Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Tell me more about engelse cockers!
Moderator: moderatorteam
- amelie
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Tell me more about engelse cockers!
Ik heb een zwak voor engelse cockers maar eigenlijk ken ik ze helemaal niet goed. Wie kan me meer vertellen?
Hoe zijn ze in 't dagelijks leven?
Gaan ze op hun plek zijn in een sportief gezin met kinderen dat wel van wandelen, buiten zijn en actief zijn houdt maar niet van bordercollie-achtige werkdrang?
Zijn ze erg gevoelig? Als in: ik werd gék van het gevoelige karakter van mijn sheltie, dat matchte helemaal niet. We zijn teckels gewend en de kans is groot dat we daar weer op uit komen maar ik wil misschien toch wel een hond die iets hoger op de poten staat en ietsjes meer will to please heeft.
Oh en niet op de laatste plaats: is het eigenlijk wel een ras dat je nog moet willen of vallen ze van ellende uit elkaar?
Hoe zijn ze in 't dagelijks leven?
Gaan ze op hun plek zijn in een sportief gezin met kinderen dat wel van wandelen, buiten zijn en actief zijn houdt maar niet van bordercollie-achtige werkdrang?
Zijn ze erg gevoelig? Als in: ik werd gék van het gevoelige karakter van mijn sheltie, dat matchte helemaal niet. We zijn teckels gewend en de kans is groot dat we daar weer op uit komen maar ik wil misschien toch wel een hond die iets hoger op de poten staat en ietsjes meer will to please heeft.
Oh en niet op de laatste plaats: is het eigenlijk wel een ras dat je nog moet willen of vallen ze van ellende uit elkaar?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Re: Tell me more about engelse cockers!
cockers kunnen heerlijke gezinshonden zijn, ze kunnen ook druk of jaloers zijn.
Wij hebben 2 cockers gehad (oranjeschimmel en leverschimmel) nu hebben we engelse springers vd showlijn, ze zijn een stuk groter maar ook rustiger en niet zo stijfkoppig
Wij hebben 2 cockers gehad (oranjeschimmel en leverschimmel) nu hebben we engelse springers vd showlijn, ze zijn een stuk groter maar ook rustiger en niet zo stijfkoppig
groetjes Annemie
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
-
- Actief
- Aantal honden: 2
Wij hebben er 2 en ze zijn best verschillend. Wat me erg is tegengevallen is het vachtonderhoud (en de kosten van de trimmer) maar ik heb dan ook 2 gecastreerde exemplaren. Verder hebben onze beide honden een behoorlijk jachtinstinct en ze kunnen niet overal los. Ze luisteren beide erg goed tot het moment dat ze iets in hun neus hebben dan zijn ze ineens Oost-Indisch doof. Onze teef is een behoorlijk neurootje, ze is snel nerveus. Beide honden zijn erg gevoelig. Ondanks bovenstaande ben ik wel voor het ras gevallen. Ze zijn namelijk altijd vrolijk en enthousiast en ze zijn verschrikkelijk lief. Ze zijn slim en werken graag met je samen.
En zo zijn ze ook:
http://buzzsharer.com/2015/07/5-problem ... nderstand/
En zo zijn ze ook:
http://buzzsharer.com/2015/07/5-problem ... nderstand/
Laatst gewijzigd door billy20 op 13 apr 2016 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.

- Feather__
- Zeer actief
Ik heb een amerikaan. Mijn moeder een engelse. En wat een takketeef is dat zeg
(de hond mensen, de hond)
Ze is erg fel op andere honden door een incident van flink opgejaagd zijn. Ze luistert voor geen meter en heeft er een handje van om mensen om haar poot te binden.
Het is een schat van een beest hoor. Maar op puppycursus is ze al gezakt en de rest van dr leven luistert ze ook amper
ze houd van water en je maakt haar daar ook heel blij mee.
Ze is een kroelkip en houd van kinderen. Ze kon zich uren vermaken met mn (stief)nichtje in de tuin. Dan speelde ze weer verstoppertje of tikkertje :')
Oh. Ze valt wel echt van ellende uit elkaar. Ze heeft heupproblemen, heeft dr kruisbanden gescheurd, heeft een allergie waardoor ze iedere maand geprikt moet worden en vaak komt het zelfs door de prikken heen en moet ze weer een tijd prednison slikken. En de anaalklieren zijn verwijderd omdat die constant verstopt zaten en ontstoken waren.
Maar ik heb geen idee of dit het ras is of gewoon een hondje wat slecht in elkaar zit.

Ze is erg fel op andere honden door een incident van flink opgejaagd zijn. Ze luistert voor geen meter en heeft er een handje van om mensen om haar poot te binden.
Het is een schat van een beest hoor. Maar op puppycursus is ze al gezakt en de rest van dr leven luistert ze ook amper

Ze is een kroelkip en houd van kinderen. Ze kon zich uren vermaken met mn (stief)nichtje in de tuin. Dan speelde ze weer verstoppertje of tikkertje :')
Oh. Ze valt wel echt van ellende uit elkaar. Ze heeft heupproblemen, heeft dr kruisbanden gescheurd, heeft een allergie waardoor ze iedere maand geprikt moet worden en vaak komt het zelfs door de prikken heen en moet ze weer een tijd prednison slikken. En de anaalklieren zijn verwijderd omdat die constant verstopt zaten en ontstoken waren.
Maar ik heb geen idee of dit het ras is of gewoon een hondje wat slecht in elkaar zit.

- grover
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
- Contacteer:
Ik vind ze fantastisch maar ik ken ze ook alleen maar oppervlakkig. Heb nog niet zo lang geleden een leuk reutje mogen showen en dat was echt een heel zoet, zacht hondje. En maar kroelen en kwispelen in de ring
Ik vraag me wel eens af in hoeverre het karakter van een Cocker overeenkomt met dat van bijvoorbeeld Welsh Springers. Als dat het geval is dan zou ik er zo eentje nemen 

-
- Actief
Zit een Welsh bij ons in de jachttrainingsgroep en ik zie best veel overeenkomsten met onze cockers. Alleen zijn cockers wat drukker.grover schreef:Ik vind ze fantastisch maar ik ken ze ook alleen maar oppervlakkig. Heb nog niet zo lang geleden een leuk reutje mogen showen en dat was echt een heel zoet, zacht hondje. En maar kroelen en kwispelen in de ringIk vraag me wel eens af in hoeverre het karakter van een Cocker overeenkomt met dat van bijvoorbeeld Welsh Springers. Als dat het geval is dan zou ik er zo eentje nemen

- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
lief, leuk, druk, werkwillig, nerveus, best bereid tot happen bij schrik.
Zoiets
Veel haar, dus veel zand in huis na een boswandeling.
Zoiets

- grover
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
- Contacteer:
Nóg drukker?!billy20 schreef:Zit een Welsh bij ons in de jachttrainingsgroep en ik zie best veel overeenkomsten met onze cockers. Alleen zijn cockers wat drukker.grover schreef:Ik vind ze fantastisch maar ik ken ze ook alleen maar oppervlakkig. Heb nog niet zo lang geleden een leuk reutje mogen showen en dat was echt een heel zoet, zacht hondje. En maar kroelen en kwispelen in de ringIk vraag me wel eens af in hoeverre het karakter van een Cocker overeenkomt met dat van bijvoorbeeld Welsh Springers. Als dat het geval is dan zou ik er zo eentje nemen

- *Marina*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Cockers Spaniel
Beetje kort door de bocht en doet het ras geen recht vind ik.....Rosita Compagner schreef:lief, leuk, druk, werkwillig, nerveus, best bereid tot happen bij schrik.
Zoiets
Ik heb er twee en ik heb een forum alleen voor Engelse cockers. Ik kan dus wel wat meer dan alleen uit eigen ervaring vertellen.
In algemene zin is er karakterverschil zit tussen eenkleurige, die wat vaker eenkennig, pittiger, eigenzinniger, gericht op eigen gezin en rustiger in huis zijn. De meerkleurige zijn drukker, luidruchtiger (blaffen meer) en allemansvrienden en daardoor ook wat makkelijker in de omgang. Eenkleurige hebben vaak meer haar en zwaardere bevedering, en vragen dus ook meer vachtonderhoud en meer trimbeurten dan de meeste meerkleurige, met uitzondering van blauwschimmels die kunnen ook enorme vachten hebben. De meeste cockers zijn gek op water en op knuffelen en kroelen. Het ras is oorspronkelijk gericht op jacht en dan het opjagen van wild uit dicht struikgewas (woodcock/houtsnip, hir komt de naam vandaan), dit vraagt dat ze zelfstandig beslissingen kunnen nemen, maakt dat ze eigenzinnig kunnen zijn, ze luisteren wel, maar doen eerst ff hun eigen dingetje. Ze werken graag voor je maar hebben niet de enorme werkdrang of will to please van de border
In z'n algemeenheid hé, want ik heb 2 eenkleurige en zij zijn compleet verschillend:
Met Saartje heb ik geen training gedaan, zij luistert eigenlijk heel goed, toen ze 4 was het ik een paar seizoenen sport en spel met haar gedaan. Ze is heel enthousiast op balletjes dus flybal had ze binnen no time door en behendigheid deed ze ook hartstikke goed ze apporteert als de beste en is daarin onvermoeibaar zelf met haar 10 jaar gaat ze een hele wandeling door met het balletje voor je voeten leggen.
Teun daarentegen luistert voor geen meter, heb 2 soorten trainingen gedaan vanaf dat hij 9 weken was, maar het heeft niet veel opgeleverd, ligt voor een groot deel aan onszelf natuurlijk. Teun is ook gek op balletjes, maar hij heeft ze het liefst in zijn bek. af en toe laat hij los en rent er dan weer als een idioot achteraan om vervolgens triomfantelijk met de bal in zijn bek rond te hobbelen.
Saartje is bang voor kinderen en kan gaan snappen als ze onverwachte bewegingen maken, Teun is de grootste kindervriend die je kunt bedenken, hij doet echt geen vlieg kwaad, weet niet eens wat bijten is, trekspelletjes snapt hij ook niet.
Beide zijn, na de puppytijd geen slopers. speeltjes blijven heel, Saartje heeft haar 1e knuffel nog die is dus ook 10 jaar oud.
De meeste cockers zijn erg gevoelig voor lekkere beloning (Teun totaal niet).
Mijn twee dolle honden kunnen overal los, een hele enkele keer gaan wel eens achter een konijn o.i.d aan maar komen gewoon terug.
Zo, hopelijk geeft dit een iets genuanceerder beeld.
- *Marina*
- Zeer actief
Ik vrees dat het hondje van je moeder dikke pech heeft gehad met haar gezondheid en dat kan natuurlijk altijd gebeuren, het blijven levende wezens.Feather__ schreef:Ik heb een amerikaan. Mijn moeder een engelse. En wat een takketeef is dat zeg(de hond mensen, de hond)
Het is een schat van een beest hoor. Maar op puppycursus is ze al gezakt en de rest van dr leven luistert ze ook amperze houd van water en je maakt haar daar ook heel blij mee.
Sommige cockers hebben erg diepe lipplooien die wel voor problemen kunnen zorgen, Teun is er aan geopereerd. Saartje heeft zo nu en dan een oorontsteking, die lange flappers zorgen er voor dat het lekker kan broeien in die oren.
- klaproos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse boxermix
Ik heb twee cockerteefjes in de familie (beide van verschillende baasjes) en dat zijn uiterst vrolijke, speelse en enthousiaste hondjes.
Ze kunnen beide gemakkelijk loslopen en jagen amper/niet. Geen problemen ook met andere honden en kinderen.
De zwarte komt uit een oepsnest, is wat ranker gebouwd en is behoorlijk actief, heel slim (ietwat hyperdepiep) en erg op haar bazinnetje gericht (hoewel ze iedereen gezellig vindt hoor). Wel heeft ze de neiging voer en kauwbotjes etcetera te verdedigen. Ze zwemt heel graag.
De blauwschimmel komt bij een stamboomfokker vandaan en is een ontzettend lieve, zachtaardige, knuffelige en sociale dame (meer een allemansvriendin). Dat is echt een voorbeeldig beestje.
Ze kunnen beide gemakkelijk loslopen en jagen amper/niet. Geen problemen ook met andere honden en kinderen.
De zwarte komt uit een oepsnest, is wat ranker gebouwd en is behoorlijk actief, heel slim (ietwat hyperdepiep) en erg op haar bazinnetje gericht (hoewel ze iedereen gezellig vindt hoor). Wel heeft ze de neiging voer en kauwbotjes etcetera te verdedigen. Ze zwemt heel graag.
De blauwschimmel komt bij een stamboomfokker vandaan en is een ontzettend lieve, zachtaardige, knuffelige en sociale dame (meer een allemansvriendin). Dat is echt een voorbeeldig beestje.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Wat dus kort en bondig word omschreven door Rosita.*Marina* schreef:Beetje kort door de bocht en doet het ras geen recht vind ik.....Rosita Compagner schreef:lief, leuk, druk, werkwillig, nerveus, best bereid tot happen bij schrik.
Zoiets
Ik heb er twee en ik heb een forum alleen voor Engelse cockers. Ik kan dus wel wat meer dan alleen uit eigen ervaring vertellen.
In algemene zin is er karakterverschil zit tussen eenkleurige, die wat vaker eenkennig, pittiger, eigenzinniger, gericht op eigen gezin en rustiger in huis zijn. De meerkleurige zijn drukker, luidruchtiger (blaffen meer) en allemansvrienden en daardoor ook wat makkelijker in de omgang. Eenkleurige hebben vaak meer haar en zwaardere bevedering, en vragen dus ook meer vachtonderhoud en meer trimbeurten dan de meeste meerkleurige, met uitzondering van blauwschimmels die kunnen ook enorme vachten hebben. De meeste cockers zijn gek op water en op knuffelen en kroelen. Het ras is oorspronkelijk gericht op jacht en dan het opjagen van wild uit dicht struikgewas (woodcock/houtsnip, hir komt de naam vandaan), dit vraagt dat ze zelfstandig beslissingen kunnen nemen, maakt dat ze eigenzinnig kunnen zijn, ze luisteren wel, maar doen eerst ff hun eigen dingetje. Ze werken graag voor je maar hebben niet de enorme werkdrang of will to please van de border
In z'n algemeenheid hé, want ik heb 2 eenkleurige en zij zijn compleet verschillend:
Met Saartje heb ik geen training gedaan, zij luistert eigenlijk heel goed, toen ze 4 was het ik een paar seizoenen sport en spel met haar gedaan. Ze is heel enthousiast op balletjes dus flybal had ze binnen no time door en behendigheid deed ze ook hartstikke goed ze apporteert als de beste en is daarin onvermoeibaar zelf met haar 10 jaar gaat ze een hele wandeling door met het balletje voor je voeten leggen.
Teun daarentegen luistert voor geen meter, heb 2 soorten trainingen gedaan vanaf dat hij 9 weken was, maar het heeft niet veel opgeleverd, ligt voor een groot deel aan onszelf natuurlijk. Teun is ook gek op balletjes, maar hij heeft ze het liefst in zijn bek. af en toe laat hij los en rent er dan weer als een idioot achteraan om vervolgens triomfantelijk met de bal in zijn bek rond te hobbelen.
Saartje is bang voor kinderen en kan gaan snappen als ze onverwachte bewegingen maken, Teun is de grootste kindervriend die je kunt bedenken, hij doet echt geen vlieg kwaad, weet niet eens wat bijten is, trekspelletjes snapt hij ook niet.
Beide zijn, na de puppytijd geen slopers. speeltjes blijven heel, Saartje heeft haar 1e knuffel nog die is dus ook 10 jaar oud.
De meeste cockers zijn erg gevoelig voor lekkere beloning (Teun totaal niet).
Mijn twee dolle honden kunnen overal los, een hele enkele keer gaan wel eens achter een konijn o.i.d aan maar komen gewoon terug.
Zo, hopelijk geeft dit een iets genuanceerder beeld.

Wat je zegt ben je zelfffff 

- lotje&famke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mix Schapendoes en een Teckel
Mijn ouders hebben een zwart witte Engelse cockerspaniel die ik vaak zie. Het is een super lief beest. Heel bescheiden en kan tijdens het wandelen loslopen. Ze is niet heel erf - vast..... Ze heeft rond de boerderij veel ruimte maar heeft evengoed de neiging er in haar eentje op uit te gaan als je haar niet in de gaten houd (ondernemend, volgt graag sporen). Tijdens het wandelen blijft ze dan wel weer goed bij je. Ze vangt graag vogels en sjouwt daar trots mee rond. Lief tegen katten, heel sociaal naar andere honden, vriendelijk tegen bezoek, kan goed even alleen zijn. Ik vind het een lief en makkelijk beest. Ze deed het ook goed bij behendigheid, vind het leuk samen te trainen, mits je het vriendelijk vraagt
Mijn zus heeft een mix Engelse cockerspaniel / basset. Deze hond is enorm baasgericht en gehoorzaam, kan vaak los. Ze hebben samen Fly ball gedaan, waar Sil heel enthousiast aan mee deed. Sil is enorm lief en gek op de kinderen.
Aandoenlijk om te zien, ze is nu al wat ouder maar je vind haar altijd dichtbij de kinderen van het gezin in de buurt. Bij beide honden is veel aandacht aan de opvoeding besteed, ik weet niet of dit bij het ras belangrijk is, maar het heeft mooi uitgepakt.
Succes met je keuze! Ik kan ze in ieder geval aanraden! Mijn ouders hebben wel expres voor een tweekleur gekozen, die zouden, heb ik begrepen, wat stabieler zijn in het gedrag dan de eenkleurige. Maar je kan ook bij de fokker informeren, een vriendin van me had twee 'eenkleur' rode en die waren beide vriendelijk.

Aandoenlijk om te zien, ze is nu al wat ouder maar je vind haar altijd dichtbij de kinderen van het gezin in de buurt. Bij beide honden is veel aandacht aan de opvoeding besteed, ik weet niet of dit bij het ras belangrijk is, maar het heeft mooi uitgepakt.
Succes met je keuze! Ik kan ze in ieder geval aanraden! Mijn ouders hebben wel expres voor een tweekleur gekozen, die zouden, heb ik begrepen, wat stabieler zijn in het gedrag dan de eenkleurige. Maar je kan ook bij de fokker informeren, een vriendin van me had twee 'eenkleur' rode en die waren beide vriendelijk.

- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
*Marina*, ik trim al 30 jaar honden, waaronder wekelijks Engelse Cockers. Ik heb mijn instructeursdiploma en heb les gegeven, onder andere aan Cockers en hun baasjes. Inmiddels heb ik zelf m'n tweede en daar allerlei trainingen mee gedaan. Daarnaast kom ik op tentoonstellingen en heb contact met diverse fokkers. Ik denk dus dat ik een aardig beeld heb.*Marina* schreef:Beetje kort door de bocht en doet het ras geen recht vind ik.....Rosita Compagner schreef:lief, leuk, druk, werkwillig, nerveus, best bereid tot happen bij schrik.
Zoiets
De middelste ben ik en het hondje is mijn Denjel

- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Collega van mij heeft er eentje. Leuk beestje. Vrolijk, energiek en open. Ook super lief voor hun kleintje. Wel beetje onbesuisd 
Eentje zonder stamboom overigens maar ook meteen zonder die idiote ontplofte vachten die je daar steeds meer ziet. Deze is meer halflang harig en heeft ook weinig onderhoud nodig.

Eentje zonder stamboom overigens maar ook meteen zonder die idiote ontplofte vachten die je daar steeds meer ziet. Deze is meer halflang harig en heeft ook weinig onderhoud nodig.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
-
- Actief
Die van mij is een halve cocker. Geen idee wat de andere helft is. Wat me tot nu toe opvalt: Hij gaat zijn neus achterna. En als hij zijn neus achterna gaat, luistert ie voor geen meter meer. Hahaha. Hij is best rustig in huis en houdt van iedereen. Ik vind hem niet zo heel slim (Als we zoekspelletjes doen kan ie 10x langs het ding lopen zonder het te zien of te ruiken) en zijn vacht....Alleen de oren, staart en buik zijn lang bij hem. Oh, en zijn poten. Die zijn best makkelijk uit te kammen met een grove kam. Als de hond meewerkt.
Groetjes,
Cil
Cil
- *Marina*
- Zeer actief
Zal best en ik zeg ook niet dat je helemaal ongelijk hebt, alleen dat het kort door de bocht is en het ras geen recht doet. een beetje de boel schrijven geeft gewoon een completer beeld.Rosita Compagner schreef:*Marina*, ik trim al 30 jaar honden, waaronder wekelijks Engelse Cockers. Ik heb mijn instructeursdiploma en heb les gegeven, onder andere aan Cockers en hun baasjes. Inmiddels heb ik zelf m'n tweede en daar allerlei trainingen mee gedaan. Daarnaast kom ik op tentoonstellingen en heb contact met diverse fokkers. Ik denk dus dat ik een aardig beeld heb.*Marina* schreef:Beetje kort door de bocht en doet het ras geen recht vind ik.....Rosita Compagner schreef:lief, leuk, druk, werkwillig, nerveus, best bereid tot happen bij schrik.
Zoiets
De middelste ben ik en het hondje is mijn Denjel
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
- Contacteer:
Hallo Amelie,
Ik fok Engelse Cocker Spaniels de meerkleur. Behalve op gezondheidheid, selecteer ik op karakter.
Cockers zijn gemakkelijke hondjes, heerlijk om die om je heen te hebben. Ik ga nooit naar cursuusen met ze en ze luisteren prima. Oke in het bos kan het ff wat langer duren voordat ze komen....maar komen doen ze altijd.
Hier geen nerveuze happende cockers, maar gewoon lekker stabiele hondjes die iedereen even leuk vinden. Zelfs blaffen doen ze hier niet!! Als je hier aan de deur aanbelt zou je niet vermoeden dat er hier cockers in huis zijn! Je hoort niets. Ze zijn dol op kinderen. Ze zijn stuk voor stuk ontzettend aanhankelijk en dol op kroelen. In huis doen ze leuk mee....zoals samen naar het toilet gaan, mee naar boven om me te vergezellen tijdens de strijk. In de tuin `helpen`ze mee.....Maar ook gewoon lekker luieren op de bank. Geef ze voldoende beweging. Mijn cockers zijn helemaal niet druk....maar dat ben ikzelf ook niet.
Lopen niet weg...blijven bij een open deur of poort gewoon op eigen territorium.
Waar wel veel mensen aan moeten wennen is de vachtverzorging, ze verkijken zich erop. Dus dat is wel iets waar je je in moet verdiepen. Ze moeten regelmatig naar een trimsalon.
Qua gezondheid.....de dierenarts wordt van mij NIET rijk!! En dat al ruim 18 jaar. Enkel de vaccinaties......ooit een cocker gehad die een sate stokje had verorberd en die was door de maagwand heen geprikt. En een grasaar die in het oor was gekropen.
Nooit een oorontsteking gehad oid
HD en ogen worden ze op getest.
Dus ik zou je willen adviseren....ga gewoon eens op bezoek bij een goede fokker en vraag hem/haar het hemd van het lijf......kijk hoe zijn/haar cockertjes zijn.
Hou de combinaties die een fokker maakt in de gaten en wacht dan op een pup uit jouw favoriete combi....
Heb je nog vragen......stel ze gewoon!!
Ik fok Engelse Cocker Spaniels de meerkleur. Behalve op gezondheidheid, selecteer ik op karakter.
Cockers zijn gemakkelijke hondjes, heerlijk om die om je heen te hebben. Ik ga nooit naar cursuusen met ze en ze luisteren prima. Oke in het bos kan het ff wat langer duren voordat ze komen....maar komen doen ze altijd.
Hier geen nerveuze happende cockers, maar gewoon lekker stabiele hondjes die iedereen even leuk vinden. Zelfs blaffen doen ze hier niet!! Als je hier aan de deur aanbelt zou je niet vermoeden dat er hier cockers in huis zijn! Je hoort niets. Ze zijn dol op kinderen. Ze zijn stuk voor stuk ontzettend aanhankelijk en dol op kroelen. In huis doen ze leuk mee....zoals samen naar het toilet gaan, mee naar boven om me te vergezellen tijdens de strijk. In de tuin `helpen`ze mee.....Maar ook gewoon lekker luieren op de bank. Geef ze voldoende beweging. Mijn cockers zijn helemaal niet druk....maar dat ben ikzelf ook niet.
Lopen niet weg...blijven bij een open deur of poort gewoon op eigen territorium.
Waar wel veel mensen aan moeten wennen is de vachtverzorging, ze verkijken zich erop. Dus dat is wel iets waar je je in moet verdiepen. Ze moeten regelmatig naar een trimsalon.
Qua gezondheid.....de dierenarts wordt van mij NIET rijk!! En dat al ruim 18 jaar. Enkel de vaccinaties......ooit een cocker gehad die een sate stokje had verorberd en die was door de maagwand heen geprikt. En een grasaar die in het oor was gekropen.
Dus ik zou je willen adviseren....ga gewoon eens op bezoek bij een goede fokker en vraag hem/haar het hemd van het lijf......kijk hoe zijn/haar cockertjes zijn.
Hou de combinaties die een fokker maakt in de gaten en wacht dan op een pup uit jouw favoriete combi....
-
- Actief
Persoonlijk zou ik wat voorzichtig zijn met het typeren van cockers als makkelijke hondjes. Fijn dat jij selecteert op karakter en blijkbaar makkelijke honden fokt, maar geldt zeker niet voor alle cockers. Zoals jij hierboven de cocker beschrijft, geldt absoluut niet voor het hele ras.truusje schreef:Hallo Amelie,

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Ben ik met je eens, er belandden helaas veel cockertjes in de asiels, met en zonder stamboombilly20 schreef:Persoonlijk zou ik wat voorzichtig zijn met het typeren van cockers als makkelijke hondjes. Fijn dat jij selecteert op karakter en blijkbaar makkelijke honden fokt, maar geldt zeker niet voor alle cockers. Zoals jij hierboven de cocker beschrijft, geldt absoluut niet voor het hele ras.truusje schreef:Hallo Amelie,
groetjes Annemie
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Ben ik met je eens, er belandden helaas veel cockertjes in de asiels, met en zonder stamboombilly20 schreef:Persoonlijk zou ik wat voorzichtig zijn met het typeren van cockers als makkelijke hondjes. Fijn dat jij selecteert op karakter en blijkbaar makkelijke honden fokt, maar geldt zeker niet voor alle cockers. Zoals jij hierboven de cocker beschrijft, geldt absoluut niet voor het hele ras.truusje schreef:Hallo Amelie,
groetjes Annemie
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Des te belangrijker dus om een goede fokker te vinden. Die, als het echt niet gaat, het cockertje terug neemt zodat het niet in een asiel belandt.
In vergelijking met sommige andere rassen vind ik een cocker een makkelijke hond ja....heb meerdere rassen gehad, waaronder terriers. Vond ik een cocker een verademing eigenlijk!
Maar heel belangrijk dus...let op karakter van de ouderdieren.
In vergelijking met sommige andere rassen vind ik een cocker een makkelijke hond ja....heb meerdere rassen gehad, waaronder terriers. Vond ik een cocker een verademing eigenlijk!
Maar heel belangrijk dus...let op karakter van de ouderdieren.
-
- Actief
Laatst gewijzigd door billy20 op 15 apr 2016 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.

- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
ik heb 2 herplaatsers, 1 met stamboom en een broodfokhondje.
ik vind ze ook supermakkelijk, maar dat kan ook aan mijn perceptie liggen natuurlijk. peer is hyper, ik kan me voorstellen dat een ander dat storend vindt of vervelend. ik niet, het hoort bij hem en hij is goed zoals hij is. ze luisteren super, ik hoef er buiten nooit naar om te kijken want al zou ik het willen dan raak ik ze nog niet kwijt. en dat terwijl ze beiden nooit los liepen. niet dat dit vanzelf is gegaan, dat heeft wel training gevergd maar dat is prima gelukt.
nootje kwam bij mij omdat ze niet alleen kon zijn, dit gaat inmiddels prima en dat is ook vrij makkelijk gegaan. ze had alleen tijd en vertrouwen nodig. en dat terwijl ze 2 keer is geopereerd vanwege schade in haar bekje omdat ze zich overal doorheen beet als ze alleen was.
tja, die vacht. dat was wel ff wennen. maar nu kan/doe ik het zelf en dat scheelt wel. het moet bij mij functioneel, ze lopen dagelijks in het bos en zwemmen veel.
ze zijn beiden heel erg gezond, hebben nooit iets (afkloppen). alhoewel nootje erg ziek was toen ze kwam en ook zwaar vermagerd. ze heeft 2 jaar diarree gehad met vaak veel bloed waardoor ze 2 keer bloedarmoede heeft gehad. hier krijgt ze vers (daar brok, alles geprobeerd behalve vlees) en dat ging vanaf dag 1 goed. ze moest alleen leren hoe ze moest eten.
ik vind ze ideaal, makkelijk, lief, leuk, altijd vrolijk(en dat is erg aanstekelijk), reactief, vocaal (wij babbelen wat af) en werkwillig, will to please, beetje eigenzinnig, ik hou dr van. maar ze hebben wel veel beweging nodig. als dat eens wat minder is merk ik dat wel en ik denk ook dat wanneer ze niet voldoende beweging en/of uitdaging krijgen ze wel lastig en moeilijk kunnen zijn/worden.
ik vind ze ook supermakkelijk, maar dat kan ook aan mijn perceptie liggen natuurlijk. peer is hyper, ik kan me voorstellen dat een ander dat storend vindt of vervelend. ik niet, het hoort bij hem en hij is goed zoals hij is. ze luisteren super, ik hoef er buiten nooit naar om te kijken want al zou ik het willen dan raak ik ze nog niet kwijt. en dat terwijl ze beiden nooit los liepen. niet dat dit vanzelf is gegaan, dat heeft wel training gevergd maar dat is prima gelukt.
nootje kwam bij mij omdat ze niet alleen kon zijn, dit gaat inmiddels prima en dat is ook vrij makkelijk gegaan. ze had alleen tijd en vertrouwen nodig. en dat terwijl ze 2 keer is geopereerd vanwege schade in haar bekje omdat ze zich overal doorheen beet als ze alleen was.
tja, die vacht. dat was wel ff wennen. maar nu kan/doe ik het zelf en dat scheelt wel. het moet bij mij functioneel, ze lopen dagelijks in het bos en zwemmen veel.
ze zijn beiden heel erg gezond, hebben nooit iets (afkloppen). alhoewel nootje erg ziek was toen ze kwam en ook zwaar vermagerd. ze heeft 2 jaar diarree gehad met vaak veel bloed waardoor ze 2 keer bloedarmoede heeft gehad. hier krijgt ze vers (daar brok, alles geprobeerd behalve vlees) en dat ging vanaf dag 1 goed. ze moest alleen leren hoe ze moest eten.
ik vind ze ideaal, makkelijk, lief, leuk, altijd vrolijk(en dat is erg aanstekelijk), reactief, vocaal (wij babbelen wat af) en werkwillig, will to please, beetje eigenzinnig, ik hou dr van. maar ze hebben wel veel beweging nodig. als dat eens wat minder is merk ik dat wel en ik denk ook dat wanneer ze niet voldoende beweging en/of uitdaging krijgen ze wel lastig en moeilijk kunnen zijn/worden.

-
- Zeer actief
- Contacteer:
billy20 schreef:Deze site geeft goede info over de cocker:
http://www.hoezohebjeeencocker.nl/hoofdstuk2.html
Je kan hier het woordje cocker vervangen voor welk ander ras dan ook.....dit zijn gwoon algemeenheden.
Alsof een cocker zo'n heel bijzonder ras zou zijn...
Welk ras je ook neemt, dr zitten altijd introverte, extraverte, dominante, nederige types tussen.
Kijk naar wat je hond/cocker nodig heeft en pas je opvoeding daaraan aan.......heb je een dominant type, nou dan zul je wat consequenter moeten zijn en geen spatjes dulden. Is je cocker/ander ras een nederig type, heb je aan een zachte hand al voldoende.
De ene cocker begint al te huilen als je nee zegt en de ander steekt dan zn middelvinger op......dus pas je aan aan het karakter.
Ik verkoop mijn pups heel vaak als beginnershond aan gezinnen met kinderen.....en dat gaat altijd goed. Wel kijk ik altijd naar hoe de kinderen zijn opgevoed....dat zegt veel, zo niet alles.
- amelie
- Zeer actief
Thanks allen!
Ik kan hier echt wat mee want mijn beeld van de cocker was volledig gekleurd door één exemplaar uit mijn jeugd en zo te lezen was dat niet helemaal rasspecifiek
Dit was een heel zoet en zachtaardig sportief, goed luisterend reutje. Ik snap dat dat een soort van utopie is en het is niet perse iets wat ik verwacht (anders was ik nooit zo gek op mijn teckels geweest
), maar ik vind het helemaal niet lijken op wat jullie nu schrijven.
Hoe meer foto's ik bekijk hoe meer ik me ook afvraag of de vacht van dat hondje wel representatief was. Die hond, blauwschimmel, was heel zijdeachtig zacht met wel wat bevedering maar niet zo'n enorme jurk aan haar zoals ik op foto's langs zie komen en ook niet zo'n jaren '80 permanentje op de oren. Is dat een kwestie van trimmen of was het misschien helemaal geen 'echte' cocker?
Dat eerste, een sluike (for lack of a better word) spanielvacht vind ik prachtig maar zo'n ontplofte geval kan me niet echt bekoren

Hoe meer foto's ik bekijk hoe meer ik me ook afvraag of de vacht van dat hondje wel representatief was. Die hond, blauwschimmel, was heel zijdeachtig zacht met wel wat bevedering maar niet zo'n enorme jurk aan haar zoals ik op foto's langs zie komen en ook niet zo'n jaren '80 permanentje op de oren. Is dat een kwestie van trimmen of was het misschien helemaal geen 'echte' cocker?
Dat eerste, een sluike (for lack of a better word) spanielvacht vind ik prachtig maar zo'n ontplofte geval kan me niet echt bekoren
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Word moeilijk zoeken een Cockertje met een ouderwets vachtje met wat bevedering . Ze gaan steeds meer op de amerikaan lijken met dat haar.Geef mij ook maar zo'n degelijke ouderwetse.amelie schreef:Thanks allen!Ik kan hier echt wat mee want mijn beeld van de cocker was volledig gekleurd door één exemplaar uit mijn jeugd en zo te lezen was dat niet helemaal rasspecifiek
Dit was een heel zoet en zachtaardig sportief, goed luisterend reutje. Ik snap dat dat een soort van utopie is en het is niet perse iets wat ik verwacht (anders was ik nooit zo gek op mijn teckels geweest
), maar ik vind het helemaal niet lijken op wat jullie nu schrijven.

Wat je zegt ben je zelfffff 

- amelie
- Zeer actief
Oh dus het is ook een ontwikkeling? Van ouderwetse vacht naar showvacht? Zou een cocker uit een werklijn (bestaat dat eigenlijk?) een meer ouderwetse vacht hebben en hoe is het verschil qua karakter tussen show en werk?
- *Marina*
- Zeer actief
Cockers uit werklijnen zien er heel anders uit dan de cocker uit de showlijn.amelie schreef:Oh dus het is ook een ontwikkeling? Van ouderwetse vacht naar showvacht? Zou een cocker uit een werklijn (bestaat dat eigenlijk?) een meer ouderwetse vacht hebben en hoe is het verschil qua karakter tussen show en werk?

Ze zijn even groot en qua bouw zo'n beetje hetzelfde maar de vacht is heel veel minder en de ooraanzet is een stuk hoger. Ik ken wel een paar fokker die showlijn cockers fokken met mooie sluike vachten, dit zijn wel allemaal meerkleurige, schimmel en bont.
- amelie
- Zeer actief