Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Afscheid

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: GVS-Geriatrisch Vestibulair Syndroom

Ongelezen bericht door malinois »

Het klinkt mij niet als gvs eigenlijk... wat doen zn ogen?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Xena kon echt geen stap verzetten... die kon niet meer op haar poten staan... t zwalken kwam eigenlijk pas in de herstelfase
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

malinois schreef:Xena kon echt geen stap verzetten... die kon niet meer op haar poten staan... t zwalken kwam eigenlijk pas in de herstelfase

Bij Max ook, die kon in eerste instantie helemaal niet opstaan maar het herstel kwam ook snel op gang bij hem.

@Tara, wel heel akelig hoor. Ik zou het even aankijken en dan beslissen wat te doen.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Floris heeft bijna drie dagen plát gelegen.
Ze zijn beroerd en misselijk. Rust en reisziektemedicatie kan helpen (cerenia)

Herstel is meestal goed, soms met restverschijnselen.
Dierenartsen staan rap met de spuit klaar onder het mom van TIA, geen idee waarom. Ze verwachten ook een te snel herstel. Trek daar rustig weken voor uit.

Sterkte!
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Stokoude poedel van mijn moeder heeft dit vorig jaar gehad. Die is weer helemaal opgeknapt en ook vrij snel. Ze zijn er echt wel slecht aan toe, maar het is niet uitzichtloos. Sterkte!
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Die ogen zijn volgens mij toch wel een graadmeter als het GVS is. Want juist omdat een hond met geen mogelijkheid meer kan focussen worden ze stikmisselijk en vallen ze om en durven dan niet meer op te staan.

Als het toch GVS is, dan is het een week flink lijden, ik vond het destijds met Jack werkelijk bijna niet te doen zo akelig, maar hij herstelde wel bijna volledig. Maar als Lilo het morgen zou overkomen, dan laat ik er direct een spuit in zetten. Voor een stabiele flexibele hond vol vertrouwen is het al een lijdensweg, voor een minder stabiele en minder zelfverzekerde hond is het in mijn ogen echt ondraaglijk lijden. Die hond weet niet dat het over een paar dagen beter gaat, die is op een afgrijselijke manier aan het doodgaan.

Hoe dan ook, sterkte en beterschap.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Kells schreef:
Tara schreef:
Nanna schreef:Maar waarom denk je dat het GVS is?
Ik heb het er even aan toegevoegd omdat ik zag dat het niet genoemd werd, maar als hij loopt, dan is het onvast. Nou loopt hij altijd onvast op zijn leeftijd, maar hij is echt aan het zwalken. Als hij staat hangt hij met zijn lijf naar links, hij neigt ook steeds één kant op tijdens het lopen.

Flitsoogjes heeft hij niet. Ik heb dat niet kunnen constateren.
Ik heb hetzelfde ooit meegemaakt met mijn eerste hond. Die had er wel flitsoogjes bij. Bleek dat ze een middenoorontsteking had. Beterschap voor Oop.
Bij een kennis van mij hetzelfde, inderdaad middenoorontsteking
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Klinkt wel een beetje zoals Biry een tijd terug had. Die liep ook zwalkend door de kamer, niet wetende waar ze het zoeken moest. Even gaan liggen was ze veel te onrustig voor, later ging dat beter omdat ze er gewoon heel moe van was. Ze had er wel flitsende ogen bij. De DA bleef bij hersenbloeding, niet GVS. Het topic staat hier nog wel, daar staan ook filmpjes in, misschien zie je overeenkomsten. Bij haar was het met een dag of wat over. Al was ze daarna wel nog flink moe ervan.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Tara schreef:Hij wil niet meer naar buiten, niet meer eten of drinken. Hij ligt al sinds gisteravond in zijn mandje en is in zichzelf terug getrokken. Tilt wel even zijn hoofd op als je langs loopt, maar maakt niet meer echt contact. Dat is zo niks voor hem. Sinds gisteravond 23.00 uur heeft hij zich nauwelijks meer verroerd. Ik ben er zo bang voor, zo verschrikkelijk doodsbang...
He bah, dat klinkt niks goed :(
Hoe reageren de anderen op hem?
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

dat is niet leuk, sterkte :roos:
ellen
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Klinkt idd niet goed... ik neig ook meer naar een Tia dan gvs overigens.
Maar ja wat zijn de herstelkansen bij een Tia? Gvs kan best wel een tijdje duren maar een Tia?
Sterkte... ik voel je twijfel zo goed... dat had ik woensdag bij Xena ook....
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

malinois schreef:Klinkt idd niet goed... ik neig ook meer naar een Tia dan gvs overigens.
Maar ja wat zijn de herstelkansen bij een Tia? Gvs kan best wel een tijdje duren maar een Tia?
Sterkte... ik voel je twijfel zo goed... dat had ik woensdag bij Xena ook....
Als ik ervan uitga dat de DA bij Biry gelijk had en het een tia was, was ze er met een paar dagen bovenop. De aanval zelf duurde halve/hele dag (met ups en downs) en daarna was ze vooral moe en moest bijkomen. Wel was ze daarna een stuk ouders, zo leek het. Meer kwaaltjes ook, zoals urine laten lopen.
katerke
Zeer actief
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door katerke »

Hoop dat hij snel weer beter wordt

Heel veel sterkte

:roos: :roos:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik kan me je zorgen goed voorstellen, het klinkt niet lekker.
Ik duim dat het toch iets is van voorbijgaande aard, zodat hij snel weer wat opkrabbelt. Sterkte!
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik denk niet dat het GVS is want dat ziet er echt anders uit.

Het klinkt alsof hij aan het afsluiten is.
Hij is oud.
De anderen laten hem met rust, ze zijn dus niet actief bezorgd.
Hij is oud. Ik denk dat je dat moet accepteren.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Wat een moeilijke situatie.

Fijn dat hij weer een opleving (tje) heeft

Hopelijk zet dat zich door . Kan mij je zorgen goed voorstellen .
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Ik denk dat dat een prima besluit is.... Hij heeft een mooi en goed leven gehad en nu het grootste deel van de tijd voelt hij zich dus niet fijn. Het is natuurlijk verschrikkelijk moeilijk, maar zijn de oplevingen dan zoals hij was? Is hij dan daadwerkelijk echt goed?
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Tara schreef:We hadden vanmorgen eigenlijk al wel een besluit genomen. Maar dan komt hij toch weer zachtjes kwispelend contact maken en een beetje scharrelen. Moeten we het dan toch meer tijd geven? Maar als hij dan zo in zijn mandje ligt, dan geef je er geen cent meer voor. Hoe leuk is het dan nog voor hem? Mogen we hem dit op zijn leeftijd nog aandoen? Hoe lang mogen we hem deze ellende laten overkomen in de hoop op nog eventjes een tijdje leuk of beter?
Ik waak er voor om de grens op te rekken, want als we dit nog willen afwachten, hoe kut moet hij zich dan uiteindelijk gaan voelen voordat we wél besluiten dat het genoeg is geweest?
Dat oprekken van die grens, dat doe je natuurlijk toch wel. Als iemand 3 jaar geleden tegen jou had gezegd hoe je oude vent er nu bij zou liggen/staan, had je denk ik gezegd dat je dat echt niet voor hem zou willen. En das helemaal niet erg hoor, je bekijkt het toch van dag tot dag en ik denk dat iedereen wel in meer of mindere mate de grenzen wat verschuift. Maar hoe lang zou je dit aan willen kijken idd, en nog belangrijker, wat is het daarna? Jong en fit wordt ie niet meer, ik zal je op een briefje geven dat het vanaf nu zorgen en kwakkelen blijft met hem. Niet onaardig bedoeld, maar zo is het gewoon met een oude en versleten hond...
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

Ongelezen bericht door Budkes »

Tara schreef:We hadden vanmorgen eigenlijk al wel een besluit genomen. Maar dan komt hij toch weer zachtjes kwispelend contact maken en een beetje scharrelen. Moeten we het dan toch meer tijd geven? Maar als hij dan zo in zijn mandje ligt, dan geef je er geen cent meer voor. Hoe leuk is het dan nog voor hem? Mogen we hem dit op zijn leeftijd nog aandoen? Hoe lang mogen we hem deze ellende laten overkomen in de hoop op nog eventjes een tijdje leuk of beter?
Ik waak er voor om de grens op te rekken, want als we dit nog willen afwachten, hoe kut moet hij zich dan uiteindelijk gaan voelen voordat we wél besluiten dat het genoeg is geweest?
Oude Mikey heeft iets soortgelijks gehad. Ik dacht ook eerst aan GVS maar ook geen flitsoogjes . Tijdens een wandeling verkrampte hij ineens en viel om . Probeerde op te staan maar viel weer om. Ben bij hem op de grond gaan zitten en heb zo goed mogelijk geprobeerd om hem steun te geven, hij gaf me het idee dat hij doodsbang was namelijk. Na een half uur lukte het om op te staan maar in de 400 meter naar huis toe viel hij nog 3 x om en moesten we weer een tijdje pauzeren. Thuis was hij helemaal van de kaart, hijgen als een gek en het heeft ongeveer 3 uur geduurd voordat hij uiteindelijk wat rustiger werd en in slaap viel.

Ik besloot om het 48 uur aan te zien. Ik zag toen wel dat hij lichamelijk wel herstelde, heel langzaam, hij had weinig controle over zijn bewegingen, viel vaak om, liep strak tegen mij aan op straat om niet uit koers te raken, maar hij ging langzaam vooruit.

Maar geestelijk ging het helemaal niet goed met hem, hij leek de hele dag doodsbang. Zat echt tegen paniek aan. Heel akelig om te zien. Ik heb voor mezelf toen de deadline van een week gesteld, want hij zat echt helemaal niet lekker in zijn vel en dat gunde ik hem absoluut niet.

Maar ook dat werd beter. En nu, een maand of 4 later is hij weer zijn vervelend gelukkige nukkige zelf. Hij heeft zeker wat verloren, hij slaat nog steeds wat raar met zijn poten. Maar hij is weer intens tevreden en hobbelt weer met de rest mee.

Ik vond het een hele nare periode , maar ben toch heel blij dat ik het een week heb aangezien.
Ik heb hem trouwens wel pijnstillers gegeven in die week en had het idee dat hem dat wel hielp.
Mikey was ruim 12 toen hij dit kreeg.

Sterkte . :roos:
Gr. Aniek

Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ach Tara, wat verschrikkelijk moeilijk zo. Ik wil jou en de oude man veel sterkte en wijsheid wensen.

Ik kan me je twijfel heel goed voorstellen hoor. Natuurlijk weet je zelf ook wel dat hij oud is en je wil hem iet laten lijden. Maar als je al die verhalen leest van honden die na een paar dagen of een week weer helemaal opgeknapt zijn dan wil je ook niet te snel afscheid nemen. Aan de andere kant, dat te snel is vooral voor jezelf hè, de hond weet het niet. Die heeft een mooi en rijk liefdevol leven bij je gehad. Te laat is meestal erger dan te snel. Maar ik kan me dus ook heel goed voorstellen dat je even af wil wachten na zulke berichten (over dat opknappen).
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Tara schreef:We hadden vanmorgen eigenlijk al wel een besluit genomen. Maar dan komt hij toch weer zachtjes kwispelend contact maken en een beetje scharrelen.
Het is nu nog geen lijden. Wil je dat afwachten?
Je weet wel wat ik altijd zeg: liever een week te vroeg dan een uur te laat.
Het is afschuwelijk maar hij heeft een goed leven gehad. Gun hem het respect dat hij verdient.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

Tara schreef:
Marjoleine schreef:Gun hem het respect dat hij verdient.
Dat sowieso. Het belang van de hond staat absoluut voorop, bij ons allebei.
Ik merk dat ik het moeilijk vind om mijn gedachten er over te ordenen, zodanig dat we een weloverwogen beslissing kunnen nemen waar we vrede in kunnen vinden. Alle reacties helpen daar echt bij, dankjewel daarvoor allemaal.
Ons eigen verdriet is totaal ondergeschikt aan de hond, maar dat neemt niet weg dat het natuurlijk wel enorm groot is. Daar moeten we ook een modus in vinden nu.
Lees mijn stukje nog ff weer door en zie dat het lijkt alsof Mike er 4 maanden over heeft gedaan om te herstellen. Dat is niet zo hoor. Hij was er weer met een week. Ik weet eigenlijk niet hoe oud je hond precies is, maar je bent op mij nooit over gekomen als iemand die de boel niet helder ziet.

Ik zal de laatste zijn die een hond te lang door laat lopen, maar ik vind altijd wel dat je ook niet over 1 nacht ijs moet gaan. Jij kent je hond het beste. En ziet het ook vast als eerste als het er niet meer in zit. Sterkte in deze moeilijke dagen.
Gr. Aniek

Afbeelding
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

Tara schreef:Hij is 14,5 Budkes.
Tot voor kort een stramme oude hond met ouderdomskwalen, maar wel een blije hond. Dat laatste is hij op dit moment in elk geval niet meer.
dat laatste zal bij mij de doorslag geven. dan maar liever wat eerder zoals marjoleine zegt, dan een uur te laat.
makkelijk is het niet en dat wordt het ook niet.
ellen
Afbeelding
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Voor mij ook denk ik.

Wat marjoleine ook zegt zo denk ik er ook wel over .
Hoewel ik mij kan voorstellen dat je het moment toch gaat verschuiven als je erin zit.

Hij heeft een pracht leven gehad . Houd dat in gedachten .
Fenneke en Baloe
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Tot voor kort een stramme oude hond met ouderdomskwalen, maar wel een blije hond. Dat laatste is hij op dit moment in elk geval niet meer.
Dat heeft bij mij woensdag de doorslag gegeven... ze keek me aan... de twinkeltjes waren uit dr ogen en de lach van dr snuit...
Het blijft een vreselijk moeilijke beslissing...
Afbeelding
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

Wat lijkt me dit vreselijk moeilijk. Heel veel sterkte!
Afbeelding
Budkes
Zeer actief

Dat is inderdaad een behoorlijke leeftijd. Mikey was ook echt doodongelukkig. En ja als ik hem toen had laten inslapen was hem die rot week zeker bespaard gebleven. En dan had hij nu ook niet meer stram en met artrose rondgelopen. Dus misschien had hij daar zelf wel voor gekozen.

De andere kant is dat het nu gewoon weer een tevreden oude hond is die na een rondje langs het kanaal weer zielstevreden op zijn eigen bank kruipt. Tsja wat is wijsheid he. Konden ze het ons soms maar vertellen .
Gr. Aniek

Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Dan zou ik hooguit het weekend nog afwachten en maandag beslissen.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Och wat erg :( sterkte met beslissen :flower:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
miriam
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever.

Ongelezen bericht door miriam »

Pfff, wat ontzettend moeilijk. Logisch dat je twijfelt na zoveel verhalen van herstel. Maar ik denk dat ik op zo'n leeftijd dat lange herstel niet meer zou zien zitten. Het is nou niet dat hij veel kans heeft op nog een aantal mooie jaren na het eventuele herstel. Heel, heel veel sterkte en wijsheid gewenst.
Afbeelding
Miriam, Pleun en Pelle
Tibbe 24-03-2004*20-03-2017
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”