terecht dat ik dit echt niet iets vind wat bijdraagt aan een sociale hond, of stel ik me aan?
Barnsley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retrievers
Aantal honden: 5
Contacteer:

Re: spelen op pupcursus, wel of niet. Ben ik nou een zeur?

Ongelezen bericht door Barnsley »

Ik ben het volkomen met je eens en zou de volgende keer aangeven dat je op het moment van spelen naar huis gaat, het is aan het eind van de cursus schrijf je, dus het is de afsluiting. Die kan ze op deze manier prima missen zo te lezen.
Afbeelding
heimwee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door heimwee »

Ik wilde het ook niet hebben, en ben om die reden bij een cursus weg gegaan. Kalev was dan wel niet kwetsbaar, maar die vond een paar andere puppen gewoon echt niet tof. Die waren lomp en ondanks zijn duidelijke taal gingen ze gewoon door. Daar heb je dus helemaal niks aan.

Waar ik nu train (Kalev is inmiddels 2, dus voor hem niet relevant) zie ik dat ze soms, als de puppen nog energie hebben, 2 of 3 puppen die goed met elkaar matchen (qua formaat en gedrag!) nog even samen laten spelen. Maar ook alleen maar zolang als dat het voor alle puppen leuk is, anders wordt het gewoon afgekapt.

Dus nee, ik vind je geen miep :)
Afbeelding
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

Inderdaad niet meer mee laten spelen met de grote honden. En zeker wel bescherming bij jou laten zoeken als zij dat nodig heeft, zo bouw je vertrouwen op.

En ik zou zelfs overwegen of ik op zoek zou gaan naar een andere hondenschool die positievere trainingsmethodes gebruikt..
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

xSuzannex schreef: Ook mocht ze niet de bescherming van benen opzoeken, iedereen moest wegstappen als ze tussen benen ging zitten

:ugh: Ah nee, dat is echt heel zielig!

Echt, ga op je gevoel af en kweek haar op je tanden.
Jij weet prima wat je doet en je wilt het niet zo. Klaar :pffff:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

wat dagmar zegt! niet doen hoor. is nergens voor nodig dat spelen op de club
Afbeelding
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

Bij Triss was dat net zo. De eerste keer had ze een leuk maatje aan een Jack Russel pup. De tweede keer werd ze twee keer keihard onderuit geschoffeld door een stel andere veel oudere honden. Triss is toen de keet ingevlucht en wilde daar na de tweede keer ook niet meer uitkomen. Ik heb aangegeven dat ik dit niet meer wil. Spelen moet leuk zijn voor de hond. Nu spelen de oudere pups apart van de jongere en heeft ze speelgenootjes van hetzelfde kaliber. Hadden ze dit niet gedaan dan had ik Triss niet meer mee laten spelen.
Afbeelding
Groetjes Marja
Barkley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano

Ongelezen bericht door Barkley »

Bij ons mogen ze niet spelen op de puppycursus. Aan de riem en op het trainingsveld is spelen een no-go. Ik zou me er ook niet goed bij voelen en als mijn pup bescherming bij me zoekt dan mag dat.
/edit poe, ik lees nu pas de rest echt goed. Ik zou op zoek gaan naar een andere hondenschool.
Laatst gewijzigd door Barkley op 01 jul 2016 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Je hebt groot gelijk. Gewoon weigeren. Je "moet" sowieso helemaal niks. Als jij het ergens niet mee eens bent doe je het toch gewoon niet? Het is jouw hond en jouw keuze.
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik zou ergens anders gaan trainen. Honden die al commando's krijgen die ze nog niet aangeleerd hebben, honden op de grond drukken en geen bescherming van de baas mogen zoeken? Nee sorry, daar kan ik echt heel weinig mee...

Ik zou haar dus ook niet laten spelen. Lekker zelf honden zoeken waarmee ze leuk contact kan maken. Dat lompe leert ze alleen maar van dat grote honden eng kunnen zijn en dat is zo zonde!
xSuzannex
Zeer actief
Contacteer:

poeh fijn te lezen :)

Volgende week slaan we over ivm vakantie, daarna is er nog 1x cursus en dan is deze zomerpuppycursus afgelopen. maar daarna ga ik idd naar een andere hondenschool. Wel jammer want ze hebben een leuk uitgebreid cursusaanbod, maar op zo'n manier heb ik nog liever geen cursus.
xSuzannex
Zeer actief
Contacteer:

Shiloh86 schreef:Je hebt groot gelijk. Gewoon weigeren. Je "moet" sowieso helemaal niks. Als jij het ergens niet mee eens bent doe je het toch gewoon niet? Het is jouw hond en jouw keuze.
Dat is ook zo, maar ik begon even te twijfelen aan mezelf. Ik weet dat dat namelijk mijn grootste valkuil met Sara zal zijn, dat ik door mijn eigen angst van de afgelopen jaren te voorzichtig ben en teveel zeur.
Maar de bevestiging hier is erg fijn, dat ik in dit geval niet te voorzichtig ben en beter kan zoeken naar een andere club
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ik zou dat ook niet doen hoor lekker spelen als je omvergelopen wordt stom plan
Afbeelding
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Zonder de overige reacties te hebben gelezen, vind ik dat je groot gelijk hebt. Sara leert hier niks positiefs van. (Bijna) alleen maar slechte ervaringen met andere honden opdoen is niet de bedoeling van een cursus. Rare ideeën lijken de trainers er ook op na te houden.Nogal achterhaald. Ik zou zeker aangeven dat je dit niet meer wilt voor je pup, dus dat je haar niet meer aan het eind van de les met de andere honden laat 'spelen'. Als de trainers hier moeilijk over doen, zou ik gaan rondkijken naar een andere school als dat mogelijk is.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Oh. Nou. Volgende keer toch maar weer eerst lezen :tongue:

Goed dat je naar een andere hondenschool gaat.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Dat zijn in een paar zinnen al alle redenen waarom ik na drie keer met puppencursus ben gestopt.
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door *Skye* »

Ondanks dat je al overtuigd bent, ik zou het ook niet doen. Hondenschool is wat mij betreft niet de plek om te spelen. En zeker niet een berg pups bij elkaar gooien en maar kijken hoe het loopt. Ik zou zelfs nog een stapje verder gaan en haar gewoon oppakken als het te gek wordt. Maar ik zou er sowieso niet eens aan mee doen en met het spelen weg gaan.
Ik snap dat het jammer is om daar te stoppen als je een ruim aanbod hebben. Maar als je manier van lesgeven niet goed voelt gaat het ook niet werken.

Dus nee je bent geen aansteller, luister naar je gevoel!
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik ben met frodo helemaal niet naar een pupcursus geweest want ik zag deze bui ook al hangen met kleine uk. Nu had ik mazzel dat ik 2 mensen in de buurt kende die rond dezelfde tijd ook een (klein) pupje kregen en daar heb ik een paar keer in de week mee afgesproken zodat de (gelijkwaardige) ukken lekker konden ravotten. Hij is een lekker open en vrij hondje en dat wilde ik graag zo houden. Toen hij een maand of 5 1/2 was ben ik met gehoorzaamheid 1 begonnen.
Dus wat mij betreft ben je geen zeur :wink:
Afbeelding
Lieske_1977
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

Wat zijn we allemaal eensgezind :ghug:
Behalve het spelen zie ik zo al een aantal andere redenen waarom dit niet mijn hondenschool zou zijn. Hopelijk sluit de nieuwe school beter aan bij je eigen visie!
Afbeelding
Barkley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano

Ongelezen bericht door Barkley »

Wij doen de basis zelf, af en toe is dat een beetje aanmodderen maar we komen er wel. We gaan naar de hondenschool voor puppy jachtcursus wat ontzettend leuk is. Daar lopen honden van variërende leeftijden rond waarvan de jongste nu 10 weekjes en de oudste bijna een jaar. Dat is dus ook onmogelijk om te spelen want dan zou de lab pup onder geschoffeld worden.
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Het spelen op die manier is ook behoorlijk achterhaald. Maar toen het nog wel mode was vond ik het ook niks. Ik zou ook weggaan als het spelen begint en buiten de cursus om proberen af te spreken met de eigenaar van bijv. de bull.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Maartje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maartje »

In het geval van jou pup zou ik ook niet voor spelen kiezen. Hiervan leert ze niets positiefs.
Mijn jonge border collie kon ook niet zo maar in een groep pups los. Die liet zich onmiddellijk omgooien en die liet zich gebruiken als voetbal. Nu mochten de pups ook niet zo maar los gelukkig, maar anders had ik haar niet mee laten spelen. Buiten laat ik haar ook niet met iedereen spelen, ik bepaal wat geschikte honden zijn om kennis mee te maken. Dan maar wat minder ervaringen op doen, maar dan in ieder geval goede ervaringen.

Afgelopen week, ze is nu ruim 6 maanden, kwamen we buiten het trainingsterrein eerst een puppygroep tegen en daarmee heeft ze heerlijk gespeeld. Qua leeftijd was ze niet passend in de groep, maar qua intensiteit van het spel was het wel goed. Dat zijn de ervaringen die ik haar graag op zie doen. Daarna heeft ze na de les ook een paar minuten gerend met haar eigen jonge honden groep. In die groep zitten ook niet meer echt platwalsers, dus dat was ook erg leuk.
Beter wat te voorzichtig dan het haar zelf uit laten zoeken en haar te leren dingen met snauwen op te lossen als dat niet nodig is.
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
Tenmashi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tenmashi »

xSuzannex schreef:De eerste keer vond ik het doodeng, net 1.5 kilo, als enige uk tussen een hoop lompe labradors en een flatcoat die zo bezig was dat de cursusleidsters het nodig vonden hem in zijn nek op de grond te drukken om te laten zien wie de baas was....
Heb nog niet alle andere reacties gelezen, maar ik wou even zeggen dat hierbij bij mij de alarmbellen gaan rinkelen. Een pup in zijn nek op de grond drukken "om te laten zien wie de baas is"?? :piew:

Zou snel een andere hondenschool zoeken, zo te lezen matcht het niet tussen jou en de school qua denkwijze dus dan kun je beter elders heen gaan dan van alles met je pup moeten doen wat je helemaal niet wilt. Beetje rond laten beuken en in de rondte happen prijzen. :oohja:
Tenmashi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tenmashi »

xSuzannex schreef:poeh fijn te lezen :)

Volgende week slaan we over ivm vakantie, daarna is er nog 1x cursus en dan is deze zomerpuppycursus afgelopen. maar daarna ga ik idd naar een andere hondenschool. Wel jammer want ze hebben een leuk uitgebreid cursusaanbod, maar op zo'n manier heb ik nog liever geen cursus.
Er is vast wel een hondenschool die beter past, zul je vast meer plezier van hebben. :ok:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Geen haar op mn hoofd.
Wij zijn natuurlijk een IPO vereniging dus in principe alleen maar herders/Bouviers etc maar pups is alles spelenderwijs aanleren. Ik begeleid zelf de mensen met pups over t algemeen. Niks geen dwang, t moet uit de hond komen. Nu is dat wat makkelijker omdat ik t 1 op 1 doe. Dus ook maar een x aantal minuten per pup en dan is t ook klaar. Imo moet een pup geen half uur op een veld staat waarvan t overgrote deel wortelschieten is.
Er lopen bij ons dus ook gewoon oudere honden gelijkertijd op t veld afleiding is er dus voldoende.
Pups mogen indien de geleider t wil én de pups bij elkaar 'passen' qua karakter na t trainen los op t veld. Dat verschil snappen ze ook prima. Wij hadden destijds 4 broertjes (waaronder mn eigen pup) en dat was wel erg leuk om dat samen te hebben.
Maar er zijn ook periodes dat er maar 1 pup is bijv dus dan is t sowieso niet van toepassing.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Nu heb ik Duitse herders , maar ook die zou ik niet eens laten spelen op het einde hoor
T kan allemaal ook zo stuk en daar heb ik geen trek in

Nu heb ik heel even overwogen om toch puppycursus te gaan doen met mijn pup
Heb eens gelezen en nagevraagd wat ze allemaal doen en hoe ze werken

Maar dat is ook heel anders dan hoe ik mijn pups opzet en dat kan ik in de ipo niet gebruiken
Dan moet ik t hondje na de cursus weer alles anders gaan leren

En bep andere dingen heb ik geen cursus voor nodig die kan ik thuis zelf ook aanleren ;)
Plus dat met z'n allen n uur op t veld en maar 10 min wat doen echt niks voor mij is ..

Dus geen puppycursus voor ons

Wel lekker met hulp aan de slag en we zien wel hoever we komen

Oja en spelen met andere honden mag natuurlijk wel
Maar ik bepaal nog altijd met wie en vind ik t genoeg is t ook klaar

Ik ben nl ook best voorzichtig in hond hond contact dus snap je heel goed ;)
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
maitestar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
Contacteer:

Ongelezen bericht door maitestar »

Hier om die reden ook geen cursus met Jip.
Dat verplichte spelen deed ik met Josh, 13 jaar geleden, al niet eens. Ik bepaal graag zelf hoe en met wie ze spelen. Tijdens zo'n cursus durf ik het soms amper spelen te noemen :schrik:

En een school die zo denkt zou ik echt ontlopen, bah wat een rare ideeën. Zo'n humpie mag toch gewoon steun zoeken :(:
Groetjes,
Wendy
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Nee, je bent geen zeur, je hebt volkomen gelijk en ik zou vlotjes op zoek gaan naar een andere hondenschool en je verlies in deze nemen ...
Omdraaien, weglopen en klaar maar weer...jammer van het geld en de tijd maar het is niet anders.

Dat had ik zelf, als ik het over had mogen doen in 2002, namelijk ook moeten doen bij de puppycursus met Rimpel...
Dat was van hetzelfde laken een pak als jij hierboven schrijft en dan mocht ik nog niet klagen met mijn Sharpei pup, maar verder voelde niks van wat we daar deden echt goed aan.
Niet dat ik daar Rimpel de vernieling mee ingeholpen heb hoor, valt reuze mee, maar had ik het over mogen doen dan had ik ze een vette middelvinger gegeven en aju paraplu geroepen
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Op de hondenschool waar wij met onze pups naartoe gingen was er ook steeds speelkwartier. Ik was daar ook helemaal niet voor omdat het hele grote groepen waren met ook veel grotere en oudere honden. Fammie vond het helemaal niks en ging ook niet spelen. Zorro vond het wel leuk en ging wel met hondjes spelen. Maar er was steeds een DH van een half jaar die hem iedere keer dwars zat. Hij was toen nog maar een pupje. Maar op een gegeven moment was hij het zat en werd echt boos en heeft die hond het hele plein over gejaagd. Maar daarna ging hij ook agressief tegen de andere hondjes doen. Dus toen was ik er wel klaar mee. Dacht straks heb ik thuis ook iedere keer de vlam in de pan als er een haar verkeerd zit. Dus toen heb ik hem alleen maar met een witte herder nog laten spelen die zijn vriendje was. Heb daar toen ook duidelijk aangegeven dat ik niet steeds wilde dat Zorro ging vechten. Maar ik zou het nu helemaal niet meer doen. Dus vind je geen zeur en vind de omgang met de honden op die school ook niet goed. Gauw wat anders zoeken!
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Bezopen. Ik leer ze juist aan om mijn benen op te zoeken.
Ik heb immers lompe wetters die dwars door ze heen lopen. Zoals je weet is Janneke hier een week langer geweest en die had dat al door: als ze wild gaan racen kwam ze tussen mijn benen staan. Dat is juist heel verstandig, ze beseffen hun formaat.

Ik maak zelf uit door wie mijn honden omver worden gelopen. Als ze het formaat van de andere pups niet aan willen passen (gewoon niet met labjes dus, wel met willekeurige boomers), houdt het op.
Hier doen ze niet zo idioot gelukkig. Ik was acuut vertrokken anders.
Verplicht spelen is wat mij betreft hoe dan ook achterhaald.
En commando's brullen als je hond dat niet beheerst is ook zinloos.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”