Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Cesar Milan vs Martin Gaus
Moderator: moderatorteam
-
Bagoe123
- geregistreerd lid
Cesar Milan vs Martin Gaus
Ben mij aan het voorbereiden op de komst van een hond. Zal een Spaanse waterhond worden.
Nu ben ik volop aan het lezen gegaan.
Waarbij ik heel wat literatuur van Gaus en Milan tegenkom.
Van wie zijn jullie fan en waarom
Nu ben ik volop aan het lezen gegaan.
Waarbij ik heel wat literatuur van Gaus en Milan tegenkom.
Van wie zijn jullie fan en waarom
- Sas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
- Aantal honden: 1
-
sjm
- Zeer actief
Re: Cesar Milan vs Martin Gaus
Dit idd.Sas schreef:beide niet. Ik doe wat voor mij goed voelt.
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Van allebei niet
Ik heb honden altijd op mijn eigen manier opgevoed. Eten aan de voorkant erin, aan de achterkant eruit. Regelmatig bewegen, (positief) trainen en knuffelen en dat was het wel zo'n beetje. En daar schrijven ze dan hele boeken over
Ik heb honden altijd op mijn eigen manier opgevoed. Eten aan de voorkant erin, aan de achterkant eruit. Regelmatig bewegen, (positief) trainen en knuffelen en dat was het wel zo'n beetje. En daar schrijven ze dan hele boeken over
-
Luna87
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bullterrier
- Aantal honden: 2
Precies datsjm schreef:Dit idd.Sas schreef:beide niet. Ik doe wat voor mij goed voelt.

-
Bagoe123
- geregistreerd lid
En wat is de juiste reden dan je van beide geen fan bent.
Wat zijn dan hun negatieve kanten?
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
sssst ksssjt psssst, trap. -CesarBagoe123 schreef:En wat is de juiste reden dan je van beide geen fan bent.
en Martin vind ik sowieso een dweil.
Oh en dat domanintiegedoe en op de rug kwakken tot ze submissive zijn.
-
korthaar
- Zeer actief
Jij snapt 't.Gollum schreef:Van allebei niet![]()
- Sas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
hahah, inderdaad.
Ik geloof niet in 1 bepaalde methode. Ik heb bijv. twee honden ( van hetzelfde ras )en die moet je echt beide op een andere manier benaderen. Wat voor de 1 werkt, werkt voor de ander niet. Kortom: gebruik je gezond verstand en kijk naar je hond.
Ik geloof niet in 1 bepaalde methode. Ik heb bijv. twee honden ( van hetzelfde ras )en die moet je echt beide op een andere manier benaderen. Wat voor de 1 werkt, werkt voor de ander niet. Kortom: gebruik je gezond verstand en kijk naar je hond.

- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Ik geloof ook niet in 1 manier. Cesar heeft veel dingen waar ik het met hem eens ben, maar niet met alles. De huidige Martin Gaus vind ik dan weer niks. Alleen maar positief bestaat gewoon niet, dat zou heb met mijn honden echt draken van honden opleveren.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
ik ben ook van het gezonde verstand, maar het is helemaal niet verkeerd om een boel verschillende methodes te lezen/leren. die neem je allemaal mee in je rugzak en je pakt eruit wat voor jou het fijnste voelt. en dat merk je vanzelf.
concreet voorbeeld: toen wij beiden buikpijn kregen omdat we van de trainer pupje sammy met een tak tegen zijn borst/snoet moesten slaan als hij het lef had voorbij ons been te lopen bij het leren volgen was voor ons snel duidelijk dat dát niet onze methode ging zijn
concreet voorbeeld: toen wij beiden buikpijn kregen omdat we van de trainer pupje sammy met een tak tegen zijn borst/snoet moesten slaan als hij het lef had voorbij ons been te lopen bij het leren volgen was voor ons snel duidelijk dat dát niet onze methode ging zijn

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Dit geldt voor mij ook, ik voed mijn honden op op gevoel en gezond verstand en aangepast op wat bij de hond en mijzelf past. Ik vind het wel heel leuk om over honden, met name over gedrag te lezen. Soms pas ik iets ervan toe, soms ook helemaal niet, maar dan nog vind ik het wel interessant om ook over andere visies en theorieën te lezen.M@scha schreef:ik ben ook van het gezonde verstand, maar het is helemaal niet verkeerd om een boel verschillende methodes te lezen/leren. die neem je allemaal mee in je rugzak en je pakt eruit wat voor jou het fijnste voelt. en dat merk je vanzelf.
Ik vind zelf 'Hondencultuur' van Jean Donaldson echt een aanrader voor (beginnend) hondeneigenaren.
- Shiloh86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Ik ben ook voor beide niet. Al ben ik niet zonop de hoogte van Gaus nu. Vind het dan wel weer positief dat die met de tijd mee gaat itt Milan die oude achterhaalde theorieën blijft verkondigen.
Ben zelf nogal te spreken over Zak George. Hij heeft een heel uitgebreid YouTube kanaal met veel duidelijke filmpjes over de aanpak en uitleg van het opvoeden van honden en het omgaan met uitdagende situaties. Een prachtig voorbeeld van een hond die als een idioot elke boom aanviel en die compleet onbereikbaar was, die hij aan het eind van de video toch zonder uitvallen langs een straat met bomen kreeg en dat alles op de positieve manier. Dat was best een prestatie, met een nog steeds blije en vrije hond itt het resultaat bij de aanpak van Milan. Ook al vind ik dat hij soms wat door slaat in het positieve en als een hond mij bijv. op een lompe manier pijn doet, dan krijgt hij dat te weten. Maar hij daagt me wel uit om de dingen op een andere manier aan te pakken dan ik gewend was en ik bereik er goede resultaten mee. Overigens begrenst hij wel degelijk en gebruikt regelmatig "Uhuh's" en "no no's".
Hij heeft vorige week ook een boek uitgebracht. Ben er nog niet zo ver in, maar tot nog toe wel over te spreken. Zeker in combi met zijn video's. Nadeel is wel, alles is in het Engels. Ik heb daar zelf geen moeite mee, maar begrijp dat niet iedereen even makkelijk is met het Engels als ik. Ook zit er in elke video wat reclame over zijn sponsors, maar dat vind ik niet meer dan normaal. Hij biedt alles gratis aan en bijdragen zijn puur op vrijwillige basis. Beetje reclame moet je dan maar slikken vind ik.
Uiteindelijk geld voor alles, lees het, bekijk het, en pas toe waar je je goed bij voelt.
Ben zelf nogal te spreken over Zak George. Hij heeft een heel uitgebreid YouTube kanaal met veel duidelijke filmpjes over de aanpak en uitleg van het opvoeden van honden en het omgaan met uitdagende situaties. Een prachtig voorbeeld van een hond die als een idioot elke boom aanviel en die compleet onbereikbaar was, die hij aan het eind van de video toch zonder uitvallen langs een straat met bomen kreeg en dat alles op de positieve manier. Dat was best een prestatie, met een nog steeds blije en vrije hond itt het resultaat bij de aanpak van Milan. Ook al vind ik dat hij soms wat door slaat in het positieve en als een hond mij bijv. op een lompe manier pijn doet, dan krijgt hij dat te weten. Maar hij daagt me wel uit om de dingen op een andere manier aan te pakken dan ik gewend was en ik bereik er goede resultaten mee. Overigens begrenst hij wel degelijk en gebruikt regelmatig "Uhuh's" en "no no's".
Hij heeft vorige week ook een boek uitgebracht. Ben er nog niet zo ver in, maar tot nog toe wel over te spreken. Zeker in combi met zijn video's. Nadeel is wel, alles is in het Engels. Ik heb daar zelf geen moeite mee, maar begrijp dat niet iedereen even makkelijk is met het Engels als ik. Ook zit er in elke video wat reclame over zijn sponsors, maar dat vind ik niet meer dan normaal. Hij biedt alles gratis aan en bijdragen zijn puur op vrijwillige basis. Beetje reclame moet je dan maar slikken vind ik.
Uiteindelijk geld voor alles, lees het, bekijk het, en pas toe waar je je goed bij voelt.
Laatst gewijzigd door Shiloh86 op 15 jun 2016 11:37, 2 keer totaal gewijzigd.

-
korthaar
- Zeer actief
Dat gaat ook met een gewoon halsbandje._Tiny_ schreef: Meer dan 20 jaar geleden kreeg ik mijn eerste hond. Er waren toen nog niet zoveel hondenscholen in de buurt. Ik geloof zelfs maar 1 en daar kwam ik terecht. De trainer was nogal van de parforce. Om 'af' aan te leren zette je een voet op de slipketting net zolang tot de hond uit zichzelf ging liggen (omdat je hem aan het wurgen was). Toen dacht ik: ook al zal mijn hond nooit leren luisteren, dit niet. En ik ben weg gegaan.
.
De trainer wil je dan laten geloven, dat er een prestatie van wereldformaat is weggezet.
Maar in feite zakt de hond alleen maar door z'n hoeven t.g.v. verzuring van de spieren.
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Ik vind beiden positieve en minder positieve dingen hebben. Ik lees en hoor graag van andere ervaren hondenmensen (al dan niet mensen die een boek geschreven hebben of (betaald) zichzelf instructeur noemen).
Van mijn eigen ervaring én al die kennis brei ik dan voor elke hond een eigen individuele trui en die trek ik ze consequent aan. Alhoewel zo nu en dan verstellen als er gaten in vallen wél nodig kan zijn natuurlijk
Van mijn eigen ervaring én al die kennis brei ik dan voor elke hond een eigen individuele trui en die trek ik ze consequent aan. Alhoewel zo nu en dan verstellen als er gaten in vallen wél nodig kan zijn natuurlijk
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Geen van beide! Ik doe het op mijn manier en dat is hoofdzakelijk op gevoel en dat gaat prima al zeg ik het zelf
ik lees en kijk wel veel dingen over opvoeden en trainen omdat ik dat gewoon interessant vind, soms zit er eens iets tussen waarvan je denkt, ja dat kan ik wel eens uitproberen, maar vaak denk ik, goh kom je daar nu pas achter? 
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Ik geloof ook niet in het blind volgen van een zelfbenoemde hondengoeroe of fluisteraar.
Elke hond en elke baas is anders. Je moet van te voren bedenken wat je perse wel en wat je perse niet wilt, wat de hond in kwestie (aan) kan en verder je gezond verstand gebruiken en consequent zijn.
Wat vandaag mag, mag morgen en over een jaar ook.
Maak alleen niet de fout van veel (beginnende) hondenbaasjes: opvoeding is iets heel anders dan trainen. Opvoeding is het leren omgaan met de dagelijkse praktijk. Training is leuk voor als de (basis van de) opvoeding is gelegd en je leuke kunstjes aan je hond wilt leren.
Er zijn in dit topic al een paar bekende namen genoemd zoals Turid Rugaas en Klaas Wijnberg. Maar Suzanne Clothier en Peter Beekman hebben ook nuttige dingen te zeggen.
Lees vooral zo veel mogelijk en volg daarna je eigen hart en verstand. En niet onbelangrijk: vooral genieten van je nieuwe hond!
Elke hond en elke baas is anders. Je moet van te voren bedenken wat je perse wel en wat je perse niet wilt, wat de hond in kwestie (aan) kan en verder je gezond verstand gebruiken en consequent zijn.
Maak alleen niet de fout van veel (beginnende) hondenbaasjes: opvoeding is iets heel anders dan trainen. Opvoeding is het leren omgaan met de dagelijkse praktijk. Training is leuk voor als de (basis van de) opvoeding is gelegd en je leuke kunstjes aan je hond wilt leren.
Er zijn in dit topic al een paar bekende namen genoemd zoals Turid Rugaas en Klaas Wijnberg. Maar Suzanne Clothier en Peter Beekman hebben ook nuttige dingen te zeggen.
Lees vooral zo veel mogelijk en volg daarna je eigen hart en verstand. En niet onbelangrijk: vooral genieten van je nieuwe hond!

- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
M.n. bij Cesar Milan zie ik vooral dat het inconsequente bazen zijn die volgens mij elke hond kunnen verzieken. En op het moment dat een hond dan ongewenst maar volkomen normaal gedrag vertoont wordt er grof geschut in de persoon van Cesar Milan ingezet om die hond te drillen. Vraag mij ook altijd af hoe lang de hond braaf gaat blijven als die er klaar mee is.Nanna schreef:Ik neem honden waarbij al dat gedril en gedoe moet (omdat ze anders niet te harden zijn) al niet![]()
Gewoon brave huishondjes en daar hoeft geen Millan of Gaus z'n poten naar uit te steken.
Martin Gaus vind ik vooral meegaan in de 'modegrillen' op het gebied van hondentraining.
Hier ben ik het helemaal mee eenslieke schreef:Je moet van te voren bedenken wat je perse wel en wat je perse niet wilt, wat de hond in kwestie (aan) kan en verder je gezond verstand gebruiken en consequent zijn.
- dagmar88
- Zeer actief
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Ik vergeet eigenlijk nog het belangrijkste: wees eerlijk en oprecht naar je hond toe. Dus niet een één of andere opvoedingsmantra zomaar overnemen terwijl je er eigenlijk niets mee hebt of niet achter staat.
Een hond voelt haarfijn aan of je reactie oprecht is of niet.
Even een voorbeeldje: ik ben zelf nogal makkelijk en mijn honden hoeven maar aan weinig regels te voldoen. Er zijn maar een paar absolute grenzen waar ze niet over heen mogen. Nou heb ik makkelijke honden en gaat dat allemaal prima, we functioneren in een team waar ik de eindstem heb.
Tot ik eens een hond had die meer nodig had dan ik kon geven. Die had heel veel behoefte aan zeer nauwe grenzen. Die kon ik werkelijk geen vinger geven want dan was je je hele arm kwijt (letterlijk want hij had een lage bijtdrempel naar mens en dier). In menselijke termen gesproken was het beest zo autistisch als de pest en zodra hij iets niet begreep (en dat was al héél snel) beet hij.
Dus ik heb geprobeerd om mezelf te veranderen in de baas die híj nodig had.
En dat werkte dus niet. Ik kon hem niet begrenzen en corrigeren vanuit een óprecht gevoel. En dat voelde hij ook.
Ik heb dus nooit echt overwicht gehad en het resulteerde in soms zelfs een fysieke strijd tussen ons.
Dat werkt niet. Niet voor de baas en niet voor de hond. Daar worden beiden zeer ongelukkig van.
Een hond voelt haarfijn aan of je reactie oprecht is of niet.
Even een voorbeeldje: ik ben zelf nogal makkelijk en mijn honden hoeven maar aan weinig regels te voldoen. Er zijn maar een paar absolute grenzen waar ze niet over heen mogen. Nou heb ik makkelijke honden en gaat dat allemaal prima, we functioneren in een team waar ik de eindstem heb.
Tot ik eens een hond had die meer nodig had dan ik kon geven. Die had heel veel behoefte aan zeer nauwe grenzen. Die kon ik werkelijk geen vinger geven want dan was je je hele arm kwijt (letterlijk want hij had een lage bijtdrempel naar mens en dier). In menselijke termen gesproken was het beest zo autistisch als de pest en zodra hij iets niet begreep (en dat was al héél snel) beet hij.
Dus ik heb geprobeerd om mezelf te veranderen in de baas die híj nodig had.
En dat werkte dus niet. Ik kon hem niet begrenzen en corrigeren vanuit een óprecht gevoel. En dat voelde hij ook.
Ik heb dus nooit echt overwicht gehad en het resulteerde in soms zelfs een fysieke strijd tussen ons.
Dat werkt niet. Niet voor de baas en niet voor de hond. Daar worden beiden zeer ongelukkig van.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Scheelt mij typenlieke schreef:Ik geloof ook niet in het blind volgen van een zelfbenoemde hondengoeroe of fluisteraar.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik sta over t algemeen wel achter Cesar Millan. Gebruik ook wel.wat van hem maar ook van anderen en veel van mezelf. Je moet niet gaan kopieren. Je bent Cesar niet dus je moet kijken wat van hem bij joiu en de hond past.
Gaus heb ik niks mee..die waait met alle winden mee als t maar centen oplevert...
Gaus heb ik niks mee..die waait met alle winden mee als t maar centen oplevert...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Hier ben ik het wel mee eensHippo schreef:Ik geloof ook niet in 1 manier. Cesar heeft veel dingen waar ik het met hem eens ben, maar niet met alles. De huidige Martin Gaus vind ik dan weer niks. Alleen maar positief bestaat gewoon niet, dat zou heb met mijn honden echt draken van honden opleveren.
Wat ik zelf waardeer aan Cesar dat niet alles verpakt moet worden in commando's of in continu belonen met voer. Kijk naar het gedrag en handel daar naar. Kijk naar je eigen houding en herken dat veel honden reageren op hoe jij zelf reageert. Werken vanuit rust vind ik ook een belangrijk punt van hem.
Maar hij heeft ook wel dingen waar ik niet zo in geloof.
Gaus vind ik zelf ook niks. Alleen maar negeren en belonen is denk ik voor weinig honden echt effectief.
- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Ik vind vrijwel alles interessant om te zien en te lezen (alleen slaat Gaus altijd zo'n kinderachtige toon aan), maar ik heb denk ik nog geen boek gelezen waarbij ik me in alles kon vinden.
De dingen die ik belangrijk en nuttig vind neem ik over in mijn eigen documentje en daar kijk ik regelmatig even in.
De dingen die ik belangrijk en nuttig vind neem ik over in mijn eigen documentje en daar kijk ik regelmatig even in.
- _Spiza
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Parson Russell Terriër
haha, de mensen zijn hier wel vrij eensgezind
Ik beaam ook wel wat de mensen voor mij gezegd hebben. Iedere hond heeft een andere opvoeding en training nodig en om daarvoor de filosofie van één persoon aan te hangen is wel een beetje te veel van het goede.
Ik heb nog nooit iets gelezen van Martin Gaus en kan daar ook niet over oordelen. Ik heb wel gehoord van zijn strikt beloon en negeer strategie, en daar heb ik ook niets mee.
Cesar Milan, daar ik heb ik wel het een en ander van gezien. Ik moet zeggen, zoals hij door de voorgaande mensen wordt weggeschreven vind ik toch te negatief. Ik vraag me af hoeveel van de mensen hier de 'probleemhonden' in hetzelfde tijdsbestek als de beste man het niet-gewenste-gedrag kunnen ombuigen.
Ik beken dat ik het vingers knippen heb overgenomen ipv 'nee' te brallen. Werkt prima voor mij.
Ik denk dat het helemaal geen zonde is om af te kijken van andere. Maar uiteindelijk zal je je eigen opvoeding en training moeten samenstellen en na gaan wat voor jouw hond werkt.
Ik beaam ook wel wat de mensen voor mij gezegd hebben. Iedere hond heeft een andere opvoeding en training nodig en om daarvoor de filosofie van één persoon aan te hangen is wel een beetje te veel van het goede.
Ik heb nog nooit iets gelezen van Martin Gaus en kan daar ook niet over oordelen. Ik heb wel gehoord van zijn strikt beloon en negeer strategie, en daar heb ik ook niets mee.
Cesar Milan, daar ik heb ik wel het een en ander van gezien. Ik moet zeggen, zoals hij door de voorgaande mensen wordt weggeschreven vind ik toch te negatief. Ik vraag me af hoeveel van de mensen hier de 'probleemhonden' in hetzelfde tijdsbestek als de beste man het niet-gewenste-gedrag kunnen ombuigen.
Ik beken dat ik het vingers knippen heb overgenomen ipv 'nee' te brallen. Werkt prima voor mij.
Ik denk dat het helemaal geen zonde is om af te kijken van andere. Maar uiteindelijk zal je je eigen opvoeding en training moeten samenstellen en na gaan wat voor jouw hond werkt.
-
Alfilillo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Gaus ken ik alleen van naam.
Persoonlijk kan ik me heel erg in César Millán vinden. Juist omdat het geen methode is. Hij past lang niet bij elke hond dezelfde werkwijze toe. Gemene deler is energie van de persoon (kalm en assertief). Hij gaat heel erg uit van intuitie, dus eigenlijk hoe de mensen hierboven al beschrijven hoe ze met hun hond omgaan. Verder is hij niet zo van de commando's, maar meer van het begrijpen van hondenpsychologie en daarop inspelen. Het enige wat ik minder vind is zijn voorliefde voor jachtriempjes.
Om hem te leren kennen, moet je wel meer dan 2 of 3 programma's kijken, anders krijg je een eenzijdig beeld. Groot respect voor deze man.
Persoonlijk kan ik me heel erg in César Millán vinden. Juist omdat het geen methode is. Hij past lang niet bij elke hond dezelfde werkwijze toe. Gemene deler is energie van de persoon (kalm en assertief). Hij gaat heel erg uit van intuitie, dus eigenlijk hoe de mensen hierboven al beschrijven hoe ze met hun hond omgaan. Verder is hij niet zo van de commando's, maar meer van het begrijpen van hondenpsychologie en daarop inspelen. Het enige wat ik minder vind is zijn voorliefde voor jachtriempjes.
Om hem te leren kennen, moet je wel meer dan 2 of 3 programma's kijken, anders krijg je een eenzijdig beeld. Groot respect voor deze man.
- yodi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): rottweiler
Geen van beide, ik pomp mijn hond vol liefde, een paar dingen zoals los is belangrijk, en bij mij komen is leuk.
Iets los laten voor wat lekkers is prima.
Iets los laten voor wat lekkers is prima.

- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Tsja ik heb ook van alles gelezen van allerlei verschillende mensen. Cesar Milan heeft een aantal dingen die ik heel goed vind, maar minstens zo veel dingen waar mijn haren echt recht van overeind gaan staan. Buiten het feit dat ik niet 1 stijl overneem maar een beetje het gemiddelde gebruik wissel ik ook gewoon gaandeweg in stijlen. Het ene truucje krijg ik goed aangeleerd met de clicker, bij de volgende werkt het voor geen meter. Ik denk dat zodra een methode te extreem wordt (echt alléén overheersen of alléén positieve beloning) je per definitie fout bezig bent. Neem gewoon een beetje de gulden middenweg. Je ziet vanzelf wel wat wel en niet werkt bij jouw hond.
Wat ik eigenlijk nog het handigste vond is om me te verdiepen in hoe je iets leert. Dus spits je niet toe op de hond, maar kijk echt naar alle zoogdieren. Want de basis is eigenlijk bij alle zoogdieren wel ongeveer hetzelfde. Bij dolfijnen gebruiken ze bijvoorbeeld ook veel clickertraining. Als je de basis van 'hoe je leert' kent dan kun je eigenlijk altijd wel een manier verzinnen om je hond iets bij te brengen, die voor jou en je hond werkt.
Wat ik eigenlijk nog het handigste vond is om me te verdiepen in hoe je iets leert. Dus spits je niet toe op de hond, maar kijk echt naar alle zoogdieren. Want de basis is eigenlijk bij alle zoogdieren wel ongeveer hetzelfde. Bij dolfijnen gebruiken ze bijvoorbeeld ook veel clickertraining. Als je de basis van 'hoe je leert' kent dan kun je eigenlijk altijd wel een manier verzinnen om je hond iets bij te brengen, die voor jou en je hond werkt.
- Ptje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje
Ik beken dat ik bepaalde manieren van Cesar ook wel goed vind zoals rustig blijven, doorpakken (alleen geduld is niet mijn sterkste kant
maar daar werken we aan ) .
Verder gewoon wat de meesten al zeggen, kijken wat het beste werkt bij je eigen hond, wat bij Ziggy werkt dan kijkt Rasta zo van
en andersom.
Bij Rasta kan ik veel meer door de vingers zien, hij is toch wel braaf maar Ziggy heeft toch wat meer leiding nodig anders loopt het kleine monster zó over me heen al moet ik toegeven dat ik er ook wel eens om moet lachen als ie me eens weer "te pakken" heeft.
De kleine etterbak wéét gewoon hoe hij me aan moet pakken en daar heeft ie geen CM of MG voor nodig gehad
.
Verder gewoon wat de meesten al zeggen, kijken wat het beste werkt bij je eigen hond, wat bij Ziggy werkt dan kijkt Rasta zo van
Bij Rasta kan ik veel meer door de vingers zien, hij is toch wel braaf maar Ziggy heeft toch wat meer leiding nodig anders loopt het kleine monster zó over me heen al moet ik toegeven dat ik er ook wel eens om moet lachen als ie me eens weer "te pakken" heeft.
De kleine etterbak wéét gewoon hoe hij me aan moet pakken en daar heeft ie geen CM of MG voor nodig gehad
Aardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Ja, als je je in de methode van CM wilt verdiepen zou ik adviseren om seizoen 1 en 2 te kijken van zijn eerste televisieprogramma. Daarin zijn de gevallen die hij behandelt nog niet zo extreem als in de latere seizoenen en legt hij vaak heel duidelijk uit wat er gebeurt en hoe je de hond moet lezen. Want dat is uiteindelijk natuurlijk de kern van alles: het kunnen lezen van de (lichaams)taal van je hond.