Ik heb even wat uit deze discussie geknipt en geplakt.
Wat zien jullie als een correctie, en waarom?
Miranda schreef:Alles van een zachtmoedig "nee, mannetje" tot een reflexmatige hengst voor de kop, gericht bedoeld om bepaald gedrag te doen stoppen en duidelijk te maken dat het niet-gewenst gedrag is.Barkley schreef:Maar wat zien jullie dan als een correctie?
ranetje schreef:Ik pak dit er even uit, maar het hele stuk dat je hebt geschreven kan ik in meegaanCleva schreef:Je vraag was wat ik onder correctie versta; het door middel van een door de hond ongewenste reactie ontmoedigen van gedrag.
Dat hoeft niet hard en zelfs niet consequent te zijn. Het gaat er puur om dat je de hond door middel van een tegenvallend resultaat terug naar het rechte pad dwingt. Je ontmoedigt.
Tegelijkertijd ben je je bewust van het feit dat de hond altijd een alternatief bedenkt en als dat goedkeurenswaardig is dan moet je die poort net zo bewust open zetten als je de andere sluit.
Zo denk ik er ook over (ongeveer)
Ik vroeg het omdat ik uit de reacties steeds meer het idee kreeg dat niet iedereen het over het zelfde heeft als hij het heeft over "correctie".
Daar krijg je Babylonische spraakverwarringen van.
En het leek me wel zinvol om in ieder geval duidelijk te hebben wat de TS bedoelt.
Miranda schreef:Ja, er zullen altijd mensen blijven die gaan steigeren bij het woord correctie, en dan denken aan een baas die de hond in elkaar tremt met een honkbalknuppel terwijl hij de hond tegelijkertijd zapt met standje 127 op de TT. Dat het per situatie en zelfs per hond kan verschillen is veel te genuanceerd, hoorranetje schreef:Ik vroeg het omdat ik uit de reacties steeds meer het idee kreeg dat niet iedereen het over het zelfde heeft als hij het heeft over "correctie".![]()
Als iedereen nou dezelfde definitie zou hanteren, de échte definitie, die Cleva ook geeft, zou dat veel spraakverwarring schelen.het door middel van een door de hond ongewenste reactie ontmoedigen van gedrag.