Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Mijn honden hebben nog niets gehad tegen vlooien of teken dit jaar en ik heb tot nu toe maar 2 teken mogen vinden terwijl ze door de bosjes racen en vaak in de duinen lopen. Cody had er laatst één tussen zijn tenen en eentje in zijn hals.
Manu en Uma hebben nog niets gehad. Manu heeft sowieso weinig last van teken. Ik heb vorig jaar Bravecto gegeven omdat Uma zo verzwakt was dat ze echt geen nieuwe teken of vlooien mocht krijgen. Ze waren toen wel een dag niet lekker maar ik heb het hele jaar dus geen vlo of teek meer gezien.
Manuma schreef:Mijn honden hebben nog niets gehad tegen vlooien of teken dit jaar en ik heb tot nu toe maar 2 teken mogen vinden terwijl ze door de bosjes racen en vaak in de duinen lopen. Cody had er laatst één tussen zijn tenen en eentje in zijn hals.
Manu en Uma hebben nog niets gehad. Manu heeft sowieso weinig last van teken. Ik heb vorig jaar Bravecto gegeven omdat Uma zo verzwakt was dat ze echt geen nieuwe teken of vlooien mocht krijgen. Ze waren toen wel een dag niet lekker maar ik heb het hele jaar dus geen vlo of teek meer gezien.
Dit jaar ga ik niets preventief geven.
Als Finn dit jaar tot nu toe maar 2 teken zou hebben gehad zou hij waarschijnlijk ook niets krijgen en we onze handen dichtknijpen. Maar zelfs aan het begin van het jaar vonden we nog sporadisch een teek bij hem. En nu komt hij na elke wandeling terug met meerdere teken als hij niets daartegen krijgt.
1 van onze vorige Goldens (Jari) is ooit door een besmette teek gebeten en gelukkig merkten we dat vrij snel (rode kring rond beet). Die kon dus aan de antibiotica. Verder is het ongelooflijk ranzig om die volgezogen teken in huis terug te vinden. Helemaal als er per ongeluk op wordt gestapt
malinois schreef:A. Omdat ze niet weten wat t op lange termijn doet
B. Omdat ze er geld aan verdienen
Aan honden die dood zijn valt niks te verdienen.
Maar voordat die hond dood gaat hebben ze er dik op verdiend
Ah...ja, daar komen fabrikanten en dierenartsen natuurlijk mee weg. Met beleid dat ze honden vergiftigen om zodoende nog meer op te strijken aan de behandeling van die vergiftiging.
Ah...ja, daar komen fabrikanten en dierenartsen natuurlijk mee weg. Met beleid dat ze honden vergiftigen om zodoende nog meer op te strijken aan de behandeling van die vergiftiging.
*sarcastische stand weer uit*
Dat is geen beleid, dat is gevolg van systeem. Fabrikanten & dierenartsen zitten in het verdienmodel. Het farmaceutische verdienmodel... Dat geeft niet, mag best.
Maar als klant kan je wel in je achterhoofd houden dat jouw belang niet zomaar hetzelfde is als dat van de farmaceut
Branka schreef:
Als Finn dit jaar tot nu toe maar 2 teken zou hebben gehad zou hij waarschijnlijk ook niets krijgen en we onze handen dichtknijpen. Maar zelfs aan het begin van het jaar vonden we nog sporadisch een teek bij hem. En nu komt hij na elke wandeling terug met meerdere teken als hij niets daartegen krijgt.
1 van onze vorige Goldens (Jari) is ooit door een besmette teek gebeten en gelukkig merkten we dat vrij snel (rode kring rond beet). Die kon dus aan de antibiotica. Verder is het ongelooflijk ranzig om die volgezogen teken in huis terug te vinden. Helemaal als er per ongeluk op wordt gestapt
Ja erg hè?
Wij hadden vorig jaar een opvanghond die zoveel teken meenam dat ze letterlijk tegen de muren op kropen. Gátver, ik krijg er nu weer de bibbers van. Uma heeft vorig jaar aan de antibiotica gezeten voor haar tekenbeten, die zat helemaal onder en had ook rode kringen om meerdere beten heen zitten.
Jetski schreef:
Hierin lees ik helaas ook niet heel veel..
Dat het middel de teken doodt, dat sommigen klachten als misselijkheid en diarree hebben na het toedienen van het middel.
Maar ook hier helaas geen langer termijn onderzoek...
Maarja het middel is gewoon nog te kort op de markt om daar iets mee te kunnen...
Enfin de reacties van diegenen die het hier gebruiken zijn voor mij erg goed om te lezen.
Mijn angst voor Lyme bij onze huidige hond is te groot en ik vind de voordelen van een pil tov pipetten en banden ook wel heel belangrijk.
Onze honden hebben beiden ook altijd van pup af aan een schapenvet bonbon met knoflook gekregen tot de dag van vandaag. En ik heb het bij onze vorige hond ook geprobeerd met dingen als dagelijks inspuiten met t - tree olie en de cd vet enz. Helaas is bravecto tot nu toe het meest effectieve middel gebleven..
Ik ga de volgende pil wel even uitstellen zolang ik het idee heb dat het middel nog steeds werkzaam is.
Want ja; ik blijf bang voor wat het gif op de langere termijn zou kunnen doen...
Allemaal heel erg bedankt voor de reacties!!!
Heb je wel een Serestoband geprobeerd dan?
Zoals ik in de openingspost schreef is een band om de nek geen optie voor ons.
(Hond heeft een flinke vacht en ligt zo n beetje 3x pdg in het water, en vanwege het aaien en knuffelen vd hond, en het vele spelen met andere honden)
Ik laat zn halsband ook altijd zo kort mogelijk om..
Hier liggen ze ook dagelijks in t water... werkt nog prima en veilig voor de waterbeestjes etc.
En knuffelen doe ik natuurlijk ook... en onderling ja dan zullen ze vast de band eens raken maar dat doe ik ook... die band knapt/gaat open als er teveel gewicht aan komt dus ook in dat opzicht veilig.
Mijn honden zwemmen bijna dagelijks en vaak wel 2x per dag. Daarnaast spelen ze als een stel wildebrassen en ik aai ze dagelijks. Zie echt totaal geen probleem met een band, behalve dat het geen gezicht is. Maar met het lange haar van jouw hond is dat ook geen probleem. Dat je het 'gewoon niet zou willen' is natuurlijk je goed recht. Maar met een bandje kunnen ze echt nog alles doen.
Het wil niet zeggen dat iedere hond er ziek van wordt of er aan overlijd.
ik weet dat sommige katten niet tegen exil kunnen en daar aan zijn overleden. waaronder 1 kat van mij, terwijl de rest van mijn katten nergens last van hadden. mede hierdoor weet ik wel dat ik niks aan mijn dier geef wat hij in moet nemen om vlooien en teken tegen te gaan.
ik ent mijn honden met de L4 en daar schijnen ook honden aan te zijn overleden op doodziek van geworden.
ellen
Hippo schreef:
Mijn honden zwemmen bijna dagelijks en vaak wel 2x per dag. Daarnaast spelen ze als een stel wildebrassen en ik aai ze dagelijks. Zie echt totaal geen probleem met een band, behalve dat het geen gezicht is. Maar met het lange haar van jouw hond is dat ook geen probleem. Dat je het 'gewoon niet zou willen' is natuurlijk je goed recht. Maar met een bandje kunnen ze echt nog alles doen.
Precies daar ging t me om. Hier komt ie ook niet om als t niet echt noodzakelijk is. Vorige jaren max 5 teken op.alle honden in een heel jaar. Nu minimaal 5 per hond per wandeling dat was me te veel... maar ze kunnen gewoon alles hoor idd.
ellen en de birmanen schreef:Het wil niet zeggen dat iedere hond er ziek van wordt of er aan overlijd.
ik weet dat sommige katten niet tegen exil kunnen en daar aan zijn overleden. waaronder 1 kat van mij, terwijl de rest van mijn katten nergens last van hadden. mede hierdoor weet ik wel dat ik niks aan mijn dier geef wat hij in moet nemen om vlooien en teken tegen te gaan.
ik ent mijn honden met de L4 en daar schijnen ook honden aan te zijn overleden op doodziek van geworden.
ellen
Ook dat doe ik idd niet. Net een paar da afgebeld en gevonden die de L2 nog gewoon enten.
Ah nee meen je dat nou echt? Denk je echt dat een dierenartspraktijk niet kan opdoeken als hij eerst pillen verkoopt en er daarna honden aan die pillen komen te overlijden? Denk je echt dat iemand jarenlang gaat studeren en leren hoe hij een dier beter kan maken om ze dan vervolgens dood te gaan maken?
Dat een dierenarts dat bewust doet? Nee. Dat een fabrikant dat risico bewust neemt: Ja. En die staat al veel verder van de klant af, en is wel de contactpersoon voor de DA. Ik weet dat mijn DA contact heeft gehad met dezelfde fabrikant over het L4 vaccin nadat hij zelf meerdere honden in z'n kliniek kreeg met ernstige bijwerkingen. De fabrikant ontkende dat ze meer meldingen hadden gehad terwijl ik weet van meerdere mensen dat die meldingen wel zijn gedaan, maar werden afgewimpeld door de fabrikant. Zo kun je gerust volhouden dat je van niets weet natuurlijk En een DA handelt naar de informatie die hij krijgt van de fabrikant en vertegenwoordiger. Noem mij sceptisch maar ik heb niet het idee dat zij het welzijn van mijn dier net zo belangrijk vinden als ik.
Ah nee meen je dat nou echt? Denk je echt dat een dierenartspraktijk niet kan opdoeken als hij eerst pillen verkoopt en er daarna honden aan die pillen komen te overlijden? Denk je echt dat iemand jarenlang gaat studeren en leren hoe hij een dier beter kan maken om ze dan vervolgens dood te gaan maken?
Blijkbaar zijn er mensen die dat denken. Iets soortgelijks werd er tegen mij gezegd toen ik chemotherapie kreeg, dat de oncoloog mij dat alleen maar gaf om aan te verdienen, niet omdat het uitzaaiigen kon voorkomen, want dan kon ik veel beter gaan 'juicen'. En de borstamputatie deden ze ook alleen maar omdat de chirurg dan weer fijn kon cashen. Idem dito over mijn reumamedicatie.
Vind het eerlijk gezegd ook nogal tactloos om, als iemand zijn hond wil beschermen tegen tekenziektes, min of meer te insinueren die zijn hond een soort van aan het vermoorden is.
Dergelijke middelen heten niet voor niets insecticides.
Tara schreef:Vergiftig is ook een rekbaar begrip. De mate van giftig is voor iedereen verschillend namelijk.
Ik word alleen maar heel dik van chocolade, honden kunnen er aan doodgaan. Om even een voorbeeld te noemen.
Het is inderdaad de dosis die de mate van giftigheid bepaalt.
Je chocolade-opmerking geeft ook aan dat niet alle zoogdieren gelijk zijn. En insecten en zoogdieren zijn dat ook niet.
qua Bravecto heb ik het maar op 2 honden gebruikt dus kan net "geluk" gehad hebben, maar de eerder genoemde L4 heb ik denk ik de afgelopen jaren een stuk of 20 honden hier thuis mee gevaccineerd gehad, allen probleemloos
Lang getwijfeld door de negatieve berichten over bravecto maar toch gegeven dit jaar. Gelukkig zonder problemen.
Vorig jaar erg veel last van teken gehad. Vond dit met mijn 2 jonge kinderen de beste oplossing. (vorig jaar nog net op tijd een volgezogen teek uit dochters mond kunnen halen)
denk dat je ziekte van Lyme ook niet moet onderschatten.
De meeste honden gaan niet dood van chocolade, mijn moeder ging wel dood als ze onverhoopt door een wesp gestoken zou worden.Ik niet. Ik bedoel maar.
Het bestrijden van vlooien en teken is een afwegen van risico's. Een band brengt ook gif in het lichaam.
Hier stikt het van de teken dus ik geef ze een maal per jaar een Bravectopil. Dan weet ik tenminste zeker dat ik er geen mis. Ik ben zelf ook niet dol op teken in mijn bed en nu vind ik hoogstens een dood exemplaar.
Jetski schreef:
Hierin lees ik helaas ook niet heel veel..
Dat het middel de teken doodt, dat sommigen klachten als misselijkheid en diarree hebben na het toedienen van het middel.
Maar ook hier helaas geen langer termijn onderzoek...
Maarja het middel is gewoon nog te kort op de markt om daar iets mee te kunnen...
Enfin de reacties van diegenen die het hier gebruiken zijn voor mij erg goed om te lezen.
Mijn angst voor Lyme bij onze huidige hond is te groot en ik vind de voordelen van een pil tov pipetten en banden ook wel heel belangrijk.
Onze honden hebben beiden ook altijd van pup af aan een schapenvet bonbon met knoflook gekregen tot de dag van vandaag. En ik heb het bij onze vorige hond ook geprobeerd met dingen als dagelijks inspuiten met t - tree olie en de cd vet enz. Helaas is bravecto tot nu toe het meest effectieve middel gebleven..
Ik ga de volgende pil wel even uitstellen zolang ik het idee heb dat het middel nog steeds werkzaam is.
Want ja; ik blijf bang voor wat het gif op de langere termijn zou kunnen doen...
Allemaal heel erg bedankt voor de reacties!!!
Heb je wel een Serestoband geprobeerd dan?
Zoals ik in de openingspost schreef is een band om de nek geen optie voor ons.
(Hond heeft een flinke vacht en ligt zo n beetje 3x pdg in het water, en vanwege het aaien en knuffelen vd hond, en het vele spelen met andere honden)
Ik laat zn halsband ook altijd zo kort mogelijk om..
de cockers hebben ook flinke vachten, en zijn dagelijks in het water te vinden. en heel gek, hier worden ze ook (veel) geaaid en geknuffeld en spelen ze ook veel. en ze liggen op berd. juist daarom de seresto. en hij bevalt echt prima.
Aiken krijgt Nexguard, dat werkt het zelfde als Bravecto. Alleen moet hij 1 tablet per maand volgens de beschrijving. Maar zo'n tablet werkt wel 2 maanden. Je merkt snel genoeg wanneer hij uitgewerkt is.
Na de zomer krijgt hij een kuur met Drainage compositum van de Groene Os. Ik hoop dat hiermee alle gifstoffen uit zijn lichaam verdwijnen.
Ik wil hem ook geen halsband om en pipetjes e.d. helpen niet. Het stikt hier van de teken en dan moet je toch wat. Heb er vanmiddag na de wandeling al 3 van mezelf gehaald. Brrrr....
Overigens heb afgelopen mn honden laten enten en daarmee ook de discussie aangegaan over de L4. Ik heb dus de oude gekregen. Vervolgens kwam t verhaal op Bravecto dankzij de Seresto die ze om hadden en ik moet toegeven dat die da zei dat ze niet wisten hoe en wat met Bravecto op langere termijn. Ook niet of t schade kan veroorzaken bij regelmatig gebruik. Dat zegt mij dus genoeg
Tara schreef:Vergiftig is ook een rekbaar begrip. De mate van giftig is voor iedereen verschillend namelijk.
Ik word alleen maar heel dik van chocolade, honden kunnen er aan doodgaan. Om even een voorbeeld te noemen.
Het is inderdaad de dosis die de mate van giftigheid bepaalt.
Je chocolade-opmerking geeft ook aan dat niet alle zoogdieren gelijk zijn. En insecten en zoogdieren zijn dat ook niet.
Verschil in dosis maakt uit, maar hetgeen je daarna aanhaalt is veel belangrijker in het geval van insecticiden. Zoogdieren verschillen onderling (vandaar ook dat het een idiote opmerking is van Badu dat je Bravecto - goedgekeurd en getest voor en op honden - dan maar aan je kind moet geven ), maar het verschil tussen zoogdieren en insecten is natuurlijk heel groot. Hét belangrijkste verschil tussen insecten en zoogdieren, althans vwb insecticide middelen, is de aanwezigheid van een bloed-hersen-barrière (BHB) bij zoogdieren waar deze bij insecten afwezig is. Insecticiden grijpen meestal aan op het zenuwstelsel en er worden bewust middelen gebruikt (althans, tegenwoordig) die níet voorbij de BHB kunnen. Daarmee kan eenzelfde middel dus dodelijk zijn voor de ene groep organismen (insecten) en veilig voor een andere groep organismen (zoogdieren). Dus nee, een gif voor het één is niet direct een gif voor het ander.
Mijn honden kregen vorig jaar voor het eerst Bravecto en dit jaar hebben ze hem voor de tweede keer gehad. Ze vinden de tabletten heerlijk en ik heb stellig de indruk dat het ver na 3 maanden nog werkt.
Ik vind incidenteel een losse, dooie teek maar als het er 5 zijn in totaal op 3 honden een hele zomer is het al veel.
Zonder tekenbestrijding zitten mijn honden werkelijk onder de teken vanuit de gebieden waar ik loop.