Ik weet dat het geen ongeluk kan zijn. Ik schrok er nogal van - waarom zou je dat in hemelsnaam doen?
Gebeurt dit vaker?
Moderator: moderatorteam
Via de rasvereniging dan misschien niet (die mogen strengere regels hanteren dan de RvB) maar in Nederland worden er door de RvB gewoon stambomen voor verstrekt. Dat staat namelijk los vd rasvereniging.gonnie schreef:Bij de Duitse Pinschers is halfbroer/halfzus ook niet toegestaan.
Juist.crutz schreef:Via de rasvereniging dan misschien niet (die mogen strengere regels hanteren dan de RvB) maar in Nederland worden er door de RvB gewoon stambomen voor verstrekt. Dat staat namelijk los vd rasvereniging.gonnie schreef:Bij de Duitse Pinschers is halfbroer/halfzus ook niet toegestaan.
Dus de fokker heeft je overtuigd. Op basis van welke argumenten?Sassy schreef:....tot ik er met heel ervaren mensen binnen de border collie werklijn wereld over gesproken heb.
Die zeiden dat is een weloverwogen keuze van een heel goede fokker geweest, die zeker weet wat ie doet, en waarom. Dit is een heel goed gefokte hond.
Haha, nee, met de fokker zelf heb ik helaas nooit gesproken, i wish, kleine kans dat ik dat ooit nog ga doen gezien zijn leeftijd en de afstand waarop die zitPaisley schreef: Dus de fokker heeft je overtuigd. Op basis van welke argumenten?
Want dat je een goede hond uit inteelt kunt fokken of dat je werkeigenschappen kunt versterken dat verbaast me niets, maar inteelt neemt allemaal risico's met zich mee. En als een fokker bereid is die risicos te nemen, vind ik dat dus geen goede fokker, ook al zegt ie zelf van wel![]()
Dan mag ie wel hondjes op zn naam hebben staan die wedstrijdjes winnen, maar de negatieve gevolgen zijn een stuk minder zichtbaar.
Inteelt hoeft niet per definitie fout te zijn hoor anders zouden alle honden, katten , paarden , nutvee kapot neer moeten vallen van ellende.Alles heeft een basis van inteelt , je moet het niet te ver doorvoeren .Paisley schreef:Dus de fokker heeft je overtuigd. Op basis van welke argumenten?Sassy schreef:....tot ik er met heel ervaren mensen binnen de border collie werklijn wereld over gesproken heb.
Die zeiden dat is een weloverwogen keuze van een heel goede fokker geweest, die zeker weet wat ie doet, en waarom. Dit is een heel goed gefokte hond.
Want dat je een goede hond uit inteelt kunt fokken of dat je werkeigenschappen kunt versterken dat verbaast me niets, maar inteelt neemt allemaal risico's met zich mee. En als een fokker bereid is die risicos te nemen, vind ik dat dus geen goede fokker, ook al zegt ie zelf van wel![]()
Dan mag ie wel hondjes op zn naam hebben staan die wedstrijdjes winnen, maar de negatieve gevolgen zijn een stuk minder zichtbaar.
Ik heb persoonlijk nooit gemerkt dat een bastaard voedselallergie had. Dus het verbaasd me. Wat zijn lookalikes? Honden zonder stamboom die ras zouden zijn? Broodfok? Want dat is natuurlijk heel erge inteelt vaak. En wat zijn bastaarden? Boomers? Want dat is ook vaak inteelt. Maar je kan gelijk hebben. Ikzelf ken rassen als de Duitse herder en bv staffordshire bullterrier als extreem allergie gevoelig. Persoonlijk nog nooit een allergische bastaard gezienDomor schreef:Voedselallergie zie ik ook ontzettend veel bij lookalikes, kruisingen en bastaards. Hoewel ik het absoluut eens ben dat je met inteelt het immuunsysteem verzwakt, is voedselallergie niet direct het eerste voorbeeld wat ik daarvoor zou nemen.
Ja en zo'n westy met een bastaard kruisen geeft gelijk gezonde pups.Nanna schreef:Hoe kan het dan dat bepaalde rassen, ik noem een Stafford of Westie, zo giga gevoelig zijn op dat gebied. Daar wordt wat afgekrabbeld en gebeten...sirene schreef:Het is een feit dat inteelt zorgt voor minder genenvariatie hierdoor minder weerstand/immuniteit maar het is zeker niet de enige of de hoofdoorzaak van allergieën en huidproblemen. Kijk eens hoeveel mensen er allergieën hebben voor normale en gezonde stoffen. Daar wordt (normaal gesproken) ook niet ingeteeld.De meeste Westies die ik zie zijn dan ook niet sneeuwwit maar meer roze van al dat gelik.
Idd met name dan de staff komt als eerste bij me op qua allergien. Hier nog nooit gehad (**klopt af**) niet bij mn stamboommechels en stamboomdobers, niet bij mn lookalike en niet bij mn kruisingen.laeken schreef:Ik heb persoonlijk nooit gemerkt dat een bastaard voedselallergie had. Dus het verbaasd me. Wat zijn lookalikes? Honden zonder stamboom die ras zouden zijn? Broodfok? Want dat is natuurlijk heel erge inteelt vaak. En wat zijn bastaarden? Boomers? Want dat is ook vaak inteelt. Maar je kan gelijk hebben. Ikzelf ken rassen als de Duitse herder en bv staffordshire bullterrier als extreem allergie gevoelig. Persoonlijk nog nooit een allergische bastaard gezienDomor schreef:Voedselallergie zie ik ook ontzettend veel bij lookalikes, kruisingen en bastaards. Hoewel ik het absoluut eens ben dat je met inteelt het immuunsysteem verzwakt, is voedselallergie niet direct het eerste voorbeeld wat ik daarvoor zou nemen.
Maar een van jouw stamboom honden reageerde toch heel hevig op ontwormd worden? Niet dat ik zeg dat dat met ras of stamboom te maken heeft maar het kan wel. Kijk maar eens hoeveel rashonden allergisch reageren op bepaalde narcosemiddelen. En wat Nanna zeg, westies krabben en likken bijna allemaal. Net zoals staffies die ook uitermate allergie gevoelig zijn. Blijkbaar zit dat in het ras en blijkbaar stammen dus alle hondjes van een bepaalde lijn waarin die issues spelen. Want rashonden zijn veel meer inteelt dan wij denken. Doe je een dekking dan kijkt men naar de recente stamboom. Die zegt niks aangezien elke boxer op de wereld van 1 reu af stamt. Het is dus allemaal inteelt hoe je ook fokt.malinois schreef:Idd met name dan de staff komt als eerste bij me op qua allergien. Hier nog nooit gehad (**klopt af**) niet bij mn stamboommechels en stamboomdobers, niet bij mn lookalike en niet bij mn kruisingen.laeken schreef:Ik heb persoonlijk nooit gemerkt dat een bastaard voedselallergie had. Dus het verbaasd me. Wat zijn lookalikes? Honden zonder stamboom die ras zouden zijn? Broodfok? Want dat is natuurlijk heel erge inteelt vaak. En wat zijn bastaarden? Boomers? Want dat is ook vaak inteelt. Maar je kan gelijk hebben. Ikzelf ken rassen als de Duitse herder en bv staffordshire bullterrier als extreem allergie gevoelig. Persoonlijk nog nooit een allergische bastaard gezienDomor schreef:Voedselallergie zie ik ook ontzettend veel bij lookalikes, kruisingen en bastaards. Hoewel ik het absoluut eens ben dat je met inteelt het immuunsysteem verzwakt, is voedselallergie niet direct het eerste voorbeeld wat ik daarvoor zou nemen.
Nou ja, hij heeft t in zn bloed gekregen en is dus als t ware vergiftigd.laeken schreef:Maar een van jouw stamboom honden reageerde toch heel hevig op ontwormd worden? Niet dat ik zeg dat dat met ras of stamboom te maken heeft maar het kan wel. Kijk maar eens hoeveel rashonden allergisch reageren op bepaalde narcosemiddelen. En wat Nanna zeg, westies krabben en likken bijna allemaal. Net zoals staffies die ook uitermate allergie gevoelig zijn. Blijkbaar zit dat in het ras en blijkbaar stammen dus alle hondjes van een bepaalde lijn waarin die issues spelen. Want rashonden zijn veel meer inteelt dan wij denken. Doe je een dekking dan kijkt men naar de recente stamboom. Die zegt niks aangezien elke boxer op de wereld van 1 reu af stamt. Het is dus allemaal inteelt hoe je ook fokt.malinois schreef:Idd met name dan de staff komt als eerste bij me op qua allergien. Hier nog nooit gehad (**klopt af**) niet bij mn stamboommechels en stamboomdobers, niet bij mn lookalike en niet bij mn kruisingen.laeken schreef:Ik heb persoonlijk nooit gemerkt dat een bastaard voedselallergie had. Dus het verbaasd me. Wat zijn lookalikes? Honden zonder stamboom die ras zouden zijn? Broodfok? Want dat is natuurlijk heel erge inteelt vaak. En wat zijn bastaarden? Boomers? Want dat is ook vaak inteelt. Maar je kan gelijk hebben. Ikzelf ken rassen als de Duitse herder en bv staffordshire bullterrier als extreem allergie gevoelig. Persoonlijk nog nooit een allergische bastaard gezienDomor schreef:Voedselallergie zie ik ook ontzettend veel bij lookalikes, kruisingen en bastaards. Hoewel ik het absoluut eens ben dat je met inteelt het immuunsysteem verzwakt, is voedselallergie niet direct het eerste voorbeeld wat ik daarvoor zou nemen.
Dat gebeurt pas na een aardig aantal generaties, want inteelt gaat namelijk een generatie of tien vrij vlekkeloos.Domor schreef:In de broodfok zie je relatief weinig inteelt. Er worden dieren tussen de verschillende sxhuren uitgewisseld en kruisingen (f2 of f1b wordt verkocht). Niet vanwege de gezondheid etc maar puur omdat inteeltdepressie zorgt voor een slechtere vruxhtbaarheid en minder pups per nest.
malinois schreef:Idd met name dan de staff komt als eerste bij me op qua allergien. Hier nog nooit gehad (**klopt af**) niet bij mn stamboommechels en stamboomdobers, niet bij mn lookalike en niet bij mn kruisingen.laeken schreef:Ik heb persoonlijk nooit gemerkt dat een bastaard voedselallergie had. Dus het verbaasd me. Wat zijn lookalikes? Honden zonder stamboom die ras zouden zijn? Broodfok? Want dat is natuurlijk heel erge inteelt vaak. En wat zijn bastaarden? Boomers? Want dat is ook vaak inteelt. Maar je kan gelijk hebben. Ikzelf ken rassen als de Duitse herder en bv staffordshire bullterrier als extreem allergie gevoelig. Persoonlijk nog nooit een allergische bastaard gezienDomor schreef:Voedselallergie zie ik ook ontzettend veel bij lookalikes, kruisingen en bastaards. Hoewel ik het absoluut eens ben dat je met inteelt het immuunsysteem verzwakt, is voedselallergie niet direct het eerste voorbeeld wat ik daarvoor zou nemen.
Dat kun je toch heel makkelijk nazoeken?laeken schreef:Ik ben er ook echt van overtuigd dat voedselallergie veel vaker voorkomt binnen rassen en nog veel vaker bij inteelt. Maar ik kan het niet hard maken.
Volgens mij is dit niet zo interessant. Inteelt zorgt voor veel homozygote genen. En daardoor zullen recessieve genen vaker tot expressie komen. Het gen moet in beginsel wel in de populatie aanwezig zijn en het kan dat het bij het ene ras niet voorkomt en in het andere wel, terwijl er misschien in beide rassen evenveel inteelt heeft plaatsgevonden.sirene schreef:Dat kun je toch heel makkelijk nazoeken?laeken schreef:Ik ben er ook echt van overtuigd dat voedselallergie veel vaker voorkomt binnen rassen en nog veel vaker bij inteelt. Maar ik kan het niet hard maken.
Hoe genetische divers zijn de hypergevoelige rassen zoals de Westie en de Stafford tov rassen die weinig gevoelig zijn voor alergieën?