Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Inteelt bij rashonden

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Inteelt bij rashonden

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik zat de stambomen van wat working kelpies te bekijken, en toen kwam ik er achter dat bij een bekende fokker een nest is geboren waarbij een reu en teef met dezelfde moeder met elkaar zijn gekruisd :80:
Ik weet dat het geen ongeluk kan zijn. Ik schrok er nogal van - waarom zou je dat in hemelsnaam doen?
Gebeurt dit vaker?
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Re: Inteelt bij rashonden

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Ja halfbroer/halfzus mag , word gedaan en geloof nog redelijk vaak.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

In Nederland waar er regels mbt verwantschap zijn mag dit ook nog. In vele landen buiten Nederland zijn er geen regels op verwantschap en gaan fokkers nog wel eens korter terug dan halfbroer - halfzus.
In Nederland overigens ook binnen de KNPV lijnen want daar gelden ook geen regels op dit vlak
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Bij de Duitse Pinschers is halfbroer/halfzus ook niet toegestaan.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

gonnie schreef:Bij de Duitse Pinschers is halfbroer/halfzus ook niet toegestaan.
Via de rasvereniging dan misschien niet (die mogen strengere regels hanteren dan de RvB) maar in Nederland worden er door de RvB gewoon stambomen voor verstrekt. Dat staat namelijk los vd rasvereniging.
bouvierpoedel
Zeer actief

crutz schreef:
gonnie schreef:Bij de Duitse Pinschers is halfbroer/halfzus ook niet toegestaan.
Via de rasvereniging dan misschien niet (die mogen strengere regels hanteren dan de RvB) maar in Nederland worden er door de RvB gewoon stambomen voor verstrekt. Dat staat namelijk los vd rasvereniging.
Juist.
Enige is wat de RV kan doen is je uit de RV zetten.
De Raad verstrekt gewoon stambomen hoor volgens hun eigen regels. Ook al zou je fokken met 2 HD honden die beoordeeld zijn door de Raad krijg je nog stamboom ook al zegt de RV wat anders.

De Raad probeert dat RV's hun regels op orde hebben en keuren een RV goed naar aanleiding van die regels die de Raad zelf voorschrijft of dicteerd aan de RV. maar uiteindelijk houden zij zich zelf vaak niet aan die regels van de RV die zij zelf hebben goedgekeurd.

Dat zorgd ook dat veel mensen buiten het fokken het niet begrijpen .
Overtreed een fokker de regels van de RV doen ze daar niets aan , maar overtreed een fokker de regels van de Raad dan volgt er een sanctie met soms een hoge boete en/of voor een bepaalde tijd een fokverbod.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Inderdaad, van de rasvereniging niet. Had ik eigenlijk duidelijker moeten neerzetten.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Sassy »

De moeder van mijn beste werkhond (border collie) komt uit een volle broer/zus combi.
Wist ik niet op het moment van aanschaf, de papieren had ik tot daar niet gezien.

Heb ook eerst gedacht dit is (op papier dan) geen reu waar je mee moet willen fokken, tot ik er met heel ervaren mensen binnen de border collie werklijn wereld over gesproken heb.
Die zeiden dat is een weloverwogen keuze van een heel goede fokker geweest, die zeker weet wat ie doet, en waarom. Dit is een heel goed gefokte hond.
Je ziet idd van die fokker (en ook uit die teef) heel duidelijk steeds weer bepaalde werkeigenschappen in zijn nafok terugkomen.

Mensen die niet wisten door wie deze hond gefokt was konden wel aan de werkstijl zien waar ie vandaan moest komen. Deze fokker heeft heel bewust werkeigenschappen waar hij naar zocht vastgelegd.
Ik ken in BE minstens een hond die jarenlang in de hoogste klasse trials schapendrijven succesvol heeft meegelopen uit diezelfde moeder als mijn reu.
Ik vond dat altijd een heel goed hondje, maar wist niet hoe die gefokt was.

Dat zijn honden die zowel in het praktijkwerk aan grote kuddes goed meekunnen, als ook in de top van het wedstrijdgebeuren.

Hond is in de UK geboren, heeft NHSB en ISDS papieren btw.

En met alle pech die ik al had met mijn honden, uitgerekend deze is degene die niet altijd ziek/zwak/misselijk is.
Juist dat is de hond waarmee ik alle karweitjes gedaan krijg, zonder stress, hij is zo gemakkelijk te handlen.
Je zou haast iedere beginner in het schapendrijven toewensen dat ie met zo een geweldige hond zou kunnen beginnen te trainen.

Dus ja, ik denk daar nu wel iets genuanceerder over als enkele jaren geleden het geval was.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Overigens gelden de beperkende regels mbt inteelt in Nederland ook pas sinds juni 2010 (uit m'n hoofd)
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

En is dit wel in Nederland? Hier zijn we nogal terug gekomen op het verheerlijken van inteelt/lijnteelt maar in Amerika bijvoorbeeld is dit nog heel gebruikelijk.
bouvierpoedel
Zeer actief

Hier in Nederland word ook nog zat lijnteelt en inteelt gedaan.
Alleen als je leest dat het in sommige rassen er niet omgaat of je inteelt maar zo weinig mogelijk inteelt omdat er geen onverwand meer te vinden is.
Paisley
Zeer actief

Sassy schreef:....tot ik er met heel ervaren mensen binnen de border collie werklijn wereld over gesproken heb.
Die zeiden dat is een weloverwogen keuze van een heel goede fokker geweest, die zeker weet wat ie doet, en waarom. Dit is een heel goed gefokte hond.
Dus de fokker heeft je overtuigd. Op basis van welke argumenten?

Want dat je een goede hond uit inteelt kunt fokken of dat je werkeigenschappen kunt versterken dat verbaast me niets, maar inteelt neemt allemaal risico's met zich mee. En als een fokker bereid is die risicos te nemen, vind ik dat dus geen goede fokker, ook al zegt ie zelf van wel ;)
Dan mag ie wel hondjes op zn naam hebben staan die wedstrijdjes winnen, maar de negatieve gevolgen zijn een stuk minder zichtbaar.
Afbeelding
Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Sassy »

Paisley schreef: Dus de fokker heeft je overtuigd. Op basis van welke argumenten?

Want dat je een goede hond uit inteelt kunt fokken of dat je werkeigenschappen kunt versterken dat verbaast me niets, maar inteelt neemt allemaal risico's met zich mee. En als een fokker bereid is die risicos te nemen, vind ik dat dus geen goede fokker, ook al zegt ie zelf van wel ;)
Dan mag ie wel hondjes op zn naam hebben staan die wedstrijdjes winnen, maar de negatieve gevolgen zijn een stuk minder zichtbaar.
Haha, nee, met de fokker zelf heb ik helaas nooit gesproken, i wish, kleine kans dat ik dat ooit nog ga doen gezien zijn leeftijd en de afstand waarop die zit :wink:

Die fokker is zelf heel bescheiden, dat zou die niet van zichzelf zeggen (itt tot menig ander) en nee, die valt niet in de categorie "hondjes die wedstrijdjes winnen" ofschoon je dat er natuurlijk ook mee kunt doen :mrgreen:

Hij fokt gedegen gezonde honden die eigenschappen mee brengen waar je met een andere hond jaren op moet trainen en dan nog niet dat nivo zult halen.
Af en toe heeft iemand het grote geluk een hondje van daar te kunnen kopen.
Zo zou ik er nog wel meer willen, maar hij fokt niet op grote schaal, alleen om zelf nafok te hebben voor zijn werk als schapenboer. Hij heeft zelfs geen website, niks helemaal niets doet ie om de honden te promoten. Zul je op een paar filmpjes na op het net niks van terugvinden.

Zijn honden hebben zich generatie op generatie bewezen in het echte werk, en doen het daarnaast nog eens goed op een hoog level trials. De goeie man zal nu een jaar of 60 in de border collies zitten...
Aangezien hij al heel jong heel slechtziend was, en daarbij zijn schapen moet hoeden langs de kliffen is het heel belangrijk dat die honden afstand houden, niet in de schapen vliegen, heel zelfstandig kunnen werken, en ongeacht de afstanden altijd alle schapen rustig mee moeten brengen.
Anders zou het wel eens zo kunnen zijn dat hond met schapen de kliffen afdonderen de zee in...
Gezien de moeilijke omstandigheden waaronder hij zijn leven lang schapen boer is geweest had ie dus honden nodig voor het praktijkwerk waar ie voor 200 procent op kon vertrouwen.
En DAT is wat je ook nu nog terugziet in wat hij gefokt heeft, zelfs zo sterk dat andere mensen aan de werkstijl van deze honden zien waar ze vandaan komen.

Moet eerlijk zeggen, tot ik deze hond tegen het lijf liep had ik nog nooit van hem gehoord.
Mensen die in dat wereldje zitten en die hoorden waar deze hond vandaan kwam vroegen wel drie keer, wat, heb jij een hond van daar??

Dan heb ik het over zijn manier van fokken gehad met mensen die border collie databases beheren, met heel ervaren werklijn bc fokkers en met iemand waar je de pedigree's van isds honden aanvraagt.
Die waarschijnlijk de meest uitgebreide bc database in binnen- en buitenland opgezet heeft en in beheer heeft..daar heb ik meermaals mee gesproken.

Tja, en het totale plaatje bij elkaar, alle werkhonden die ik tot nog toe gezien heb, alle databases die ik op van alles uitgespit heb (en van deze lijnen duiken geen negatieve dingen op, itt tot veel andere honden van hele bekende handlers), de gesprekken met andere mensen, ja, dan heb ik mijn idee wel bijgesteld.
In eerste instantie was ik er zeker van geschrokken, net als jij.

De fokker heeft me niet overtuigd, maar de honden die hij gefokt heeft :wink:
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

Paisley schreef:
Sassy schreef:....tot ik er met heel ervaren mensen binnen de border collie werklijn wereld over gesproken heb.
Dus de fokker heeft je overtuigd. Op basis van welke argumenten?

Inteelt hoeft niet per definitie fout te zijn hoor anders zouden alle honden, katten , paarden , nutvee kapot neer moeten vallen van ellende.Alles heeft een basis van inteelt , je moet het niet te ver doorvoeren .
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Maar inteelt in dieren wordt puur en alleen toegepast om bepaalde eigenschappen vast te leggen. Nooit om dieren gezonder en vitaler te maken. En daar wikt het dus voor mij. Als je een vitale gezonde hond wil is inteelt zelden of nooit de manier tenzij hij raszuiver moet zijn en er zijn buitenog die lijn geen gezonde honden meer. Maar dat lijkt mij ver gezocht en een goede reden om een ras te stoppen.

Inteelt heeft als doel gewenste zaken versterken in je nakomelingen. Bij honden dus altijd schoonheid of werkcapaciteit. Bij nutsdieren dus altijd vlees of eieren ed. Vitaliteit is nooit een reden om te gaan intelen al wordt dat wel gezegd door fokkers. Ze vergeten dat intelen naast dat je er ziektes mee kan uitsluiten ook zorgt voor dieren met minder genetische variatie en dus minder afweer en minder algehele gezondheid.

Niet voor niets dat je rassen hebt die heel erg snel allergisch, hotspots, kanker en andere ongein ontwikkelen. Voedselallergie vind ik ook zoiets. Echt een ras honden ding. En echt een typisch gevalletje dat met weerstand en mogelijkheden te maken heeft. De meeste bastaard honden kun je op rijst en patat zetten en ze blijven redelijk gaan, sommige rashonden kunnen niet eens meer vlees verdragen......hun natuurlijke voedsel. Ik denk echt dat dat met gebrek aan genetische variatie te maken heeft. Het kan altijd een keer gebeuren in ook gezonde honden maar ik zie bij bv duitse herders wel heel veel pups met diaree die niks kunnen verdragen.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

Gezonder maken door inteelt gaat niet lukken , uit 2 ongezonde ouders ga je geen pups halen en dus ook niet uit inteelt.
Je kunt wel terug gaan op een lijn die verrekte gezond is en proberen die gezondheid vast te houden net als andere zaken qua schoonheid en werkvermogen . Bij bastaarden komt ook inteelt voor net als bij mensen en niet alles wat onverwant is gezond .
Bastaarden fokken is ook niet altijd gezond als je nergens op let en weet er ook zat die net zo ziek zijn en allergisch als de pest als een ingeteelde rashond kan zijn.
Maar het hoeft niet.
Zelfs in de natuur komt inteelt voor maar daar zie je vaak de mislukte uitkomst niet van , die zijn snel door de natuur verdwenen en laat alleen de sterkste over die je ziet.
Niet alle kneuzen hoeven inteeld gevalletjes te zijn.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Voedselallergie zie ik ook ontzettend veel bij lookalikes, kruisingen en bastaards. Hoewel ik het absoluut eens ben dat je met inteelt het immuunsysteem verzwakt, is voedselallergie niet direct het eerste voorbeeld wat ik daarvoor zou nemen.
laeken
Zeer actief

Domor schreef:Voedselallergie zie ik ook ontzettend veel bij lookalikes, kruisingen en bastaards. Hoewel ik het absoluut eens ben dat je met inteelt het immuunsysteem verzwakt, is voedselallergie niet direct het eerste voorbeeld wat ik daarvoor zou nemen.
Ik heb persoonlijk nooit gemerkt dat een bastaard voedselallergie had. Dus het verbaasd me. Wat zijn lookalikes? Honden zonder stamboom die ras zouden zijn? Broodfok? Want dat is natuurlijk heel erge inteelt vaak. En wat zijn bastaarden? Boomers? Want dat is ook vaak inteelt. Maar je kan gelijk hebben. Ikzelf ken rassen als de Duitse herder en bv staffordshire bullterrier als extreem allergie gevoelig. Persoonlijk nog nooit een allergische bastaard gezien :wink:
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Het is een feit dat inteelt zorgt voor minder genenvariatie hierdoor minder weerstand/immuniteit maar het is zeker niet de enige of de hoofdoorzaak van allergieën en huidproblemen. Kijk eens hoeveel mensen er allergieën hebben voor normale en gezonde stoffen. Daar wordt (normaal gesproken) ook niet ingeteeld.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
bouvierpoedel
Zeer actief

Nanna schreef:
sirene schreef:Het is een feit dat inteelt zorgt voor minder genenvariatie hierdoor minder weerstand/immuniteit maar het is zeker niet de enige of de hoofdoorzaak van allergieën en huidproblemen. Kijk eens hoeveel mensen er allergieën hebben voor normale en gezonde stoffen. Daar wordt (normaal gesproken) ook niet ingeteeld.
Hoe kan het dan dat bepaalde rassen, ik noem een Stafford of Westie, zo giga gevoelig zijn op dat gebied. Daar wordt wat afgekrabbeld en gebeten... :ugh: De meeste Westies die ik zie zijn dan ook niet sneeuwwit maar meer roze van al dat gelik.
Ja en zo'n westy met een bastaard kruisen geeft gelijk gezonde pups. :engel:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

laeken schreef:
Domor schreef:Voedselallergie zie ik ook ontzettend veel bij lookalikes, kruisingen en bastaards. Hoewel ik het absoluut eens ben dat je met inteelt het immuunsysteem verzwakt, is voedselallergie niet direct het eerste voorbeeld wat ik daarvoor zou nemen.
Ik heb persoonlijk nooit gemerkt dat een bastaard voedselallergie had. Dus het verbaasd me. Wat zijn lookalikes? Honden zonder stamboom die ras zouden zijn? Broodfok? Want dat is natuurlijk heel erge inteelt vaak. En wat zijn bastaarden? Boomers? Want dat is ook vaak inteelt. Maar je kan gelijk hebben. Ikzelf ken rassen als de Duitse herder en bv staffordshire bullterrier als extreem allergie gevoelig. Persoonlijk nog nooit een allergische bastaard gezien :wink:
Idd met name dan de staff komt als eerste bij me op qua allergien. Hier nog nooit gehad (**klopt af**) niet bij mn stamboommechels en stamboomdobers, niet bij mn lookalike en niet bij mn kruisingen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
laeken
Zeer actief

malinois schreef:
laeken schreef:
Idd met name dan de staff komt als eerste bij me op qua allergien. Hier nog nooit gehad (**klopt af**) niet bij mn stamboommechels en stamboomdobers, niet bij mn lookalike en niet bij mn kruisingen.
Maar een van jouw stamboom honden reageerde toch heel hevig op ontwormd worden? Niet dat ik zeg dat dat met ras of stamboom te maken heeft maar het kan wel. Kijk maar eens hoeveel rashonden allergisch reageren op bepaalde narcosemiddelen. En wat Nanna zeg, westies krabben en likken bijna allemaal. Net zoals staffies die ook uitermate allergie gevoelig zijn. Blijkbaar zit dat in het ras en blijkbaar stammen dus alle hondjes van een bepaalde lijn waarin die issues spelen. Want rashonden zijn veel meer inteelt dan wij denken. Doe je een dekking dan kijkt men naar de recente stamboom. Die zegt niks aangezien elke boxer op de wereld van 1 reu af stamt. Het is dus allemaal inteelt hoe je ook fokt.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

laeken schreef:
malinois schreef:
laeken schreef:
Maar een van jouw stamboom honden reageerde toch heel hevig op ontwormd worden? Niet dat ik zeg dat dat met ras of stamboom te maken heeft maar het kan wel. Kijk maar eens hoeveel rashonden allergisch reageren op bepaalde narcosemiddelen. En wat Nanna zeg, westies krabben en likken bijna allemaal. Net zoals staffies die ook uitermate allergie gevoelig zijn. Blijkbaar zit dat in het ras en blijkbaar stammen dus alle hondjes van een bepaalde lijn waarin die issues spelen. Want rashonden zijn veel meer inteelt dan wij denken. Doe je een dekking dan kijkt men naar de recente stamboom. Die zegt niks aangezien elke boxer op de wereld van 1 reu af stamt. Het is dus allemaal inteelt hoe je ook fokt.
Nou ja, hij heeft t in zn bloed gekregen en is dus als t ware vergiftigd.
Vraag me af of je dat daaronder kunt scharen omdat dit dus via een wondje is gegaan...
Dat had denk ik iedere hond kunnen gebeuren.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Er zit verschil in foutief geselecteerde genen en puur effect door inteelt. Mdr1 dragers komen ook voor bij herders en dus ook bij herderkruisingen ook dat kan al een versterkte reactie geven.

Als dieren met allergieen gebruikt worden voor de fok, zeker als het ook nog populaire dieren zijn, dan kan allergiegevoeligheid zich snel over de populatie verspreiden. Hoewel dit door inteelt verergerd wordt, is het geen direct effect van inteelt maar van selectie.

In de broodfok zie je relatief weinig inteelt. Er worden dieren tussen de verschillende sxhuren uitgewisseld en kruisingen (f2 of f1b wordt verkocht). Niet vanwege de gezondheid etc maar puur omdat inteeltdepressie zorgt voor een slechtere vruxhtbaarheid en minder pups per nest.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Domor schreef:In de broodfok zie je relatief weinig inteelt. Er worden dieren tussen de verschillende sxhuren uitgewisseld en kruisingen (f2 of f1b wordt verkocht). Niet vanwege de gezondheid etc maar puur omdat inteeltdepressie zorgt voor een slechtere vruxhtbaarheid en minder pups per nest.
Dat gebeurt pas na een aardig aantal generaties, want inteelt gaat namelijk een generatie of tien vrij vlekkeloos.
En dan dondert het in mekaar.
En buiten dat heb je het nu over grote fokschuren. Het kleine gedoe, dat barst van de inteelt. Van die mensen die stamboomloos 10 nesten per jaar fokken, letterlijk in de schuur. Die hebben gewoon een reu die ze op vijf generaties gebruiken en ook op MP aanbieden. Dat is dus inteelt als de neten.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
laeken schreef:

Diverse xHH gehad (allen uit zelfde lijnen en van fokker met veel inteelt :( ) waar veel (voedsel) allergieën voorkwamen. Oa een hond met net 2 jaar om die reden ingeslapen.
laeken
Zeer actief

Ik ben er ook echt van overtuigd dat voedselallergie veel vaker voorkomt binnen rassen en nog veel vaker bij inteelt. Maar ik kan het niet hard maken.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

laeken schreef:Ik ben er ook echt van overtuigd dat voedselallergie veel vaker voorkomt binnen rassen en nog veel vaker bij inteelt. Maar ik kan het niet hard maken.
Dat kun je toch heel makkelijk nazoeken?
Hoe genetische divers zijn de hypergevoelige rassen zoals de Westie en de Stafford tov rassen die weinig gevoelig zijn voor alergieën?

Ik denk dat het vooral een erfelijke kwestie is ipv een inteelt iets. Er zijn numeriek zeer kleine en zeer ingeteelde rassen waar allergie geen probleem is.
Dat bastaards bijna nooit allergieën ontwikkelen is zeker niet waar. Er lopen hier van die York en Boomer en Maltezerachtige hondjes rond met helemaal kaalgebeten pootjes en kontjes. Ook een recente forumaanwinst, een grote kruising zit aan de Prednison vanwege zijn allergieën en dat is toch echt een bastaard.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
laeken
Zeer actief

Maar die fokschuur Boomers zijn juist vaak inteelt. En dat allergie in een ras sluipt komt dus door inteelt. Inteelt is dan indirect de oorzaak. Maar inderdaad. Ik durf niet te stellen dat meer inteelt meer allergie geeft. Al heb ik het gevoel van wel.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

sirene schreef:
laeken schreef:Ik ben er ook echt van overtuigd dat voedselallergie veel vaker voorkomt binnen rassen en nog veel vaker bij inteelt. Maar ik kan het niet hard maken.
Dat kun je toch heel makkelijk nazoeken?
Hoe genetische divers zijn de hypergevoelige rassen zoals de Westie en de Stafford tov rassen die weinig gevoelig zijn voor alergieën?
Volgens mij is dit niet zo interessant. Inteelt zorgt voor veel homozygote genen. En daardoor zullen recessieve genen vaker tot expressie komen. Het gen moet in beginsel wel in de populatie aanwezig zijn en het kan dat het bij het ene ras niet voorkomt en in het andere wel, terwijl er misschien in beide rassen evenveel inteelt heeft plaatsgevonden.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”