Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Onze paardjes
Moderator: moderatorteam
- Yara
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
- Aantal honden: 2
Re: Onze paardjes
Ik vind het ook sneu die veulentjes die bij hun moeder vandaan worden gehaald en dan in een wagen gestopt met nog een heleboel andere jonge veulens. Dan mogen ze de hele dag op de markt staan en vervolgens kunnen ze aansluitend nog een hele reis naar Italie doen om dan de kogel te krijgen. Ik begrijp ook niks van die "fokkers". Wat voor lol is daar nu aan? Echt triest. Vriendin van mij heeft een opvang voor verwaarloosde paarden en andere dieren. Die heeft inmiddels al 30 shetlanders en mini's rondlopen die in beslag genomen zijn. En maar door fokken allemaal met die beestjes.
Zorgboerderijen zijn wel een leuk idee. Maar vaak ontbreekt het aan kennis en de juiste verzorging voor de dieren. Die zijn daar dan ook weer de dupe van.
Zorgboerderijen zijn wel een leuk idee. Maar vaak ontbreekt het aan kennis en de juiste verzorging voor de dieren. Die zijn daar dan ook weer de dupe van.

- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- Aantal honden: 3
- dagmar88
- Zeer actief
Jawel, op dat kleinste shetje. Kan ze met d'r benen er naast fred flintstonen.Hilde schreef:Deugenietje, op die pony ga jij toch niet rijden?
- -Lilo-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
- Aantal honden: 1
dagmar88 schreef:Jawel, op dat kleinste shetje. Kan ze met d'r benen er naast fred flintstonen.Hilde schreef:Deugenietje, op die pony ga jij toch niet rijden?
- Hilde
- Zeer actief
Ze heeft het erover dat ze op die fjord gaan rijden dus volgens mij is mijn vraag helemaal niet zo vreemddagmar88 schreef:Jawel, op dat kleinste shetje. Kan ze met d'r benen er naast fred flintstonen.Hilde schreef:Deugenietje, op die pony ga jij toch niet rijden?

- deugenietje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler en witte dwerg schnauzer
Ik ga op die fjord rijden.
-
Ikke93
- Zeer actief
Weet je dat zeker? Hoelang staat de fjord nu al stil?deugenietje schreef:Ik ga op die fjord rijden.
Hou je wel voldoende rekening met je eigen grootte en wat de pony aankan?
-
Manuma
- Zeer actief
Een (Shetlander)veulen levert echt geen drol op hoor. Dat weegt echt totaal niet op tegen de kosten van de dracht, geboorte en de maanden daarna. Er zijn maar weinig veulens waar je echt winst op maakt en die worden niet door zorgboerderijen gefoktKells schreef: Kennelijk moet dat om de hobby te bekostigen. Elk jaar een veulen levert weer een paar centen op. Doe je hetzelfde met je hond, dan wordt je vrij snel aan de schandpaal genageld.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Een fjord is geen iel gevalletje hoor die gelijk 4 poten breekt .Ikke93 schreef:Weet je dat zeker? Hoelang staat de fjord nu al stil?deugenietje schreef:Ik ga op die fjord rijden.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
80564M
deugenietje schreef:Ik ga op die fjord rijden.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Geloof niet dat Steed het leuk gaat vinden.Nanna schreef:Ik heb met het oog op mijn kont mijn steed al uitgezocht![]()
Als ik op een ponnie moet gaan zitten krijgen we dit
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
Ikke93
- Zeer actief
dat uiteraard niet, maar als je aan de zwaardere kant bent vind ik wel dat je erg goed moet kunnen meebewegen met het paard en ik vraag me af of deugenietje daar toe in staat is..bouvierpoedel schreef:Een fjord is geen iel gevalletje hoor die gelijk 4 poten breekt .Ikke93 schreef:Weet je dat zeker? Hoelang staat de fjord nu al stil?deugenietje schreef:Ik ga op die fjord rijden.
Totaal niet bedoeld als belediging deugenietje en ik hoop ook echt waar dat je het niet zo gaat opvatten, maar volgens mij ben jij wel wat zwaarder gebouwd dus zou je al goed moeten kunnen rijden om dit ook voor het paard haalbaar te maken.
- deugenietje
- Zeer actief
Ik heb dus gevraagd of ik er ook op kon, ze zei dat kon wel, maar alleen stappen. EN er wordt altijd met een opstapje opgestapt. En fjorden zijn sterkte paarden enzo.
-
80564M
Ja. Enzo....deugenietje schreef:Ik heb dus gevraagd of ik er ook op kon, ze zei dat kon wel, maar alleen stappen. EN er wordt altijd met een opstapje opgestapt. En fjorden zijn sterkte paarden enzo.
Heb je dat gevraagd aan dezelfde begeleiders die ook geen aandacht aan de Shetjes konden schenken.
Serieus Sabine. Je gewicht! Ik moest vandaag een pakketje sjouwen dat de helft van mijn eigen gewicht was (het woog 26,5 kilo). En ja, ik had dat best gered hoor, maar het is wel zwaar. Ik was blij dat er een man open deed en hij het pakje zelf uit de auto haalde.
Je moet er niet op gaan rijden hoor. Hoe zou jij het vinden als je een rondje bos moest lopen met de Fjord op je rug?
- Hilde
- Zeer actief
Nee, dat kan niet Sabinedeugenietje schreef:Ik heb dus gevraagd of ik er ook op kon, ze zei dat kon wel, maar alleen stappen. EN er wordt altijd met een opstapje opgestapt. En fjorden zijn sterkte paarden enzo.

-
Ikke93
- Zeer actief
hier ben ik het helemaal mee eens..Hilde schreef:Nee, dat kan niet Sabinedeugenietje schreef:Ik heb dus gevraagd of ik er ook op kon, ze zei dat kon wel, maar alleen stappen. EN er wordt altijd met een opstapje opgestapt. En fjorden zijn sterkte paarden enzo.Ik ben ook gestopt met rijden omdat ik het gewichtstechnisch niet meer vond kunnen en ik reed flinke boerenknollen van 1.75
Zie het als extra motivatie om af te vallen? Want daar ben je toch ook goed mee bezig? Het is ook voor een fjord echt veel om mee te tillen. Boven de 90 kilo hoor je eigenlijk gewoon niet meer op een paard imo...
- Cinnepin
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): boerenfox en border collie
Ik zie hier discussie van gewicht?
Ik heb een fjord gehad ( best een kleine ) en daar kwam iemand boven de 80 kilo niet op.
Het zijn sterke dieren, dat klopt. Maar dat is vooral de trek kracht en niet de draag kracht.
Ik weeg nu ongeveer 60 kilo met een haflinger onder mijn kont.
Ik vind dat eigenlijk zwaar zat. Met de fjord woog ik iets van 50.
Dus ben het er mee eens....als je (te ) zwaar weegt, stap in het belang van het dier niet op. Ook een paard heeft maar 1 rug!
Ik heb een fjord gehad ( best een kleine ) en daar kwam iemand boven de 80 kilo niet op.
Het zijn sterke dieren, dat klopt. Maar dat is vooral de trek kracht en niet de draag kracht.
Ik weeg nu ongeveer 60 kilo met een haflinger onder mijn kont.
Ik vind dat eigenlijk zwaar zat. Met de fjord woog ik iets van 50.
Dus ben het er mee eens....als je (te ) zwaar weegt, stap in het belang van het dier niet op. Ook een paard heeft maar 1 rug!

- deugenietje
- Zeer actief
Het afvallen wil niet echt. Kom langzaamaan weer wat aan.
Ik kijk wel of ik ga rijden of niet.
- Cinnepin
- Zeer actief
- Hilde
- Zeer actief
Komop Sabine, je wil zo graag rijden en leuke dingen doen, maar je gewicht zit je in de weg. Ik weet hoe moeilijk het is, echt. Maar besef je dat jij de enige bent die wat aan je gewicht kan doen. Het gaat nooit vanzelf.deugenietje schreef:Het afvallen wil niet echt. Kom langzaamaan weer wat aan.

-
80564M
Nee, dat mag je niet. Ze is te zwaar voor een Fjord om te dragen.Cinnepin schreef:mag ik zo brutaal zijn en vragen wat je weegt dan?
Snotneus!
- Cinnepin
- Zeer actief
Marion. schreef:Nee, dat mag je niet. Ze is te zwaar voor een Fjord om te dragen.Cinnepin schreef:mag ik zo brutaal zijn en vragen wat je weegt dan?
Snotneus!
Typisch dat jij antwoord geeft terwijl de vraag niet aan jou gesteld is!

-
Ikke93
- Zeer actief
Zie het als een extra motivatie om toch ooit op Rayza te kunnen gaan rijden!!Hilde schreef:Komop Sabine, je wil zo graag rijden en leuke dingen doen, maar je gewicht zit je in de weg. Ik weet hoe moeilijk het is, echt. Maar besef je dat jij de enige bent die wat aan je gewicht kan doen. Het gaat nooit vanzelf.deugenietje schreef:Het afvallen wil niet echt. Kom langzaamaan weer wat aan.
Tot die tijd kun je lekker veel met haar wandelen en eventueel grondwerk doen zodat je een goede band met haar opbouwt! Dat lijkt me voor jullie allebei leuk!
- Cinnepin
- Zeer actief
Dit is een heel goed idee!Ikke93 schreef:Zie het als een extra motivatie om toch ooit op Rayza te kunnen gaan rijden!!Hilde schreef:Komop Sabine, je wil zo graag rijden en leuke dingen doen, maar je gewicht zit je in de weg. Ik weet hoe moeilijk het is, echt. Maar besef je dat jij de enige bent die wat aan je gewicht kan doen. Het gaat nooit vanzelf.deugenietje schreef:Het afvallen wil niet echt. Kom langzaamaan weer wat aan.
Tot die tijd kun je lekker veel met haar wandelen en eventueel grondwerk doen zodat je een goede band met haar opbouwt! Dat lijkt me voor jullie allebei leuk!

- deugenietje
- Zeer actief
Ik ben 110 kilo.
Over het gewicht en wel of niet rijden. Heb nu wel genoeg commentaar gehad. En ga niet rijden. Dus discussie gesloten.
Over het gewicht en wel of niet rijden. Heb nu wel genoeg commentaar gehad. En ga niet rijden. Dus discussie gesloten.
- Cinnepin
- Zeer actief
Goed dat je niet gaat rijden! Want een fjord kan dit niet dragen.
Maar zoals aan gegeven kan je lekker gaan grondwerken. Ook kan je lekker gaan wandelen met hem?
Maar zoals aan gegeven kan je lekker gaan grondwerken. Ook kan je lekker gaan wandelen met hem?

- deugenietje
- Zeer actief
Ik zal met de begeleidster overleggen.
En het is een haar.
En het is een haar.
- Hakuna Matata
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Als je een goede fokhengst of merrie hebt dan kan je er geld mee gaan verdienen.Kells schreef:Helaas is dat waar. Ik snap die paardenmensen niet zo. Waarom moet er zo nodig gefokt worden? De meeste hengsten gaan via de paardenhandelaar naar de slager.laeken schreef:Helaas is het eindstation van deze paarden vrijwel altijd de slager. Pennymeisjes gaan geen 300 euro per maand aan stalkosten betalen voor een kam en wandelpony. Dan komt er een dure pony met potentie. Ik heb laatst een programma gezien op de Duitser en daarin ging gewoon een hele vracht prachtige jaarlingen naar de slager. Fjorden, haflingers, niet zo'n mooi getekende tinkers, heel veel shetlanders etc. Gewoon mooie jonge paarden. Allemaal voor de lol gefokt, naar de veiling en daarna naar de worstenmaker. Paarden zijn veel te duur om als lolletje erbij te nemen helaas.Nanna schreef:Waarom zijn die beesten daar dan eigenlijk? Ik lees ook alleen maar kan niet, mag niet en wil niet. Ruim dan die hele paardenbende maar op.
Zat Pennymeisjes die er dólblij mee zouden zijn en er de hele dag aan zitten te frotten.
En over die Pennymeisjes.
Als zo'n paard niet meer aan de eisen voldoet wordt ie ingeruild voor een nieuwe, is heel normaal .
Een gezinslid vindt dat heel raar, en zij had 7 jaar paard gereden.
Maar er wordt gekeken naar het geld en wat zo'n paard kan opleveren.
Zit er eigenlijk verschil in de agrarische wereld en ee paardenwereld of hoort dat bij elkaar?
-
Ikke93
- Zeer actief
Ik zou het met je eens kunnen zijn als het hier ging over een paard met een goede conditie en mooie bespiering, maar als ik het goed begrijp dat Rayza al een behoorlijke tijd in de box of in de paddock.. Hoogstwaarschijnlijk is de bespiering op het moment dus redelijk ver te zoeken. Om er dan met wat overgewicht op te gaan zitten vind ik niet eerlijk tegenover het paard.Cleva schreef:
Jawel. Dat kan wel.
Ik vind het heel goed dat mensen zich bewust zijn van het feit dat een paard je draagt en dat er grenzen zijn aan wat er kan maar tien minuten stappen kan best.
Langer als je het zorgvuldig opbouwt.
Als dat betekent dat er iemand geïnteresseerd wordt in het dier en er meer mee gaat doen is dat een prima keuze.
Je moet de theorie van de diervriendelijkheid niet belangrijker maken dan de praktijk ervan.
Als het nodig is dat het dier fysieke inspanning levert om überhaupt uit de box gehaald te worden dan is dat prima.
Ik zie veel liever een moeie fjord in een box dan een fjord die er een dag niet uit geweest is.
Voor deug is het ook heel erg heilzaam om te rijden en er zijn nu eenmaal geen shires beschikbaar.
Ik vind het echt stom om meteen te roepen dat het slecht is. Dat is niet zo. Voor beide partijen niet.
Sabine is misschien eigenlijk iets te zwaar (net als ik) maar in dit scenario komen zowel sabine als de fjord tot wat broodnodige sport toe.
Dat overstijgt het alternatief in grote zin.
Niets doen is erger dan te veel doen.
Deug, je mag rustig op die fjord klimmen en leren rijden.
Niet te lang en niet te vaak maar als je het wil moet je het gewoon doen, hoor!
Je zin over diervriendelijkheid vind ik ook apart, tuurlijk vind ik ook het welzijn van sabine in dit geval heel erg meetellen. Maar er zijn genoeg alternatieven, dus waarom dan persee er op kruipen?
Ik denk zelfs dat longeren, misschien zelfs een kunstje leren heilzamer kan zijn dan er 10 minuten op rond stappen omdat je dan echt bezig bent met het paard, er echt interactie mee hebt!
- Yara
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Voor een fjord is 110 kilo echt teveel, zelfs voor een paar rondjes stappen. Ik vind zelf dat het al gauw kan maar een fjord is maar een pony en wel sterk maar dit is gewoon een beetje teveel. Ik zou maximaal 80 kilo voor een fjord aanhouden. Maar longeren of er gewoon lekker mee te wandelen is ook leuk en dan krijgen jullie beide beweging. En borstelen en lekker troetelen is toch ook leuk? Doen jullie dat nu wel met de paarden?