Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welke kosten doorberekend sterilisatie?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Amaranthas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu
Aantal honden: 7
Contacteer:

Welke kosten doorberekend sterilisatie?

Ongelezen bericht door Amaranthas »

Ik had een vraagje en hoop dat iemand die kan beantwoorden.

Gister heb ik een teefje van 10 jaa moeten laten steriliseren omdat zij een beginnende baarmoeder ontsteking bleek te hebben.

Nu wil ik geen discussie maken van prijzen, een hond kost geld dat snap ik maar ik vraag me toch 1 ding af.
(ik ga dit ook bij de assistent vragen)

Ik betaal voor de sterilisatie 250 euro volgens de rekening (200 volgens hun website?)
Maar nu staan er daarnaast kosten op voor infuus ( Braunule Vasofix, Infuusstsyeem Baxter en Ringerlactaat pro.infusie)
En kosten voor wat ik denk hechtdraad ( Vicryl plus VSP12126E 2-0)

Ook kosten voor medicijnen en een biopt van een waarschijnlijk mamatumor die er nog een keer uitmoet.

Nu had ik dus een rekening van 389 ipv de krap 300 die de assistente eerst zei dat ze uit d'r hoofd dacht dat het was. Betalen snap ik maar ik dacht dat dingen als een infuus en hechtdraad of iets gewoon bij een operatie hoorde dus ik begrijp niet helemaal waarom hier apart voor betaald moet worden.
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Re: Welke kosten doorberekend sterilisatie?

Ongelezen bericht door kipo »

Dat is afhankelijk van hoe deze praktijk haar kostenstructuur heeft opgebouwd. De een kiest voor 1 totaalprijs, de ander betekent alle onderdelen apart. Dat laatste is het eerlijkst, je betaalt dan ook alleen wat er gedaan en gebruikt is, maar dat kan soms ongunstiger uitpakken.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Ik vind dat nogal een prijsverschil met wat de assistente zei en zou daar zeker naar vragen. Verder gaat het op gewicht (hoeveelheid narcose).
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Zo gaat dat hier ook (niet bij mijn DA trouwens) ..
Kunt mijn auto repareren? Jawel hoor, OK wat gaat dat kosten? uuuhhm, 100 Euro, OK doe maar....
Kom je de auto halen... ja dat is dan 300 Euro. 300? we hadden toch 100 afgesproken? jaaahaaa, maar het was heel moeilijk, mijn broer heeft ook nog geholpen die is heel goed, dus die moet ook wat geld hebben en toen begon het nog te regenen en ik heb ander werk moeten afzeggen enz enz. :denken: :oeps:
yukon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell
Teckel
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door yukon »

Kan ook zijn omdat ze bij baarmoeder verwijderen soms extra hechtmateriaal nodig hebben, en als ze beginnende baarmoederontsteking heeft ze misschien daarom infuus hebben gegeven. NIet bij iedere sterilisatie wordt bij iedere praktijk standaard een infuus gegeven.
Amaranthas
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Dat het duurder is snap ik. Je komt per slot niet voor een simpele castratie maar voor het verwijderen van een ontstoken baarmoeder.
Dat biopt vind ik raar. Is dat van tevoren met jou afgesproken? Want dat zou ik dus weigeren te betalen.
Ja daar weet ik van. De bedoeling was volgens de ene dierenarts daar dat ze angel zouden steriliseren en dan gelijk een bult zouden weghalen ter grootte van een druif net onder haar bovenste tepel rechts.
Toen ze eenmaal in de kliniek was gister belde een andere dierenarts en zei dat ze die bult nu niet weg gingen halen want dat zat te diep en kostte teveel tijd om dat nu samen met de sterilisatie te doen.
Een biopt was het beste want dan konden ze zien of het goed of kwaadaardig was en wisten ze hoeveel ze weg moesten halen als dat ding eruit moet.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Amaranthas schreef:
Nanna schreef:Dat het duurder is snap ik. Je komt per slot niet voor een simpele castratie maar voor het verwijderen van een ontstoken baarmoeder.
Dat biopt vind ik raar. Is dat van tevoren met jou afgesproken? Want dat zou ik dus weigeren te betalen.
Ja daar weet ik van. De bedoeling was volgens de ene dierenarts daar dat ze angel zouden steriliseren en dan gelijk een bult zouden weghalen ter grootte van een druif net onder haar bovenste tepel rechts.
Toen ze eenmaal in de kliniek was gister belde een andere dierenarts en zei dat ze die bult nu niet weg gingen halen want dat zat te diep en kostte teveel tijd om dat nu samen met de sterilisatie te doen.
Een biopt was het beste want dan konden ze zien of het goed of kwaadaardig was en wisten ze hoeveel ze weg moesten halen als dat ding eruit moet.
Vreemd zijn operatie's waarbij ze langer onder zeil moeten en dan zou een extra bultje weghalen een probleem zijn. Vind het dubbele van het bedrag van 200 wel heel erg veel.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

wauw, zo veel zeg. Ik betaalde voor mijn hond (ruim 35kg, ook beginnende ontstekenin en 9 jaar ) nog geen 200 euro..
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Logisch dat het meer kost, als er meer is gedaan en ook logisch dat als er extra materiaal nodig is, dit doorberekend wordt.
Wij rekenen ook gewoon af wat we hebben gebruikt bij een punctie oid. Je hebt een richtprijs/gemiddelde prijs, maar als je bv een andere bioptienaald nodig hebt of andere/extra medicatie, is het toch logisch dat het doorberekend wordt.
Er is met je overlegd of er dan die biopt genomen moest worden, dat is natuurlijk een extra handeling, waar ook weer extra materiaal en tijd voor nodig is, dat verschil snap ik wel
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik was voor Apple ook zoiets kwijt.
Het werk aan de tumor was prijs afhankelijk van de tijd dat ze nodig hadden.
Maar, bij mij had de assistente wel een goede inschatting gemaakt en was ik uiteindelijk iets goedkoper uit.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik was voor Apple ook zoiets kwijt.
Maar, bij mij had de assistente wel een goede inschatting gemaakt en was ik uiteindelijk iets goedkoper uit.
Amaranthas
Zeer actief
Contacteer:

De kosten voor die biopt snap ik wel, daarvan werd verteld dat deze 70 a 80 euro zou kosten en dat staat ook op de rekening.
Ik vond het alleen vreemd dat ik apart moest betalen voor een infuus die, nu ik gesproken heb met de assistente, blijkbaar niet standaard gegeven wordt maar daar ging ze nog naar vragen.
Over de extra kosten van het hechtdraad ging ze ook vragen want ook dat vond ik vreemd. Een hond groeit niet dicht vlak na de operatie gaf ik aan dus in mijn ogen hoort dat erbij.
Maar ook daar ging ze nog navraag doen.

Dat je moet betalen ok, maar ik weet dan wel graag waar alle extra kosten vandaan komen.
Zeker als het in mijn ogen belachelijke kosten zijn waar ze nu een beetje een handje van beginnen te krijgen.
bv 35 euro consult op de praktijk voor 15 minuten.( 45 voor 30 min) Maar ze kwam de dag ervoor aan huis voor Angel en dan betaal je 40 euro (ok begrijpelijk) + nog eens 10 euro voorrijkosten.
Kosten of niet maar daar word ik een beetje kriegelig van eigenlijk.
Afbeelding
Amaranthas
Zeer actief
Contacteer:

Apple schreef:Ik was voor Apple ook zoiets kwijt.

En de tumor zit er dus nog, ze hebben alleen de baarmoeder eruit gehaald want de tumor erbij was te intensief/kostte teveel tijd. Dus dat komt later nog :ugh:
Afbeelding
Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Judith »

En toch, toen Dana gesteriliseerd werd, was de prijs 200,-. Dana is langer gebleven (dubbele qua tijd), operatie ging niet heel denderend (hij is er 2x zo lang mee bezig geweest), geen oplosbare hechtingen, maar gewone, antibiotica en pijnstilling. En ik ben nog 3x terug gekomen met haar omdat ik twijfelde met de hechtingen. En toch bleef de prijs aan het eind gewoon 200,- en geen cent meer.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Amaranthas schreef:De kosten voor die biopt snap ik wel, daarvan werd verteld dat deze 70 a 80 euro zou kosten en dat staat ook op de rekening.
Ik vond het alleen vreemd dat ik apart moest betalen voor een infuus die, nu ik gesproken heb met de assistente, blijkbaar niet standaard gegeven wordt maar daar ging ze nog naar vragen.
Over de extra kosten van het hechtdraad ging ze ook vragen want ook dat vond ik vreemd. Een hond groeit niet dicht vlak na de operatie gaf ik aan dus in mijn ogen hoort dat erbij.
Maar ook daar ging ze nog navraag doen.

Dat je moet betalen ok, maar ik weet dan wel graag waar alle extra kosten vandaan komen.
Zeker als het in mijn ogen belachelijke kosten zijn waar ze nu een beetje een handje van beginnen te krijgen.
bv 35 euro consult op de praktijk voor 15 minuten.( 45 voor 30 min) Maar ze kwam de dag ervoor aan huis voor Angel en dan betaal je 40 euro (ok begrijpelijk) + nog eens 10 euro voorrijkosten.
Kosten of niet maar daar word ik een beetje kriegelig van eigenlijk.
Maar het is toch logisch dat je meer betaald voor bezoek aan huis en dat er voorrijkosten zijn. Voor niks gaat de zon op. Een bezoek aan huis kost meer tijd en ja, de wagen rijdt ook niet op lucht. De assistente heeft de kosten geschat, dus ja, dan kan het hoger of lager uitvallen. Ik vind het nog wel meevallen.
kipo
Zeer actief

Als de schatting 300 was, een biopt 70-80 en de rekening 389, zat de schatting er toch maar 9-19 naast of ben ik nou gek?
Amaranthas
Zeer actief
Contacteer:

kipo schreef:Als de schatting 300 was, een biopt 70-80 en de rekening 389, zat de schatting er toch maar 9-19 naast of ben ik nou gek?
Nee die 300 is sterilisatie + biopt + medicijnen.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

kipo schreef:Als de schatting 300 was, een biopt 70-80 en de rekening 389, zat de schatting er toch maar 9-19 naast of ben ik nou gek?

Dat denk ik dan dus ook.

Is het biopt met een naald genomen of is er een stukje weggesneden (wat gehecht moest worden)

Heb hier gewone sterilisaties laten doen dan is het een vaste prijs. Met BMO kan ik me voorstellen dat het duurder is.
Maar heb ook sterilisaties met extra laten doen. Bv bultje verwijderen. Dan staan extra kosten qua bv langer gas narcose, schone operatie doek, extra hechtdraad etc er inderdaad wel extra vermeld.
kipo
Zeer actief

Amaranthas schreef:
Nee die 300 is sterilisatie + biopt + medicijnen.
Dan denk ik dat degene die de schatting moest maken zich verrekend heeft, maar dan zou ik ook om tekst en uitleg vragen.
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Amaranthas schreef:

En de tumor zit er dus nog, ze hebben alleen de baarmoeder eruit gehaald want de tumor erbij was te intensief/kostte teveel tijd. Dus dat komt later nog :ugh:
Precies. Dit had natuurlijk in een moeite meegenomen kunnen worden. Maar liever een andere keer. Dan kunnen we je nog eens een poot uittrekken.
Ik hou niet van dat soort praktijken. Bovendien jaag je daar je klanten mee weg.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Neeltje

Wolfsblut schreef:
Amaranthas schreef:

Precies. Dit had natuurlijk in een moeite meegenomen kunnen worden. Maar liever een andere keer. Dan kunnen we je nog eens een poot uittrekken.
Ik hou niet van dat soort praktijken. Bovendien jaag je daar je klanten mee weg.
Jij weet waar de tumor zat? Lijkt me ook dat ze eerst willen weten of de tumor goed- of kwaadaardig is.
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Neeltje schreef:
Wolfsblut schreef:
Amaranthas schreef:

Jij weet waar de tumor zat? Lijkt me ook dat ze eerst willen weten of de tumor goed- of kwaadaardig is.
Dat geldt voor meerdere beroepen dat je niet altijd alles kunt inschatten. Zo ook in mijn beroep. Als ik een huis boktorvrij moet maken weet ik niet altijd precies hoeveel uren ik kwijt ben om vermolmd hout weg te kappen tot op het gezonde hout. Het kan 4 uur zijn maar even gemakkelijk 20 uur. Desondanks weet de klant van te voren wat de prijs is. Valt het mee, dan krijgt de klant ongevraagd enkele honderden Euro's terug. Valt het tegen dan betaalt hij de afgesproken prijs. Extra stoffilters, injectiepluggen, slijpschijven etc. worden niet doorberekend. Ook geen doorberekening van op spijkers kapot geslagen bijlen of houtbeitels. Ook nog die antieke kast met houtworm van oma? Zet maar erbij, ik ben nu toch hier. Service van de zaak. Dat levert klanten op.

Bij eerder genoemd voorbeeld had de DA ook naar de de eigenaar kunnen bellen nadat hij de tumor geconstateerd had. Goedaardig of kwaadaardig, bij mij was het dan tegen meerprijs verwijderen.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Wolfsblut schreef: Dat geldt voor meerdere beroepen dat je niet altijd alles kunt inschatten. Zo ook in mijn beroep. Als ik een huis boktorvrij moet maken weet ik niet altijd precies hoeveel uren ik kwijt ben om vermolmd hout weg te kappen tot op het gezonde hout.

:19: Schoenmaker blijf bij je leest.

Wie zegt dat het de beste optie voor de hond was om het in één moeite door te doen?
Amaranthas
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:
Wolfsblut schreef: Dat geldt voor meerdere beroepen dat je niet altijd alles kunt inschatten. Zo ook in mijn beroep. Als ik een huis boktorvrij moet maken weet ik niet altijd precies hoeveel uren ik kwijt ben om vermolmd hout weg te kappen tot op het gezonde hout.

:19: Schoenmaker blijf bij je leest.

Wie zegt dat het de beste optie voor de hond was om het in één moeite door te doen?

De ene dierenarts zei dat het gewoon kon, de ander zei van niet ivm tijdgebrek en het feit dat er veel weggehaald moest worden waarschijnlijk maar een biopt eerst was beter.
Tsja ik ben geen dierenarts dus wat nu het beste is voor mijn hond durf ik niet te zeggen.
Maandag bellen ze terug over mijn vragen wat betreft de rekening.

Of ik die bult weg laat halen zit ik over te twijfelen nu maar dat zie ik nog wel.
Afbeelding
cindymaes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso

Ongelezen bericht door cindymaes »

Ik heb voor Riva ( 45kg) 450,- moeten betalen. 350,- was de afgesproken prijs.
Toen ik daar aankwam woog de weegschaal haar 53 kg, ik heb meteen aangegeven dat dat niet klopte, dat ze altijd tussen de 43 en 45 kg woog. De assistente zou er een notitie van maken....
Ik heb haar om 8 uur gebracht en zou haar dan rond 14 uur weer kunnen komen halen. Maar ze belden mij dat ze tot
18 uur moest blijven. Ze was moeilijk uit de narcose gekomen. Mijn eerste gedachte was, misschien toch te veel narcosemateriaal gebruikt vanwege het feit dat ze dachten dat ze bijna 10kg zwaarder was..
Maar goed, toen ik haar dus ging halen moest ik ruim 100,- meer betalen.
Later zijn de hechtingen gaan ontsteken, heb ik ook weer gewoon consult + medicatie moete betalen. En vooral dit irriteerde mij enorm.
De medicijnen ok, maar ze kijken 2 min, boem volle prijs consult, dit hoort toch eigenlijk bij de nazorg...

Ik ben verder heel tevreden over d kliniek, ze hebben zeer veel expertise in huis, en zijn normaal ook niet duurder dan een andere dierenarts. Maar ik had veel liever gehad dat ze gezegd hadden dat de kosten tot 500,- zouden kunnen oplopen, dan ben je er in elk geval op voorbereid.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Toch lekker verdienen met een half uurtje tot een uur voor een sterilisatie/castratie.
Hond moet lang blijven zodat het nog wat werk lijkt terwijl er meestal op een ochtend wat staan voor de lopende band.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Neeltje

bouvierpoedel schreef:Toch lekker verdienen met een half uurtje tot een uur voor een sterilisatie/castratie.
Hond moet lang blijven zodat het nog wat werk lijkt terwijl er meestal op een ochtend wat staan voor de lopende band.
Het was een BMO Kees, geen standaard castratie. En ja, een DA werkt niet voor 'n tientje per uur.
Amaranthas
Zeer actief
Contacteer:

Zit daar verschil in dan? baarmoeder eruit is baarmoeder eruit toch? Of denk ik te makkelijk.
Afbeelding
Sanner
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sanner »

Amaranthas schreef:Zit daar verschil in dan? baarmoeder eruit is baarmoeder eruit toch? Of denk ik te makkelijk.
Bij een gewone sterilisatie (eigenlijk castratie) wordt de baarmoeder niet verwijderd. Bij een heftige bmo is de baarmoeder een zak vol pus ik kan me voorstellen dat dat de operatie lastiger maakt.

Ik was voor Jamie van 2,2 kg ook al 300€ kwijt voor de sterilisatie, zij had ook een bmo.
Neeltje

Sanner schreef:
Amaranthas schreef:Zit daar verschil in dan? baarmoeder eruit is baarmoeder eruit toch? Of denk ik te makkelijk.
Bij een gewone sterilisatie (eigenlijk castratie) wordt de baarmoeder niet verwijderd. Bij een heftige bmo is de baarmoeder een zak vol pus ik kan me voorstellen dat dat de operatie lastiger maakt.

Ik was voor Jamie van 2,2 kg ook al 300€ kwijt voor de sterilisatie, zij had ook een bmo.
Bij een BMO moet veel voorzichtiger te werk worden gegaan. Ten eerste is de hond in mindere conditie door de BMO, maar ook mag de baarmoeder niet kapot gaan, want die troep maar echt niet in de buikholte komen. Dus veel meer dingen waar rekening mee moet worden gehouden.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”