Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Onze (part-time) job aan de schapen is sinds een paar weken weer van start gegaan
Gisteren de uitdaging gehad met de kudde + lammetjes (die deels nog maar 2 weken oud zijn) over een houten brug bij een watermolen te komen, die wilden daar niet over, de honden hebben hard moeten werken om ze te overtuigen, ze moesten net genoeg druk zetten om de kudde inclusief de kleintjes erover te krijgen, en tegelijkertijd rustig genoeg werken zo dat niet een van de lammeren het water in donderde langs de reling.
Het was dus echt met "de kleuterklas"' op pad
Tel daarbij op dat we in een behoorlijke onweersbui de kudde nog "huiswaarts" moesten brengen, dan weet je dat de hondjes goed gewerkt hebben
Hier een korte impressie:
Aangezien ik zelf haast nooit in de gelegenheid ben foto's te maken ben ik altijd blij als iemand anders dat voor me doet, foto's met dank aan een lieve vriend.
Dit is de kudde ardense voskoppen van het museum, ja, die lammeren kleuren én lichter naarmate ze ouder worden, en na de eerste keer scheren (in hun tweede jaar) krijgen ze dezelfde kleur als hun moeders.
Ze hebben daar verschillende rassen die op de lijst met zeldzame rassen staan van steunpunt levend erfgoed, en fokken die deels binnen het stamboek.
Zoals de entre-et-sambre-meuse, houtlander, belgisch melkschaap, kempisch schaap en mergellander.
Waarvan de kudde voskoppen wel de grootste is, en tot nog toe de enigen die gebruikt worden om mee te herderen.
Van de andere rassen hebben ze per groep een 8 tot 12 ooien, plus dan de lammeren.
Die zijn we vanaf dit jaar begonnen in te trainen met de honden, zodat we die hopelijk vanaf volgend jaar ook gemakkelijker met de honden kunnen verplaatsen.
Het deel waar het museum op zit is 95 hectare groot, als je dan onderweg schapen kwijtspeelt, nou, begin dan maar te zoeken als ze ergens in het bos zitten
Meer foto's? Ja zou ik ook wel willen, maar op dit moment met zoveel lammeren (zijn er rond de 70 bij de kudde waarmee ik nu loop) heb ik mijn handen vol aan de "kleuterklas" en zie ik echt geen kans zelf foto's te maken als we aan het werk zijn.
(Of ik zou eens moeten kijken of ik nog foto's kan vinden van vorig jaar schiet me net te binnen)
@Odi: dit voelt inderdaad niet als "werken".
Ik zie mezelf als heel gelukkig mens dat ik dit als parttime job mag doen
Ingrid48 schreef:leuke foto's en mooi te zien dat de hond het zo goed oppakt!
Zeker de hond die op de foto achter de kudde loopt is zijn gewicht in goud waard.
Die kan ik zeggen dat ie de kudde in beweging moet zetten, geef hem een steady voor rustig aan vooruit, en de rest regelt hij...maar ook mijn korthaar teefje is onmisbaar.
Ze werken afwisselend achteraan, om de honden een beetje te sparen.
We maken best wat kilometers, zeker als de lammeren wat ouder zijn.
Diegene die voorop loopt aan de lijn fungeert als rem...zodat de schapen niet te kort op mijn hielen lopen.
Dat stopt natuurlijk langzamer als dat je met 5 schaapjes door een trial parcours moet
We zijn nu een week of 6 verder, foto's heb ik niet meer kunnen maken, maar wel soms kort met de telefoon kunnen filmen
We zitten nu eind juli, het hoed-seizoen vordert, en ik ben nu steeds meer mijn jonge hond Bill (van ruim 2 jaar nu) als 2e hond aan het mee nemen, hij werkt dan afwisselend of samen met Easy.
Bill wordt in het praktijkwerk, itt tot de training thuis (waar hij wel al heel beheerst en rustig werkt) af en toe wat hectisch, maar ik ben toch al heel tevreden.
Bill is nu een keer of 6 mee geweest, en hij krijgt zo de kans in "zijn job" te groeien, en als ik hem niet "live" laat werken dan leert ie het nooit denk ik dan
Bill samen met Easy, kort voor het eind van onze werkdag, klaar om de schapen in hun nachtwei te brengen:
Bill bij het verzamelen van de schapen voordat we op pad gaan:
Waar ik bij moet zeggen dat dit geen heel gemakkelijk perceel is met veel greppels en weinig overzicht. Plus dat ie op een bepaald moment maar een metertje plaats had om tussen afrastering en schapen door te gaan, dat is best moeilijk voor een jonge hond, maar hij heeft gelukkig lef genoeg om dat toch maar te doen
En met Easy de schapen ophalen tijdens onze demo op 10 juli dit jaar:
Al met al ben ik zeker al blij van hoe de jongens samen werken.
Bill is (net zo als meer van onze honden) weer zo een hond waar een verhaal achter zit, met een "rugzakje" als je het zo wil noemen.
Gekocht door iemand die niet wist wat ze gekocht had, ging helemaal fout, hond moest weg, en via omwegen (nadat iemand die 30 jaar ervaring heeft in het schapendrijven Bill had overgekocht heeft ze hem deels kunnen opleren aan de schapen, de basics, rechts- en linksom en een stop zat er op, maar ook nog met de nodige "trainingsfouten" ) heb ik hem dan kunnen overkopen.
Voor een hond waar zoveel fout aan gegaan is was ie zeker niet goedkoop, maar hij komt uit heel goeie werklijnen, en ik geloof in die hond dat het een echt goeie kan worden, als ie de kans maar krijgt
Ja, de honden werken hard, we lopen (al naar gelang het weer, en hoe de lammeren zijn) voor wat betreft verplaatsingen tussen de 10 en 15 kilometer op een dag, over het hele museum (wat een 95 hectare groot is).
4 dagen in de week momenteel...
Maar ze doen ook niks liever
(En ik moet zeggen, de schapen zijn superfit, dat heb ik ook weer gezien op onze demo-dag, zelfs bij temperaturen van 28 graden liepen ze niet te hijgen)
Nu werken ze natuurlijk niet de hele tijd aan een stuk door, (dat houden ze ook geen 8 uur vol) tussen de verplaatsingen door proberen we rustmomenten te pakken als de schapen grazen, maar al naar gelang waar we op dat moment net zijn in het museum, als er veel volk is lukt dat niet altijd, doordat er mensen naar de schapen toe lopen, en die daardoor weg lopen, moeten de honden ook weer in actie schieten om de kudde op de plek te houden waar je ze graag wil hebben.
Als je op een heidegebied zou lopen waar je haast niemand tegenkomt heb je dat natuurlijk niet.
Het eerste filmpje waar Easy en Bill samen werken was als "voorbereiding" op het in de nacht-wei brengen aan het eind van onze werkdag, dan moeten we net voor we de wei in kunnen een diepe greppel over, en dan heb ik graag iets meer "controle", voordat zich de schapen of een van de honden blesseren.
En ik probeer dan een van de jongere honden bijv. de schapen uit de wei te laten halen bij vertrek, of stukken waar het kan (waar het rustig is, en veel ruimte) de jonge hond te laten werken.
Op de technisch wat moeilijkere stukken (bruggen over, of smalle kronkelwegen waar veel bezoekers lopen) kan het vaak niet anders als Easy dan maar achter de kudde te laten werken, dat lukt je met een jonge onervaren hond (nog) niet.
Ik spaar mijn ervaren hond waar het mogelijk is, en de jonge honden mogen werken waar het kan...zo groeien ze stilaan in hun job.
En op dit moment ligt alles heerlijk een dagje uit te rusten naast me op de sofa
Boutje: ik weet wel met wie jouw hond mee gaat dan, die trainde toch voordien af en toe ook al jouw hond aan de schapen nietwaar?
Die hebben idd al heel veel pech gehad met hun honden dat mag nu wel eens stoppen hé, denk dat Kurt nu veelal Sid en Jim meepakt?
En ja, die hebben veel meer rustmomenten tussendoor.
Ik zie niet eens vaak kans een foto/ filmpje te nemen, laat staan een boek lezen...
In ieder geval super dat jouw hond ervan mee mag genieten als ze een dagje mee mag herderen.
Geloof ik meteen dat ze daar enorm van geniet
Je honden hebben af en toe rust nodig, klopt, dat is waarom dat ik Bill er bij gekocht heb, straks als Pearce zover is heb ik er 4, die heb je ook wel nodig.
Hoe snel is er niet een "uitgevallen" ?
Mijn Jacky heeft momenteel even "vrij" omdat ze haar voetzooltjes compleet stuk gelopen had, aan alle 4 de poten. Wij moeten een deel over gravel-paden, dat is funest voor de zolen (ondanks insmeren en spray om de voetzolen te beschermen en sterker te maken)
Dat krijgt van mij dan zoveel rust tot het helemaal genezen is...anders blijft het dweilen met de kraan open.
Kruimel53 schreef:Nieuwsgierig (vr)aagje: in welk museum is dit?
Bokrijk, in Genk (B)
Ik blijf het prachtig vinden om de borders bezig te zien met waar het ras voor gemaakt is. Lijkt me heerlijk om dit vier keer per week met je honden te mogen doen
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody In liefdevolle herinnering: Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Cleva schreef:Wat ontzettend leuk, zeg.
Ik ben jaloers.
Ik zag gisteren een vacature voor schaapsherder .
Sassy schreef:En ik probeer dan een van de jongere honden bijv. de schapen uit de wei te laten halen bij vertrek, of stukken waar het kan (waar het rustig is, en veel ruimte) de jonge hond te laten werken.
Op de technisch wat moeilijkere stukken (bruggen over, of smalle kronkelwegen waar veel bezoekers lopen) kan het vaak niet anders als Easy dan maar achter de kudde te laten werken, dat lukt je met een jonge onervaren hond (nog) niet.
Ik spaar mijn ervaren hond waar het mogelijk is, en de jonge honden mogen werken waar het kan...zo groeien ze stilaan in hun job.
En op dit moment ligt alles heerlijk een dagje uit te rusten naast me op de sofa