Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

HD, PL en ECVO-uitslagen van de poedeldames

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Re: HD, PL en ECVO-uitslagen van de poedeldames

Ongelezen bericht door Domor »

Ze was bang om de honden met stamboom niet kwijt te raken vanwege de hogere prijs. Naderhand bleek ze na 9.5 maand met dezelfde teef weer een nest te hebben en daar wel stambomen bij aangevraagd. Of ze daarvoor ook een nest heeft gehad met dezelfde teef weet ik niet. Ik heb het nest, ondanks dat ik marktplaats en de poedelclub in de gaten hield niet langs zien komen. Maar goed, ik kan hem gemist hebben en ondertussen ben ik erachter dat ze via Vereniging Van Poedel Vrienden (VVPV) fokt i.p.v. de poedelclub.

Ik denk niet dat de pups het gemiddelde worden van de combinatie, maar wel dat de kans groot is dat ze wat gemiddelder zullen zijn. Hoewel de kans uiteraard aanwezig is dat je pups krijgt die alleen het karakter van de moeder dan wel de vader heeft, is het waarschijnlijker dat ze ergens tussen de 80% moeder/20% vader en 20% moeder/80% vader uit gaan komen. Het is voor mij wel de reden waarom ik alleen naar rassen kijk waarbij ik het andere ras ook echt leuk vind. Waar ik wel voor probeer te waken is om dieren te fokken die extremer zijn in hun eigenschappen. Iets wat je kan krijgen met fokken binnen het ras met een vergelijkbaar dier.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Domor schreef:Ze was bang om de honden met stamboom niet kwijt te raken vanwege de hogere prijs. Naderhand bleek ze na 9.5 maand met dezelfde teef weer een nest te hebben en daar wel stambomen bij aangevraagd. Of ze daarvoor ook een nest heeft gehad met dezelfde teef weet ik niet. Ik heb het nest, ondanks dat ik marktplaats en de poedelclub in de gaten hield niet langs zien komen. Maar goed, ik kan hem gemist hebben en ondertussen ben ik erachter dat ze via Vereniging Van Poedel Vrienden (VVPV) fokt i.p.v. de poedelclub.

Ik denk niet dat de pups het gemiddelde worden van de combinatie, maar wel dat de kans groot is dat ze wat gemiddelder zullen zijn. Hoewel de kans uiteraard aanwezig is dat je pups krijgt die alleen het karakter van de moeder dan wel de vader heeft, is het waarschijnlijker dat ze ergens tussen de 80% moeder/20% vader en 20% moeder/80% vader uit gaan komen. Het is voor mij wel de reden waarom ik alleen naar rassen kijk waarbij ik het andere ras ook echt leuk vind. Waar ik wel voor probeer te waken is om dieren te fokken die extremer zijn in hun eigenschappen. Iets wat je kan krijgen met fokken binnen het ras met een vergelijkbaar dier.
Je vergeet dat die ouders ook ouders hebben. Dus je 20/80 gaat ook niet. Voeg daar ook nog maar een scheutje overgrootouders en overovergrootouders aan toe. Ken je die? Weet je wat van de karakters en gezondheid? Dat wordt zo vaak vergeten, maar gaat echt terug komen in de nakomelingen.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Het ging om het kruisen van rassen dus hield ik even de 20/80 ouderdieren aan. Dus 20-80% van het ene ras en 20-80% van het andere ras.

Ik heb beide ouderdieren van mijn honden meerdere malen ontmoet en dat waren rustige vriendelijke honden. Grootouderdieren en overgrootouderdieren heb ik niet ontmoet. Beide ouderdieren waren pl-vrij en moeder was volledig ecvo-goed en vader had ook distichiasis. Problemen heb ik niet gevonden in de lijnen, maar ook nog niet heel diep gezocht. Er komen niet zo veel gezondheidsproblemen voor bij de poedel, dat is één van de redenen geweest dat ik voor dit ras ben gegaan. Ook op allerlei poedelgroepen hoor ik bijna geen gezondheidsklachten, alleen de neiging tot mager zijn en slecht willen eten en dus soms gedragsproblemen.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Domor schreef:Ik heb met de dierenarts overlegd en mits het kruisen met een vrij dier gebeurt ziet hij niet direct een reden om er niet mee te fokken. En zeker omdat Ninthe voor de rest dus helemaal goed is en dus een heel normaal hondje is, zie ik daar ook niet direct een beperking in. Maar doordat het bij de poedels vrij veel voor komt, is dat voor mij wel jammer want er is heel veel vraag naar een hondje zoals Ninthe (deze maat, rood en met goed karakter). Er worden bijna geen middenslag poedels gefokt en ook bijna geen rode poedels gefokt. Voor de reu zou ik dan waarschijnlijk ook naar het buitenland moeten, maar dat zou op zich geen probleem zijn. Maar vind maar eens een rode middenslag poedelreu die niet verwant is zonder distichiasis (en zonder pl of andere oogafwijkingen) en ook de ouderdieren vrij die ook nog stamboomloze teven mag dekken.

Ik was met aanschaf al van plan in ieder geval met ieder een kruisingsnest te fokken. Een stamboomloze hond was eigenlijk niet de gedachte, maar doordat ik een kort tijdspan had waarin ik ze kon nemen en middenslag poedels bijna niet gefokt worden en er dan ook nog twee teefjes beschikbaar moesten zijn, was het voor mij voldoende dat beide ouders getest waren en ik kopieën van de stambomen mee kreeg. Ik zie ontzettend veel leuke kruisingen en ben zelf ook echt nog aan het kijken geweest voor een kruising maar tussen de broodfok en de oeps-nesten (met regelmaat uit broodfokdieren) kon ik echt geen leuke geteste pups vinden. Daarnaast had ik bij Noa al heel snel het gevoel dat haar karakter voor het mooi net te heftig was en dan kan een kruising met een rustig en stabiel ras juist een heel mooie combinatie zijn. Ondertussen heb ik al over allerlei (dwerg/middenslag) poedels verhalen gehoord van een karakter dat wat tot ernstig uit balans is, dus Noa combineren met een poedel leek me geen verstandige keuze, er zijn altijd honden erger en minder erg dan het gemiddelde van het nest, maar erger dan Noa zou niet grappig zijn. Terwijl ik denk dat als je er een juiste reu tegenover zet je echt wereldhonden qua karakter krijgt, als ik Noa's eigenlijke karakter goed inschat.

Of ik met Noa ga fokken weet ik simpelweg echt nog niet. Ik weet nu in ieder geval dat gezondheid geen beperking is. Wat ik wel weet is dat ik dat nu nog niet ga beslissen.

Ninthe vind ik te klein voor een puli, ze weegt maar 6kg en om er dan een reu van 12+kg op te zetten vind ik niet handig. Ik zit soms wel te geinen dat een teckel wel grappig zou zijn, maar of dat echt leuk zou worden weet ik niet. Dat ik zelf nooit (hoewel, zeg nooit nooit) voor een teckel als eigen hond zou kiezen maakt deze kruising voor mij sowieso lastiger inschatten.

Een kruising leeuwhondje wordt een soort boomer, alleen dan met snuit.
Kruising italiaan wordt een mini-lurcher, iets gehoorzamer dan een windhond en minder fragiel, maar wel met hun elegantie en dan die straathondenlook. Ninthe is best een fel/vinnig hondje (een beetje pinscher-achtig) en de meeste windhonden zijn relaxter.
Kruising dwergschnauzer (schnoodles): ik heb de verwachting van dat hij wat vergelijkbaar wordt met de maltezer x schnauzerkruising van mijn ouders. Van die (brood)fokker heb ik nu al een hoop honden van deze kruising gezien en qua karakter zijn het allemaal leuke honden, maar veel allergieën helaas.
Kruising puli: een rustige stabiele hond met een passende vacht. Een puli heeft een soort van hetzelfde karakter als de poedel alleen dan rustiger en stabieler. Van de poedel uit komt dan weer een wat elegantere (sportievere) lichaamsbouw. Ik denk dat het hele fijne behendigheidshonden worden.

Waarom met beide fokken. Als je dan zonodig wil fokken voor leuke gezelschap/gezins hondjes, pak dan de beste vd 2 (en karakter gaat voor mij dan voor, zeker omdat je gewoon een gezellige en betaalbare gezinshond wil fokken) en fok daar mee ipv met beide.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

LongFields schreef:
Verder schijn je er nu vanuit te gaan dat je, wanneer je je poedels met andere rassen kruist, de pups een gemiddelde zullen zijn van beide ouderdieren. Dat is doorgaans niet het geval, je kunt net zo goed pups krijgen met alleen het karakter van de moederhond als met alleen het karakter van de vaderhond.
Als fokken zo simpel was als de eigenschappen van reu en teef bij elkaar optellen en dat dan door 2 delen dan zou je gelijk hebben, maar de praktijk wijst toch echt anders uit.
Wanneer je fokt buiten je ras is de kans dat er 'gemiddeld' wordt wel groter, volgens mij. Je hebt van alle genen eentje, terwijl je binnen een ras altijd dingen op gaat dubbelen, naar links of rechts in de stamboom. Ik zie in mijn waterhondenkruisingnest niet echt uitschieters naar mam of pap, maar ik zie wél trekjes van beiden.
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Marjoleine schreef:
Domor schreef: zo zijn er een heleboel factoren die niet echt een gunstige basis vormen voor een hondje zoals Noa.
Hier zeg je het toch al?
Ninthe heeft exact hetzelfde meegemaakt en die heeft nergens last van. Dat zegt toch genoeg?
Met "een hondje zoals Noa" zou ik gewoon niet fokken. Waarom wel?
Ja, dit. Ik ben all for leuke kruisingen uit geteste ouders hoor maar dan graag uit ouderdieren die geen zenuwinzinking krijgen bij een verhuizing.
Het risico dat een pup aangeschaft voor de fok uiteindelijk niet fokgeschikt blijkt te zijn is er altijd en net jij hebt de luxe twee teefjes te hebben. Ik snap daarom niet echt waarom je Noa wil gaan gebruiken als er met Ninthe een leuke combi te maken valt.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”