Het is een tijdje geleden dat ik wat heb geplaatst, maar ik heb jullie hulp nodig, voor het volgende:
Mina heeft op haar buik/borst (op de scheiding zo'n beetje) een bultje, deze heb ik ontdekt op vrijdag, omdat ze toen naar de trimsalon was geweest en daarvóór had ze best lang haar. De trimsalon is er wellicht overheen gegaan met de tondeuse, dus het bultje was wat rood, maar dat was het daarna nog steeds.
De omschrijving wat ik kan geven van het bultje is:
- iets meer dan een halve cm groot (bij bijna 1cm, hij is niet perfect rond).
- rode rand vlak om het bultje heen.
- bultje zelf ietsjes lichter rood, maar donkerder dan haar huid.
- een wat grotere rand daaromheen is ietsjes donkerder dan haar huid, maar veel lichter dan de rand om het bultje.
- boven het bultje (richting haar hoofd) zit een knobbel, wat aanvoelt als een vetbult (glad rond/ovaalachtig, beweegt goed).
- als je in het bultje knijpt komt er pus uit (hier kwam ik bij de dierenarts achter).
Aller eerst: ja, ik had mijn mond open moeten trekken en gelijk iets tegen de dierenarts moeten zeggen, maar ik vind het moeilijk om een expert te wantrouwen in hun gezicht, ofzoiets.
De dierenarts keek ernaar, vroeg naar haar leeftijd (in september wordt ze 10 jaar) en kneep erin. Er kwam wat pus uit, maar ik weet niet zeker of hij dat zag, ik neem aan van wel aangezien hij het toch allemaal aan het bekijken is..
De dierenarts zei dat het een wratje is, deze heeft ze meerdere over haar lichaam (klopt, alleen zijn deze slechts een paar mm groot en wat harder), en dat hij er niks aan doet, maar ik moet wel in de gaten houden of het niet hard groeit ineens, of donkere vlekken op komen of iets dergelijks.
2 vragen:
1. Is het wel echt een wrat? Zo nee, wat dan wel? Zo ja, hoezo moet ik dan in de gaten houden of het verandert, is dit normaal voor een wrat?
2. Ongeacht wat het is, moet ik de bult goed schoonhouden of iets dergelijks? Er komt enkel pus uit als je er in knijpt, want eerder (van vrijdag tot vandaag) zag ik nog niks eruit komen.
3. Ik ga binnenkort (binnen 2-3 weken) verhuizen, ook naar een andere dierenarts. Raden jullie een second opinion aan? Zo ja, direct of bij de nieuwe dierenarts over 2-3 weken?
Haar gedrag is niet extreem anders, drinkt en eet normaal, is wel iets lamlendiger door het warme weer vandaag in combinatie met haar hartziekte (krijgt medicatie hiervoor). Ze krabt niet aan het bultje, het lijkt erop dat ze het niet eens opmerkt (maar het is een sterk hondje, wat niet snel pijn laat merken, dus in hoeverre ik dat als betrouwbaar kan zien is te betwijfelen).
Hopelijk kunnen jullie mij adviseren hierover, ik weet dat hier enorm veel kenners zitten! Bedankt alvast.