Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Bravecto (tegen vlooien/teken)
Moderator: moderatorteam
-
Telgter Toller
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tollers
- Contacteer:
Re: Bravecto (tegen vlooien/teken)
Mijn honden hebben een Seresto-band en daar ben ik tot nu toe redelijk tevreden over. Geen (nog geen) vlooien en een enkele teek gesignaleerd. Tot vorig jaar gebruikte ik de Scaliborband tegen teken en als het nodig was nog een pipetje tegen vlooien. Helaas vorige zomer toch en vlooienexplosie, waar ik maar niet vanaf kwam. Op advies van de DA heb ik toen Comfortis-pillen gegeven. Dat is het zusje van de Bravecto, werkt alleen tegen vlooien en maar gedurende een maand in plaats van de 3 maanden bij Comfortis. Het resultaat was verbluffend, diezelfde dag hebben alle vlooien het loodje gelegd. .........................heftig spul dus .
Omdat zo'n pil die 1 maand of 3 maanden werkt me toch erg tegenstaat, heb ik dit jaar gekozen voor de serestoband, die ik af kan doen als ik daar reden voor zie, een pil kan ik er niet meer uithalen. Voor noodgevallen heb ik nog Comfortis in huis, maar zal dat alleen aan mijn honden geven, als de vlooien weer te hardnekkig aanwezig blijven
Omdat zo'n pil die 1 maand of 3 maanden werkt me toch erg tegenstaat, heb ik dit jaar gekozen voor de serestoband, die ik af kan doen als ik daar reden voor zie, een pil kan ik er niet meer uithalen. Voor noodgevallen heb ik nog Comfortis in huis, maar zal dat alleen aan mijn honden geven, als de vlooien weer te hardnekkig aanwezig blijven
Groetjes,
Mariëtte
Ylva 24-10-2013
Sybèl 09-04-2016
Freya 12-10-2016
Mariëtte
Ylva 24-10-2013
Sybèl 09-04-2016
Freya 12-10-2016
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Ik geef ze 1 zo'n pil per jaar. In juni. Dan zijn ze juni/juli/augustus beschermd en daarvoor en daarna valt het hier met teken aardig mee. Het is het enige spul waar Luca geen reactie op geeft. Banden geven hotspots, druppels kale plekken in de nek...
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
- Aantal honden: 2
Ook als je het pipetje over de hele rug verdeeld?Machie schreef:Ik geef ze 1 zo'n pil per jaar. In juni. Dan zijn ze juni/juli/augustus beschermd en daarvoor en daarna valt het hier met teken aardig mee. Het is het enige spul waar Luca geen reactie op geeft. Banden geven hotspots, druppels kale plekken in de nek...
Bij mij kregen ze er jeuk van maar niet meer nu ik het niet alleen in de nek druppel.

- Elvira
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): golden retriever
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
http://www.artgerecht-tier.de/kategorie ... vecto.html
1 van de werkzame stoffen is Fluralaner, Valdecoxib en Parecoxib zijn een gelijkwaardige stoffen en Parecoxib is uit de markt genomen in Zwitzerland en niet toegestaan in Amerika en Valdecoxib is sinds 2005 verboden.
Overigens kan het tot 12 uur duren voordat de teek gedood wordt, dan zijn de ziektes volgens mij allang over gebracht.
1 van de werkzame stoffen is Fluralaner, Valdecoxib en Parecoxib zijn een gelijkwaardige stoffen en Parecoxib is uit de markt genomen in Zwitzerland en niet toegestaan in Amerika en Valdecoxib is sinds 2005 verboden.
Overigens kan het tot 12 uur duren voordat de teek gedood wordt, dan zijn de ziektes volgens mij allang over gebracht.

-
Lizzie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
In het UMC lyme centrum zeggen de artsen dat je al besmet kan raken als de teek maar enkele minute vast gebeten heeft gezeten. Dus preventieve middelen schieten dus hun doel voorbij.

- flatcoat
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
- Ingrid48
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden
- Aantal honden: 3
even dit onderwerp naar boven halen omdat de teken weer beginnen met hun opmars
Ik ben nog aan het twijfelen, wat doen jullie?
Ik ben nog aan het twijfelen, wat doen jullie?

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt
www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
hier hebben ze net als vorig jaar bravecto gehad beviel toen erg goed. Ik koop 1 pil die ik door midden snijd. (het spul is heel zacht).
Dit scheelt mij 20 euro voor twee honden.
vlooien band end druppels wil hier heel erg slecht met hun vacht.
Dit scheelt mij 20 euro voor twee honden.
vlooien band end druppels wil hier heel erg slecht met hun vacht.
- Lucia
- Zeer actief
Merken jullie dat de teken zich veel vastzetten en lang zitten?
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Mijn honden hebben, vanwege de ernstige vlooienallergie van Abby, bravecto voorgeschreven gekregen door de dermatologe van de Wagenrenk.
Ik heb het met haar gehad over de bijwerkingen en de nare verhalen die je in de media over bravecto leest. Zij zei letterlijk dat bravecto een medicijn is en dat geen enkel medicijn 100% garantie geeft.
Maar dat het honderduizenden malen per jaar wordt voorgeschreven, ook aan collies, en dat daar misschien een half procent last van krijgt, in meer of mindere mate. In de media hoor je niets over die honderduizenden waar het wél goed bij gaat en bovendien zijn de meeste verhalen ook nog van leken en moet je maar afwachten of het aan het middel zelf ligt of dat er nog een ander onderliggend probleem was waardoor die hond iets ging mankeren.
Ze gaf me de overweging om over te stappen op comfortis maar dat moet maandelijks gegeven worden en de hoeveelheid gif in het lichaam blijft uiteindelijk hetzelfde. Bij bravecto krijg je, omdat je het om de drie maanden geeft, een constantere spiegel van het gif dan elke maand opnieuw een middel toedienen.
Pipetjes werken bij langharige honden gewoon minder goed omdat er altijd wat reststof in de vacht blijft hangen zich niet zo goed verdeelt over het hele lichaam als bij kortharige honden. Vandaar dat zij, zeker gezien de ernst van Abby's allergie (die al een half jaar op prednison en ab stond vanwege de ontzettende jeuk, de open wonden en de huidontstekingen) pipetjes geen goed idee vond.
Ik vond het alleszins redelijk wat zij zei dus ik blijf het middel geven. Het alternatief werkt onvoldoende en ik moet dus alle dieren behandelen en zorgen dat er never nooit meer een vlo in de buurt van Abby komt. Voordeel is wel dat het ook nog tegen teken werkt.
Ik heb het met haar gehad over de bijwerkingen en de nare verhalen die je in de media over bravecto leest. Zij zei letterlijk dat bravecto een medicijn is en dat geen enkel medicijn 100% garantie geeft.
Maar dat het honderduizenden malen per jaar wordt voorgeschreven, ook aan collies, en dat daar misschien een half procent last van krijgt, in meer of mindere mate. In de media hoor je niets over die honderduizenden waar het wél goed bij gaat en bovendien zijn de meeste verhalen ook nog van leken en moet je maar afwachten of het aan het middel zelf ligt of dat er nog een ander onderliggend probleem was waardoor die hond iets ging mankeren.
Ze gaf me de overweging om over te stappen op comfortis maar dat moet maandelijks gegeven worden en de hoeveelheid gif in het lichaam blijft uiteindelijk hetzelfde. Bij bravecto krijg je, omdat je het om de drie maanden geeft, een constantere spiegel van het gif dan elke maand opnieuw een middel toedienen.
Pipetjes werken bij langharige honden gewoon minder goed omdat er altijd wat reststof in de vacht blijft hangen zich niet zo goed verdeelt over het hele lichaam als bij kortharige honden. Vandaar dat zij, zeker gezien de ernst van Abby's allergie (die al een half jaar op prednison en ab stond vanwege de ontzettende jeuk, de open wonden en de huidontstekingen) pipetjes geen goed idee vond.
Ik vond het alleszins redelijk wat zij zei dus ik blijf het middel geven. Het alternatief werkt onvoldoende en ik moet dus alle dieren behandelen en zorgen dat er never nooit meer een vlo in de buurt van Abby komt. Voordeel is wel dat het ook nog tegen teken werkt.

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Zolang t bij 2 teken per dag blijft doe ik nog niks hooguit karnemelk. Anders Scalibor. Bravecto geef ik niet geen gif in mn hond.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Sanner
- Zeer actief
Kiwi heeft vorig jaar eens bravecto gehad, beviel prima. Nu draagt Kiwi een seresto band, Jamie en Teun krijgen comfortis pilletjes. Comfortis werkt alleen niet tegen teken maar Jamie en Teun hebben nooit teken. Jamie kon altijd erg slecht tegen pipetjes maar deze pillen gaan prima gelukkig.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Hier krijgen ze gewoon weer bravecto. Heb het nu 2 jaar op rij gegeven. 1 pil in het voorjaar en de gehele zomer zie ik geen teek op mijn honden. Ik koop 2 pillen voor 20-40 kilo, eentje gaat doormidden voor de herdertjes en dikke prima 
- Lieske_1977
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Mij bevalt Bravecto ook goed. De huis-, tuin- en keukenmiddeltjes zoals tea tree olie, karnemelk en knoflook zetten hier geen zoden aan de dijk, pipetjes werken met Joys frequente zwemmen lang niet optimaal en van continu een band dragen ben ik geen fan. Er gaat twee keer per jaar een pil in, eentje in het voorjaar en één in de zoner. Bijwerkingen heb ik gelukkig nog nooit gezien.
-
Manuma
- Zeer actief
Ik ga dit jaar ook weer voor Bravecto. Vorig jaar waren ze een dag niet lekker van die pil maar ik heb echt 0 teken of vlooien gehad, zelfs niet toen mijn opvanger met een hele tekeninvasie in huis kwam. En gezien ze vrijwel dagelijks door de bosjes rennen vind ik het wel een fijn idee. Niet klooien met die pipetjes.
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Ik heb eind van de zomer bravecto gebruikt ivm enkele vlooien. Deze drie maanden later herhaald vanwege de zachte winter. Nu zou het binnenkort weer moeten maar ik twijfel nog een beetje. Het zou niet helpen tegen zandvliegjes en ik ga in juni op vakantie naar Zuid-Frankrijk waar ik wel graag die bescherming tegen zandvliegen wil hebben. Misschien gebruikt ik voor die periode wel even een pipetje.
-
Lizzie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
dit dus, snap werkelijk niet dat mensen dat middel gebruiken, je kan mij niet wijs maken dat dit op de lange duur geen schadelijke gevolgen kan hebben voor de hond.Hilde schreef: Geen gif in mijn hond idd.
Ik maak mijn anti teek/vlo puur de natuur ''heksenbrouwsel'' zelf en dat werkt als een tierelier

-
Manuma
- Zeer actief
Oh dat kende ik niet. Ik heb het eens opgezocht en ziet er wel interessant uit, hoe bevalt het?Hilde schreef:Ik zweer bij Melaflon. Geen gif in mijn hond idd.
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
malinois schreef:Zolang t bij 2 teken per dag blijft doe ik nog niks hooguit karnemelk. Anders Scalibor. Bravecto geef ik niet geen gif in mn hond.
gifstoffen via de huid werken vaak beter dan via de oraleweg dat is zeker waar.
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Echt heel goed, zowel voor de hond als katten. Vorig jaar totaal geen ongedierte op ze gehad. Het is eens in de week even druppelen, maar juist dat wekelijkse vind ik een prettig idee.Manuma schreef:Oh dat kende ik niet. Ik heb het eens opgezocht en ziet er wel interessant uit, hoe bevalt het?Hilde schreef:Ik zweer bij Melaflon. Geen gif in mijn hond idd.

- Machie
- Zeer actief
Hmmm, het is natuurlijk. Maar dat wil niet zeggen dat er geen gifstoffen in zitten heHilde schreef:Echt heel goed, zowel voor de hond als katten. Vorig jaar totaal geen ongedierte op ze gehad. Het is eens in de week even druppelen, maar juist dat wekelijkse vind ik een prettig idee.Manuma schreef:Oh dat kende ik niet. Ik heb het eens opgezocht en ziet er wel interessant uit, hoe bevalt het?Hilde schreef:Ik zweer bij Melaflon. Geen gif in mijn hond idd.
- Lieske_1977
- Zeer actief
Ik zou liever niets (hoeven te) geven, maar in een van de bossen waar ik geregeld met Joy kom, wemelt het van de teken (in ons andere 'vaste' bos veel en veel minder, is erg lokaal dus). Ze reageert er best sterk op en ik heb geen zin in hotspots. Bovendien vind ik het een rotidee dat die beestjes ziektes kunnen overbrengen.
Het middel dat Hilde noemde, ken ik niet. Wel vind ik het een beetje link om te stellen dat het natuurlijk en *dus* ongevaarlijk is. Sint Janskruid bv. is puur natuur en bewezen werkzaam tegen o.a. (lichte) depressies, maar ondertussen kan het flinke bijwerkingen geven.
Bij Metaflon zie ik in een snelle Google-sessie bijvoorbeeld de volgende waarschuwing staan: "Note: Niet bij puppies jonger dan 16 weken gebruiken. Niet geschikt voor zogende dieren." Dat zal niet voor niets zijn. En hoewel geschreven wordt dat het ook bij katten kan worden gebruikt, las ik op een Duits kattenforum enge berichten over bijwerkingen: http://www.katzen-forum.net/parasiten/1 ... ittel.html
Plantaardig is wat anders dan niet giftig
Het middel dat Hilde noemde, ken ik niet. Wel vind ik het een beetje link om te stellen dat het natuurlijk en *dus* ongevaarlijk is. Sint Janskruid bv. is puur natuur en bewezen werkzaam tegen o.a. (lichte) depressies, maar ondertussen kan het flinke bijwerkingen geven.
Bij Metaflon zie ik in een snelle Google-sessie bijvoorbeeld de volgende waarschuwing staan: "Note: Niet bij puppies jonger dan 16 weken gebruiken. Niet geschikt voor zogende dieren." Dat zal niet voor niets zijn. En hoewel geschreven wordt dat het ook bij katten kan worden gebruikt, las ik op een Duits kattenforum enge berichten over bijwerkingen: http://www.katzen-forum.net/parasiten/1 ... ittel.html
Plantaardig is wat anders dan niet giftig
- Lieske_1977
- Zeer actief
Jij kan het wat korter verwoordenMachie schreef:Hmmm, het is natuurlijk. Maar dat wil niet zeggen dat er geen gifstoffen in zitten heHilde schreef:Echt heel goed, zowel voor de hond als katten. Vorig jaar totaal geen ongedierte op ze gehad. Het is eens in de week even druppelen, maar juist dat wekelijkse vind ik een prettig idee.Manuma schreef:Oh dat kende ik niet. Ik heb het eens opgezocht en ziet er wel interessant uit, hoe bevalt het?Hilde schreef:Ik zweer bij Melaflon. Geen gif in mijn hond idd.
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Tja, en soms heb je geen keuze want het alternatief is nog erger.Lizzie. schreef:dit dus, snap werkelijk niet dat mensen dat middel gebruiken, je kan mij niet wijs maken dat dit op de lange duur geen schadelijke gevolgen kan hebben voor de hond.Hilde schreef: Geen gif in mijn hond idd.
Ik maak mijn anti teek/vlo puur de natuur ''heksenbrouwsel'' zelf en dat werkt als een tierelier
Als je vorig jaar mijn Abby had gezien, was je je rotgeschrokken: broodmager, ernstige huidontstekingen over haar hele lichaam, diepe wonden en waar geen wonden zaten was de huid verdikt en verkleurd, haar vacht uitgevallen zodat ze over 2/3 van haar lichaam kaal was en verschrikkelijke jeuk en pijn.
6 maanden hoge dosering prednison en antibiotica om het voor haar nog enigszins leefbaar te houden.
En dan: naar de dermatoloog die haar bravecto voorschrijft, apoquel in plaats van prednison en twee keer per week in bad met een special shampoo en eureka: binnen een maand geen wond meer te zien, de huid is bijna hersteld en de vacht begint weer te groeien.
Moet ik dan zgn. principieel zijn en vasthouden aan het adagium 'geen gif in mijn hond'?
Of toch maar dat gifpilletje en mijn hond heeft geen pijn en geen jeuk meer. Met dien verstande dat ze nooit meer door één vlo wordt gebeten, dus eigen middeltjes werken niet want dan komen er toch nog vlooien bij haar. Met bravecto niet.

- kipo
- Zeer actief
Dat dus. En het is al gezegd, maar puur natuur is niet hetzelfde als gezond of zelfs maar onschadelijk. Addergif is ook puur natuur. Taxus ook. Enzovoort.lieke schreef:Tja, en soms heb je geen keuze want het alternatief is nog erger.Lizzie. schreef:dit dus, snap werkelijk niet dat mensen dat middel gebruiken, je kan mij niet wijs maken dat dit op de lange duur geen schadelijke gevolgen kan hebben voor de hond.Hilde schreef: Geen gif in mijn hond idd.
Ik maak mijn anti teek/vlo puur de natuur ''heksenbrouwsel'' zelf en dat werkt als een tierelier![]()
- veertje
- Zeer actief
De natuur overleeft met gif, hoeveel dieren en planten zijn er wel niet giftig. En van het een ga je hartstikke dood en van de ander krijg je misschien een beetje jeuk. En waar de een dood aan gaat, heeft de ander niets van.Machie schreef:Hmmm, het is natuurlijk. Maar dat wil niet zeggen dat er geen gifstoffen in zitten heHilde schreef:Echt heel goed, zowel voor de hond als katten. Vorig jaar totaal geen ongedierte op ze gehad. Het is eens in de week even druppelen, maar juist dat wekelijkse vind ik een prettig idee.Manuma schreef:Oh dat kende ik niet. Ik heb het eens opgezocht en ziet er wel interessant uit, hoe bevalt het?Hilde schreef:Ik zweer bij Melaflon. Geen gif in mijn hond idd.
Ik vind het maar een lastig iets. Het liefst geef ik niks, maar ik wil echt, ècht geen vlooien in huis, dus dat wil ik preventief behandelen. Finn komt namelijk heel veel in contact met andere honden, dus de kans dat hij ze ergens op pikt is vrij groot (nu 2x vlooien bij hem gevonden ondanks pipetjes). Biry en Joris hebben bij mijn ouders nog nooit een vlo gezien, maar die komen ook niet op zoveel plaatsen in contact met andere honden. Teken maak ik me eigenlijk niet zo druk om.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Ik gebruik al jaren niks tegen vlooien en ze hebben ze ook nooit.... dat werkt dus uitstekend dat spul 'niks'.
Teken dus karnemelk. Ipv 5 per dag per hond nu zo'n 2 per 3 honden per 2 dagen ongeveer... zolang t er niet meer worden hou ik t hierbij
Teken dus karnemelk. Ipv 5 per dag per hond nu zo'n 2 per 3 honden per 2 dagen ongeveer... zolang t er niet meer worden hou ik t hierbij

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- veertje
- Zeer actief
Maar jullie honden komen ook niet veel in direct, intensief contact met andere honden denk ik? Finn gaat 2x per week met de HUS mee en speelt daar en op mijn eigen wandelingen veel met andere honden. Ook komen we vaak op plaatsen waar veel honden zijn (trainingen, wedstrijden, events etc.) en als het kan speelt/snuffelt hij daar ook met andere honden.
- Machie
- Zeer actief
Ik gebruik ook niks tegen vlooien. In de 6.5 jaar dat ik hier honden heb heb ik 1x vlooien gehad. Jaar of 4 terug. Enkel tegen teken, want die zitten hier extreem veel. Anders pluk ik er na een rondje bos zo 20 per hond van ze af