Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Katootje haar rommelbuik

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

anniek16
Zeer actief
Mijn ras(sen): Epagneul Nain Continental Papillon - Vlinderhondje
Aantal honden: 2

Katootje haar rommelbuik

Ongelezen bericht door anniek16 »

Geen idee of ik dit nou onder medisch of voeding moest plaatsen, aangezien het wellicht voedingsgerelateerd is?
Ik kom er dus niet uit waar Katootje haar onrustige ochtenden met een borrelbuik/rommelbuik vandaan komen. Ze wordt dan eerder wakker en begint te piepen in haar bench (ze slapen in de bench op de slaapkamer), de manier waarop interpreteer ik als dat ze nodig moet plassen of moet poepen. Dan laat ik haar in de tuin (waar zij erg makkelijk alle behoeften doet :p) en doet ze een korte plas en gaat dan soms (50 /50) gras eten. Als we daarna een uur of anderhalf later uit gaan, poept ze en weet ik bijna zeker dat ik daarna haar broek kan wassen onder de douche vanwege een dunnere drol. Dan krijgen ze direct na de wandeling eten, wat ze normaliter gelijk opeet en daarna de bakjes ruim 5 minuten uitlikt, alleen op rommelbuik dagen wil ze niet eten.
Ik bewaar het dan voor haar en dan krijgt ze rond het middaguur nog een kans, vaak eet ze het dan met lange tanden toch op (je ziet haar denken, ik wil etennn maar ik voel me niet zo lekker :()
Een enkele keer komt het er later weer uit, maar vaak knapt ze na het eten snel op en is ze terug haar eigen zelf.
En ohja, nog 's ochtends voor we uit gaan gaat ze ook gericht op zoek naar draadjes of pluisjes om aan te knagen. Zo heb ik op de slaapkamer een handdoek hangen met losse draadjes, zodra ze uit de bench is sprint ze er heen en begint ze eraan te knagen.

En, het meest opvallende is dus dat ze dan een borrel of rommelbuik heeft. Werkende darmen of lege maag, ik kan het dus niet helemaal plaatsen. Maar ik denk dat het wellicht met de etenstijden te maken kan hebben? Maar of ik dan een groter of kleiner interval moet proberen? Ik weet het niet.

Dus wellicht zijn hier mensen die het herkennen en mij wellicht tips kunnen geven?

Ze krijgen 's ochtends rond 8h half 9 hun eerste portie kvv, soms aangevuld met leftovers van groente. Dan rond het middaguur een snack, tussendoor wat kleine snoepjes en rond 18 a 19h nog een portie kvv met of zonder groente aanvulling.

Alvast dank voor het meedenken!
~Anniek
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Re: Katootje haar rommelbuik

Ongelezen bericht door veertje »

Finn heeft ook wel eens een rommelbuik. Vaak is het een lege maag en als ik dan te lang wacht met eten geven, dan wordt hij er misselijk van en wil ook gras eten. Heb dat zelf ook wel eens 's ochtends, dan heb ik honger maar te lui om uit bed te komen en daarna voel ik me eigenlijk meer misselijk en heb minder trek in eten ondanks dat mijn maag rommelt.
Voor Finn heb ik daarom een bakje met frolic naast mijn bed. Als ik merk dat zijn buik rommelt of hij wat onrustig is, geef ik hem wat frolic (of wat anders) en dan houdt het zijn maag rustig. Ik gebruik een snack als frolic, omdat hij dat wel wil eten. Zijn gewone brokken wil hij dan niet.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Hier ook rommelbuiken, bij Diem. Het komt door een (te) lege maag. Het gras/pluisjes eten is omdat ze hartstikke misselijk zijn.
Zaak is het te voorkomen. 's Avonds zo laat mogelijk eten geven en/of nog een snack voor het slapen gaan. Langzaam verterend spul is het beste. Met name botwerk verteert langzaam meen ik. Geef je een kvv met bot? Daarnaast geef ik zelf gelijk met opstaan eten zodat er geen gras gegeten wordt op lege maag. Ik heb het idee dat dat het probleem alleen maar groter maakt.
Afbeelding
anniek16
Zeer actief

veertje schreef:Finn heeft ook wel eens een rommelbuik. Vaak is het een lege maag en als ik dan te lang wacht met eten geven, dan wordt hij er misselijk van en wil ook gras eten. Heb dat zelf ook wel eens 's ochtends, dan heb ik honger maar te lui om uit bed te komen en daarna voel ik me eigenlijk meer misselijk en heb minder trek in eten ondanks dat mijn maag rommelt.
Voor Finn heb ik daarom een bakje met frolic naast mijn bed. Als ik merk dat zijn buik rommelt of hij wat onrustig is, geef ik hem wat frolic (of wat anders) en dan houdt het zijn maag rustig. Ik gebruik een snack als frolic, omdat hij dat wel wil eten. Zijn gewone brokken wil hij dan niet.
Ze is dus niet de enige, ik vind het zo zielig :ugh: ze voelt zich duidelijk niet lekker dan.
Dank voor de tip, ik zal er dan nog even goed over nadenken wat voor snoep ik dan naast mijn bed ga zetten, er is voor haar namelijk haast niks lekkerder dan haar KVV.
Het gevoel van misselijkheid ken ik inderdaad zelf ook en dan weet ik dat ik juist wél moet gaan eten ipv niet, wat mijn maag mij probeert wijs te maken.
~Anniek
anniek16
Zeer actief

pioenroos schreef:Hier ook rommelbuiken, bij Diem. Het komt door een (te) lege maag. Het gras/pluisjes eten is omdat ze hartstikke misselijk zijn.
Zaak is het te voorkomen. 's Avonds zo laat mogelijk eten geven en/of nog een snack voor het slapen gaan. Langzaam verterend spul is het beste. Met name botwerk verteert langzaam meen ik. Geef je een kvv met bot? Daarnaast geef ik zelf gelijk met opstaan eten zodat er geen gras gegeten wordt op lege maag. Ik heb het idee dat dat het probleem alleen maar groter maakt.
Oke, later eten is dus een optie ('s avonds dan). Ik zit even te denken wat voor botwerk ik haar voor het slapen gaan nog zou kunnen geven, ze is klein dus een kippennek o.i.d. staat gelijk aan een gehele maaltijd :p
Ze krijgen ongeveer een half uur na het opstaan eten, ik geef het KVV namelijk pas wanneer de kou er lichtelijk vanaf is, dus daarvoor laat ik het eerst minimaal een half uur bij kamertemperatuur staan.
Ik voer momenteel vaak smuldier (af en toe Rodi), dus compleet.
~Anniek
bettine
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door bettine »

Mijn hond had ook vaak 's ochtend een rommelbuik als hij smuldier had gegeten.
Bij andere KVV merken heeft hij dat niet, dus misschien is het een idee om een week alleen rodi te voeren en kijken of het daarmee over gaat. Bij mijn hond gaat rodi wel goed.
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Misschien kan je een snack vinden die ze nog in de avond kunnen krijgen? Een gedroogd hazenoortje ofzo?
Ik heb zelf ook Yami worsten in huis, dat is redelijk gezond kantenklaar voedsel dat ik als beloning gebruik maar ook prima een keer als eten kan geven mocht het zo uitkomen. Zoiets is misschien ook een idee?

Jura heeft 's ochtends een rommelende maag als ze Metacam gebruikt. Ze is dan inderdaad misselijk en gaat gras eten.
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

mmm.... een van onze honden rommelt de hele dag niet niet totdat je `s avonds voor slapen gaan laatste snackje geeft en dàn begint ze te rommelen.

Is dan toch geen lege maag lijkt me? ik gooide het altijd op iets te actieve spijsvertering ;-)
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

rietje had het en vixen heeft het ook.
riet kreeg voor het slapen gaan 2 geroosterde boterhammen met een lik paté en vixen krijgt voor we gaan slapen nog een beetje kvv wat ik van haar dagelijkse portie afhaal.
ik gaf/geef zowel riet als vix meteen na het opstaan ook wat voer, dat ik -alweer- van de dagelijkse portie afhaal.
op die manier kon/kan ik het borrelen van buiken en de misselijkheid 's morgens goed in de hand houden.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
anniek16
Zeer actief

Dank voor alle ervaringen en tips, de afgelopen 2 ochtenden zijn zonder rommelbuik geweest :cheer:
Ik heb de avondmaaltijd iets verschoven naar een uur of 20h en daarnaast heb ik een brokjespot naast mijn bed staan met een soort van frolicbrokjes daarvan krijgen ze voor het slapen allebei 2 en 's ochtends wanneer ik wakker wordt ook allebei 2. (Nowah profiteert mooi mee :p)
Tot nu toe gaat het dus goed, hopelijk blijft dat zo!
~Anniek
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Hier ook rommelbuiken, maar dan wel als symptoom van chronische enteritis. Misschien goed om daar eens naar te laten kijken? Jorla krijgt meerder keren per dag te eten en inderdaad nog iets voor het slapen gaan, dat helpt wel.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”