Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

voor of na 1e loopsheid steriliseren?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

britty
Zeer actief
Mijn ras(sen): KruisingEngelse Bulldog
Aantal honden: 1

voor of na 1e loopsheid steriliseren?

Ongelezen bericht door britty »

de meningen zijn verdeeld, wat is beter, een teef voor of na de 1e loopsheid laten steriliseren?
ik heb overigens de da nog niet gevraagd, maar wil van jullie weten hoe dat bij jullie is gegaan.

en klopt het dat een teef dan geen baarmoederontstekingen meer kan krijgen?
Life is not about the amount of breaths you take...its about the moments that take your breath away.
dogluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): De Duitse Dog

Ongelezen bericht door dogluna »

Ik zelf zou voor 3 maanden Na de eerste loopsheid gaan.
Omdat je met oog op doorbloeding van de baarmoeder het beste precies tussen 2 loopsheden het kan laten doen.
Als je het nu voor de eerste loopsheid doet weet je niet precies hoe de doorbloeding van de baarmoeder is.
En als de baarmoeder eruit is kan ze geen baarmoederkanker krijgen
Afbeelding

Groetjes van Ans en een doggenlebber van Lotte en Guus
Luna 25-11-1999-28-12-2006 Dimple 22-11-2000_ 07-05-2009 Voor altijd in mijn hart
Helen G
Actief

Ongelezen bericht door Helen G »

Ik zou me er even flink in verdiepen op welke leeftijd je je hond laat castreren. Het heeft zeker niet zoveel voordelen en zo weinig nadelen als je DA je wilt doen geloven. Op een ander forum is er een zeer uitgebreide topic over geweest met alle voors en tegens. www.barfplaats.nl in de bibliotheek onder het kopje medisch.

groetjes Helen
Yari
Zeer actief

Ongelezen bericht door Yari »

Voor de eerste loopsheid. Dan is de kans om ooit mammatumoren te krijgen het kleinst. Plus dat de operatie voor de DA vaak makkelijk is als ze nog zo jong zijn omdat ze dan normaal gesproken nog amper vet hebben en kleiner zijn en de baarmoeder dus veel makkelijker te vinden is. Is dus voor je hondje ook een voordeel; operatie duurt korter en er is minder gerommeld in de buik. Verder ben ik van mening dat als je het toch wilt laten doen, laat het dan zo vroeg mogelijk gebeuren. Ten eerste vanwege bovengenoemde voordelen en ten tweede omdat ik van mening ben dat het herstel toch nog sneller is dan na de eerste loopsheid. Het is hetzelfde als met kleine kinderen die herstellen ook veel sneller dan volwassenen.
Afbeelding

Groetjes: Mariëlle & Yari :voet:
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Omdat ik met dezelfde vraag zat, heb ik gebeld met de universiteit in Utrecht. Zij hebben mij verteld dat de kans op tumoren later iets kleiner is als de hond voor de eerste loopsheid gecastreerd wordt, maar dat dit verschil niet groot is. Wel raadden zij aan de hond in ieder geval voor de vierde loopsheid te laten castreren. Castratie voor de eerste loopsheid geeft wel weer een iets grotere kans op incontinentie. Ook schijnen honden iets groter te worden bij een vroege castratie, maar dat was een kwestie van millimeters volgens de dierenarts van Utrecht.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Helen G
Actief

Yari schreef:Voor de eerste loopsheid. Dan is de kans om ooit mammatumoren te krijgen het kleinst. Plus dat de operatie voor de DA vaak makkelijk is als ze nog zo jong zijn omdat ze dan normaal gesproken nog amper vet hebben en kleiner zijn en de baarmoeder dus veel makkelijker te vinden is. Is dus voor je hondje ook een voordeel; operatie duurt korter en er is minder gerommeld in de buik. Verder ben ik van mening dat als je het toch wilt laten doen, laat het dan zo vroeg mogelijk gebeuren. Ten eerste vanwege bovengenoemde voordelen en ten tweede omdat ik van mening ben dat het herstel toch nog sneller is dan na de eerste loopsheid. Het is hetzelfde als met kleine kinderen die herstellen ook veel sneller dan volwassenen.
Er loopt nu in Duitsland een groot onderzoek mbt gedragsproblemen bij voor de eerste loopsheid gecastreerde teven. En niet zomaar. Denk maar eens even na. Je zet een teef eigenlijk in de overgang voordat ze volwassen of volgroeid is. Zowel geestelijk als lichamelijk. Verder zijn het enkele procenten minder kans op mammatumoren. Dus zo'n ingrijpende verbetering is het ook niet. Verder groeit inderdaad je hond een stukje verder door. Op onnatuurlijke wijze eigenlijk. Enne kinderen herstellen inderdaad sneller dan volwassenen, maar gelukkig worden kinderen niet gecastreerd :mrgreen: Nee, ik ben er sterk voor om een hond uit te laten groeien en lichamelijk en geestelijk volgroeid te zijn voordat ik haar hormonenhuishouding plat gooi.

groetjes Helen
*Silvia*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Silvia* »

zelf hebben wij balou voor de loopsheid laten steriliseren maar ik zou dat nooit meer laten doen.
balou is daardoor niet volgroeid tis dat het toen moest anders zou ik tot na de loopsheid wachten.
Nieve
Zeer actief

Ongelezen bericht door Nieve »

Ik heb vaker verhalen gehoord over honden die voor de eerste loopsheid gesterriliseerd worden en niet compleet volgroeid werden. Ik heb daar ooit artikelen over gelezen en daar stond dat een teef in principe in hoogte groeit tot haar loopsheid. Daarna zal het hooguit nog maar een paar cm zijn. En dat klonk wel logisch ivm de homonenhuishouding enzo. Daarom heb ik Nieve ook 3 mnd na haar 1e loopsheid laten sterriliseren. Dat is het moment dat ze van de 1e loopsheid hersteld zijn en zich gaan voorbereiden op de tweede. Mijn DA vond dat het beste moment.

Maar nu we het er toch over hebben....wat vinden jullie de beste methode??? Alles eruit of alleen eileiders? Want daar bestaan ook allerlei verschillende meningen over.

Groetjes Gooitske
Helen G
Actief

Nieve schreef:Ik heb vaker verhalen gehoord over honden die voor de eerste loopsheid gesterriliseerd worden en niet compleet volgroeid werden. Ik heb daar ooit artikelen over gelezen en daar stond dat een teef in principe in hoogte groeit tot haar loopsheid. Daarna zal het hooguit nog maar een paar cm zijn. En dat klonk wel logisch ivm de homonenhuishouding enzo. Daarom heb ik Nieve ook 3 mnd na haar 1e loopsheid laten sterriliseren. Dat is het moment dat ze van de 1e loopsheid hersteld zijn en zich gaan voorbereiden op de tweede. Mijn DA vond dat het beste moment.

Maar nu we het er toch over hebben....wat vinden jullie de beste methode??? Alles eruit of alleen eileiders? Want daar bestaan ook allerlei verschillende meningen over.

Groetjes Gooitske
Volgens mijn da is de kans op incontinentie kleiner als je de baarmoeder laat zitten. Die zit er bij mijn hond dus ook nog is.

groetjes Helen
Scarlett
Actief

Ongelezen bericht door Scarlett »

Ik heb Jody (nu 10 maanden) ook laten castreren/steraliseren voor haar 1e menstruatie, ze was dus 6 maanden.
Mijn da is daar dus ook een groot voorstander van! idd ivm tumoren etc.
Ze heeft er totaal geen last van gehad, ja.... oké..... van de narcose de 1e avond, maar de volgende dag was er niets meer te merken.
Bij haar zijn alleen de eileiders verwijderd, want de rest zag er volgens de da gewoon gezond uit.
Ze is ook nog gewoon doorgegaan met groeien en is nu een klein kalfje. :mrgreen: Gedragverandering heb ik niet of nauwelijks gemerkt!
Maar.... zoals altijd; zoveel mensen, zoveel meningen.
Als je hond denkt dat jij de belangrijkste persoon ter wereld bent, hoef je geen andere opinie meer te raadplegen.
- - - - - - - - - - - -
Het leven is een feest, alleen moet je wel zelf de slingers ophangen.
Nieve
Zeer actief

Scarlett schreef:Ik heb Jody (nu 10 maanden) ook laten castreren/steraliseren voor haar 1e menstruatie, ze was dus 6 maanden.
Mijn da is daar dus ook een groot voorstander van! idd ivm tumoren etc.
Ze heeft er totaal geen last van gehad, ja.... oké..... van de narcose de 1e avond, maar de volgende dag was er niets meer te merken.
Bij haar zijn alleen de eileiders verwijderd, want de rest zag er volgens de da gewoon gezond uit.
Ze is ook nog gewoon doorgegaan met groeien en is nu een klein kalfje. :mrgreen: Gedragverandering heb ik niet of nauwelijks gemerkt!
Maar.... zoals altijd; zoveel mensen, zoveel meningen.
Nou dat is absoluut waar...zoveel mensen zoveel meningen!! Daarom vroeg ik het me dus ook af. Mijn DA had gezegd dat ik beter alles kon laten weghalen ivm de kans op eventuele tumoren later. Maar heb van veel andere mensen weer hele andere verhalen gehoord.

Nieve heeft veel last van haar sterrilisatie gehad, ze voelde zich volgens mij doodongelukkig de eerste dagen. Ze heeft de eerste 2 dagen echt alleen maar in haar bench gelegen en wilde niet gestoord worden. Toen het daarna weer een beetje aan het herstellen was, werd ze weer blij...maar verder heb ik weinig gedragsverandering gemerkt daarna.
Scarlett
Actief

Ongelezen bericht door Scarlett »

Ik denk, dat als je een goede verstandhouding met je da hebt, je aan zijn mening/advies moet houden. Niet echt moeten, maar laat het wel zwaar meewegen in je beslissing!
Als je hond denkt dat jij de belangrijkste persoon ter wereld bent, hoef je geen andere opinie meer te raadplegen.
- - - - - - - - - - - -
Het leven is een feest, alleen moet je wel zelf de slingers ophangen.
Nieve
Zeer actief

Scarlett schreef:Ik denk, dat als je een goede verstandhouding met je da hebt, je aan zijn mening/advies moet houden. Niet echt moeten, maar laat het wel zwaar meewegen in je beslissing!
Dat heb ik dus inderdaad ook gedaan. Dus deze vraag was voor mij meer uit nieuwsgierigheid, dan dat ik er nog iets mee kan doen. Nieve is gesterriliseerd toen ze ruim een jaar was (3 mnd na haar 1e loopsheid). En toen is alles er gelijk uit gehaald.

Groetjes Gooitske
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Helen G schreef:
Er loopt nu in Duitsland een groot onderzoek mbt gedragsproblemen bij voor de eerste loopsheid gecastreerde teven. En niet zomaar. Denk maar eens even na. Je zet een teef eigenlijk in de overgang voordat ze volwassen of volgroeid is. Zowel geestelijk als lichamelijk. Verder zijn het enkele procenten minder kans op mammatumoren. Dus zo'n ingrijpende verbetering is het ook niet. Verder groeit inderdaad je hond een stukje verder door. Op onnatuurlijke wijze eigenlijk. Enne kinderen herstellen inderdaad sneller dan volwassenen, maar gelukkig worden kinderen niet gecastreerd :mrgreen: Nee, ik ben er sterk voor om een hond uit te laten groeien en lichamelijk en geestelijk volgroeid te zijn voordat ik haar hormonenhuishouding plat gooi.

groetjes Helen
ik wil het helemaal niet platgooien... gewoon houden zo. Een vrouw wordt toch ook niet gecastreerd, waarom dan wel bij onze honden? Zolang er geen medische redenen voor zijn, vind ik dat je een hond gewoon hond moet laten zijn, dus met alles wat daarbij hoort...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
magda
Zeer actief

Ongelezen bericht door magda »

malinois schreef:
Helen G schreef:

groetjes Helen
ik wil het helemaal niet platgooien... gewoon houden zo. Een vrouw wordt toch ook niet gecastreerd, waarom dan wel bij onze honden? Zolang er geen medische redenen voor zijn, vind ik dat je een hond gewoon hond moet laten zijn, dus met alles wat daarbij hoort...
hier ben ik het helemaal meeens als een hond gevoelig is voor kanker krijgen ze het wel op een andere plaats in het lichaam :roll: ik maak dit helaas nu weer mee met de hond van mijn vriendin wel gesteriliseerd nu heeft ze leverkanker :cry:
Afbeelding
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

Als je iets amputeert kan het niet meer ontsteken, dus wanneer je de baarmoeder amputeert kan die niet meer ontsteken. denk eraan dat wanneer je de eierstokken wegneemt dat je dan de oestrogen-hormoonproductie lamlegt, en dat je dan ook het Calciummetabolisme verstoort, met alle gevolgen van dien. Sterilisatie heeft niet alleen voordelen, het is een ingreep die een belangrijke invloed uitoefent op je hond.

Het belangrijkste voordeel van een sterilisatie is de spaarpot van de dierenarts.
Laatst gewijzigd door mechelaar_fan op 10 feb 2004 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Helen G
Actief

malinois schreef:
Helen G schreef:

groetjes Helen
Mijn volgende hond wordt om die reden ook absoluut niet gecastreerd.

groetjes Helen
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Martijn schreef:Als jouw vrouw twee keer per jaar loops wordt moet je haar vooral met een hond gaan vergelijken. Anders is het debielenlogica.

Hoveel honden ken jij trouwens die aan botontkalking lijden?
Nul. Dank u.
IK vind het onzin, ik laat mij ook niet steriliseren. Ik vergelijk dat wel met de mens. Goh laten we dan ook allemaal massaal de pil maar verbieden want daar kan je weer trombose en allemaal andere hele nare bijwerkingen van krijgen...
Alle dieren die in het wild leven worden ook niet gesteriliseerd, dus ik vind dat het bij onze huisdieren ook niet hoeft als er geen medische reden is.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

Martijn schreef:Als jouw vrouw twee keer per jaar loops wordt moet je haar vooral met een hond gaan vergelijken. Anders is het debielenlogica.

Nul. Dank u.
nu je het zegt.............hebben teven eigenlijk iets dat je kan vergelijken met 'de overgang' bij vrouwen?
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Martijn schreef:
malinois schreef:

Nul. Dank u.
IK vind het onzin, ik laat mij ook niet steriliseren. Ik vergelijk dat wel met de mens. Goh laten we dan ook allemaal massaal de pil maar verbieden want daar kan je weer trombose en allemaal andere hele nare bijwerkingen van krijgen...
Alle dieren die in het wild leven worden ook niet gesteriliseerd, dus ik vind dat het bij onze huisdieren ook niet hoeft als er geen medische reden is.
Er is best wat voor te zeggen om je teef niet te laten castreren.
Ik vraag me zelfs af of het risico van de operatie op zich niet groter is dan het risico op tumoren en ontstekingen.

Dat vraag ik me dus ook al tijden serieus af..... ik weet dat ik allang twijfel over wel of niet castreren van Kaya :? , maar ik kom er dus gewoon niet uit.

Nadelen:
- laten snijden in een gezonde hond
- hormoonhuishouding die anders wordt
- risico van narcose en evt. nabloedingen
- evt. gedragsverandering (kan ook positief zijn)

Voordelen:
- geen (lastige) loopsheden meer (Kaya wordt nogal narrig)
- kans op tumoren aanzienlijk verkleind (ook nog bij castratie ná 4e loopsheid??), dit is natuurlijk dé reden om te laten opereren

Pffff...... ik vind het dus écht heel erg moeilijk. Stel je nou toch voor dat je volkomen gezonde hond doodgaat tijdens of na de operatie.... het gebeurd zelden, maar ondertussen heb ik het dus al 3 keer gehoord van mensen uit mijn omgeving.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

De calciumopname vanuit de voeding is bij honden zeer vergelijkbaar met die van de mens en is hormonaal gestuurd.
Er zijn inderdaad heel veel honden die een verstoord Ca-metabolisme hebben. Zowat de helft van de rubriek medisch gaat over orthopedische aandoeningen. Een deel van die aandoeningen is veroorzaakt door de sterilisatie.
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

Martijn schreef:
linlin schreef: nu je het zegt.............hebben teven eigenlijk iets dat je kan vergelijken met 'de overgang' bij vrouwen?
nee.
o. :mrgreen:
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

mechelaar_fan schreef:De calciumopname vanuit de voeding is bij honden zeer vergelijkbaar met die van de mens en is hormonaal gestuurd.
Er zijn inderdaad heel veel honden die een verstoord Ca-metabolisme hebben. Zowat de helft van de rubriek medisch gaat over orthopedische aandoeningen. Een deel van die aandoeningen is veroorzaakt door de sterilisatie.
Dus bij een hond met ed die daaraan geopereerd is en ook al artrose heeft ontwikkeld, zou je dit niet aanraden? (even buiten beschouwing gelaten dat je überhaupt tegen castratie bent, maar puur vanuit het Calcium/hormoongebeuren gezien).
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Yari
Zeer actief

Belle schreef:Omdat ik met dezelfde vraag zat, heb ik gebeld met de universiteit in Utrecht. Zij hebben mij verteld dat de kans op tumoren later iets kleiner is als de hond voor de eerste loopsheid gecastreerd wordt, maar dat dit verschil niet groot is. Wel raadden zij aan de hond in ieder geval voor de vierde loopsheid te laten castreren. Castratie voor de eerste loopsheid geeft wel weer een iets grotere kans op incontinentie. Ook schijnen honden iets groter te worden bij een vroege castratie, maar dat was een kwestie van millimeters volgens de dierenarts van Utrecht.
Ik ben afgelopen jaar nog bij lezingen (voor DA's en DA-assistentes) geweest waar meerdere professoren van o.a. ook de UKG hun verhaal deden, waarvan er 1 ging over castratie bij de teef en de voor- en nadelen daarvan en toen is er nog gevraagd of het tijdstip van castratie nog effect heeft op incontinentie of niet, maar er is toen duidelijk verteld dat dat dus geen bal uitmaakt. Dus wel vreemd dat die DA van Utrecht die jij hebt gesproken wel beweerd dat het tijdstip er invloed op heeft?!
Afbeelding

Yari
Zeer actief

Helen G schreef:
Yari schreef:Voor de eerste loopsheid. Dan is de kans om ooit mammatumoren te krijgen het kleinst. Plus dat de operatie voor de DA vaak makkelijk is als ze nog zo jong zijn omdat ze dan normaal gesproken nog amper vet hebben en kleiner zijn en de baarmoeder dus veel makkelijker te vinden is. Is dus voor je hondje ook een voordeel; operatie duurt korter en er is minder gerommeld in de buik. Verder ben ik van mening dat als je het toch wilt laten doen, laat het dan zo vroeg mogelijk gebeuren. Ten eerste vanwege bovengenoemde voordelen en ten tweede omdat ik van mening ben dat het herstel toch nog sneller is dan na de eerste loopsheid. Het is hetzelfde als met kleine kinderen die herstellen ook veel sneller dan volwassenen.

groetjes Helen
Honden komen nooit in de overgang.
Afbeelding

Yari
Zeer actief

baloutjuh schreef:zelf hebben wij balou voor de loopsheid laten steriliseren maar ik zou dat nooit meer laten doen.
balou is daardoor niet volgroeid tis dat het toen moest anders zou ik tot na de loopsheid wachten.
Wie zegt dat als ze na de 1e loopsheid gecastreerd was dat ze dan wel volgroeid zou zijn geworden?
Juist door voor de 1e loopsheid te castreren sluiten de groeischijven later wat dus inhoudt dat de hond ietsjes groter (hoger) wordt. Of bedoel je het meer qua massa dat ze niet volgroeid is volgens jou?
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Medisch”