LongFields schreef:Gelukkig maar dat er heel wat grijs zit tussen het zwart en wit Marc.
Jij verheerlijkt nu Bas en kruisingen helemaal en hebt vindt rashonden ineens niks meer, terwijl dit jaren geleden flink anders was en je in ieder geval overgekomen bent als iemand die helemaal voor het ras Laekense ging. Die shows gaaf vond en zelfs mee is geweest naar Crufts met de toekomstige moeder van je rashondpup.
Ik zeg nergens dat ik rashonden niks meer vind. Ik zeg dat ik er niet snel meer voor zou kiezen. Dat is toch wel wat anders.
Eva is een flink scherpe Laekense geworden, dat zat al in haar karakter maar is deels ook aangewakkerd door hoe je ermee om bent gegaan.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik denk dat een andere hond bij dezelfde omgang anders was geworden. Ik denk dus dat dat volledig in haar karakter zat. Niet dat dat verkeerd is en niet dat een ander dat niet beter had kunnen mannen maar ik weet wel dat ik op geen enkele manier agressie heb aangewakkerd. Ik heb het gewoon niet kunnen mannen. Ik was daar niet alleen in overigens.
Ik zeg dit omdat ikzelf met Tapas vergelijkbaar dingen niet goed heb aangepakt, waardoor zij ook een andere hond is geworden dan haar moeder en oma waren. Bij een andere eigenaar dan ikzelf, eentje die sterker in zijn schoenen stond, had Tapas waarschijnlijk minder de neiging gekregen tot het willen beschermen en willen regelen. Ik zie dat al aan hoe ze bij Eric is, minder alert en waaks omdat hij zijn eigen en haar boontjes wel zal doppen en ook die uitstraling heeft richting haar.
Die neiging zit in het ras, maar of het er uitkomt ligt aan het individu van de hond en aan hoe er mee omgegaan wordt.
Nogmaals, dat vind ik echt te makkelijk. Tapas is niet moeilijk omdat jij gefaald hebt. Eva was niet agressief omdat ik gefaald heb. Jij hebt met Tapas een hond getroffen die te moeilijk voor je is. En ik met Eva. Dat heeft niks met falen te maken vind ik. Jij was bezig aan je 4e Belg met Tapas. Ik had voor Eva twee herders gehad, en Dapper, en Cleo en we hadden thuis ook altijd honden. Ik vind echt dat jij jezelf tekort doet als je stelt dat het jouw schuld is dat Tapas te moeilijk kan doen om er relaxed mee om te gaan soms. Tapas en Eva zijn ook echt de enige niet die gebeten hebben. Het is gewoon een heel mooi ras maar er zitten hele moeilijke honden tussen. De mensen die het ras goed kennen en die Eva bekeken hebben zeiden dat het nooit haalbaar zou zijn om haar veilig bij vreemden te laten. Bekenden was een heel ander verhaal. Dan was zo zo betrouwbaar als wat.
Ik ben het dus nooit eens geweest met de stelling dat het mijn schuld was dat Eva zo scherp was. Dat heeft me zelfs opgebroken toen ze op haar moeilijkst was en ik constant te horen kreeg dat het door mij kwam. Cleva is een totaal andere persoonlijkheid en een totaal ander mens. Bij hem deed ze precies hetzelfde. Ook als ik er niet was en ook toen ik al lang en breed helemaal uit het leven van Eva was. Dus ik heb dat als oneerlijk ervaren. En ik vind oprecht dat jij jezelf nu tekort doet door te stellen dat je Tapas zelf zo gemaakt hebt. Zie het niet als aanval. Ik vind zelf dat ik juist niet aanvallend reageer.
Zelf houd ik nog steeds van het ras de Laekense, en zijn er ook andere rassen die me best kunnen bekoren. Daarnaast heb ik nu ook ervaring met het hebben van een kruising, en die was precies zoals ik hoopte dat hij zou zijn om een goede combi te vormen met mijn al aanwezige rashond. En dat is uitstekend gelukt, hij is niet waaks, niet beschermend en heel zachtaardig van karakter. Hij is vriendelijk naar mensen en uiterst sociaal naar honden, ongeacht het geslacht. Doordat hij zich de pis niet lauw laat maken en zich laat meetrekken in de reactiviteit van Tapas ziet zij ook steeds minder de noodzaak tot scherpte. En dat geeft haar net wat meer rust in haar koppie.
Ik hou ook nog steeds van het ras laekense herder. Niks mis mee. Maar ik neem er geen meer of ik moet op een boerderij wonen en de hond vanaf dag 1 leren in een kennel te zitten bij bezoek. En de hond vanaf dag 1 niet mee nemen naar drukke plaatsen. Dan is het de ideale hond voor mij. Als ik een waakhond zoek en een maatje voor dik en dun.
Het is niet zo dat nu ik een kruising heb, ineens mijn rashond niks meer is. Ik zie van beide honden hun fijne en minder fijne punten en geniet vooral van de eerstgenoemde. De mindere punten neem ik voor lief en daar houd ik rekening mee, zodat die binnen de perken blijven.
Ik wil niet teveel mindere punten meer omdat ik merk dat ik dat prettiger vind. Bijten van mensen vind ik niet leuk en ik raak er totaal overstuur van als ik een hond heb die mijn vrienden bijt. En die zorgt dat ik geen zin meer heb in bezoek. En die ik niet goed los durf te laten want stel dat er een groep gehandicapten om de hoek loopt? Of iemand met een andere hond die hysterisch is en mijn hond een duw of schop geeft om vervolgens aangevallen te worden. Ik raakte daar van overstuur. En ik trok dat niet. En ja, een ander zou dat misschien beter kunnen mannen. Maar dat ze dat deed was niet mijn schuld en dat ga ik ook nooit meer denken.

Dat is me te vaak gezegd en ik heb te veel gezien om dat te accepteren. Een ander kon het met Eva niet zo doen dat ze ineens een golden retriever was en vreemden gewoon leuk met haar konden doen. Dat zat er niet in en ze heeft er nooit een seconde voor open gestaan. Ze heeft zich vanaf dag 1 door niemand laten aanraken. Dat is helemaal niet erg en helemaal niet jouw schuld maar dat is ook niet mijn schuld. Het ging juist steeds beter naarmate de tijd vorderde. Doorgaan met oefenen, langzaam mensen introduceren die ze ging accepteren. Andere honden ging ook heel erg goed toen ze wat ouder werd. Dus juist door hoe we ermee om gingen werd ze langzaam steeds makkelijker. Ze begon moeilijk en werd makkelijker. Daarom vind ik het ook gewoon helemaal niet mijn schuld. Of de schuld van Cleva. De basis zat in de hond. En je weet ook hoe dierbaar die hond me was en dat ik er met een goed gevoel aan terug denk.