Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

100% mee eens

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: 100% mee eens

Ongelezen bericht door malinois »

Voor t buitenland heb je alleen rabies nodig en daarvan is alleen titer niet voldoende
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Marjoleine schreef:
Caro. schreef:Of is de Lepto2 tegen die 2 bacterie stammen en de Lepto4 tegen die 2 extra stammen?
Ja.
Ik titer DHP en ik ent niet tegen weil. Ik loop het risico, want mijn honden vangen/eten ook muizen en drinken uit sloten.
Maar ik hoor teveel ellende over die L4. Opletten dus, mijn da weet dat ik het niet ent en kan daar dus op inspringen.

Mijn broer heeft ook Weil gehad trouwens. Opgelopen in Tibet. Ik bedoel maar ;)
Maar die Lepto2 is geloof ik niet erg zinvol, aangezien juist die bacterie stammen zeer weinig voorkomen.

Tjongejonge, wat een gedoe :oeps: wel, niet, wel, niet... pfff en met de dierenarts overleggen heeft dus ook geen zin, aangezien die er
dus altijd maar een enting ingooien.

Ik weet nog dat ik een paar jaar geleden hier las dat 1 x 3 jaar de gehele cocktail voldoende was. Mijn dierenarts had dit nog helemaal niet aangepast
en ik kwam er als eerste mee, informatie uitgeprint van internet en al. Nou, dat was nog een toestand.
Nu doen ze het wel standaard 1 x 3 jaar en dan de 2 andere jaren dus Parvo/weil, maar over dat laatste ga ik dan nog even heel goed nadenken.
Aan de ene kant wil ik weleens zien of het uitmaakt voor zijn allergie als ik een jaar totaal niet laat enten, maar dat 'jong' loopt zo vaak in de polder
en vindt muizen zo lekker, ik sla me voor mijn kop als hij Weil krijgt.
Even verder dubben dus nog :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Kells schreef:
malinois schreef:Je moet er speciaal om vragen dat doe ik dus ook... alleen lepto
Dat ligt ook een beetje aan je dierenarts. Onze vorige (waar we dus niet meer komen) vertikte het om losse Lepto entingen te doen. Onze huidige vindt het vanzelfsprekend. Dat ik geen Lepto meer wil enten geeft met onze huidige DA geen discussie.

Hier al jaren DHP (eerder DHPPi, maar Nobivac heeft nu de Pi uit de cocktail) iedere 3 jaar en wiel apart jaarlijks.

DA heeft losse weil en apart oplosmiddel (zoutoplossing) ipv de DHP gewoon op voorraad.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

malinois schreef:Voor t buitenland heb je alleen rabiës nodig en daarvan is alleen titer niet voldoende
Rabiës enting is wel maar één keer in de drie jaar en niet jaarlijks.

Voor de cocktail is een titerverklaring sinds kort ook officieel geldend las ik (was dat hier of op Facebook :denken: )

@Caro
Ook Tannetje Koning (DA en werkt holistisch), groot voorstander van titeren, zegt over weil "bij twijfel wel enten"
Puchu zal die enting eerder hebben gehad (vorig jaar?)
Iets gezien aan problemen?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ranetje schreef:
malinois schreef:Voor t buitenland heb je alleen rabiës nodig en daarvan is alleen titer niet voldoende

Voor de cocktail is een titerverklaring sinds kort ook officieel geldend las ik (was dat hier of op Facebook :denken: )

@Caro
Ook Tannetje Koning (DA en werkt holistisch), groot voorstander van titeren, zegt over weil "bij twijfel wel enten"
Ja tuurlijk rabies 3 jr.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

ranetje schreef:

@Caro
Nee, geen problemen, maar hij zal ongetwijfeld die lepto2 hebben gehad, want ik heb nog nooit iets moeten herhalen (nr 6, staat
gewoon leptospirose in het inentingsboekje). Die krijgt hij ieder jaar dus.

Hij heeft wel al zijn hele leven seizoensallergie en ik ben weleens benieuwd geweest of de allergie ook zo erg is als hij niet ingeënt
zou worden. Alhoewel de allergie met de immunotherapie behoorlijk goed onder controle is hoor, dus het is niet zo dat het erg
belangrijk is om uit te testen.
Dat titeren doe ik dan over 2 jaar wel als hij weer de volledige enting moet hebben, dat is als ik hem überhaupt dan nog op 11-jarige
leeftijd laat inenten. Dat deed ik bij Kaya ook niet meer, toen geloofde ik het wel na zoveel inentingen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Nanna schreef:
Cockermans schreef: Ik vroeg toen info over titeren en ze beweerde dat dit per hond 250 euro kostte. Als er dan een inenting nodig was, had ik dubbele kosten, zo redeneerde ze.
Ik rust mijn kaas. Wel aanwezige entingen er in willen jassen (ka-chinggg!) maar als iets apart besteld moet worden moeten er opeens astronomische volledig uit de duim gezogen bedragen op tafel gelegd worden. Waar gaat dat over?
Gaat over de liefde voor hondjes. :zweep:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Dierenartsen die niet zelf titeren laten testen door een lab en dat is zo duur. De stiptest is echter minimaal net zo betrouwbaar. Maar dat moet de dierenarts wel kennen en kunnen.
wilma23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff

Ongelezen bericht door wilma23 »

Ze krijgen hier de pupentingen en op 1 jaar de booster en dan is het klaar. Heb nu laatst ergens een heel stuk gelezen dat de pup entingen ook weer niks doen omdat de pups dus bescherming zijn met de colostrum en eigenlijk dus alleen de booster iets doet.
Ik neem met de pups geen risico maar toch het zet je aan het denken.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

wilma23 schreef:Ze krijgen hier de pupentingen en op 1 jaar de booster en dan is het klaar. Heb nu laatst ergens een heel stuk gelezen dat de pup entingen ook weer niks doen omdat de pups dus bescherming zijn met de colostrum en eigenlijk dus alleen de booster iets doet.
Ik neem met de pups geen risico maar toch het zet je aan het denken.
Nou...niks doen is niet helemaal waar. Het is niet zeker of ze iets doen. Dat is de reden dat je de pupentingen herhaalt.
Als het goed is zijn ze nog beschermd door de moeder, maar dat hoeft niet. Die bescherming neemt af ergens tussen de 6 en de 12 a 15 wkn, dat is bij iedere pup verschillend. Omdat je toch je pup wil beschermen kiest men ervoor om de pups te enten alvorens de bescherming helemaal is afgenomen. Maar, als de pup nog voldoende bescherming heeft, zal de enting ook niet aanslaan.
Je kan er ook voor kiezen om je pup pas met 12 wkn alleen de cocktail (DHP) te geven. Dan is de pup ws voor 3jr of langer geheel beschermd met maar 1 enting. Maar dan loop je wel het risico dat je pup enkele weken (want de enting werkt ook niet meteen die dag natuurlijk) niet beschermd is.
Ik heb dat mijn laatste eigen pup wel gedaan. Met pups die naar anderen gaan doe ik het niet (of het moet op verzoek zijn).

Oja, voor de volledigheid. Ik zeg het iedere keer maar weer ;) de cocktail hoeft NIET geboosterd te worden met 1 jr! Dat lees ik echt zoveel, en ook da zeggen het maar het is gewoon niet waar en niet nodig. Zoek de bijsluiter van Nobivac erbij als je da het niet gelooft. Met 12 wkn zetten geldt de enting gewoon voor 3jr.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Ik zie het nu inderdaad niet meer in de bijsluiter staan. Maar 2 jaar terug was het schema echt nog 6, 9, 12 weken, 1, 4,7 jaar. En bij titeren blijkt de 1-jaarsenting vaak ook geen overbodige luxe te zijn doordat de 12-weken enting blijkbaar niet was aangeslagen door maternale afweerstoffen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik heb Ita (8 jaar) net laten titeren en die blijkt gewoon de cocktail weer te moeten krijgen.
Ze is elke 3 jaar geënt behalve de laatste keer.
De laatste enting was nu 4 jaar geleden.

Het verschilt gewoon per hond denk ik?
Titeren lijkt me best verstandig als ik het zo bekijk.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Ik ben me ook aan het inlezen over titeren. Mijn honden gaan mee naar mijn werk waar ik verplicht ben om ze te enten, ik ga ermee naar shows, cursus, buitenland, pension enz enz enz dus ze moeten iets hebben maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Phantom zou eigenlijk geent moeten worden maar dat doe ik nu niet omdat hij een week geleden geopereerd is. Als hij helemaal beter is zou ik hem dan ergens kunnen laten titeren en dan zo kijken hoe lang het geldig is? Ik snap er echt geen ruk van van dat titeren :mann: :oeps:
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Weet iemand hoe betrouwbaar een titeruitslag is (bij voorkeur uitgedrukt in een percentage)?
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

*Wolf* schreef:Weet iemand hoe betrouwbaar een titeruitslag is (bij voorkeur uitgedrukt in een percentage)?
Percentages over de betrouwbaarheid staan hier: https://www.nmlhealth.com/vaccicheck
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Brigitte schreef:Ik ben me ook aan het inlezen over titeren. Mijn honden gaan mee naar mijn werk waar ik verplicht ben om ze te enten, ik ga ermee naar shows, cursus, buitenland, pension enz enz enz dus ze moeten iets hebben maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Phantom zou eigenlijk geent moeten worden maar dat doe ik nu niet omdat hij een week geleden geopereerd is. Als hij helemaal beter is zou ik hem dan ergens kunnen laten titeren en dan zo kijken hoe lang het geldig is? Ik snap er echt geen ruk van van dat titeren :mann: :oeps:
Ja, dat kun je zelfs nu al doen. Er hoeft maar een druppeltje bloed afgenomen te worden.
De uitslag wordt dan in het paspoort bij de entingen gezet. Sommige dierenartsen beschouwen de titerbepaling altijd als geldig voor een jaar, andere dierenartsen geven naar aanleiding van de hoeveelheid antistoffen langere termijnen aan. Dan staat er bijvoorbeeld in het paspoort dat de hond na drie jaar opnieuw getiterd (of geënt) moet worden.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”