Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Over 14 dagen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Aantal honden: 1

Over 14 dagen

Ongelezen bericht door Shibby »

Over exact 14 dagen komt Malou aan in Nederland en komt ze bij Shib, Koos en mij wonen.
Eigenlijk wel verrekte spannend en zó niet des mij om voor een hond te gaan die ik alleen van een foto en een summiere beschrijving ken. Maar tsja als dit de eerste foto is die je ziet....

Afbeelding

Dan heb je niks meer te willen, dan MOET dat gewoon bij je komen wonen. :mann:

Inmiddels merk ik ook wel dat ik rete-onzeker aan het worden ben en een heuleboel wat-nou-als-en in mijn hoofd haal. Daarom ben ik dus ook een beetje op zoek naar tips&tricks, geruststellende schouderklopjes en glaasjes roosvicee.

Hoe hebben jullie dat gedaan met een herplaatser? Het wennen aan elkaar, de eerste dagen, alleen zijn, zindelijkheid, etc.
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Over 14 dagen

Ongelezen bericht door runninggirl »

Snap best dat je dat spannend vindt! Ben wel nieuwsgierig, wat weet je wel over haar? Of heb ik een topic gemist? :)
Succes met de zenuwen en de voorpret, hopelijk meer van het laatste.
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

och wat een leukerd :I:
ik snap je onzekerheid maar ik neem ook dat je haar niet zomaar hebt gekozen, en ook dat je je eigen hond goed genoeg kent om te weten waar je eventueel op moet letten.

Als er hier opvangers komen, draaien ze zo veel mogelijk direct mee met de routine van het dagelijks leven. En de regels zijn ook al van toepassing (niet dat ik er veel heb maar toch). Zelf ben ik in het begin altijd ietsje strenger nog, want de teugels laten vieren is makkelijker dan aanhalen vind ik. Stel je honden mogen niet bedelen aan tafel, dan dus niet op dag 1 toch iets geven want ach het beestje is zo zielig. Waarschijnlijk kun je dan ook niet beginnen met naar de plaats sturen oid, maar op zn minst kun je laten merken dat bij jou bedelen niets oplevert.
Verder vind ik het belangrijk dat de nieuwkomer de kans en rust krijgt een beetje de kat uit de boom te kijken dus niks opdringen of vragen, en aan haar overlaten. Ik heb wel eens een opvanger terug gekregen omdat de hond gebeten had nadat de nieuwe eigenaar het dieren wilde aanhalen terwijl er een speeltje bij lag. Alle vertrouwen in 1 klap weg want het lag natuurlijk aan de hond :blauwoog:

Daarnaast zou mijn tip zijn om de komst van de nieuweling extra leuk te maken voor je eigen hond, vooral als dit niet vanzelfsprekend is. De leukste spelletjes doen, veel lekkers laten verdienen en lekker met zn allen wandelen natuurlijk.
Mijn ervaring is dat de nieuweling zich zo razendsnel aanpast en het na twee weken voelt dat ze er altijd al is geweest. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat alles maar meteen goed gaat, maar daar moet je dan weer mee zien te dealen. Komt vast goed :ok:

Veel plezier met de voorpret :wink:
Afbeelding
Shibby
Zeer actief

runninggirl schreef:Snap best dat je dat spannend vindt! Ben wel nieuwsgierig, wat weet je wel over haar? Of heb ik een topic gemist? :)
Succes met de zenuwen en de voorpret, hopelijk meer van het laatste.
Dit is de info op de site:
Mimmy is een heel lief meisje. Ze is ongeveer twee jaar oud.
Een klein hondje met een zeer zachtaardig karakter. Ze is kalm, maar vriendelijk en aanhankelijk.
Mimmy is aangevallen door andere honden waardoor ze deze wat eng vind en niet durft te spelen. Maar met wat training is dat er zo uit gehaald. Ze moet gewoon beleven dat niet alle honden aanvallen en bijten.
Ze houdt van mensen en voelt zich veilig bij ze, zelfs bij vreemden.
En dit nog uit mailcontact (ruim 40 mailtjes over en weer :engel: )
Antwoord terug: Mimmy heeft absoluut geen jachtpassie in haar. Ze houd erg van slapen, zelfs een beetje lui haha
Ze is goed met andere honden alleen voor de hyperdepieper honden is ze bang maar dan loopt ze ervan weg i.p.v actie te ondernemen
Mimmy is getest met katten. Buiten vind ze het leuk erachteraan te gaan. Maar binnen draait ze zich weg van de kat. Ze kijkt maar leunt met heel haar lichaam de andere kant op, weg van de kat. Sat lijkt goed.
Dat waren ook de belangrijkste 3 dingen die ik nog wilde weten. Niet apathisch wegvluchten als er een hond op haar af komt, niet achter ieder konijntje/reetje wat dan ook aan willen gaan en de kat met rust laten.
Belangrijkste was verder dat ze goed met mensen is. Dat ze geen allehonds vriend is, boeit me niet. Ik kan met Shib toch al niet zomaar op zondagmiddag naar een losloopgebied en Shib is wel heel relaxt met onzekere/angstige honden dus daar verwacht ik eigenlijk ook geen problemen mee.

Eigenlijk verwacht ik uberhaupt geen problemen, want het schijnt gewoon een superrelaxt hondje te zijn. Het is volgens mij echt het feit dat het nemen van een hond in huis die ik nog nooit heb gezien, me zo onzeker maakt. Ik de ubercontrolfreak zeg maar :LOL: :LOL:

Webmaster tuigje is in huis, schattige voer- en waterbak, mandje, roze flexriem, 3 weken vakantie is allemaal geregeld. Ik heb me al ingeschreven voor een cursus die 7 september start. En zolang ik nog cursus met Shib loop, mag ik haar meenemen naar de hondenschool zodat ze kan wennen aan zoiets. (al is de cursus met Malou straks bij een andere hondenschool). Oppas is geregeld voor als ik weer moet werken.
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Owwww dat komt helemaal goed joh. :D
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Kan niet wachten om haar te ontmoeten :cheer: Izzy heeft beloofd d'r beste pootje voor te zetten.
Shibby
Zeer actief

Lemuria schreef:Kan niet wachten om haar te ontmoeten :cheer: Izzy heeft beloofd d'r beste pootje voor te zetten.
Als je d'r maar muilkorft.. :hmmm:
Je snapt natuurlijk wel dat ik nu eigenlijk niet meer met je om wil gaan hé... mijn schattige oetsjiepoetsjie teefje en jouw klapkaak kan nooit iets worden..... :engel:

Ik heb vanaf 24 juni 3 weken vrij dus we kunnen vast wel wat afspreken zodra ze een beetje gewend is. :ok:
Je hebt trouwens ook nog steeds m'n nieuwe crib niet bewonderd.. :hmmm: :hmmm:
Afbeelding
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Ik heb exact hetzelfde gehad. Ook toen ik Izzie al lang en breed in huis had en ze lelijk deed tegen bezoek. Ik heb de eerste weken echt wel buikpijn gehad. "wat heb ik me op de hals gehaald" en het uber-dramatische "ik kan toch niet 15 jaar lang geen bezoek ontvangen" :LOL:

Maar ik was zo hard voor haar gevallen en als we a deux waren was het zo'n super match dat ik me bijna niet meer voor kan stellen dat ik zo heb lopen mutsen. Je wilt het zo graag goed doen dat daar onzekerheid bij hoort.

Het hoort er een beetje bij denk ik. Maar dit wonderschone hondje gaat het zo goed bij je krijgen dat dat vanzelf helemaal goed komt. En zachtaardige meisjes zijn de leukste :I:
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik sluit me helemaal aan bij lucie. Ik doe altijd eigenlijk gewoon wat ik anders ook doe. Ik houd de wandelingen wat prikkelarmer in het begin (soms ook wat korter als de opvanger nog weinig energie heeft of nog helemaal geen conditie) en verder verwacht ik nog helemaal niets. Ik zorg ervoor dat het niet opeens allemaal om de nieuweling draait, maar laat die een beetje met rust, zo veel mogelijk de gewone gang van zaken en eerst maar eens wennen aan elkaar. Lekker samen in de tuin zitten, wat spelen of aaien of voertjes geven, alles rustig en ontspannen.
Ik ben wel meteen duidelijk en consequent wat betreft de huisregels en ook altijd in het begin wat strenger. Nou mogen ze hier heel veel, maar sommige opvangers laat ik (in het begin) niet op de bank, katten najagen is ook ten strengste verboden of uit de auto springen voordat ik zeg dat dat mag en elkaar lastig vallen tijdens het eten bijvoorbeeld. Dat soort regels maak ik dus wel meteen duidelijk, zeker de eerste dagen zijn ze vaak nog zo gedwee dat ze dan ook heel braaf alles opvolgen.
Mila heeft ook altijd een dag of 2-3 nodig om aan een nieuwe hond in huis te wennen, ook als ze daarna dikke vrienden worden. Dus ik zorg vooral voor rust en ontspanning.
Easy_Rider
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Easy_Rider »

f
Laatst gewijzigd door Easy_Rider op 01 aug 2016 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Hier worden de opvanghonden ook beter opgevoed dan mijn eigen honden.
De kennismaking met mijn honden doe ik altijd in de huiskamer, voor de nieuweling is dat even een beetje spannend, maar na en paar minuten is de spanning over. Tot nu toe waren mijn opvangers zo zindelijk. De laatste heb ik maar één keer 'UH!' hoeven te zeggen toen hij zijn potje optilde, en toen wist hij het, na een jaar asiel!
Alleen laten doe ik heel snel, als de hondjes overdag aankomen, ga ik na een half uur al tien minuten naar buiten. Ik laat ze gelijk wennen dat ik regelmatig naar buiten loop. En dan de volgende dag gewoon boodschappen doen.
En haal een paar kuipjes zacht hondenvoer in huis. Ik heb er nog geen één gehad die direct de brokken zo at, daar moet ik in het begin altijd een beetje paté door doen.

Het zal echt goed gaan! Lekker genieten en in het begin heel erg goed opletten dat ze niet weglopen door de kop uit de riem te trekken, uit de deur of auto glippen of riem of tuigje doorkauwen. Je merkt snel of ze brutaal of schuchter zijn, daar kan je je activiteiten aan aanpassen. Geef haar de tijd om de wereld te ontdekken.
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Leuke hond, lijkt op Amy :I:

Goed opletten en niet loslaten de eerste tijd. Geef haar privacy en tijd om aan alle nieuwe dingen en situaties te wennen.
Shibby
Zeer actief

Bedankt voor de tips allemaal :ok:

Had inderdaad ook al bedacht om zo normaal mogelijk te doen. Bovendien; als ik alles ineens om Malou ga laten draaien, heb ik binnen de kortste keren een zeer jaloerse Shibby. ;)
veilig Tuig en 10 meterlijn liggen klaar, evenals jachtlijn, flexriem, etc. Ik heb gelukkig in de buurt ook een afgezet stuk heide waar ik langzaamaan het loslopen kan gaan oefenen zodra ze gewend is. :cheer:

Ik ben me er van bewust dat de beschrijving zomaar iets te rooskleurig zou kunnen zijn, dat zien we dan wel weer. Ik heb ook wel een aantal filmpjes doorgestuurd gekregen en ook daar komt ze wel over zoals ze beschreven wordt :ok:

Om gelijk de eerste dag haar al alleen te laten, gaat mij persoonlijk iets te ver. Ik wil eerst zeker weten dat zij, de kat en Shib elkaar niet in de haren vliegen. De eerste week gelijk opbouwen zat wel in de planning, snelheid natuurlijk afhankelijk van wat Malou laat zien. Sowieso breng ik haar ook in de weken dat ik vrij ben al een aantal keren naar de oppas zodat ze daar ook kan wennen en niet ineens in shock raakt als ik van het ene op het andere moment 4 dagen in de week 10 uur weg ben. :wink:

Er zijn maar 3 gouden regels bij mij; niet achter de kat aangaan, wachten totdat ik zeg dat je uit de auto mag komen én een heule belangrijke niet lopen klooien als ik lig te slapen :hmmm:
Afbeelding
hakunamatata
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door hakunamatata »

Nu nog maar 13 dagen :cheer:

Faye was al een tijd in opvang in NL (bij honden en oude katten) dus bij haar hoefde ik alleen in het begin het contact met de katten te begeleidden (4 drukke jonge katten). Maar mijn opvanger Sion vorige zomer kwam als hond van een jaar in de opvang en na drie jaar opvang bij mij. Hij was moddervet en nul conditie, dus in het begin ging ik wel 6 tot 8 keer kort naar buiten. Twee keer een ongelukje in huis en dat was het. Hij had wel wat meer sturing nodig als in consequent zijn en grenzen aan geven, maar ik merkte al gauw dat ik dat van nature al aardig deed. Helemaal als je daar gelijk op een rustige manier mee begint gaat de hond er snel in mee. Zo is het dan nou eenmaal.
Verder gaf ik Sion en daarna Faye ruim de tijd om te wennen en lette ik goed op of ik te snel ging qua prikkels etc of juist wel sneller mocht. Sion bloeide heel snel op en zeker toen hij na een paar weken duidelijk meer conditie had. Bij Faye duurde het toch wel een paar maanden voor ze echt opbloeide en het gereserveerde echt vaker liet gaan en verruilde voor pretoogjes en een ontspannen bek. Maar je hebt al ritme etc met Shibby en bereid je van wat ik lees erg goed voor, dus ik verwacht dat ze zomaar meedraait. Gewoon lekker normaal doen, komt wel goed. Oja, en veel foto's plaatsen, dat helpt ook altijd heel goed :F:
~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Ze lijkt me zoooo leuk! :I: maaarruh, geen jachtpassie en wel achter katten aan buiten? :wink:

Met Finn begon ik met de instelling dat ik een pup in huis had gehaald, dat werkte goed. Het grootste verschil was wel dat pups totaal afhankelijk zijn van jou en Finn was dat dus helemaal niet. Waar je een pup kan roepen als je vrolijk door je hurken gaat, keek Finn me vanuit de tuin aan wat ik in vredesnaam aan het doen was :denken: Dat was even schakelen. Het leren leren vond ik het moeilijkste, al had hij 'Nee' heel snel door :wink:
In het begin heb ik ook maar een aantal verschillende rondjes gelopen, zodat mocht hij ontsnappen, de weg naar huis goed erin zat. Dus niet iedere dag een andere route, maar vaak herhalen.

Snel een wandeldate plannen als ze er is :cheer:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”