Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

En applaus voor de Noorse kennelclub

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: En applaus voor de Noorse kennelclub

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nanna schreef:Ziehier de cijfers van de AKC. Inschrijven in dat stamboek dalen met schrikbarende snelheid. Als dit zo doorgaat is de AKC of een jaartje of 20 'out of business'. Daar sta je dan met je vinger in de pap.
Nou doe je het wéér. ;)
Neeltje schreef:Wat is de FCI voor mij als koper van toegevoegde waarde??
Wat heeft dat ermee te maken?
Ik vroeg of je dat echt geloofde. Niet de zaak gaan omdraaien.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Nanna schreef:
Mickie schreef: wat wilt veranderen heb je een vinger in de pap nodig. Zodra je die vinger eruit trekt omdat het je niet bevalt, heb je geen enkele invloed meer. Alleen maar foei roepen heeft zo weinig nut.
Als ik zo eens om me heen kijk worden er steeds minder rashonden gekocht. Wat ik zie zijn fikjes, stichtinghonden en wat lookalikes.
Misschien is dat ook een vorm van 'de vinger in de pap hebben'. Aan consumentenzijde, dan.
Mensen willen het niet meer, rashonden. Want die staan tegenwoordig in een bijzonder slechte reuk
. Of dat terecht is laat ik in het midden. De kynologie laat iig niet zien dat het haar menens is om de rashond gezonder te fokken. Er wordt vooral gewezen naar de lookalikes die de ware schuldigen zouden zijn. :19:

Ziehier de cijfers van de AKC. Inschrijven in dat stamboek dalen met schrikbarende snelheid. Als dit zo doorgaat is de AKC of een jaartje of 20 'out of business'. Daar sta je dan met je vinger in de pap.

Afbeelding
Da's niet goed: een hond met een slechte reuk.
Zeker een Staande hond niet; de neus moet lang zijn, letterlijk en figuurlijk
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Daar sta je dan als fokker over 30 jaar met je brachy 2.0. (want hé, dat soort veranderingen kost nu eenmaal tijd in de kynologie waar alles en iedereen lemen voeten schijnt te hebben). Zo je best er op gedaan en niemand die het wil hebben.
Dat geloof ik niet.
Niet omdat ik denk dat mensen zo niet in elkaar zitten, maar omdat het gewoon een feit is. Het is heel raar, maar wel waar.

Brachy's bestaan al duizenden jaren trouwens. Wij hebben ze de laatste pakweg 80 jaar (of mss wel minder) verkloot.
Die kleine periode van shit wordt rap vergeten als eenmaal doordringt dat het anders kan. Die beweging is al langer aan de gang en dat gaat steeds sneller.
Ik snap niet hoe dat werkt hoor, dat effect, maar zo werkt het raar genoeg wel.

Afbeelding

ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

Nanna schreef:
Mickie schreef: wat wilt veranderen heb je een vinger in de pap nodig. Zodra je die vinger eruit trekt omdat het je niet bevalt, heb je geen enkele invloed meer. Alleen maar foei roepen heeft zo weinig nut.
Als ik zo eens om me heen kijk worden er steeds minder rashonden gekocht. Wat ik zie zijn fikjes, stichtinghonden en wat lookalikes.
Misschien is dat ook een vorm van 'de vinger in de pap hebben'. Aan consumentenzijde, dan.
Mensen willen het niet meer, rashonden. Want die staan tegenwoordig in een bijzonder slechte reuk. Of dat terecht is laat ik in het midden. De kynologie laat iig niet zien dat het haar menens is om de rashond gezonder te fokken. Er wordt vooral gewezen naar de lookalikes die de ware schuldigen zouden zijn. :19:

Ziehier de cijfers van de AKC. Inschrijven in dat stamboek dalen met schrikbarende snelheid. Als dit zo doorgaat is de AKC of een jaartje of 20 'out of business'. Daar sta je dan met je vinger in de pap.

Afbeelding
Ik kan anders de mailtjes van mensen die een tollerpup willen niet bij benen. soms wel 7 op 1 dag en dan ben ik niet alleen. meerdere fokkers met mij die dezelfde ervaring hebben.
ellen
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Marjoleine schreef:
Nanna schreef:Ziehier de cijfers van de AKC. Inschrijven in dat stamboek dalen met schrikbarende snelheid. Als dit zo doorgaat is de AKC of een jaartje of 20 'out of business'. Daar sta je dan met je vinger in de pap.
Nou doe je het wéér. ;)
Neeltje schreef:Wat is de FCI voor mij als koper van toegevoegde waarde??
Wat heeft dat ermee te maken?
Ik vroeg of je dat echt geloofde. Niet de zaak gaan omdraaien.
Ja, ik geloof echt dat het einde van de FCI of tenminste zoals het er nu toe gaat op z'n eind is. Hier in Nederland heb je 0,0 met de FCI te maken als je geen lid bent van een rasvereniging. Want het zijn de rasverenigingen die de regels voor een ras voorschrijven, niet de Raad van Beheer. Ok, die tracht wel wat te doen, maar houdt niet over. Als ik een reu en teef met een stamboom heb, kan ik fokken zoals ik wil en krijg ik van de Raad van Beheer weer netjes een stamboom. Waar is nu de input van de FCI? De FCI kan veel voorschrijven, maar zolang het geen wet is, is niemand die er iets van kan zeggen als je je er niet aan houdt. Zeker als er zooi is in een rasvereniging wordt er gefokt zoals de mensen willen. Toen ik met Tirsa eerder van een show wegging, zeiden ze ook allemaal, oh, je zult wat van de vereniging horen? Welke vereniging, ben van geen een lid, dus geen mens die me wat doet. En het gros van de eigenaren heeft amper van de Raad van Beheer gehoord, laat staan de FCI.
Neeltje

Marjoleine schreef:
Nanna schreef:Daar sta je dan als fokker over 30 jaar met je brachy 2.0. (want hé, dat soort veranderingen kost nu eenmaal tijd in de kynologie waar alles en iedereen lemen voeten schijnt te hebben). Zo je best er op gedaan en niemand die het wil hebben.
Dat geloof ik niet.
Niet omdat ik denk dat mensen zo niet in elkaar zitten, maar omdat het gewoon een feit is. Het is heel raar, maar wel waar.

Brachy's bestaan al duizenden jaren trouwens. Wij hebben ze de laatste pakweg 80 jaar (of mss wel minder) verkloot.
Die kleine periode van shit wordt rap vergeten als eenmaal doordringt dat het anders kan. Die beweging is al langer aan de gang en dat gaat steeds sneller.
Ik snap niet hoe dat werkt hoor, dat effect, maar zo werkt het raar genoeg wel.

????? De beweging in gang om het te verbeteren??? Door wie?? Welke fokkers op een enkeling na? En de oude zooi die het nog steeds voor het zeggen hebben?
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Neeltje schreef:Ja, ik geloof echt dat het einde van de FCI of tenminste zoals het er nu toe gaat op z'n eind is. Hier in Nederland heb je 0,0 met de FCI te maken als je geen lid bent van een rasvereniging.
Ehm. Okee. Je snapt niets van de hele structuur maar dat is niet erg. Het is prima vindbaar en niet zoals jij zegt.
Neeltje schreef:????? De beweging in gang om het te verbeteren??? Door wie?? Welke fokkers op een enkeling na? En de oude zooi die het nog steeds voor het zeggen hebben?
Ja, door wie, he. :roll:
Kom eens onder die steen vandaan en kijk eens buiten het hokje waar je je ideeën in vastgespijkerd hebt?
Reuze leerzaam.

Jij bent zo druk bezig met spugen op wat je niet zint dat je vergeet om je heen te kijken.

Afbeelding

CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Mickie schreef: want aanpassing van de rasstandaard mag alleen door het land van oorsprong en aan outcross zijn ook dergelijke regels verbonden.
Marjoleine schreef:Niet om dingen te bagatelliseren en niet om het initiatief van de NKK af te branden, want dat is zeker niet d ebedoeling, maar realiseer je je dat KC, Engeland dus, geen FCI is?
Dat FCI daar nul invloed op heeft?

Realiseer je je dat AKC en alles wat Amerikaans is geen FCI is? Dat FCI daar nul invloed op heeft?

Scheer over dezelfde kam waarvan dat realistisch is graag. AKC en KC, daar kan FCI niets aan doen.
Ok, dus als de NKK de rasstandaard van de Engelse Bulldog aan wil passen dan kan dat niet want dat moet in Engeland. En omdat Engeland geen deel uitmaakt van de FCi kan de FCi daar geen invloed op uitoefenen en ze zijn er al helemáál niet verantwoordelijk voor - zelfs als die Engelse BD in een FCi land gefokt wordt en voorzien wordt van een stamboom met FCi-stempel. Want de FCi is, om één af andere onbegrijpelijk reden, zo ongeveer wettelijk verplicht zich te houden aan wat niet FCi-lid de Engelse Kennelclub besluit?

Schiet mij maar af. Maar goed er zal vast een circulaire rondgaan binnenkort waar dit probleem helemaal mee opgelost wordt.
Neeltje

Marjoleine schreef:
Neeltje schreef:Ja, ik geloof echt dat het einde van de FCI of tenminste zoals het er nu toe gaat op z'n eind is. Hier in Nederland heb je 0,0 met de FCI te maken als je geen lid bent van een rasvereniging.
Ehm. Okee. Je snapt niets van de hele structuur maar dat is niet erg. Het is prima vindbaar en niet zoals jij zegt.
Neeltje schreef:????? De beweging in gang om het te verbeteren??? Door wie?? Welke fokkers op een enkeling na? En de oude zooi die het nog steeds voor het zeggen hebben?
Ja, door wie, he. :roll:
Kom eens onder die steen vandaan en kijk eens buiten het hokje waar je je ideeën in vastgespijkerd hebt?
Reuze leerzaam.

Jij bent zo druk bezig met spugen op wat je niet zint dat je vergeet om je heen te kijken.
Ik hoef onder geen een steen vandaan te komen. Gewoon heel nuchter en realistisch nadenken en ik denk zo maar dat ik iets verder om me heen kijk dan jij.

Heb je de cijfers gezien die Kruimel53 hierboven heeft neergezet? Dat zijn niet een klein beetje minder inschrijvingen, maar gigantisch minder inschrijvingen. Dat is echt niet omdat iedereen het zo hoog op heeft met de Raad van Beheer en/of de rasverenigingen.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Kruimel53 schreef:Even sneupen bij de Raad van Beheer leert dat de inschrijvingen in het stamboek vanaf 2007 met 54.057 stuks een gestage dalende lijn vertonen tot 2014 met 36.403. Totaal inclusief import.
De cijfers voor 2015 hebben ze nog niet opgeteld en daar ben ik ff te lui voor.
Daar is dan wel ook de crisis volledig overheen gegaan. De paardenfokkerij/verkoop is ook gigantisch onderuit gegaan. Ik ben juist heel nieuwsgierig wat de inschrijvingen de komende 10 jaar gaan doen.
Neeltje

Mickie schreef:Het leuke van verenigingen is dat de leden het voor het zeggen hebben. Dus als je lid wordt/bent van je rasvereniging en voldoende medestanders weet te krijgen, kun je zelf verandering in gang zetten. En weet je, dat werkt echt :ok:
Als je alleen maar af wilt zeiken, moet je dat soort dingen natuurlijk niet proberen. Stel je voor dat het helpt ...
Echt? Leg mij dan even uit hoe het dan kan de de FCI vorig jaar zonder enig overleg het lang van oorsprong van een aantal Tibetaanse rassen even besliste dat het geen Tibet meer is, maar China. Nee, nee, hebben we overlegd zeiden ze, totdat de bewijzen kwamen dat ze dit totaal niet hadden gedaan en konden ze na een overvloed van commentaar het weer terugdraaien. Tot zover de democratie FCi.
Neeltje

Mickie schreef:
Neeltje schreef:
Mickie schreef:Het leuke van verenigingen is dat de leden het voor het zeggen hebben. Dus als je lid wordt/bent van je rasvereniging en voldoende medestanders weet te krijgen, kun je zelf verandering in gang zetten. En weet je, dat werkt echt :ok:
Als je alleen maar af wilt zeiken, moet je dat soort dingen natuurlijk niet proberen. Stel je voor dat het helpt ...
Echt? Leg mij dan even uit hoe het dan kan de de FCI vorig jaar zonder enig overleg het lang van oorsprong van een aantal Tibetaanse rassen even besliste dat het geen Tibet meer is, maar China. Nee, nee, hebben we overlegd zeiden ze, totdat de bewijzen kwamen dat ze dit totaal niet hadden gedaan en konden ze na een overvloed van commentaar het weer terugdraaien. Tot zover de democratie FCi.
Ik heb het nu over hoe je zelf het verschil voor je ras kunt uitmaken via een rasvereniging en jij begint over iets dat daar totaal niets mee te maken heeft. Precies dat bedoelde ik met 'liever willen afzeiken'.
Je zou er ook voor kunnen kiezen daadwerkelijk iets te gaan DOEN. Ja, ik weet het, dat betekent van je luie stoel af komen en je nek uitsteken. Dat is voor sommigen schrikken, maar het is effectiever dan klagen dat anderen het nog-stééds-niet op hebben gelost.
Ja, mee geholpen ervoor te zorgen dat land van oorsprong van de Tibetaanse Terriër weer terug te draaien, door deel te nemen aan het Wereld Congres van de Tibetaanse Terriër in het buitenland wáár over de rasstandaard is gediscussieerd en meerdere topics aan de orde zijn gekomen en beslissingen over zijn genomen. Kennis gemaakt met fokkers over de hele wereld en met hen van gedachten gewisseld, alsmede met de aanwezige gasten, waaronder Maarten Kappen.

Dus voordat je ooit nog eens zegt dat ik van mijn luie stoel af moet komen, lijkt het me verstandiger je mond daarover te houden.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef: Het aantal ingeschreven rashonden daalt en zal denk ik ook wel blijven dalen.
Het aantal honden is gelijk aan 30-40 jaar geleden zag ik.
En toen kwam die periode dat de bomen tot in de hemel groeiden en iedereen een hypotheek kreeg van 130%.
Ik ben ook benieuwd wat er de komende tien jaar gebeurt.
Mickie schreef:Je zou er ook voor kunnen kiezen daadwerkelijk iets te gaan DOEN. Ja, ik weet het, dat betekent van je luie stoel af komen en je nek uitsteken. Dat is voor sommigen schrikken, maar het is effectiever dan klagen dat anderen het nog-stééds-niet op hebben gelost.
Je vraagt nu wel héél moeilijke dingen voor de meeste mensen, Mickie.
Maar inderdaad. Dat werkt.

Afbeelding

Neeltje

Marjoleine schreef:
Nanna schreef: Het aantal ingeschreven rashonden daalt en zal denk ik ook wel blijven dalen.
Het aantal honden is gelijk aan 30-40 jaar geleden zag ik.
En toen kwam die periode dat de bomen tot in de hemel groeiden en iedereen een hypotheek kreeg van 130%.
Ik ben ook benieuwd wat er de komende tien jaar gebeurt.
Mickie schreef:Je zou er ook voor kunnen kiezen daadwerkelijk iets te gaan DOEN. Ja, ik weet het, dat betekent van je luie stoel af komen en je nek uitsteken. Dat is voor sommigen schrikken, maar het is effectiever dan klagen dat anderen het nog-stééds-niet op hebben gelost.
Je vraagt nu wel héél moeilijke dingen voor de meeste mensen, Mickie.
Maar inderdaad. Dat werkt.
Misschien even alles lezen voordat je iets schrijft? Dat werkt nl. ook.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:
Marjoleine schreef: Maar we zijn niet op dit punt gekomen in een jaar, dus we kunnen ook niet terug in een jaar. Zo simpel is dat.
Je kunt niet terug. Ook niet in tweehonderd jaar.
Je kunt geen gezonde populatie fokken vanuit een zieke basis.
Lieve Cleef, kun je even aangeven waar ik dat voorstel?
In het geval van rassen met grote, specifieke problemen is het een brevet van onkunde om te doen alsof je die problemen uit het ras kunt fokken. Als je denkt dat dat wel kan weet je niet waar je mee bezig bent.
In het geval van alle rassen zijn er problemen. Te doen of zelfs te denken of dat niet zo is, is ook een brevet van onkunde.
Die anderen hebben de monopolie op het beleid. Waarom zou de plicht tot actie elders liggen?
Als je hart bij een ras ligt, is actie het minste. Lijkt me.
Het allermooiste aan maximale inbreng van nieuwe genen is dat je je daarnaast ook kunt selecteren. Nu is de rasfok alleen nog maar bezig met het vermijden van problemen en niet, zoals het hoort, met het veredelen van gewenste eigenschappen. En nee, de twee gaan meestal niet samen.
Wel degelijk.
En als je dat malle idee van onmogelijkheid uit je hoofd kunt zetten en de mogelijkheden aan de man kunt brengen, dán ben je pas echt goed bezig.
Ik moet eerlijk toegeven dat de rasverenigingen en de FCI af en toe wel laten zien dat ze het een beetje beginnen te begrijpen maar godnondeju wat gaat dat traag. Te traag.
Eens.
Maar realiseer je ook dat je draagvlak nodig hebt. Anders kun je het gevoegelijk schudden met je goeie ideeën namelijk.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:Je hebt het over terug naar een vorige (genetische) situatie gaan en dat kan niet. Ook niet met veel tijd.
Jazeker wel. Waar je genenpoolen versmalt kun je die ook verbreden.
Waar je hoofden verkort kun je die verlengen.
"Grote, specifieke problemen." zei ik. En die heeft niet elk ras.
Niet zoals ik het bedoel, in ieder geval.
En hoe is dat dan? Want elk ras heeft ze namelijk.
Doorgaans is het exemplaar met het beste karakter en een acceptabel exterieur niet stomtoevallig ook de gezondste keuze en de best passende reu voor je teef.
Het is mogelijk om én aan "rasverbetering" te doen én problemen te vermijden. In theorie. In de praktijk vind ik van niet.
Zou je dat malle idee want gesloten stamboeken even kunnen vergeten denk je? Dat praat makkelijker.
Niet alleen vanwege de genetische verwantschap maar ook vanwege de idioot kleinschalige fok. Iedereen met meer dan twee nesten is een fokker.
Dat is geen werkbaar systeem om aan serieuze fok te doen. Het heeft op die manier ook helemaal geen zin om te proberen iets te veredelen. Zodra je stopt is je veredeling weer weg.
Weet ik niet hoor. Je kunt prima samenwerken en monitoren toch? Dat werkt vaak uitstekend.
Maar ik heb wel zéér grote twijfels bij de waarde van het huidige "systeem".
Dat mag je mal noemen maar daarom is het nog niet mal. Ik geloof dat ik genoeg weet om een mening te vormen zonder "mal" te zijn.
Ik ook. Jij hebt het dus over dat systeem.
Het lijkt me nu toch gevoegelijk bekend dat ik dat anders zie?
Een goed bestuurder verstaat de kunst van het kiezen van een aanpak.
Nouja de regels en wetten moeten dat toestaan. Een detail misschien, maar toch.
Wachten op draagvlak waarvan je weet dat die niet op tijd komt is een laf kunstje.
Vaak wel ja en zeker op grotere schaal. Maar op kleine niet hoor. Vind ik dan.
Dan kun je namelijk de exemplaren die je voor outcross gaat gebruiken met zorg fokken in plaats van ze er aan de haren bij te slepen.
Fokkers hebben dan ook alle tijd en mogelijkheid om koers te bepalen om al dan niet mee te doen.
Ja.
Daar heb ik het aldoor al over. Dat gebeurt namelijk al en ik zit daar al meerdere jaren middenin.
Het is een van de weinige en misschien wel de enige juiste manier.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:Een lang hoofd is niet hetzelfde als een lang hoofd dat eerst kort is geweest.
Overigens geloof ik ook niet dat dat kan zonder genen van buitenaf te gebruiken.
Nou, misschien deels maar je krijgt gezeik. Dus ja, tuurlijk moet er vers bloed in.
Ik ken een aantal rassen waarvan is de genetische constitutie en de gemiddelde gezondheid meer dan acceptabel vindt. Ik noem dat als zijnde het niet hebben van problemen.
Ah.
Nou, ik ga er (behoorlijk terecht) van uit dat de effectieve populatie bij vrijwel alle rassen achterlijk klein is.
Nu nog zorgen dat mensen snappen wat dat betekent. ;)

"Elk ras" vind ik een al te stellige positie. Dan moet je dat weer gaan onderbouwen en zo. Geen zin in.
We kunnen wel doen alsof het uur van de verlossing is aangebroken omdat er hier en daar heel mondjesmaat stamboeken geopend worden maar het gros van de nesten wordt gefokt met het stamboek dichtgeslagen en met een slot erop.
Kwestie van tijd. Er zijn er meer open dan jij denkt en ook meer dan ik weet. En ik weet er véél!
Ik geloof niet in samenwerking van een dusdanige orde dat het de gloeiende plaat koelt. Niet zonder verplichting daartoe.
Het is net als roken.
Er komt een dag dat je niet meer meetelt als je inteelt.
Soms moet je dingen herhalen. Het is ergerlijk maar wat je niet tegen een gespitst oor zegt is niet gehoord.
Het is ook niet alsof je de makkelijkste bent om een boom mee op te zetten, ofzo. :wink:
Probeer het eens live, ik val reuze mee ;)

De boeken moeten open. Vers bloed moet.
Wie te weinig genetische diversiteit in zijn ras heeft is een sukkel, kortweg.
We zijn het eens.
Klaar! :D

Het gebeurt dus al. Wat gaan we doen dan?
Haha, ja!

Nou, we gaan outcrossen. Door op de ingeslagen weg, door met de voorlichting en zorgen dat je het rimpeleffect krijgt en meer van dat soort kreten.
Maar dan dus effectief.
En er rimpelt al van alles ;)

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:"Veel" is pas waardevol als het "in de meeste gevallen" betekent en dat is naar mijn mening niet zo.
Meten is weten en "Veel" zegt me niets.
Kom op, ik ga niet rasjes opdreunen hoor.
Maar omdat ik een lezing geef over het fenomeen inteelt heb ik wat leuke voorbeelden gezocht en verdomd, er zijn er gewoon behoorlijk wat.

Ik heb je overigens nooit als leek bestempeld.
Te weinig.
Ik ben me ervan bewust dat ik teveel wil dus een middenweg lijkt gewezen maar ik denk dat rimpeltjes aan de oppervlakte echt te weinig is.
Ik heb het over een aardverschuiving in de bodem. Een fundamenteel andere koers. Besloten, bezegeld en uitgevoerd.
Minder dan dat is gekwetter tussen gelijkgestemden en verandert uiteindelijk niets.
Nee, dat ben ik niet met je eens. Je moet ergens beginnen.

Er vormen zich overal groepen die groter worden en dingen niet alleen willen maar ook doen.
Ik ben ervan overtuigd dat het aantal niet alleen groeiende is, maar dat ook blijft.
Het is een kwestie van tijd. Als mensen daar niet bang voor waren zouden ze niet als gekken ageren. En dat doen ze wel.
Zo simpel is het.

Afbeelding

CKS
Zeer actief

Marjoleine schreef: Het is een kwestie van tijd. Als mensen daar niet bang voor waren zouden ze niet als gekken ageren. En dat doen ze wel.
Zo simpel is het.
Dat zal vast. Maar in dit geval staat 'tijd' één op één gelijk aan 'dierenleed'. Tja en daar ben ik inderdaad bang voor. Het is de vraag hoe geduldig we moeten blijven wachten tot er écht iets gebeurt. Ik heb even gezocht, in 2015 zijn er 204 Engelse BD pups bijgeschreven in Nederland. Nu even realistisch zijn:
die 204 pups zijn geen steek gezonder dan de pups die in 2005 geboren zijn, en waarschijnlijk zelfs iets óngezonder dan de pups uit 1995 (wegens progessieve inteelt).
Van de 204 pups:
- 0 pups een normaal ademhalingsapparaat dat even functioneel is als dat van niet-kortsnuitrassen van hetzelfde formaat
- 204 lijden in verschillende graduaties aan BOS
- 0 pups kunnen op adecuate wijze hun termperatuur reguleren
- ettelijke tientallen (zeer waarschijnlijk meer dan 100) zullen lijden aan andere afwijkingen die met ademhaling niets te maken hebben, zoals:
* allergien
* Huidproblemen
* Problemen met de ogen, van Cherry eye tot KCS, distiquiasis, oogulcus,.... etc
* Skeletafwijkingen (hemivertebrae bijvoorbeeld), heupdysplasie, patellaluxatie...
* Hormonale afwijkingen (Cushing)
* Obesitas (die wegens benauwdheid knap lastig op te lossen is, probeer maar een flink stuk te wandelen...).
- Chemodectomen (Tumoren bij het hart die te maken hebben met cronisch zuurstoftekort, ookzaak van harttamponade en subiete dood)
- Allemaal zullen ze op enig moment in ademnood komen, een aantal zal letterlijk stikken, anderen zullen sterven aan heat stroke.
- Geen één van deze pups kan gewoon onbezorgd hun energie kwijt spelen want altijd ligt ademnood om de hoek.
- Gemiddeld genomen worden ze een jaartje of 6 oud (tegen toch makkelijk 12 voor andere rassen van dit formaat)

Een met ieder jaar dat we geduld moeten hebben komen er een paar honderd van deze stumperds bij. Alleen al in Nederland en alleen al de Engelse Bulldog!

Jij en Micky mogen dan vinden dat ik niet 'NU' moet roepen, maar geven jullie dan eens aan hoe snel dit volgens jullie, op de rimpelmethode en door ambtelijke molens te laten draaien, opgelost kan worden? 5 jaar? Dat zijn dan 1000 pups, alleen al BD en alleen al in Nederland. Of 10? Dat zijn dan 2000 pups. En ga zo door. Waag je eens aan een voorspelling, reken uit vooor hoeveel pups er dan nog een benauwd rotleventje in verschiet ligt en geef dan aan hoe 'ethisch verantwoord' het is door middel van circulaires rustig door te rimpelen. Ik ben benieuwd.
CKS
Zeer actief

Je blijft om de zaken heen draaien Micky. Wees nou eens duidelijk. Hoe lang duurt het nog voor er op jouw manier, met overleg en zo, daadwerkelijk iets verbetert? In jaren gesproken dus. En hoelang voordat het probleem echt opgelost is? Gewoon een grove schatting over alleen de Nederlandse situatie zelfs alleen beperkt tot de RvB.
CKS
Zeer actief

Mickie schreef: Heb ik al antwoord op gegeven.
"We zijn er mee bezig, vertrouw op ons, het komt echt goed, ooit"?
Dat is -zonder gehoon- inderdaad too little, too late.
Maar ik had jou eerder iets gevraagd: een oplossing die én snel is, én werkt, én uitvoerbaar is.
Ik hoef die niet te weten trouwens, ga ermee naar de politiek en de
Chop chop :ok:
Voor de Engelse Bulldog, de Cavalier King Charles Spaniel, de Mopshond en de Franse Bulldog: gezien de absoluut deplorabele staat waarin deze rassen verkeren stel ik het volgende voor:
- Een (tijdelijk) moratorium op de fok, show, import en uitgifte van stambomen tot er een duidelijke oplossing is, (geldig voor stamboekhondjes en look-a-likes)
- Vaststelling van minimum eisen waaraan honden van deze rassen in de toekomst aan moeten voldoen, ik denk dan in eerste instantie aan minimum 1:2 verhouding snuit:schedel, en bij CKCS statistisch bepalen welke schedelvorm het minst problemen oplevert, en daar ruim boven gaan zitten,
- Dan uit de populatie de minst zieke dieren uitzoeken, deze kruisen met volledig gezonde dieren uit ándere rassen die vergelijkbaar zijn qua formaat en karakter (voor de Bulldog zou je kunnen denken aan de boxer, voor de CKCS aan een ander spaniel ras). Bij de CKCS kun je dan besluiten uitsluitend reutjes te gebruiken die minstens 7 jaar oud zijn, zodat je meteen tegen de hartproblemen kunt selecteren.
- Uit deze pups ga je díe dieren selecteren die op grond van objectieve kenmerken, het minste aanleg hebben om problemen te ontwikkelen, en daarmee zet je de rassen opnieuw op.

Jouw eisen:
*Snel: de F1 generatie zal al oneindig véél gezonder zijn dan de ouderdieren, sneller dan dit gaat het denk ik niet
*Werkt: Ja, uiteraard werkt dit. Zelfs kinderlijk eenvoudig in vergelijking de oplossingen waar de RvB en de FCi mee bezig schijnen te zijn (genetische markers enzo).
*Uitvoerbaar: Ik denk dat de wettelijke basis er eigenlijk al ligt, gezien wat Crutz plaatste. Ik denk dat geen enkele zichzelf respecterende dierenarts van ook maar één CKCS en EB durft te verklaren dat ze 'gezond' zijn dus eigenlijk is de fok ervan al verboden (moet alleen nog invulling aan gegeven worden). Ik denk dat fokkers, zodra het fokverbod van zieke dieren eenmaal goed afgedwongen wordt, opeens klaar zullen staan om er aan mee te werken.
RvB, die zitten te springen om zo'n superplan.
Ik geloof er geen woord van. De RvB doet voorlopig alles om zo'n plan juist niet uit te voeren. Het is ook verder bepaald geen rocket-science wat ik hier neer pen. Iedereen had dit kunnen bedenken. Maar ja, rasstandaarden moeten aangepast en stamboeken moeten open en dat is vloeken in de kerk.....
CKS
Zeer actief

Mickie schreef: Dus doe ik verder niks (laatste zin toegevoegd door Mickie (dus niet Micky))
Hoe kom jij erbij dat ik niets doe? Ik doe aan voorlichting, ik leg aan de eigenaren van honden met BOS uit welke opties er zijn om dit te verlichten (en wanneer dit geaccepteerd wordt voer ik dit ook uit) en behandel de honden aan alle andere aandoeningen (inclusief dus heat stroke). Verder heb ik een tijd lang gewerkt bij de Mexicaanse afdeling van de FCi specifiek bij het beoordelen van de heupfotos. Vrij frusterend want werd er dan eens een Duitse Herder afgekeurd dan ging men mekkeren en dan werd zo'n beslissing weer teruggedraaid door de Duitse rasvereniging (SV). Totaal rotte heupen maar vooruit, 'nog toegelaten'. En zo´n hond kreeg dan een A, want hoewel bij alle rassen gewoon de A-B-C-D-E classificatie geldt krijgen de Duitse herders (dankzij de SV dus) alleen a-D-E. B en C worden dan als a geregistreerd :denken:

Fokken doe ik niet en zal ik ook nooit doen want dat is mijn taak niet in dit leven. Maar dat zegt dus niet dat ik niets doe.
Je wilt cijfers ... een concreet voorbeeld dan, want voor alle rassen kan ik natuurlijk niet spreken. Bij de Wetter zat er 5 jaar tussen het eerste fokkersberaad over outcross en de daadwerkelijke geboorte van het eerste outcrossnest. Ik schat persoonlijk dat het bij de Stabij in 3 jaar tijd kan, wij gaan ervoor! Het eerste beraad is in mei gepland.
Dit is voor de meeste rassen snel zat :ok: Voor de vier rassen die ik genoemd heb niet, daar is het echt te erg mee. Bovendien is een uitcross natuurlijk een druppel op de gloeiende plaat in die gevallen. Daar moet echt veel meer gebeuren om weer ongeveer gezonde hondjes te kunnen fokken.
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Toch maar weer naar het buitenland voor een 7 days a week heavy duty hondje.
CKS
Zeer actief

Mickie schreef:Je doet aan symptoombestrijding. Dat is prima, want broodnodig voor de betreffende honden, maar het lost de oorzaak niet op. En dat is wel waar het hier om gaat; de oorzaak aanpakken, én voorkomen dat er nog meer ellende ontstaat door inteelt of overdrijving.
Ik doe niet alleen aan symptoombestrijding, ook aan voorlichting en dat is precies om de oorzaak aan te pakken. En als ik even kijk naar de Nederlandse cijfers is voorlichting extreem effectief. Kijk maar naar de inschrijvingen in het Nederlandse stamboek:
2006-2009-2012-2015
Engelse Bulldog: 902-921-767-215 (76% afname (!!!))
CKCS: 1019-976-643-563 (45% afname)

Bij andere rassen zie je ook wel afname maar veel minder sterk, als ik even snel over de cijfers heen kijk. En verschuiving naar broodfok lijkt niet de voornaamste oorzaak te zijn, als ik even op Marktplaats zoek op Engelse Bulldog dan zie ik daar eigenlijk alleen de typische Belgische en Brabantse puppyfabrieken, met prijzen tussen de 900 en 1200 euro. Gezien het gedonder wat het is om BD´s te fokken denk ik dat voor de meeste puppyfarms rassen als de ritsbek (500-1000 euro op Marktplaats) een stuk aantrekkelijker zijn.

Nou is die afname natuurlijk niet mijn verdienste maar komt op rekening van bijv. Pedigree Dogs Exposed (2008) en de voorlichting van mijn Nederlandse collega's. Toch verbluffend hoe effectief dit blijkt te zijn, zeker gezien het feit dat de rasvereniging en de RvB in die tijd niet verder gekomen zijn dan een 'uithoudingsvermogentest' die in de praktijk neerkomt op 1 kilometer rustig wandelen! En die mag nog twee keer afgelegd worden ook....

Zo bezien is mijn tijd beter besteed door het geven van voorlichting dan het lid worden van rasverenigingen terwijl ik niet eens honden fok.
ChantalTY
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse Bulldog
Contacteer:

Ongelezen bericht door ChantalTY »

De afname van de EB in het laatste jaar komt denk ik door de 'looptest' die ze nu verplicht moeten doen :wink: Heel veel fokkers heb ik gelezen die ertegen waren...
Afbeelding

Groetjes Chantal, Yara en Lucy!

Dag lieve Tyke.. Ren maar fijn met je bal

http://www.hawbucks.nl
CKS
Zeer actief

Nanna schreef:
ChantalTY schreef:De afname van de EB in het laatste jaar komt denk ik door de 'looptest' die ze nu verplicht moeten doen :wink: Heel veel fokkers heb ik gelezen die ertegen waren...
Daar kan ik me ook wel iets bij voorstellen. Een hele kilometer, stèl je voor :80: Voordat je er mee kunt fokken zijn ze dood neergedonderd na 500 meter....
Ah..... dat verklaart een boel. Het leukste is als je even hier kijkt:
"Een goede conditie wordt echter niet aangeboren. Dit kan enkel bereikt worden door training, maar dan wel op een verantwoorde en veilige manier."
:goeie: Het gaat verdorie over een kilometer wandelen! Ik zou, naast de allerergste kortsnuiten, werkelijk geen enkel ander ras kennen wat niet zonder enige vorm van training gewoon een kilometertje zou kunnen wandelen. En dan staat er nog nergens iets over een minimum buitenluchttemperatuur of luchtvochtigheidsgehalte. Dus een slimme fokker doet dit op een vriesdroge winterdag bij -6 en een straf windje. En als de verantwoordde en veilige training dan nog niet genoeg waren dan proberen we het volgend jaar gewoon nóg een keer. Mijn god.
ChantalTY
Zeer actief
Contacteer:

Wij hoeven maar 500 meter..
Afbeelding

ChantalTY
Zeer actief
Contacteer:

Uit het huidige VFR:

4.2. Verplicht screeningsonderzoek.
Op basis van wetenschappelijk onderzoek zijn de volgende
gezondheidsproblemen binnen het ras vastgesteld en moeten de
ouderdieren voor de dekking worden onderzocht op:
1. Patella Luxatie. Zie 4.6.
2. Luchtweg onderzoek, door middel van looptest. Zie 4.6.

4.6. Alle ouderdieren, geboren vanaf 01-01-2012, dienen te worden
onderworpen aan een gezondheidsscreening zoals door de HBC
voorgeschreven (zie bijlage 1)

Bijlage 1
a. Patella Luxatie
Ouderdieren worden onderzocht op patella luxatie, waarbij het protocol
volgens Meutstege gevolgd dient te worden. Ouderdieren die het
genoemde onderzoek hebben ondergaan en waarbij patella luxatie
gradatie 3(drie) of 4 (vier) wordt geconstateerd, moeten worden
uitgesloten voor de fok.
b. Conditie test / Luchtweg onderzoek:
Middels auscultatie en inspectie wordt de ademhaling in 2 fasen
beoordeeld:
1. In rust (zonder inspanning)
2. Na een inspanning, een wandeling van 500 m van 6 minuten in
normaal wandeltempo.
In beide fasen wordt de ademhaling beoordeeld als; costo-abdominaal,
hijgen, abdominaal of enkel abdominaal. Daarnaast ten aanzien van de
bijgeluiden als; geen, gering aanwezig, aanwezig of sterk aanwezig.
Tevens dient de dierenarts die het onderzoek uitvoert aan te geven of
naar zijn mening een nader onderzoek van de luchtwegen noodzakelijk
is.
c. Leeftijd op de datum van screening (patella en conditie test / luchtweg
onderzoek):
De ouderdieren dienen op de datum van het onderzoek minimaal de
leeftijd van 15 maanden te hebben bereikt
Voor de reuen is er de mogelijkheid om een 1e onderzoek te ondergaan
vanaf de leeftijd van 9 maanden Het daarop afgegeven dierenartsattest
is maximaal 6 maanden geldig en komt op de leeftijd van 15 maanden
te vervallen. In deze periode kan de reu, mits hij voldoet aan de eisen
zoals gesteld in het VFR, voor maximaal 3 dekkingen beschikbaar
worden gesteld. Na een 2e onderzoek , nadat de leeftijd van 15
maanden, kan de reu worden ingezet volgens de regels in het VFR
vermeld.
Beide onderzoeken [ punt 4.6.1. en 4.6.2.] dienen door de
desbetreffende dierenarts te worden uitgevoerd conform een door de
HBC vastgestelde protocol / handleiding. Voor het
gezondheidsonderzoek wordt gebruik gemaakt van het standaard
formulier met protocol, zoals opgesteld door de Hollandse Bulldoggen
Club. Dit formulier en het te volgen protocol is te vinden op de website
van de HBC. De uitslag van dit onderzoek, van zowel reu als teef, dient
gelijktijdig met de dekaangifte te worden opgestuurd naar de
Format VerenigingsFokReglement (VFR) 11/14 Besluit AV 24 mei 2012
Raad van Beheer
commissaris Kynologische zaken. Het is alleen toegestaan om het
gezondheidsonderzoek uit te laten voeren door een in Nederland
ingeschreven als praktiserend dierenarts. De dierenarts maakt de
gezondheidsverklaring op in drie-voud; 1 exemplaar voor de eigenaar
en 1 exemplaar voor dierenarts en 1 exemplaar voor de rasvereniging,
kynologische zaken.
De resultaten van de gezondheidscreening worden na 1 jaar op
Fokkersvergadering besproken en eventuele nadere besluiten tot
wijziging van het fokbeleid worden dan voorgesteld.
Een hond die erfelijke afwijkingen heeft die de gezondheid bedreigen
wordt uitgesloten van de fok. De H.B.C. zal zich blijvend inzetten om de
leden optimaal te voorzien van informatie en voorlichting m.b.t.
gezondheidszaken. Informatie betreffende de status van de algehele
gezondheid van de Franse Bulldog zullen middels een enquête
vergaard worden.
d. Gebruik buitenlandse dekreuen:
Wanneer een lid van de vereniging voor een dekking een niet in
Nederlands eigendom zijn de reu en of sperma wil gebruiken, dan dient
deze te voldoen aan de gezondheidseisen van het land waar de hond is
geregistreerd. De verantwoording of de reu voldoet aan deze
gezondheidseisen ligt bij de Fokker.
De fokker zal deze gegevens meesturen met de dekaangifte.

500 meter in 6 minuten :cheer: :cheer: :cheer:

:schrik:
Afbeelding

CKS
Zeer actief

@ ChantalTY:

Ik heb even op je site gekeken. Tjonge ik zou je kunnen zoenen! Als een flink deel van de fokkers zou denken zoals jij was er helemaal geen probleem natuurlijk. En wat is Yara een leuk hondje! Nog steeds een kortsnuit maar wel met iets meer neus en atletisch gebouwd en het is verbluffend wat dat een verschil maakt. Van mij heel veel succes gewenst voor je plannen, ik hoop dat jij inderdaad het verschil kunt maken.
ChantalTY
Zeer actief
Contacteer:

CKS schreef:@ ChantalTY:

Ik heb even op je site gekeken. Tjonge ik zou je kunnen zoenen! Als een flink deel van de fokkers zou denken zoals jij was er helemaal geen probleem natuurlijk. En wat is Yara een leuk hondje! Nog steeds een kortsnuit maar wel met iets meer neus en atletisch gebouwd en het is verbluffend wat dat een verschil maakt. Van mij heel veel succes gewenst voor je plannen, ik hoop dat jij inderdaad het verschil kunt maken.
*bloos* dankjewel! :D
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”