Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pien's hoektand

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Pien's hoektand

Ongelezen bericht door Rea »

Afbeelding

Ik zit vannavond Pien's nieuwe tanden te bewonderen en zie ineens dat ze boven twee 4 hoektandjes heeft de nieuwe komen erdoor en de oude staan er nog en goed vast nog.
Mailen met de fokker, leverde op dat ze voorlopig rustig met extra tandjes kan blijven zitten, ik ben toch niet van plan om haar naar een show te brengen, maar ik vind 't een raar gezicht iemand ideen.
Met trekken wil ik nog even wachten, dacht ik zo.
Maar wil er ff over brain stormen :ok:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Hmmm, tja het kan wel voorkomen dat de oude hoektand er nog zit als de nieuwe doorkomt, maar ik vind deze wel al erg ver doorgekomen :?
Ik heb zelf het idee dat de nieuwe hoektand zo wellicht niet in de juiste stand kan gaan groeien en dit later problemen op kan leveren.
Zeker weten doe ik dit echter niet...... misschien toch even bij de dierenarts nog navragen?
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Wat Caroline zegt, door die melktand loop je volgens mij het risico dat de nieuwe tand in een verkeerde positie wordt geduwd. Vaak komt dat wel weer goed als de melktand eruit is, maar zo niet, moet Pien dalijk een beugeltje. :roll:

Effe langs de da dus.

Hanneke
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

ff laten trekken zo gebeurt, dan heb je nu ook geen last van dat de nieuwe hoektant in de vrkeerde stand gaat groeien.

mol 8)
Scarlett
Actief

Ongelezen bericht door Scarlett »

Zoveel mensen, zoveel meningen. Allebei mijn jongen honden hadden dat ook, maar mijn da wilde de dubb.hoektanden toch echt weghalen. Dit omdat het de goede tanden kan beschadigen, en het goede gebit scheef kan gaan staan! Heb ze er dus beide aan laten helpen. Ze krijgen dan een heel licht, kort roesje. Ik geloof dat ze totaal niet langer als 10 min. weg waren. Oké, het blijft een roesje, maar nogmaals mijn da is dus een groot voorstander van het laten weghalen van de melktand.

Je kan wel proberen wat ruw met een flostouw te spelen, maar dat heeft natuurlijk alleen maar zin als de tand al ietsiepietsie los zit.
Als je hond denkt dat jij de belangrijkste persoon ter wereld bent, hoef je geen andere opinie meer te raadplegen.
- - - - - - - - - - - -
Het leven is een feest, alleen moet je wel zelf de slingers ophangen.
Rea
Zeer actief
Contacteer:

Ik wacht nog even deze week en da volgende week even langs de DA en als hij 't nodig vind gaan ze eruit.
Ik wil wel een goed gebid voor de dame hebben :ok:
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Mijn Pien had het ook aan een kant, hij is er vanzelf uitgegaan gelukkig.
Afbeelding
Rossi
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rossi »

Rossi heeft ook een tijdje 'thermopane' oftewel een dubbele rij tanden en kiezen gehad. Hij is nog steeds beugelvrij. Het is allemaal goed gekomen. :mrgreen:

Maar als je merkt dat de hond er last van heeft zo ik toch even naar de dierenarts gaan.
Groeten van Angel en Rossi.

Afbeelding
Silv
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Silv »

hier ook dubbele hoektanden, de ene eruit door zo nu en dan ff helpen { voorzichtig } en de andere met een terkspelletje terwijl ik al een afspraak had met de da. dat die hem zou trekken tegelijk met sterilisatie. twee vliegen ...... Vesta was toen al een jaar. maar was dus niet meer nodig.
Groetjes van Sylvia en Vesta
vinkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje

Ongelezen bericht door vinkje »

Beau heeft het ook gehad, maar de nieuwe tand heeft de oude er vanzelf uitgedrukt. :ok:
Afbeelding

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
miranda

Ongelezen bericht door miranda »

Hoi Rea
Ik zou het niet te lang aanzien en als medio einde van de week de melkhoektanden nog flink stevig staan toch even langs de DA gaan

Pien heeft last van persisterende melkhoektandjes
Dit geeft aanleiding tot een afwijkende stand van de blijvende hoektand wat weer gevolgen kan geven voor de rest van het gebit.
Laten trekken is dan vaak de enige optie om erger te voorkomen.
Ik weet niet in hoeverre Pien het toelaat dat je met je vinger in haar bekkie komt, maar je zou misschien de boel kunnen verspoedigen door e.e.a. met je duim een beetje te bewegen.
Niet te hard.. je moet hem niet uitdrukken en als de tand echt vast zit niet aan beginnen.
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Hoi Rea,

Toevallig hebben we hier hier tijdens de laatste KK1-les met de dierenarts die ons lesgeeft over gehad! Hij adviseerde om het melkhoektandje te laten trekken, omdat er veel vuil tussen beide hoektandjes kan blijven zitten en daardoor de blijvende melktand blijvend kan beschadigen.
Rea
Zeer actief
Contacteer:

Bedankt voor alle info en meningen ik ga volgende week maandag of dinsdag naar de DA en ga er niet zelf mee bezig omdat ik niet wil dat ze 't laten zien van tanden en kiezen als vervelend gaat ervaren dus niet zelf proberen maar netjes aan de DA overlaten :ok:
Afbeelding
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

qyan heeft beide dubbele hoektanden gehad tot ongeveer een leeftijd van 9 maanden.
qyan mocht toen niet onder narcose vanwege zijn medische toestand, dus hier hadden we gewoon geen keus.
opereren was geen optie, narcose te gevaarlijk :?
we hebben zelf een paar keer per dag flink aan de tanden getrokken en geduwd op aanraden van de DA.
op een gegeven moment hadden ik dus de hoektanden in mijn handen.
liggen hier netjes in de vitrine kast bij zijn andere gevonden tandjes.

gelukkig zat er tussen de hoektanden nog wat ruimte en zat het niet zo strak dat hij er echt last van had en dat de volwassen hoektanden in verdrukking kwamen.
wat we wel deden overigens was flossen tussen de hoektanden :mrgreen:
dus gelukkig dat die hoektanden bij qyan niet al te veel weg gedrukt zijn ;)
maar als hij geopereerd had mogen worden hadden we ze zeker operatief weg laten halen!
dobervriendin
Zeer actief
Mijn ras(sen): dobers en hollanders
Contacteer:

Ongelezen bericht door dobervriendin »

Ike had precies het zelfde en de DA heeft de melkhoektandjes afgebroken. De wortel valt er dan vanzelf uit en dit voorkomt dat die andere hoektand los komt te zitten. Dit is altijd een optie om te doen als ze er niet uitgaan.
Groetjes van Dobervriendin haar en hollanders Haru en Kandalf
vinkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje

Ongelezen bericht door vinkje »

Melkhoektandjes afgebroken, wat heeft dat voor nut, dan zit de wortel toch nog tegen de blijvende tand aan, rare DA hoor. :N
Afbeelding

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
dobervriendin
Zeer actief
Contacteer:

vinkje schreef:Melkhoektandjes afgebroken, wat heeft dat voor nut, dan zit de wortel toch nog tegen de blijvende tand aan, rare DA hoor. :N
Ja dat klopt maar als je hem trekt dan kan de andere tand meekomen dus afbreken is dan veiliger.
Rea
Zeer actief
Contacteer:

vinkje schreef:Melkhoektandjes afgebroken, wat heeft dat voor nut, dan zit de wortel toch nog tegen de blijvende tand aan, rare DA hoor. :N
Daar zat ik nou ook al aan te denken ;)
Als de blijvende tand 't melk tandje er niet uitduuwd, dan duuwd hij toch ook zeker geen wortel vande afgebroken tand er uit :?

Ik ga naar de DA en wil daar wel goed behandeld worden dus geen gebroken tanden en een wortel nog in de kaak :ok:
Afbeelding
dobervriendin
Zeer actief
Contacteer:

Rea schreef:
Daar zat ik nou ook al aan te denken ;)
Als de blijvende tand 't melk tandje er niet uitduuwd, dan duuwd hij toch ook zeker geen wortel vande afgebroken tand er uit :?

Ik ga naar de DA en wil daar wel goed behandeld worden dus geen gebroken tanden en een wortel nog in de kaak :ok:
De wortel gaat er vanzelf uit daar hoef je niet over in te zitten. Waar ik wel over in zou zitten is als hij ze trekt en de wortels zitten inmekaar dat hij de andere meetrekt en dat kan gebeuren. Tevens kan de hoektand iets los blijven zitten en dit voorkom je allemaal door te laten afbreken. Ike is nu 8 en zijn hoektanden zitten muurvast en hij heeft toen hij klein was nergens last van gehad.
Rea
Zeer actief
Contacteer:

Daar zit ook wat in :? Klinkt ook logies :ok:
Ik zal dan toch met de DA in gesprek moeten. Maar da's voor volgende week als ik weer vrij ben overdag. :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”