Waarom in vredesnaam een boxer en een spaniel? Dat schiet toch totaal niet op, beetje in dezelfde genetische cluster zitten prieken?CKS schreef:Voor de Engelse Bulldog, de Cavalier King Charles Spaniel, de Mopshond en de Franse Bulldog: gezien de absoluut deplorabele staat waarin deze rassen verkeren stel ik het volgende voor:
- Een (tijdelijk) moratorium op de fok, show, import en uitgifte van stambomen tot er een duidelijke oplossing is, (geldig voor stamboekhondjes en look-a-likes)
- Vaststelling van minimum eisen waaraan honden van deze rassen in de toekomst aan moeten voldoen, ik denk dan in eerste instantie aan minimum 1:2 verhouding snuit:schedel, en bij CKCS statistisch bepalen welke schedelvorm het minst problemen oplevert, en daar ruim boven gaan zitten,
- Dan uit de populatie de minst zieke dieren uitzoeken, deze kruisen met volledig gezonde dieren uit ándere rassen die vergelijkbaar zijn qua formaat en karakter (voor de Bulldog zou je kunnen denken aan de boxer, voor de CKCS aan een ander spaniel ras). Bij de CKCS kun je dan besluiten uitsluitend reutjes te gebruiken die minstens 7 jaar oud zijn, zodat je meteen tegen de hartproblemen kunt selecteren.
- Uit deze pups ga je díe dieren selecteren die op grond van objectieve kenmerken, het minste aanleg hebben om problemen te ontwikkelen, en daarmee zet je de rassen opnieuw op.
Je bent dan alleen bezig met symptoombestrijding.
Je moet weten hoe het komt dat het inwendig fout zit.
En voor je er een willekeurige spaniel opgooit bij de cavalier lijkt het me handig je dáár eens in te verdiepen.
Overigens is dat al gedaan en daar is de eerste publicatie over. Zoals ik een paar pagina's geleden al meldde.