Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Niet (goed) kunnen zwemmen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Aantal honden: 1
Contacteer:

Niet (goed) kunnen zwemmen

Ongelezen bericht door wolvster »

Murdock kan niet goed zwemmen. :U:
Zodra hij grond onder de poten verliest bewegen alleen zijn voorpoten nog maar en spettert hij maar wat rond.
Hij komt dan nauwelijks vooruit, zijn achterhand zinkt en gaat regelmatig kopje onder.
Ik sta elke keer doodsangsten uit als hij een balletje probeert te apporteren die iets te ver in het water is gegooid.
Hij duwt het balletje met zijn voorpoten ook steeds verder weg in een poging hem te pakken.

Komt hij er vanzelf een keer achter dat zijn achterpoten ook mee moeten doen?
Kan ik hem hierbij helpen?

Ik dacht zelf om, als het wat warmer is, met hem het water in te gaan en zijn achterhand omhoog te houden. Is dat een goed idee, of zijn er betere ideeën?

Graag hoor ik van jullie, want hij vindt het water helemaal te gek, maar ik ben bang dat hij een keer verzuipt... :schrik:
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Re: Niet (goed) kunnen zwemmen

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Ik heb er hier ook een die niet kan zwemmen, heb ooit een workshop waterwerk gedaan met een andere hond en zo kwam het ter sprake dat ik een hond had die niet kan zwemmen. Ze slaat dr voor poten zo hoog boven water dat de achterhand gaat zakken en verticaal gaat zakken. Die mensen van waterwerk gingen met haar het water in en hielden haar achterhand net zolang vast dat ze de voorpoten niet meer bovenwater sloeg. EN toen lieten ze haar los, maar zodra ze weer de poten boven water sloeg werd ze gelijk weer vastgehouden en wachten weer dat de voorpoten weer onder water was. Op die manier lukte haar steeds langer te zwemmen zonder dat ze verticaal ging. Alleen een beetje jammer dat ik dit elk seizoen dat zelf weer moet oefenen met dr want ze valt steeds weer in de oude patroon.
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

zwemvest aandoen
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Mijn eerste hond snapte dat ook niet en idd mee gegaan het water in en bewust laten worden van zijn achterhand.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik heb dat nog nooit gezien eigenlijk... de laatste 2 pups hadden bij de fokker al gezwommen en wist dus dat ze t konden. Maar ik let er wel op zeker dan de eerste keer hier. Ik denk dat je daar wel iets aan moet leren want schijnbaar gaat dat niet vanzelf.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
mito
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door mito »

Bij Barra ging dat ook zo, die vergat dat ze achterpoten had. Ik ben toen het warm weer was een paar keer mee gegaan en inderdaad een hand onder de buik, dan deden die achterpoten het wel. Zo ging het steeds beter en nu zwem ze best goed, niet heel snel maar wel netjes met alle pootjes ;)
(Al keek ze wel een beetje beteuterd toen ze pas naar een dummy zwom en werd ingehaald door onze springer spaniel pup van 12 weken :mrgreen: )
Afbeelding
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Als het even kan zou ik inderdaad dan even samen het water in gaan en te ondersteunen. Ik heb het zelf jaren geleden met een pup gedaan. Jol hier zwemt ook zo belabberd, alleen maar met de voorpoten slaan, je denkt minstens dat ze een drenkeling in nood is als je dat ziet gaan.
Aki was ook al geoefend door de fokker, en mijn andere duo kon ook goed zwemmen.
Maar het is dat Jol nu over de tien jaar is en ze het verder prima vind en er ook wel komt, een andere jonge hond, indien nodig zou ik zelf wel begeleiden in het water en dan ook de buik ondersteuning geven om voor en achterpoten te laten meewerken tijdens het zwemmen.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik heb Elco in het begin ook ondersteund. Hij was ook zo'n voorpoten-mepperd. Al snel had hij het zwemmen met vier poten door. En tegenwoordig wil hij zelfs nog wel een sprong maken om sneller bij de bal te komen ;)
wolvster
Zeer actief
Contacteer:

Bedankt voor de reacties allemaal.
Ik ben blij dat er meer honden zijn die zo debiel slecht zwemmen :)

Ik ga hem bij wat mooier weer eens ondersteunen, ik zie dat dat bij een aantal mensen heeft geholpen :ok:
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Frolic schreef:Vriend heeft dat ook heel erg gehad. Ik heb hem zwaardere dummy's laten apporteren. Daarna kwam hij vanzelf wat dieper te liggen en ging het steeds beter.
Als hij een tijdje niet gezwommen heeft begint hij ook weer te slaan, maar dat is vaak van korte duur.
inderdaad, iets relatief zwaars in de bek wil weleens helpen ja. desnoods over laten zwemmen (dus met 2en, eentje geeft hem de dummy en de ander roept hem over oid. en anders idd samen het water in, al vinden mijn honden dat maar raar
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Ik heb het hier met wat overredingskracht gedaan. Naar een schoon meer gegaan, bal mee, bikini aan, hond onder de arm en gaan met die bagger. Het heeft me wat littekens op m'n rug gekost ( :mrgreen: ), maar ondertussen is ze niet meer weg te klappen uit het water.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

wolvster schreef:Bedankt voor de reacties allemaal.
Ik ben blij dat er meer honden zijn die zo debiel slecht zwemmen :)

Ik ga hem bij wat mooier weer eens ondersteunen, ik zie dat dat bij een aantal mensen heeft geholpen :ok:

Niko deed z'n kop steeds hoger om de spetters te ontwijken terwijl hij met z'n voorpoten bleef maaien :mann:
Het heeft láng geduurd, maar uiteindelijk is het kwartje toch vanzelf gevallen.
CillyNL
Actief

Ongelezen bericht door CillyNL »

Bobby kan geloof ik niet zwemmen. Hij gaat het water in, maar tot zijn buik. Ik kan niet met hem mee en heb geen idee waar ik met hem het water in zou kunnen. Honden zijn toegestaan op/bij recreatieplassen van 1 oktober tot 1 april, dus dat wordt hem ook niet.
Groetjes,

Cil
CillyNL
Actief

Ongelezen bericht door CillyNL »

Oh, de weide AA, dat ik daar zelf niet aan gedacht heb! Bedankt! Wacht ik wel eventjes tot het water wat warmer is.
Groetjes,

Cil
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Kay hebben we idd geholpen. Die is bijna 2 x vooraf verzopen. Heb nu wel een echte waterrat. Hondenzwembad kunnen ze je eventueel ook bij helpen.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Mister was ook een watertrappelaar, die heb ik geholpen door zelf mee te gaan het water in maar ik heb hem het eerste jaar (hij was toen wel twaalf jaar, geen pup dus) ook een (goedkoop) zwemvest aangedaan. Hij was zwak in de achterhand en kon die steun wel gebruiken, het gaf hem ook net wat meer vertrouwen (hij durfde namelijk niet verder dan waar hij kon staan en met vest ging dat wel). Het tweede jaar had hij het vest niet meer nodig, dus zelfs een oude rot kan het met een beetje hulp nog leren :ok: .
cindymaes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso

Ongelezen bericht door cindymaes »

Onze spike heeft nooit kunnen zwemmen, te korte pootjes voor zijn gewicht waarschijnlijk lijk. Was een Staffordshire Bull terrier. Hij heeft altijd met een zwemvest gezwommen.
Als hij het niet aan had, ging hij ook alleen daar waar hij kon staan.

Afbeelding
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

maart schreef:zwemvest aandoen
dit. Van die blauwe kinderblokjes had ik. Twee keer nodig gehad en toen kon hij het.
wolvster
Zeer actief
Contacteer:

Rosita Compagner schreef:
dit. Van die blauwe kinderblokjes had ik. Twee keer nodig gehad en toen kon hij het.
Goed idee zeg! Die blokjes! :D
cindymaes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso

Ongelezen bericht door cindymaes »

wolvster schreef:
Rosita Compagner schreef:
Goed idee zeg! Die blokjes! :D
Als je de foto aanklikt in mijn bericht zie je spike zijn zwemvest. Deze zijn speciaal voor honden.
Hebben ook een lus op de rug om ze terug omhoog te trekken.
Afbeelding
mariabel
Zeer actief
Mijn ras(sen): teckels , spaanse waterhond en chinese koningin

Ongelezen bericht door mariabel »

Min uitlaatteckel zwom met een bal in haar bek maar dan klokte het water naar binnen en haar achterhand was verticaal en zo is ze bijna 3 keer verdronken want ze liep letterlijk vol met water en zonk. Dus ik ben 3 keer in het water gesprongen en daarna kreeg ze ook zwemvest om .
Afbeelding
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Wij hebben een keer een dobermann gehad die dat ook deed. Eenmaal in het diepe hing hij verticaal en draaide alleen maar rondjes om zijn as. Dan kon je hem gerust gaan halen want hij hoorde of zag niks meer vanwege het gespetter.

Zwemvest aan en daarna aan een lange lijn gedaan(aan de halsband) en rustig over getrokken. Doordat je zachtjes trekt kantelen ze naar voren en gaan ze zwemmen. Het heeft een paar weken gekost, maar daarna viel het kwartje en kon hij zwemmen.

Hippo krijgt bij veel zwemmen een zwemvest aan(als we bijv gaan barbecueën aan het water en zelf ook gaan zwemmen). Die hangt heel diep in het water, alleen zijn kop steekt er bovenuit. Als hij moe wordt zakt hij steeds dieper. Voor geloof ik €15 op internet zo'n zwemvest gekocht en dan drijft hij beter. Ideaal ding, gebruik het al 5 jaar.
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Wij hebben ooit een hond gehad waarvan de achterhand zonk, die had heel erge HD.

De rest overleeft het allemaal in t water. :P
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”