Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Sam in de mallemolen van onderzoeken? Update vervolg

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Hilly45
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 1

Sam in de mallemolen van onderzoeken? Update vervolg

Ongelezen bericht door Hilly45 »

Ik moest zondagnacht werken en kreeg via de telefoon alarmerende berichten over Sam.

Bij de oppas begon het met heel onrustig lopen en naar buiten willen. Alsof hij heel nodig moet plassen. De oppas heeft hem dus naar buiten laten gaan maar dat was het voor Sam toch ook niet. Toen toch weer naar binnen met Sam, maar de onrust nam toe. Vooral echt heel benauwd en heel onrustig, tong buiten boord, akelig te zien, wel in contact.

Door de onrust en soms een gek poeppatroon toch nog weer naar buiten, omdat Sam bij de deur stond en op het losloopgrasveldje even los gelaten. Sam is er toen vandoor gegaan en was drie kwartier zoek. Iets wat Sam dus echt nooit doet, hij hangt erg aan de oppas en wil altijd bij de mens blijven. Na drie kwartier was Sam terecht, weer naar huis, alsnog onrust en benauwd, dit was onveranderd met voor zijn weglopen.

Toen is de dierenarts gebeld. Sam lag ondertussen op bed en heeft binnen 5 minuten het hele bed eronder geplast. Heeft Sam ook nog nooit gedaan. De DA kon er niet zoveel mee, maar dacht mogelijk iets verkeerds gegeten te hebben gegeten of misschien ergens heel erg van geschrokken.

Langzaam werd Sam heel rustig en viel in slaap. Toen ik Sam om 08.30uur ophaalde, leek hij geheel de oude te zijn.

Ik heb de dierenarts nog op de ochtend gebeld en kon er 's middags terecht. Sam had een heel uitgebreid onderzoek van drie kwartier. Sam geeft pijn aan in de rug bij onderzoek, dat vindt hij echt niet fijn. Verder ook wat pijnklachten bij de flanken/borstkas.

Longen en hart zijn verder prima. Urineonderzoek was mooi geconcentreerd, zat iets van leverstofjes in (bilirubine of zoiets?), maar bij deze concentratie van verse urine is dat niet ongewoon.

Wat kan het nu geweest zijn? Aangezien Sam de laatste paar weken ook een raar poeppatroon heeft met ook soms in de keutel half zwart, half bruin of soms teerachtig zwart, kan er sprake zijn van iets in maag/darmkanaal. Dat zou kunnen betekenen dat hij daarvan ook buikpijn heeft en afgelopen nacht een soort koliekachtige pijn heeft gehad. Dan zou de benauwdheid mogelijk door oppas verward kunnen zijn met extreem hijgen van de pijn.

Het kan ook zijn, dat er sprake is geweest van een hartritmestoornis, als het wel benauwdheid is geweest en niet hijgen. Dat is qua enzymen in het bloedbeeld nog te traceren.

Tijdens het onderzoek was Sam verder de oude, net als die ochtend.

Wel ook aangegeven, dat Sam de laatste tijd wat down oogt, pijnklachten dus ook heeft, vacht blijft wat problematisch.

Kan ook met schildklier te maken hebben, maar dat zegt dan weer niets over de aanval van afgelopen nacht.

Er is maandag een heel uitgebreid bloedbeeld aangevraagd, waarvoor bloed afgenomen, wat naar een speciaal lab gaat en waar ik vandaag uitslag van zou krijgen.

Dan verder kijken, komt er wat uit, dan verder kijken. Komt er niet wat uit, dan evt. kijken, wat te doen met pijn, die naar voren komt uit rug/wervelpijn. (rontgen of iets dergelijks) Komt er wat uit het bloedbeeld qua hartenzymen, dan mogelijk daar aanvullend onderzoek voor.

Gewichtstoename is niet helder waar dit door komt. Kan misschien te maken hebben met wat minder beweging of met de schildklier. Sam krijgt niet meer/anders te eten dan anders.

Het lijkt voor nu het meest erop, dat het een koliekachtige pijn is geweest. Dat verklaart zijn grote onrust, zijn hijggedrag en past bij het beeld van afgelopen weken qua poeppatroon.

Het kan epilepsie zijn geweest, niet meest grote verdenking, maar mogelijk wel de onrust qua voorfase en naderhand w.b. aanval. Het is onduidelijk wat er in die drie kwartier is gebeurd.

Vandaag uitslag van plaatsvervangende dierenarts, want mijn eigen dierenarts was vrij, zij belt mij morgen alsnog voor meer uitleg.

Voor nu is het zo, dat Sam zijn pro bnp is verhoogd in het bloed. Dat is een eiwit, wat vrij komt als het hart onder druk staat. Dat zou te maken kunnen hebben met ook wat er zondagnacht is gebeurd, bijv. iets van hartinfarct, waardoor hart onder druk komt te staan. Het eiwit wat dan vrij komt, geeft een waarde aan in het bloed. Bij Sam is die verhoogd. Of het dan een infarct is geweest, is onduidelijk. Wel is het zo, dat als het een infarct is geweest, bij een hartecho waarneembaar is, of er iets beschadigd is. Dat is dus voor nu een eerste advies; hartecho maken.

De schildklierfunctie is iets te laag, niet schrikbarend, maar wel iets. Deze waarde kan ook lager zijn, omdat bijv. Sam niet lekker in zijn vel zit. Dan zegt het niets over de schildklierfunctie zelf, maar over het zich niet lekker voelen. Een aanvullend schildklieronderzoek kan nodig zijn of zal w.s. het advies zijn. In juli 2015 was zijn T4 waarde 18 en nu 10. Dat is weliswaar wel een stuk lager nog weer. In 2013 was zijn TSH te laag, maar de vrije T4 te hoog. Lastig beeld. Een te lage schildklierfunctie kan wel een epileptische aanval teweeg brengen. Toch denkt de dierenarts niet, dat het afgelopen zondagnacht een epileptische aanval is geweest.

Beleid; ik word morgen terug gebeld door eigen dierenarts.

Het zal w.s. worden:
- hartecho
- aanvullend schildklieronderzoek

Komt hier wat uit, dan verder beleid en mogelijk nog richten ook op de rugpijn.
Komt er niets uit de hartecho, dan richten op de pijn, die Sam ook aangaf en de behandeling hier op richten. De pijn moet hoe dan ook behandelbaar zijn.

W.s. gaat Sam dan naar Remco Jonker, hij is een echoloog op De Tweede Lijn, waar Sam destijds ook is geholpen met zijn blessure.

Ik maak me al met al grote zorgen.
Laatst gewijzigd door Hilly45 op 14 apr 2016 13:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Fabiola17
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Lente: Chihuahua
Famke: Chihuahua mix
Aantal honden: 2

Re: Sam in de mallemolen van onderzoeken?

Ongelezen bericht door Fabiola17 »

Ik las het al op FB, heel veel sterkte!
Groetjes Fabiola, Lente & Famke
in liefdevolle herinnering: Sinne 2007(?)-2017-30.10.2019
en Joy 2003(?)-2011-20.06.2017
Het wordt wel tijd voor een nieuw onderschrift!
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Sterkte, hoop dat het meevalt.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Hilly45
Zeer actief

Inge O schreef:Google misschien eens op 'detrusor dyssynergie hond' - dit zinnetje doet me er sterk aan denken en het zou ook zijn erge onrust en buikpijn verklaren
Hilly45 schreef:Sam lag ondertussen op bed en heeft binnen 5 minuten het hele bed eronder geplast.
Een hond 'over de zeik' bij wijze van. Ik heb erover gelezen nu n.a.v. je zoekwoord. Maar ik weet het niet, er zijn teveel andere dingen aan de hand. Ik denk dat het plassen op het bed eerder een soort ontlading was van alle spanning. Maar ik neem je suggestie mee, als ik morgen overleg heb met de dierenarts. Dank je wel voor het meedenken.
Afbeelding
Drazic
Zeer actief
Mijn ras(sen): griffon belge,griffon bruxellois,GriffonxPatterdale
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Drazic »

Pffff wat een zorgen om Sam. :ugh:
Sterkte hopelijk komen ze er snel achter wat er is.
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik vind de schildklierwaarde ook veel te laag.
Afbeelding
Hilly45
Zeer actief

Pemba schreef:Ik vind de schildklierwaarde ook veel te laag.
Ja, ik leg op de 1 of andere manier daar de oorzaak neer. Weet niet waarom. Zijn gedrag, zomaar 1kilo groeien in pak en beet 6 weken, terwijl eetpatroon niet anders is. Vachtproblemen etc.

Maar nu is er dus een waarde van de schildklier.

Wat gaat dan het evt. aanvullend schildklieronderzoek nog voor extra's geven qua inzicht dan?
Afbeelding
Pemba
Zeer actief

Ik zou gewoon vragen om medicijnen voor de schildklier en dat een maand proberen.
Senghe was echt binnen een week weer de oude, al kan dat wat langer duren.
Helpt dat niet kun je altijd verder zoeken.
Afbeelding
Hilly45
Zeer actief

Pemba schreef:Ik zou gewoon vragen om medicijnen voor de schildklier en dat een maand proberen.
Maar de schildklier, al zou die te laag zijn, heeft niets te maken met het verhoogde hartenzym. En dat verklaart volgens mij ook niet wat er in de nacht van zondag op maandag is gebeurd met de heftige benauwdheid. Of zie ik dat verkeerd?
Afbeelding
Pemba
Zeer actief

Hilly45 schreef:
Pemba schreef:Ik zou gewoon vragen om medicijnen voor de schildklier en dat een maand proberen.
Maar de schildklier, al zou die te laag zijn, heeft niets te maken met het verhoogde hartenzym. En dat verklaart volgens mij ook niet wat er in de nacht van zondag op maandag is gebeurd met de heftige benauwdheid. Of zie ik dat verkeerd?
Geen idee, dat weet ik echt niet.
Maar een tijdje geleden had je het al over die doffe vacht en toen dacht ik al aan zijn schildklier.
Gewoon goed overleggen met de da.
Merk je trouwens ook spierzwakte, kan Sam moelijker in de auto of op bed springen?
Dat hoort ook wel bij een trage schildklier.
Afbeelding
NadiaBabs
Zeer actief
Mijn ras(sen): een Babs!

Ongelezen bericht door NadiaBabs »

He bah wat een zorgen om Sam.
Beterschap, hopelijk krijg je snel antwoorden. :flower:
Afbeelding
Rust zacht Hannus. Voor altijd in mijn hart 19-7-2007 - 2-2-2016
Hilly45
Zeer actief

Pemba schreef:
Hilly45 schreef:
Geen idee, dat weet ik echt niet.
Maar een tijdje geleden had je het al over die doffe vacht en toen dacht ik al aan zijn schildklier.
Gewoon goed overleggen met de da.
Merk je trouwens ook spierzwakte, kan Sam moelijker in de auto of op bed springen?
Dat hoort ook wel bij een trage schildklier.
Ja, absoluut. Ook als hij op bed ligt en hij moet verschuiven of ik vraag hem even bij mij te komen liggen, dan staat hij heel moeizaam op.
Afbeelding
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Bah Hilly, arme Sam, arme jij, ik hoop dat ze een oorzaak vinden, en dat ze het goed kunnen behandelen.
Sterkte voor jullie :knuffel1:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik begrijp heel goed dat je heel graag antwoorden wil en duidelijkheid over wat er met Sam mis is. Maar die duidelijkheid kunnen wij hier op dit forum je onmogelijk geven, dat kan alleen de dierenarts. Hoe moeilijk ook, ik zou daar gewoon even op wachten.
Sterkte Hilly, ik duim dat het met Sam allemaal gaat meevallen.
Laatst gewijzigd door LongFields op 14 apr 2016 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Wat een zorgen om Sam, sterkte !!
Afbeelding
sonj@
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising

Ongelezen bericht door sonj@ »

Ik snap de zorgen wel.
Sterkte voor jullie beiden.
ruudstofferboa
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador, teckel

Ongelezen bericht door ruudstofferboa »

heel veel sterkte!
ik hoop dat ze een oorzaak kunnen vinden, want die onzekerheid is al helemaal niks...
beterschap sam!
lotje&famke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mix Schapendoes en een Teckel

Ongelezen bericht door lotje&famke »

Heel veel beterschap met Sam! :flower: Het is heel naar als je hond pijn heeft, hopelijk kan de dierenarts de oorzaak vinden en is er goed iets aan te doen!
Afbeelding
Hilly45
Zeer actief

Als het goed is belt de dierenarts me vandaag met haar bevindingen.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

een raar poeppatroon heeft met ook soms in de keutel half zwart, half bruin of soms teerachtig zwart
Dit is een punt wat je zeker moet bespreken lijkt me?
Sam zijn pro bnp is verhoogd in het bloed. Dat is een eiwit, wat vrij komt als het hart onder druk staat. Dat zou te maken kunnen hebben met ook wat er zondagnacht is gebeurd, bijv. iets van hartinfarct, waardoor hart onder druk komt te staan
Ik ben geen arts. :tongue:
Kan die druk niet zijn ontstaan door de stress van pijn?
Dus met het hart zelf niet (zoveel) mis.

Gewoon een gedachtegang. :U:

Die epilepsie zou voor mij heel ver onderaan de mogelijkheden staan.

Een compleet panel prikken op de schildklier lijkt me best een idee.
Voor de rest zou ik onderzoek doen naar de ontlasting (zeker als er weer iets zwarts in zit) om na te gaan of er iets mis is met maag of darmen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Hilly45
Zeer actief

Re: Sam in de mallemolen van onderzoeken? Update vervolg

Dierenziekenhuis belde. Nogmaals uitleg gekregen over bloedbeeld, die wel moeilijk te interpreteren is. Blijft staan dat het hartenzym verhoogd is, niet extreem, wel grijze gebied.

Ook is het enzym LDH verhoogd. Dat is een spierenzym, wat ook in bijv. de hartspier zit. Dat kan wijzen op hartproblemen of een myocarditis.

De schildklierwaarde kan ook laag zijn, door andere problemen dan de schildklier, maar dit wordt alsnog wel uitgezocht.

De zwarte poep in de ontlasting (soms), daarvoor is de pancreaswaarde nagekeken, die was goed.

Afgesproken; eerst een echo van hart en maagdarmkanaal. Daar wordt verwacht het hoofdprobleem te zitten. Nav dit onderzoek wordt al dan niet een rontgen gemaakt van rug en borstkas. Dit wordt in Wilhelminaoord gedaan. In Groningen wordt de schildklier nog nader bekeken omdat ze toch al bloed van Sam hebben.

Net met Wilhelminaoord gebeld. Ze kenden Sam nog goed van 2010, toen hij een blessure had. Morgen om 10.00uur wordt Sam verwacht in de Tweede Lijn.
Afbeelding
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Pff, wat een zorgen. Sterkte!
Hilly45
Zeer actief

Ja, ik maak me hele grote zorgen. Sam is voor mij nu eenmaal alles. Ben blij dat ik er zo snel tussen gedrukt wordt.
Afbeelding
Pemba
Zeer actief

Zeker fijn dat je er snel terecht kunt.
Heel veel succes morgen en ik duim voor een goede uitslag :ok:
Afbeelding
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Sterkte met lieve Sam.
Jeannet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie, schapendoes en een chodsky pes

Ongelezen bericht door Jeannet »

Meer dan jou sterkte te wensen, wee ik niet te zeggen :ok:
Groetjes Jeannet, Ruby, Lotje en Uschka
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Sterkte, fijn dat je zo snel terecht kan.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Hilly45
Zeer actief

Dank je wel voor jullie medeleven. Ik probeer maar even wat per dag te leven, anders trek ik het niet en dat moet toch. Gewoon maar stap voor stap proberen te achterhalen, wat het kan zijn. Het is niet eens gezegd, dat we er achter komen, maar goed. Denk wel dat er morgen belangrijke diagnostische gegevens verzameld kunnen worden, die misschien naar ons naar een antwoord leiden en een behandeling. Ik wil de eerste vijf jaar nog niet zonder Sam, dat is ondenkbaar.
Afbeelding
Hinke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hatsjoehondje en een geleidehond van vriend

Ongelezen bericht door Hinke »

Heel veel sterkte gewenst.
Groetjes van Hinke

En een poot van Basco en Vronie
Easy_Rider
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Easy_Rider »

Oh, wat naar.
Ik wens je veel sterkte en hoop dat het allemaal mee gaat vallen.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”