Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Balgek maken
Moderator: moderatorteam
-
sjm
- Zeer actief
Balgek maken
Ik lees wel eens dat mensen hun honden balgek maken, hoe pak je dat aan?
Ik zou graag tennisbalen met piepertje willen, waar halen jullie ze?
Ik zou graag tennisbalen met piepertje willen, waar halen jullie ze?
- *Skye*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Re: Balgek maken
In de tennisballen van Kong zit een piepertje. In ieder geval in de kleine ballen.
Wij hebben Skye wubba Kong gek gemaakt. Maar neem aan dat het hetzelfde idee is. Hij krijgt ze nooit zelf gewoon los in huis. Alleen als we samen aan het spelen zijn. Hij linkt het dus denk ik echt aan leuk samen met ons. Bij het lopen buiten hebben we ze meestal bij en dan is hij is niet van weg te slaan.
Moet wel zeggen dat ik denk dat het ook wel in je hond moet zitten en dat het iets moet zijn wat de hond leuk vindt. Wij dachten namelijk dit eerst met een flostouw te doen en toen met een bal. Dat lukte allebei niet. Die wubba Kong vindt hij vanaf het begin leuker.
Nu heeft hij het ook met chuckit ballen.
Wij hebben Skye wubba Kong gek gemaakt. Maar neem aan dat het hetzelfde idee is. Hij krijgt ze nooit zelf gewoon los in huis. Alleen als we samen aan het spelen zijn. Hij linkt het dus denk ik echt aan leuk samen met ons. Bij het lopen buiten hebben we ze meestal bij en dan is hij is niet van weg te slaan.
Moet wel zeggen dat ik denk dat het ook wel in je hond moet zitten en dat het iets moet zijn wat de hond leuk vindt. Wij dachten namelijk dit eerst met een flostouw te doen en toen met een bal. Dat lukte allebei niet. Die wubba Kong vindt hij vanaf het begin leuker.
Nu heeft hij het ook met chuckit ballen.
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Bij iedere dierenwinkel hebben ze wel ballen met ene piepje erin, van kong zijn ze. Zelfs in chihuahua formaat

-
sjm
- Zeer actief
Ah, nice! Ik hoef ze niet in chihuahua formaat haha. Maar dan kan ik eens bij Kong kijken inderdaad.veertje schreef:Bij iedere dierenwinkel hebben ze wel ballen met ene piepje erin, van kong zijn ze. Zelfs in chihuahua formaat![]()
-
Manuma
- Zeer actief
Ga je een Saluki balgek proberen te maken? 
Ik lees even mee, ik probeer het al een tijdje met Cody.
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Finn was al een beetje bal gek, maar wat hij nog leuker vindt is de grotere tennisbal (met piep) die hij net wel/net niet kan oppakken. Dat ding schiet alle kanten op zodra hij erin probeert te bijten
Misschien is dat ook een optie voor een niet-balgekke hond.
-
sjm
- Zeer actief
Chifa is ook balgek, dus dat is vast niet onmogelijk.Manuma schreef:Ga je een Saluki balgek proberen te maken?
- Barkley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spinone Italiano
- Aantal honden: 1
ik heb die ook voor de training. Wij gebruiken die om ze bij een apport terug te halen.Mizzsylver schreef:Cella was nergens gek op en heb ik op de manier van Susan Garrett gek gekregen op 1 trekding van vacht.
Hier staat de manier beschreven: https://www.clickerdogs.com/createamotivatingtoy.htm
-
Manuma
- Zeer actief
Niets is onmogelijk. Wel een uitdagingsjm schreef:Chifa is ook balgek, dus dat is vast niet onmogelijk.Manuma schreef:Ga je een Saluki balgek proberen te maken?
Ik ben zo benieuwd naar alle mooie foto's die komen gaan.
-
sjm
- Zeer actief
Mwah, dat weet ik niet. Achter iets aanrennen dat beweegt...Manuma schreef:Niets is onmogelijk. Wel een uitdagingsjm schreef:Chifa is ook balgek, dus dat is vast niet onmogelijk.Manuma schreef:Ga je een Saluki balgek proberen te maken?
Ik lees even mee, ik probeer het al een tijdje met Cody.Het zit ze nou niet bepaald in de genen haha.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Manuma schreef:Niets is onmogelijk. Wel een uitdagingsjm schreef:Chifa is ook balgek, dus dat is vast niet onmogelijk.Manuma schreef:Ga je een Saluki balgek proberen te maken?
Ik lees even mee, ik probeer het al een tijdje met Cody.Het zit ze nou niet bepaald in de genen haha.
En toch.....mijn Saluki apporteerde en zocht zelfs koperen pijpjes vd herders
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Dat heeft Amy ook. Het terugbrengen wilde in het begin nog niet zo, maar dat heb ik met een voerdummy aangeleerd.sjm schreef:Mwah, dat weet ik niet. Achter iets aanrennen dat beweegt...Manuma schreef:Niets is onmogelijk. Wel een uitdagingsjm schreef:Chifa is ook balgek, dus dat is vast niet onmogelijk.Manuma schreef:Ga je een Saluki balgek proberen te maken?
Ik ben zo benieuwd naar alle mooie foto's die komen gaan.Chifa is er dol op, lekker rennen en spelen.
Ballen vindt ze overigens nog steeds niet bijzonder (die zijn voor Mila), maar fluffy speeltjes die ik weg kan gooien of snel kan bewegen wel.
Het allerleukste vindt ze dit soort speeltjes met een lang touw eraan, om echt achteraan te racen:

Mila is ook redelijk balgek, maar daar heb ik niet echt wat aan gedaan, behalve dan de bal alleen gebruiken als we samen buiten gaan spelen. In huis heeft ze dus geen ballen.
-
Cashel Vale
- Zeer actief
- Contacteer:
Waarom wil je de hond bal GEK maken?
Als je ze echt balgek maakt krijgen ze er vaak ook wat minder leuke trekjes bij.
Als je ze echt balgek maakt krijgen ze er vaak ook wat minder leuke trekjes bij.
Groetjes Helma
http://www.cashelvale.nl
http://www.cashelvale.nl
- Jits90
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Keeshond
- Aantal honden: 3
Damy wordt helemaal zot als we gaan voetballen tegen een muur aan. Het liefst dat we zodanig hard gooien dat hij altijd te traag is om 'm te vangen. Dan stuitert hij alle kanten op, blaffend en al.
Als hij DAN de bal krijgt..
Overigens brengt hij de bal graag terug, want dan gooien we nog een keer
Noa wordt helemaal gek van een kattenspeeltje, zo'n muisje aan een hengel. Vooral als er een piepertje in zit. Als we nu al naar de kast lopen waar dat ligt, staat ze al hysterisch te piepen en springen. En als ze dat ding eenmaal vast heeft, krijg je 't NIET! terug!
Als hij DAN de bal krijgt..
Overigens brengt hij de bal graag terug, want dan gooien we nog een keer
Noa wordt helemaal gek van een kattenspeeltje, zo'n muisje aan een hengel. Vooral als er een piepertje in zit. Als we nu al naar de kast lopen waar dat ligt, staat ze al hysterisch te piepen en springen. En als ze dat ding eenmaal vast heeft, krijg je 't NIET! terug!
- Antonetta
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
Mowgli is niet balgek gemaakt maar balgek geboren, ze is gek op alles wat bal heet maar vooral op haar leren voetbal.
. Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
-
Neeltje
Van die hyper springende en blaffende hondjes die hoe dan ook persé die bal moeten hebben.Cashel Vale schreef:Waarom wil je de hond bal GEK maken?
Lotje speelt graag met haar egelbal, maar dat is meer samen spelen en af en toe gooi ik de bal die ze ook altijd terugbrengt, maar na 'n minuut of 5 is het wel genoeg geweest. Trouwens, altijd in huis, niet buiten.
- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Ik wilde zo graag dat Lou ging zwemmen. Toen heb ik hem eerst 'balgek' gemaakt, zodat hij dat balletje wel achterna zou zwemmen. Inderdaad, thuis er zelf mee spelen. En ik heb hem steeds beloond voor het terugbrengen. In het park gooi ik altijd maar een paar keer de bal, zodat het leuk blijft. Hij is er nu gek op (iets achterna rennen past wel bij hem) maar vermaakt zich gelukkig ook prima zonder.
- Hailfall
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Wij hebben 2 balgekke honden:Cashel Vale schreef:Waarom wil je de hond bal GEK maken?
Kuda heeft echt alleen maar oog voor bal en als je daar de bal niet gooit dan gaat die blaffen en gillen. Ook als je geen bal bij je hebt dan is ze erg pingelig. Ze weet bij mij alleen dat al ze daar begint dat ze dan aan de lijn moet en dan is ze ook stil. Dat is echt een rot baljunkie.
Loki is ook baljunkie en als hij de bal heeft is hij blij en negeert hij alle andere honden maar als je daar de bal afpakt en zegt "Het is klaar" dan loopt hij gewoon weg en is het prima. Hij gaat niet lopen blaffen of idioot doen omdat hij de bal weer wil.
Dus ligt er maar net aan hoe je het balgek aanleert in dit geval en ook het karakter van de hond.
-
sjm
- Zeer actief
Ik denk niet dat je een Saluki zó gek krijgt.Neeltje schreef:Van die hyper springende en blaffende hondjes die hoe dan ook persé die bal moeten hebben.Cashel Vale schreef:Waarom wil je de hond bal GEK maken?
Lotje speelt graag met haar egelbal, maar dat is meer samen spelen en af en toe gooi ik de bal die ze ook altijd terugbrengt, maar na 'n minuut of 5 is het wel genoeg geweest. Trouwens, altijd in huis, niet buiten.
- DeDiana
- Zeer actief
Het klinkt zo heel negatief, terwijl je het ook gewoon kunt omschrijven als 'gek op de bal' (of een ander speeltje).
Ik vind het bij de training heel handig als een hond gek is op een speeltje, waarmee je dus een jackpotbeloning kunt geven. Amy heeft dat dus met de voerdummy - ze komt daarvoor zelfs inmiddels een muizenhol uit.
Het enige wat enigszins kan concurreren met die jachtpassie, is samen met de voerdummy spelen. Biefstuk (behalve wellicht levende
) kan daar echt in de verste verte niet aan tippen.
Ze kennen hier allemaal heel goed het commando 'klaar' en zeuren echt niet om een bal of speeltje, maar áls dat dan wel tevoorschijn komt, is het feest
Ik vind het bij de training heel handig als een hond gek is op een speeltje, waarmee je dus een jackpotbeloning kunt geven. Amy heeft dat dus met de voerdummy - ze komt daarvoor zelfs inmiddels een muizenhol uit.
Ze kennen hier allemaal heel goed het commando 'klaar' en zeuren echt niet om een bal of speeltje, maar áls dat dan wel tevoorschijn komt, is het feest
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Volgens mij moet een hond echt in zich hebben om balgek te worden.
Kiwi kíjkt niet eens als ik een bal gooi
terwijl ik echt mn best heb gedaan
Maar een bal kan dr niet bekoren.
Mayke heeft het ook niet in zich om balgek te zijn. Die vind ballen 'gewoon' leuk, maar ze laat de bal slingeren, apporteert alleen als het haar wat oplevert en niet persé om het spelletje zelf.
Mijn vorige hond was balgek uit zichzelf. Niet op een vervelende manier, maar als je een bal gooide kwam hij altijd terug en als je de bal in je handen had, had je 100% haar focus. Dat was niet bewust aangeleerd maar zat echt in de hond.
Kiwi kíjkt niet eens als ik een bal gooi
Mayke heeft het ook niet in zich om balgek te zijn. Die vind ballen 'gewoon' leuk, maar ze laat de bal slingeren, apporteert alleen als het haar wat oplevert en niet persé om het spelletje zelf.
Mijn vorige hond was balgek uit zichzelf. Niet op een vervelende manier, maar als je een bal gooide kwam hij altijd terug en als je de bal in je handen had, had je 100% haar focus. Dat was niet bewust aangeleerd maar zat echt in de hond.

- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Het is maar net hoe je er zelf mee om gaat. Veel mensen hebben geen zin meer om te spelen, de hond blijft drammen en ze geven dan toch af toe toe ( lees intervalbeloning). Dán krijg je een hond die gerust een hele wandeling staat te drammen of 100x de bal voor je voeten legt. Een eenmaal erin gesleten is dat lastig te veranderen.Cashel Vale schreef:Waarom wil je de hond bal GEK maken?
Mijn mechels zijn echt gestoord als het op de bal aan komt, Hippo is 'gewoon' balgek. Ik vind het heerlijk. Even lekker dollen met spelen, laten zwemmen en een super beloning met de training.
In het begin maak ik ze balgek zoals al eerder staat beschreven, eenmaal gek van de bal, dan mogen ze 'm ook gewoon regelmatig vasthouden of zelf mee spelen.
Dico was erg reactief toen ik hem kreeg met 5,5 maand. Hij had een obsessie voor stokken. Binnen no time was hij gek op een bal en dat is maar wat makkelijk in meerdere situaties. Hier is 'klaar' ook echt klaar, geen gedram, hyper gedoe of wat dan ook.
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Het is mij ook gelukt met een oudere terrier die niet zo veel met ballen had. En bal gek is misschien een groot woord voor hem geworden, maar hij wilde dat best een paar keer ophalen. Veel verder moest ik het ook niet pushen.
In de border collies zit het redelijk, alhoewel Kay in het begin niet specifiek balgek was. Overigens zijn ze hier niet hyper, maar daar moet je soms wel in investeren bij honden die echt balgek zijn, maar die zijn dat meestal al van nature en dat zijn geen honden die je balgek hebt moeten maken. Hoewel de bal hier heilig is, wordt er niet om geblaft ofzo? Als ze hem zien worden ze uiteraard enthousiast, maar heej dat mag. Zo lang het maar in mate is. Ga je te ver, dan is de bal al snel ver te zoeken en dat weten ze. Dat is kwestie van de opvoeding die erbij hoort toch? Het is hier een ideaal belonings en afleidingsmiddel en een domper in de bek als ze wel blaffen
Er wordt hier wel soms om de bal gevraagd, maar nee is nee en er word geen gestaar getolereerd (en dat houden ze met onze dagtochten ook echt niet uren vol )
In de border collies zit het redelijk, alhoewel Kay in het begin niet specifiek balgek was. Overigens zijn ze hier niet hyper, maar daar moet je soms wel in investeren bij honden die echt balgek zijn, maar die zijn dat meestal al van nature en dat zijn geen honden die je balgek hebt moeten maken. Hoewel de bal hier heilig is, wordt er niet om geblaft ofzo? Als ze hem zien worden ze uiteraard enthousiast, maar heej dat mag. Zo lang het maar in mate is. Ga je te ver, dan is de bal al snel ver te zoeken en dat weten ze. Dat is kwestie van de opvoeding die erbij hoort toch? Het is hier een ideaal belonings en afleidingsmiddel en een domper in de bek als ze wel blaffen

- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
- Aantal honden: 5
ik probeer windhond Lizzy al 10 jaar lang te interesseren voor een bal, maar ze haalt er haar neus voor op
ballen zijn voor die domme herders die zich graag uitsloven zonder dat het wat lekkers oplevert
ik heb haar nu eindelijk zo ver dat ze, door clickertraining, de bal àànraakt met haar neus, maar c'est tout. vind ik ook prima hoor, het gaat mij echt niet meer om die bal, alleen nog maar om de interactie. overigens interesseert geen enkel speeltje haar.
ballen zijn voor die domme herders die zich graag uitsloven zonder dat het wat lekkers oplevert
ik heb haar nu eindelijk zo ver dat ze, door clickertraining, de bal àànraakt met haar neus, maar c'est tout. vind ik ook prima hoor, het gaat mij echt niet meer om die bal, alleen nog maar om de interactie. overigens interesseert geen enkel speeltje haar.
-
gonnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Ik denk dat het er ook wel aan ligt wat voor ras je hebt.Cashel Vale schreef:Waarom wil je de hond bal GEK maken?
Mijn honden hoef ik niet balgek te maken want dan vallen ze elke hond aan die bij ze in de buurt komt.
Jarah vindt weleens een bal en die schop ik dan af en toe weg voor haar, maar na vijf minuten is ze dat wel zat. En dat doe ik dan alleen als er geen andere honden in de buurt zijn.
Pinschers geven sowieso nooit iets af wat ze in hun bek hebben. Dat is van hen vinden ze. Als ik los roep laat Nikkie een botje wat ze buiten vindt weleens los, maar Jarah laat nooit iets los en hoewel zij heel erg zachtmoedig is laat ze de laatste tijd toch echt niks uit haar bek halen, liever slikt ze het nog heel door.
Dan heb ik liever dat ze het kapot kauwt.
Dus ik maak mijn honden niet balgek. Ze zouden die bal met verve verdedigen.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- DeDiana
- Zeer actief
Bij sommige honden zit het er inderdaad gewoon in, bij andere moet je het echt aanwakkeren en bij sommige lukt het niet.lucie schreef:ik probeer windhond Lizzy al 10 jaar lang te interesseren voor een bal, maar ze haalt er haar neus voor op![]()
ballen zijn voor die domme herders die zich graag uitsloven zonder dat het wat lekkers oplevert![]()
Mila is altijd al gek op ballen geweest - en op speeltjes en spelen in het algemeen. Amy heb ik nu heel enthousiast voor het apporteren gekregen met een voerdummy en warempel: gisteren ging ze ook ineens helemaal uit haar dak met een balletje, dat was voor het eerst! Normaal zijn hier namelijk alle ballen voor Mila
Amoz vindt een trekspelletje soms wel leuk en gaat ook achter de voerdummy aan (brengt die nog niet altijd terug) en is verzot op speeltjes met een piep. Maar ik denk niet dat ik hem ooit echt balgek zou krijgen, daarvoor zijn zijn interesse en enthousiasme te matig. Hij vindt het even leuk en gaat dan weer iets anders doen, terwijl Mila en Amy niet van ophouden weten als we aan het spelen zijn (met bal of ander speeltje) en juist alleen maar steeds enthousiaster worden.