Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Golden of Spaanse waterhond

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Bagoe123
geregistreerd lid

Golden of Spaanse waterhond

Ongelezen bericht door Bagoe123 »

Wij zijn en gezin met 2 kinderen (11-13j). Ik werk full-time en vrouw werkt 14 u verspreidt over 3 dagen. Kinderen zijn zeer actief. Zijn liever buiten dan binnen achter tv of computer.
Zelf ben ik na werk ook liever actief bezig dan in zetel voor tv of computer te kruipen.

Nu overwegen wij de aanschaf van een hond. Ik en de kinderen zijn zeer enthousiast , vrouw iets minder omdat zij bang is voor de haren en eventuele vuiligheid in huis.

Kinderen zijn zot van Golden Retriever, ik heb het wel voor de Spaanse waterhond.

Wat kunnen jullie vanuit uw ervaring aanraden.

Eigenaars van zowel golden retriever als spaanse waterhonden mogen vier ook altijd de pro en contra's van hun hond weergeven. Hoe meer info hoe liever en dit vergemakkelijkt zeker de keuze.
Dit zorgt voor tevreden baas en hond, en dat is toch wat we willen
amelie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: Golden of Spaanse waterhond

Ongelezen bericht door amelie »

Ik denk dat je vrouw een punt heeft als het gaat om de haren; als je niet heel erg gek bent op je hond dan gaan die haren en vuiligheid vast en zeker storen. Je vrouw zal ook het grootste gedeelte van de tijd de hond om haar heen hebben, heeft ze er los van de al genoemde bezwaren wel zin in?

Alleen afgaand op de genoemde bezwaren zou een spaanse waterhond iets beter passen, die laten minder haar achter maar ze nemen nog steeds vuil mee. De goldens die ik ken zijn echte vuilmagneten en haarverspreiders.

Wat trekt jullie in beide rassen?
Laatst gewijzigd door amelie op 26 mei 2016 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Hou er rekening mee, of je nou een verharende hond neemt of niet, zand komt altijd wel binnen. Bij niet verharende honden zit je toch met het naar de trimmer moeten, ook iets waar je rekening mee moet houden.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Een Spaanse waterhond zal ook nat en vies worden en vuiligheid meenemen. Ze kunnen in de stront rollen (is niet rasgebonden hoor :mrgreen: ), in dooie beesten rollen of opeten en weer op het kleed uitkotsen. Reken er maar op dat het meer werk is om het huis schoon te houden wanneer je een hond neemt.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Eerlijk gezegd: als niet het hele gezin achter de keus voor een hond staat, dan zou ik er helemaal niet aan beginnen. Bij het kiezen van een hond kreeg mijn moeder ook het vetorecht van mijn vader omdat zij de meeste tijd voor de hond zou zorgen. Mijn vader en ik vonden het geweldig, maar zij mocht de doorslag geven. Om te controleren of ze ook werkelijk de ruimte kreeg heeft ze een week de tijd genomen. Later vertelde ze dat ze het eigenlijk meteen wist, maar ook zeker wilde weten dat ze die ruimte kreeg en wij niet door zouden drammen.
Bij ons is de keus uiteindelijk op een Golden gevallen. Waarom? Qua karakter en uiterlijk een hond die ons aansprak. Ook hier had mijn moeder weer een doorslaggevende stem, maar we waren het er wel met zijn allen over eens.

Als je twijfelt zou ik vooral eens gaan kijken bij beide rassen. Persoonlijk denk ik dat de vachtverzorging van de Spaanse waterhond wat meer werk is en die wat vaker naar een trimmer moet. Spaanse waterhond is wat kleiner dan een Golden.
Qua karakter denk ik dat het beide fijne honden zijn in een gezin, hoewel ik daar bij de Spaanse waterhond alleen af kan gaan op de rasomschrijving.

Verder wat hier al eerder wordt geschreven: vrijwel elke hond neemt vuil mee naar binnen. Zeker wat actievere honden zoals deze rassen.
Afbeelding
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door *Skye* »

Leuk dat je er goed over nadenkt en een topic opent. Over allebei de rassen kan ik je niet echt iets vertellen.

Als je vrouw nu al op ziet tegen de haren en het vuil, denkt er dan maar een even goed over na. Een langharige hond brengt viezigheid met zich mee. Wij hebben en border collie en zijn haren vallen wel mee, maar hoe veel zand hij me neemt is niet te onderschatten ;) Als we naar het strand zijn geweest is onze huiskamer daarna ook net het strand ;) Maar zelfs als we in de polder hebben gelopen en het is nat, ligt er later heel veel zand in huis.

Niet om je af te schrikken en ik heb er zelf geen last van, maar mijn man wordt er echt gek van. Je kan het maar beter weten van te voren ;)
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

*Skye* schreef:Leuk dat je er goed over nadenkt en een topic opent. Over allebei de rassen kan ik je niet echt iets vertellen.

Als je vrouw nu al op ziet tegen de haren en het vuil, denkt er dan maar een even goed over na. Een langharige hond brengt viezigheid met zich mee. Wij hebben en border collie en zijn haren vallen wel mee, maar hoe veel zand hij me neemt is niet te onderschatten ;) Als we naar het strand zijn geweest is onze huiskamer daarna ook net het strand ;) Maar zelfs als we in de polder hebben gelopen en het is nat, ligt er later heel veel zand in huis.

Niet om je af te schrikken en ik heb er zelf geen last van, maar mijn man wordt er echt gek van. Je kan het maar beter weten van te voren ;)

Ik heb kortharige honden maar die nemen ook gewoon zand mee naar binnen.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Alle honden nemen vuil mee van buiten. Behalve als je ze altijd aan de lijn uitlaat op verharde ondergrond misschien. Maar daar neem je geen hond voor neem ik aan.
Ik heb 5 honden zonder haar maar ook die nemen bergen zand ed mee naar binnen.
De rassen zijn denk ik allebei leuk in een gezin. Een Spaanse waterhond is een stuk handzamer dan een Golden en de vacht zal inderdaad meer werk zijn maar wel veel minder verharen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Shari
Zeer actief
Mijn ras(sen): We hebben 4 chihuahuas en een Welsh Corgi Cardigan pup Bruce!
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Shari »

Mijn zus heeft een Spaanse waterhond en verhaart idd niet maar die scheert ze wel regelmatig. Hij komt ook uit Spanje leuk actieve hond maar geen echte kinderhond bij mijn zus bromt hij weleens. Ze heeft 2 kinderen van 2 en 5.
Olaf 28-07-2000 01-08-2013
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

gonnie schreef:
*Skye* schreef:Leuk dat je er goed over nadenkt en een topic opent. Over allebei de rassen kan ik je niet echt iets vertellen.

Ik heb kortharige honden maar die nemen ook gewoon zand mee naar binnen.
mwah ik zie echt een verschil (een GROOT verschil) tussen mijn stabij en mn kelpie. Kiwi komt altijd schoon weer thuis, ook al heeft ze tijdens de wandeling gezwommen, zich gepaneerd in het zand en nog ff door de klei gerausd.
Mayke heeft vuil mee naar binnen nemen tot een kunst verheven.

Ik vind kwa huishouding een gladharige hond het makkelijkst en dan een modelletje met niet teveel ondervacht :engel: Maar bovenal is het prettig om een hond te hebben die bij het gezin past natuurlijk, wat voor vachtje er ook op zit.
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Misschien blijft er minder vuil in een korte/gladde vacht hangen, maar vuil blijft er altijd in hangen. En wat Sirene al zegt: zelfs een haarloze hond neemt nog vuil mee naar binnen.
Wat ik van langere vachten prettiger vind is dat die haren overal op blijven liggen. In tegenstelling tot de stuggere korte haren van honden die overal in gaan zitten. Langer haar lijkt misschien wel meer, maar is over het algemeen makkelijker op te vegen of stofzuigen.
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik denk dat het ook uitmaakt wat je op de vloer hebt liggen.
Ik heb langharige honden en die nemen heel veel zand mee naar binnen.
Maar ik heb plavuizen dus even de zachte bezem erover heen en klaar is het.
Afbeelding
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Esther12 »

Ik heb een Italiaanse Waterhond (Lagotto Romagnolo) maar dat is wat betreft vacht een vergelijkbaar ras en ik vind het qua verharen ideaal!
Ik hoef echt niet dagelijks te stofzuigen. En ja, natuurlijk komt er wel vuil en zand mee naar binnen maar dat heb je bij iedere hond.
Een vriendin van ons heeft een zwarte Labrador en die is er niet met 2x per dag zuigen. Zou niks voor mij zijn.

Toen wij Bo kregen waren de kinderen al wat ouder, de jongste was 14 jaar en ze heeft het hele gezin om haar pootje gewonden.
Het is een super leuk en lekker actief ras maar binnen is Bo meestal heel rustig en ze is gek op knuffels. Verder is ze een echte clown.
Ik vind haar echt een geweldige aanwinst voor ons gezin, een bindende factor.

Zijn er geen nadelen? Jawel, ik weet niet hoe het met de Spaanse Waterhond zit maar de Italiaanse Waterhond is vrij waaks.
Ze blaft snel en dat vind ik persoonlijk niet altijd prettig. En hoewel ze mensen geweldig vindt, is ze geen allemansvriend met andere honden.
Als je dat wilt dan kan je misschien beter voor een Golden kiezen, hoewel het natuurlijk per hond kan verschillen.
En dan heb je natuurlijk de nadelen die je met iedere hond hebt, ze worden nat en vies, moeten er ook in storm en regen zoveel keer per dag uit, worden soms ziek, hebben diarree of geven over. Maar echt, de nadelen wegen niet op tegen de voordelen!
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Wat al eerder is gezegt . Je vrouw en de moeder van je kinderen moet er waarschijnlijk de hele dag voor zorgen ,uitlaten en vreten aanslepen , over schoonmaken nog maar te zwijgen .
Zou het er thuis toch nog eens over hebben misschien heb je de subtiele signalen gemist zoals veel mannen en kinderen .
Joepie wij krijgen een hond en ma is dood ongelukkig.
Menig fokker heeft dat verhaaltje in huis gehad.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
mariabel
Zeer actief
Mijn ras(sen): teckels , spaanse waterhond en chinese koningin

Ongelezen bericht door mariabel »

Ik heb een spaanse waterhond en vindt het een ideale hond. Ik hoef haar niet te borstelen , ze verhaart niet . Ik scheer haar een paar keer per jaar.
Ze is erg baasgericht , maar ook gek op de mensen die ze kent. IN huis is ze rustig en buiten energiek. Voor mij is het een ideale heerlijke hond. Ze komt uit Spanje dus of ze 100% raszuiver is weet ik niet. Ze zwemt wel heel graag maar is vaak ook snel weer droog.
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Daar waar de Golden de hele wereld leuk en gezellig vindt, zal je met een Perro veel meer te stellen hebben. Het waterhondenkarakter is terughoudender cq onzekerder dan van de gemiddelde Golden. Een Perro is vaak een leuke werker voor de eigen baas. De rest van de wereld wordt in het positieve geval als onbelangrijk gekwalificeerd, in het andere geval als angstaanjagend ervaren.
Over het vuil en de haren heeft iedereen het gehad, dat karakter moet je ook nog maar eens goed bekijken. Beide rassen hebben baat bij een regelmatig trimsalonbezoek.
gonnie
Zeer actief

Branka schreef:Misschien blijft er minder vuil in een korte/gladde vacht hangen, maar vuil blijft er altijd in hangen. En wat Sirene al zegt: zelfs een haarloze hond neemt nog vuil mee naar binnen.
Wat ik van langere vachten prettiger vind is dat die haren overal op blijven liggen. In tegenstelling tot de stuggere korte haren van honden die overal in gaan zitten. Langer haar lijkt misschien wel meer, maar is over het algemeen makkelijker op te vegen of stofzuigen.
Precies, die rothaartjes gaan overal in zitten. Krijg ze met geen mogelijkheid uit bekleding van b.v. een auto. Nou hebben wij leer in de auto. Maar de automatten zitten ook vol haartjes. Gelukkig wilt Gerard niet dat ik de auto schoonmaak. Hahaha.

En als ik schoonmaak smeer ik hondenharen met de zeem op mijn muren.

Overal liggen die haartjes, op het bureau, op tafels. En ze zitten af en toe in mijn voeten.

Als ik ooit hondloos ben durf ik te zweren dat ik maanden later die rothaartjes nog vind.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
gonnie
Zeer actief

Nanna schreef:Als je vrouw nou slim is zegt ze dat jullie die hond mogen hebben maar dat jij en de kinderen in ruil daarvoor iedere dag moeten stofzuigen.
Superdeal.

Hahahaha, precies.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Denk ook dat het hele gezin achter de aanschaf van een hond moet staan en zeer zeker degene die er het meeste mee te maken zal hebben. En zo te lezen, zal dat je vrouw zijn die 14 uur per week werkt, dus de overige uren voor de hond zorgt. Als ze dan toch voor een hond wil gaan, zou ik dan toch haar de hond uit laten kiezen. Als zij straks zit met een hond die ze eigenlijk niet wilt, kan dat soms heel verkeerd uitpakken en dat is niet waar je op zit te wachten.
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Nanna schreef:Als je vrouw nou slim is zegt ze dat jullie die hond mogen hebben maar dat jij en de kinderen in ruil daarvoor iedere dag moeten stofzuigen.
Superdeal.
God ik léés het zelfs in die Jumbo stem. En dan met dat irritante 'superdeal' er achteraan. :D

Maar goed: on- topic.
Mijn moeder wilde nooit een hond om de vuiligheid en omdat zij er voor op zou draaien als het er op aan kwam.
We namen haar mee naar een nest puppy's en ze was verkocht. Zo kwam Axel in ons leven.

In de ruim 16 jaar die hij geleefd heeft, heeft mijn moeder hem vaak vervloekt om al het haar dat rondzwierf elke dag weer. Maar ze hield ook enorm van hem en de hond was gekker met haar dan met alle andere gezinsleden.
Ze deed niet gek veel met hem. Af en toe eens uitlaten, maar ze was de rustige stabiele basis die hij blijkbaar nodig had.
Het was dan ook een zwaar afscheid vorig jaar.

Met andere woorden: neem de wensen van je vrouw in acht, zij kan heel goed de 'echte' baas van de hond worden ;)
Bagoe123
geregistreerd lid

Na veel wikken en wegen hebben we een besluit genomen en het wordt een Spaanse waterhond.
Vrouw heeft ondertussen ook kennis gemaakt met het ras en staat er nu volledig achter.
Nu is mijn volgende vraag, welk formaat bench kan ik best aanschaffen?
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Zo groot mogelijk

Tjonge, je kiest een hond en vraagt je als eerste af in welk hok je hem zult stoppen ;-)
Bagoe123
geregistreerd lid

Ik probeer mij zo goed mogelijk voor te bereiden en natuurlijk heb ik wel meer vragen, maar die heb ik grotendeels al met fokker besproken. Deze was ik vergeten vragen. Dus denk vraag dit even op forum. Krijg je gelijk zo een zure reactie. En nee hij zal niet veel in bench zitten.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Bij de action hadden ze puppyrennen. Veel zullen ze er niet meer hebben. Bij het filiaal waar ik hem van de week gehaald heb was er na mijn vertrek nog 1 over
gonnie
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Bij de action hadden ze puppyrennen. Veel zullen ze er niet meer hebben. Bij het filiaal waar ik hem van de week gehaald heb was er na mijn vertrek nog 1 over

Ik ben niet zo weg van puppyrennen, heb gehad dat als een pup er uit klom hij klem kwam te zitten met een pootje en dan aan dat pootje hing te bundelen, dat is nog niet zo erg als je thuis bent maar als je weg bent en het gebeurd dan zijn de rapen gaar.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
dre
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door dre »

gonnie schreef:
Fotogravinnetje schreef:Bij de action hadden ze puppyrennen. Veel zullen ze er niet meer hebben. Bij het filiaal waar ik hem van de week gehaald heb was er na mijn vertrek nog 1 over

Ik ben niet zo weg van puppyrennen, heb gehad dat als een pup er uit klom hij klem kwam te zitten met een pootje en dan aan dat pootje hing te bundelen, dat is nog niet zo erg als je thuis bent maar als je weg bent en het gebeurd dan zijn de rapen gaar.
Mijn hond heeft zich ooit zowat gewurgd in de bench dat ik haar los heb moeten knippen zo strak zat het vastgedraaid. Shit happens als je met hekjes/beperking, etc. werkt :wink:
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Nanna schreef:Een kennis van me is zojuist gestopt met het fokken van de spaanse waterhond vanwege de extreme angst die veel in het ras voorkomt.
Let dus heel goed op het gedrag van de ouderdieren.
dit dus, ik ken alleen maar onzekere en niet sociale SWH, van de week heeft er hier een in het park bijna een wawa door gebeten, dat beessie heeft net overleeft :O:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”