Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

(Misty, 13.5j) Last van Geriatrische Vestibulair Syndroom

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Records070
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

(Misty, 13.5j) Last van Geriatrische Vestibulair Syndroom

Ongelezen bericht door Records070 »

Hoii mensen.. We hebben een pittige nacht achter de rug omdat ze gister ineens last kreeg van waarschijnlijk GVS, aangezien ze dat een jaar of anderhalf geleden ook had. Totaal geen balans, coordinatie en haar ogen konden zich niet focussen, verward. Maar ik heb vannacht bij haar gelegen en vanochtend ging het wel weer beter alhoewel ze er nog steeds last van had, vooral als ze der kop schudden dan valt ze gewoon om zonder ondersteuning, en is ook een paar keer gebeurd wat onwijs vervelend is om te zien vanwege artrose in haar rug/achterpoten. Dus naar de dierenarts geweest en daar kreeg ze een spuit tegen de duizeligheid, en verder niks. Maar ik ben echt benieuwd, zijn er mensen die honden hebben gehad met Geriatrische Vestibulair Syndroom toevallig en die tips hebben om het te verhelpen of wellicht zelfs te genezen?

Ik heb aardig wat reacties gelezen vannochtend, waarbij bloedverdunners veel ter spraken kwamen? Wie heeft er ervaring mee?

Bedankt!!

PS: Ook duurde het de 1ste keer een stuk minder lang als nu!
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Re: (Misty, 13.5j) Last van Geriatrische Vestibulair Syndroo

Ongelezen bericht door veertje »

Biry heeft een tijdje geleden ook zoiets gehad. De dierenarts zei hersenbloeding, ook na opperen van GVS en later nog op terugkomen. Dit was het topic dat ik hier geopend had: Klik

Vanwege de diagnose hersenbloeding krijgt ze dus bloedverdunners. Op aanraden van hier krijgt ze wel extra vitaminen. Ik ben nog altijd in dubio wat het is geweest, want wat ik van GVS lees is dat de symptomen vaak lang duren. Biry had 1 dag last en was de dagen daarna alleen wat moe ervan, verder geen symptomen.
dogo4ever
Zeer actief

Ongelezen bericht door dogo4ever »

Ik heb een Stafford reu gehad die de diagnose GVS had. In mei 2015 kreeg hij zijn eerste aanval en stonden we gelijk bij de dierenarts. 26 augustus 2015 kreeg hij zo'n zware aanval waar hij niet meer uit kwam dat we hem hebben laten gaan. Hij had regelmatig aanvallen en die trokken echt een zware wissel op zijn lijf en leden. Al snel was hij van vitale 10 jarige veranderd in een zeer oude 10 jarige hond. Hij krabbelde na elk aanval wel weer op maar toch elke keer een beetje minder. Ik vond het hartverscheurend om te zien.

Hij heeft er geen medicijnen voor gehad. Hij kreeg van mij wel diverse supplementen maar dat was meer omdat het een oudere hond was dan om de GVS proberen te bestrijden.
Records070
Vaste gebruiker

Ja daar zijn wij dus ook bang voor, dat zo'n vitale hond ineens ten onder gaat aan iets wat potentieel minder ernstig had kunnen zijn door Vitamines B bijv, of andere middeltjes. Letterlijk 3 dagen geleden waren we nog bij het bos waar het allemaal goed ging, en ze gewoon rent. Zelfs laatst door pure enthusiasme sprong ze over een hekje van bijna een meter, waar ze totaal geen last van had de dagen erna, dus het ging echt beter vergeleken een jaar of 2 geleden.

Maar vitamines zoude dus wellicht kunnen helpen? B voornamelijk

Bedankt!
dogo4ever
Zeer actief

Ongelezen bericht door dogo4ever »

Joe kreeg o.a. vitamine B inderdaad. Ik heb niet ervaren dat het hem heeft geholpen helaas.
Records070
Vaste gebruiker

PS: Het had niet voorkomen kunnen worden dat ze over het hekje sprong haha, ze viel terug in haar puppy gedrag omdat me ma bij de scooter stond! Nja, worth a shot!

@Veertje, was het ook Biry's eerste aanval? Of had zij/hij het vaker?
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Na 2x een gvs aanval hier elke dag een vit b12 pilletje bij Xena. **klopt af** geen aanvallen meer gehad. De laatste was nu ruim 2 jr geleden.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Records070 schreef:PS: Het had niet voorkomen kunnen worden dat ze over het hekje sprong haha, ze viel terug in haar puppy gedrag omdat me ma bij de scooter stond! Nja, worth a shot!

@Veertje, was het ook Biry's eerste aanval? Of had zij/hij het vaker?

Ze heeft het eerder gehad, dit was denk ik de tweede of derde keer. Omdat ze bij mijn ouders woont moest ik het altijd doen met een vage omschrijving van de klachten. De laatste keer was mijn zusje er alleen bij, dus die was in paniek en kreeg ik allerlei filmpjes.
Records070
Vaste gebruiker

malinois schreef:Na 2x een gvs aanval hier elke dag een vit b12 pilletje bij Xena. **klopt af** geen aanvallen meer gehad. De laatste was nu ruim 2 jr geleden.
Dat klinkt goed, hoop dat het zo blijft! Blijft eng om te zien... Hoe lang duurde de gvs aanval ongeveer bij haar?

@ Ik heb toevallig ook net een filmpje gemaakt toen k thuis kwam, ze verveelde zich dus probeerde een botje en kijk.. Lol
https://www.youtube.com/watch?v=AzXfJdh7Yec
Laatst gewijzigd door Records070 op 07 jun 2016 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Restverschijnselen bleven vrij lang, zeker de 2e keer.
Volgens mij een dag of 2 toen ging t heel langzaam wat beter....maar echt hele kleine hersteldingetjes een vreemde zou t niet zien denk ik, koppie scheef heeft ze nog maanden gehad. Ze is nooit meer zo stabiel geweest als ervoor dat is t enige wat ik nog zie dus als een hond tegen dr aan loopt valt ze om. Maar goed ze is bijna 15 nu in hoeverre dat ook bij dr leeftijd hoort is dan nooit na te gaan.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Bowie heeft paar maanden geleden voor de 1ste keer dit soort verschijnselen gehad, zij had niet onrustige ogen en de da noemde het IVS, blijkbaar hetzelfde alleen bij een jongere hond ipv oudje.
Bowie kreeg ook een injectie en vit B tabletjes, na een dag of 4 was ze weer goed op de been, haar lijf heeft wel erg te lijden gehad, ze werd in ene een uitgezakte oude dame, alle spieren in haar achterhand weg, ruggengraat lag er raar boven op... dat is na verloop van tijd wel weer rechtgetrokken maar helemaal de haar goddelijke zelf qua fysiek en bespiering is ze nog steeds niet, maar ze doet het prima.
Afbeelding
*tweety*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *tweety* »

Yvar va mij heeft het onlangs gehad, kon niet meer goed lopen, viel steeds om. Na 2 weken herstelde hij wel met kleine beetjes. Toen kreeg hij er nog een 2e overheen een heel kleintje.
Het gaat nu weer redelijk goed, maar zijn koppie staat nog erg scheef en volgens de DA kan dit ook zo blijven.
Ik heb wel het idee dat ze niet meer helemaal hetzelfde worden al voorheen maar zolang je hond nog geniet, zou ik er van genieten.

Ik heb van iemand hier op het forum het advies gehad om vitamine B12 tabletten van het kruitvat te geven en mijn DA was het er mee eens. Ik geef nu elke morgen een tabletje na het eten.
Groetjes Anja en de Goldenknuffels van Yvar en in mijn dierbare herinnering Kyra

Afbeelding
Records070
Vaste gebruiker

Bedankt voor de informatie everyone.. Zoveel honden die ermee te maken hebben gehad, jammer...

Het gaat gelukkig wel weer aardig goed met misty... Eerste aantal dagen constant met de handdoek naar buiten om haar te ondersteunen, omdat elke keer als ze schudden ze omviel, en laatste 3 dagen gaat het verrassend goed! Echt blij om te zien. hadden ook vit.b tabletten gehaald en die schijnen ook goed te werken. Zeker een aanraden!! Ze liep vandaag van de trap af zonder het eng te vinden door duizeligheid, en liep ook los op het veld weer, ook weer een lekkere tempo in het lopen {Gelukkig, lol} Kopje staat nog wel een beetje scheef, en als ze snelle impuls bewegingen maakt met der hoofd dan merk je het wel. Maar verder zeer blij verrast...

Als je in gedachte neemt dat toen me mams en ik haar op het veld lieten lopen, naast een voetpad/weg en wij er naast stonden, zij ons kwijt was zo langs die weg, dus ze was behoorlijk "dronken" zogezegd..

Aardig wat positieve dingen gelezen over herstel, en ik kan het be-amen als ze het zo goed blijft doen!!
Records070
Vaste gebruiker

Gelukkig gaat het nu een stuk beter met haar, de vorige reactie was van een week geleden.. Maar het ging gelukkig heel snel de goeie kant op, en ze heeft nu naar het schijnt nergens meer last van, alhoewel we nog wel te drukke plekken vermijden, voor de zekerheid. Hoofdje staat nog wel een beetje scheef, maar het is niet heel erg meer. Dus met wat geluk nog een paar jaartjes doorzetten als het mee zit! Haar hart is nog 2 jaar oud, lol

En @Tweety.. Ja ik kan zeker advies geven voor vitamine B pillen, wij besloten ook een multi vitaminen voor honden te geven waar voornamelijk veel verschillende en aardig dosis B vitamines in zaten, en valt moeilijk te zeggen of dat echt zo onwijs heeft geholpen of dat ze op eigen kracht zo goed aan het genezen is. Maar zeer zeker een pluspunt om het je hond te geven, want er zat wel degelijk een snel herstel in na die 22 druppels per/dag wat wel toevallig is ahaha. Succes met jouw hondje!
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”