Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Flessenpup (Mini wordt maxi!)

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1

Re: Flessenpup

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Ik heb natuurlijk "makkelijk" praten zit ver weg er nuchter tegenaan te kijken
Als ik zo'n kleine pup had zou ik misschien ook wel alles doen om het te laten over leven :oeps:

Succes er mee :flower:
mirriejj
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie, kruising, middenslag keeshond
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door mirriejj »

Ptje schreef:Geen verwijten naar jou toe hoor want jij doet ook maar je stinkende best.
Je vader...... Ach ik ken het, veel boeren hebben een andere kijk op dit soort dingen, dieren zijn dieren en daar wordt niet mee getroeteld, dierenarts, nergens voor nodig, "at se kepot gaon dan gaon se kepot"
Niet gemeen t.o van je vader bedoeld maar zo zijn ze groot gebracht, geen sentimenteel gezeik alsjeblieft.
Ik hoop dat je de kleine er door krijgt en dat ie op mag groeien tot een gezonde hond in alle opzichten.
Ja precies.. En misschien ben ik ook wel een sentimentele doos hoor, degene die mij kennen, die weten dat ik nogal een stresskip ben met mijn eigen honden en voor iedere scheet bij de dierenarts sta.
En misschien was het voor pup wel beter geweest als ik haar meteen had laten inslapen, maar dat was een makkelijkere keuze geweest als ik wist wat de reden was dat alle pups dood waren gegaan. Nu is het giswerk en dat maakt het een stuk lastiger om het in te schatten.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

mirriejj schreef:
Apple schreef:Ik begrijp je vaders motieven niet om dan pups te nemen als je ze niet wilt ondersteunen. Heel vreemd ook dat de pups eerst oké waren, en ineens allemaal overleden...
Ik ook niet.. :ugh:

Maar misschien dat iemand toch tips heeft. DA gaf gisteren aan dat ik beter de fles kan blijven geven, zolang ze goed zuigt. Dit doet ze ook, ene keer drinkt ze meer dan de andere keer, maar gemiddeld krijgt ze ongeveer 35 ml per dag binnen, wat volgens de beschrijving van de melk goed is.
Maar ze heeft sinds dat ze weet thuis is wat witte spikkels in haar poepjes zitten en ik heb het idee dat ze de melk niet helemaal op kan nemen en daarom ook nog niet helemaal goed aankomt.
De DA belt me zo terug, dus ik kan het ook met haar overleggen, maar misschien weet iemand dit?

wat voor melk heb je? oplosmelk of kant en klare?
want de witte spiksels klinkt als dat je te veel poeder hebt gebruikt en het dus te veel droge stof is wat de pup binnen krijgt ;) had dat met mijn eerste roofdiertjes die ik met de hand grootbracht ook, maar werd tijdig terug gefloten omdat mijn partner het herkende, toen hij dat voor het eerst had heeft het hem jonge dieren gekost omdat dat dan opstroopt/ophoopt in de darmen
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

mirriejj schreef: Maar misschien dat iemand toch tips heeft.

Pup zo veel mogelijk op je blote huid houden.
mirriejj
Zeer actief

crutz schreef:
mirriejj schreef:
Apple schreef:Ik begrijp je vaders motieven niet om dan pups te nemen als je ze niet wilt ondersteunen. Heel vreemd ook dat de pups eerst oké waren, en ineens allemaal overleden...
Ik ook niet.. :ugh:

Maar misschien dat iemand toch tips heeft. DA gaf gisteren aan dat ik beter de fles kan blijven geven, zolang ze goed zuigt. Dit doet ze ook, ene keer drinkt ze meer dan de andere keer, maar gemiddeld krijgt ze ongeveer 35 ml per dag binnen, wat volgens de beschrijving van de melk goed is.
Maar ze heeft sinds dat ze weet thuis is wat witte spikkels in haar poepjes zitten en ik heb het idee dat ze de melk niet helemaal op kan nemen en daarom ook nog niet helemaal goed aankomt.
De DA belt me zo terug, dus ik kan het ook met haar overleggen, maar misschien weet iemand dit?

wat voor melk heb je? oplosmelk of kant en klare?
want de witte spiksels klinkt als dat je te veel poeder hebt gebruikt en het dus te veel droge stof is wat de pup binnen krijgt ;) had dat met mijn eerste roofdiertjes die ik met de hand grootbracht ook, maar werd tijdig terug gefloten omdat mijn partner het herkende, toen hij dat voor het eerst had heeft het hem jonge dieren gekost omdat dat dan opstroopt/ophoopt in de darmen
Ik heb de royal canin babydog, ik heb de verhouding aangehouden die op de verpakking staat, dus 1 afgestreken lepeltje op 20 ml water.
Dus het zou best kunnen dat het nog te dik is en dat ik het wat wateriger moet maken.
mirriejj
Zeer actief

Hierbij een filmpje van zonet, ze had een beetje gulzig gedronken, dus snuitje en pootjes zijn wat nat.

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

mirriejj schreef:Hierbij een filmpje van zonet, ze had een beetje gulzig gedronken, dus snuitje en pootjes zijn wat nat.

Ik vind het er goed uit zien.
Pup op je blote huid houden inderdaad. Ik heb het idee dat de teef misschien geen goede melk had?
Die spikkels kunnen ook gewoon zijn hoor, mijn pups hier hebben dat ook altijd, de melk is vet en dat moet ook. Dat is waar dat door komt, bij tevenmelk dan.
Ik vind de pup er volkomen normaal uitzien, ik duim voor je dat ze het gaat redden.

edit: hoe is het met de teef eigenlijk?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
mirriejj
Zeer actief

Marjoleine schreef:
mirriejj schreef:Hierbij een filmpje van zonet, ze had een beetje gulzig gedronken, dus snuitje en pootjes zijn wat nat.

Ik vind het er goed uit zien.
Pup op je blote huid houden inderdaad. Ik heb het idee dat de teef misschien geen goede melk had?
Die spikkels kunnen ook gewoon zijn hoor, mijn pups hier hebben dat ook altijd, de melk is vet en dat moet ook. Dat is waar dat door komt, bij tevenmelk dan.
Ik vind de pup er volkomen normaal uitzien, ik duim voor je dat ze het gaat redden.

edit: hoe is het met de teef eigenlijk?
De teef zoekt haar jongen, ik twijfelde vanmiddag nog om haar toch proberen erbij te laten, al was het maar voor de pup schoon te houden en erbij te liggen. Maar ik durf het niet aan omdat ik niet weet of ze echt 100% gezond is :jank:
Oh kan ik dat beter wel doen?
dagmar88
Zeer actief

:I: Ah dat trappelen.

Oh, en niet denken dat er niets uit de achterkant komt en die op ooghoogte nader inspecteren :LOL: :schrik:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

mirriejj schreef:De teef zoekt haar jongen, ik twijfelde vanmiddag nog om haar toch proberen erbij te laten, al was het maar voor de pup schoon te houden en erbij te liggen. Maar ik durf het niet aan omdat ik niet weet of ze echt 100% gezond is :jank:
Oh kan ik dat beter wel doen?
Ik vind het lastig. Ik snap niet waarom ze haar pups zou verstoten, tenzij ze zelf ziek is. Of de pup, maar die lijkt me niet ziek.

Afbeelding

amelie
Zeer actief

Ongelezen bericht door amelie »

Ik ben geen hondenexpert maar moedermelk van mensenbaby''s is mijn werk en daar is het heel normaal dat er witte spikkeltjes in de ontlasting zitten, dat heeft met de verhouding vet/suikers te maken en met de onrijpheid van de darmen. Het hoeft dus niet perse iets negatiefs te zijn of te maken te hebben met te veel droge stof als je een moedermelkvervanger gebruikt die gemaakt is voor de diersoort waar hij voor is gemaakt (ivm die verhouding vet/eiwit/suiker)
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

amelie schreef:Ik ben geen hondenexpert maar moedermelk van mensenbaby''s is mijn werk en daar is het heel normaal dat er witte spikkeltjes in de ontlasting zitten, dat heeft met de verhouding vet/suikers te maken en met de onrijpheid van de darmen. Het hoeft dus niet perse iets negatiefs te zijn of te maken te hebben met te veel droge stof als je een moedermelkvervanger gebruikt die gemaakt is voor de diersoort waar hij voor is gemaakt (ivm die verhouding vet/eiwit/suiker)
Dank je!
Ik wist dat het zoiets was. Mijn pups hebben het altijd van hun moeders melk en die groeien er prima op.

Afbeelding

crutz
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
amelie schreef:Ik ben geen hondenexpert maar moedermelk van mensenbaby''s is mijn werk en daar is het heel normaal dat er witte spikkeltjes in de ontlasting zitten, dat heeft met de verhouding vet/suikers te maken en met de onrijpheid van de darmen. Het hoeft dus niet perse iets negatiefs te zijn of te maken te hebben met te veel droge stof als je een moedermelkvervanger gebruikt die gemaakt is voor de diersoort waar hij voor is gemaakt (ivm die verhouding vet/eiwit/suiker)
Dank je!
Ik wist dat het zoiets was. Mijn pups hebben het altijd van hun moeders melk en die groeien er prima op.

kijk leer ik ook weer wat, bekijk de ontlasting van mn pups niet zo nauwkeurig (krijg de kans ook niet) en weet dus alleen wat mij toen verteld is met flessen van jonge roofdiertjes ;)
amelie
Zeer actief

Het kan ook best zijn dat het voor die roofdiertjes idd beter was om wat vocht toe te voegen, elk zoogdier is anders en er bestaan geen universele moedermelk. Zeker bij diersoorten waar weinig onderzoek naar wordt gedaan omdat ze niet in gevangenschap worden gehouden is het meer een liefhebbersding waarbij uiteindelijk een werkbare melk in elkaar wordt geknutseld door zelf toevoegingen te doen.

Als voorbeeld (beetje geeky, sorry TS!):

Mens: 3.8% vet; 1% eiwit; 7% (melk)suiker
Koe: 3.7% vet; 3.4% eiwit; 4.8% (melk)suiker
Rat: 10.3% vet; 8.4% eiwit; 2.6% (melk)suiker
Hond: 12.9% vet; 7.9% eiwit; 3.1% (melk)suiker
Konijn: 18.3% vet; 13.9% eiwit; 2.6% (melk)suiker

Je kan zien dat dieren die in een nest geboren worden een relatief hoog vetpercentage nodig hebben. Ze moeten immers zo stil mogelijk zijn en soms ook (langere) periodes alleen zijn als de moeder eten zoekt. Vet zorgt voor een lang voldaan en dus stil jonkie.

Dieren die vrijwel direct met de moeder mee moeten lopen hebben weer naar verhouding wat meer proteïne nodig, proteïne gebruik je om te groeien.|

Mensenbaby's hebben een brein dat zwaar onderontwikkeld geboren wordt (anders zou dat hoofd er nooit uit kunnen komen :8): ) en dus hebben ze vooral heel veel suikers nodig en een hoge voedingsfrequentie om de bloedsuikerspiegel gelijk te houden. De rest van het lijf hoeft niet extreem snel te groeien en ze moeten ook vooral niet té voldaan worden want dan willen ze die hoge voedingsfrequentie niet. Proteïne en vet is dus voor mensen weer minder van belang. Mensen zijn draaglingen.

Om terug te komen op de roofdiertjes: de kans is groot dat ze een melk nodig hebben die meer vergelijkbaar is met puppy-poeder-melk dan met koeienmelk maar meer kan je waarschijnlijk niet weten waardoor het toch een beetje knutselen blijft.

Hoe dan ook is élke niet lichaamseigen melk een enorme aanslag op het spijsverteringsstelsel waardoor verstoppingen altijd op de loer liggen. In die zin kan ik me ook voorstellen dat het toevoegen van vocht kan helpen als een diertje een niet-ideale melk krijgt. Niet omdat de melk te veel droge stof bevat en daardoor verstopt raakt maar omdat de darmen in de stress schieten van de niet-lichaamseigen melk en daardoor gaan verstoppen. Wat vocht kan dan helpen om het in ieder geval door te laten stromen (maar van goed verteren is dan nog steeds geen sprake waardoor het eigenlijk uitzingen is en hopen dat ze het uiteindelijk bijtrekken met het vaste voedsel)
amelie
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Dank je!
:D T is wat vet, wat niet helemaal goed verteerd wordt. Geen enkel probleem als ze het voor de rest gewoon goed doen
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler

Ongelezen bericht door yodi »

Ik vind haar er goed uitzien hoor, mijn eerste hond was een flessenpup, nr 14 van het nest en piepklein, uiteindelijk uitgegroeid tot de mooiste en liefste van het nest.
Afbeelding
mirriejj
Zeer actief

Ik ben wel heel blij dat jullie haar er goed uit vinden zien :D Ik had me de laatste paar dagen toch wel heel druk gemaakt. Ik was zo bang om iets fouts te doen! Zeker omdat ze zo schommelt in gewicht. Dat mini maar een grote mini mag worden!

:I:

Afbeelding

Ze vind dit dekentje helemaal geweldig, dus op de momenten dat ik op de bank zit, dan mag ze er lekker op liggen en valt dan ook zo in slaap :love:
mirriejj
Zeer actief

Dankjewel voor de tip Inge! Zonet wou ze even wat minder goed drinken, nu ligt ze lekker te slapen.
mirriejj
Zeer actief

We zijn de nacht weer goed doorgekomen, ze heeft lekker doorgeslapen tussen de voedingen door.
Vanmorgen heeft ze een flink flesje gedronken en meteen erna geplast en een groot poepje! :cheer: Hoe blij kan ik tegenwoordig met een poepje zijn zeg :LOL:

En erna ging ik zelf even naar de wc en toen ik terug kwam ( nog half slapend ) dacht ik even dat zijn moeder erbij lag :O:
:I:
Afbeelding

Maar nee het was mijn eigen pubergeval. Hij begint mini wat minder eng te vinden en de andere honden mochten ook niet in de buurt komen van hem. Alleen vond hij de lamp een beetje warm en ging toen maar snel op de tegels voor de bench liggen.

Ik heb de randen nu trouwens even met karton afgezet, want mini wou uit de bench schuifelen, maar ik moet er nog even een goede oplossing voor vinden.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Grote broer Sem past wel op :I:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

wat zoet! mini krijgt vast een goede opvoeding zo!
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Wat goed!
Bij mijn kitten destijds is één van de katers gaan moederen.
Kun je niet beter een wasmand oid in de bench zetten?
Vind het maar eng, dat karton en de spijlen van de bench.
Poezeke lag in een grote transparante curver doos.
mirriejj
Zeer actief

Mini kruipt steeds naar de randen van de bench, omdat ze het in het midden onder de lamp te heet vind en ik heb helaas geen mogelijkheid om die hoger te hangen of kouder te zetten.
Ik ben nog aan het kijken wat ik daarop kan verzinnen.

Mini heeft net het voor het eerst de farmfood nr 1 gehad, kijken of ze hier misschien beter op wilt groeien. Ze dronk het in ieder geval wel beter dan de RC naar mijn idee, maar dat kan toeval zijn.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

wordt ze onrustig als de lamp uit is? misschien heeft ze die wel helemaal niet nodig.
Afbeelding
mirriejj
Zeer actief

M@scha schreef:wordt ze onrustig als de lamp uit is? misschien heeft ze die wel helemaal niet nodig.
De eerste dag had ze op kruiken gelegen en ik heb een snugglesafe liggen. Maar haar temperatuur was op dat moment echt te laag. Dus de lamp heeft ze wel echt nodig.

Ik twijfel trouwens of mijn keukenweegschaal nog wel werkt, ik vond het gewicht al aardig schommelen en verdacht het er al van.
En nu net geeft de schaal aan dat mini 1/3 gewicht kwijt is... Je kunt me veel wijsmaken :hmmm: Maar dat lijkt me wel sterk, ze heeft een rond buikje en is naar mijn idee ook ECHT niet afgevallen.

Ze heeft nu 2 voedingen met de farmfood gehad, ze zou ongeveer 25ml per dag moeten drinken volgens de instructie en ze heeft met 2 drinkbeurten al om en nabij de 10ml gedronken. Dat lijkt me toch erg netjes?
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Och wat lief zo :I:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nou, ik redeneer altijd dat als je ze niet hoort en de buikjes mooi rond zijn, het goed is.
Fiens kinderen weeg ik niet zoveel, dat wil ze niet en die groeien als tiereliers.
Dénk ik. Ik heb ze pas 2 x gewogen in 8 dagen namelijk, maar ze zijn stil, glanzend, ronde buikjes, en dus is het goed.

Afbeelding

crutz
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:Nou, ik redeneer altijd dat als je ze niet hoort en de buikjes mooi rond zijn, het goed is.
Fiens kinderen weeg ik niet zoveel, dat wil ze niet en die groeien als tiereliers.
Dénk ik. Ik heb ze pas 2 x gewogen in 8 dagen namelijk, maar ze zijn stil, glanzend, ronde buikjes, en dus is het goed.

Dat dus ;) en deed dat het zelfde met m'n gefleste roofdiertjes
amelie
Zeer actief

Tis alweer mensenpraat en daarom niet een op een over te zetten op dieren maar bij mensenbaby's blijkt keer op keer weer dat te vaak wegen averechts werkt. Het zegt namelijk niks, er zijn zo veel factoren die kunnen zorgen voor een flink wat grammen meer of minder dat het dagelijks wegen geen betrouwbaar beeld geeft. Er zijn zelfs onderzoeken waaruit lijkt te blijken dat baby's die voor en na een voeding gewogen werden niet precies het aantal grammen dat ze binnen hebben gekregen aan waren gekomen.

Daarnaast, een pup die een behoorlijk deel van zijn lichaamsgewicht verliest laat al eerder andere signalen zien dat het niet goed gaat. Groei kan je beter beoordelen door elke paar dagen te wegen, dan zie je of de lijn stijgt of niet maar zolang je niet weet hoeveel een pup van dit formaat zou moeten groeien per dag/week weet je eigenlijk nog niks.

Als er melk in gaat, poep en plas uit komt en het puppekind is af en toe lekker actief en af en toe diep in slaap dan kan het bijna niet anders dan goed gaan.
mirriejj
Zeer actief

Dankjewel voor jullie meningen! Het stelt mij in ieder geval wel wat meer gerust dat ik goed op weg ben :flower:

Nog een vraagje. Ik geef overdag nu om de 2 uur voeding, of ze moet tussendoor aangeven dat ze melk wilt ( ze begint dan te sabbelen op het kussen ) Vannacht heeft ze om half 12-half 3- half 6 eten gehad.

Is dit goed om aan te houden? Of moet ik de tijden ertussen wat uitbouwen zodat ze wat meer in een keer drinkt?
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”